Pelko että on tehnyt jotain vaikkei ole

rose911

Hei. Minulla on pakkoajatuspainoitteinen OCD ja syön siihen lääkettä. Onko kellään muilla pakkoajatuksina pelkoa siitä että on tehnyt jotain vaikka ei ole? Eli siis mietin olisinko voinut sanoa/tehdä jotain mistä nyt pitäisi olla huolissaan. Olen ollut erittäin ahdistunut tällaisten ajatusten takia, mutta nyt jo alkaa helpottaa hiukan lääkkeen ansiosta. Onko kohtalotovereita?

13

6700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+5

      On täällä. Olen potennut samanlaista asiaa jo vuosia. Kait se onkin syy, että sairastuin ahdistus ja paniikkihäiriöön.

    • 32rewfdr4rfdv

      Mulla on sitä samaa. Itselläni on hygieniaan liittyviä sellaisia. Saatan saada jostain päähäni että tuolin nojassa on pään kohdalla rasvaa vaikkei siinä näy eikä tunnu mitään sellaista. Se vaan tulee jostain mieleen ja sen jälkeen pelkään tietysti että sitä rasvaa on nyt hiuksissa. Tulee myös usein sellaisia että koska ajattelin jotakin niin se tapahtui. Esim. Mulla on kallis ja hieno HDTV ja ajattelin jossain vaiheessa että mitä jos tohon on tullut naarmu/ja tai jotain ja sitten rupean hysteerisesti tutkimaan sitä vaikka tiedän etten ole edes koskenut siihen. Joskus kun suutun niin tulee sellainen olo että pelkkä vihani jotenkin aiheutti näkymätöntä vahinkoa minulle tärkeille asioille kuten pelilaitteille tai just sille tv:lle.

      Leffoja katsellessa pelkään koko ajan että ajaudun ns. automodelle jolloin katselen sitä leffaa katsomatta sitä oikeasti joten päädyn kelaamaan sitä monessa kohtaa taaksepäin.

      Toissapäivänä meni vessa tukkoon joten voit varmaan kuvitella minkälainen paranoia helvetti siitä syntyi pääni sisään. Piti rassata paperia ohuella kauhalla jonka nostin sitten kulhoon ettei mitään pisaroita tipu lattialle. Laitoin molemmat tavarat tiskikoneeseen huuhtelun jälkeen ja sitten kun joku tyhjensi koneen pesun jälkeen se kulho ja kauha tuntuvat molemmat vieläkin likaisilta vaikka kävivät tiskikoneessa. Tietenkin kaikki johon se kauha ja kulho koskettivat ovat nyt likaisia, myös hänen kätensä joka koneen tyhjensi ovat likaiset ja enkä tiedä mihin se henkilö edes on koskenut joten koko saamarin talo tuntuu saastaiselta, jopa hengitys ilma.

      Terve ihminen pysyisi tiedostamaan ettei se lika hypi paikasta paikkaa ja kun astiat ovat pesty koneessa ne ovat puhtaita mutta tälläisen rikkinäisen ihmisen mielessä se ei vain toimi niin.

    • ahdistaa1

      Samoja pelkoja minullakin. Pelkään, että olen esimerkiksi humalassa tehnyt jotain pahaa tai sairasta, jota en vaan muista, esimerkiksi suudellut veljeäni. Sitten mietin että mistä tuo pelko on tullut, onko se oikeasti tapahtunut kun oon alkanut sitä pelkäämään vai mistä se mielikuva on ylipäätään tullut. Ja pelkään ihan sairaanloisesti, että olen sairas ja tehnyt niin... Keksin mielikuvia, ja pelkään että ne ovat oikeasti tapahtuneet, koska miksi muuten keksisin tuollaisia mielikuvia?

    • vihdoinvapaa

      Hei,

      kärsin pitkään eräästä pakko-oireesta, tai enemmänkin pakonomaisesta huolesta. Pelkäsin erää sairautta lähes vuoden, en syönyt lääkkeitä. Eikös niissä ole tutkittu käyvän niin, että lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen oiret palaavat...?

      Minulla auttoi se että lietsoin pelkoani ja yritin kohdata sen suoraan. Suosittelen mielikuvaharjoittelua (kuvittele että olet pelkäämässäsi tilanteessa jne).Vähitellen saatat huomata oireiden lieventyvän, minulla kävi ainakin näin. Kannattaa muistaa, että mitä enemmän pelkää pelkoaan, sitä kauemmin sitä pitää yllä itse. Kun pyrkii suhtautumaan järjettömiin pelkoihin olankohautuksella, ne eivät saa niin suurta valtaa. Sen sijaan jos niihin reagoi voimakkaasti ja antaa niille energiaansa, ne vain kasvavat. Voi tuntua mahdottomalta suhtautua näin, mutta tiedän mistä puhun.

      Suosittelen ehdottomasti tätä kirjaa
      https://www.booky.fi/tuote/foa_edna/kerrasta_poikki_vapaaksi_pakko_oireista_ja/9789519594675

      sisältää ohjeita pakko-oireiden hoitoon, tarinoita muista pakko-oireisesta sekä ihan yleistä tietoa. Ehkä tärkein juttu jonka itse opin, oli että pakko-oireet pitää hyväksyä. Kun oireita alkoi tulla minulla vuosi sitten taistelin aluksi niitä vastaan, siis yritin olla ajattelematta pelkojani, jolloin ne vain tietysti vahvistuivat.

      • Anonyymi

        Edna B. Foan kirjalle lämpimät suositukset täältäkin! Se on perusteos jokaisen pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän kirjahyllyyn.


    • ahdistaa1

      vihdoinvapaa, olen lukenut kyseisen teoksen ja pelkään että ongelmani on siinä, etten uskalla päästää pakko-oireistani irti. edellä mainitsemani pelko siitä, että olen suudellut veljeäni humalassa, mutten muista sitä, on ylivoimainen. Olen nyt keksinyt kaikennäköisiä mielikuvia, joiden en tavallaan usko olevan totta, mutta mistä sitä voi tietää? Aloin pelkäämään asiaa jo samana iltana, kun olimme veljeni kanssa olleet läheisesti (halailleet ja jutelleet), että mitä jos olen tehnyt jotai sairasta, enkä vai muista sitä? Vai muistanko sittenkin, kun aloin pelkäämään sitä jo samana yönä? Katsooko pelot sitten yhtään paikkaa, en tiedä..

    • Yksin?

      Hei. Olenpa helpottunut, että muillakin on saman tapaisia pelkoja että on tehnyt asioita joita ei ole tehnyt. Olen kärsinyt erittäin vaikeasta pakko-oireisesta häiriöstä 12 vuotta. Olen 26 vuotias nuori nainen. Pelkoni liittyy saastuttamisen/ likaantumisen pelkoon. Olen erittäin siisti ihminen ja suihku on paikka missä peseydytään. Siksi pelkoni kohdistuu juuri siihen. Eli pelkään todella paljon, että olen sotkenut suihkun eritteilläni pudottamalla sen vessan pönttöön. Ja sitten kun menen suihkuun eritteet tulevat päälleni. Oloni on jatkuvasti saastainen ja suihkuun meno on painajaista. Syön lääkkeitä ja olen ollut hoidossa. Välillä mietin itsemurhaa ja kaipaisin kipeästi vertaistukea muista joilla on tämän tapaista oireilua.

    • Yksinkö?

      Saisinko tietoa/neuvoja joltakulta jolla on tämän tapaista oireilua: miten olette selvinneet asian kanssa? Ja olisin myös erittäin kiinnostunut tapaamaan vertaisiani, koska se voisi auttaa minua suuresti. Tunnen olevani yksin.

    • Yksinkö?

      Hei! voisitko jakaa kanssani tätä asiaa enemmänkin, kun minulla on samantapaista oireilua?

    • gadsdf

      Oletko hoidossa saanut mitään neuvoja miten pääsisit eroon noista peloista? Mitä lääkkeitä syöt, onko apua? Pääsisitköhän johonkin vertaistukiryhmään, jossa oltaisiin kasvotusten?

    • Anonyymi

      Hei. Sinä joka oireilet pelkäämällå että olet suudellut veljeäsi. A) Tekisit sen aivan ehdottomasti pienemmällä todennäköisyydellä kuin normi-ihminen, B) mitä väliä.

      • Anonyymi

        Ei voi tietää kenenkään yksilön asioista ja elämänhistoriasta häntä tuntematta, mutta yleiseensä tuontyyppisessä pelossa voi hyvinkin olla pohjalla jokin kokemus seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi joutumisesta. Mahdollisesti kauan sitten ja kokonaan dissosioituneena eli eristettynä tietoisuudesta, koska muisto on niin traumaattinen.

        Pakkotoiminnoissa ja -ajatuksissa on useimmiten jokin traumakokemus taustalla. Kun omia psyykkisiä ja/tai fyysisiä rajoja on rikottu eikä ole pystynyt kontrolloimaan tilannetta, mieli pyrkii palauttamaan hallinnan tunnetta erilaisin pakonomaisin toiminnoin.
        Traumaterapia voisi auttaa. Pakkotoiminnoista kärsiville tarjotaan kuitenkin usein vain pintapuolisia, oireiden lievittämiseen tarkoitettuja lyhyt- ja ratkaisukeskeisiä terapioita joista ei ole pysyvää hyötyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe