Meteoriiteilla luultuakin ratkaisevampi rooli elämän synnyssä?

Meteoriittien tiedetään tuoneen elämän synnyn kannalta välttämättömiä raaka-aineita alkumaapallolle. Tähän asti on kuitenkin oletettu, että syntyprosessiin on tarvittu ulkoista energiaa esim. salamoinnista ja erityisiä olosuhteita katalyytteineen.

Tutkijat mallinsivat uusilla supertietokoneilla meteoripommitusten aiheuttamia iskuaaltoja ja niiden vaikutusta kemiallisiin reaktioihin. Arvioiden mukaan alkumaapallolle iskeytyi jopa 10 biljoonaa kiloa tavaraa eri kokoisina meteoriitteina vuosittain, joten orgaanisia molekyylejä liikkui valtavia määriä.

"The team found that moderate shock pressures and temperatures (approximately 360,000 atmospheres of pressure and 4,600 degrees Fahrenheit) in a carbon-dioxide-rich ice mixture produced a number of nitrogen-containing heterocycles, which dissociate to form functionalized aromatic hydrocarbons upon expansion and cooling. These are thought to be prebiotic precursors to DNA and RNA base pairs.

In contrast, higher shock conditions (about 480,000 to 600,000 atmospheres of pressure and 6,200-8,180 degrees Fahrenheit) resulted in the synthesis of methane and formaldehyde, as well as some long-chain carbon molecules. These compounds are known to act as precursors to amino acids and complex organic synthesis. All shock compression simulations at these conditions have produced significant quantities of new, simple carbon-nitrogen bonded compounds upon expansion and cooling, which are known prebiotic precursors.

"Cometary impacts could result in the synthesis of prebiotic molecules without the need for other 'special' conditions, such as the presence of catalysts, UV radiation, or special pre-existing conditions on a planet," Goldman said. "This data is critical in understanding the role of impact events in the formation of life-building compounds both on early Earth and on other planets and in guiding future experimentation in these areas."

Tutkimus ei itsessään tietenkään vielä ratkaise elämän syntyä, mutta helpottaa sitä, jos siis mitään tarkkoja "hienosäädettyjä" olosuhteita ei alkumaapallolla tarvittu, vaan meteoripommitukset "loivat" itse nämä olosuhteet. Tutkimus on siis merkittävä, kun mietitään elämän syntyä muuallakin maailmankaikkeudessa.

Jos siis meteoriittien mukana tulivat "lähes kaikki" tarvittavat raaka-aineet elämää varten, niin en näe mitään syytä miksei miljoonien ja taas miljoonien vuosien aikana luonnon lainalaisuuksien ja valinnan seurauksena voinut kehittyä ensimmäinen elävä protosolu.

http://phys.org/news/2013-06-life-earth-shockingly-world.html

19

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstan pöljintä evokkia pitää näköjään hivenen korjata: tutkimus kertoo komeettojen, ei meteoriittien merkityksestä elämän synnylle.

      • Mielestäni meteoriitti on yleisnimitys avaruudesta tulleille objekteille, kuten komeetoille, asteroideille ja meteoroideille. Tutkimuksessa puhuttiin sekä komeetoista että asteroideista, jotka eroavat lähinnä fyysiseltä koostumukseltaan, joten päädyin yleisnimitykseen. Voin toki olla väärässäkin.


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Mielestäni meteoriitti on yleisnimitys avaruudesta tulleille objekteille, kuten komeetoille, asteroideille ja meteoroideille. Tutkimuksessa puhuttiin sekä komeetoista että asteroideista, jotka eroavat lähinnä fyysiseltä koostumukseltaan, joten päädyin yleisnimitykseen. Voin toki olla väärässäkin.

        Wiki melkein kokonaan kannattaa tulkintaasi:

        "A meteorite is a meteoroid (a solid piece of debris from such sources as asteroids or comets) originating in outer space that survives impact with the Earth's surface."

        Tapaus, jossa puhdas jääkomeetta mätkähtää maahan tai jättää kaasujaan ilmakehään, onkin sitten terminologisesti kinkkisempi.


      • solon1 kirjoitti:

        Mielestäni meteoriitti on yleisnimitys avaruudesta tulleille objekteille, kuten komeetoille, asteroideille ja meteoroideille. Tutkimuksessa puhuttiin sekä komeetoista että asteroideista, jotka eroavat lähinnä fyysiseltä koostumukseltaan, joten päädyin yleisnimitykseen. Voin toki olla väärässäkin.

        "Mielestäni meteoriitti on yleisnimitys avaruudesta tulleille objekteille, kuten komeetoille, asteroideille ja meteoroideille. Tutkimuksessa puhuttiin sekä komeetoista että asteroideista, jotka eroavat lähinnä fyysiseltä koostumukseltaan, joten päädyin yleisnimitykseen. Voin toki olla väärässäkin."

        Palstan toiseksi pöljin evokki seisoo korjattuna. Wikipedia:

        "Meteoriitti on Maan tai muun taivaankappaleen pinnalle avaruudesta pudonnut "kivi" eli asteroidi, asteroidin osa, komeetta tai suuri meteoroidi."

        Itse luulin, että meteoriitit ovat asteroideja tai niiden osia ja että komeetat ovat asia erikseen.


      • tieteenharrastaja
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Mielestäni meteoriitti on yleisnimitys avaruudesta tulleille objekteille, kuten komeetoille, asteroideille ja meteoroideille. Tutkimuksessa puhuttiin sekä komeetoista että asteroideista, jotka eroavat lähinnä fyysiseltä koostumukseltaan, joten päädyin yleisnimitykseen. Voin toki olla väärässäkin."

        Palstan toiseksi pöljin evokki seisoo korjattuna. Wikipedia:

        "Meteoriitti on Maan tai muun taivaankappaleen pinnalle avaruudesta pudonnut "kivi" eli asteroidi, asteroidin osa, komeetta tai suuri meteoroidi."

        Itse luulin, että meteoriitit ovat asteroideja tai niiden osia ja että komeetat ovat asia erikseen.

        Taas se siinä leventelee vilungillaan:

        "Palstan toiseksi pöljin evokki seisoo korjattuna.":

        Sait hopeamitalin atterievokkkien pöljyyskisassa, mutta tulit diskatuksi valeatterina. Vilunkikisassakin jäit toiseksi minulle, kun olin vielä törkeämpi valetapaus.


      • huomanunt
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Mielestäni meteoriitti on yleisnimitys avaruudesta tulleille objekteille, kuten komeetoille, asteroideille ja meteoroideille. Tutkimuksessa puhuttiin sekä komeetoista että asteroideista, jotka eroavat lähinnä fyysiseltä koostumukseltaan, joten päädyin yleisnimitykseen. Voin toki olla väärässäkin."

        Palstan toiseksi pöljin evokki seisoo korjattuna. Wikipedia:

        "Meteoriitti on Maan tai muun taivaankappaleen pinnalle avaruudesta pudonnut "kivi" eli asteroidi, asteroidin osa, komeetta tai suuri meteoroidi."

        Itse luulin, että meteoriitit ovat asteroideja tai niiden osia ja että komeetat ovat asia erikseen.

        Vittu olet idiootti.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Taas se siinä leventelee vilungillaan:

        "Palstan toiseksi pöljin evokki seisoo korjattuna.":

        Sait hopeamitalin atterievokkkien pöljyyskisassa, mutta tulit diskatuksi valeatterina. Vilunkikisassakin jäit toiseksi minulle, kun olin vielä törkeämpi valetapaus.

        "Sait hopeamitalin atterievokkkien pöljyyskisassa, mutta tulit diskatuksi valeatterina. Vilunkikisassakin jäit toiseksi minulle, kun olin vielä törkeämpi valetapaus."

        Kyllä tämä palsta on omiaan vilungin paljastamisessa. Sääli vain, että kun jäimme vilpistä kiinni, niin evoluutioteoriakin tuli samalla kumotuksi.


      • huomanunt kirjoitti:

        Vittu olet idiootti.

        "***** olet idiootti."

        Ja ajattele kuinka paljon fiksumpi silti olen kuin sinä.


      • totuuden puhuja
        moloch_horridus kirjoitti:

        "***** olet idiootti."

        Ja ajattele kuinka paljon fiksumpi silti olen kuin sinä.

        Jos sinä olet 100, minä olen 150.


      • totuuden puhuja kirjoitti:

        Jos sinä olet 100, minä olen 150.

        "Jos sinä olet 100, minä olen 150."

        Et ainakaan älykkyydessä.


      • näin se menee
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Jos sinä olet 100, minä olen 150."

        Et ainakaan älykkyydessä.

        ÄO yli 200.


      • näin se menee kirjoitti:

        ÄO yli 200.

        "ÄO yli 200."

        Ei sinulla, minkä viestisi osoittavat täysin.


      • BUAHAHAHAHAHAHAHA
        moloch_horridus kirjoitti:

        "ÄO yli 200."

        Ei sinulla, minkä viestisi osoittavat täysin.

        Todista se tieteellisesti.


      • tieteenharrastaja
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Sait hopeamitalin atterievokkkien pöljyyskisassa, mutta tulit diskatuksi valeatterina. Vilunkikisassakin jäit toiseksi minulle, kun olin vielä törkeämpi valetapaus."

        Kyllä tämä palsta on omiaan vilungin paljastamisessa. Sääli vain, että kun jäimme vilpistä kiinni, niin evoluutioteoriakin tuli samalla kumotuksi.

        Jäädäänpä uudestaan, niin se vuorostaan ponnahtaa pystyyn.


      • BUAHAHAHAHAHAHAHA kirjoitti:

        Todista se tieteellisesti.

        "Todista se tieteellisesti."

        Itsepä tuon jo todistit.


      • 888a
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Todista se tieteellisesti."

        Itsepä tuon jo todistit.

        Anna osoitteesi niin laitan postissa Mensan testini.


      • 888a kirjoitti:

        Anna osoitteesi niin laitan postissa Mensan testini.

        "Anna osoitteesi niin laitan postissa Mensan testini."

        Oletko hullukin tyhmyystesi lisäksi?


    • hohoooh

      Ensimmäinen elävä protosolu syntyi siitä, kun kiviä törmäili maahan... hmmm. Ymmärrän.

      • hahaaah

        Ensimmäinen ihminen syntyi siitä, kun jahve puhalsi muovailemaansa saviukkoon...hmmm. Ymmärrän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      144
      1965
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      80
      1853
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      58
      1394
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      71
      1205
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      979
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      865
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      844
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      48
      831
    9. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      52
      806
    10. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      785
    Aihe