Olisiko minun mahdollista ottaa hevonen? Osaan laukata, ravata ja mennä käyntiä (tietysti :D). Osaan pohkeenväistöt (ravissa ja käynnissä), sulkutaivutukset, voltit, kiemuraurat, lisätyn ravin, keskiravin, saan suurimman osan hevosista peräänantoon, olen hypännyt 70 senttistä okseria ja 80 senttistä pystyä jnejne. Osaan varustaa hevosen (ja tietysti ottaa varusteet pois), putsata varusteet/harjat, siivota karsinan, tarhata, liikuttaa (joko ratsastaen tai taluttaen) ja tiedän yhtä ja toista roduista yms.
Voisinko näiden tietojen perusteella ottaa oman hevosen / ponin (olen 161cm pitkä ja painan 49 kg). Jos haluat vielä kysyä jotain, kysy pois.
-Kiito-
osaako joku neuvoa?
9
381
Vastaukset
- Manzikka
Tiedätkö myös sairaudet ja osaatko tunnistaa ne?
Mitä tiedät ruuista jne. ja muista että rahaa tarvitaan jatkuvasti.
Hevosen hankkimiseen tarvitaan muutakin osaamista kuin mitä osaa hepalla mennä ja
sulla olikin aika pitkä lista pelkästään niistä.
Sinuna ottaisin vaikka hevosen eka vuokralle
joksikin aikaa, että näet osaatko toimia sen
kanssa, muutenkin kuin ratsastettaessa.
Ja vuokraus on kannattavampi kuin osto,
näet ainakin onko sinulla tarpeeksi taitoja
ja tietämystä oman hepan hankkimiseen.- hevoskuumeinen
Kiitos neuvoista :)! Osaan tunnistaa joitakin sairauksia ja ruokinnastakin tiedän yhtä ja toista. Tuon rahanmenon olenkin jo tiennyt :), ja olen miettinyt sitäkin, kun perheellämme on tapana reissata aika paljon. Silloinhan minun pitäisi jäädä kotiin hoitamaan pollea (tuotakin olen miettinyt vaikka kuinka). Vaikka luottelin enimmäkseen tuota ratsastusta, osaan kuitenkin paljon muutakin, enkä ole enää ihan mikään pikkutyttö :), mutta kiitos kuitenki!
- Anni
hevoskuumeinen kirjoitti:
Kiitos neuvoista :)! Osaan tunnistaa joitakin sairauksia ja ruokinnastakin tiedän yhtä ja toista. Tuon rahanmenon olenkin jo tiennyt :), ja olen miettinyt sitäkin, kun perheellämme on tapana reissata aika paljon. Silloinhan minun pitäisi jäädä kotiin hoitamaan pollea (tuotakin olen miettinyt vaikka kuinka). Vaikka luottelin enimmäkseen tuota ratsastusta, osaan kuitenkin paljon muutakin, enkä ole enää ihan mikään pikkutyttö :), mutta kiitos kuitenki!
Tosiaan vuokrausta kannattaa harkita ennen ekan oman hepan ostoa..siinä näkee jo jollain lailla mitä oman hevosen pito tulee olemaan. Ja oma hevonen sitoo sinut vastuuseen moneksi moneksi vuodeksi ja vuokrahevosesta on taas helpompi luopua kun se ei ole oma jos tulee tunne ettei tämä olekkaan mun juttu.ja kannattaa joka tapauksessa miettiä onko aikaa hoitaa omaa hevosta ja onko rahaa yllättävinkiin menoihin eläinlääkärikulut ja vaikkapa uusien varusteiden ostoon ym. Eli vaikka hevoskuume olisi kuinka kova kannattaa miettiä pitemmän päälle onko mahdollisuuksia sitten todella pitää sitä omaa hevosta.
- Hailie
kannattais suorittaa vielä jotain "taitomerkkejä".. ainakin lääkintämerkki, ruokintamerkki ja hoitomerkki I ja II. Ennen oman hevosen ottoa kannattais kyllä ottaa hevonen vaikka vuokralle.... mutta jos oot aivan varma siitä että pystyisit kantamaan ison vastuun hevosen hyvinvoinnista niin ehkä voisit jo oman hevosen ostaa. Et kertonu sun ikää.. mutta mun mielestä alle 15 vuotiaalle ei omaa hevosta kannata ostaa.
- kysyjä
Osaatko ruokkia ja muuten käsitellä ja hoitaa sitä sen edun mukaisesti? meneekö se talliin takapihallenne vai talliin, missä on osaavia ihmisiä? Jos hevonen pääsee ammatti-ihmisten valvovan silmän alle, myisin sinulle hevosen. JOs se joutuu sinun vastuullesi ruokintaakin myöten, en myisi sinulle hevostani.
Se, että saat hevoset menemään noinkin hyvin, ei vakuuta, että jaksat kantaa vastuun. Ei vakuuta myöskään, että osaisit ruokkia hevosen oikein.
En halua tuomita, olet lupaava. Mielestäni voisit ostaa hevosen, mutta vie se talliin, missä saat varmasti neuvoja, jos jokin on epäselvää.
Onnea! - typy
sinun kannattaisi mennä jollekkin tallille toihin harjoitteluun ettäoppisit hevosen päivittäisen hoidon ja ruokinnan. oletko ottanut huomioon sen, että hevonen on luotu liikkumaan ja se tarvitsee liikutusta vähintään 6 kertaa viikossa. onko sinulla hoitaja/liikuttaja hevosellesi jos sairastut sillä hevonen tarvitsee hoitoa myös silloin. muista että hevonen on liikutettava myös silloin kun ei huvittaisi ja kun ulkona sataa vettä/räntää/lunta ym.mietihhän vielä näitäkin asioita.
- hevoskuumeinen
Olkaa kilttejä, älkääkä jankatko samoja asioita. Luuletteko tosiaan, että jos osaan mennä noinkin hyvin, en tiedä mitään hevosen liikutuksesta, ruokinnasta yms. Sanoinhan, että osaan liikuttaa hevosen (ja se tarkoittaa site, että tiedän kuinka paljon, kuinka monta kertaa viikossa jne.) Nyt on jokainen sanonut, että ensin pitää vuokrata hevonen. Miksi sitä pitää toistaa?
Jos nyt ostaisin hevosen, veisin sen ratsastuskoululle yksityiseksi (eli ei kävisi tunneilla).
Niitä merkkejä olisi tarkoitus hankkia...
- milla
Kirjotin jo kerran mielipiteeni, mutta jostain syystä se ei näy, joten uusi yritys.
En näe estettä miksi et voisi omaa hevosta ostaa. Ratsastustallilla saat varmasti neuvoja ongelmatilanteisiisi, sairastumisiin yms. Siellä on myös varmasti paljon halukkaita ratsastajia jos et itse pääse ratsastamaan. Ruokinnasta riittää kun tiedät perusteet, hevosellesi kannattaa syöttää samaa ruokaa kun sille on edellisessäkin paikassa syötetty, joten älä käy muuttamaan sitä jos se näyttää toimivan (karva kiiltävää ja muutenkin hyväkuntoisen näköinen yleisilme). Omalla hevosella kehityt nopeammin paremmaksi ratsastajaksi (oma mielipiteeni) kun saat mennä samalla tutulla hevosella. Muista kumminkin valita huolella hevosesi. Ota huomioon oma tasosi ja tulevaisuuden suunnitelmasi (kilpailu-ura vai harraste ratsastus), hevosen koko (pieni poni jää nopeasti pieneksi ja taas ison hevosen hallinta voi olla hankalaa), sukupuoli (tahdotko kenties joskus teettää varsan?).. Kannattaa keskustella ratsastuksen opettajan kanssa mikä on hänen mielipiteensä, mikä on sinulle sopiva hevonen. Mutta muista että itse teet valintasi! Muista että hevonen kuluttaa paljon rahaa (ottamalla hevosellesi vuokraaja saat kuluja pienennettyä, toisaalta omat ratsastuskerrat vähenevät). Itselläsi ei varmaankaan ole vielä riittävästi rahaa joten tee vanhemmillesi selväksi kuinka paljon hevonen todellisuudessa kuluttaa jottei tule yllätyksiä. Mutta toivottavasti viestistäni oli edes hieman apua sinulle.- hevoskuumeinen
Kiitos asiallisesta viestistä :). Tuota oli jo mukava lukea ja siinä oli todella asiallisia neuvoja :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää2244576Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4453308Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142238Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa211889Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51208- 741043
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat261035Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691035- 77966
- 54926