Helluntailaisten keskuudessa ei ole vihapuheita, joita ilmenee kaikissa uskonnoissa ja poliittisissa puolueissa.
Tämän ajan Suomessa on esillä monen tahon vihapuheita. Mutta mitkään sellaiset eivät vedä vertoja Lutherin kammottaville kirjoituksille.
Ko. Lutherin kirja on mitä kaameinta vihapuhetta ja kansanryhmää vastaan kiihottamista. Sitä ovat muutkin Lutherin kirjoitukset, mm. Galatalaiskirjeen selitys. Vihan henki hehkuu sen sivuilta. Tuosta hengestä syntyi luterilainen kirkko. Tiedämme, miten Hitler myöhemmin sai saatanallista voimaansa Lutherin kirjoituksista.
Tietääkseni luterilainen kirkko ei ole sanoutunut irti oppi-isänsä antisemitismistä? Ei ole kuulunut anteeksipyyntöä? Jos kirkko olisi vähääkään oikeamielinen laitos, esittäisi arkkipiispa juutalaisille anteeksipyynnön siitä, mitä Luther on opettanut ja kieltäisi Lutherin oppien hyväksymisen.
Luterilaisuudessa vaikuttaa yhä tuo sama vihan henki. Seuratkaapa esim., miten kirkko toimii juutalaisia ja Israelia vastaan vaatien jopa Jerusalemia muslimien (palestiinalaisten) pääkaupungiksi.
Luterilaisuus on kirottu uskonto. Näin sanoo 1 Moos. 12:3.
Looginen selviö on, että jos joku tukee rahallisesti vihan hengessä olevaa kirkkoa, niin sellainen on osasyyllinen ko. yhteisön rikoksiin. Kirkollisverolla, jota kirkkoon kuuluva maksaa, pidetään yllä tuota vihan- ja eksytyksen uskontoa. Ilm. 18:2-4.
Oletko osallinen!
----------------------------
Oikea kristitty ei voi olla luterilainen!
Helluntailaiset eivät kykene samaan
31
83
Vastaukset
- hellari....
Äläpäs nyt solvaa aitoja Jeesus-luterilaisia. Taidat nyt itse juuri syyllistyä tähän jonkun ryhmän vihaamiseen ja solvaamiseen.
Lähden pian tästä torille luterilaisten kanssa pidettävään yhteiseen torikokoukseen. Ei uhmata kristittyinä toinen toistamme vastaan. - kauheeta vihaa
Lutherin kirja "Juutalaisista ja heidän valheistaan" ilmestyi Kustannus Oy Vasaran julkaisemana suomeksi vuonna 1939.
Tässä pieni osa M. Lutherin tekstiä ko. julmasta vihakirjasta:
"Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa... Sillä mitä me olemme tähän asti tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi ... Mooses kirjoittaa 5 Moos. 13:12-16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle. Ja jos hän nyt eläisi, niin hän olisi ensimmäisenä sytyttämässä juutalaisten kouluja ja taloja palamaan...
Toiseksi, että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vastedes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet...
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. Minulle on sanottu, että nyt kuuluu eräs rikas juutalainen ratsastelevan maaseudulla kahdellatoista hevosella (hän tahtoo tulla kohabiksi) ja nylkee ruhtinaat, herrat, maat ja ihmiset puhtaaksi, niin että suuret herrat katsovat sitä karsaasti. Jos te ruhtinaat ja herrat ette voi kunnollisella tavalla kieltää sellaisilta nylkyreiltä tietä, niin koottakoon jokin ratsumiesjoukko heitä vastaan, koska te tulette tästä kirjasesta oppimaan, mitä juutalaiset ovat ja miten heidän kanssaan on meneteltävä, eikä heidän olemustaan ole suinkaan suojeltava...
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä muuten ei ole mitään muuta elinkeinoa...
Seitsemänneksi, että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä kuten Adamin lasten osaksi on määrätty (1 Moos. 3:19)...
Mutta jos pelkäämme, että he voisivat meitä ruumiin, vaimon, lasten, palvelusväen, karjan jne. puolesta vahingoittaa, jos heidän pitäisi meitä palvella ja tehdä työtä meille, koska hyvinkin on otaksuttavaa, että sellaiset jalot maailman herrat ja myrkylliset, äkäiset käärmeet mihinkään työhön tottumattomina varsin vastenmielisesti niin suuresti nöyrtyisivät kirottujen gojimien alaisiksi, niin meneteltäköön, kuten minä tiedän muiden kansojen, kuten Ranskan, Espanjan, Böömin jne. menetelleen ja tehtäköön tili heidän kanssaan, mitä he ovat meiltä kiskoneet ja sen mukaan jaettakoon sovinnolla, mutta heidät karkotettakoon maasta. Sillä, kuten olemme kuulleet, Jumalan viha heitä kohtaan on niin suuri, että he lempeällä armeliaisuudella kohdellen tulevat yhä vihaisemmiksi ja vihaisemmiksi, mutta ankaruudella hyvin vähän paremmiksi. Sen vuoksi heistä on pikaisesti päästävä!
... heidän kanssaan meneteltäköön kaikella armottomuudella, kuten Mooses teki erämaassa ja löi kuoliaaksi kolmetuhatta miestä, ettei koko joukko olisi joutunut perikatoon ... Jollei tämä tahdo auttaa, niin meidän täytyy karkottaa heidät pois niin kuin hullut koirat... "
PS. Luther herjaa kirjassaan myös "mustalaisia".- 1+2
miksi kukaan ei kommentoi tätä !
- KTS (Ei kirj.)
1+2 kirjoitti:
miksi kukaan ei kommentoi tätä !
Siksi, koska kaltaisellesi petoksen ja valheen isän palvelijalle ja kirkon kimppuun kävijälle on vastaus valmiina viimeisellä tuomiolla!
- yksi veli..
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Siksi, koska kaltaisellesi petoksen ja valheen isän palvelijalle ja kirkon kimppuun kävijälle on vastaus valmiina viimeisellä tuomiolla!
Viimeisellä tuomiolla, että oikein puhuit.
Sitten moni on tehnyt parannuksen ja eronnut evl. kirkosta.
Tämän tähden kuulun siihen kalastajien joukkoon, joita Jeesus aikoinaan kutsui.
Minkään kirkon kirjoissa en omaa nimeäni.
Liian paljon perinnäissääntöihin pitäytyviä oppeja.
Aloittajalle
Helluntailaisuudessa esiintyy vihapuheita siinä kuin muuallakin suhtautumisessa esim toisinajattelijoihin.
Tuon tekstin olisit voinut ehkä laittaa tuonne luterilaisuus -palstalle. Tosin helluntailaisuus perustuu pitkälti lutherin oppeihin, mutta he ovat kuitenkin enemmän lutherin opin mukaista luterilaista kirkkoa arvostelevia.- tarkkaan lukija
Kykkä helluntaiherätyksen juuret ovat täysin muualla kuinluterilaisuudessa. itsekkin olet asiasta joskus maininnut, että se alkoi Amerikassa Azusa-kadulla. Pyhä Henki vain ilmeni ja liikkeeseen tuli jäseniä jo silloin kakista kansoista. No Raamattuunhan molemmat liikkeet juontuvat. että yhtäläisyys on ilmeinen.
- Tjaah-ah
tarkkaan lukija kirjoitti:
Kykkä helluntaiherätyksen juuret ovat täysin muualla kuinluterilaisuudessa. itsekkin olet asiasta joskus maininnut, että se alkoi Amerikassa Azusa-kadulla. Pyhä Henki vain ilmeni ja liikkeeseen tuli jäseniä jo silloin kakista kansoista. No Raamattuunhan molemmat liikkeet juontuvat. että yhtäläisyys on ilmeinen.
>>Kykkä helluntaiherätyksen juuret ovat täysin muualla kuinluterilaisuudessa. itsekkin olet asiasta joskus maininnut, että se alkoi Amerikassa Azusa-kadulla. Pyhä Henki vain ilmeni ja liikkeeseen tuli jäseniä jo silloin kakista kansoista. No Raamattuunhan molemmat liikkeet juontuvat. että yhtäläisyys on ilmeinen.>>
Etteivät vain tuon helluntalaisuuden jotkut "juurihaarat" ulottuisi peräti Afrikan viidakoitten savimajojen hämärissä kaikuviin poppamiesten rumpujen pärinään.
Aloittaja on lähettänyt samaa viestiä useille eri hengellisille keskustelupalstoille.
- Tjaah-ah
>>Helluntailaisten keskuudessa ei ole vihapuheita, joita ilmenee kaikissa uskonnoissa ja poliittisissa puolueissa.>>
Eipähän tietysti koska vihansa voi piilottaasiteeraamalla uskomattomien päälle tulta ja tulikiveä lupaavien raanmatunlauseitten taakse, tyliin, "näin sanoo Herra tai näin on kirjoitettu".
>> Seuratkaapa esim., miten kirkko toimii juutalaisia ja Israelia vastaan vaatien jopa Jerusalemia muslimien (palestiinalaisten) pääkaupungiksi. >>
Kaitpa niillä arabeilla, jotka ovat pelestiinassa asuneet yhtä kauan kuin juutalaisetkin olisi samat oikeudet Jerusalemiin pääkaupunkinaan kuin Israelillakin. Liekö se sitten luterilaisen kirkon Israelia vastaan toimimista, kun siellä pyydetään Jumalaa siunaamaan omaisuuskansaansa Israelia?
>>Looginen selviö on, että jos joku tukee rahallisesti vihan hengessä olevaa kirkkoa, niin sellainen on osasyyllinen ko. yhteisön rikoksiin. >>
Kirkko instituutiona ei vahaa tai rakasta ketään tai mitään: tällaiset tunteet ovat tai eivät ole ihmisyksilöiden tai yhteisöjen tunteita.
>>Kirkollisverolla, jota kirkkoon kuuluva maksaa, pidetään yllä tuota vihan- ja eksytyksen uskontoa. Ilm. 18:2-4.
Oletko osallinen! >>
Kirkollisveron maksajana olen osallinen.
>>Oikea kristitty ei voi olla luterilainen!>>
No, pidä minua sitten vääränä kristittynä. Kristitty kuitenkin olen koska olen Suomen ev. lut. kirkkoon kastettu ja rippikoulun kaynyt enkä ole esim. muslimi, buddhalainen shintolainen tai kuinka paljon niitä nyt erilaisia ei-kristillisiä uskontoja onkaan.- Voihan luterilainen
ollakin, kun on kastettu ja käynyt rippikoulun, mutta se ei tarkoita, että on välttämättä kristitty. Kristitty on ihminen, joka on vastaanottanut Jeesuksen omakohtaisesti ja tehnyt parannuksen syntielämästään ja saanut syntinsä anteeksi Jeesuksen veressä.
- Tjaah-ah
Voihan luterilainen kirjoitti:
ollakin, kun on kastettu ja käynyt rippikoulun, mutta se ei tarkoita, että on välttämättä kristitty. Kristitty on ihminen, joka on vastaanottanut Jeesuksen omakohtaisesti ja tehnyt parannuksen syntielämästään ja saanut syntinsä anteeksi Jeesuksen veressä.
>>kristitty
1. kristinuskoa tunnustava henkilö
2.johonkin kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön kuuluva henkilö>>
[http://fi.wiktionary.org/wiki/kristitty]
Täytän kyllä kristityn määritelmän kriteerin. Varsinkin tuon kohdan 2. Jos ja kun haluat antaa sanalle 'kristitty' jonkin muun merkityksen, niin , ole hyvä vain. - 20+14
Tjaah-ah kirjoitti:
>>kristitty
1. kristinuskoa tunnustava henkilö
2.johonkin kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön kuuluva henkilö>>
[http://fi.wiktionary.org/wiki/kristitty]
Täytän kyllä kristityn määritelmän kriteerin. Varsinkin tuon kohdan 2. Jos ja kun haluat antaa sanalle 'kristitty' jonkin muun merkityksen, niin , ole hyvä vain. - Tjaah-ah
20+14 kirjoitti:
>>http://www.gotquestions.org/Suomi/kuka-kristitty.html>>
Hyvä 20 14!
Tuo linkki johtaa sivulle jota ei voi pitää uskonnollisesti neutraalina eikä sen määritelmä kristitytstä ole siis myöskään neutraali.
- Uskoon . tullut .
Raamatun mukaan kristitty on sellainen, joka on tullut uskoon eli uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä ja sen jälkeen kastettu Jeesuksen Nimeen.
"Opetuslapsia alettiin sanoa kristityiksi." Apt. 11:25,26.
Apt. 10:43-48. on paras ja lyhyin kristityn määritelmä.- j.t.p.
Itsekin katsoin juuri samaista kohtaa. Kristityt ovat siis Jeesuksen opetuslapsia, Hänen omiaan. Ainoastaan uskova, uudestisyntynyt ihminen voi olla kristitty.
Mikäli uudestisyntymätön haluaa käyttää itsestään tätä nimitystä, niin käyttäköön. Se on kuitenkin tietysti hänen vahingokseen, ellei hän tule kääntymykseen ja saa kokea uudestisyntymää Jeesuksessa Kristuksessa.
Surullistahan se on, että nämä "kirkon kastamat" menevät joukoittain kadotuksen kuilusta sisälle pimeyteen.
Kirkon sisällä on kuitenkin myös joukko heitä, jotka ovat pukeneet ylleen valkoiset vaatteet ja ovat muiden uskovien tavoin taivasmatkalla. - Siinäpä se onkin!
j.t.p. kirjoitti:
Itsekin katsoin juuri samaista kohtaa. Kristityt ovat siis Jeesuksen opetuslapsia, Hänen omiaan. Ainoastaan uskova, uudestisyntynyt ihminen voi olla kristitty.
Mikäli uudestisyntymätön haluaa käyttää itsestään tätä nimitystä, niin käyttäköön. Se on kuitenkin tietysti hänen vahingokseen, ellei hän tule kääntymykseen ja saa kokea uudestisyntymää Jeesuksessa Kristuksessa.
Surullistahan se on, että nämä "kirkon kastamat" menevät joukoittain kadotuksen kuilusta sisälle pimeyteen.
Kirkon sisällä on kuitenkin myös joukko heitä, jotka ovat pukeneet ylleen valkoiset vaatteet ja ovat muiden uskovien tavoin taivasmatkalla."Kirkon sisällä on kuitenkin myös joukko heitä, jotka ovat pukeneet ylleen valkoiset vaatteet ja ovat muiden uskovien tavoin taivasmatkalla"!
Kaikki luterilaiset eivät sitä ole - he luottavat lapsikasteeseen ja rippikouluun ja luulevat olevansa taivasmatkalla, mutta eivät ole - elleivät tee parannusta synneistä ja uudestisynny Jumalan lapseksi.
Minne luterilaiset ovat hyljänneet Jumalan sanan, joka sanoo: Te ette valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät..? Mitä pieni vastasyntynyt ymmärtää valita..??? - Tjaah-ah
Siinäpä se onkin! kirjoitti:
"Kirkon sisällä on kuitenkin myös joukko heitä, jotka ovat pukeneet ylleen valkoiset vaatteet ja ovat muiden uskovien tavoin taivasmatkalla"!
Kaikki luterilaiset eivät sitä ole - he luottavat lapsikasteeseen ja rippikouluun ja luulevat olevansa taivasmatkalla, mutta eivät ole - elleivät tee parannusta synneistä ja uudestisynny Jumalan lapseksi.
Minne luterilaiset ovat hyljänneet Jumalan sanan, joka sanoo: Te ette valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät..? Mitä pieni vastasyntynyt ymmärtää valita..???>>Minne luterilaiset ovat hyljänneet Jumalan sanan, joka sanoo: Te ette valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät..? Mitä pieni vastasyntynyt ymmärtää valita..???>>
No, luterilaiset ja muut vauvoina lapsensa kastattavathan juuri eivät ole hylänneetkään noita Jumalan sanoja, "ette te valinneet Minua vaan Minä valitsin teidät...".
Uudestikastajathan nuo sanat ovat juuri hylänneet koska HEHÄN ITSE ovat valinneet Jumalan toisin kuin tuo pieni vauva, joka ei ole itse voinut mitään valita vaan on joutunut tyytymään siihen, että Jumala on valinnut hänet. - Pieni vauva
Tjaah-ah kirjoitti:
>>Minne luterilaiset ovat hyljänneet Jumalan sanan, joka sanoo: Te ette valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät..? Mitä pieni vastasyntynyt ymmärtää valita..???>>
No, luterilaiset ja muut vauvoina lapsensa kastattavathan juuri eivät ole hylänneetkään noita Jumalan sanoja, "ette te valinneet Minua vaan Minä valitsin teidät...".
Uudestikastajathan nuo sanat ovat juuri hylänneet koska HEHÄN ITSE ovat valinneet Jumalan toisin kuin tuo pieni vauva, joka ei ole itse voinut mitään valita vaan on joutunut tyytymään siihen, että Jumala on valinnut hänet.varmaankin ymmärtää asian..tuollainen on täyttä valhetta ja Raamatun sanan vääristelyä!
Jumala valitsee ihmisen eli antaa etsikkoajan jokaiselle ihmiselle omalla ajallaan ja omalla tavallaan, jona aikana Hän kutsuu kutakin ihmistä. Valinnan tekee sitten kukin omalla kohdallaan, joko vastaanottamalla Jeesuksen tai hyljäten Hänet.
Enempää en edes viitsi kanssasi vaivautua asiasta keskustelemaan. - Tjaah-ah
Pieni vauva kirjoitti:
varmaankin ymmärtää asian..tuollainen on täyttä valhetta ja Raamatun sanan vääristelyä!
Jumala valitsee ihmisen eli antaa etsikkoajan jokaiselle ihmiselle omalla ajallaan ja omalla tavallaan, jona aikana Hän kutsuu kutakin ihmistä. Valinnan tekee sitten kukin omalla kohdallaan, joko vastaanottamalla Jeesuksen tai hyljäten Hänet.
Enempää en edes viitsi kanssasi vaivautua asiasta keskustelemaan.>>Enempää en edes viitsi kanssasi vaivautua asiasta keskustelemaan.>>
No, hyvä! Mitäpä keskustelemista siinä onkaan: alunpitäenkin "toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä".
- Tjaah-ah
>>MAAILMAN USKONNOT VUONNA 2012
Maailman uskontotilasto (koko maailman väestöstä) näyttää suuntaa-antavasti seuraavalta:
kristittyjä on eniten, 2325 milj., 33,0 prosenttia,
muslimeja 1583 milj., 22,4 prosenttia,
hinduja 969 milj., 13,7 prosenttia,
uskonnottomia 661 milj., 9,3 prosenttia,
buddhalaisia 473 milj., 6,7 prosenttia,
kiinalaisperäisten uskomusten kannattajia 467 milj., 6,6 prosenttia,
kansanuskontojen kannattajia 264 milj., 3,7 prosenttia,
ateisteja 136 milj., 1,9 prosenttia,
uusien uskontojen kannattajia 63 milj., 0,9 prosenttia,
sikhejä 24 milj., 0,3 prosenttia,
juutalaisia 15 milj., 0,2 prosenttia,
muita 72 milj., 1,3 prosenttia
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/A69692CF7BBE0FE5C2257980003669A8?OpenDocument&lang=FI
>>Mikäli uudestisyntymätön haluaa käyttää itsestään tätä nimitystä, niin käyttäköön. Se on kuitenkin tietysti hänen vahingokseen, ellei hän tule kääntymykseen ja saa kokea uudestisyntymää Jeesuksessa Kristuksessa.>>
Ei sitä erikoisesti edes itse tarvitse hatula tuota kristityn titteliä itsestään käyttää: kyllä sen käyttämisestä huolehtivat jopa muut kuin kristilliset uskontokunnat.
Niin ja oletko sinä sitä mieltä että maailman väestöstä nuo 33% eli kaikki 2325 miljoonaa ovat näitä helluntalaiskäsityksen mukaan uudestisyntyneitä eli kristittyjä?Helluntailaisilla on ihan oma määritelmänsä kristitty -sanalle. Helluntailaisten mielestä heidän oma määritelmänsä ohittaa virallisen määritelmän.
Ei sillä ole mitään merkitystä, onko joku "uudestisyntynyt" helluntaiuskoon. Samanlaisia syntejä helluntailaisetkin tekevät kuin muutkin kristityt. Ja kun nykyään on helluntaiseurakunnissa hyväksytty sellaiset asiat, jotka ennen olivat kauhistus, on "kristittyjen" määrä helluntailaisten keskuudessa jyrkässä laskussa..- j.t.p.
mazdels kirjoitti:
Helluntailaisilla on ihan oma määritelmänsä kristitty -sanalle. Helluntailaisten mielestä heidän oma määritelmänsä ohittaa virallisen määritelmän.
Ei sillä ole mitään merkitystä, onko joku "uudestisyntynyt" helluntaiuskoon. Samanlaisia syntejä helluntailaisetkin tekevät kuin muutkin kristityt. Ja kun nykyään on helluntaiseurakunnissa hyväksytty sellaiset asiat, jotka ennen olivat kauhistus, on "kristittyjen" määrä helluntailaisten keskuudessa jyrkässä laskussa..Voisitko kertoa, mikä on se helluntailaisten "oma määritelmä" kristitty-sanalle? Ilmeisesti tiedät sen, eikö niin. Mistä sinulla on sellainen "tieto", että helluntailaisten niin sanotusti omasta mielestään heidän niin sanottu oma määritelmänsä ohittaa virallisen määritelmän.
Sinulla tuntuu olevan aika paljon niin sanottua tietoa, josta muut eivät tunnu tietävän mitään. Missä muuten on tullut tässä ilmi se, että joku on uudestisyntynyt "helluntaiuskoon".?
Onko joku niin sinulle sanonut, tai sinua "opettanut". Enpä ole ennen kuullut moista missään, vaikka aika paljon olen asioita tutkinut ja seurakunnissa käynyt.
Uudestisyntymä on täysin raamatullinen termi. Ehkä se on sinulle outo ja peräti vieraskin. Raamatullisesti uudestisyntymä merkitsee tietenkin sitä, että ihminen saa vastaanottaa Herran Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herraksi ja Vapahtajaksi.
Kuten jo tuossa aiemmassa tekstissäni mainitsinkin, on Herralla paljon kansaa myös luterilaisessa kirkossa ja varsinkin sen herätysliikkeissä. Tämä sama totuus koskee myös muita tunnustuskuntia. Ehkä tämä on sinulle niin sanottuna uskonnollisena ihmisenä vaikea käsittää, saati hyväksyäkään.
Sehän tarkoittaa silloin nimenomaan sitä, että uskonnolliset ovat edelleen ulkopuolella pelastuksen. Ehkäpä se on kateutta ja katkeruutta, joka saa ihmisen lausumaan tuollaisia ajatuksia, joita sinulla on. Mietihän kaikessa rauhassa, ennen kuin kiiruhdat vastailemaan ja "tietämään" asioita, eikö niin. j.t.p. kirjoitti:
Voisitko kertoa, mikä on se helluntailaisten "oma määritelmä" kristitty-sanalle? Ilmeisesti tiedät sen, eikö niin. Mistä sinulla on sellainen "tieto", että helluntailaisten niin sanotusti omasta mielestään heidän niin sanottu oma määritelmänsä ohittaa virallisen määritelmän.
Sinulla tuntuu olevan aika paljon niin sanottua tietoa, josta muut eivät tunnu tietävän mitään. Missä muuten on tullut tässä ilmi se, että joku on uudestisyntynyt "helluntaiuskoon".?
Onko joku niin sinulle sanonut, tai sinua "opettanut". Enpä ole ennen kuullut moista missään, vaikka aika paljon olen asioita tutkinut ja seurakunnissa käynyt.
Uudestisyntymä on täysin raamatullinen termi. Ehkä se on sinulle outo ja peräti vieraskin. Raamatullisesti uudestisyntymä merkitsee tietenkin sitä, että ihminen saa vastaanottaa Herran Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herraksi ja Vapahtajaksi.
Kuten jo tuossa aiemmassa tekstissäni mainitsinkin, on Herralla paljon kansaa myös luterilaisessa kirkossa ja varsinkin sen herätysliikkeissä. Tämä sama totuus koskee myös muita tunnustuskuntia. Ehkä tämä on sinulle niin sanottuna uskonnollisena ihmisenä vaikea käsittää, saati hyväksyäkään.
Sehän tarkoittaa silloin nimenomaan sitä, että uskonnolliset ovat edelleen ulkopuolella pelastuksen. Ehkäpä se on kateutta ja katkeruutta, joka saa ihmisen lausumaan tuollaisia ajatuksia, joita sinulla on. Mietihän kaikessa rauhassa, ennen kuin kiiruhdat vastailemaan ja "tietämään" asioita, eikö niin.Helluntailais-karismaattiset tahtovat käyttää "kristitty" -sanaa lähinnä itsestään, koska muita kirkkokuntia pitävät osin harhaoppisina opetuksen ja kastekäytännön perusteella.
Helluntailaisten määritelmiä näyttää löytyvän tältä palstalta, myös omasta kirjoituksestasi. Minun ei niitä tässä tarvitse toistaa.
Mitä mieltä olet muuten "maallistumiskehityksestä" (mm hyväksytyt. avoliitot, avioerot, uskovien uskoontulemattomat ja kastamattomat lapset helluntaikirkon jäsenenä) helluntaiseurakunnassa?
Eikö se vähennä rajusti kristittyjen määrää helluntaiseurakunnissa? Vai saako "kristitty" helluntailainen elää synnissä ja silti on "kristitty"? Synniissä elämistähän ette hyväksyne kristityn määritelmään.- Taas mazdels
mazdels kirjoitti:
Helluntailaisilla on ihan oma määritelmänsä kristitty -sanalle. Helluntailaisten mielestä heidän oma määritelmänsä ohittaa virallisen määritelmän.
Ei sillä ole mitään merkitystä, onko joku "uudestisyntynyt" helluntaiuskoon. Samanlaisia syntejä helluntailaisetkin tekevät kuin muutkin kristityt. Ja kun nykyään on helluntaiseurakunnissa hyväksytty sellaiset asiat, jotka ennen olivat kauhistus, on "kristittyjen" määrä helluntailaisten keskuudessa jyrkässä laskussa..sepustelet omiasi! Kukaan ei uudestisynny helluntaiuskoon!
Miksi vikoilet helluntailaisia tällä palstalla - mene niiden helluntailaisten puheille, joiden koet itseäsi loukanneen, mikäli kirjoituksesi kokemuksistasi on totta - niihin kun ei enää oikein tiedä uskoa, kun kirjoituksiasi lukee enemmän..
- Hound Dog
Ota aloittaja nettipuhasi pois seinästä meidän yhteiseksi iloksemme.
- Tiedän mitä teen
Kiitos sille, joka laitoit osan Lutterin kirjasta. Tämän tiedon tarvitsin.
- Kyllä pystyy
Samaan pystyy
- Onnellinen vaeltaja
Miksi sanot ivaavaan sävyyn "helluntailaiskarismaattisista" ihmisistä? Sehän on erittäin myönteinen lausunto. Jumalan Pyhä Henki (helluntaihenki) jakaa karismoja (=armolahja).
Olen helluntailaiskarismaattisuudestani onnellinen. - KTS (Ei kirj.)
Ja mehän toki tietenkin tuemme evankelis-luterilaisen kirkkomme ansiokasta työtä Palestiinan kansan tukemiseksi:
http://www.eappi.fi/
Ja toki myös helluntaiherätyksen Fida tukee voimallisesti Palestiinaa ja rauhankehitystä:
http://www.rauhanpuolustajat.fi/lahi-ita/suoma/fida.html
HYVÄ! - Sanaa Hengessä!
Oikealla tiellä pysyäksenmme meidän on elettävä sisällä Sanassa ja Hengessä!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v129159Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh5482963Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola3142016Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku391976Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa3111657- 811355
- 731173
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen731011Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p29987- 47946