Lapsitehtailu Jumalan tarkoitus?

terve äiti

Lisääntykää täyttäkää maa on hienon hieno toive.
Mitalilla on kuitenkin kääntöpuolensa
mitä mieltä helluntailaiset ovat lestadiolaisten
lapsikasarmeista. Perheessä voi olla 16 lasta.
Matemaattisesti laskettuna tämä Jumalan käskyn noudattaminen
olisi katastrofi. Jos maapallolla on 1.5 miljardia perhettä, niin keskikokoonkin
puristettuna ( 8 lasta ) lestadiolaisperhe nostaisi asukasluvun 12 miljardiin.
Tämän päälle tulee vielä paljon suurempi joukko avoperheitä ja yksinäisiä.
Lapset ovat rakkaita, mutta miksi tällainen animaalinen tapa tuottaa pentueita
joissa viimeiset ajavat 3-pyöräisellä koko loppuikänsä.
Meneekö synnin puolelle?

21

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesäkumeja nuorille!
    • hippulat vinkuu
    • hellari...

On tässäkin henkilö kommentoimaan, kun itsellä ei ole yhtään lasta. Venäjällä on alueita (tai yksittäisiä) perhetiä, joissa helluntailaiset ja baptistit eivät ymmärrä perehsuunnittelua. Olen tavannut Suomessakin joitain hellareita, joilla on yhdeksän lasta.
      En ainakaan ymmärrä, että tuollaista opetetaan jonkun herätysliikkeen yleisenä käytäntönä ja mielestäni se ei ole silloin raamatullista. Vanhemmat ovat vastuullisia lapsistaan ja kyllä kai on oikein hankkia jälkikasvua niin paljon kun on voimavaroja elättää ja kasvattaa. Myös synnyttäjän terveys joutuu koetukselle suuren perheen äitinä.
      Kuitenkin lasten hankkiminen on jokaisen henkilökohtainen asia. En koe olevani tilivelvollinen raportoimaan kenellekään ihmiselle omaa lapsettomuuttani vaikka olen ollut nuorena naimisissa. Se onko parisuhteessa lapsia vai ei, saa olla jokaisen oma valinta.

• Linja helluntaissa

Raamattu sanoo lasten syntyvän miehen tahdosta.

Eli näyttäisi siltä, että tässä lasten lukumäärässä päätösvalta on ihmisellä.

Joten kukin perhe päättäköön asiata itse.

Tämä on helluntailainen linja.

• terve äiti

Jos lapsi syntyy miehen tahdosta, niin silloin toinen Luotu on alistettu.
        Silloin on olemassa hierarkia. Nainen on luotu ihmistä (miestä) heikommaksi.
        Koko Jumala-käsite menee uusiksi. Onko Jumalalla ihmisen kaltaisia piirteitä.
        Sinä olet heikompi ja kaverisi on vahvempi.

Minä opetan nyt:

Jumala on kaiken luonut ja rakastaa omaansa.

• ~~tähkäpää~~
        terve äiti kirjoitti:

Jos lapsi syntyy miehen tahdosta, niin silloin toinen Luotu on alistettu.
        Silloin on olemassa hierarkia. Nainen on luotu ihmistä (miestä) heikommaksi.
        Koko Jumala-käsite menee uusiksi. Onko Jumalalla ihmisen kaltaisia piirteitä.
        Sinä olet heikompi ja kaverisi on vahvempi.

Minä opetan nyt:

Jumala on kaiken luonut ja rakastaa omaansa.

Niin, nicki "Linja helluntaissa" tarkoitti kai sitä, että kun Raamattu sanoo lasten syntyvän miehen tahdosta, se tarkoitta = ihmisellä on itsellään määräysvalta tässä asiassa.

Eli ei siis tarkoita kirjaimellisesti sitä, että perheessä mies yksin päättää, milloin ja kuinka monta lasta halutaan.

• Linja helluntaissa
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Niin, nicki "Linja helluntaissa" tarkoitti kai sitä, että kun Raamattu sanoo lasten syntyvän miehen tahdosta, se tarkoitta = ihmisellä on itsellään määräysvalta tässä asiassa.

Eli ei siis tarkoita kirjaimellisesti sitä, että perheessä mies yksin päättää, milloin ja kuinka monta lasta halutaan.

Juuri näin.

Ja tosin myöskään nykymallista 'tasa-arvoa' ei raamattu tunne.

• Lue ja opi
        Linja helluntaissa kirjoitti:

Juuri näin.

Ja tosin myöskään nykymallista 'tasa-arvoa' ei raamattu tunne.

" Ja tosin myöskään nykymallista 'tasa-arvoa' ei raamattu tunne."

Miksi ei tunne, Jeesus arvosti naisia, vaikka siihen aikaan ja siinä kulttuurissa se oli kauhistus.
        Lesd. lapsitehtailu on heidän oma oppinsa, ei Raamatun.Ottamalla kohdan sieltä, toisen täältä, se ei tue kokonaisuutta.
        (Lesd. mielestä alle10 lasta synnyttävät , eivät pääsisi taivaaseen.., vaikka tekisit 100 lasta,(tai et yhtään ) ei se sinua pelasta/ eikä hukuta, vaan Jeesuksen ristin työ.
        Jos 2000v. sitten käskettiin täyttää maa, oli tilanne vähän eri kuin nyt. Maa on jo täysi..:)
        Jumala antoi ihmiselle Raamatun lisäksi myös AIVOT käyttäkää niitä.

• AInakin 1970-luvulla oli helluntaiseurakunnissa ehkäisykielto. Opetus avioliitosta oli se että "lisääntykää ja täyttäkää maa". Seksiä ei saanut olla muuten kuin lisääntymistä varten.

Eräässä tapauksessa sosiaalihuolto puuttui helluntailaisperheen asioihin, kun lapsia tuli alle vuoden välein.. Perheellä ei ollut edes kunnon toimeentuloa ja lisäksi vanhemmilla oli sairautta. Sosiaalihuolto toimitti perheen äidille sterilisaation vedoten perheen suureen määrään ja varattomuuteen.

Tämä johti perheen äidin ja isän välien pysyvään huononemiseen. Tämä asia kuitenkin jotenkiin ymmärrettiin helluntaiseurakunnassa, koska lapsia oli niin paljon.

• hellari....

Olet sinä. Mazdels, sitten kummalliselta hellariseudulta, kun joka tilanteessa sinulla näyttää olevan niin koko herätysliikkeen käytännöstä ja linjasta poikkeava kokemus. Ainakin minun seurakunnassa ja ja koko maakunnassa ei hellareilla ole ollut yhtään sen enempää lapsia 70-luvulla kuin muilla suomalaisilla perheillä. Tunnen erään perheen jolla oli yhdeksän lasta ja he kokivat että lapset ovat Jumalan antamia, Toisessa iäkkäämässä perheessä, josta tuon suurperheen äiti on, on myös paljon lapsia ja he ovat myös olleet kauan helluntailaisia. Kuitenkin tuon perheen lapset ovat syntyneet vanhempien olessa vielä valtionkirkon jäseniä,
        En ollut hellari vielä 70-luvulla ja en osaa sanoa, mitä seurakunnassa on silloin meillä opetettu, mutta ainakaan tältä osin ei ole oppi mennyt jakeluun., koska lapsia on yleensä kahdesta viiteen.
        Kyllähän lapsia ja nuoria oli paljon 1970-luvulla, mutta aika vähän hellareita.
        Voihan olla että sinun paikkakunnalla on ollut sitten erilaista käytäntöä.

• tiistai 4.6.2013P

Nyt sinä mazdel puhut omiasi, kun puhut ehkäisykiellosta. Mutta kun joku puhuu vaikka veneen tervaamisesta, niin mazdels tulee puhumaan aina, että helluntaissa kaadettiin tervaa veneeseen eikä sivelty.
        ts. suu puhuu tarkoitushakuisesti ja puhuu niitä sanoja, jotka on turhanpäiväisiä sanoja.

Minulla on puoliso helluntaissa ja ollut 60 vuotta, eikä siellä ehkäisy"kieltoa" ole ollut koskaan. Sekä itsekin olen helluntaita katsellut yli 40 vuotta, eikä kukaan ole ehkäisystä kielteisessä mielessä ole puhunut mitään, päinvastoin. Abortista siitä ovat puhuneet ja se on ollut kielteinen.

Miksi mazdels puhut Jumalan edessä tuomiota päällesi? Väärä todistus on tuomiovallan alainen Jumalan valtakunnassa. Jumalan Sana on sinun tuomarisi.

Mat 12:35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
        Mat 12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
        Mat 12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

Sananlaskut sanoo 13:3
        Joka suistaa suunsa, se säilyttää henkensä, mutta avosuinen joutuu turmioon.

• ~~tähkäpää~~
        tiistai 4.6.2013P kirjoitti:

Nyt sinä mazdel puhut omiasi, kun puhut ehkäisykiellosta. Mutta kun joku puhuu vaikka veneen tervaamisesta, niin mazdels tulee puhumaan aina, että helluntaissa kaadettiin tervaa veneeseen eikä sivelty.
        ts. suu puhuu tarkoitushakuisesti ja puhuu niitä sanoja, jotka on turhanpäiväisiä sanoja.

Minulla on puoliso helluntaissa ja ollut 60 vuotta, eikä siellä ehkäisy"kieltoa" ole ollut koskaan. Sekä itsekin olen helluntaita katsellut yli 40 vuotta, eikä kukaan ole ehkäisystä kielteisessä mielessä ole puhunut mitään, päinvastoin. Abortista siitä ovat puhuneet ja se on ollut kielteinen.

Miksi mazdels puhut Jumalan edessä tuomiota päällesi? Väärä todistus on tuomiovallan alainen Jumalan valtakunnassa. Jumalan Sana on sinun tuomarisi.

Mat 12:35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
        Mat 12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
        Mat 12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

Olen myöskin itse elänyt elämäni helluntaissa ja oletan, että sellaisissa ympyröissä siellä, että josko jonkinlaista ehkäisykieltoa olisi ollut, olisi se minunkin korviini kantautunut, enkä koskaan ole moista kuullut.

Päivastoin, kun les.äiti saarnasi eräälle pastorskalle, miten tulee lisääntyä ja täyttää maa ja teillä on vain 5 lasta, johon pastorska totesi, että; "Mutta kun siellä ei lue, että xxxx xxx (eli kyseisen pastorskan) täytyisi se yksin teherä". :)
        Se keskustelu loppui siihen.

Ja toinen tapaus, kun vasta uskoon tullut pariskunta opetti meitä nuoria, miten "sillä tavoin" ollaan vain lapsia tehdessä ja jos tekee mieli, eikä halua lapsia, pitää mennä vain polovilleen sängyn viärehen.
        Ja mekös kauhuissamma Ylivainion Niilolta (silloinen srk saarnaaja) kysymähän, mitenkä se nyt oikein on, johon Nillo totesi nauraa rätkättäen, että: "Munhan olis ainakin kaikki polovet ihan verillänsä, jos se nuan oliis." :)

Joten se siitä helluntailaisten ehkäisykiellosta. :)

• tiistai 4.6.2013P kirjoitti:

En minä puhu "Jumalan tuomiota päälleni". .Kyllä tällaista opetusta oli pienessä alle 100 hlön helluntaiseurakunnassa, jossa seurakuntalaiset toinen toistansa kontrolloivat. Eli tällaistakin on ollut helluntaiherätyksessä. .

Varmaan on asiasta ollut myös muunlaista opetusta, ainakin suurissa helluntaiseurakunnissa. Ja suurissa seurakunnissa ei ehkä ehditty kiinnittää huomiota toisen seurakuntalaisen maalliseen vaellukseen. Eihän edes kaikki ole tunteneet toisiansa.

Opetus oli pääpiirteittäin että avioliitto on pelkästään lisääntymistä varten. Abortti oli kauhistuttava synti siinäkin tapauksessa että äidin henki oli vaarassa. No en tosin itsekään hyväksy laajasti aborttia.

• Sopiva määrä
        hellari.... kirjoitti:

Olet sinä. Mazdels, sitten kummalliselta hellariseudulta, kun joka tilanteessa sinulla näyttää olevan niin koko herätysliikkeen käytännöstä ja linjasta poikkeava kokemus. Ainakin minun seurakunnassa ja ja koko maakunnassa ei hellareilla ole ollut yhtään sen enempää lapsia 70-luvulla kuin muilla suomalaisilla perheillä. Tunnen erään perheen jolla oli yhdeksän lasta ja he kokivat että lapset ovat Jumalan antamia, Toisessa iäkkäämässä perheessä, josta tuon suurperheen äiti on, on myös paljon lapsia ja he ovat myös olleet kauan helluntailaisia. Kuitenkin tuon perheen lapset ovat syntyneet vanhempien olessa vielä valtionkirkon jäseniä,
        En ollut hellari vielä 70-luvulla ja en osaa sanoa, mitä seurakunnassa on silloin meillä opetettu, mutta ainakaan tältä osin ei ole oppi mennyt jakeluun., koska lapsia on yleensä kahdesta viiteen.
        Kyllähän lapsia ja nuoria oli paljon 1970-luvulla, mutta aika vähän hellareita.
        Voihan olla että sinun paikkakunnalla on ollut sitten erilaista käytäntöä.

70 -luvulla monilapsisia perheitä ylipäätään oli paljon enemmän, kuin nykyään. Omassa suvussani, jossa on paljon helluntailaisia, lasten lukumäärä ko. vuosikymmenen tienoilla oli keskimäärin 3 per perhe eli tuohon aikaan tavanomainen määrä jälkeläisiä.

Mazdelsin oma perhe on tässäkin kummaa porukkaa ja kummallisia ovat olleet opetukset seurakunnassa: "Seksiä ei saanut olla kuin lisääntymistä varten." Eipä ihme, että katkeraksi vetää!

• yksityis asia
        Sopiva määrä kirjoitti:

70 -luvulla monilapsisia perheitä ylipäätään oli paljon enemmän, kuin nykyään. Omassa suvussani, jossa on paljon helluntailaisia, lasten lukumäärä ko. vuosikymmenen tienoilla oli keskimäärin 3 per perhe eli tuohon aikaan tavanomainen määrä jälkeläisiä.

Mazdelsin oma perhe on tässäkin kummaa porukkaa ja kummallisia ovat olleet opetukset seurakunnassa: "Seksiä ei saanut olla kuin lisääntymistä varten." Eipä ihme, että katkeraksi vetää!

"Seksiä ei saanut olla kuin lisääntymistä varten." Eipä ihme, että katkeraksi vetää! "

Toden totta, avioliiton ainoa ilo ja sekin viedään..:)

Tulin uskoon -70 luvulla, ja ainakaan minun seurakunnassani ei ollut mitään ehkäisypuheita, en kuullut kertaakaan.

• Eli rajansa kaikella
        mazdels kirjoitti:

En minä puhu "Jumalan tuomiota päälleni". .Kyllä tällaista opetusta oli pienessä alle 100 hlön helluntaiseurakunnassa, jossa seurakuntalaiset toinen toistansa kontrolloivat. Eli tällaistakin on ollut helluntaiherätyksessä. .

Varmaan on asiasta ollut myös muunlaista opetusta, ainakin suurissa helluntaiseurakunnissa. Ja suurissa seurakunnissa ei ehkä ehditty kiinnittää huomiota toisen seurakuntalaisen maalliseen vaellukseen. Eihän edes kaikki ole tunteneet toisiansa.

Opetus oli pääpiirteittäin että avioliitto on pelkästään lisääntymistä varten. Abortti oli kauhistuttava synti siinäkin tapauksessa että äidin henki oli vaarassa. No en tosin itsekään hyväksy laajasti aborttia.

" Opetus oli pääpiirteittäin että avioliitto on pelkästään lisääntymistä varten "

Ehkä oletkin kasvanut lesd. perheessä.Siellä tuollaista oppia voisi kuulla.

Itse kuuluin alle 100h.hel. seurakuntaan, jossa jokainen tunsi toisensa, ja mitään opetusta ehkäisystä enempää kuin seksistä, tai abortistakaan en IKINÄ KUULLUT.
        Seur. kuului 1 perhe joilla oli 11-12 lasta, ja sitä ihmeteltiin..

Tosin seksi oli silloin tabu muutenkin, ei siitä ruokapöydissäkään keskusteltu, sisarukseni tuskin vanhempienkaan kanssa, itse kyllä kyselin äidiltäni.

Minun aikanani sitä opetetiin kyllä jo koulussa, en tiedä mistä aiemman sukupolvet saivat oppinsa, vai saivatko muusta kun käytänössä..
        Rakkaudesta ja hellyydestä tai toisen nautinnosta ei ollut tietoakaan..
        Joissakin mielessä tämä aika on parempi vähemmän tabuja, mutta rajansa kaikella.

Luin juuri lehdestä, kun n. 50v. mies erosi ja meni treffeille sitten aikanaan, treffikumppani totesi, mulla on 2 dildoa ja niistä en luovu,kesken kahvipöytä keskustelun, miehestä se osoitti todella huonoa makua,suhde jäi siihen.

• katastrooffi-äitille

Sinun "tervettä lapsirakkauttasi" kuvaa osuvasti sanat lapsikasarmit ja animaaliset pentueet. Epäilenpä oletko äiti...

Muuten, onko sinulla muita murheita kuin toisten lapset?

• body2

"Meneekö synnin puolelle..."

Se menee älyttömyyden piikkiin, sillä jos ei osaa käyttää omaa päätään, niin metsään menee.

• sunnyriver1

No, olikohan Raamatun pyhillä pentueita?
      Eipä olisi ollut Joosefia Egyptissä odottamassa nälkäisiä veljiä, jos
      kunnon kontrollisysteemi olisi pelannut?
      Miksei lapsikysymystä voi ihan kaikessa rakkaudessa jättää itsekunkin
      avioparin omaksi asiaksi?
      Itse suunnittelin alun perin yhtä tai kahta lasta sillä perusteella, että jos tulee
      ero, niin jaksan heidät itse kasvattaa.
      Sitten tulimme molemmat uskoon ja ajattelimme, että kyllä Jumalaan voi luottaa ja kyllä meille enemmänkin mahtuu.Viimeisten kohdalla Jumala tosin houkutteli,Hän näytti pientä suloista tyttövauvaa ja sanoi: "Tällaisen voisitte vielä saada, jos haluaisitte."
      Minusta Jumala yleensäkin toimii tuolla periaatteella, eli ei pakota, mutta
      siunaa ja iloitsee jokaisesta lapsesta.

Asuimme aikanaan lestaseudulla Lapissa ja siellä oli sanonta Pyhät
      pirtit, eli muutama viikko vauvan syntymän jälkeen on sellainen eityisen siunattu
      aika, jolloin Jumala antaa perheelle paljon, paljon rakkautta ja iloa
      lapsen tulon kunniaksi. Nykyihmiset tosin käyttivät sanontaa siellä iloisesti omalla tavallaan koiranpennuistakin puhuttaenssa, sanoivat menevänsä pyhiin pirtteihin,kun menivät pikkukoiria katsomaan.
      Lapsia meillä on kaikkiaan 10, jokainen toivottu ja lähes kaikki nyt jo aikuisia, opiskelu- ja työikäisiä, ovat hajonneet ympäri Suomea ja maailmaa, löytäneet oman paikkansa kukin. Harvoin olemme kaikki koolla, mutta on ihana tietää,
      että meillä on vahva sisarustiimi, joka pitää yhtä ja rakastaa toisiaan.
      Helppoa ei aina ole ollut, ei henkisesti, ei taloudellisesti eikä myöskään ihmisten suhtautumisen takia. Lähisukulaisetkin ovat saattaneet pitää sen verran välimatkaa, että on saanut albumista opettaa, kuka tämäkin setä tai täti on. Jos olisin alussa tiennyt kaikki mutkat, voisi olla, että meillä olisi hieman
      pienempi perhe. Onneksi en tiennyt, sillä tässä vaiheessa tajuaa,
      että tämä kaikki on kuitenkin ollut vaivan arvoista!
      Jumala on auttanut, siunannut ja ollut uskollinen!

• Linja helluntaissa

Hyvä hyvä.

Siunausta ja iloa elämään.

Hyvin teitte.

Meillä on vain kolme ja joskus kaipaisin ehkä vielä lisää, mutta tähän se taitaa jäädä.

Pikkuyllätykselle on tosin pieni mahdollisuus vielä...

• kysymys teille

onko lapsettomuutta kärsivien hedelmöityshoidot lapsitehtailua? Mitäs tähän sanotte?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      7
      8964
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      432
      2446
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      1848
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1841
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      303
      1510
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      79
      1246
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1113
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      69
      910
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      29
      907
    10. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      876
    Aihe