Mitä mielikuvia herättää raivaussiivous asiakkaan tai asiakkaaksi tuleva vanhuksen kotona? Koti täynnä kaikenlaista epämääräistä, likaista rättiä ja roinaa, jota on ehkä vuosikymmenien aikana kertynyt. Ei minkäänlaista mahdollisuutta hoitaa asiakasta, kun ei kaikelta roinalta mahdu.
Omaisia ei ole tai eivät ole yhteyksissä tai ei kiinnosta ja asiakas vastustelee tai kieltää kotinsa siivouksen, mutta asunnossa on mahdoton työskennellä tavarapaljouden vuoksi. Kuitenkin asiakas hoitoa tarvitsee, kun ei itse enää pysty.
Mikä on ratkaisu?
Raivaussiivous!
30
4315
Vastaukset
- hoi-ta-ja
Kait sinun pitäisi puhua esimiehellesi asiasta ja hommaan saada jonkunlainen viranomaispäätös, jonka antaa omaisille. Tuollaisia tapauksia on todella paljon, likainen asunto ja likainen asukas joka ei itse ymmärrä tilaansa.
- luulemmä
ehkä ymmärtää,mutta on jonkin trauman mykistämä?
- hoivakotiin siis
luulemmä kirjoitti:
ehkä ymmärtää,mutta on jonkin trauman mykistämä?
paljon mahdollista,ja likaa huonosti siedetään.?olisi oltava hoivakoti!
- Kaikkiakanssa
Sitähän minäkin, että tehdään vaan, mikä voidaan ja jos kaikki näyttää hoitamattomalta, niin minkäs teet. Pakkosiivous toisen kotiin on arveluttavaa, eikä siitä kukaan ota vastuuta. Eikä siivoamisesta mitään hyötyä ole, kun kaikki on tuota pikaa taas samannäköistä.
Ei vanhuksia välttämättä huonosti hoideta, vaan olosuhteiden mukaan, koska ei kukaan työntekijä jossain haisevassa, sotkuisessa "kodinomaisessa" kauan viivy, kun täytyy päällysvaatteet päällä seisoen työskennellä.
Sääliksi vaan käy niitä nuoria, jotka hoitotyöhön tulevat ja menoa kauhulla katselevat ja sanovat lähtevänsä mahdollisimman nopeasti muualle.- pöpitär
mitä sanotte.olen yksinasuva mt potilas.kuulostaa tutulta.miten jaksan riuhtasta itteni ja kotini siivompaan kuntoon?olen toivonu apua.sitten taas käperryn unille.n 3 v sitten olin melkein siivoushullu.tässä päivässä masentavia asioita joiden kanssa mykistynyt.
pöpitär kirjoitti:
mitä sanotte.olen yksinasuva mt potilas.kuulostaa tutulta.miten jaksan riuhtasta itteni ja kotini siivompaan kuntoon?olen toivonu apua.sitten taas käperryn unille.n 3 v sitten olin melkein siivoushullu.tässä päivässä masentavia asioita joiden kanssa mykistynyt.
Peli ei ole menetetty kuntoutuksen suhteen niin kauan kun itse huomaat olevasi "siivomman kunnon" tarpeessa.
- Kaikkiakanssa
pöpitär kirjoitti:
Yksinasumisen ihanne ei toteudu, kun siihen ei kaikista ole, eikä kotiin saa apua. Pillereitä ja juttuseuraa on helpompi saada, kun konkreettista apua. Jos ihminen ei itse jaksa tai jostain syystä kykene, niin sinne jää paskoihinsa. Sellaisia koteja on paljon, johon yhteiskunnan järjestämää siivousta jatkuvasti tarvitaan, mutta onko mitään järkeä? Ei riitä rahat, eikä saada työntekijöitä!
Kaikkiakanssa kirjoitti:
Yksinasumisen ihanne ei toteudu, kun siihen ei kaikista ole, eikä kotiin saa apua. Pillereitä ja juttuseuraa on helpompi saada, kun konkreettista apua. Jos ihminen ei itse jaksa tai jostain syystä kykene, niin sinne jää paskoihinsa. Sellaisia koteja on paljon, johon yhteiskunnan järjestämää siivousta jatkuvasti tarvitaan, mutta onko mitään järkeä? Ei riitä rahat, eikä saada työntekijöitä!
Monissa paikoissa ei enää saa "yhteiskunnan järjestämää siivousta" vaan se pitää hankkia itse muita reittejä. Esimerkiksi asukastuvilta ja muilta yksityisiltä palveluiden tuottajilta. Kotihoidon rahkeet eivät riitä siisoukseen enää vaan aika menee hoidollisiin tehtäviin.
- Kaikkiakanssa
lusiina_ kirjoitti:
Monissa paikoissa ei enää saa "yhteiskunnan järjestämää siivousta" vaan se pitää hankkia itse muita reittejä. Esimerkiksi asukastuvilta ja muilta yksityisiltä palveluiden tuottajilta. Kotihoidon rahkeet eivät riitä siisoukseen enää vaan aika menee hoidollisiin tehtäviin.
Raivaussiivous tilataan niitä yksityisesti tekeviltä firmoilta, mutta yhteiskunta maksaa!
Kaikkiakanssa kirjoitti:
Raivaussiivous tilataan niitä yksityisesti tekeviltä firmoilta, mutta yhteiskunta maksaa!
Ei vaan kyllä meidän kunnassa?
- Andrietta
Jos ihminen - vanha tai nuori - on oikeustoimikelpoinen, hänen ylitseen ei voida kävellä hänen omassa kodissaan.
Hänen kanssaan voidaan neuvotella siitä kuinka päästään ulko-ovelta hänen luokseen sekä esim sängyn ja ikkunan välisestä reitistä (palokunta) . Paloturvallisuudesta voi keskustella. Täytyy olla kaikessa yhtä hienotunteinen kuin toivoisi itsensäkin suhteen oltavan.
Sain kerran neuvoja kokeneelta terveyskeskuslääkäriltä. - Hienotunteisuushiiteen
Miten sellainen immeinen on "oikeustoimikelpoinen" joka ei osaa, pysty, kykene ... hoitamaan ja huoltamaan edes omaa ympäristöään eli pitämään kotiaan edes suht' kunnossa.
Yllättävän usein osastoilla on potilaita / asiakkaita sosiaalisin syin ja useimmiten se tarkoittaa, että koti on kaatopaikka, siinä kunnossa että siellä ei voi asua ja olla. - Enolepitänyt
Andrietta kirjoitti:
Jos ihminen - vanha tai nuori - on oikeustoimikelpoinen, hänen ylitseen ei voida kävellä hänen omassa kodissaan.
Hänen kanssaan voidaan neuvotella siitä kuinka päästään ulko-ovelta hänen luokseen sekä esim sängyn ja ikkunan välisestä reitistä (palokunta) . Paloturvallisuudesta voi keskustella. Täytyy olla kaikessa yhtä hienotunteinen kuin toivoisi itsensäkin suhteen oltavan.
Sain kerran neuvoja kokeneelta terveyskeskuslääkäriltä."Kokenut terveyskeskuslääkäri" voi kokeilla "hoitotyötä" "hienotunteisesti" yhä likaisemmiksi käyvissä esim. vanhusten asunnoissa!
- tuleva asiakas
Eon osaa vastata kysymykseesi, mutta kirjoitan tässä vain kertoakseni miten haluan omalta kohdaltani asioiden menevän. Nyt kun olen vielä sen verran nuori ja terve, että en tarvitse muiden apua, siivoan kotini ja hävitän sitä ylimääräistä paperia, roinaa ym. jotta vanhetessani ei ole vastaavaa onegelmaa, josta sinä kirjoitit avausviestiisi. Samaa ehdottasisin myös muille, jotta kotiavustajien ei tarvitse tulevaisuudessa yrittää tehdä työtään lian ja roinan keskellä.
- nckdsosoo
Tavaran kerääminen on yksi sairaus. Tai oire. Kuitenkin tärkeää on alkuraivaus siivous. yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. sen jälkeen tavarankerääminen ehkäistään. siispä mm. kaapit on ratsattava roskista viikoittain.
Aina ei päästä yhteisymmärrykseen asunnon siivouksen tarpeellisuudesta, vaikka vedotaan paloturvalisuuteen. niin sitten vaan sopeudutaan. Näitä nyt ei niin montaa ole. Jos on jotain liikkuvaa pitää toki siivota asunto.
Ja kotiavustajia ei enää ole montaakaan. on itseoppineita, kodinhoitajia ja lähihoitajia, sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia.
Kaikkia kanssa ei ole ihan ajantasalla. On totta että kaikki ei selviä kotona. Mutta kun omaiset huomaa että ei oo paikkoja eikä aikaa, ne ottaa enemmän vastuuta omaisistaan. niin ja osa ei oo koskaan minkään muun kun ht:n, alkon ja poliisin asiakkaita. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan.
- Kaikkiakanssa
No mutta, on se kaikesta huolimatta ikävä aloittaa työpäivä, kun tietää taas mihin likakaaoksiin joutuu! Ei motivoi ollenkaan! Ulkona on harmaata ja kodit ovat pimeitä, haisevia ja likaisia! Ei auta ei, vaikka kuinka positiivisesti yrittää ajatella ja hyvää huomenta toivottaa.
Kannattaa opetella hyväksymään ne asiat mille mitään ei voi,muutoin työ käy pidemmän päälle liian raskaaksi.
- Kaikkiakanssa
Hyväksymään ympärillä leijuva ulosteen haju! Raskaaksi on jo käynyt. Ei kun työtä vaihtamaan! Ei vaan vanhemman työntekijän ole helppo uutta työtä saada, mutta ei kaikenlaisia työoloja silti tarvitse hyväksyä. Vähiin vaan käy vanhustyön väki!
No jos tuntemukset ovat nuo, kannattaa varmaan hankkiutua sitten toisenlaiseen työympäristöön. Paikoissahan on vara valita. Nykyisin ei ikää katsota, kaiki käsiparit ovat tervetulleiota töihin, Katso vaan että asenne on töihin lähtiessä kohdallaan :)
- Huh huh
Kyllä asenne on kohdallaan, jos pääsee vanhustyöstä pois :-)
- Kaikkiakanssa
Täytyy yrittää :-)
No ei kai siellä kukaan väkisin pidättele, ota lopputili ja lomarahat. Jos sinulla on terveydenhuolto- tai sosiaalialan koulutus, työpaikkoja kyllä on varmasti muuallakin kuin vanhustenhuollossa.
- Laitospaikka
Tulee mieleen Eeva Kilven kirja Kuolinsiivous. Viisas ja valveutunut kirjailija osaa ja pystyy käsittelemään lopun alkamisaiheen kirjan kansien väliin. Tavallinen taneli ei osaa eikä oysty siivoamaan edes omia nurkkiaan.
- Huh huh
Sinne jäi vanhustyö! Uudet haasteet kutsuvat!
Kukaan ei ole hakenut tyhjäksi jäänyttä paikkaa ja työntekijät joutuvat venymään. Muutama muukin on ilmoittanut lähtevänsä, kuka minnekin. Vähiin käy vanhustyön väki ja työtä riittää. "Ylemmätkin" huolissaan tulevaisuudesta vanhustyössä, mistä työntekijät hupenevat.
Iso muutos täytyy työoloihin tehdä, että väki viihtyy ja hommat tulee hoidettua. Nyky tahdilla näyttää todella surkealta! - JKIO25
NIINKKÖ
- Lapsietsiiratkaisua
Entäpä jos kaupunki antaisi vuokranalennusta niille, jotka huolehtisivat taloyhtiön vanhuksista? Uskoisin että halukkaita hoitajia riittäisi ja vanhat saisivat seuraa. Ei saa olla vain yhtä henkilöä per mummo ja pappa vaan pitkin päivää eri tyyppejä jotka asuvat samassa yhtiössä. Ja tämä on sellainen juttu, että jos tukia leikataan vuokranalennuksen vuoksi, niin voipi unohtaa, Vanhukset ovat taas sen jälkeen samassa jamassa. Halutaanko Suomessa hoitaa vanhoja ihmisiä? Kun muualta ei näytä apuja tulevan, niin eikö tämä olisi ihan hyvä jos rahanahneet virkamiehet eivät pilaa kaikkea. Natsojahan se tietty tietää kun keksii jonkun verojenvedätysidean... siinä vaiheesssa tietty pitäisi kai kysyä mikä on prioriteetti.
- Anonyymi
Minun sukulaisen asunnon raivasi ja desifiontisiivous perään. 4 henkilöä, 1 päivä , paketti auto, välineet ja tarvikkeet. Työ oli ripeä ja erittäin hyvä. Ammattimainen, tietysti kaatopaikka maksu laskun päälle 280e, tavaraa ja jätettä oli
Siivouksen hoiti
Alman siivous Oy SUOSITTELEN
Asukas sai kotitalousvähennyksen verotuksessa. Muuten oli ollut häätö
Nyt on säännöllinen viikkosiivous - Anonyymi
Ratkaisu on että antaa vanhuksen muumioitua luteiden sekaan kerran näin haluaa.
- Anonyymi
Juu. Mitä turhia siivoamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Mitä turhia siivoamaan.
Puhtaus on puoli ruokaa. Ihmisten elinikä alkoi nousemaan myös sen seurauksena, että opittiin pitämään sekä itsensä että ympäristö siistinä. Siisteys tuo mielenrauhaa, epäsiisteys ja sotkuisuus kertoo jostain muusta mielen mutkassa. Riittävätkö nämä syyt kertomaan, miksi siivoaminen ei ole turhaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1541290Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491145- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206979Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15939- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865