Mitä vaaditaan kun haluaa osa--aika eläkkeelle.
Täytyykö olla jokin syy, esim sairaus, että vo hakea.
Osa-aika eläke
5
737
Vastaukset
Osa-aikaeläke voidaan myöntää 60–67-vuotiaille. Vuonna 1954 tai sen jälkeen syntyneillä ikäraja on 61 vuotta. Sairautta ei vaadita. Työnantajan kanssa sovitaan mahdollisesta osa-aikaeläkkeelle jäämisestä ja työjärjestelyistä ennen eläkehakemuksen tekoa. Seuraavien edellytysten tulee lisäksi täyttyä, jos olet töissä yksityisellä sektorilla:
– Olet ansainnut työeläkettä vähintään 5 vuotta viimeisen 15 vuoden aikana.
– Olet ollut viimeisten 18 kuukauden aikana kokoaikatyössä vähintään 12 kuukautta. Tarkasteluaikaa (18 kk) voidaan pidentää puolella vuodella, jos olet saanut tänä aikana sairauspäivärahaa, sairausajan palkkaa tai tapaturma- tai liikennevakuutuslain mukaista päivärahaa tai ansionmenetyskorvausta.
– Osa-aikatyön ansioiden on alennuttava 35–70 prosenttiin vakiintuneesta ansiosta. Vakiintunut ansio lasketaan viiden ennen eläkkeelle jäämistä edeltäneiden vuoden ansioista.
– Et saa työeläkettä Suomesta tai ulkomailta. Perhe-eläke ei estä osa-aikaeläkkeelle jäämistä.
Jos olet kunnan, valtion tai ev.lut. kirkon palveluksessa, ota yhteyttä Kevan eläkeneuvontaan, puh. 020 614 2837.- Oa-eläke harkinnassa
Miten ja mistä summasta eläkettä karttuu, jos osa-aikaeläkeläinen jää työttömäksi?
Osa-aikaeläke lakkaa, jos osa-aikaeläkkeensaaja jää työttömäksi. Eläkkeensaajan pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon. Hakija voi saada työttömyyspäivärahaa, jos täyttää päivärahan saantiehdot. Jos hakija kuuluu työttömyyskassaan, määräytyy ansiopäiväraha yleensä kokoaikatyön ansioiden perusteella. Jos hakija ei ole kassan jäsen, voi hän saada peruspäivärahaa.
Ansiosidonnaiselta työttömyyspäiväraha-ajalta karttuu eläkettä 1,5 prosenttia vuodessa. Karttumisen perusteena on ansio, joka on 75 prosenttia ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusteena olevasta ansiosta suhteutettuna etuuden saamisaikaan.
Kelan maksamasta peruspäivärahasta, joka ei perustu ansioihin , ei kartu eläkettä.
- Anonyymi
Osa-aika eläkkeelle vaaditaan paksua lompakkoa ja hyvää kuntoa. mm. Kalle Rovanperä 23v. , Teemu Selänne jne.
- Anonyymi
😁😁😁
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1422633Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3601967- 401687
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii321546Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281360Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941203- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327927Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110918Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772