Hyvät Espooseen muuttoa harkitsevat!
Pysykää oikeasti mahdollisimman kaukana Espoon keskuksen alueesta, jos tarkoituksenanne on olla traumatisoitumatta ja elää normaalia elämää normaalien ihmisten keskellä. Monissa asunto-ilmoituksissa tämä alue kehutaan maasta taivaisiin rauhallisena, hyvänä paikkana asua, mutta totuus on kyllä ihan jotain muuta.
Olen itse asunut jo viisi vuotta olosuhteiden pakosta Kirstinmäen kupeessa, vuokrakasarmissa jonka yksityinen omistaa. Täydellistä välinpitämättömyyttä alueen hoidossa (kukaan ei halua siitä maksaa, koska kaikki tuhotaan) säestää täydellinen syrjäytyneiden alkoholistien kuoro jotka pitävät naapuruston hereillä ympäri vuorokauden. Asukkaat siivoavat heidän ulosteensa rappukäytävistä, koska siivoojat vierailevat niissä ehkä kerran pari vuodessa.
Näitä asuntoja kehutaan "perus saneeratuiksi". Toki se sitä on, jos kerran 30 vuodessa on keittiön kaapit vaihdettu ja vähän roiskittu maalia seinille. Nämä taidetaan remontoida sitten niistä takuuvuokrista mitä pakenevilta jää vuokranantajille. Pääasiahan on, että vuokranantajan luksus-ulkomaan elämä voi jatkua huomennakin!
Autoa ei täällä kannata omistaa, ellei siinä ole kaskoa. Sen verran paljon löytyy innokkaita kivenheittäjiä sekä "hifistejä" jotka ovat stereoita vailla. Toisekseen, talvikunnossapito on sitä tasoa, ettei sillä autolla edes tee mitään talviaikaan. Lähtö parkkipaikalta voi tuohon vuodenaikaan viedä kolmatta tuntia, jos onnistuu ollenkaan.
Lapsiperheen helvetti. Nimittäin ei tulisi mieleenkään päästää omia lapsia ulos pihalle yksinään FAS-muksujen piestäväksi saati sitten törkkimään itseään pusikoissa pyöriviin neuloihin ja lasimurskaan.
Lähikapakasta saattaa tulvahtaa virtsan haju kotiparvekkeelle asti jos tuulee oikeaan suuntaan.
Alueella on paljon maahanmuuttajien lapsia ja varhaisnuoria, jotka kulkevat jengeissä. Autoilla ajetaan rallia koulun pihalla, alkukesästä sieltä hinattiin yksi myöhäisteinin "tuunattu velkapesäke" täysin rutattuna pois. Koripalloteline ei paljoa jousta jos siihen törmää.
Summattuna:
- Siihen on olemassa yksi hyvä syy, miksi asuntoja on niin usein heti vapaana tällä alueella. Käyttäkää maalaisjärkeänne ja hakeutukaa ihan jonnekkin muualle, jos elämällänne on edes jotain arvoa.
Onneksi tänne ei tarvitse jäädä! Se on ainoa hyvä asia tässä slummissa!
nimim:
Kohta ex asukas, hengissä vain sen unelman varassa.
Ei ikinä Espoon keskukseen!
28
5932
Vastaukset
- Tuleva lande
Kumma kun en yli 13:ssa vuodessa ole havainnut kertomiasi asioita. Ainakaan Suvelan itälaidalla, autokin on saanut olla aivan rauhassa. Ja örveltävien naapurien asuminen jää hyvin lyhyeksi, ylimääräinen yhtiökokous on kutsuttu koolle vain kerran ja sílloinkin asukas ymmärsi lähteä ennen toimenpiteitä.
Eipä sen puoleen, muutan kyllä täältä pois heti kun se töissäkäynnin puolesta tulee mahdolliseksi. Mutta se johtuu vain siitä, että en tykkää koko pk-seudusta.- Espoolainen 45 v.
Kyllä Espoon keskusta on luotaantyöntävä - ei siitä mihinkään pääse. Useimmat rautatieasemat ovat. Se johtuu rakentamisen kultturista ja tietysti myös alueella kuljeksivista ihmisistä. Yleensä tuhrut ja sotkut ovat nuorten aikaansaannosta. Vanhemmat ja lapset harvoin viitsivät tehdä niin. Vika on kodissa ja kotikasvatuksen puuttumisessa. Sen on kova yhteiskuntamme saanut muutamassa vuosikymmenessä aikaan.
- ...
Espoolainen 45 v. kirjoitti:
Kyllä Espoon keskusta on luotaantyöntävä - ei siitä mihinkään pääse. Useimmat rautatieasemat ovat. Se johtuu rakentamisen kultturista ja tietysti myös alueella kuljeksivista ihmisistä. Yleensä tuhrut ja sotkut ovat nuorten aikaansaannosta. Vanhemmat ja lapset harvoin viitsivät tehdä niin. Vika on kodissa ja kotikasvatuksen puuttumisessa. Sen on kova yhteiskuntamme saanut muutamassa vuosikymmenessä aikaan.
Tarkennus: ... kova ja toisaalta löperö yhteiskuntamme.
- Tuubaa
voin täysin olla samaa mieltä... entisenä espoolaisena, syntymäkoti Kivenlahdessa, joka muuten ei sekään enää ole mistään kotoisin, seurasin surulla sivusta, kun betonilaatikko nousi betonilaatikon viereen... veljeni muuten asui aikoinaan samalla alueella kuin sinä, kutsuttiin silloin nimellä "pikkuvietnam"... ilman rasismia sanon, kun ahdetaan väkipakolla yhteen ihmisiä, jotka ymmärtävät toisiaan vähemmän kuin lihapulla parfyymia, niin pakosti tulee ongelmia... minä muutin Järvi-Suomeen, teen töitä kotona, tietokoneella etänä, elämä on "tasaista", mukavaa järvenranta-omakotitaloasumista, eikä naapurit muuta kuin tulevat mäyräkoirineen kutsumatta kylään ja loppuillasta päräytetään taksilla kirkolle karaokeen... voe voe, "hajasijoittakaa" itsenne maaseudulle!!
- seppo
kuinka usein paskaa ulostetta rapussa
kertoja noin vuosi?
kuika usein kusi tai oksennus ? - Pete
Itse asun Tuomarilassa ja se on hyvää seutua.Se sijaitsee aivan Espoon keskuksen ja Kirstinmäen vieressä.Auto saa olla rauhassa.Naapurit eivät häiritse ja talokin on moderni.Pihat pidetään tosi hyvässä kunnossa.Pitää paikkansa että osa Kirstinmäestä on rauhatonta seutua.Silti mielestäni ammut vähän yli.
Totuus on että nimenomaan Kirstinmäki on sitä rauhatonta seutua,ei koko Espoon keskus!
Myös Kirkkojärventie joka sijaitsee aivan Espoon keskustassa on hyvää seutua.Sama koskee rivitalo/omakotitalo alue Muuralassa aivan Espoon keskustan vieressä,ellei jopa vielä keskustan alueella.
Joten puhu vain siitä Kirstinmäestäsi,älä koko Espoon keskustasta.- sunalainen
Olen samaa mieltä! Turha yleistää koko aluetta ongelmalliseksi, et näköjään selvästikkään tiedä mistä puhut. Ainakin Tuomarila ja Suna (olen asunut molemmissa) ovat erittäin siistejä, mukavia ja rauhallisia alueita molemmat, toisin kuin väität!
- opiskelija
Hei!Olen samaa mieltä, tosin asun onneksi muualla..Mutta Espoonkeskukseen en ikinä muutaisi!!!!!Aivan kauhee paikka..En ikinä uskaltaisi liikkua siellä pimeellä yksin!!Varsinkin itse "ostari" on jotain hirveetä-ei kiitos!!!Onneksi pääset pois =)
- minä
Ja mitäköhän luulet tietäväsi ko.alueesta jos et ole siellä asunut!? Tietenkin vain sen huonon maineen, joka on perua joiltain muinaisilta ajoilta! Voin vilpittömästi sanoa, että pysäkiltä yöllä kotiin kävely (Suvelan pysäkiltä kotiini Tuomarilan puolelle) on huomattavasti miellyttävämpi kokemus kuin esim. Helsingin keskustassa yöllä kävely! Se vähäinen pätkä, jonka joudun Suvelassa kävelemään, on aina ollut aivan rauhallinen, joka kerta olen nähnyt vain pari jänistä (ne eivät tietääkseni ole kovin vaarallisia!).
- Tyytyväinen asukas
Aika leimaavasti ja harhaanjohtavasti kirjoitit koko 30 000 asukkaan laajasta kaupunkialueesta. Espoon keskus on paljon muutakin kuin Suvela ja Kirstinharjun pari vuokrataloa, joihin kokemuksesi tuntuvat rajoittuvan.
Radan toisella puolella esim. Kirkkojärvi ja Kannusillanmäki ovat varsin rauhallisia ja viihtyisiä asuinalueita. Talot ovat uusia (80- ja 90-luvulta) ja hyväkuntoisia, isot parvekkeet, puistomaiset ja siistit piha-alueet ja kaikki mahdolliset palvelut sekä liikenneyhteydet kävelymatkan päässä.
Kannattaa muistaa, että Suvela on alueena Espoon ja koko Suomen tiheimmin rakennettuja ja asuttuja. Suureen väkimäärään mahtuu aina monenlaista kulkijaa, mutta koko alueen ( lähialueiden) leimaaminen omien mielikuvien ja yksittäistapausten perusteella on aika epäreilua.
Itse Helsingin kantakaupungista muuttaneena osaan arvostaa Espoon keskuksen upeaa luontoa ja kerrassaan hienoja maisemia, uudenaikaisia ja tilavia sekä suht. edullisia asuntoja ja hyviä liikenneyhteyksiä joka suuntaan. Pari harmaantunutta betonitaloa aseman ympäristössä ei vielä tee koko seudusta vaarallista ghettoa, eikä lauma 10-15 vuotiaita lapsia jonkun koulun pihalla viettämässä aikaa vielä ole "jengiytymistä".
Espoon keskus ansaitsisi paljon nykyistä paremman maineen, mutta ilmeisesti 70-luvun Suvelan "hurja" menneisyys ja muutama sata maahanmuuttajaa sekä pari AIVAN tavallista lähiökapakkaa (sama meininki on ihan jokaisessa lähiöpubissa ympäri maan) riittävät koko alueen nimen mustamaalaamiseen? Ennakkoluulojen ruokkiminen on helppoa, vaikeampaa on katsella ympärilleen oikeasti avoimin silmin.- farmer
Mummo asuu kirtsinmäellä enkä oo siellä käydessä ainakaan huomannu mitään erilaista muihin espoon lähiöihin verrattuna.
- Kohta Ex-asukas
Hei
Voi toki olla niinkin, että värikäs tekstini voidaan käsittää liioitteluna. Mutta kuinka harhaanjohtava se on, siitä voimme olla montaa mieltä.
Tuotiin esiin Tuomarilan, Kirkkojärven, Kannusillan, yms. lähialueiden rauhallisia puitteita. Olen minä asunut Tuomarilassakin, eikä se minusta paha paikka ollut. Eikä Kannu tai Kirkkojärvi kumpikaan ole samalla tavalla mädäntynyt kuin mitä Kirstinmäki.
Ei minulla ole mitään tarvetta tuomita. Ainoastaan valaista ihmisiä olemaan muuttamatta alueelle. Tällä alueella tarkoitan Kirstinmäkeä ja lähiympäristöä. Espoon keskustaa. On teilläkin siellä omat pulsunne ja kriminaalinne, tiedätte sen ihan yhtä hyvin kuin mitä minäkin.
Jos ihminen on tilanteessa jossa hän ostaa asuntoa, voi olla narunjatkeena oleminen lähellä jos huomaa ostaneensa kämpän ongelmien keskeltä missä ei voi esim. nukkua rauhassa arkiöisin.
Huomatkaa muuten että minä en ole mikään hysteerinen paappa viimeisillä vuosillaan, vaan ihan tavallinen nuori perheellinen aikuinen mies. Joka jopa saattaa joskus kaljankin juoda. - kohta lähden
Kohta Ex-asukas kirjoitti:
Hei
Voi toki olla niinkin, että värikäs tekstini voidaan käsittää liioitteluna. Mutta kuinka harhaanjohtava se on, siitä voimme olla montaa mieltä.
Tuotiin esiin Tuomarilan, Kirkkojärven, Kannusillan, yms. lähialueiden rauhallisia puitteita. Olen minä asunut Tuomarilassakin, eikä se minusta paha paikka ollut. Eikä Kannu tai Kirkkojärvi kumpikaan ole samalla tavalla mädäntynyt kuin mitä Kirstinmäki.
Ei minulla ole mitään tarvetta tuomita. Ainoastaan valaista ihmisiä olemaan muuttamatta alueelle. Tällä alueella tarkoitan Kirstinmäkeä ja lähiympäristöä. Espoon keskustaa. On teilläkin siellä omat pulsunne ja kriminaalinne, tiedätte sen ihan yhtä hyvin kuin mitä minäkin.
Jos ihminen on tilanteessa jossa hän ostaa asuntoa, voi olla narunjatkeena oleminen lähellä jos huomaa ostaneensa kämpän ongelmien keskeltä missä ei voi esim. nukkua rauhassa arkiöisin.
Huomatkaa muuten että minä en ole mikään hysteerinen paappa viimeisillä vuosillaan, vaan ihan tavallinen nuori perheellinen aikuinen mies. Joka jopa saattaa joskus kaljankin juoda.Olen asunut v. 1989 alkaen Espoon keskuksessa, ensin muutaman vuoden Kirstinmäen korkeissa kerrostaloissa, sitten Kirkkojärvellä ja nyt Saarniraiviossa pienkerrostalossa. Koko ajan vuokralla. Kokemukseni on sellainen, että Kirkkojärvi oli ehdottomasti huonoin alue. Häiriöitä oli paljon ja porukkaa riitti joka lähtöön; oli huumehörhöjä, holisteja, maahanmuuttajia ja mustalaisia. En tarkoita yleistää tiettyjä väestöryhmiä, mutta asumishäiriöitä riitti. Naapurit eivät usein olleet keskenään missään tekemisissä. Esim. minun naapurini; samassa kerroksessa asuvan nuoren lapsiperheen vanhemmat eivät vastanneet edes tervehdykseeni, vaikka olen asiallinen, raitis ja työssäkäyvä yksinhuoltajaäiti. Jos jotain sattui, apua ei saanut mistään. Jos vaikka ala-asteikäiselle lapselle sattui jotakin, esim. kaatui koulumatkalla pyörällä tai humalainen ahdisteli, ihmiset eivät puuttuneet mitenkään. Jos ovikello soi, saattoi oven takana olla joku humalainen naapuri kysymässä, voinko lainata rahaa. Joku aika sitten tehtiin tutkimus Espoon keskuksen alueiden viihtyvyydestä ja siinä tuli esiin, että yhteisöllisyyttä on Kirkkojärvellä kaikkein vähiten, jopa Kirstinmäessäkin ihmiset tuntevat paremmin toisensa ja ovat kiinnostuneita oman alueensa asioista. En ole oppinut viihtymään, vaan koko ajan olen kokenut, että olen läpikulkumatkalla. Lapsenikaan eivät viihdy, koska pihalla on tärkeintä vain, että osaa tapella. Viidentoista vuoden yksinäisyys päättyy meidän osalta vihdoin viimein, kun saimme muualta asunnon.
- rainforest
Mitä mieltä espoon Rastaalasta,kokemuksia?
- surkea paikka
Samanlainen ongelmaseutu on Leppävaara. Ei tarvitse kuin ympärilleen katsoa niin haluaa päästä sieltä nopeasti pois.
- ex-lepuski
Leppävaara, etenkin läkkitori on universumin persereikä. Läkkitori on täynnä paskahousuisia juoppoja jotka juovat lasinpesunestettä keskellä päivää keskellä toria. Siellä ei tavallisen veronmaksajan ole hyvä olla. Leppävaara sucks!
- Joopa joo
ex-lepuski kirjoitti:
Leppävaara, etenkin läkkitori on universumin persereikä. Läkkitori on täynnä paskahousuisia juoppoja jotka juovat lasinpesunestettä keskellä päivää keskellä toria. Siellä ei tavallisen veronmaksajan ole hyvä olla. Leppävaara sucks!
Hah! vai universumin persereikä, missä ihmeen tynnyrissä sinä olet aikaisemmin asunut. Eihän läkkitorilla ole kuin pari vakio spurgua. Ei semmoista torilla ja baarilla varustettua ostaria ole olemassakaan, jossa spugeja ei olisi.
- ex-lepuski
Joopa joo kirjoitti:
Hah! vai universumin persereikä, missä ihmeen tynnyrissä sinä olet aikaisemmin asunut. Eihän läkkitorilla ole kuin pari vakio spurgua. Ei semmoista torilla ja baarilla varustettua ostaria ole olemassakaan, jossa spugeja ei olisi.
Ennemmin asun tynnyrissä kuin Leppävaarassa! Se paikka on ihan hanurista!
- Muuttaja
ex-lepuski kirjoitti:
Ennemmin asun tynnyrissä kuin Leppävaarassa! Se paikka on ihan hanurista!
No, kerro nyt miksi se on ihan hanurista. Asuntoa ollaan etsimässä ja minusta Leppävaaran ympäristö näyttää ihan mukavalta ja ennenkaikkea hyvin liikenne yhteyksin ja palveluin varustetulta paikalta.
- lepuski
Muuttaja kirjoitti:
No, kerro nyt miksi se on ihan hanurista. Asuntoa ollaan etsimässä ja minusta Leppävaaran ympäristö näyttää ihan mukavalta ja ennenkaikkea hyvin liikenne yhteyksin ja palveluin varustetulta paikalta.
Uusi leppävaara rakennettu bunkkeritaloja täyteen, luonnosta ei ole tietoakaan. Plussaa toki se että uusi puoli on huomattavasti siistimpää aluetta kaikin puolin. Vanha leppävaara täynnä somaleita, mustalaisia, juoppoja ja narkkareita. Siis kaikkia niitä jotka tuhlaavat yhteiskunnan rahoja. Mannepenikat opettelevat huonoja käytöstapoja alepan edessä yms. Näyttää leppävaarasta tulevan syrjäytyneiden ihmisten ghetto..
- Heh
lepuski kirjoitti:
Uusi leppävaara rakennettu bunkkeritaloja täyteen, luonnosta ei ole tietoakaan. Plussaa toki se että uusi puoli on huomattavasti siistimpää aluetta kaikin puolin. Vanha leppävaara täynnä somaleita, mustalaisia, juoppoja ja narkkareita. Siis kaikkia niitä jotka tuhlaavat yhteiskunnan rahoja. Mannepenikat opettelevat huonoja käytöstapoja alepan edessä yms. Näyttää leppävaarasta tulevan syrjäytyneiden ihmisten ghetto..
Älä naurata! Vai on vanha lepuski täynnä narkkareita ja mustalaisia, mistä sieltä Lepuskista löytää ne paikat, jotka on täynnä niitä narkkareita. Ainakaan minä en niitä ole näiden vuosien varrella ole onnistunut löytämään, mun mielestäni niitä ei siellä sen enempää ole kuin Tapiolassakaan, jossa asuin ennen. Siitä että tuota roskaporukkaa on kertynyt vähän kaikkialle saa kiittää, vaaleanpunasilmälasisia sossupoliitikoita, jotka pyrkivät tasapuolisuuden vuoksi levittämään roskasakin kaupunginvuokrataloihin ympäri kaupunkia.
- lepuski
Heh kirjoitti:
Älä naurata! Vai on vanha lepuski täynnä narkkareita ja mustalaisia, mistä sieltä Lepuskista löytää ne paikat, jotka on täynnä niitä narkkareita. Ainakaan minä en niitä ole näiden vuosien varrella ole onnistunut löytämään, mun mielestäni niitä ei siellä sen enempää ole kuin Tapiolassakaan, jossa asuin ennen. Siitä että tuota roskaporukkaa on kertynyt vähän kaikkialle saa kiittää, vaaleanpunasilmälasisia sossupoliitikoita, jotka pyrkivät tasapuolisuuden vuoksi levittämään roskasakin kaupunginvuokrataloihin ympäri kaupunkia.
Mitäs jos avaisit silmäsi ensikerralla kun menet esim gallerian ohi. Jos tavallisena arki-aamuna, noin klo 8.30 et löydä gallerian ympäristöstä vähintään 20 juoppoa, mustalaista tai muuta syrjäytynyttä narkkaria niin olet sokea.
Olen samaa mieltä että tuo juoppo-ongelma on sossujen aikaan saamaa, niinkuin moni muukin ongelma tässä maassa. Minun puolestani roskasakki saa muuttaa leppävaaraan, itse en siellä enää asu. - Heh
lepuski kirjoitti:
Mitäs jos avaisit silmäsi ensikerralla kun menet esim gallerian ohi. Jos tavallisena arki-aamuna, noin klo 8.30 et löydä gallerian ympäristöstä vähintään 20 juoppoa, mustalaista tai muuta syrjäytynyttä narkkaria niin olet sokea.
Olen samaa mieltä että tuo juoppo-ongelma on sossujen aikaan saamaa, niinkuin moni muukin ongelma tässä maassa. Minun puolestani roskasakki saa muuttaa leppävaaraan, itse en siellä enää asu.Silmät on kyllä auki ja tottakai siellä torin ympäristössä on aina muutama juoppo norkoilemassa ja joskus joitakin mannejakin, 20 on kyllä jo liiottelua. Mutta entä sitten, niinhän on jokaisen ostarin luona, jossa on alko/ baareja ja vielä tori. Käyppäs katsomassa samaan aikaan esim. Tapiolan Heikintorin alkon ja kultsan ympäristö löydät sieltä vähintään saman verran juoppoja ja manneja kuin Gallerian ympäristöstä ja kyseessä on sentään Tapiola, joka on yksi Espoon kalleimmista ja arvostetuimmista alueista.
Mihin sinä muuten muutit, mistä löytyy sellainen onnela, jonka torilla ei näy yhtään spurgua. - lepuski
Heh kirjoitti:
Silmät on kyllä auki ja tottakai siellä torin ympäristössä on aina muutama juoppo norkoilemassa ja joskus joitakin mannejakin, 20 on kyllä jo liiottelua. Mutta entä sitten, niinhän on jokaisen ostarin luona, jossa on alko/ baareja ja vielä tori. Käyppäs katsomassa samaan aikaan esim. Tapiolan Heikintorin alkon ja kultsan ympäristö löydät sieltä vähintään saman verran juoppoja ja manneja kuin Gallerian ympäristöstä ja kyseessä on sentään Tapiola, joka on yksi Espoon kalleimmista ja arvostetuimmista alueista.
Mihin sinä muuten muutit, mistä löytyy sellainen onnela, jonka torilla ei näy yhtään spurgua.Uskon kyllä että Tapiolastkin spurguja löytyy. Tapiola on mielestäni muutenkin ihan hanurista, ainakin siellä talot ovat helvetin rumia. Eipä ole Leppävaarankaan arkkitehdit paljoa viihtyvyyteen ja talojen toimivuuteen satsanneet. Pääasia on että asuntoja tulee mahdollisimman paljon ja parvekkeet kiinni naapurin parvekkeeseen.
- coofy
Heh kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Ei muuta, kuin demareita
ja vasemmistoliittoa äänestämään heti kunnallis-
vaaleissa ja kaikki roskasakki espooseen, täällä
kaikki on ilmaista. - miksuh
lepuski kirjoitti:
Toisinsanoen leppävaarassa ja siellä asuvissa ei ole mitään vikaa.
Sekä vika on siinäm, että sinä oletv rasisti ja täysin suvaitsematon ihminen. Vika ei siis ole leppävaarassa vaan sinussa itsessäsi. - miksuh
lepuski kirjoitti:
Olen samaa mieltä että tuo juoppo-ongelma on sossujen aikaan saamaa, niinkuin moni muukin ongelma tässä maassa. Minun puolestani roskasakki saa muuttaa leppävaaraan, itse en siellä enää asu.Ehkä sun kannattas käydä silmälääkärissä, jos sun silmät monikertaistaa kaiken näkemäsi noin pahasti :)
Itse kuljen leppävaarassa joka ikinen päivä sekä aamulla, että illallla ja ikinä en ole nähnyt mitään 20 kännikalan laumaa siellä. Kyllä sen määrän voi laskea yhden käsden sormilla.
- Ei Tapiolaan
Ja Tapiolakin syvältä, torilla aina spurguja, talot 60-luvun neuvostoarkkitehtuuria, järjetöntä maksaa ylihintaa kerrostaloluukuista samanlaisia löytyy Matinkylästä paljon halvemmalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667