Räikeimmät "koulutus"tavat

sivullinen seuraaja

Oletteko törmänneet johonkin epämääräisinä pitämiinne koulutustapoihin?
Varmaan yleensä ne ovat aggressiivisia huutajia, riuhtojia ja muita kuritusta käyttäviä "kouluttajia".

Itse törmäsin naiseen joka koulutti koiriaan ratsupiiskalla, siis oikein kunnon pitkällä kouluraipalla. Raippahan ei saisi olla hevosellekaan rangaistusväline jota eläin pelkää, vaan pelkästään merkinantoon tarkoituttu ulkoinen apuväline.
Tätä emäntä pamautteli piiskalla koiriaan etujaloille/rintaan kunnes ne oppivat kulkemaan sivulla. Kertoi sen olevan paljon koiraystävällisempi ja helpompi tapa kuin jatkuva hihnasta riuhtominen. Huhhuh!
En halua edes ajatella paljonko keppiä sen hevosparat saivat!

Samainen ihminen käytti raippametodiaan myös haukkumiseen, näin myös miten haukkuvat koirat saatiin hetkeksi hiljaiseksi viskaamalla ämpärillinen kylmää vettä niskaan.

24

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skepsisjaakko

      "Varmaan yleensä ne ovat aggressiivisia huutajia, riuhtojia ja muita kuritusta käyttäviä "kouluttajia""

      Eli suomeksi sanottuna ensimmäistä koiraansa kouluttavia joilla koira tullut murrosikäänsä ja koettelemalla koettelevat isäntä- ja emäntäväen hermoja.

      Lohdutukseksi sinulle, kyllä ne ennenpitkää oppivat miten toimitaan ja valtaosa sitten osaakin toimia toisen koiransa kanssa paremmin. Siis valtaosa.

      Ja mitä tulee tuohon näkemääsi ja tarkemmin kuvailemaasi ceissiin, on hankalampi ottaa kantaa näkemäti mitä siinä oikeasti tapahtui. Ehkä tapahtui juuri niinkuin kuvailit - tai sitten mielikuvituksesi teki taas kerran tepposet. Yhtäkkiä ajatellen kuitenkin tuo raippa saattaisi olla hyvä väline ohjeen antamiseen juuri tuossa tilanteessa missä kerroit hänen sitä käyttäneen. Mutta kuten sanottu, koska en ollut näkemässä, en voi väittää ettetkö voinut nähdä oikeinkin

      • sivullinen seuraaja

        Katselin aikani tuota raipalla huitelua kunnes menin suoraan kysymään tältä omistajalta mitä hän oikein tekee ja onko tuo nyt ihan oikea tapa kouluttaa koiria.
        Kuulemma kun pari kertaa vetäisee jaloille oikein kunnolla, seuraavilla kerroilla riittää pikku näpäytys vinkiksi. Hänestä tämä tapa oli vain nopein ja toimivin.
        Toivottavasti näin EI kouluteta koiria. Väkivaltainen kouluttaja saa aikaan vain pelokkaan ja vihaisen eläimen!
        Lyömällä voi näennäisesti saada tulosta nopeasti, eläimet "oppivat" nopeasti kivun pelossa, mutta todellisuudessa pelkäävä eläin ei opi toivotulla tavalla. Ja mitään luottamusta ei myöskään voi syntyä.


    • c.f

      Kun tieto ja taito loppuu tilalle tulee kakkendaalia

    • näinkinvoi

      komppaan kyllä edellistä :D näkeehän sitä kaikenlaista "kakkendaalia" mutta eipä sille paljon mitään mahda. ainut mitä voi tehdä on se, että huolehtii siitä miten itse kohtelee eläimiä. Mutta on siinä sekin puoli että monesti saattaa ulkopuolinen saada tilanteesta vähän dramatisoidun kuvan. tämä esimerkki omasta elämästä ei liity koulutukseen, mutta kerran hyvin koppava rouvashenkilö pysäytti minut villakoirani kanssa lenkillä. oli syksy, satoi ja oli hyvin kuraista. kaunis, melkein näyttelytrimmissä oleva koirani näytti uitetulta rakilta, ja jos tiedätte, villakoira on aika solakka sen ison karvan alla. Lisäksi koirani ei tykkää sateesta lainkaan, vaan se jurmuttaa vierellä lenkin. Nainen kysyi, kuinka kehtaan liikkua nälkiintyneen, takkuisen ja selvästi kauhuissaan olevan koiranreppanan kanssa. hän jatkoi matkaansa, minä jäin suu auki paikalleni kelaamaan, oliko äskeinen tilanne tottakaan. Tässä tällainen näkökulma vieraitten ajatuksiin.

    • kasvattajakouluttaja

      Väkivalta kasvattaa AINA väkivaltaa. Tuo on koiran pahoinpitelyä ei koulutusta. Tuommoinen ihminen ei tarvii koiraa, koska ei ole aikaa/pitkää pinnaa/paneutumista koulutukseen, vaan HETI KEINOJA KAIHTAMATTA KOIRA "RUOTUUN". Lienevätkö ylimmät ystävykset tämä koira ja omistaja ?!? HUH, HUH; SANON MINÄ!!! POSTITIIVISEN KÄYTÖKSEN VAHVISTAMINEN TUO PYSYVIÄ TULOKSIA JA TOIMII VANHEMMILLE KOIRILLE MYÖS, kokeiltu on ja monta kertaa !

    • koiruli10

      Tervetuloa vaan hutkimaan mun koiraa kintuille... jos minä alkaisin riuhtomaan hinasta tai hutkimaan raipalla niin yhteistyömme loppuisi siihen. Mulla on erittäin dominoiva ja kohtuu kova koira, jolle on oltava todella pehmeät, positiiviset ja kunnioittavat koulutusmetodit, muuten tuo ei katso päinkään. Positiivisella menetelmällä tuon saa tekemään mitä vaan ja tottelemaan nöyrästi. Joidenkin asioiden opetteluun voi tosin mennä paljon aikaa, mutta minnepä meillä on kiire? Hyvä suhde koiraan, maltti ja oma tahto/henkinen voima on tärkeintä kun koulutetaan koiraa.

      • hjfdifidushfus

        Positiivinen vahvistaminen on hyvä ja kannattava tapa kouluttaa koiraa. Siltikään koskaan en ole vielä nähnyt hyvää vietikästä kisakoiraa, jonka koulutuksessa ei olisi kuitenkaan pakkoa tarvittu. Pakko oikein käytettynä on hyvä lisä koulutukseen, eikä mikään tabu tai koiran hakkaamista.


      • molossi ei rek
        hjfdifidushfus kirjoitti:

        Positiivinen vahvistaminen on hyvä ja kannattava tapa kouluttaa koiraa. Siltikään koskaan en ole vielä nähnyt hyvää vietikästä kisakoiraa, jonka koulutuksessa ei olisi kuitenkaan pakkoa tarvittu. Pakko oikein käytettynä on hyvä lisä koulutukseen, eikä mikään tabu tai koiran hakkaamista.

        Minä olen nähnyt hyviä vietikkäitä kisakoiria,joille ei ole käytetty pakotteita.
        Taitaa olla enemmän kyse siitä,haluaako kouluttaa pakotteilla vai ei,myöskin.
        Ja ehkäpä siitäkin,onko taitoa sellaiseen...

        Jos ajattelee,että on rotuja,joille ei edes pakotteita voi käyttää,ja niille voidaan rakentaa ylipäätään koepuolelle ja vietikkyyttä,niin aika outoa olisikin,jos ei pystytä rakentamaan sitä koirille,joilla itsessään on jo jalostuksella siihen pohjaa tehty,ilman pakotteita...


      • lgkyytug
        molossi ei rek kirjoitti:

        Minä olen nähnyt hyviä vietikkäitä kisakoiria,joille ei ole käytetty pakotteita.
        Taitaa olla enemmän kyse siitä,haluaako kouluttaa pakotteilla vai ei,myöskin.
        Ja ehkäpä siitäkin,onko taitoa sellaiseen...

        Jos ajattelee,että on rotuja,joille ei edes pakotteita voi käyttää,ja niille voidaan rakentaa ylipäätään koepuolelle ja vietikkyyttä,niin aika outoa olisikin,jos ei pystytä rakentamaan sitä koirille,joilla itsessään on jo jalostuksella siihen pohjaa tehty,ilman pakotteita...

        Olipa harvinaisen epäselvää tekstiä. Kerroppa mitä pakote koulutuksessa mielestäsi tarkoittaa, kun jotenkin tuntuu että taitaa olla vähän vieras asia...


      • sivusta seuraaja
        lgkyytug kirjoitti:

        Olipa harvinaisen epäselvää tekstiä. Kerroppa mitä pakote koulutuksessa mielestäsi tarkoittaa, kun jotenkin tuntuu että taitaa olla vähän vieras asia...

        Onko luetunymmärryksessä vikaa vai miksi et ymmärrä tekstiä? Käytä googlea, jos et itse tiedä mitä pakotteet tarkoittaa.


      • canis.familiaris

      • lgkyytug kirjoitti:

        Olipa harvinaisen epäselvää tekstiä. Kerroppa mitä pakote koulutuksessa mielestäsi tarkoittaa, kun jotenkin tuntuu että taitaa olla vähän vieras asia...

        Missä kohtiin oli epäselvää?En tiedä,miten tuon selvemmin voi sanoa...
        Pakotteista saa hyvää tietoa ihan googlellakin,kuten sanottu,linkkiäkin tänne oli jo jotain laitettu,joten tuskin tarvii niitä toistaa...

        Ei ole vieras asia.Kun on 80-luvulla,alkupuolella, aloittanut kouluttamisen ja koetoiminnan ym.,niin tuskin on edes voinut välttyä vahingossakaan olemaan tietämättä mitä pakotteet koulutuksessa tarkoittaa.Edes minäkään...


      • erthjhg
        molossi kirjoitti:

        Missä kohtiin oli epäselvää?En tiedä,miten tuon selvemmin voi sanoa...
        Pakotteista saa hyvää tietoa ihan googlellakin,kuten sanottu,linkkiäkin tänne oli jo jotain laitettu,joten tuskin tarvii niitä toistaa...

        Ei ole vieras asia.Kun on 80-luvulla,alkupuolella, aloittanut kouluttamisen ja koetoiminnan ym.,niin tuskin on edes voinut välttyä vahingossakaan olemaan tietämättä mitä pakotteet koulutuksessa tarkoittaa.Edes minäkään...

        Olihan tuo koko viestin ulkoasu vähintäänkin epäselvä. Ilmeisesti tarkoitit, et pakotteita käytetään vietin rakentamiseen? Sitä en ymmärtänyt. Ei mun mielestä pakotteita käytetä vietin ulos saamiseen. Ennemminkin pakotteiden avulla saadaan tehtyä toimintavarmempi ja aktiivisempi koira, kun virheisiin pystyy puuttumaan tehokkaammin. Ja pakotteitahan EI tulisi käyttää, jos koira ei tiedä mitä vaaditaan/osaa oikeaa liikettä. Edelleen uskallan väittää, et ilman pakotteita hyvän kisakoiran koulutus ei onnistu. Pakotteita kuitenkin on kaikki liinasta korjaamiset yms. Tuntuu et monet ajattelee pakottamisen ainoastaan lyömiseksi, potkimiseksi, riepotteluksi tms. kovakouraiseksi kurittamiseksi. Sitähän se ei useinkaan ole...


      • canis.familiaris
        erthjhg kirjoitti:

        Olihan tuo koko viestin ulkoasu vähintäänkin epäselvä. Ilmeisesti tarkoitit, et pakotteita käytetään vietin rakentamiseen? Sitä en ymmärtänyt. Ei mun mielestä pakotteita käytetä vietin ulos saamiseen. Ennemminkin pakotteiden avulla saadaan tehtyä toimintavarmempi ja aktiivisempi koira, kun virheisiin pystyy puuttumaan tehokkaammin. Ja pakotteitahan EI tulisi käyttää, jos koira ei tiedä mitä vaaditaan/osaa oikeaa liikettä. Edelleen uskallan väittää, et ilman pakotteita hyvän kisakoiran koulutus ei onnistu. Pakotteita kuitenkin on kaikki liinasta korjaamiset yms. Tuntuu et monet ajattelee pakottamisen ainoastaan lyömiseksi, potkimiseksi, riepotteluksi tms. kovakouraiseksi kurittamiseksi. Sitähän se ei useinkaan ole...

        Hyvin perusteltu..Täytyy kompata. Tuo pakote on myös "hieman" rotukohtaista.
        Itse olen iät ajat käyttänyt kannustavaa pakotetta, ja niin teen myös jatkossa.


      • molossi ei rek
        erthjhg kirjoitti:

        Olihan tuo koko viestin ulkoasu vähintäänkin epäselvä. Ilmeisesti tarkoitit, et pakotteita käytetään vietin rakentamiseen? Sitä en ymmärtänyt. Ei mun mielestä pakotteita käytetä vietin ulos saamiseen. Ennemminkin pakotteiden avulla saadaan tehtyä toimintavarmempi ja aktiivisempi koira, kun virheisiin pystyy puuttumaan tehokkaammin. Ja pakotteitahan EI tulisi käyttää, jos koira ei tiedä mitä vaaditaan/osaa oikeaa liikettä. Edelleen uskallan väittää, et ilman pakotteita hyvän kisakoiran koulutus ei onnistu. Pakotteita kuitenkin on kaikki liinasta korjaamiset yms. Tuntuu et monet ajattelee pakottamisen ainoastaan lyömiseksi, potkimiseksi, riepotteluksi tms. kovakouraiseksi kurittamiseksi. Sitähän se ei useinkaan ole...

        Yhä edelleen en tiedä mitä epäselvää oli,mutta jos liittyy kysymykseesi,niin...

        "Ilmeisesti tarkoitit..." Ei,vaan viettikestävyyteen pyritään vaikuttamaan ja nimenomaan toimintavarmempi ja aktiivisempi,kuten sanoit.

        Tuo mitä mainitsin tietyistä roduista,niin oli lähinnä esimerkki,että ilman pakotteita ei ole täysin mahdotonta...

        "Ja pakotteitahan..." Ei niin,ihan perusjuttua.Kuin myös se,että pitää osata mitoittaa yksilön mukaan.

        "Ja edelleen uskallan..." Mielipiteensä kullakin.Kun niitä jo onkin.Mutta,se taas onkin eri juttu,onnistuuko se kaikilta,kaikilta koirilta ym.ym

        "Tuntuu,että monet...Sitähän se ei useinkaan ole..."Minun mielestä nuot ei ole edes pakotteita.Kurittaminen kun ei ole sama kuin pakote.


    • Jjjjaakko

      Yksi koiralauman omistaja kun halusi siirtää laumansa viereiseen huoneeseen, niin heitti vaan kourallisen napuja sinne lattialle, sitten ovi kiinni koirien perässä. Ei kait halunnut ollenkaan komentaa. Minusta naurettavaa ja koti sotkeentuu.

    • no joo..

      No riippuu siitä, että osaako koira sen käskyn mitä on annettu..
      jos opetan koiralleni että sen pitää tulla viereen tai taakse, sitten kiellän lätemästä ja se vaikka esim 10 kertaa on jo osanut mutta sitten näkeekin toisen koiran eikä enää tottelekaan käskyä jonka se OSAA jo kuitenkin, niin voi sitä napauttaa henkisellä tasolla varsinkin, ei ole tarpeen että koiraan sattuu liikaa ja tulee naarmu. Vaan läpsäys kuuluu lähinnä että tottelet.
      Mutta se jos koiraa vaan pieksämällä opettaa, eikä se edes osaa sitä käskyä mitä pitää totella vaan ihminen pelkästään lyö, niin koira vaan ei enää uskalla liikkua muttei se ole tavallaan enää tottelemista, koska koira ei tiedä mitä pitää tehdä. ajan mittaan se vaan oppii sen että miten ei tuu lyöntiä..mutta tässä ei taas ole järkeä jos haluaa komennolla koiran viereensä, niin eihän tarkoitus ole että koira on loppuelämänsä siinä vieressä, pitäähänsen pissalle päästä ja sit jos se on pelkästään piesty niin eihän koira tiedä MILLOIN se voi mennä ja sit se välillä päästetään, toisella kerralla lyödään.
      Mutta jos oikein käyttää pakotetta niin ei se vielä oo eläinsuojeluasia jos siinä i koiraankaan tuu mitään ja koira tietää miksi sen ptiää totella.
      Tietämättömät ihmiset alkaa heti kauhistella ja arvostella, että läpäytit koiraa, mutta jos tarkemmin katsoo niin ei noissa tilanteissa AINA tehdä poikkeuksetta vääryyttä, jos omistaja opettaa koiraa oikein.

    • Vaihto

      Olen kyllä ehdottoman kielteinen raippojen, remmien, hihnojen jne., mutta itse yritän aina vastaehdollistamisella. Eli palkka olkoon se sitten namipala, kehuminen tms. Samoin kun heitän palloa toiselle rekulleni niin se saa pallon pallosta. Näin olen toiminut aina koirien kanssa. Nykyään sitten kun tulee näitä koiraohjelmia laidasta laitaan niin olen kokeillut joskus tottakai sieltäkin. Esim. tämän nuoren yksilön kohdalla liika vartiointi eli jatkuva haukkuminen. En millään meinanut saada sitä vähenemään. Laitoin toiseen huoneeseen jos haukkui sitten hommasin sitruunapantaa ja myös tätä ennen kokeilin ihan että kiitos riittää, hyvä kun ilmoitit. No, mikäänhän ei tehonut tähän kaveriin. Tosin se on vasta vuden vanha, että aikaa on.

      Sittenpä muistin herra Millanin oppeja ja aina kun koira alkoi haukkumaan niin, että olin itse tilanteessa mukana tökkäsin sitä kahdella sormella napakasti ja mahdollisimman nopeasti. Tämähän sitten toimi aika hyvin. Katsotaan ajankanssa kuinka sitten lopulta käy. Niin ja kokeilinhan myös vesipulloa, joka taasen olikin vain kiva juttu eli koira kerjäsi vain lisää. Sitruunapanta tehoaa, mutta vain silloin kun se on päällä. Voiko tuota tökkäsyä kutsuta pahoinpitelyksi? Tiedä häntä. Kaikkein paras on mielestäni kumminkin ihan vaan tavallinen lenkki ja lenkillä aina mennään niin, että seis komento tulee matkan aikana muutaman kerran niin, että kun sanon seis koirat pysähtyvät ja istuvat ja odottavat mars käskyä. Ja aika kivasti mennään. Tuli vaan mieleen et mitähän tuo naapurikin ajattelee minusta kun pihalla tökin koiraani joskus. On meinaan joskus sanonut, että saa se haukkua ei häntä häiritse johon olen sitten itse todennut, että minuapa häiritsee räksyttävä koiruus.

      Olisikin kiva tietää, kuinka helposti pinna palaa, oletko koskaan lyönyt tai muuten pahoinpidellyt koiraasi? Mikä sitten on pahoinpitelyä? MIssä menee raja?

      • sivullinen seuraaja

        Jokainen eläinten kanssa tekemisissä oleva nyt varmasti tajuaa ettei eläintä lyödä ja potkita.
        Rajusti taluttimesta riuhtominenkin on paitsi kauheaa katsottavaa, vahingollista koiran niskalle. Siltikin näitä näkee ihan viikottain.

        Talutin joskus lapsena merenjäällä hirvikoiraa joka veti itsensä tajuttomaksi. Omistaja pujotti kuristuspannan kaulaan, lykkäsi narun käteen ja käski kävelyttää, koira veti kuin riivattu kunnes happi loppui ja alkoi heikottaa. Tämä ilmeisesti oli hyväksyttävä tapa vielä parikymmentä vuotta sitten? Vaan eipä näyttänyt kuristuspanta vetämistä millääntavoin estävän!

        Yhtä painajaismaista labbista ulkoilutin kerran. Kyseessä oli isokokoinen uros, kiltti kuin mikä, mutta seinähullu ulkona. Ainoa millä sitä sai pidettyä edes jotenkuten käsissä oli tiukkaan kiinnitetty kuonopanta ja sitäkin vastaan se riehui ja taisteli mielipuolisesti. Kaksi kertaa yritin käydä lenkillä kunnes ilmoitin omistajalle ettei tule kesää!

        Ja kyllä, kyllä se pinna palaa. Silloin kun vielä omistin koiran muutaman kerran tuli napattua niskanahasta kunnolla kiinni tai korotettua ääntä. Suuttumisesta eläimelle ei ole mitään hyötyä, pelkkää hallaa sillä vaan tekee. Pitäisi ottaa vaan aikalisä kun meinaa hermo mennä, eläimeen kiukkua ei saisi koskaan purkaa.

        Nyt hoidan naapurin koiraa säännöllisen epäsäännöllisesti ja osaa sekin olla välillä ärsyttävä. Ei se kylläkään koiran vika ole, että omistajat eivät ikinä vaadi tai edes pyydä mitään ja koira on herra ja hidalgo talossa, mutta minä en ota komentoja koiralta vastaan. Ja siitä syystä meinaa hermo mennä! Mutta aina tulee hyvä mieli kun ongelman onnistuu ratkaisemaan järjellä voiman sijaan!


    • ...?

      No ei se kuristuspanta mikää taikakaulain ole joka lopettaisi vetämisen.
      Se koira pitää OPETTAA siihen että kun panta kiristyy, koira vetää liikaa ja sen on aika hidastaa.

      Itse koulutan koiran maalaisjärjellä, rajat on selkeät koirille asetetaan tiettyjä odotuksia ja totteleminen on kannattavaa. Pakotteita en pelkää käyttää, koska toisinaan oikein ajoitettu pakoite on yhtä tehokas kuin oikein ajoitettu palkkaaminenkin.

      Vanhemman koiran kanssa on nuorena käytetty myös hieman vanhan ok-kansan menetelmiä suojelua treenatessa, eikä koirasta silti ole tullut pelokasta tai epävarmaa, tietty yksilöissä on eroja, itsevarma, kohtuullisen kova pk-rotuinen koira hyvällä toimintakyvyllä kestää enemmän painetta kuin pehmeä seurakoira.
      Eikä noissa suojeluhommissakaan kaikkea koiran päähän "taottu" kun koira arasteli pamppua sitä siliteltiin sillä ja palkattiin samalla kun pampulla kosketeltiin, että kyllä sielläkin positiivisella tavalla siedätettiin koiraa.

      Nykyään mulla on koirat lähinnä pihakavereina ja sohvanlämmittäjinä.

    • Raippa ei kidutuväli

      Eihän viitsitä lynkata sitten samantien kaikkia ratsupiiskaa käyttäviä kouluttajia eläinrääkkääjiksi? Olen nähnyt (paljonkin) näitä raippaa käyttäviä ohjaajia, ja aina ihan asiallisesti. Raippa on ollut ainoastaan merkinantovälineenä mukana koulutuksessa. Esim. seuraamisessa, jos koira aukeaa hirveästi, niin pieni kosketus raipalla takapäähän auttaa koiraa löytämään sen oikean paikan. Ja puhun ihan todella kosketuksesta enkä lyömisestä.

      Iso osa "viettipommi"koirista tarvitsee koulutuksessa myöskin jonkinlaisia pakotteita. Niitä vain täytyy osata käyttää oikein, tilanteeseen sopiva ja riittävä (ei liian pieni, mutta ei myöskään liian suuri). Jos ohjaaja antaa koiralle pakotteen siitä syystä, että oma kuppi meni nurin, niin ollaan aika hakoteillä!

      Ap:n kyselemiä epämääräisiä koulutustapoja olen nähnyt paljonkin pitkän koirahistoriani aikana. 80-90-luvuilla koirille huutaminen, hakkaaminen ja alistaminen oli ihan normaalia. Onneksi niistä ajoista on suuri osa ihmisistä päässyt aika paljon pidemmälle.

      Viime viikonloppuna olin kurssilla, jonne saapui vierailevaksi tähdeksi lajin tuomari, koulutusohjaaja ja uranuurtaja Suomessa. Pääsimme näkemään hänen koiransa treenin ja olihan se karmeaa katseltavaa. Koira tuotiin surituspaikalle koularista riiputtaen niin, että sen etutassut hätinä koskettivat maata. Itse suoritus oli teknisesti korkeintaan välttävää. Surullisinta oli koiran ulkoinen olemus, häntä koipien välissä, korvat luimussa ja pelokas, pälyilevä katse silmissä. Treenin jälkeen koira taas riiputettiin koularista suoraan auton perään sanomatta sanaakaan koiralle. Voi vaan arvailla koulutusmetodeja, kyseinen koira on jo veteraani-iän saavuttanut ja lajia ikänsä treenannut, joten käytös ei voinut johtua koiran kokemattomuudesta, uudesta tilanteesta, arkuudesta tmv.

      • canis.familiaris

        "Viime viikonloppuna olin kurssilla"...edustiko rotu sitä "yleisintä"?


      • Raippa ei kidutusväl
        canis.familiaris kirjoitti:

        "Viime viikonloppuna olin kurssilla"...edustiko rotu sitä "yleisintä"?

        Helppo kysymys, mihin ei ole yksiselitteistä vastausta.... Erillisessä lajissa ei varmaankaan se kaikkein yleisin, mutta yhdistettynä toiseen lajiin ehdottomasti (tämän hetken ainoa oikea rotu, jos haluaa pärjätä). Ymmärrät varmaan vastauksen, jos olet yhtään jäljillä siitä, mitä tarkoitan.... :)


      • canis.familiaris
        Raippa ei kidutusväl kirjoitti:

        Helppo kysymys, mihin ei ole yksiselitteistä vastausta.... Erillisessä lajissa ei varmaankaan se kaikkein yleisin, mutta yhdistettynä toiseen lajiin ehdottomasti (tämän hetken ainoa oikea rotu, jos haluaa pärjätä). Ymmärrät varmaan vastauksen, jos olet yhtään jäljillä siitä, mitä tarkoitan.... :)

        juu. Taidan tietää..ja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe