Suvivirsi ja ateistit

Oma käsitykseni on, että jotkut ateistiset koulunjohtajat yms. ovat suvivirttä vastaan ja käyttävät vain maahanmuuttajataustaisia oppilaita tekosyynään.

Mites tällä palstalla, kuinka moni ateisti on allerginen suvivirrelle tavallisissa peruskouluissa ja kuinkamonelle suvivirsi on vähintään siedettävä lukuvuoden päättäjäistilaisuudessa.

76

465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan sama minkälaisia humppia veisataaan, kunhan ei ole pakko laulaa mukana.

      • ateimsi

        Kyllä on ihmisellä heikko psyyke ja toleranssi erilaisuutta kohtaan jos yksi suvivirsi saa miltei paniikkikohtauksen aikaan. Uskovaisia syytetään ahdasmielisyydestä ja suvaitsemattomuudesta, mutta mitä tämä osoittaa ateistin erilaisuuden sietokyvystä, jos yksi virsi on noin kovaa arsenaalia.
        Tosin aloittaja ei nyt ihan suoraan tätä kysynyt.
        Kuka on noin hyvä selvänäkijä koulujohtajien mielipiteille? Ja eikö heillä sitten ole kanttia olla suoria ja rehellisiä.


      • Apo-Calypso
        ateimsi kirjoitti:

        Kyllä on ihmisellä heikko psyyke ja toleranssi erilaisuutta kohtaan jos yksi suvivirsi saa miltei paniikkikohtauksen aikaan. Uskovaisia syytetään ahdasmielisyydestä ja suvaitsemattomuudesta, mutta mitä tämä osoittaa ateistin erilaisuuden sietokyvystä, jos yksi virsi on noin kovaa arsenaalia.
        Tosin aloittaja ei nyt ihan suoraan tätä kysynyt.
        Kuka on noin hyvä selvänäkijä koulujohtajien mielipiteille? Ja eikö heillä sitten ole kanttia olla suoria ja rehellisiä.

        Pitäisikö sinun melestäsi suvivirren hoilaamisen olla pakollista?


      • ateimsi kirjoitti:

        Kyllä on ihmisellä heikko psyyke ja toleranssi erilaisuutta kohtaan jos yksi suvivirsi saa miltei paniikkikohtauksen aikaan. Uskovaisia syytetään ahdasmielisyydestä ja suvaitsemattomuudesta, mutta mitä tämä osoittaa ateistin erilaisuuden sietokyvystä, jos yksi virsi on noin kovaa arsenaalia.
        Tosin aloittaja ei nyt ihan suoraan tätä kysynyt.
        Kuka on noin hyvä selvänäkijä koulujohtajien mielipiteille? Ja eikö heillä sitten ole kanttia olla suoria ja rehellisiä.

        "Uskovaisia syytetään ahdasmielisyydestä ja suvaitsemattomuudesta, mutta mitä tämä osoittaa ateistin erilaisuuden sietokyvystä, jos yksi virsi on noin kovaa arsenaalia."

        Niin mitä se osoittaa erilaisuuden sietokyvystä, kun Jolkkonen ei päästänyt lapsia heidän päättäjäisjuhlaan - ja muistaakseni lasten viimeiseen siinä koulussa, koska Suvivirttä ei laulettu koulun juhlissa? Mitä tämä kertoo hartaasta kristitystä, joka kiukuttelee kuin murkkuikäinen kakara ja vielä tekee lapsia koskevia päätöksiä oman ideologiansa pohjalta? Onko Jolkkonen nyt jotenkin suvaitsevampi kuin ateisti? Tai henkisesti vahvempi? Näetköhän sinä Jolkkosella heikon vai vahvan psyyken?


      • 13+12
        marathustra kirjoitti:

        "Uskovaisia syytetään ahdasmielisyydestä ja suvaitsemattomuudesta, mutta mitä tämä osoittaa ateistin erilaisuuden sietokyvystä, jos yksi virsi on noin kovaa arsenaalia."

        Niin mitä se osoittaa erilaisuuden sietokyvystä, kun Jolkkonen ei päästänyt lapsia heidän päättäjäisjuhlaan - ja muistaakseni lasten viimeiseen siinä koulussa, koska Suvivirttä ei laulettu koulun juhlissa? Mitä tämä kertoo hartaasta kristitystä, joka kiukuttelee kuin murkkuikäinen kakara ja vielä tekee lapsia koskevia päätöksiä oman ideologiansa pohjalta? Onko Jolkkonen nyt jotenkin suvaitsevampi kuin ateisti? Tai henkisesti vahvempi? Näetköhän sinä Jolkkosella heikon vai vahvan psyyken?

        Turha odottaa 'ateimsilta' mitään vastausta. Hän on sitä 'itke ja katoa' tyyppiä.


      • ateimsi
        13+12 kirjoitti:

        Turha odottaa 'ateimsilta' mitään vastausta. Hän on sitä 'itke ja katoa' tyyppiä.

        EN tymmärrä mistä puhut!!!!!!!!!


      • Nedda´

        Miten sitten porkkaneletut, pakkoruotsi ja kuvaamataito?


      • ateimsi kirjoitti:

        Kyllä on ihmisellä heikko psyyke ja toleranssi erilaisuutta kohtaan jos yksi suvivirsi saa miltei paniikkikohtauksen aikaan. Uskovaisia syytetään ahdasmielisyydestä ja suvaitsemattomuudesta, mutta mitä tämä osoittaa ateistin erilaisuuden sietokyvystä, jos yksi virsi on noin kovaa arsenaalia.
        Tosin aloittaja ei nyt ihan suoraan tätä kysynyt.
        Kuka on noin hyvä selvänäkijä koulujohtajien mielipiteille? Ja eikö heillä sitten ole kanttia olla suoria ja rehellisiä.

        Kysymys on periaatteesta: jos teidän uskovaisten mielestä Suvivirsi on jotenkin olennainen osa uskontoanne ja sen harjoittamista, mikään älköön estäkö teitä sitä hoilaamasta.

        Mutta mitään oikeutta teillä ei ole pakottaa ketään osallistumaan rituaaleihinne.


      • Nedda´ kirjoitti:

        Miten sitten porkkaneletut, pakkoruotsi ja kuvaamataito?

        Kebab Iskender; tulinen, mieto vai valkosipuli?


      • Nedda´
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kebab Iskender; tulinen, mieto vai valkosipuli?

        Pitäisikö kouluissa olla monikulttuurinen ruokaviikko? Leipä kebab on monesti varma valinta. Edullisin ja eniten lihaa muistuttavaa osaa.

        Millainen on ateistinen ruokakulttuuri?


      • Nedda´ kirjoitti:

        Pitäisikö kouluissa olla monikulttuurinen ruokaviikko? Leipä kebab on monesti varma valinta. Edullisin ja eniten lihaa muistuttavaa osaa.

        Millainen on ateistinen ruokakulttuuri?

        "Millainen on ateistinen ruokakulttuuri?"

        -- Noh, kannibalismia, alkoholismia, huumeita, orgioita. Totta kai samalla hurraamme Neuvostodiktatuurille ja toivomme niitä aikoja takaisin, jotta voimme alistaa kaikki ja kaiken Stalinin syleilyyn. Työleirit kun eivät pyöri itsestään.


      • Nedda´ kirjoitti:

        Pitäisikö kouluissa olla monikulttuurinen ruokaviikko? Leipä kebab on monesti varma valinta. Edullisin ja eniten lihaa muistuttavaa osaa.

        Millainen on ateistinen ruokakulttuuri?

        Ateismi ei liity ruokaan.


      • Nedda´
        kekek-kekek kirjoitti:

        Ateismi ei liity ruokaan.

        Eli siis ateistit lukevat ruokarukouksen? Siihenhän liittyy muistaakseni ennen syömistä siunausosuus ja ruokailun jälkeen kiitososuus.

        Muistan vaan, että taannoin joillan fundisateisteilla oli jotain omia toiveita kouluruokailujen suhteen?


      • Nedda´ kirjoitti:

        Eli siis ateistit lukevat ruokarukouksen? Siihenhän liittyy muistaakseni ennen syömistä siunausosuus ja ruokailun jälkeen kiitososuus.

        Muistan vaan, että taannoin joillan fundisateisteilla oli jotain omia toiveita kouluruokailujen suhteen?

        En ainakaan minä lue mitään ruokarukouksia, koska en harrasta uskontoja, enkä uskonnollisia rituaaleja missään yhteyksissä.

        Ruokarukoukset peruskouluista tulisi kyllä poistaa, jos ei ole vielä poistettu, kuten kaikki muukin pakkosyötettävä tunnustuksellinen uskonnollisuus. Lukiossa niitä ei minun aikanani ainakaan ollut.


      • Kekko1
        jason_dax kirjoitti:

        "Millainen on ateistinen ruokakulttuuri?"

        -- Noh, kannibalismia, alkoholismia, huumeita, orgioita. Totta kai samalla hurraamme Neuvostodiktatuurille ja toivomme niitä aikoja takaisin, jotta voimme alistaa kaikki ja kaiken Stalinin syleilyyn. Työleirit kun eivät pyöri itsestään.

        Noh, kannibalismia, alkoholismia, huumeita, orgioita. Totta kai samalla hurraamme Neuvostodiktatuurille ja toivomme niitä aikoja takaisin, jotta voimme alistaa kaikki ja kaiken Stalinin syleilyyn. Työleirit kun eivät pyöri itsestään. "

        Entisenä ateistina kysyn, miksi tuon kirjoitit kaikihan sen tietävät.


      • Kekko1 kirjoitti:

        Noh, kannibalismia, alkoholismia, huumeita, orgioita. Totta kai samalla hurraamme Neuvostodiktatuurille ja toivomme niitä aikoja takaisin, jotta voimme alistaa kaikki ja kaiken Stalinin syleilyyn. Työleirit kun eivät pyöri itsestään. "

        Entisenä ateistina kysyn, miksi tuon kirjoitit kaikihan sen tietävät.

        Eivät kaikki sitä näytä tietävän, sen takia täällä kysellään näiden asioiden perään.


      • Nedda´ kirjoitti:

        Eli siis ateistit lukevat ruokarukouksen? Siihenhän liittyy muistaakseni ennen syömistä siunausosuus ja ruokailun jälkeen kiitososuus.

        Muistan vaan, että taannoin joillan fundisateisteilla oli jotain omia toiveita kouluruokailujen suhteen?

        Ateistit kiittävät ruoan valmistajaa ja tarjoajaa - kuulunee hyviin tapoihin.


      • varmaan poistettu jo
        kekek-kekek kirjoitti:

        En ainakaan minä lue mitään ruokarukouksia, koska en harrasta uskontoja, enkä uskonnollisia rituaaleja missään yhteyksissä.

        Ruokarukoukset peruskouluista tulisi kyllä poistaa, jos ei ole vielä poistettu, kuten kaikki muukin pakkosyötettävä tunnustuksellinen uskonnollisuus. Lukiossa niitä ei minun aikanani ainakaan ollut.

        Jos ei ole ruokarukouksia kouluista kokonaan poistettu, niin sitten se on ainakin vahvasti koulukohtaista. Aloitin ala-asteen -96, enkä ainakaan muista mitään rukouksia siltä ajalta.


      • jason_dax kirjoitti:

        Ateistit kiittävät ruoan valmistajaa ja tarjoajaa - kuulunee hyviin tapoihin.

        Jos syödään luokassa, ja ruoka on valmistettu keskuskeittiössä, niin ei mahda keittiöhenkilökunta kuulla ellei karjuta äärimmäisellä volyymilla.


    • Suvivirren oikeutuksesta ja muista uskontoon liittyvistä normikysymyksistä on kouluissa ja niiden ulkopuolella niin paljon sekalaisia käsityksiä laidasta laitaan, että sinun käsityksesi mahtunee sinne joukkoon suurempaa huomiota herättämättä.

      Minä en ole allerginen suvivirrelle. Olen sen pari kertaa kajauttanut tässä koulujen loppumisen aikaan.
      En usko sanamagiaan, joten voin hyvin lauleskella uskonnollisia lauluja ateismini siitä kärsimättä. Minä jopa pidän joidenkin virsien arkaaisesta saundista ja laulan niitä omaksi ilokseni muun musiikin seassa. Esim. Tuomari Nurmio on avannut minulle virsimusiikin mahdollisuuksia erikoisilla tulkinnoillaan, jotka liikkuvat virsien ja bluesin välimaastossa.

    • Apo-Calypso

      Minusta on ihan se ja sama mitä siellä hoilataan.

    • mielipiteeni.

      Nähdäkseni laulun tarkoitus on olla tunnelman nostattaja ja yhteisen hengen luoja kevätjuhlissa. Itselleni se ei ole koskaan sellainen ollut, koska melodia on mielestäni tylsähkö ja sanoja en voinut sydämestäni laulaa. Alkuperäisen tarkoituksensa sijaan virsi aiheutti kohdallani täysin päinvastaisen reaktion.

      Itse olen sitä mieltä, että joko sanoja tulisi muuttaa tai parempana vaihtoehtona jättää laulu kokonaan ohjelmistosta pois. He, jotka haluavat, voisivat laulaa virttä sitten esimerkiksi omissa juhlissaan.

    • pusi pusi

      Hyvä Tuttis ! Toivottavasti jatkat palstalla kirjoittelua vielä pitkään.

      Suvivirsi kuuluu suomalaiseen traditioon jos se joillekin ei kelpaa niin pysyköön pois sellaisista tilaisuuksista.

      P.S. Ei ole pakko laulaa mukana.

      • Kalapagos (ei kirj.)

        Olen ateisti ja minulle on se ja sama mitä tosiaan siellä hoilataan. Minun ateismini ei muutu miksikään vaikka siellä laulettaisiin Jeesukselle. Sinällään virsien veisuuta voidaan pitää hieman erikoisena lauluvalintana, jos kerran koulujen tarkoitus ei ole edistää kristinuskoa.

        Se, että suvivirsi kuuluu traditioon ei tarkoita sitä, etteikö tradioita voitaisi muuttaa. Perinteisiin vetoaminen ei ole mikään validi argumentti virsien puolesta. Perinteet voivat olla hyviä tai huonoja ikä ei määritä perinteen arvoa vaan sisältö. Tällä hetkellä yhä useampi kyseenalaistaan virren veisuun ja hyvä niin.

        Ja tähän P.S. kohtaan - ei ole pakko laulaa mukana? Entäpä jos virren sijasta laulettaisiin, että ja jumalaa ei ole olemassa ja jeesus oli vain ihminen. Ja tästä laulusta tulisi traditio niin haluaisitko sinä ylläpitää kyseistä tradiota vain koska se on traditio? Ja toisekseen sinun ei ole pakko laulaa, että jumalaa ei ole olemassa eli ei pitäisi olla sinulle ongelma? Eikö vain?

        Ai niin paitsi, sinä aiheuttaisit kovan mekkalan ja metelin asiasta, vaikka nyt tässä jeesusteletkin. Aseta itsesi toisen asemaan ja yritä ymmärtää mitä muut ajattelevat. Useiden uskovien ongelma on se, että he pyörivät oman napansa ympärillä tajuamatta, että muillakin ihmisillä on ajatuksia ja tunteita.


      • Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

        Olen ateisti ja minulle on se ja sama mitä tosiaan siellä hoilataan. Minun ateismini ei muutu miksikään vaikka siellä laulettaisiin Jeesukselle. Sinällään virsien veisuuta voidaan pitää hieman erikoisena lauluvalintana, jos kerran koulujen tarkoitus ei ole edistää kristinuskoa.

        Se, että suvivirsi kuuluu traditioon ei tarkoita sitä, etteikö tradioita voitaisi muuttaa. Perinteisiin vetoaminen ei ole mikään validi argumentti virsien puolesta. Perinteet voivat olla hyviä tai huonoja ikä ei määritä perinteen arvoa vaan sisältö. Tällä hetkellä yhä useampi kyseenalaistaan virren veisuun ja hyvä niin.

        Ja tähän P.S. kohtaan - ei ole pakko laulaa mukana? Entäpä jos virren sijasta laulettaisiin, että ja jumalaa ei ole olemassa ja jeesus oli vain ihminen. Ja tästä laulusta tulisi traditio niin haluaisitko sinä ylläpitää kyseistä tradiota vain koska se on traditio? Ja toisekseen sinun ei ole pakko laulaa, että jumalaa ei ole olemassa eli ei pitäisi olla sinulle ongelma? Eikö vain?

        Ai niin paitsi, sinä aiheuttaisit kovan mekkalan ja metelin asiasta, vaikka nyt tässä jeesusteletkin. Aseta itsesi toisen asemaan ja yritä ymmärtää mitä muut ajattelevat. Useiden uskovien ongelma on se, että he pyörivät oman napansa ympärillä tajuamatta, että muillakin ihmisillä on ajatuksia ja tunteita.

        "Entäpä jos virren sijasta laulettaisiin, että ja jumalaa ei ole olemassa ja jeesus oli vain ihminen. Ja tästä laulusta tulisi traditio niin haluaisitko sinä ylläpitää kyseistä tradiota vain koska se on traditio?"

        Mielestäni tuollainen olisi kyllä tylyä, vaikka vain agnostikko olenkin, MUTTA jos tuollaisen laulun laulamisella koulujenpäättämistilaisuuksissa olisi takanaan yli kolmesataavuotinen katkematon perinne, niin mielestäni sillä olisi silloin jo tietty itseisarvo.

        Suomessa astui toissaviikolla voimaan Unescon aneettoman kulttuuriperinnön yleissopimus, minkä keskeisiä tavotteita on suojella aineetonta kulttuuriperintöä ja varmistaa yhteisöjen, ryhmien ja yksilöiden kulttuuriperinnön kunnioittaminen. Jos 1600-luvulta asti hyvin kiinteästi koulujen kevätjuhlaperinteeseen kuulunut laulutraditio ei ole tällaista kulttuuriperintöä, niin mikä sitten on?

        Mielestäni uskovaisten (olivat he kristittyjä tai muita) tulee hyväksyä että he elävät maallisessa valtiossa, mutta aivan yhtälailla ateistien ja muiden ei-kristittyjen tulee hyväksyä se, että Suomi on yhteiskunta, millä on hyvin vahvat kristilliset perinteet, joista osa niin tavallisia ja vakiintuneita, että taustaa edes tule ajatelleeksi, esim. valtaosa suomalaisista nimistä on joko Raamatusta (mm. Sami, Anna, Mikko, Susanna) tai pyhimyksiltä (mm. Helena, Lauri )peräisin, mutta tuskin kukaan olisi antamatta niitä lapselleen niiden uskonnollisen alkuperän takia.
        Minkä takia pitäisi kauhistella kristillisiä perinteitä kun pakanallisia traditioitakaan ei paheksuta; esim. Espoossa on metsän jumalan mukaan nimetty Tapiola ja peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu Kalevala, mikä on uskonnollinen teos.


      • näin.
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Entäpä jos virren sijasta laulettaisiin, että ja jumalaa ei ole olemassa ja jeesus oli vain ihminen. Ja tästä laulusta tulisi traditio niin haluaisitko sinä ylläpitää kyseistä tradiota vain koska se on traditio?"

        Mielestäni tuollainen olisi kyllä tylyä, vaikka vain agnostikko olenkin, MUTTA jos tuollaisen laulun laulamisella koulujenpäättämistilaisuuksissa olisi takanaan yli kolmesataavuotinen katkematon perinne, niin mielestäni sillä olisi silloin jo tietty itseisarvo.

        Suomessa astui toissaviikolla voimaan Unescon aneettoman kulttuuriperinnön yleissopimus, minkä keskeisiä tavotteita on suojella aineetonta kulttuuriperintöä ja varmistaa yhteisöjen, ryhmien ja yksilöiden kulttuuriperinnön kunnioittaminen. Jos 1600-luvulta asti hyvin kiinteästi koulujen kevätjuhlaperinteeseen kuulunut laulutraditio ei ole tällaista kulttuuriperintöä, niin mikä sitten on?

        Mielestäni uskovaisten (olivat he kristittyjä tai muita) tulee hyväksyä että he elävät maallisessa valtiossa, mutta aivan yhtälailla ateistien ja muiden ei-kristittyjen tulee hyväksyä se, että Suomi on yhteiskunta, millä on hyvin vahvat kristilliset perinteet, joista osa niin tavallisia ja vakiintuneita, että taustaa edes tule ajatelleeksi, esim. valtaosa suomalaisista nimistä on joko Raamatusta (mm. Sami, Anna, Mikko, Susanna) tai pyhimyksiltä (mm. Helena, Lauri )peräisin, mutta tuskin kukaan olisi antamatta niitä lapselleen niiden uskonnollisen alkuperän takia.
        Minkä takia pitäisi kauhistella kristillisiä perinteitä kun pakanallisia traditioitakaan ei paheksuta; esim. Espoossa on metsän jumalan mukaan nimetty Tapiola ja peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu Kalevala, mikä on uskonnollinen teos.

        Kaikkia koskevaa koululaitosta ei ole ollut yli kolmeasataa vuotta vuotta.

        http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/9historia/kouluhistoria/kansanopetus

        "Minkä takia pitäisi kauhistella kristillisiä perinteitä kun pakanallisia traditioitakaan ei paheksuta; esim. Espoossa on metsän jumalan mukaan nimetty Tapiola ja peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu Kalevala, mikä on uskonnollinen teos."

        Tuo on typerintä mitä olen tänään lukenut.


      • näin. kirjoitti:

        Kaikkia koskevaa koululaitosta ei ole ollut yli kolmeasataa vuotta vuotta.

        http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/9historia/kouluhistoria/kansanopetus

        "Minkä takia pitäisi kauhistella kristillisiä perinteitä kun pakanallisia traditioitakaan ei paheksuta; esim. Espoossa on metsän jumalan mukaan nimetty Tapiola ja peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu Kalevala, mikä on uskonnollinen teos."

        Tuo on typerintä mitä olen tänään lukenut.

        "Kaikkia koskevaa koululaitosta ei ole ollut yli kolmeasataa vuotta vuotta."

        Ei ollutkaan, kuka tässä sellaista on väittänyt? Miten tämä huomiosi liittyy aiheeseen?

        "Tuo on typerintä mitä olen tänään lukenut."

        Tarkoitukseni oli ihmetellä, miksi jotkut uskonnolliset perinteet hyväksytään ihan miettimättä, miksi joitain sitten vastustetaan. Mutta vastaisitko aiemmassa viestissäni esittämääni kysemykseen, eli miksi pakanalliset perinteet ovat hyväksyttävämpiä kristityt?


      • Kalapagos (ei kirj.)
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Kaikkia koskevaa koululaitosta ei ole ollut yli kolmeasataa vuotta vuotta."

        Ei ollutkaan, kuka tässä sellaista on väittänyt? Miten tämä huomiosi liittyy aiheeseen?

        "Tuo on typerintä mitä olen tänään lukenut."

        Tarkoitukseni oli ihmetellä, miksi jotkut uskonnolliset perinteet hyväksytään ihan miettimättä, miksi joitain sitten vastustetaan. Mutta vastaisitko aiemmassa viestissäni esittämääni kysemykseen, eli miksi pakanalliset perinteet ovat hyväksyttävämpiä kristityt?

        Syy lienee se, että pakannalisia Jumalia ei oikeastaan pidä kukaan totena vaan ne myönnetään muitta mutkitta taruhahmoiksi. Toisekseen pakanajumalten palvojat eivät vaikuta suomalaiseen yhteiskuntaan mitenkään. Sekä ateistille että kristityille pakanajumalat ovat myyttejä. Raamatun Jumala sen sijaan on tosi kristityille. Miksi meidän pitäisi murehtia pakanajumalista, kun kukaan ei pidä niitä totena eikä niiden palvonta kenenkään vaikuta?


      • Kalapagos (ei kirj.)
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Entäpä jos virren sijasta laulettaisiin, että ja jumalaa ei ole olemassa ja jeesus oli vain ihminen. Ja tästä laulusta tulisi traditio niin haluaisitko sinä ylläpitää kyseistä tradiota vain koska se on traditio?"

        Mielestäni tuollainen olisi kyllä tylyä, vaikka vain agnostikko olenkin, MUTTA jos tuollaisen laulun laulamisella koulujenpäättämistilaisuuksissa olisi takanaan yli kolmesataavuotinen katkematon perinne, niin mielestäni sillä olisi silloin jo tietty itseisarvo.

        Suomessa astui toissaviikolla voimaan Unescon aneettoman kulttuuriperinnön yleissopimus, minkä keskeisiä tavotteita on suojella aineetonta kulttuuriperintöä ja varmistaa yhteisöjen, ryhmien ja yksilöiden kulttuuriperinnön kunnioittaminen. Jos 1600-luvulta asti hyvin kiinteästi koulujen kevätjuhlaperinteeseen kuulunut laulutraditio ei ole tällaista kulttuuriperintöä, niin mikä sitten on?

        Mielestäni uskovaisten (olivat he kristittyjä tai muita) tulee hyväksyä että he elävät maallisessa valtiossa, mutta aivan yhtälailla ateistien ja muiden ei-kristittyjen tulee hyväksyä se, että Suomi on yhteiskunta, millä on hyvin vahvat kristilliset perinteet, joista osa niin tavallisia ja vakiintuneita, että taustaa edes tule ajatelleeksi, esim. valtaosa suomalaisista nimistä on joko Raamatusta (mm. Sami, Anna, Mikko, Susanna) tai pyhimyksiltä (mm. Helena, Lauri )peräisin, mutta tuskin kukaan olisi antamatta niitä lapselleen niiden uskonnollisen alkuperän takia.
        Minkä takia pitäisi kauhistella kristillisiä perinteitä kun pakanallisia traditioitakaan ei paheksuta; esim. Espoossa on metsän jumalan mukaan nimetty Tapiola ja peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu Kalevala, mikä on uskonnollinen teos.

        Onko orjuus itseisarvo jos sitä on harrastettu riittävän kauan? Perinne tai traditio on huono perustelu, jonkin asian säilyttämisen puolesta, koska tällöin ei puututa itse sisältöön ja tradition hyvyyteen tai huonouteen. Toisin sanoen koska argumentoija ei osaa sanoa mitään järkevää hän vetoaa traditioon. Jos traditio on hyvä niin argumentoijan tulee kertoa miksi traditio on hyvä ja päinvastoin.


      • näin.
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Kaikkia koskevaa koululaitosta ei ole ollut yli kolmeasataa vuotta vuotta."

        Ei ollutkaan, kuka tässä sellaista on väittänyt? Miten tämä huomiosi liittyy aiheeseen?

        "Tuo on typerintä mitä olen tänään lukenut."

        Tarkoitukseni oli ihmetellä, miksi jotkut uskonnolliset perinteet hyväksytään ihan miettimättä, miksi joitain sitten vastustetaan. Mutta vastaisitko aiemmassa viestissäni esittämääni kysemykseen, eli miksi pakanalliset perinteet ovat hyväksyttävämpiä kristityt?

        "miksi pakanalliset perinteet ovat hyväksyttävämpiä kristityt? "

        Hohhoijjaa. Sinä väitit että asuinalueen nimi ja Kalevalan lukeminen koulussa olisivat pakanallisia traditioita??!?!

        Serkkuni nimi on Tapio. Onko hän pakanallinen traditio, mitä häh?


      • näin. kirjoitti:

        "miksi pakanalliset perinteet ovat hyväksyttävämpiä kristityt? "

        Hohhoijjaa. Sinä väitit että asuinalueen nimi ja Kalevalan lukeminen koulussa olisivat pakanallisia traditioita??!?!

        Serkkuni nimi on Tapio. Onko hän pakanallinen traditio, mitä häh?

        "Sinä väitit että asuinalueen nimi ja Kalevalan lukeminen koulussa olisivat pakanallisia traditioita"

        En. Ajettelin että turha kirjoittaa jotenkin "Espoon kaupunginosalle on annettu nimi, mikä pohjautuu siihen muisnaissuomalaiseen traditioon että metsän jumalan nimi on Tapio" tai "kouluissa luetaan Kalevalaa, mikä perustuu pitkälti muinaissuomalaiseen uskonnolliseen perinteeseen", koska oletin että asian ymmärtää yksinkertaisimminkin ilmaistuna.

        "Serkkuni nimi on Tapio. Onko hän pakanallinen traditio, mitä häh?"

        Ei tietenkään. Vain hänen nimensä edustaa pakanallista traditiota.


      • näin.
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Sinä väitit että asuinalueen nimi ja Kalevalan lukeminen koulussa olisivat pakanallisia traditioita"

        En. Ajettelin että turha kirjoittaa jotenkin "Espoon kaupunginosalle on annettu nimi, mikä pohjautuu siihen muisnaissuomalaiseen traditioon että metsän jumalan nimi on Tapio" tai "kouluissa luetaan Kalevalaa, mikä perustuu pitkälti muinaissuomalaiseen uskonnolliseen perinteeseen", koska oletin että asian ymmärtää yksinkertaisimminkin ilmaistuna.

        "Serkkuni nimi on Tapio. Onko hän pakanallinen traditio, mitä häh?"

        Ei tietenkään. Vain hänen nimensä edustaa pakanallista traditiota.

        Kompastuit pahasti, mutta ei tuo seli seli asiaa korjaa.


    • EVVK

    • Itse en pahemmin ylipäänsäkään juhlallisuuksista välitä ja siksi omasta mielestäni olisi tärkeintä että noihin koulunpäättäjäisiin osallistuminen olisi täysin vapaaehtoista, sekä virallisesti että epävirallisesti.

      Ja tietysti sinänsä olen sen kannalla että kaikissa juhlallisuuksissa, myös koulunpäättäjäisissä paras ohjelma on aina sellaista johon kaikki paikallaolevat voivat yhtälailla osallistua.

      Ja sinänsä jos tilaisuudessa on vaikkapa oppilaiden tuottamia ohjelmanumeroita, niiden suhteen tietty uskonto ei saisi olla muiden yläpuolella vaan vaikkapa muslimioppilaiden islam-pohjainen esitys tulee kelvata mukaan siinä missä enemmistöön kuuluvien kristinusko-pohjaiset esityksetkin.

    • 1 + 2

      Minä olen allerginen kaikenlaisen aatteellisen hevonpas-an ja sllaisen tuputtamisen suhteen!

    • "Oma käsitykseni on, että jotkut ateistiset koulunjohtajat yms. ovat suvivirttä vastaan ja käyttävät vain maahanmuuttajataustaisia oppilaita tekosyynään."


      Suvivirsi, jouluevankeliumi. Sekä ruokarukoukset ovat osa uskontokasvatusta. Mutta mikään muu ei aja niiden ohitse. Ja ruokarukoukset on pyritty myös tekemään tunnuksettomiksi Suomessa.


      "Mites tällä palstalla, kuinka moni ateisti on allerginen suvivirrelle tavallisissa peruskouluissa ja kuinkamonelle suvivirsi on vähintään siedettävä lukuvuoden päättäjäistilaisuudessa."



      Omina kuoluvuosinani en uskovaisena juurikaan asiaa ajatellut. Mutta jos olisin ollut jo lapsena uskonnoton. Olisi hoilaamninen voinut jäädä kohdallani siinätapauksessa välistä. Muuten en koko taikauskoisessa hoilaamisessa mitään pointtia muutenkaan näe.

      • :))

        "Ja ruokarukoukset on pyritty myös tekemään tunnuksettomiksi Suomessa."

        Miten rukous voi olla tunnustuksetonta?


      • pari esimerkkiä
        :)) kirjoitti:

        "Ja ruokarukoukset on pyritty myös tekemään tunnuksettomiksi Suomessa."

        Miten rukous voi olla tunnustuksetonta?

        Tunnustuksettoman rukouksen yksi elementti voi olla, ettei sillä ole väliä, mille mielen luomalle epäjumalankuvalle kohdistetaan rukous, tai minkä jumalisen välittäjän kautta toivomukset esitetään.


      • vfdvfdbgfbgf
        pari esimerkkiä kirjoitti:

        Tunnustuksettoman rukouksen yksi elementti voi olla, ettei sillä ole väliä, mille mielen luomalle epäjumalankuvalle kohdistetaan rukous, tai minkä jumalisen välittäjän kautta toivomukset esitetään.

        Tuollainen järjestely edelleen syrjisi uskonnottomia.


      • :))
        pari esimerkkiä kirjoitti:

        Tunnustuksettoman rukouksen yksi elementti voi olla, ettei sillä ole väliä, mille mielen luomalle epäjumalankuvalle kohdistetaan rukous, tai minkä jumalisen välittäjän kautta toivomukset esitetään.

        "pari esimerkkiä"

        Jaaha. että rukoilla pitää vaikka väkisin? Miksi? Jos olet ravintolassa syömässä niin mitä silloin rukoilet?


      • :)) kirjoitti:

        "Ja ruokarukoukset on pyritty myös tekemään tunnuksettomiksi Suomessa."

        Miten rukous voi olla tunnustuksetonta?

        "Miten rukous voi olla tunnustuksetonta?"


        Tunnustuksetonta voi olla juuri siksi, että rukouksen voi esittää uskomalleen olennolle.


        vfdvfdbgfbgf
        "Tuollainen järjestely edelleen syrjisi uskonnottomia."


        Tuo siinämäärin, että rukous on mahdollinen suorittaa tai tehdä. Tätä eivät kaikki hoitopaikat silti tee. Vaikka siihen mahdollisuus käytännössä olisikin. Mutta tämä on myös näistä kolmesta asiasta se mitä itse eniten karsastan. Ja mikä varmasti eniten ihmisiä asiassa hiertää. Siinä on kuitenkin syrjimisen vaara uskonnottomuuden takia.


        :))
        "Jaaha. että rukoilla pitää vaikka väkisin? Miksi? Jos olet ravintolassa syömässä niin mitä silloin rukoilet?"


        Uskonnonvapauslaki takaa, ettei ketään voi vasten tahtoaan esim. pakottaa mitään rukoilemaan. Ei kouluissa, ravintoloissa eikä missään muuallakaan Suomessa.


      • :)) kirjoitti:

        "pari esimerkkiä"

        Jaaha. että rukoilla pitää vaikka väkisin? Miksi? Jos olet ravintolassa syömässä niin mitä silloin rukoilet?

        Olispa se näky kun tarjoilija jäisi ruoan tuotuaan valvomaan korva tarkkana että ne litaniat varmasti luetaan!


      • Atte Ateisti
        atac kirjoitti:

        "Miten rukous voi olla tunnustuksetonta?"


        Tunnustuksetonta voi olla juuri siksi, että rukouksen voi esittää uskomalleen olennolle.


        vfdvfdbgfbgf
        "Tuollainen järjestely edelleen syrjisi uskonnottomia."


        Tuo siinämäärin, että rukous on mahdollinen suorittaa tai tehdä. Tätä eivät kaikki hoitopaikat silti tee. Vaikka siihen mahdollisuus käytännössä olisikin. Mutta tämä on myös näistä kolmesta asiasta se mitä itse eniten karsastan. Ja mikä varmasti eniten ihmisiä asiassa hiertää. Siinä on kuitenkin syrjimisen vaara uskonnottomuuden takia.


        :))
        "Jaaha. että rukoilla pitää vaikka väkisin? Miksi? Jos olet ravintolassa syömässä niin mitä silloin rukoilet?"


        Uskonnonvapauslaki takaa, ettei ketään voi vasten tahtoaan esim. pakottaa mitään rukoilemaan. Ei kouluissa, ravintoloissa eikä missään muuallakaan Suomessa.

        "Uskonnonvapauslaki takaa, ettei ketään voi vasten tahtoaan esim. pakottaa mitään rukoilemaan. Ei kouluissa, ravintoloissa eikä missään muuallakaan Suomessa. "


        Suomen puolustusvoimissa voi. Rivissä käskystä rukoileminen kuuluu palveluohjesääntöön, ja kirkon jäsenillä on uskonnonharjoittamiseen osallistumispakko:



        453. Katselmukseen kuuluvaan kenttähartauteen sisältyvät useasti:

        -hymni
        -rukoukseen soitto
        -papin puhe ja rukous
        -virsi ja
        -rukouksen päätössoitto

        Paraatin komentaja komentaa rukoukseen soiton jälkeen LAKKI – PÄÄSTÄ, LEPO. Kehotussanalla RUKOILKAAMME otetaan rukousasento tai asento ja päätössanalla AAMEN otetaan lepo.
        Paraatin komentaja komentaa rukouksen päätössoiton jälkeen LAKKI – PÄÄHÄN, LEPO.



        496. Hartauden ohjelmana on yleensä:

        -raamatunlukua tai puhe
        -rukous
        -virsi tai musiikkia

        Hartaudenpitäjä valmennetaan tehtäväänsä. Tilaisuuden alussa hartauden pitäjä siirtyy joukon eteen ja palaa paikalleen hartauden jälkeen.

        497. Ulkona pidettävässä hartaudessa komennetaan enne hartauden aloittamista LAKKI – PÄÄSTÄ, LEPO ja virren jälkeen LAKKI – PÄÄHÄN, LEPO

        Lakki voidaan pitää sään vaatiessa päässä koko hartauden ajan. Kehotussanalla RUKOILKAAMME otetaan rukousasento tai asento ja rukouksen päätössanalla AAMEN tehdään lepo.


      • :))
        kekek-kekek kirjoitti:

        Olispa se näky kun tarjoilija jäisi ruoan tuotuaan valvomaan korva tarkkana että ne litaniat varmasti luetaan!

        Kysyin vaan tuolta nimimerkki "pari esimerkkiä" että rukoileeko hän ruokarukouksen ravintolassa. Minä en ole koskaan sellaista nähnyt, mutta ehkä jotkut sitten mielessään jupisevat jollekin "jumalalle" jotain.


      • Atte Ateisti kirjoitti:

        "Uskonnonvapauslaki takaa, ettei ketään voi vasten tahtoaan esim. pakottaa mitään rukoilemaan. Ei kouluissa, ravintoloissa eikä missään muuallakaan Suomessa. "


        Suomen puolustusvoimissa voi. Rivissä käskystä rukoileminen kuuluu palveluohjesääntöön, ja kirkon jäsenillä on uskonnonharjoittamiseen osallistumispakko:



        453. Katselmukseen kuuluvaan kenttähartauteen sisältyvät useasti:

        -hymni
        -rukoukseen soitto
        -papin puhe ja rukous
        -virsi ja
        -rukouksen päätössoitto

        Paraatin komentaja komentaa rukoukseen soiton jälkeen LAKKI – PÄÄSTÄ, LEPO. Kehotussanalla RUKOILKAAMME otetaan rukousasento tai asento ja päätössanalla AAMEN otetaan lepo.
        Paraatin komentaja komentaa rukouksen päätössoiton jälkeen LAKKI – PÄÄHÄN, LEPO.



        496. Hartauden ohjelmana on yleensä:

        -raamatunlukua tai puhe
        -rukous
        -virsi tai musiikkia

        Hartaudenpitäjä valmennetaan tehtäväänsä. Tilaisuuden alussa hartauden pitäjä siirtyy joukon eteen ja palaa paikalleen hartauden jälkeen.

        497. Ulkona pidettävässä hartaudessa komennetaan enne hartauden aloittamista LAKKI – PÄÄSTÄ, LEPO ja virren jälkeen LAKKI – PÄÄHÄN, LEPO

        Lakki voidaan pitää sään vaatiessa päässä koko hartauden ajan. Kehotussanalla RUKOILKAAMME otetaan rukousasento tai asento ja rukouksen päätössanalla AAMEN tehdään lepo.

        "Lakki voidaan pitää sään vaatiessa päässä koko hartauden ajan. Kehotussanalla RUKOILKAAMME otetaan rukousasento tai asento ja rukouksen päätössanalla AAMEN tehdään lepo."



        Siitä vain. Ei koskenut itseäni kun palvelusaikanani kirkosta erosin.


      • Loitsuton päiväkoti
        :)) kirjoitti:

        "Ja ruokarukoukset on pyritty myös tekemään tunnuksettomiksi Suomessa."

        Miten rukous voi olla tunnustuksetonta?

        Eihän se rukous ole, mutta jotakin tämän tapaista meidän muksun päiväkodissa. ''Kattila ja vuoka, tältä tulee ruoka. Lusikkaan kun tartun, suureksi mä vartun. Leivän syön, maidon juon, ruokarauhan muille suon. Hyvää ruokahalua.''


      • Atte Ateisti
        atac kirjoitti:

        "Lakki voidaan pitää sään vaatiessa päässä koko hartauden ajan. Kehotussanalla RUKOILKAAMME otetaan rukousasento tai asento ja rukouksen päätössanalla AAMEN tehdään lepo."



        Siitä vain. Ei koskenut itseäni kun palvelusaikanani kirkosta erosin.

        "Uskonnonvapauslaki takaa, ettei ketään voi vasten tahtoaan esim. pakottaa mitään rukoilemaan."

        Ei se sitä takaa. Käytäntö on räikeästi toinen.

        Kuten sanoin, kirkon jäsenenä oleva varusmies ei saa kieltäytyä käsketystä rukoilemisesta.

        Siitä huolimatta että siviilissä hän saa itse päättää milloin käy kirkossa ja rukoilee.


      • Atte Ateisti kirjoitti:

        "Uskonnonvapauslaki takaa, ettei ketään voi vasten tahtoaan esim. pakottaa mitään rukoilemaan."

        Ei se sitä takaa. Käytäntö on räikeästi toinen.

        Kuten sanoin, kirkon jäsenenä oleva varusmies ei saa kieltäytyä käsketystä rukoilemisesta.

        Siitä huolimatta että siviilissä hän saa itse päättää milloin käy kirkossa ja rukoilee.

        "Ei se sitä takaa. Käytäntö on räikeästi toinen.


        Kuten sanoin, kirkon jäsenenä oleva varusmies ei saa kieltäytyä käsketystä rukoilemisesta."


        No se on taas enempi uskovaisten varusmiesten asia. Vaikka millä ihmeen poppakonstilla kenttäpapit sitten näkevät rukoileeko varusmies. Vai ajatteleeko omiaan. :)


        "Siitä huolimatta että siviilissä hän saa itse päättää milloin käy kirkossa ja rukoilee."


        Jep.


    • Veteraanin iltahuuto

      Saattaa jotakin hiukan harmittaa nämä suvivirren jeesus-osiot, mutta silloin vasta riemu repeää, kun kirkossa lauletaan laulu, jossa jeesusta ei mainita.
      Kanttorska jouduttiin viemään pois kirkosta poliisin voimin.
      http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194816377795/artikkeli/sodankyla poliisi poisti hairikoivan kanttorin kirkosta.html

      Reagoinnin voimakkuudessa ateistit hävisi uskoville 1-10.

      • :))

        Heh. "Kirkossa työajalla, mutta ei työtehtävissä ollut kanttori ei hyväksynyt Veteraanin iltahuuto -laulua esitettäväksi kirkossa isänmaallisilla sanoilla. Hän ei poistunut paikalta esimiehensä eli kirkkoherran kehotuksesta."

        Mihinkäs unohtui motto: koti uskonto ja isänmaa?


    • Parannusehdotuksena

      Uskonnoton Suvilaulu on parempi vaihtoehto.
      Sävel on sama. Sanat hiukan erilaiset:

      1. Jo joutui armas aika
      ja suvi suloinen,
      kauniisti joka paikkaa
      koristaa kukkanen.
      Nyt lämpöänsä suopi
      taas säteet auringon,
      ne luonnon uudeks luopi,
      sen kutsuu elohon.

      2. Taas niityt vihannoivat
      ja laiho laaksossa,
      puut metsän huminoivat
      jo lehtiverhossa.
      Nyt linnut sinitaivaan
      kauniisti visertää,
      ja aallon kaarnalaivaan
      käy reima tuulispää.

      3. Jo joutui armas aika
      ja suven ihanuus,
      tää vehreys, sen taika
      on aina ihan uus.
      Se vuosi vuoden jälkeen
      mun valtahansa saa,
      oot vehmastoista kaunein,
      sä kesäöiden maa!

      Joo, että ei mainita saunatonttuja tai muita mielikusetusolentoja. Hyvä niin.

      Jos minä ryhdyn tarjoamaan uskovaisille Aku Ankkaa pelastajaksi, he ärsyyntyvät. Minulle Jumala on samanarvoinen "pelastaja", asiallisesti yhtä olematon. Miksi minunkaan pitäisi joutua kuulemaan joikuja olemattomien henkimaailmanolentojen kuvitelluista ihmetöistä :O

      • Tuo on pelkkä väärennös. On väärin uskovaisia kohtaan ruveta väärentelemään heidän kulttuuriperintöään.


      • ateistix
        kekek-kekek kirjoitti:

        Tuo on pelkkä väärennös. On väärin uskovaisia kohtaan ruveta väärentelemään heidän kulttuuriperintöään.

        Väärin uskovaisia kohtaan, mutta uskonnottomienkin pitäisi osallistua tuon virren veisaamiseen?


      • ateistix kirjoitti:

        Väärin uskovaisia kohtaan, mutta uskonnottomienkin pitäisi osallistua tuon virren veisaamiseen?

        Miksi pitäisi? Pitäkööt uskovaiset virtensä mutta, ei heillä ole mitään oikeutta laulattaa pakolla sitä kellään.

        Jossain koulun juhlassa voisi kuulostaa absurdilta jos muutama käreä naisääni virttä vetelisi, tuhannen tenavan vaietessa visusti.


      • Parannusehdotuksena
        kekek-kekek kirjoitti:

        Tuo on pelkkä väärennös. On väärin uskovaisia kohtaan ruveta väärentelemään heidän kulttuuriperintöään.

        Uskovaisille on oikein joutua riippumaan ristillä. Veisatkoot siinä suvivirttä kautta kulttuuriperimänsä.


      • Kalapagos (ei kirj.)
        kekek-kekek kirjoitti:

        Miksi pitäisi? Pitäkööt uskovaiset virtensä mutta, ei heillä ole mitään oikeutta laulattaa pakolla sitä kellään.

        Jossain koulun juhlassa voisi kuulostaa absurdilta jos muutama käreä naisääni virttä vetelisi, tuhannen tenavan vaietessa visusti.

        Noh, kyllä yhteisöllisyydelläkin on oma arvonsa. Ja sillä, että ihmisiä ei jaotella ryhmiin. Tästä johtuen on hyvä, että kaikki hoilottavat edes joskus samoja säveliä ja saadaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ainaisen jaottelun sijasta.


    • Johann Sebastian B.

      Minun ateistisessa maailmassani musiikki on yksi nautinnon lähde ja se ei liity mitenkään uskontoon - paitsi, että jos ei oteta historiallista kontekstia huomioon - mutta ei sillä ole mitään merkitystä saavutettuun nautintoon.

    • Taitaa tuttista v*tuttaa, kun ei ole tullut haluamiansa vastauksia.

      Ok, tuttiksen mieliksi: Vihaan ja inhoan surivirttä! Mitkään viittaukset Jeesukseen, Jumalaan tai kristinuskoon saavat minut ja minussa asuvat demonit tuntemaan kipua ja yleensä kalpeina vapisemme lattialla kylmän tuskanhien vallassa. Vihaamme Jeesusta ja hänen rakkauttaan! Tiedämme että taistelemme häviävää taistelua, mutta herramme Saatana vaatii meitä jatkamaan taistelua pyhyyttä ja hyvyyttä vastaan! Tämän takia rakastamme äärimuslimeja (tai kuten tuttis tuntee sanan: 'muslimi') ja toivomme heidän tuovan Suomeen sharia lain, jonka puitteissa meidät ateistit mestataan vääräoppisina! Samalla toivomme kommunistista vallankumousta! Hurraa Stalin! Hurraa Allah! Hurraa Saatana!

      Noin, onko tuttis nyt tyytyväinen?

    • Kiitos vastaukista kyselyyni. Mielipiteet vaihtelevat tässäkin asiassa.

    • Atte Ateisti

      Suvivirren laulaminen ei ole se seikka, jonka mukana suomalainen uskonnonvapaus seisoo tai kaatuu.

      Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että jos joku kokee Suvivirren kuuntelemisen tai laulamisen uskonnonharjoittamiseksi, tulee hänellä olla oikeus tilaisuudesta kieltäytyä - ts. kevätjuhlassa ei olisi läsnäolopakkoa, eikä sitä luettaisi osaksi oppitunteja.

      • 19+2

        Luetaanko juhla oppitunniksi? Eihän siellä enää mitään opeteta.


      • näin on perskuta
        19+2 kirjoitti:

        Luetaanko juhla oppitunniksi? Eihän siellä enää mitään opeteta.

        Kirkko ja koulu eivät kuulu yhteen aivan kuten ei pitäisi valtion ja kirkonkaan kuulua.


      • 19+2
        näin on perskuta kirjoitti:

        Kirkko ja koulu eivät kuulu yhteen aivan kuten ei pitäisi valtion ja kirkonkaan kuulua.

        Ei pitäisikään, mutta kyllä sekin asia tulee korjaantumaan.


      • näin on perskuta
        19+2 kirjoitti:

        Ei pitäisikään, mutta kyllä sekin asia tulee korjaantumaan.

        Hienoa, jos järki viimein voittaa!


    • Liike Toimintaa

      Mitä minä ateistina vaadin, on vain se, että uskonnollinen kasvatus verovaroilla lakkaa ja kirkolta evätään oikeus yhteisöverotukseen ja kirkon tulee kerätä jäseniltään veronsa ilman, että valtio siihen puuttuu millään tavoin - esim kerran vuodessa toimitettavalla laskulla.

      Ja lisänä, että kirkko maksaa yhteiskunnan palveluista, siinä kuin mikä tahansa muukin yritys - maksamalla veroa jäsenmaksuistaan.

      • Kirkkoa voi tosiaankin ajatella viihdepalveluja tuottavana yrityksenä.


      • Taivaallista Riemua
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kirkkoa voi tosiaankin ajatella viihdepalveluja tuottavana yrityksenä.

        Nautintojen takia siellä käydään - viihtymässä.


    • Minulla ei ole mitään suvivirttä vastaan, vaan sen sijaan minä vastustan suvivirren esittämistä osana koulun virallista ohjelmaa.

      Tämä tarkoittaa sitä että mikäli paikallinen seurakunta haluaisi esim: järjestää koulun päättäjäistilaisuuden jälkeen hartaustilaisuuden, vaikka samassa tilassa jossa koulun päättöjäiset pidetään, jossa laulettaisiin suvivirsi ja muita virsiä....minulla ei olisi mitään sitä vastaan.
      Kunhan tämä toiminta rahoitetaan, organisoidaan ja järjestetään kirkon toimesta ja että tähän osallistuminen on jotakin mihin kannustetaan kirkon ei koulun osalta.

      Tämä johtuen siitä että koulu on valtiollinen ei uskonnollinen instituutio ja valtiolla on velvollisuus edustaa yhtäläisiä oikeuksia ja arvoja jokaista kansalaista kohtaan riippumatta tämän uskonnollisesta, filosofisesta taikka aatteellisesta vakaumuksesta.
      Niinpä jonkin aatteen taikka uskonnon edustaminen on kyseisen uskonnon taikka aatteen edistämistä ja samalla muiden kansanryhmien ja aatteiden syrjimistä.
      Eikä tällaista syrjimistä voida hyväksyä pienimmissäkään määrin valtion osalta.

      Näin ollen suvivirren laulaminen osana valtion ylläpitämää instituutiota tulee lopettaa. koska suvivirren taikka minkä tahansa virren veisaaminen on yksiselitteisesti uskonnon harjoittamista.

      Joten ei. Kyse ei koskaan ole ollut suvivirrestä, vaan siitä että suvivirren laulaminen on uskonnon harjoittamista aivan samalla lailla kuin minä tahansa muunkin virren veisaaminen.

      • pusi pusi

        Nyt sinä pilkkaat Jumalaa! Häpeä!


    • Kansanvalta

      Ei minullakaan ole mitäänsuvivirttä vastaan, mutta historiasta löytyy nyt jo liki unohdukseen jääneitä kauniita kiihkottomia lauluja, joita lasten sopii koulun päättäjäisissä laulaa, esim.
      " ei muuta jumalaa kuin kansa kakkivaltias..."

    • huolipois3

      Minä olen tämän kevään suvivirren kuunnellut ja nyt olen kesälomalla. Wuhuu! Käyn ahon laitaa, minä ilman paitaa. Ei estä kukaan, kun matkaa teen. Vain suvituulen minä kutsun kuulen........ Hyvää kesää! Mikä mahtava ilma! Akut latautuu!

    • uaaaaaaa

      Ei aiheuta allergiaa, parempi sekin kuin että imaami ulvoo mineriitissä. Suomella on kristillinen historia ja perinteet joten annetaan virren soida.

    • Et-opelta

      Nyt kun suvivirsi on laulettu tai ei ole, kannattaa huomio suunnata siihen ongelmaan, että kouluissa on koululaisjumalanpalveluksia ja seurakuntien pitämiä uskonnollisia päivänavauksia, jotka on selkeästi mm. OPH:n ohjeissa todettu uskonnonharjoitukseksi. 2-3 jumalanpalvelusa kesätä yheensä noin 4 tuntia, ja jos srk-päivänavaus on joka toinen viikko, se tekee noin 20 vuodessa, ja alaluokilla ne on usein juhlasalissa koko koululle kun taas tavalllinen päivänavaus on omassa luokassa.... 20 x 15 min on 5 tunia. Yhteensä siis noin 9 tuntia uskonnonharjoitusta, mikä on siis isompi ongelma kuin suvivirsi, joka kestää 3 minuuttia. Mot.

      Koulujen pitäisi lopttaa kokonaan jumalanpalveukset. Ne eivät kuulu koulun tehtäviin. Ja ops:n mukaan opetus on tunnutuksetonta.

      Jos niitä perinteen voimalla vielä on, niiden vaihtoehtoisen ohjelman tulisi olla vetovoimaista, hyvin järjestettyä, ja siitä tulisi tiedottaa hyvin. Myös kirkkoon kuuluvat voivat osallistua vaihtoehtoiseen ohjelmaan. Kenenkään ei ole pakko osallistua uskononharjoitukseen. Tosin alaikäisiltä peruskoululaisilta vaaditaan huolajan ilmoitus...

      Vanhemmat voisivat esittää rehtorille vaatimuksensa siitä, että lapsia jaotelevia jumalanpalveluksia ei enää järjestettäisi, koska ne eivät kuulu koulun tehtäviin.

      Vaatimusliikettä pystyyn...!? Voisitko aloittaa itsestäsi tämän liikkeen?! Mikä estäisi? Pelkäätkö että lapsellesi aiheutetaan jotain harmia, jos otat yhteyttä kouluun tällaisen asian kanssa? (Minulla ei ole nyt lasta koulussa.)

      • Et-opelta

        Eikö suvivirsi siis riitäkään kirkolle?! Miksi vielä selvästi tunnutustukselliset jumalanpalveluksetkin?

        Kirkkon on alistanut kunnat oman toimintansa käsikassaraksi. Siihen tarvitaan vihdoin muutosta: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/node/279


    • Atteseta

      Uskiksien ajattelu on kriminalisoitava.
      Todellista vapautta on se että sallitaan vain ateistinen ajattelu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      113
      1828
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      151
      1287
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1277
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      49
      992
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      126
      952
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      896
    7. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      824
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      807
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      792
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      771
    Aihe