Ateistin viholliset

Onko sitä?

Niin onko niitä? Keskustelkaamme.

15

132

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A the ist

Ei minulla ole vihollisia. Pidän suurimmasta osasta tuntemiani ihmisiä, osasta en, mutten heitäkään vihollisiksini kutsu. Koko kysymys on omituinen ja epäilisin että hiukan tarkoitushakuinenkin.

• eikö ole "sielua"

Mikä on sielunvihollinen?

• we4rg

Erään lähi-itäperäisen uskonnon dogmistoon kuuluva mielikuvitusolento.

• "Älä silmä pieni katso minne vain" laulua laulavat pyhäkoulunopettajat ovat pahimpia vihollisiamme!

• teitä kannetaan

Elämääsi voi tulla hetki, ja viimeistään kuolinvuoteella, jolloin kiität mielessäsi noita, pyhäkoulutätejä. Ja tänääkin he siunaavat ja ruloilevat puolestanne luottaen, että Jumalan sana ei tyhjänä palaja. Et pääse Jumalan kutusua karkuun: Hän voi pysäyttää sinut tavalla taikka toisella.

• Ei minulla ole vihollisia.

Ei edes niiden joukossa, jotka ovat minua vastaan rikkoneet.

Yliluonnollisten uskomusten puuttuminen ei tee vihaiseksi, vaan pikemminkin sävyisäksi.

Pyrin tosin toimimaan ymmärrykseni ja voimieni mukaan sortoa, riistoa ja alistamista vastaan, mutta en tunne vihaa niin toimiessani.

Yliluonnolliseen uskovien kanssa keskustellessa ja väitellessäkin tunteeni ovat lähinnä huvittuneisuus, hämmästys, ihmetys, epäusko (epäusko mallia "Ei voi olla totta, että......") ja joskus sääli.

• Kalapagos (ei kirj.)

"Yliluonnolliseen uskovien kanssa keskustellessa ja väitellessäkin tunteeni ovat lähinnä huvittuneisuus, hämmästys, ihmetys, epäusko (epäusko mallia "Ei voi olla totta, että......") "

Spot on!

• bounod

Ateismin vihollinen on mielen laiskuus. Se, että ei jakseta ottaa asioista selvää vaan hyväksytään totuudeksi se mitä yhden kirjan yksi jae sanoo, vaikka jokin toinen jae samasta kirjasta olisi sitä vastaan.

Toinen on ylimielisyys. Jos uskovainen on päättänyt vilkaista esimerkiksi evoluutioteoriaa tai kosmologiaa vähän tarkemmin, niin usein asia hylätään vääränä, koska he eivät ymmärrä jotain siitä. Ylimielinen ihminen on kaiken ammattilainen ja jokin ammatikseen asiaa tutkiva on asioista eri mieltä, syyn täytyy olla siinä että tämä tutkija on väärässä. Kaikkiin asioihin täytyy olla selitys joka on hänen ymmärrettävissä. Helpoiten se onnistuu ottamalla takataskusta kumileimaisin jossa lukee "koska jumala".

• Nirri Boys

En mielelläni harrasta viholliskuvia, mutta jos sellaisia nyt oikein varta vasten haluaa keksiä, niin voisi todeta ateismin "vihollisia" olevan taikauskoisen tyhmyyden ja sivistymättömyyden.

Eikä siinäkään vielä olisi mitään, jokainenhan saa vapaasti olla sivistymätön taikauskoinen typerys jos niin itse haluaa ja tulee sillä onnelliseksi - mutta tämä ei oikeuta kieltämään muita ihmisiä käyttämästä aivojaan. Maailma ei ole 6000 vuotta vanha, eikä lapsille pidä opettaa kouluissa (tai missään) moisia naurettavan idioottimaisia typeryyksiä. Ihmisiä yritetään väkisin kasvattaa tyhmiksi, jotta he eivät tajuaisi mikä on lapsellisen idoottimaista typeryyttä.

Vaikka itse tykkäisitkin olla taikauskoinen typerys, joka kuvittelee että tuhansia vujosia sitten eläneiden paimentolaisten tarukokoelmasta löytyy kaikki tieto (vaikka ne ihmiset eivät tienneet juuri mistään paljon mitään), niin se ei oikeuta vaatimaan että muidenkin pitäisi elää samojen homeisten tarujen mukaan.

Varsinkaan se ei oikeuta vaatimaan, että kaikki yhteiskunnan asiat ja koko lainsäädäntö pitäisi laatia lähi-idän muinaisten paimentolaiskansojen tarujen mukaisesti, kun tarukokoelman parasta ennen -päivämäärä meni umpeen jo tuhansia vuosia sitten, emmekä me ole paimentolaisia lähi-idässä.

Tarukokoelman, joka ei tunne sellaisia käsitteitä kuten uskonnonvapaus, sananvapaus, tasa-arvo, yleiset yhtäläiset ihmisoikeudet sekä demokratia, jotka kaikki olemme saaneet yhteiskuntaamme tarukokoelman kannattajien kiivaasta vastustuksesta huolimatta, kiitos yleisen maallistumisen. Uskokaa mihin tahdotte, mutta älkää väkisin tuputtako uskomuksianne kaikille muille.

• LOL!!!

Ei ole minkäänlaisia vihollisia. Rakastan kaikkia ihmisiä tasapuolisesti. Rakastan myös eläimiä ja elämää yleensäkin. Elämä on suorastaan fantastista. Mutta joidenkin mielestä helvettiin olen menossa.

No, aina ei voi voittaa. Heh!

• ......c

On. Sukulaiseni, ne uskovaiset. Mutta kun emme ole missään yhteydessä, niin ei sillä ole merkitystä.

• Onko sitä?

teismi = 0 on hiljaa avauksessani, vai pitääkö kaltaisesi Evankelais-Lutrelaisuuden vihaaja hiljentää ?

Jumalan nimessä

• >>>Ateistin viholliset ... Niin onko niitä?

• Jos ajattelen omaa elinympäristöäni, niin en näe ateistilla vihollisia sen enempää kuin ateismillakaan.
      Minun maailmani on melko suvaitsevainen ja jopa monikulttuurinen siinä mielessä, että siinä liikkuu ateisteja, kristittyjä, jehovan todistajia ja muslimeja sulassa sovussa.

Maailmalla on sitten alueita, joilla ateisteja saatetaan vainota tai ateismi olla kielletty ajattelutapa. Sieltä löytynee vihollisia ateistille.

• Siis tarkoitatko keitä ateistit pitävät vihollisina vai ketkä toiminnallaan tai sanoillaan 'julistautuvat' ateistien vihollisiksi?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      106
      4873
    2. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      151
      4834
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4652
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3014
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2683
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2194
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2158
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1889
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      73
      1390
    10. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      22
      1375
    Aihe