Tapio Nousiainen kirjoitus on selvää ja hyvää opetusta kaikille uskoville.
Ps.19:13 ja Ps.139:23-24
Psalmilaulaja rukoilee merkillistä rukousta. Sikäli kuin ymmärrämme, hän oli vanhurskas Jumalan ihminen, joka oli matkalla kohti iankaikkista elämää.
Ja silti hän pyytää Jumalaa tutkimaan ja koettelemaan sydäntään.
Eikä sillä hyvä. Hän lisää:"Jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut
iankaikkiselle tielle.
Ja ikäänkuin tämäkään ei riittäisi, hän lisää:" Anna anteeksi minun salaiset syntini."
Jumalan mies ei ollutkaan varma tiensä kulusta. Hän oli kyllä lähtenyt taivaan tielle palvelemaan elävää Herraa Sebaotia. Mutta hän ei ollut varma tämän hetkisestä tilanteesta. Kaikki tuntui olevan kunnossa. Mutta jospa kaikki ei ollutkaan kunnossa?
Daavid oli katkerasti saanut kokea elämässään kiusaajan kavaluuden. Hän itse tiesi, miten synti sokaisee Jumalan ihmisenkin hengelliset silmät.
Daavidia oli nöyryytetty asiassa niin paljon, että hänellä oli rohkeutta alistua Jumalan tutkintoon. Hän pyysi Jumalaa selvitysmieheksi, Jumalaa, joka yksin näkee ihmissydämen syvimpään.
Raamattu sanoo(Jer.17:9-10) "Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen, kuka taitaa sen tuntea? Minä Herra, tutkin sydämen, koettelen munaskuut ja annan jokaiselle hänen vaelluksensa mukaan."
Sananlasku sanoo:"Tunne itsesi." Itsensätunteminen on kristityllekin vaikeaa, paljon vaikeampaa, kuin toisten ihmisten tunteminen. Itsensä tuntemista vaikeuttavat kolme suurta vihollista:
1. Turmeltunut minäluontomme, vanha ihmisemme.
Jokaisella ihmisellä on yleensä itsestään parempi käsitys kuin mitä todellisuudessa on. Tämä pätee myös uskovaisiin. Kuvittelemme olevamme kauniimpia, älykkäämpiä hengellisempiä, anteliaampia, pyhittyneempiä ja pitemmällä Kristuksen tuntemisessa kuin itse asiassa olemmekaan.
Turmeltunut itsetuntomme eli minäelämämme pystyttää itsetuntemuksen eteen naamioita ja kulisseja. Asiat näyttävät olevan aika hyvässä kunnossa. Olemme mielestämme kelpo kristittyjä. Olemme kiitoksenkipeitä ja mestareita selittämään asioita kotiinpäin. Tietysti ystävät ja vihamiehet näkevät lävitsemme, mutta itse olemme sokeita.
2. Synti.
Se ei kierrä kaukaa jumalista ihmistäkään. Synti tekee kaiken epävanhurskauden sileäksi silmissämme, niin, että tulemme hengellisesti värisokeiksi (Ps.36:2-3)
Langetessaan syntiin Daavidista tuli huorintekijä, murhamies, valehtelija (2.Sam.11luku) Silti hän luuli kaiken olevan kunnossa (2.Sam.12:5-7)
ITSETUTKISTELUN SIUNAUS
4
<50
Vastaukset
- Jatkoa edelliseen
On aivan erikoisia syntejä, joita voidaan nimittää "uskovaisten synneiksi"
Kristitty harvoin lankeaa suuriin tekosynteihin, mutta löytyy muutakin, joka johtaa pois kaidalta tieltä.
Erikoisesti uskovat lankeavat mielenlaadun synteihin, jotka eivät välittömästi näy ulospäin, mutta ovat kuin sydämessä majailevia käärmeitä. (Mark.7:21-23)
Näitä ovat anteeksiantamattomuus, kateus, viha, katkeroituminen, ylpeys, pahansuonti, yleisimmät mainitaksemme.
On myös salaista vilppiä ja epärehellisyyttä. On vääryyttä raha- ja veroasioissa ja valkoisia valheita. On myös salaista siveettömyyttä ja sukupuolista saastaa, joka asuu pimeän piilossa. Huoruus ja haureus tahraavat uskovaisen ruumiin, joka pitäisi olla Pyhän Hengen temppeli.
On muutakin, Hengen saastaa ja hengellistä haureutta, jota on edes vaikea selittää.
Pimeyden henkivoimat voivat pukeutua korkean hengellisyyden kaapuun.
3. Sielunvihollinen.
Saatana pukeutuu valkeuden enkeliksi ja johtaa meitä ovelasti pois taivaan tieltä. Erikoisesti tänä lopun aikana se pukeutuu suuren hengellisyyden kaapuun eksyttääksen valitutkin. Tapahtuu ihmeitä ja tunnustekoja, jotka eivät olekaan Jumalasta. On sanojen helinää ja kovaa oikeaoppisuutta, mutta puuttuu Pyhä Henki ja Jumalan rakkaus.
Jos missä, niin kaidalla tiellä vaellettaessa pätee tämä perusohje:"Ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää. Kun tie on kaita, tarvitaan vain yksi harha-askel ja niin olemme vaivaan vievällä tiellä.
Meidän on siis tärkeää joka hetki tietää, millä tiellä vaellamme. Meidän on alinomaa tutkittava sydämemme tilaa. Mutta siihen tarvitaan kolmea apuneuvoa, joihin kaikki kristityt eivät suinkaan turvaudu.
Tarvitsemme Raamatun sanan tutkimista (Heb.4:12)
Tarvitsemme Pyhän Hengen paljastavaa silmävoidetta ja johdatusta.
Tarvitsemme kestävää rukousta ja siinä rehellistä ja säälimätöntä itsetutkistelua.
Mutta me emme useinkaan halua nähdä asioita, niinkuin ne ovat. Istumme tyytyväisinä kirkon penkissä ja onnittelemme itseämme onnistuneesta vaelluksestamme. Itseasiassa saatamme helliä sydämellämme salaisia syntejä.
Saatamme olla kovia, penseitä ja rakkaudettomia. Mutta kulissit toimivat, me emme näe mitään. Tai emme oikeastaan uskalla nähdä asioita niinkuin ne ovat.
Tästä on vain yksi pääsytie. On nöyrryttävä rukoilemaan:"Tutki minua Jumala. Anna minun nähdä itseni niin kuin Pyhä Henki minut näkee. Paljasta salaiset syntini, jotka ovat painuneet alitajuntaani pois tietoisen tajuntani ulottuvilta. Paljasta käärmeen pesä sisässäni."
Täydellisyyden ja erehtymättömyyden mielenlaatu kristityssä on saa.ta.nan synti (Hes.28:11-17)
Kaikissa meissä on valantavikoja ja puutteita. Täydellistä kristittyä ei ole.
Mutta meillä on voiton mahdollisuus. Jos nöyrrymme tunnustamaan, että me voimme erehtyä, olla epätäydellisiä, jopa langeta salaisiin synteihin, me olemme jo voiton tuntumassa. Kun pyydämme silmävoidetta ja apua ylhäältä, me saamme sitä.
Itsevarmuus, joka ei koskaan nöyrry itsetutkisteluun, on koitunut monen ruuren Jumalan ihmisen tuhoksi.
Korskea ja ylpeä Saul tuhosi itsensä. Viisaudessaan täydellinen Salomo tuhosi itsensä. Mutta nöyrtyvä Daavid kilvoitteli perille, hän joka rukoili tätä rukousta:
Ps.51:12-13 "Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi vahva henki.
Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi." "Erikoisesti uskovat lankeavat mielenlaadun synteihin....kuten anteeksiantamattomuus, viha, katkeruus, ylpeys, pahansuopaisuus..."
Tähän voisi sanoa Amen. totisesti. Juuri näistä asioista helluntailaiset syyttävät arvostelijoitaan ja eivät näe malkaa omassa silmässä.- Tämä on totta
ja juuri nämä mielenlaadun synnit on helppoa peittää muilta, mutta Jumala näkee ne.
- Helluntailaisissa
Tämä on totta kirjoitti:
ja juuri nämä mielenlaadun synnit on helppoa peittää muilta, mutta Jumala näkee ne.
ei ole tätä ainoastaan, vaan muidenkin seurakuntien uskovissa ja vaikka ollaankin helluntailaisuuspalstalla, niin asioita ei tulisi kohdistaa yksin heihin. Mitä yleensä tulee meihin ihmisiin, niin samaa löytyy kyllä ihan omankin nutun alta ja aloituksessa juuri ohjataan toisenlaiseen elämään, kun kukin tutkistelee oman nuttunsa sisälle.
Jos kaikkit tekisivät siten, vähemmän olisi toisten tuomitsijoita, muiden syntien kaivelelijoita ja niistä muistuttajia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v78964Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh4322421Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2861848Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku361831Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa3031510- 791246
- 731113
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen69900Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p29897- 47866