enimmäisnopeussuositus. " merkillä osoitetaan vaarallisessa tienkohdassa hyvissä keli-ja liikenneolosuhteissa suositeltavaa enimmäisnopeutta" tarkoittaako tämä sitä, että ei ole pakko ajaa liikennemerkissä olevaa nopeusrajoitusta tuossahan sanotaan "suositeltavaa enimmäisnopeutta".
enimmäisnopeussuositus
25
3704
Vastaukset
- näin
Nopeusrajoitus (pyöreä merkki, punainen kehys, musta teksti keltaisella pohjalla) On suurin sallittu nopeus. Kovempaa ei saa ajaa, hitaammin saa ajaa.
Enimmäisnopeussuositus (nelikulmainen merkki, valkoinen kehys, valkoinen teksti sinisellä pohjalla) on, kuten merkin nimestäkin voi päätellä, pelkkä suositus. Halutessasi saat ajaa hitaammin. Nopeusrajoituksen puitteissa voit ajaa myös suositusta kovempaa.
Nopeussuositus on tienpitäjän käsitys siitä, mikä on hyvällä kelillä suurin turvallinen nopeus kyseisessä paikassa. Aikaisemmin noita oli melko useinkin tiukemmissa mutkissa tai paikoissa joissa oli rajoitettu näkyvyys. Nykyään nopeussuositukset on useimmissa paikoissa korvattu nopeusrajoituksella.- Autoilija3
Terve järko on mielestäni kaikkein paras nopeuden suhteen. Ei rajoitukset ei suositukset vaan kelin ja olosuhteiden ja näkyvyyden mukaan nopeus.
- Terve järki,kenellä?
Autoilija3 kirjoitti:
Terve järko on mielestäni kaikkein paras nopeuden suhteen. Ei rajoitukset ei suositukset vaan kelin ja olosuhteiden ja näkyvyyden mukaan nopeus.
Terve järki ei läheskään aina ole meidän autoilijoiden paras ominaisuus ja sen noudattamisen seurauksista saadaan lukea mediasta päivittäin! Ikävä kyllä.
- Ei toimi
Autoilija3 kirjoitti:
Terve järko on mielestäni kaikkein paras nopeuden suhteen. Ei rajoitukset ei suositukset vaan kelin ja olosuhteiden ja näkyvyyden mukaan nopeus.
Useimmilla ei ole tervettä järkeä laisinkaan. Siksi pitää olla yhteiset pelisäännöt miten liikenteessä toimitaan.
Ei jääkiekkopelistäkään tulisi mitään jos jokainen pelaisi oman "terveen jären" mukaan. Jääkiekossakin on pelisäännöt ja silti sielläkin tarvitaan "poliiseja", eli tuomareita katsomaan perään. - Niinpä.
Terve järki,kenellä? kirjoitti:
Terve järki ei läheskään aina ole meidän autoilijoiden paras ominaisuus ja sen noudattamisen seurauksista saadaan lukea mediasta päivittäin! Ikävä kyllä.
Kuten täällä on ennekin todettu: säädökset antavat minimin niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa.
- Autoilija3
Terve järki,kenellä? kirjoitti:
Terve järki ei läheskään aina ole meidän autoilijoiden paras ominaisuus ja sen noudattamisen seurauksista saadaan lukea mediasta päivittäin! Ikävä kyllä.
"Terve järki ei läheskään aina ole meidän autoilijoiden paras ominaisuus"
Paremminkin ettei sitä käytetä. Järjen käyttäminen likenteessä ei ole kielletty. - Autoilija3
Ei toimi kirjoitti:
Useimmilla ei ole tervettä järkeä laisinkaan. Siksi pitää olla yhteiset pelisäännöt miten liikenteessä toimitaan.
Ei jääkiekkopelistäkään tulisi mitään jos jokainen pelaisi oman "terveen jären" mukaan. Jääkiekossakin on pelisäännöt ja silti sielläkin tarvitaan "poliiseja", eli tuomareita katsomaan perään.Mutta ei ole oikein, että joudutaan hyvissä olosuhteissa ajamaan hounojen olosuhteiden nopeuksilla. Kyllä se vaan pitäisi jokaisen käyttää järkeä sitä kai kaikilla on vai missä jotkut ovat olleet kun järkeä on jaettu?
Järjen käyttö ei ole kielletty siinä että millä nopeudella ajetaan. - Autoilija4
Autoilija3 kirjoitti:
Mutta ei ole oikein, että joudutaan hyvissä olosuhteissa ajamaan hounojen olosuhteiden nopeuksilla. Kyllä se vaan pitäisi jokaisen käyttää järkeä sitä kai kaikilla on vai missä jotkut ovat olleet kun järkeä on jaettu?
Järjen käyttö ei ole kielletty siinä että millä nopeudella ajetaan.Niin mutta kuka sen määrittelee että kuka on ollut tai ei ole ollut paikalla kun järkeä on jaettu? Oletko ollut sinä vai olenko ollut minä tai kuka tahansa muu niin sen määritteleminen itsestä ja omakohtaisesti on jokseenkin absurdia ja puolueellista. Aivan samoin kuin oman ajotaidon määrittely. Tästä syystä ne rajoitukset on säädettävä joku muu ulkopuolinen taho ja vieläpä sen vähiten järkeä omaavan tasolle. Olet se sitten sinä,minä tai kuka tahansa muu. Näin se vaan menee.
- EX-jääkiekkoilija
Ei toimi kirjoitti:
Useimmilla ei ole tervettä järkeä laisinkaan. Siksi pitää olla yhteiset pelisäännöt miten liikenteessä toimitaan.
Ei jääkiekkopelistäkään tulisi mitään jos jokainen pelaisi oman "terveen jären" mukaan. Jääkiekossakin on pelisäännöt ja silti sielläkin tarvitaan "poliiseja", eli tuomareita katsomaan perään."Ei jääkiekkopelistäkään tulisi mitään jos jokainen pelaisi oman "terveen jären" mukaan. Jääkiekossakin on pelisäännöt ja silti sielläkin tarvitaan "poliiseja", eli tuomareita katsomaan perään. "
Jääkiekossakin on terveen järjen käyttö sallittu. Taktiikka pitää tehdä ja sitä pitää osata myös muuttaa jos peli noin vaatii. Välillä jääkiekossakin joutuu rikkomaan sääntöä jos tilanne on sellainen. Osa jää tuomarin huomioittamatta osan huomaa.
Samoin on liikenteessäkin. Ajotekniikka on sovellettava olosuhteiden mukaan ja sitä on muutettava olosuhteiden tai ruuhkien tai muiden syiden muuttuessa. Liikenteessäkin joutuu välillä rikkomaan sääntöjä, joskus ajamaan ylinopeutta tai muuta vastaavaa. Mutta terve järki pitää olla mukana ja sitä on käytettävä. Valtaosa rikkeistä jää poliisilta huomaamatta. - Autoilija3
Autoilija4 kirjoitti:
Niin mutta kuka sen määrittelee että kuka on ollut tai ei ole ollut paikalla kun järkeä on jaettu? Oletko ollut sinä vai olenko ollut minä tai kuka tahansa muu niin sen määritteleminen itsestä ja omakohtaisesti on jokseenkin absurdia ja puolueellista. Aivan samoin kuin oman ajotaidon määrittely. Tästä syystä ne rajoitukset on säädettävä joku muu ulkopuolinen taho ja vieläpä sen vähiten järkeä omaavan tasolle. Olet se sitten sinä,minä tai kuka tahansa muu. Näin se vaan menee.
"Tästä syystä ne rajoitukset on säädettävä joku muu ulkopuolinen taho ja vieläpä sen vähiten järkeä omaavan tasolle. Olet se sitten sinä,minä tai kuka tahansa muu. Näin se vaan menee."
Talvirajoitukset ovat kyllä täysin yliammuttuja. Suurin osa talvea ajetaan aivan kesäolusuhteissa. Jos välillä on keli huono silloin terve järki käyttöön. - Nialase SE
EX-jääkiekkoilija kirjoitti:
"Ei jääkiekkopelistäkään tulisi mitään jos jokainen pelaisi oman "terveen jären" mukaan. Jääkiekossakin on pelisäännöt ja silti sielläkin tarvitaan "poliiseja", eli tuomareita katsomaan perään. "
Jääkiekossakin on terveen järjen käyttö sallittu. Taktiikka pitää tehdä ja sitä pitää osata myös muuttaa jos peli noin vaatii. Välillä jääkiekossakin joutuu rikkomaan sääntöä jos tilanne on sellainen. Osa jää tuomarin huomioittamatta osan huomaa.
Samoin on liikenteessäkin. Ajotekniikka on sovellettava olosuhteiden mukaan ja sitä on muutettava olosuhteiden tai ruuhkien tai muiden syiden muuttuessa. Liikenteessäkin joutuu välillä rikkomaan sääntöjä, joskus ajamaan ylinopeutta tai muuta vastaavaa. Mutta terve järki pitää olla mukana ja sitä on käytettävä. Valtaosa rikkeistä jää poliisilta huomaamatta.Jaa jaa' kun ne samat jääkiekonperässä luistelevat lähtevät bemuillaan hallilta, siinä ei enää säännöt pädekkään, nuoremmat on usein lepikossa ja vanhemmat yökerhojen ulko-ovilla lepikossa. ;)))))
- suuri tietäjä
Usein, tuollaisia voi olla laakeilla paikoilla, pelto yms sellainen
vähän laaja alue jonka keskellä on sitten mutka, ei tule ehkä
niin yllätyksenä kun huomaa sen mutkan. Siksihän niissä on myös
usein ne mutkan reunassa olevat huomiomerkit mutkaa osoittamassa.
Tuollainen löytyy ihan keskeltä espoota oriolan vierestä.
60km/h rajoitus mutta mutkaan on suositus ajaa korkeintaan 40km/h.
Reilusti ennen sitä mutkaa 60km/h rajoitus:
http://goo.gl/maps/NlkqW
Ja sitten 50km/h rajoitus ja perään suositus 30:
http://goo.gl/maps/URDjY - ei kaahari
Lahden tieltä poistuessa mutkassa on tuo 60kmh sininen lappu, mutta jos ajaa 60kmh, lentää metsään koska mutka on niin jyrkkä että voi korkeintaan ajaa 45kmh.Tämä siis kesäkeleillä.
- .........
Hmmmm. Tai sitten luulet että lentää metsää... ....on kuule autosta ja henk.koh.tuntemuksesta(fobioista) toiset pelkää korkeita paikkoja toiset pelkää hiiriä? ???
- Minäkään en kaahaa
Olisiko aika tarkistaa iskarit, rengaspaineet ja muut ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat tekijät? Suositukset määritellään kyseisen tienkohdan kaarresäteen perusteella ja taulukko on varsin löysä. En ole vielä tavannut kaarretta, jota ei voisi hyvissä olosuhteissa ja kunnossa olevalla henkilöautolla ajaa suositusnopeudella. Yleensä selvästi nopeamminkin.
- Antikaahari
Minäkään en kaahaa kirjoitti:
Olisiko aika tarkistaa iskarit, rengaspaineet ja muut ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat tekijät? Suositukset määritellään kyseisen tienkohdan kaarresäteen perusteella ja taulukko on varsin löysä. En ole vielä tavannut kaarretta, jota ei voisi hyvissä olosuhteissa ja kunnossa olevalla henkilöautolla ajaa suositusnopeudella. Yleensä selvästi nopeamminkin.
Minä olen tavannut. Kokeilin kerran kuivalla kesäkelillä uudehkolla autolla, jossa myös rengaspaineet olivat kunnossa tiukkaa mutkaa suositusnopeudella. Renkaat vonkuen luiston rajoilla mentiin. En liikenteessä muutoin harrasta tuollaista, koska riski on melkoinen, joten suosituksessa oli ainakin 20 km/h liikaa.
- en kaahaa
Antikaahari kirjoitti:
Minä olen tavannut. Kokeilin kerran kuivalla kesäkelillä uudehkolla autolla, jossa myös rengaspaineet olivat kunnossa tiukkaa mutkaa suositusnopeudella. Renkaat vonkuen luiston rajoilla mentiin. En liikenteessä muutoin harrasta tuollaista, koska riski on melkoinen, joten suosituksessa oli ainakin 20 km/h liikaa.
Paikka on etelästä tultaessa Lahdentieltä Vierumäelle, kyllä siinä just ja just voi sitä 60kmh nopeutta ajaa, mutta aikalailla vääntää.
Ainoa paikka minkä minä tiedän. - niintpä varmaan
"entää metsään koska mutka on niin jyrkkä"
Varmaan, jos alla on 80 luvun lopun Corolla.... - Autoilija3
Tampereen väylyllä on Hämeenlinnassa kaarteessa suositeltavana 80km/h. Se on kyllä täysin yliammuttu. Ei tee nykyautoille yhtään tiukkaa vaikka ajaisi yli sataa.
- Max speed
Meilläpäin on parissa paikkaa tuollaiset, tarkoittaa että huonolla kelillä niissä pitää olla tarkkana, mutta liukkaallakin voi vetää max nopeusrajoituksen mukaan siitä huolimatta nuo paikat läpi.
- ....,,,,
Meillä on 80 km/h nopeussuosituksia suorilla satasen rajoitusalueilla paikoissa, joissa on vuodesta toiseen useita hirvikolareita.
- 6+19
Voi vitsi, kun tällä palstalla on niiiiiin taitavia kuskeja.
- Suosittelen että
6+19 kirjoitti:
Voi vitsi, kun tällä palstalla on niiiiiin taitavia kuskeja.
Toiset on toiset ei ja jälkimmäisiä varten tarvitaan mm. niitä suosituksia.
- eehhh...
Entäpä hirvivaaramerkki. En ole missään nähnyt konkreetista suositusta, miten hirvivaaramerkkiin pitäisi reagoida. Esimerkiksi 80 tai 100 km/h rajoitusalueella on hirvivaaramerkki, pitäisikö sen kohdalla alentaa nopeutta, ja jos pitäisi niin paljonko? Vai riittääkö vain, että pälyilee entistä tarkemmin tien varsia? Asia jätetään kunkin omaan harkintaan, saa tehdä mitä lystää?
- Ongelman ydin
Ongelma on siinä, ettei ihmistä ole suunniteltu kulkemaan nopeampaa, kuin 20km/h. Haarapääsky olis tosi hyvä autonkuljettaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849