Vanhan ponin kuntoutus

hullu.poni

Eli mulla on 22v. shettisruuna joka on ollut koko kevään levossa, ja näin ollen kunto on matala. Maaliskuun puoleen väliin stiä ajettiin ja ratsastettiin viikoittain ja kunto pysyi hyvänä. Nyt on tietysti lihakset vähän tippunut, vaikka aika hyvin tuo poni on ne pitänyt. Maha on iso, ja sitä pitäisi pienentää, yleiskunnon parantamiseksi.
Meillä on kenttä, ratsastusvarusteet, maastot, ajovarusteet. Myös ranta jolla uittaa on, mutta poni pelkää kuollakseen vettä joten ei järveen mene. Myös peltoja löytyy. "Maastot" ovat siis hiekkateitä ja autolla paljon ajettuja sorateitä.
Kevyesti pitäisi liikkeelle lähteä, vanha poni ja huono kunto kun on. Miten te tästä lähtisitte kuntoa kohottamaan?

5

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei toi oo mitään

      Ei toi oo vielä mitään. Mun poni on niin tyhmä,läski ja vanha sen nimi on Petu! Petu on 24v tosi läski ja tyhmä jos sitä yrittää liikutta se potkii ja puree!!!! toissa kesänä sillä vielä ratsastettiin mut sitte se herppas!!!!!!!!!!!

    • kasiro

      Kyllä sillä pohjakunto on kun sen liikutuksesta ei ole tuon enempää aikaa. Eli sen kunto nousee nopeasti kunhan se alkaa taas saada liikuntaa. Ja sitä myöten mahakin pienenee. Voit ( ja kannattaa ) ajaa tai ratsastaa mutta aluksi enimmäkseem käyntiä. Eli lyhyitä ravijaksoja ja pitkät käynnit . Esim. 10 min käyntiä, 5 min ravia, 10 min käyntiä, 5 min ravia, 10 min käyntiä, 1 - 2 min laukkaa, 5 min käyntiä, taas 1 - 2 min laukkaa, 10 min käyntiä 5 min ravia, ja 5 - 10 min loppukäynti = noin 1 tunti.
      Tämä on siis vain esimerkki ja aluksi. Jos vaikuttaa olevan liikaa niin vähennä. Ei se vielä vanha ole, sehän voi elää 30 vuotiaaksi ja sitä voi käyttää lähes loppuun asti jos se saa säännöllistä liikuntaa.

      • Kasiro

        Ai niin, sillä kannattais mennä ainakin 2 - 3 kertaa viikossa.


    • hullu.poni

      Kiitos, kokeilen tuota neuvoa ja katsotaan miten edistytään viikossa. Ajattelin että jos joka viikko lisäisi ensin vain ravia ja vähentäisi käyntiä ja lopulta lisäisi myös laukkaa. Ja onko 4-5 kertaa viikossa liikaa?

    • Kasiro

      Ei ole liikaa jos sen kunto kestää, mutta ota varovasti, ainakin aluksi. Vaikkei se ikäloppu olekkaan, niin ei enää nuorikaan. Yhtäkkinen kova liikunnan lisäys altistaa sen lannehalvaukselle. Sen takia paljon käyntejä kunnes se tottuu lisäliikuntaan. Suosittelisin ensimmäisen kahden viikon ajan vapaapäiviä joka toinen päivä.
      Vapaapäivinä voit esim. syötellä sitä tai lähteä talutuslenkille. Voit siis touhuta sen kanssa mutta älä ratsasta.
      Kolmannella viikolla riittää kaksi vapaapäivää kunhan ne ei ole perättäisiä päiviä. Sen jälkeen uskoisin sen kestävän normaalikäyttöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      245
      5613
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      126
      4515
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2142
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1472
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      180
      1091
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      847
    10. 46
      813
    Aihe