Kasteen puolustus!

Vauvan kastaminen on hyvää ja raamatullista siksi, että häntä siunataan siinä Jumalan nimessä ja vanhemmat ikäänkuin luovuttavat hänen nuoren elämänsä Jeesuksen hoitoon. Luvaten samalla pyhästi, että tekevät Vapahtajan lapselleen tunnetuksi heti, kun se on mahdollista. Haen raamatun kohtia kyllä, jos tarpeen. Puolustan siis tätä kaikkea pilkkaamista vastaan.


Uskovien kastetta puolustan siksi, että alkuseurakunta sai alkunsa helluntaina, jolloin Jumala teki suuret ihmeet Pietarin saarnan kautta. Silloin ihm iset saivat piston sydämeensä ja kääntyivät Herran puoleen syntiensä tähden. Evankeliumin sana ja kastaminen sai aikaan seurakunnan syntymisen Jerusalemiin.

Jotkut lapsena kastetut, varsinkin syvällä syntie´lämässä olleet, ovat tahtoneet uskoon tultuaan saada kasteen sinetin ja ovat saaneet. Siinä on haudattu entinen elämä ja uusi aikakausi on alkanut. Näihinkin asioihin etsin raamatusta kohtia jos tarpeen.
Uskovien kasteen hyväksyjän siunaavat vauvansa ihan niinkuin kirkollisetkin tekevät kitenkin ilman veden käyttöä.

22

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nollastaplussaakohti

      Ja ilman kuvitelmia että siinä siunauksessa vauva uudestisyntyy ja saa Pyhän Hengen ja kaikki taivaan tavarat.

      Jeesuskin siunasi, eli pyydettiin Jumalan valtaistuimella istuvalta taivaallsita kaikennimistä oikeaa tukea uudelle elämälle ilman kohdentamista.

      Ja koska siit on esimerrki itseltään Jeesukselta, joka ainakin minulle merkitsee suunnilleen kaikkea.

      Antoihan jUmala paratiisiinkin kaiken minkä näki hyväksi, vaan ei siinäkään ihmispari tyytynyt olemaan, vaan piti alkaa parantelemaan Luojan sanomisia ja ohjeita.
      Seurauksistakin sitten taas ollaan sataa mieltä näköjään ja joka mielelle pitää tietenkin perustaa om akirkko ja sille papistot.

      Eli en ymmärrä perusteita kaiken selittävään liperaaliuteen.

      nythän ne on kaiketi homoparikin lähetetty lähetystyöhön !

      minkähänlaisia lampaita siitä mahtaa syntyä jää kauhisteltavaksi aikanaan.

      taitaa olla aika pudistaa hiekat crokseista !

      • Heti tuli väärää tulkintaa. Uudestisyntyminen eli uskoontulo eli vanhurskauttaminen tapahtuu silloin, kun Jumala herättää syntiätehneen ihmisen kyselemään autuutensa perään ja saa syntinsä antteeksi ja Jumala puhdistaa uskolla sydämen.


      • siinäseon
        vihne kirjoitti:

        Heti tuli väärää tulkintaa. Uudestisyntyminen eli uskoontulo eli vanhurskauttaminen tapahtuu silloin, kun Jumala herättää syntiätehneen ihmisen kyselemään autuutensa perään ja saa syntinsä antteeksi ja Jumala puhdistaa uskolla sydämen.

        No en minä mitään tulkinnut, lainasin vain luterilaisen kirkon harhaista kivijalkaa omin sanoin.

        voin minä sen laittaa ihan kopsattunakin jos se on parempi.

        TAI
        P Rakkaat kristityt. Sen, joka tahtoo päästä sisälle taivasten valtakuntaan, tulee syntyä
        uudestaan vedestä ja Hengestä. Herramme Jeesus Kristus on itse asettanut meille pyhän
        kasteen uuden elämän merkiksi ja sinetiksi. Kasteessa meidät pestään puhtaiksi synnistä ja
        puetaan uuteen elämään.


      • siinäseon kirjoitti:

        No en minä mitään tulkinnut, lainasin vain luterilaisen kirkon harhaista kivijalkaa omin sanoin.

        voin minä sen laittaa ihan kopsattunakin jos se on parempi.

        TAI
        P Rakkaat kristityt. Sen, joka tahtoo päästä sisälle taivasten valtakuntaan, tulee syntyä
        uudestaan vedestä ja Hengestä. Herramme Jeesus Kristus on itse asettanut meille pyhän
        kasteen uuden elämän merkiksi ja sinetiksi. Kasteessa meidät pestään puhtaiksi synnistä ja
        puetaan uuteen elämään.

        Ei ole hyödyksi tuoda kumpaakaann äärilaitaa, koska oikea vastaus ei ole joko/tai, vaan sekäettä.


      • voi pimeyttä
        vihne kirjoitti:

        Ei ole hyödyksi tuoda kumpaakaann äärilaitaa, koska oikea vastaus ei ole joko/tai, vaan sekäettä.

        Tarkoitatko, että Lutherin opetukset ovat äärilaitaa. Siihen perustuu koko ev. lut. kirkon oppi.

        Luther: Vähäkatekismuksen liitteet
        Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.

        Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan ja vielä kuoleman hetkellä. Kun kastetut ihmiset usein turmeltuvat niin kelvottomiksi, se saattaa mielestäni johtua siitä, että kaste on toimitettu kylmän välinpitämättömästi ja että kastettavan puolesta on toimituksen aikana rukoiltu täysin vailla tosi tarkoitusta.


      • pyh!
        voi pimeyttä kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Lutherin opetukset ovat äärilaitaa. Siihen perustuu koko ev. lut. kirkon oppi.

        Luther: Vähäkatekismuksen liitteet
        Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.

        Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan ja vielä kuoleman hetkellä. Kun kastetut ihmiset usein turmeltuvat niin kelvottomiksi, se saattaa mielestäni johtua siitä, että kaste on toimitettu kylmän välinpitämättömästi ja että kastettavan puolesta on toimituksen aikana rukoiltu täysin vailla tosi tarkoitusta.

        Luther ei ole kaikessa oikeassa.


      • pyh! kirjoitti:

        Luther ei ole kaikessa oikeassa.

        Pyh
        Luhterkin oli vain yksi meistä kuolevainen kuten kaikki muutkin,sanaa tutkinut enemmä kuin me muut.


    • Uskoo ja kastetaan .

      Sylilapsen seremoniassa ei ole kysymys kristillisestä kasteesta.
      Jumalan tahdon mukaisesta kasteesta kerrotaan Apt. 2:38,41. Katso se.

      • Uskoo ja kastetaa.
        Syli lapset otetaan jeesuksen omaksi,kaste hetkellä hän kuolemaansa kastaminen niin myös saamme elään hänessä.
        Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Niin kerrotaan


    • Mitä tarkoittaa

      Jokainen rehellinen Jumalan lapsi tietää,e ttä Raamattu opettaa ainoastaan uskoon tulleiden kastetta. Nuo lapsikasteen puolltajat eivät ole koskaan rukoilleet asiaa todella athtoen kuulla, mitä Jumalan Pyhä Henki asiasta sanoo.

      Avaa Raamattusi Apt. 22:16. Kysy siinä Jeesuksen Nimessä, että mitä se tarkoittaa.

      • IsoP

        Luin kohdan. Missä kohtaa siinä tultiin uskoon? Missä kohtaan joku kastettiin?


      • Mitä tarkoittaa
        vastaus

        Lasten vanhemma ovat siinä avainasemassa,mitä haluavat heidän pienokaiselleen,liittä Jeesukseen ruumiiseen heti. Yksi ruumis jossa on monta jäsentä,se on seurakunta.


      • vaan pakkoa
        kuulija1 kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa
        vastaus

        Lasten vanhemma ovat siinä avainasemassa,mitä haluavat heidän pienokaiselleen,liittä Jeesukseen ruumiiseen heti. Yksi ruumis jossa on monta jäsentä,se on seurakunta.

        Totta.
        Ei siihen Jeesusta tarvita!


    • ? Luitko ?

      Luitko jo Apt. 2:38,41 ja 10:43-48.

      ?

      • IsoP

        Luin kohdan Apt. 10:43-48.

        Missä kohtaa siinä tultiin uskoon?


      • IsoP

        Luin kohdan Apt. 10:43-48.

        Eikä siinä olleessa kasteessa ollut kyse vesikasteesta, vaan Pyhän Hengen kasteesta.

        Apt 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
        15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"


        Tämä on se hetki jolloin Pietarikin vasta tajusi että vesikaste on turha ja kuuluu juutalaiseen lain noudattamiseen. Tästä tulikin myöhemmin riita juutalaisten ja aposteleiden välillä mitä "perinteitä" pakanoiden tuli noudattaa, kun he tulivat uskoon.

        Apt. 15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Vain nämä vaadittiin pakanoilta jotka tulivat uskoon.


        Apt. 15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".

        Jos juutalaiset haluaa vieläkin noudattaa Mooseksen lakia, se on niiden oma asia. Mutta se on tarpeetonta, koska nykyinen vaellus perustuu Pyhään Henkeen meissä ei lain kirjaimeen.

        2Kor 3:3 Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.


      • mathetes
        IsoP kirjoitti:

        Luin kohdan Apt. 10:43-48.

        Missä kohtaa siinä tultiin uskoon?

        IsoP,lle
        Kirjoiti6t:
        >>Luin kohdan Apt. 10:43-48. Missä kohtaa siinä tultiin uskoon?

        Vastausta:
        Et sitten ilmeisesti osannut sisäistää selvää asiaa!?


        Kirjoitit myös toisessa kirjoituksessasi::
        >>Eikä siinä olleessa kasteessa ollut kyse vesikasteesta, vaan Pyhän Hengen kasteesta.

        Vastausta:
        Lueppa uudestaan jae - (47)!

        Ymmärrä, Jumala ei laske Pyhää Henkeään kenelle tahansa vaan, Hän laskee Pyhän Henkensä, vain katuvan uskovan sydämeen!

        Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!
        Jeesus sinulle runsaasti sanaansa valaiskoon!


      • IsoP
        mathetes kirjoitti:

        IsoP,lle
        Kirjoiti6t:
        >>Luin kohdan Apt. 10:43-48. Missä kohtaa siinä tultiin uskoon?

        Vastausta:
        Et sitten ilmeisesti osannut sisäistää selvää asiaa!?


        Kirjoitit myös toisessa kirjoituksessasi::
        >>Eikä siinä olleessa kasteessa ollut kyse vesikasteesta, vaan Pyhän Hengen kasteesta.

        Vastausta:
        Lueppa uudestaan jae - (47)!

        Ymmärrä, Jumala ei laske Pyhää Henkeään kenelle tahansa vaan, Hän laskee Pyhän Henkensä, vain katuvan uskovan sydämeen!

        Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!
        Jeesus sinulle runsaasti sanaansa valaiskoon!

        mathetes:

        Voisitko kertoa selvän asian mullekin?
        Kysyin kun se ei ole selvä mulle.

        Mielestäni vastauksesi ei ollut yhtään selventävä. (Et sitten ilmeisesti osannut sisäistää selvää asiaa!?)


        Hellari järjestys on: usko, vesikaste, henkikaste. Miten ne menee tässä?
        Missä kohtaa siinä tultiin uskoon?


      • _t_Y_t_
        IsoP kirjoitti:

        Luin kohdan Apt. 10:43-48.

        Eikä siinä olleessa kasteessa ollut kyse vesikasteesta, vaan Pyhän Hengen kasteesta.

        Apt 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
        15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"


        Tämä on se hetki jolloin Pietarikin vasta tajusi että vesikaste on turha ja kuuluu juutalaiseen lain noudattamiseen. Tästä tulikin myöhemmin riita juutalaisten ja aposteleiden välillä mitä "perinteitä" pakanoiden tuli noudattaa, kun he tulivat uskoon.

        Apt. 15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Vain nämä vaadittiin pakanoilta jotka tulivat uskoon.


        Apt. 15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".

        Jos juutalaiset haluaa vieläkin noudattaa Mooseksen lakia, se on niiden oma asia. Mutta se on tarpeetonta, koska nykyinen vaellus perustuu Pyhään Henkeen meissä ei lain kirjaimeen.

        2Kor 3:3 Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.

        Miten Jeesus nuo asiat opetti?


      • hlntlstmk
        IsoP kirjoitti:

        Luin kohdan Apt. 10:43-48.

        Eikä siinä olleessa kasteessa ollut kyse vesikasteesta, vaan Pyhän Hengen kasteesta.

        Apt 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
        15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"


        Tämä on se hetki jolloin Pietarikin vasta tajusi että vesikaste on turha ja kuuluu juutalaiseen lain noudattamiseen. Tästä tulikin myöhemmin riita juutalaisten ja aposteleiden välillä mitä "perinteitä" pakanoiden tuli noudattaa, kun he tulivat uskoon.

        Apt. 15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Vain nämä vaadittiin pakanoilta jotka tulivat uskoon.


        Apt. 15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".

        Jos juutalaiset haluaa vieläkin noudattaa Mooseksen lakia, se on niiden oma asia. Mutta se on tarpeetonta, koska nykyinen vaellus perustuu Pyhään Henkeen meissä ei lain kirjaimeen.

        2Kor 3:3 Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.

        -- Luin kohdan Apt. 10:43-48.
        Eikä siinä olleessa kasteessa ollut kyse vesikasteesta, vaan Pyhän Hengen kasteesta.

        Kyllä oli! Helluntailaiset opettavat, että siellä saatiin ensin Pyhän Hengen kaste ja pian sen jälkeen vesikaste! Helluntailaisten mukaan oli siis kyse myös vesikasteesta!


    • Kastamisen kautta

      vihne: "Evankeliumin sana ja kastaminen sai aikaan seurakunnan syntymisen Jerusalemiin."

      "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua." (Apt. 2:41)

      • selvennetään

        Tuo Ap 2:41 jatkuu:
        Ja he pysyivät apostolien opetuksessa, leivän murtamisesa ja rukouksessa:

        Joten ei siellä vauvoja kastettu!!!


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe