Pelko itsetuhoisuudesta ja pakko-ajatukset

camilla92cg

Hei,

Minulla todettiin noin viikko sitten elämän kehityskriisistä johtuvaa ahdistusta, panikointia ja lievää masennusta. Minua on kuitenkin vaivannut nyt masennuslääkkeiden aloituksen jälkeen tietynlainen sekavuus ja pelko siitä, että teen itselleni jotain - pelkkä ajatuskin itsemurhasta, romahtamisesta tai itsetuhoisuudesta saa minut hyvin ahdistuneeksi. Kuitenkin se olisi viimeinen asia, jonka haluaisin itselleni tehdä, ansaitsen parempaa elämää ja huomisen, joka ei ole täynnä näitä pelkoja - onko teillä samanlaisia kokemuksia?

8

3488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen vm.60

      Hei Ystävä hyvä :) Meitä on paljon, mutta kaikki ei vaan tule julki näiden asioiden kanssa. Itse sairastin kyseisen "taudin" synnytyksen jälkeen n. 15 v. sitten ja nyt olen sairastunut uudestaan. Takana on rankka vuosi erinäisiä ongelmia, oman äidin sairastuminen, kotonta pois joutuminen hoitokotiin, omassa elämässä muutto uuteen kotiin, töiden vaihtaminen aikuisopiskeluun, tytön kaverin itsemurha tammikuussa ja helmikuussa äidin kuolema......onhan näitä. Sairastuin ensin äidin hautajaisten jälkeen aivan totaaliseen uupumukseen, makasin sängyn pohjalla muutaman päivän, menin sitten lääkäriin ja minulle määrättiin lääkitys ensin zoloft, se ei toiminut, aiheutti vain lisää voimattomuutta, sitten mielenterveystoimiston kautta citalopram, sitä söin reilun kuukauden, sen aikana alkoi itsetuhoiset ajatukset ja ahdistus joka päiväisenä, rauhoittavia jouduin käyttämään rinnalla päivittäin, en jaksanut enää sitä, vaadin uuden lääkkeen, nyt on kokeilussa seronil, jota suositellaan erityisesti pakkoajatuksiin, olen nyt vasta alkutaipaleella tämän lääkkeen kanssa, 4. pvä vasta menossa ja jos en ota heti aamulla rauhoittavaa, joka on minulla oxamin 15 mg, niin pakkoajatukset alkaa jyllätä liian häiritsevinä ja ahdistus saa vallan. Mutta kerran tämän sairastaneena tiedän että tämä menee ohi, itsetuhoiset ajatukset ovat todella kamalia, mutta kun muistaa että ne on vain ajatuksia ja opettelee ne hyväksymään tähän vaiheeseen kuuluvina, niin se vähän helpottaa. Kuukauden kuluttua lääkkeen aloituksesta pitäis alkaa oireitten helpottumaan jos lääke on sopiva. Se tuntuu tässä vaiheessa pitkältä ajalta, mutta antaa se myös toivoa siitä että joku päivä elämä taas maistuu paremmalta. Jaksamista sinulle

      • camilla92cg

        Ihanaa, että vastasit:)

        Minusta kyllä tuntuu, että lääke sopii minulle, vähän yli kaksi viikkoa olen sitä jo käyttänyt. Käyn myös terapiassa, joka tuntuu auttavan minua käsittelemään kyseisiä asioita.

        Rauhoittavia en ole ottanut nyt yli viikkoon, aloitusoireisiin otin vain noin 2 kpl yhteensä: olen saanut nukuttua paremmin, nauran enemmän eikä epätoivoisia ajatuksia enää paljoa ole. Kävin jopa eilen ystäväni valmistujaisjuhlissa ja nautin siitä suuresit.

        Joskus herään yöisin ajatukseen, että mitä jos murrun ja teen itselleni jotain. Ikäänkuin pelkäisin sitä, että kyseiset ajatukset saisivat minusta jotenkin yliotteen? Sitten toistan itselleni, etten ikinä tekisi itselleni mitään niin tyhmää, koska elämässä on niin paljon hyvää ja ihanaa. Sopeutuminen vie aikaa ja energiaa, sitä on vain annettava itselleen.

        Ne ovat vain ajatuksia eivätkä mitään muuta. Kuitenkin nään edelleenkin unia tuosta vaikeasta leikkaksesta, mutta kaipa se on mielen tapa käsitellä vaikeita asioita.


    • miami

      Olen itse samassa pulassa, käyn terapiassa sekä avoihoidossa. Tämän kaiken lisäksi suosittelen pari kirjaa, joita voi lukea saman aikana hoitojen kanssa pääsin itse eroon rituaaleista ja melkein kaikista pakko-oireistan kirjojen avulla. Eli pakko oireisiin hyvä kirja' Kerrasta poikki' ja masennuksen ja stressin 'Joustava mieli*

      Hyvää kesää kaikille!

      • camilla92cg

        Kiitos neuvoista! Hyvä kirja on myös mielestäni "Vapaaksi ahdistuksesta - työkirja paniikista ja peloista kärsiville". Teoksen rentoutumisvinkit ja tieto ovat todellakin auttaneet minua! Jännittävää, etten edes tahtonut käydä kaupassa noin viikko sitten ja nyt arki sujuu jo leikiten!


    • Milanaaa

      Päätinpä nyt kirjoittaa tänne jos vielä joku tätä lukee... Pienenä minulla oli jo pakko oireita vaikken sitä tajunnut silloin, huoneessani kävi mies jonka takia piti mennä aina juuri samalla tavalla peito alle ja joka ilta toinen mikä lie ihminen lähti kohti minun taloani.. SItten se siirtyi polttamiseen ja alkoholiin, ja satunnaisiin yhden yön juttuihin, joita oli todella paljon, ja lopulta nyt kun aloitin taas seurustelemaan ( viime suhteessa poikaystäväni petti minua ) se on nyt tullut pahimpana koskaan.

      Viime kesänä aloimme seurustelemaan ja kaikki oli hyvin, olimme ennen sitä ystäviä 7 vuotta ja kaikki oli aiban mahtavaa ku uusi vaihe alkoi. Hän on tosiaan maailman ihanin ihminen ei KOSKAAN pettäisi. Sitten pikkuhiljaa alkoi tunteet muuttuman ja nytten olen jo sekoamispisteessä.

      Emme voi olla hetkeäkään erossa kun tämä kauhea olo tulee, en halau päästää häntä mihinkään tapahtumiin yksin, en minnekkään. Mietin koko ajan että hän ei halua olla minun kanssa, vaikka ennen sain kenet halusin ja varmaan vieläkin jos olisin sinkku... Päässä tuntuu pahalle kun hän sanoo että menee vanhempien kanssa mökille...

      Päässä on myös katastrofipelkoja, pelkään ufoja ja joka ilta luulen että he tulevat ja ottavat minut, pelkään pimeää yli kaiken..

      jatkoa olisi vaikka kuinka ja muita oireita, mutta tuossa on nyt lyhkäisesti.. en ole ollut missään hoidossa vielä..

    • camilla92cg

      Miami tilasin eilen tuon "joustavan mielen" ! Ajattelin, että voisin hyvinkin lukea sen.

      En sitten tiedä, että miksi ajattelen itsemurhaan ja pelkään sitä niin kammottavasti, sillä tuntuu, että oloni on parantunut huomattavasti oireiden alettua noin 3 viikkoa sitten - silti ajattelen, että "apua, jos tekisin sen jossain hulluudenpuuuskassa" vaikka tiedän, että paniikkikohtauksessa ei voi menettää hallintaansa sillä tavalla.

      Jollain tavalla absurdia, että pelkään henkisen energiani huventuvan, mutta silti haaskaan aikaani moisiin typeriin ajatuksiin, joista ahdistun = järjenvastaista ! Olen oppinut nyt myös hallitsemaan kohtauksiani ja hillitsemään niitä, vaikkeivat ne tuntuisikaan niin mukavalti - tämä on ollut todella mukava taito, jota aijon kehittää. Inhottaa vaan, kun en ennen ole ollut laisinkaan tällainen.

      Mutta olen päättänyt, että tästä parannutaan ja kehitytään. Vaikeina hetkinä ajattelen, että asiat ovat kuitenkin paremmin kuin 3 viikkoa sitten: esimerkiksi se, että opiskelen taas ja nukun paremmin. Juuri sellaisen sisäisen puheen kehittämiseen aijon käyttää runsaasti aikaa.

    • Nainen vm.60

      Niin, tämä on niitä ikävimpiä sairauksia mitä tiedän, etsin täältä netistä aiheen "Pakkoajatus-neuroosi" ja täytyy sanoa että aika paljon allekirjoitan sen tekstin, mistä nää pakkoajatukset johtuu.....yleensähän pakkoajatusten taustalla on pelko joka purkautuu ahdistuksena. Pakkoajatukset ei ole vaarallisia, se on sairaus, jota emme ole itse aiheuttaneet, pitäis vaan ainakin omalla kohdallani löytää se pelko, mikä siellä pohjalla luo näitä pakkoajatuksia. Vielä mullakin tulee päivittäin pelkoa, että entä jos romahdan ja teen siinä tilassa itselleni jotain, näitä jaksaa pyöritellä päivästä toisenn, käyn myös terapiassa puhumassa ja nyt mulla on mennyt kaksi viikkoa tämä seronil, tänä aamuna nostettiin annos 40 mg/pvä ja täytyy sanoa että kyllä jo huomaan muutosta parempaan, väsyttää edelleenkin, mutta esim. tänä aamuna sain tarmonpuuskassa pestyä olohuoneen ikkunat, jota olen pitkään suunnitellut. Koko ajanhan ne "ajatukset" tuolla taustalla ikäänkuin vaaniin sopivaa tilaisuutta "hyökätä" taas mieleen, mutta niistä pitää vaan oppia ajattelemaan että ajatukset on ajatuksia, ei ne vahingoita, vaikka myönnän kyllä että ei se aina omalla kohdallani onnistu, niin suurta ahdistusta en enää niistä kuitenkaan koe, kuin alussa, että jotain positiivistakin havaittavissa!

      • camilla92cg

        Itselläni varmaan se suurin pelko oli menetyksen, itsekontrollin ja kuoleman pelko, jotka liittyivät tuohon läpikäytyyn leikkaukseeni. Siksi on vieläkin vaikea olla kaukana lähimmäisistä ihmisistä elämässäni. Mutta olen varma, että se ajan kanssa tasaantuu.

        Itsellä taas tuntuu, että ajatuksien aiheuttama pelko ei ole enää niin vahva, kuitenkin lievää ahdistusta ne aiheuttavat. Ehkä meillä molemmilla on tapahtunut edistystä:) Jee!

        Minulla on vielä tuo citalopram 10mg menossa. Tuntuu, että se on auttanut tasaamaan tunnetilojani.

        Kävin itseasiassa eilen järvellä kalastamassa isäni kanssa, eikä tilanne tuntunut mitenkään pahalta. Itsekin äsken sain luettua hyvin tentteihini ilman mitään ongelmaa. Vähän kartan edelleenkin stressaavia tilanteita, mutta terapeuttini juuri eilen sanoi, että lepää ensin ja sitten pienin askelin kohti arkea: kaupassa olenkin käynyt nyt useita kertoja. Ehkä minun ei kannattaisi asettaa rimaa niin kamalan korkealle vielä. Väsymys vaivaa minuakin, vaikka sain nukuttua aika hyvin viime yönä 8 tuntia.

        Tuo sana "vaanii" on kyllä niin osuva. Minua auttaa aika hyvin kirjallisuus ja ihan vaan jokin mielenkiintoinen tekeminen, joka vie ajatukset pois.

        Viesteistäsi on ollut suuri apu, kiitos niistä!:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      324
      3016
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2243
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      86
      1674
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      193
      1583
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1375
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1049
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe