Suuren akvaarion huolto?

Stingray-

Rakensin juuri elämäni ensimmäisen akvaarion. Ostettuja minulla on ollut ennenkin, mutta pieniksi ne jäävät kun harrastus kehittyy. Aluksi ajattelin jonkinlaista ulkona olevaa karppiallasta, mutta ei sellaista "loskassa ja paskassa" ravaamista kestä. Olisi lisäksi pitänyt muuttaa asuntoon, jossa on piha.

Asun kerrostalokaksiossa itsekseni (50 neliötä). Pohjaratkaisu on vanhassa talossa huono, eli järjettömän kokoinen olohuone/makuuhuone, pieni eteinen, samaa kokoa oleva keittiö ja kylpytilat (ovi eteisestä). Akvaarioharrastajalle asunto on kuitenkin sopiva. Tekemäni akvaario on molemmilta sivuiltaan noin 6 metriä ja korkeutta on vajaat pari metriä. Jokainen laskekoot tilavuuden itse. Ylhäällä on noin 40 cm tyhjää tilaa katon ja akvaarion välissä. Keittiön ja eteisen väliin jätin 60 cm levyisen käytävän. Muuten olohuoneeni on pelkkää akvaariota.

Olen melko näppärä käsistäni ja lasien saumakohdat on metallivahvikkein tuetut. Itse paksun lasin särkymistä en pelkää, mutta joku lasiosien saumoista saattaa pettää tai alkaa vuotaa. Osaako kukaan sanoa onko tällaisia tilanteita varten olemassa vakuutuksia? Uskon vesivahinkojen olevan suhteellisen suuret jos vesimassa esimerkiksi töissä ollessani lähtee vapaaksi, vaikka kyllä se vesi sitten aikanaan suihkukaivon ja lehtiluukun kautta poistuu. Vai kannattaako lattia ja seinät päällystä kumimatolla? Teillä kauemmin alaa harrastaneilla on tästä varmasti tietoa.

Entä kuinka isoa kalaa tuollaiseen akvaarioon voi ottaa? Onko esimerkiksi pieni hai tai rausku täysin mahdoton? Entä kesyyntyykö se? Joudun nimittäin tekemään huoltotoimenpiteita sukelluspuvussa katonrajassa olevan aukon kautta enkä haluaisi tulla syödyksi. Tällä hetkellä akvaariossani ei ole vielä lainkaan kaloja. Otan mielelläni vastaan lajiehdotuksia, mutta vinkit huollosta kiinnostavat eniten.

5

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meriakva

Siis onko kyseessä merivesiakvaario? Mitä teknikkaa sulla on jo hankittuna tuohon
      7200 litraiseen akvaarioon??? Minkä kokoinen ala-allas?

• Jaiks!

No onkohan tämä ajatus nyt loppuunasti pohdittu... :D

• teloniemi

muutamakymmen sukarapua voisi sopia, tai sitten 20 jotain platyja tai miljoonakaloja.

• kysy tuolta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      143
      3129
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1727
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1384
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1201
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1181
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe