Eli aloitin viime syksynä uudessa työssä ja olen nyt sairastanut joulusta lähtien poskiontelontulehduksia ja keuhkoputkentulehduksia. Jo syksyllä oli päänsärkyä, väsymystä, silmien kirvelyä yms. Olen tällä hetkellä sairaslomalla, mutta kotona ollessakin kirvelee silmiä varsinkin aamuisin, ja keuhkoja puristaa. Työpaikalla käydessä nousee heti kuume. Mietin semmoista, että olisiko minun pitänyt hävittää tai desinfioida kaikki työpaikalla käynyt - vaatteet, paperit, tietokone?? Ja kun en ole näin tehnyt, olenko tuonut kotiin jotain hometta joka leviäisi tännekin? En tiedä tarkkaan mikä sairastelun aiheuttaja on, eihän se välttämättä ole home vaan voi olla myös muu sisäilmaongelma. Myös monet työkaverit oireilevat mutta eivät yhtä rajusti kuin minä. Vähän luulosairas olo, tuntuu että lääkäreidenkin mielestä ongelma on lähinnä korvieni välissä... Eikä tätä tietenkään helpota yhtään se, että minulla on aiemmin elämässäni ollut ahdistuneisuus- ja neuroottisia oireita. Kaikki menee sen piikkiin. Vaan en kai sentään pysty kuumetta ja tulehduksia kuvittelemaan?
Mistähän tämä aamuinen silmien kirvely johtuu? En kai ole tuonut homeitiöitä kotiinkin? :( Ja riittääkö jos vaatteet pesee pesukoneessa ja tuulettaa ulkona pari päivää, vai pitääkö heittää pois kokonaan? :(
Sisäilmaongelmat työpaikalla -> Voiko levitä kotiin?
70
5153
Vastaukset
- Lail.l.
Psykosomaattinen oireyhtymä...!!!!!!!
Oireesi ovat ihan tyypillisiä, mutta ongelman ratkaisu sitäkin monimutkaisempaa.
Ei pitänyt kirjoittaa nyt ollenkaan, tulin lukaisemaan vaan. Älä välitä idioottien kommenteista, nuo puoskarit eivät tiedä mitään. Toivottavasti saat asiallisempiakin vastauksia.- Lail.l.
"Eikä tätä tietenkään helpota yhtään se, että minulla on aiemmin elämässäni ollut ahdistuneisuus- ja neuroottisia oireita."
Tämä lause kertoo jotakin. Mietihän !!!!- sisäilmasta sairas
"Tämä lause kertoo jotakin. Mietihän !!!! "
Niin, juuri sen takia hoidon saaminen onkin vaikeaa kun minut on jo kertaalleen leimattu "neuroottiseksi"... :( Mutta myös työkaverit oireilevat. Ja keuhkoputkentulehduksia en sentään ole itse keksinyt, kyllä ne on ihan lääkärikin todennut. Ärsyttää, kun kaikki laitetaan psykosomatiikan piikkiin... tulehdus on kuitenkin tulehdus ja siihen on joku elimellinen(kin) syy olemassa.
Ja huom! Oireeni alkoivat jo ennen kuin tiesin rakennuksessa olevan sisäilmaongelmia.
- Lail.l.
Joistakin SRI-lääkkeistä voisi olla apua, mutta ongelmasi vaatii laaja-alaista näkemystä . Esim. psykologi/psykiatri.
- Lue tämä
ja yritä viisastua.
http://homepakolaiset.fi/tiedote_sisailma-alan_tutkijoille_ja_tutkimusrahoittajille_22.4.2013.html "Joistakin SRI-lääkkeistä voisi olla apua, mutta ongelmasi vaatii laaja-alaista näkemystä . Esim. psykologi/psykiatri."
- Viitsitkin kiusata täällä sairaita ihmisiä. Jos olisit muu kuin puoskari, tietäisit varsin hyvin, ettei masennuslääkkeillä hoideta homeoireita. Kirjoitetaan muuten SSRI eikä SRI. Onko jäänyt ryyppy päälle. Hoidahan ensin ites kuntoon.- Älä välitä
sanasinko kirjoitti:
"Joistakin SRI-lääkkeistä voisi olla apua, mutta ongelmasi vaatii laaja-alaista näkemystä . Esim. psykologi/psykiatri."
- Viitsitkin kiusata täällä sairaita ihmisiä. Jos olisit muu kuin puoskari, tietäisit varsin hyvin, ettei masennuslääkkeillä hoideta homeoireita. Kirjoitetaan muuten SSRI eikä SRI. Onko jäänyt ryyppy päälle. Hoidahan ensin ites kuntoon.Ei hän ole mikään puoskari, vaan nimimerkkinsä mukaan laillistettu luuseri.
Lue hänen kommenttejaan. Niistä paistaa selvästi se että hän on itse noiden masislääkkeiden käyttäjä ja on ollut jo vuosia psykiatrisessa hoidossa. Mistäpä muualta hän saisi tietää noista lääkkeistä. Tuollainen lääketieteellinen höpinä ja tohtoriksi tekeytyminen on noilla pahimmilla hulluilla ihan tyypillistä käytöstä. Sille on ihan joku nimikin psykiatrian häiriöluokituksissa mutta en jaksa alkaa etsimään. Ilmiö perustuu siihen että selviytymiskeinonaan täyshullu yrittää samaistua tohtoriinsa. - Lätkä_60
sanasinko kirjoitti:
"Joistakin SRI-lääkkeistä voisi olla apua, mutta ongelmasi vaatii laaja-alaista näkemystä . Esim. psykologi/psykiatri."
- Viitsitkin kiusata täällä sairaita ihmisiä. Jos olisit muu kuin puoskari, tietäisit varsin hyvin, ettei masennuslääkkeillä hoideta homeoireita. Kirjoitetaan muuten SSRI eikä SRI. Onko jäänyt ryyppy päälle. Hoidahan ensin ites kuntoon.Sairas tyyppi, älkää välittäkö. Luulee ilmiselvästi olevansa hauska. Täysi nuija, ilmiselvä savipaakku jostain pöndeltä.
Jotkut kuolemansairaita, ja tää tollo vaan vitsailee.
- Lail.l.
Masennuslääkkeillä hoidetaan joitakin tapauksia ja hyvällä menestyksellä.
Usko pois.
Nämä serotoniini takaisin est. ovat laajalti käytössä homeista kärsivillä ihmisillä.
Ko. lääke kuitenkin muuttaa sairauden luonnetta psyk.somat.
Totuutta on vaikea kestää.- Lail.l.
Minä olen syönyt noita serotoniinilääkkeitä jo hyvän aikaa.
Ja täytyy sanoa, että kyllä muijan lähdön tuottama tuska onkin jo alkanut lievittyä.
Muitta homesairaille muistan aina olla yhtä vittumainen. Niitä vikisijöitä tekisi mieleni vedellä päin pläsiä. (Ja muijaa kyllä vetelinkin). - No mitas nyt sitten
Lail.l. kirjoitti:
Minä olen syönyt noita serotoniinilääkkeitä jo hyvän aikaa.
Ja täytyy sanoa, että kyllä muijan lähdön tuottama tuska onkin jo alkanut lievittyä.
Muitta homesairaille muistan aina olla yhtä vittumainen. Niitä vikisijöitä tekisi mieleni vedellä päin pläsiä. (Ja muijaa kyllä vetelinkin).vetelet...?
Ei noista kärhämistä mitään apua ole eikä meikäkään jaksa paljoa kirjoittaa. Vanhoja viestejä on sitäkin enemmän ja myös Sanasingon foorumilta löytyy. Jos ahdistut helposti, kannattaa laittaa jäitä hattuun ja yrittää ajatella järjellä. Yritä olla ylireagoimatta, siitä ei ole mitään apua. Ollessasi rauhallinen ja tasainen pystyt havainnoimaankin objektiivisemmin.
Joka tapauksessa olet altistunut pahemman kerran, jonka lisäksi olet infektoitunut. Poskiontelontulehdukset ja keuhkoputkentulehdukset ovat infektioita. Lähde on työpaikkasi, jossa muutkin oireilevat. Olet saanut sieltä tartuntasi.
Koululääketiede leikkii nukkekotia ja hoitaa vain bakteeri-infektioita. Mutta bakteerien lisäksi homerakennuksissa muhii erilaiset homesienet ja jopa alkueläimet, amebat.
Älä säikähdä; meissä kaikissa on noin sata sienilajia. Ks. http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?p=7204#7204
Ameba ei ole mukava ajatus, mutta itse kärsin spirokeetastakin sairastuttuani borrelioosiin. Se elukka on pilannut aivoni; jonka kanssa pitää vain elää, vaikka välillä särkee kaikki paikat.
Lääkäreistä ei ole mitään apua; Jumala on ainoa, joka kuuntelee, jos muistaa rukoilla. Itkukin voi vähän auttaa.
Tärkeintä olisi, että selvittelisit itsellesi sairautesi laatua. Poissulkumenetelmä olisi kai käyttökelpoisin.
Mene jonnekin puhtaaseen paikkaan ilman työrekvisiittaa; häipyvätkö oireet silloin. Jos häipyvät, työtarvikkeille on syytä tehdä jotain päästäksesi oireista.
Jos oireet kulkevat mukanasi minne tahansa menetkin, sairaus on syöpynyt sinuun ja kulkee mukanasi. Ehkä aikaa myöten oireet helpottavat, jos hyvä tuuri käy.
Ennen kaikkea, et saisi olla tuollaisessa työpaikassa ollenkaan.
- Voimasia :)- Lail.l.
"Jos oireet kulkevat mukanasi minne tahansa menetkin, sairaus on syöpynyt sinuun ja kulkee mukanasi. Ehkä aikaa myöten oireet helpottavat, jos hyvä tuuri käy."
Sairaus on syöpynyt sinuun ?
Olipas hieno määritelmä. Eikö voisi sanoa, että kyseessä ei ole enää fyysinen sairaus, vaan oireet on kuviteltua näin, rautalangasta väännettynä.
Paranoidia jyllää homepalstalla.................- Puhe parasta
Sinulla (Lail.l.) Siksi olet nyt ilman nai sta ja se käy varmaan kovasti heikolle luonteelle ja itsetunnolle. Kuten sen myönsitkin niin paha sairaus on syöpynyt sinuun ja tällä palstalla ei voida sinua parantaa. Eikö edes "sterodilääkkeesi" auta vai valehteleto meille siitä tuskan livityksestä?
"Teot puuttuu".
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11448582 - Lail.l.
Kirjoitelkaa raukat tänne mitä vaan, minä kyllä pystyn vittuilemaan teille koska vaan. Olen minä sen verran kova jätkä. Minua ei tapa edes häkä tai lääkärien virheet.
- Sullajyllääparanoidi
Lail.l. kirjoitti:
Kirjoitelkaa raukat tänne mitä vaan, minä kyllä pystyn vittuilemaan teille koska vaan. Olen minä sen verran kova jätkä. Minua ei tapa edes häkä tai lääkärien virheet.
Et sä mikään kova jätkä ole vaikka naistasi "päin pläsiä vetelit".
Se väkivaltaisuutesi kertoo kuinka avuton raukka todella olet kun sua ei hyväksytä eikä homeista asuntoasi.
Suomessa on paljon kaltaisiasi raukkoja, et ole kyllä ainoa.
Korkeassa virassakin on kuulemma porukkaa jotka kurittavat vaimojaan kuten sinä. Sairasta hommaa sekin. Psykosomaattista. Fyysista väkivaltaa. Onko nuppi sekasin ajoittain vai miten olet sen itse kokenut johtuuko väkivaltaisuutesi siitä sun homeasunnosta? - Lail.l.
Sullajyllääparanoidi kirjoitti:
Et sä mikään kova jätkä ole vaikka naistasi "päin pläsiä vetelit".
Se väkivaltaisuutesi kertoo kuinka avuton raukka todella olet kun sua ei hyväksytä eikä homeista asuntoasi.
Suomessa on paljon kaltaisiasi raukkoja, et ole kyllä ainoa.
Korkeassa virassakin on kuulemma porukkaa jotka kurittavat vaimojaan kuten sinä. Sairasta hommaa sekin. Psykosomaattista. Fyysista väkivaltaa. Onko nuppi sekasin ajoittain vai miten olet sen itse kokenut johtuuko väkivaltaisuutesi siitä sun homeasunnosta?Kyllä ennen Soumessa kestettiin vaikka mitä, raatteen tielläkin vedeltiin vihulaista turpiin eikä valitettu homeesta. Nyt on jäljellä enää minun kaltaiset kovat jätkät, jotka ei sairastu mistään eikä välitä mistään tieteen kanssa nyhräämisestä. Kova luonto se olla pitää!
- Höpö jätkä taidat
Lail.l. kirjoitti:
Kyllä ennen Soumessa kestettiin vaikka mitä, raatteen tielläkin vedeltiin vihulaista turpiin eikä valitettu homeesta. Nyt on jäljellä enää minun kaltaiset kovat jätkät, jotka ei sairastu mistään eikä välitä mistään tieteen kanssa nyhräämisestä. Kova luonto se olla pitää!
Eipä taida olla kovin kova luontokaan sulla koska "vetelet" mömmöjä naamaan.
Sanoit tuolla aikaisemmassa kirjoituksessasi, että "Minä olen syönyt noita serotoniinilääkkeitä jo hyvän aikaa". Sehä todistaa senkin, että olet sairastunut pahoin. Totuus on kuitenkin se, ettei kaltaisesi ole mitään kovia jätkiä kuin puheissaan vaan. Soumessa ollaan menossa monessa asiassa huonompaan suuntaa. Naistenhakkaajat ja raiskaajat jos saataisiin aisoihin niin se olisikin jo jonkinlainen saavutus vai mitä? - Sotainvalidin tytär
Lail.l. kirjoitti:
Kyllä ennen Soumessa kestettiin vaikka mitä, raatteen tielläkin vedeltiin vihulaista turpiin eikä valitettu homeesta. Nyt on jäljellä enää minun kaltaiset kovat jätkät, jotka ei sairastu mistään eikä välitä mistään tieteen kanssa nyhräämisestä. Kova luonto se olla pitää!
Kyllä ne miehet siellä Raatteen tielläkin sairastuivat - haavottuivat sekä fyysisesti että psyykkisesti. Taitavat olla viimeisten urhojen kuntoutuspaikat sisäilmaongelmaisia...
- Niinhän siinä on
Sotainvalidin tytär kirjoitti:
Kyllä ne miehet siellä Raatteen tielläkin sairastuivat - haavottuivat sekä fyysisesti että psyykkisesti. Taitavat olla viimeisten urhojen kuntoutuspaikat sisäilmaongelmaisia...
valitettavasti käynyt ja vastuuta ei ota kukaan.
- 15+16
"- vaatteet, paperit, tietokone?? "
Mikä tahansa mainituista tuo työpaikan sisäilmaongelmat myös kotiin.
Pesu ei auta vaatteisiin, tuuletus vain pahentaa. Jos kyse on aktiivisesta homeesta, tiivis muovipussittaminen muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi voi tehota.
Tietokonetta ja papereita ei puhdista mikään.
Muistathan myös peseytyä heti työpaikalta tultuasi, muuten saastutat myös kotivaatteet ja vuodevaatteet.- Elimistöstä tarttuu
Hikoillessa elimistöstä "myrkyt" siirtyvät vuodevaatteisiin mutta en ole huomannut, että saastuneista vaatteista olisi myrkyt siirtyneet uusiin puhtaisiin vaatteisiin.
Paljon oli sellaisia vaatteita mitä ei saatu puhdistettua millään menetelmällä.
Yksi (NY) lippis mikä oli saastunut aiheuttaa vielä neljän vuoden jälkeen oireita kun kokeilin. Varastoon oli vietävä odottamaan parempia päiviä.
Kokeilen miten käy kun laittaa sen tiiviiseen muovipussiin.
Muutamia tiiviitä muovilaatikoita on varastossa missä on arvokkaita papereita.
Kun olen niitä joskus aukonut ja penkonut niin haju on ollut aivan kauhea mikä sieltä on pölähtänyt heti sen aukasun jälkeen.
Mutta jos ne myrkyt lujassa ovat papereissa ja tietokoneissa (elektroniikan komponentit) niin lujassa tuntuu olevan elimistössäkin. Oikeassa olet 15 16.
Onko selluloosa toksiineita tuottavien homeiden herkkua? - 15+16
Elimistöstä tarttuu kirjoitti:
Hikoillessa elimistöstä "myrkyt" siirtyvät vuodevaatteisiin mutta en ole huomannut, että saastuneista vaatteista olisi myrkyt siirtyneet uusiin puhtaisiin vaatteisiin.
Paljon oli sellaisia vaatteita mitä ei saatu puhdistettua millään menetelmällä.
Yksi (NY) lippis mikä oli saastunut aiheuttaa vielä neljän vuoden jälkeen oireita kun kokeilin. Varastoon oli vietävä odottamaan parempia päiviä.
Kokeilen miten käy kun laittaa sen tiiviiseen muovipussiin.
Muutamia tiiviitä muovilaatikoita on varastossa missä on arvokkaita papereita.
Kun olen niitä joskus aukonut ja penkonut niin haju on ollut aivan kauhea mikä sieltä on pölähtänyt heti sen aukasun jälkeen.
Mutta jos ne myrkyt lujassa ovat papereissa ja tietokoneissa (elektroniikan komponentit) niin lujassa tuntuu olevan elimistössäkin. Oikeassa olet 15 16.
Onko selluloosa toksiineita tuottavien homeiden herkkua?Tarkoitin, että esim. homeen hajuisista hiuksista haju tarttuu tyynyliinaan ja siitä edelleen muihin vuodevaatteisiin.
Meillä oli joitain perintötekstiilejä, joita ei heti raaskittu heittää pois. Pakattiin ne sitten tiiviisen jätesäkkiin autotalliin. Puolen vuoden päästä katsottiin ja ihmeteltiin, kun eivät enää haisseet. Ehkä sen hajun syynä oli aktiivinen homekasvusto, joka tuhoutui kun ei saanut happea. Papereista haju ei kyllä tunnu lähtevän millään, selluloosa voi hyvin olla herkkua ja/tai sitten paperi on niin huokoista, että hajulle on paljon tarttumapintaa.
Sama tuntuu pätevän myös kemikaalien hajuihin, kun pyykin on kerran pessyt esim. arielilla, haju ei lähde millään pois.
- jgfxjfx
Erona homeen aiheuttamalle hengenahdistukselle ja ahdistuneisuushäiriölle on se että ahdistuneisuushäiriö ei lopu kun siirryt puhtaaseen ilmaan.
Lisäksi ahdistuneisuushäiriössä ei tule kuumetta, eikä poskiontelot ole tukossa, ei tule keuhkoputkentulehduksia, eikä silmiä/kurkkua kirvele.
Jos sinulla on todettu ahdistuneisuushäiriö tai esimerkiksi hypokondria, eli vanhahtavasti kutsuttuna, luulosairaus, silloin varmasti tiedät että luulosairauden oireet joita tunnet ovat täysin tosia ja myös havaittavia, mutta ne johtuvat siitä ahdistuneisuudesta ja pelosta, eikä sairaudesta. Eli hypokondriassa keho on pelon vuoksi jatkuvassa hätätilassa.
Esimerkiksi hengenahdistus voi olla eräs havaittu ongelma, mutta siitä huolimatta veri on happipitoista ja nimenomaan siksi että silloin tulee hengitettyä liian paljon. Hypokondria on helppo havaita ja todistaa sinullekin, joten aivan taatusti nuo oireesi eivät voi johtua luulosairaudesta tai ahdistuneisuudesta. Hypokondria ei lisää valkosoluja tai mitään muutakaan mikä osoittaisi esimerkiksi tulehduksen olevan olemassa.
Home on siitä pirullinen, että sitä ei voi käytännössä katsoen desinfioida pois. Sen partikkelit ovat niin pieniä että myrkyt ja muut aineet eivät tehoa kaikkiin partikkeleihin. Siksi oikeastaan ainoa keino päästä siitä eroon on laittaa koko huushollin sisältö uusiksi. Jos käytät takkia työssä ja tuot sen kotiin, takissa oleva homepöly siirtyy taatusti vaatekaapissa muihin takkeihin ja muihin vaatteisiin.
Lisäksi homepartikkelit ovat siitä pirullisia, että kaikki eivät reagoi siihen samalla tavalla ennenkuin on liian myöhäistä. Niiden vaikutus on kumuloituva, eli myrkyllisten homeiden ongelmia ei pääse pakoon eikä niitä voi puhdistaa keuhkoista pois. Homealtistuksesta ei siis parane, sitä voi ainoastaan välttää.
Siksi sitä että muut eivät oireile ei voi pitää minään argumenttina homeen puolesta. Kukaan meistä ei tiedä sitä missä olet saanut hometta aikaisemmin ja kuinka paljon. Voi nimittäin olla että olet hengitellyt sitä täysin tietämättäsi jo vuosien ajan, kun taas nuo uudet työkaverisi ovat hengitelleet sitä vasta vähän aikaa. Siksi sinä reagoit siihen voimakkaammin, kun muut vasta kaivelevat räkää nenistään.- virkku
Hei!
Sun oireet kyllä viittaisivat siihen, että kyseessä voisi olla home. Itse olin joskus opiskelemassa homekoulussa ja sielä kaikilla opiskelijatovereillani oli jonkinsortin oireita, toisilla enempi ja toisilla vähempi. Nuhaa, päänsärkyä, yskää, väsymystä, keskittymisvaikeuksia. Se on hyvin paha juttu, monella tavalla terveydelle haitallista. Eli uskon kyllä että ne tulehduksetkin voivat homeen haistelusta johtua. Ku homehan rihmastoutuu ja leviää pieninä hiukkasina hengitysilmasta. Vähän niinku nuhaki tarttuu pisaratartuntana. Niin kyllä nämä homeitiöt pääsevät elimistössä tekemään pahojaan.
Siitä en oikein ole varma voiko se sinun mukana levitä kotiisi.. Mutta siitä olen kuullu että vaatteisiin se voi kyllä tarttua, että ehkä sitä kautta sitten. Mutta aika raju ongelma se kyllä täytys olla sielä työpaikalla.. että se kotiisi asti tulee. Onko työpaikallasi jotain ihmeellisiä läikkyjä katoissa tai seinissä? Onko sellanen omituinen tunkkainen haju? joka ei häviä vaikka kuinka tuulettaisi?
Homeasiat ovat monesti sellasia mitkä voi olla hankala tutkia, että tämä ja tämä oire nyt johtuu siitä. Ja laiskat ihmiset laittaa ne niiden neuroottisten oireiden piikkiin. Jotkuhan sairastuvat homeen takia vakavastikin, esim. astma voi tulla homeelle altistumisen seurauksena. Nimenomaan sillain, että sellaisessa tilassa on oltava tuntikausia.
Työpaikathan eivät välttämättä halua asiaa pohtia vakavasti ollenkaan, koska se tietäisi suuria kustannuksia, ku pitäis rempata koko talo ja mahdollisesti purkaa koko roska. On helpompaa sulkea silmät koko asialta. Ja lisäksi on paljon ymmärtämättömyyttä, että eihän tämä nyt niin vakavaa ole.. ihan normaalia olla nuhas.. sitte vaan ei kyseenalaisteta sitä että mitenkä koko porukka oireilee yhtaikaisesti ja oikeesti kaikenaikaa.
Jos omalla asuinalueellasi et saa terveyskeskuksesta apua, niin kannattaa kysellä muualtaki mielipiteitä asiasta ja vaikka työkavereiden kans teet jonku iskun johonki, että auttakaas ny jumankekka! Johtu se homeesta tai jostain muusta niin loppumaanhan se pitäis saada. Ja voihan stiä yrittää neuvotella jonku kanssa, että sinne tulis terveystarkastajat mittailemaan sitä ilmanalaa. Joku paha ongelma sielä varmasti on.
Tsemppiä!
- niirakka
Asuin mieheni omistamassa talossa. (uusi tuttavuus) ei aikaakaan kun oireet alkoivat. Talo oli täynnä hometta. (siitä ei vaan kerrottu minulle sinne muuttaessa)
Ero tuli ja olen TODELLA tyytyväinen että niin kävi! - höh-
Työpaikalla on jotakin joka aiheuttaa oireet selvästi. On sairasta että lääkäri epäilisi aina korvien väliä. Miksi työnantaja ei tutki rakennusta, eihän siellä voi olla sitten töissä. Eri työpaikka jatkossa.
- homeh-vetti
Onko vaiva vain töissä vai kotona? Yleensä töissä altistuminen jatkuu vielä kotona, eli ei se vaiva heti häviä. Jos kotona parin päivän olo helpottaa oireisiin, silloin vaiva tulee töistä. Homeongelmat ovat yleisesti vähäteltyjä ja niiden olemassaolo kiistellään. Tietysti, koska myöntämällä joutuisi maksamaan korvauksia. Töissä yleensä vedotaan muihin syihin, mutta kannattaa ottaa selvää eikä tyytyä vaivaan. Kaikki homeiden aineidenvaihduntatulokset eivät näy edes normitesteissä. Tosin yleensä testi on sitä että joku haalarimies käy kävelemässä pihalla ja tyyliin toteaa ettei tuolla hometta voi olla, just vuosi sitten peruskorjattiin katto. Vedettiin muovit puutaloon ja lasivillaa väliin.
- Homeh-vetti
Vielä ei kannata alkaa hävittämään tavaraa, mutta töistä tullessa kannattaa laittaa vaatteet heti pesuun ja käydä suihkussa. Työpaikan vaihto olisi paras vaihtoehto, mutta yleensä se ei niinvaan onnistu taloudellisestikin mitaten. Työterveyslääkärikin on huono, kun he ovat yleensä työnantajan puolella. Kannattaa ottaa selvää homealtistuksesta tietävästä yksityislääkäristä ja mennä pyytämään lausunto.
- Homeh-vetti
Ja vastaus raatteentie-tosimiehille, homealtistuminen voi tulla myös kaikkein riskimmille, se ei ole vehkeen pituudesta tai lihasvoimasta kiinni. Meissä on yksilöllisiä eroja, jotka saavat reagoimaan eri asioihin eri tavalla.
- vaihda työpaikkaa
No siis tuo silmien kirvely kotona voi johtua, vaikka kuivista silmien limakalvoista. Tai oireita voi tulla niistä tavaroista joita tuot työpaikalta kotiin. Ei home sinne kotiin leviä ellei sinulla ole sielläkin hyvät kasvuolosuhteet homeelle. Huono ilmanvaihto ja väärin rakennettu huusholli.
Työpaikallasi aivan selkeästi on jotakin häikkää, jos siellä kerta aivan selkeästi oireilet ja muillakin on oireita. Ei kaikki oireile välttämättä ollenkaan homeille, että sekin on hyvin yksilöllistä. Työpaikkalääkäri on varmaan ainakin työnantajan puolella näissäkin asioissa. - haistahome
mielenvikaseksi leimaaminen on täysin yleinen suhtautumistapa lääkäreiltä. Kyllä ne homeet tarttuu muihin paitsi lasi -ja metalliesineisiin. Ei auta kun välttää homepaikkoja. Pistä ne työkamat johonki säkkiin ja kato jatkuuko oireilu kotonaki. Voi olla että altistus pahentunu siinä määrin, et kotona liikaa altisteita nykyään. Suosittelen nukkumaan vaikka teltassa kokeeksi, jos mahd. Paskamainen tilanne, mutta sun pitäis saada tää kierre poikki ennen kun tulee pysyviä vaurioita. Älä hyväksy mitään hullunpapereita ja älä huoli niitä masennuslääkkeitä. Terv. Yks hulluista
- sadlisa4
Jaa tähänkö sitä tässä valmiissa maailmassa on jo tultu?
- Eiköhän se siitä
Siltä näyttää. Vahvimmat ja röyhkeimmät pelastuu jatkossa.
Heinäsirkat ei yksistään meitä vielä auta jollei jokainen ala pikkuhiljaa välittämään oikeasti.
Liharuoka loppuu ja puhdas sisäilma tällä menolla.
- lolololololllll
Hiukkasista voi sairastua, samoin kuin jos ottaa enemmän kuin hiukkasen :PPPPP))))
- Kim Jong Mikälie
Luultavasti se on vain ihan normaalia työallergiaa mitä nyt on jokaisella täysjärkisellä ihmisellä...Elimistös vaan antaa merkkejä siitä ettei ole mitään järkeä raataa niskalimassa nälkäpalkalla vain sen takia että rikkaat rikastuisivat.
Suomihan on käytännössä samanlainen valtio kuin joku pohjoiskorea, täällä se köyhien riistäminen on vaan saatu asetettua vähän kauniimpiin kuoriin ja vähemmän fyysiseksi. Samaa paskaa tää on kuitenki, ainoa ero on johtavien politikkojen aivopesutaidoissa =)
Älä siis huoli mithään, tuo on vaan merkki siitä että sulla on vielä vähän omaa järkeä/tahtoa jäljellä riippumatta tästä propagandasta mitä suomen kapitalisti media syytää :) - Kohti parempaa
Meidän koulu oli homeessa ja muutettiin uusiin tiloihin. Opettajat kerto, etteivät saaneet tuoda uuteen kouluun mitään tavaraa sieltä vanhasta. Esim. mappien papereista ottivat valokopioita itselleen mukaan. Paljon kirjoja ja papereita meni roskiin. Kotiin oli myös kielletty viemästä niitä, mutta jotkut opettajat olivat niitä silti vieneet.
Eiköhän sun kannata silti olla huoleti. Vaatteet olet kuitenkin pessyt, joten ota vain kopiot papereista ja heitä ne roskiin, siivoa perusteellisesti. Etköhän pääse pikkuhiljaa eroon ongelmasta. Sulje pois silmien kirvelyn muut mahdolliset syyt, esim siitepölyallergia/kuiva ilma. Onneksi ei kuume nouse kotona. Älä siis käy enää työpaikalla kun siellä kuume nousee. Tsemppiä! - Ni ....
Sairaus syöpynyt ihmiseen = työt ei maita.
Olisko ? Psyyke tilttaa jo. Mielenterveysongelma, ei home. Vaikea hyväksyä ?- Ni....
Minua itseäni ainakin töihin meno harmittaa tosi usein. Sen takia olenkin jättäytynyt työttömyysavustuksille. Näin on varmasti asiat muillakin.
- HeiHalloo
Jep.
Vaimoska kärsii homeesta ja mielenterveysongelmista. Suurin osa homeista kärsiviä on naisia !! Ihmetyttää.- HeiHalloo
Hometalojen rakentajat ja kelvottomien remonttien tekijät taas ovat miehiä.
Hei haloo, eikö olekin ihmeellistä! - nainen ja home
Joo mihellä on niin kova kallo, ettei siihen tehoa tai tartukaan mikään. Onni se heille.
- Hilippapippanen
Toivottavasti homeasioista viisastutaan lähiaikoina. Olis otollista tutkia asiaa enemmänkin. Itsellä kävi niin että eräänä syksynä kotona (kerrostalo) alkoi ikkunat herkästi huurustumaan. Sitä ennen olin jo toistakuukautta antibioottikuurilla toistuvien epäspesifien ylähengitystieoireiden takia. Oli vaikeaa olla kun koko ajan kipeä olo ikäänkuin korkeassa kuumeessa.
Otinpa sitten yhteyttä taloyhtiöön ja sisäilmaongelmiin perehtyneeseen yritykseen sekä terveystarkastajaan. Olin jo ehtinyt syödä kortisonikuurinkin jollei parikin, samoin antibioottia jälleen...ties monettako kertaa. Työterveydessä yks hauskanen setä tykkäsi että mun sahaava lämpö (välillä alilämpöä- eli mulle ainakin asteen alemepi kuin normilämpö-ja sitten pientä lämpöilyä) olis termostaattiogelma (olipa vitsikäs, kun itse olin tajuttoman poikki ja kipeenä koko ajan)...eli ei tolkkua puuttua siihenkään että jalat oli välillä kuin makaroonia. Itseäni pelotti kun en tajunnut mistä oireet voi johtua. Aattelin että ehkä jotain selviää kun sentään ottivat verikokeita ym. muttei selvinnyt. En osannut yhdistäää homeeseen, enkä vieläkään tiedä mennä sanomaan mutta samanaikaisuutta ainakin asiassa oli.
Selvisi nimittäin että kylppärissä oli home irroittanut ajansaatossa lattiamaton. Home yletti muuallekin huoneistoon. Meille tuli siis ohje muuttaa pois - eli saatiin ns.homepakolaisasunto tilalle. Tekivät asuntoon suuren remontin ja syy selvisi. Putki oli vuotanut seinien väliin jo pitkään.
Itsellä loppui kortisonikuuri antibioottikierteineen siihen kun muutettiin, melko pian muuton jälkeen. Tietenkin siis verrattuna siihen kuin kauan olin erilaisia kuureja saanut popsittavakseni. Kortisonikuureilut jatkui vielä pitkään astmalääkkeiden muodossa kunnes puhallusarvota alkoi asettumaan.
Sen osaan sanoa ettei moista rumbaa ja tajuttoman rajua oireilua ole eläissäni ollut missään tilanteessa. Senkin osaan sanoa että oireet ajoittuivat tuohon aikaan kun 'homeongelma ryöpsähti'.
En kuitenkaan osaa sanoa näiden kahden asian yhtäläisyyksistä muuta kuin että todellakin noihin samoihin aikoihin sairastelin rankalla tavalla. Toipuminen on vienyt runsaasti kaikkiaan aikaa kun ns. elimistö on kipuillut ja kerännyt voimia.
Toivottavasti saan fyysisesti voimiani takaisin vielä ennenkuin vanhuus koittaa.
Vahva ajatus oli kun kuulin jälkikäteen miten paljon hometta oli kaikkiaan ollut, että kun kerran vointini oli kohentunut muuton jälkeen, niin että taisi se olla kuitenkin oireitteni taustalla (home).
Mitä muuta tuosta voisi päätellä? - Hilippapippanen
Ja lisäys vielä:
asunnosta tykkäsin valtavan paljon. Ihana tilava parveke. Mukavat näkymät joka suuntaan. Muutto oli pakkopullaa mutta homeisen asunnon takia välttämätöntä.
Työpaikasta tykkäsin eli älyttömän typerälle tuntui syödä tehottomia kuureja ja joutua oleen pois kun ei ollut työnantajalle antaa kuin tyhmä lappunen jossa syynä oli epäspesifi hengitystie-jotain- ja vointi oli kuin rekan alle jääneellä. Hengitys ei kunnolla kulkenut ym. siis ihan tajuton tilanne. Ja olo kuin keuhkokuumeisella koko ajan.
Ihan ehdottomasti pitäis homeongelmiin saada tutkimusta aikaan niin että apu löytyisi vilhakkaammin kuin nyt. Oma ruljanssini vei kaikkiaan pahimmilta osin puolisen vuotta. Jälkipyykkiä vielä on hieman jäljellä mutta vointi etenee onneksi :) - tyydyttävä on
Silmien kirvelyä voi tulla esim. keittiön kalusteista. Tutki haiseeko ne? Tai oletko ostanut itse jonkun uuden huonekalun, mikä haisee? Tai kenties joku muu hajuste? Jos on home kyseessä, varmaan oot tuohut vaatteissa sitä jo omaan huusholliisi. Aika vaikea päästä eroon, pesiytyy ihmiseen. Ei mahdoton ehkä, mutta vaikea. Siihenkin on tyydyttävä, jos muuttuu sairastelevaksi.
- 12+9
Kuorruta itsesi homeella, koska olet sen arvoinen?
- Lääkäri = arvaaja
MUISTAKAAA se, että lääkärit tekevät todella PALJON virheitä .
En tiedä mitään muuta ammattiryhmää, jossa työntekijä voisi tyssiä esim 10% tehtävistään ilman seuraamuksia. - Homeen vihollinen
Hei!
On kovin ikävää lukea kirjoutustasi, nimittäin itse sairastuin 2006 työpaikan home- ja sädesieni saasteessa. Aivan samat oireilut, kun Sinulla. Työpaikkalääkäri totesi meille kaikille että on korvien välissä. Mutta kun mittaukset sisäilmasta tuli, pitoisuudet olivat niin huimat, ettei olisi missään nimessä saanut työskennellä niissä, saatikka pitää potilaita. . Työpaikka lääkäri alkoikin sitten jopa iltaisin soittaa kuinka voin.Kaiken kukkuraksi otti ritolat työpaikstaan, meni pupu pöksyyn, kun kun tarkat tiedot saasteongelmsta tuli. Että näin vastuuta otetaan. Kaikki ei reagoi yhtä voimakkaasti ja on orilaisia oireiluja. Mulla oli noiden lisänä valtava huimaus ja korvasäryt, ja toisesta korvasta menikin kuulo osittain. Voimakkaat nivel säryt, joillakin puhkesi astma ja sydänoireilut. Veimme asian eduskunna oikeusasiamiehelle, mutta saattanee arvata miten kävi, kukaan ei ottanut vastuuta.
Neuvoisin Sinua, lopeta siellä heti työskentely, tai siis älä palaa sairasloman jälkeen sinne. Se on samaa koko ajan. Viikon töissä, kaks saikulla, Elämän ilo sammuu kokonaan.
Kyllä minullakin oli vaatteita työpaikan kaapissa ja päällä olevat vaatteet, paperit ja kansiot. En havittänyt, enkä usko että kotiin tuli, mutta vaivat jäivät ja jatkuva lääkitys (lähinnä allergia). Kerran tuhoutunut elimistö ei palaa ennalleen, niin kaameita ovat homeet ja sädesienet.
Ei Sinulla ole luulotauti, vaan johan noi jatkuvat tulehdukset tekevät "hulluksi", ja kun ei jaksa mitään, niin kyllähän siinä alkaa miettimään miktä tämä oikein on.
Toivon Sinulle voimia kaiken keskellä. Toivotaan että kesän Aurinko poistaisi kipuja.
ps. mm.. Mäkelänrinteen uimahallin vedessä on otsonia, joka puhdistaa ihmistä homeryöpyltä. - Hilippapippanen
Kun otit puheeksikuuloasian, nin olkoon vaikka sattumaa mutta mulla samaan härdelliin todettiin toisen korvan kuulon alenema ja hieman tuonnempana selviteltiin kun oli alkanut rajut pääkivut: magneettikuvauksien jälkeen pääteltiin että olis migreeni. Aiemmin oli ollut päänsärkyjä välillä muttei mitään noin rajua. Kuulonalenemakin uusi vika ennen ko.asuntoa.
Olkoon vaikka sattumien summa ja ettei liittyisi asiaan mutta päätinpä mainita.
Aurinkoisia päiviä itsekullekin i alla fall! - SalakavalaHaisematon
Sinulla voi hyvinkin olla 10-vuoden homealtistus jo ennenkuin pystyt homeet haistamaan, sen takia tämä testi on juuri kehitetty!
Kuten huomaat, lääkärit tarjoavat "vika korvien välissä" suosikkidiagnoosiaan, kun eivät ymmärrä ongelmien todellista taustaa!
Mitä tulee homeitiöihin, niin niitä on jokapaikassa, eikä kuivat homeitöt ole terveyshaitta.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
..................jatkuu..................ostuu rakenteissa muhiva homeiden-cocktail.
1. Välittömästi haiseva homeiden-cocktail.
- Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kv-homeiden kohteista.
2. Haisematon homeiden-cocktail.
Huom! Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kv-homeiden kohteista!
- Tällaisen homeiden-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa(vuosia) kv-homeiden toksiinille altistunut/herkistynyt henkilö, tai koulutettu homekoira.
Tuon salakavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, joka sittemmin on osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi kotikonstiksi todeta kosteusvaurio-homeen olemassa olo ja se voidaan tehdä joka kodissa. Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari. Kv-homeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi:
Huomaa testin *-kohdat koska tästä löytyy syy ”outoon” käyttäytymiseen.
Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen:
Masentaa – ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, joka tekee pahimman mahdollisen virheen: Syyllistää potilasta lisää kertomalla että ”vika on korvien välissä”, vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oir...........................
Testi kokonaan on linkissä:
http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/ - Tervkeskus
Mitä kannattaa tehdä: Menet terv.keskuksen lääkärille kertomaan ongelmista. Siellä osataan auttaa ja aloittaa hoito.
- ootkopaljonnaiivi
Hyvä tervkeskuksen kannattaja:
Sen jälkeen joulupukki tuo lahjat ja hammaskeiju rahaa.
Tällä välin Suomen halllitus on hoitanut eurokriisin ja Usan hallitus Lähi-Idän kriisin.
Ja kaikki elävät onnellisina elämänsä loppuun asti.
- mökkiinn
Lomaa pitäisi saada ja mennä hirsirakenteiseen mökkiin pariksi viikoksi.
Näkisi helpottaako. - Katia5
Kovat tavarat voit pestä kloorilla. Vaatteet voi yrittää pestä ja tuulettaa. Mutta jos oireilu jatkuu, niin sitten hävittää. Vaatteet on hyvä vaihtaa kotona kotivaatteisiin, ja työvaatteet erikseen.
Paperit kopioida tai skannata ja heittää menemään.
Oletko varma, että sinulla ei ole kotona hometta? Jos oireet eivät poistu kun olet poistunut työpaikaltasi, niin oireilu ei välttämättä johdu työstä.
Home ei sinänsä leviä, rupea kasvamaan kotonasi. Mutta voit saada oireita esim. vaatteista, jotka ovat olleet työpaikallasi. Jos olet pahasti altistunut.
Sairastelu voi johtua mm. orgaanisista haihtuvista yhdisteistä (VOC), formaldehydista, ammoniakista, homeista, bakteereista ja vaikka ilmanvaihdon kuiduista: mineraalivillasta yms..
Oletko jutellut asiasta työterveyslääkärille, ja työsuojelullekin voi asiasta ilmoittaa. - sisäilmasta sairas
Oi, onpa tänne tullut paljon vastauksia! Kiitos kaikille asiallisille kommentoijille neuvoistanne ja tuestanne. Mukava kuulla, etten ole yksin ongelman kanssa... vaikka toisaalta tietenkin ikävää, että muutkin joutuvat kärsimään samoista vaivoista :(
Olen nyt alkanut aktiivisesti etsiskellä uutta työpaikkaa, kun ei tuo nykyinen mikään unelmatyö ole minulle muutenkaan. Työpaikalla on ummehtunut ja tunkkainen haju muttei varsinaisesti homeen haju. Kun haistelen töissä päällä olleita vaatteita, saan kovan päänsäryn. Pestyt vaatteet eivät haise joten olen jatkanut niiden käyttöä normaalisti... Lieko niistä kuitenkin tullut jotain oireita, kun silmät näin kirvelevät kotonakin? Vai voisikohan syy olla siinä, että olen homealtistuksen myötä tullut myös herkäksi pölylle/siitepölylle? Yksi työkaveri sanoi, että hänellä ei ole ikinä ollut heinänuhaa,mutta tänä keväänä nokka vuotaa kuin vesihana.
Työterveyslääkäri ei oikein näistä asioista ymmärrä (ja kuten sanoin, hän tietää myös taipumuksestani stressaamiseen/ahdistumiseen mikä ei todellakaan auta tilannetta, entistä helpompi laittaa kaikki mielikuvitukseni syyksi!). Olen käynyt pari kertaa yksityisellä allergialääkärillä, joka on suhtautunut oireisiini vakavammin ja parin viikon päästä olen menossa uudestaan käymään (saan lähetteen joihinkin testeihin, mutta homeoireita ei kai voi kovin luotettavasti testata?).
Voimia kaikille samojen ongelmien kanssa painiville! :) - The Määän
Homejutut ovat naisten ja kukkahattutätien ongelma. Katsokaa nyt tätäkin palstaa.
Täällä pyörivistä immeisistä on suurin osa naisia, jotka kärsivät yksinäisyydestä ja mielenterveysjutuista.
Tänne tullaan itkemään, kun ei oo miestä ja muutenkin elämä ei oo mallillaan.
Että näin kukkahattutädit.- Kovia jätkiä myös
käy täällä jorisemassa myös ja bisnesmiehiäkin.
"Tänne tullaan itkemään, kun ei oo miestä ja muutenkin elämä ei oo mallillaan".
On kyllä poikkeuksia kuten nimimerkki (Lail.l.). Muija älysi lähteä lätkimään homekämpästä.
Siis mies joka ei saa piirakkaa käy täällä nälvimässä aika ajoin.
En tiedä onko kukka hatussa tai rinnassa mutta kuitenkin. - diiiipadaaaa
Kovia jätkiä myös kirjoitti:
käy täällä jorisemassa myös ja bisnesmiehiäkin.
"Tänne tullaan itkemään, kun ei oo miestä ja muutenkin elämä ei oo mallillaan".
On kyllä poikkeuksia kuten nimimerkki (Lail.l.). Muija älysi lähteä lätkimään homekämpästä.
Siis mies joka ei saa piirakkaa käy täällä nälvimässä aika ajoin.
En tiedä onko kukka hatussa tai rinnassa mutta kuitenkin.Je.. muija ei kestänyt kuvitelyua hometta.. diipadaa vaan.
- 1+1
Ja miehet pykäävät entistä pahempaa skeidaa. Ja hommaavat pikkutyttöjä thaikuista.
Siihen kun riittää se varustelun koko. Että näin on nappulat. - Ei tässä kukaan kest
diiiipadaaaa kirjoitti:
Je.. muija ei kestänyt kuvitelyua hometta.. diipadaa vaan.
Kuviteltuja homekouluja ja homepäiväkoteja. Kasarmejakkiii.
Googlaappa aiheesta lisää, päättäjät ihmeissään eikä osaa oikein tehdä juuri mitään asian parantamiseks riittävän lyhyellä aikavälillä. Sillä sektorilla se diippaa ja daappaa nyt melkoisesti.
- Lail.l.
"MUISTAKAAA se, että lääkärit tekevät todella PALJON virheitä ."
MUISTAKAA se, että homesairaat kuvittelevat PALJON oireita.- Lail.l.
Ja muistakaa, että minä ole palstan veemäisin jätkä, minulla kun ei enää ole mitään menetettävää!
- diipadaaadaa
diipadaa.. tää kaksi lail.lekuria tai mitä lie. toinen kyllästynyt homeissiin ja toinen no en sano
- dirlandaadaa
Meinaat että tämä "lallukka" on lääkärikakosen peitenimi.
Sitä minäkin olen epäillyt. Yhtäpahasti katkeroituneita molemmat. - Dominoefekti !
dirlandaadaa kirjoitti:
Meinaat että tämä "lallukka" on lääkärikakosen peitenimi.
Sitä minäkin olen epäillyt. Yhtäpahasti katkeroituneita molemmat.Kun yksi homekoulu päätetään purkaa niin kohta toinenkin ja sitten siitä on tullutkin dominoefekti.
- Homekoulut matalaksi
Dominoefekti ! kirjoitti:
Kun yksi homekoulu päätetään purkaa niin kohta toinenkin ja sitten siitä on tullutkin dominoefekti.
Mitä pahaa siinä on, että homekoulu puretaan??? Homekoulun korjaaminen epäonnistuu erittäin usein. On paljon parempi rakentaa puhdas (toimiva) rakennus tilalle. Terve väistöparakkikin on parempi kuin homekoulu. Luksusta on puhtaat tilat, vaikka vähän vaatimattomammatkin. Lisää tätä dominoefektiä!
- Dominoefekti !
Homekoulut matalaksi kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, että homekoulu puretaan??? Homekoulun korjaaminen epäonnistuu erittäin usein. On paljon parempi rakentaa puhdas (toimiva) rakennus tilalle. Terve väistöparakkikin on parempi kuin homekoulu. Luksusta on puhtaat tilat, vaikka vähän vaatimattomammatkin. Lisää tätä dominoefektiä!
Ei siinä mitään pahaa sairastuneiden kannalta olekaan mutta terveethän ne välillä täälläkin kitisee ja paskaa jauhavat vaikka vika on seinien välissä.
Mehän ne porukalla maksetaan ei siinä mitään pahaa ole joukkovoimaahan se.
Jos ei osata korjata niin mitä me sille voidaan ei yhtään mitään.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1473201- 1082603
- 512581
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402248Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4822092- 1101901
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521885Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91724Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151637Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1111558