KAKSOISRAIDE SEINÄJOEN JA TAMPEREEN VÄLILLE.

Päivitetty 10.6.2013 17:57, julkaistu 10.6.2013 17:55
Junaliikenne takkuaa Tampereen ja Seinäjoen välillä – jopa 1,5 tunnin viiveitä

Kuva: Joel Maisalmi - Aamulehden arkisto STT

Junavuorot myöhästelevät illan aikana Tampereen ja Seinäjoen välillä. Rataliikennekeskuksen mukaan häiriön syy on turvalaitevika.

Rataosuuden junat viivästyvät arviolta 60–90 minuuttia. Osa Tampereen ja Seinäjoen välisistä junavuoroista saatetaan lisäksi joutua perumaan.

Rataliikennekeskuksella ei ollut vielä kello 17.40 arviota siitä, kauanko turvalaitevian korjaus kestää.
Ilmianna
Jaa

13 Vastausta



kääritään pois tuo jo olemassaolevaki ja myydään rauta romuksi ja raranpohja metsänpohjaksi pohjasorat ajetaan tiepohjiksi ja eikun pussilla tampereelle
Ilmianna
Jaa
Hyvä juttu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kaksoisrata Petsamoon saakka ja radio Aunuksen Aallot soi huh hah hei
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaksoisraide tulee vääjäämättä Seinäjoen ja Tempereen välille, eikä siihen mene kauankaan. Televisiosuutisissa (Yle) näytettiin, missä suomalaiset asuvat. 70 % suomalaisista asuu kaupungeissa (kasvukeskuksissa), ja kartalta saattoi nähdä, että Seinäjoki on yksi kasvukeskus ja lähin suuri kasvukeskus on Tampere. On ymmärrettävää, että kahdella kasvukeskuksella on paljon yhteisiä intressejä, ja silloin niiden välinen liikenneyhteys korostuu. Lentokonetta ei noin lyhyeen matkaan tarvita, kun ympäristöystävällinen rautatie vie keskustasta keskustaan ihmisiä ja tavaraa.
Ilmianna
Jaa
YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN----mutta epävarma.
Ilmianna
Jaa
Kaksoisraide vai säännölliset lennot ???
Valintoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Nyt pohjoisen rata valmis.
Kaksoisraide Tampereelle seuraava iso hanke.
Ja Valtatie 3 Tampereelle läpi pimeän ja kapean Parkanon kautta.
Sitten Valtatie 18 turismiin Tuuriin ja Ähtäriin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Keski-Suomen liiton maakuntahallitus kiirehtii Tampere–Jyväskylä-rataosan kokonaan kaksiraiteiseksi rakentamista.

Radan kriittisimmän osuuden Orivesi–Jämsä toisen raiteen suunnittelu on kannanoton mukaan käynnistettävä heti.

Myös radan kiireellisimmät parantamistyöt, eli pienehköt junien kulkua nopeuttavat ja turvaavat sekä ratakapasiteettia kasvattavat toimenpiteet, tulee aloittaa välittömästi. Näihin pitää maakuntahallituksen mukaan sisällyttää myös Tampereen raide- ja vaihdejärjestelyt, jotta osa Jyväskylän ja Helsingin välisestä henkilöjunaliikenteestä voidaan ohjata pysähtymättä kaupungin ohitse.

Äänekosken sellutehdas tuli siis väärään paikkaan,
sen paikka olisi logistisesti rannikolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Valtatie 3 nousee myös tärkeäksi elintarviketeollisuuden tieksi.

Elinkeinoelämän selvityksessä laskettiin eri teiden taloudellista arvoa niiden kautta kuljetettujen eurojen kautta. Selvityksen mukaan tavallisesti päättäjät ovat elinkeinoelämän tarpeita selvittäessään tarkastelleet rekkojen määrää ja lastin painoa eri tieosuuksilla. Sen lisäksi pitäisi tarkastella eri osuuksilla kulkevaa arvoa.

–  Jatkossakin tarvitaan lisää ohituskaistoja, sujuvia liittymiä, yhtenäisiä nopeustasoja sekä hyvää pääsyä terminaaleihin ja satamiin, sanoo EK:n johtava asiantuntija Tiina Haapasalo.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Junat aina myöhässä kun Parkanonrata tukossa.
Rekat pulassa kun ei ole kuskeja pimeälle Parkanon mettätielle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Päärata on rakennettava vähintään kaksiraiteiseksi Ouluun saakka, professori Jorma Mäntynen vaatii. "Väestö keskittyy, mutta elinkeinoelämä käyttää koko maata."

Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.

–Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.

Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.

Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaksoisraidetta kannattaisi alkaa jo tekemään. Oulun ennuste on se, että kasvu jatkuu enää lyhyen aikaa. Pohjoissuomi on muuttotappio-aluetta. Sieltä muutetaan yhä enemmän pääkaupunkiseudulle, jopa Oulusta muutetaan sankoin joukoin pk-seudulle. Kaksoisraiteen avulla Oulu säilyttäisi kasvupotentiaalin tulevaisuudessakin. Mikäli sitä ei pian tehdä, niin se voi olla myöhäistä siinä vaiheessa, kun Oulun väkiluvun kehitys kääntyy 2030-luvulla laskusuuntaiseksi. Oulussa on jo nykyään paljon työttömyyttä ja huonoja näkymiä. Kaksoisraide voisi piristää työnäkymiä, mutta se pitäisi tapahtua pian.

Oulussa on talvella synkkää ja kylmää, puitteet täytyy olla kunnossa, että väki pysyy siellä karuissa olosuhteissa. Mikäli Oulu annetaan kuihtua, niin elinkeinoelämä ei sinne enää palaa, vaan jää Tampereen eteläpuoliseen Suomeen. Tämä muuttaa äkkiä koko maan elinkeinotasapainoa niin, että käytännössä koko Suomen elinkeinoelämä on hyvin äkkiä Tampere-Helsinki välisellä alueella. Oulun ja pohjoissuomen kuihtuminen heijastuisi väistämättä myös Seinäjoen näkymiin. Ei oltaisi enää Helsingin ja Oulun puolivälissä, hyvällä paikalla, vaan enemmänkin jossain pohjoissuomessa, kaukana kaikesta. Oulun kuihtuminen kuihduttaa koko Tampereen pohjoispuolisen Suomen. Sitä ei saa antaa tapahtua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Taas viime yönä Lappiin menevä autopikajuna makuuvaunuineen sammui ennen Seinäjokea.
Ongelma on aina iso kun ei ole kaksoisraidetta, että muut junat pääsevät ohittamaan.
Jatkuvasti isoja rataongelmia pääradalla, joista ei puhuta j ulkisuudessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

KAKSOISRAIDE SEINÄJOEN JA TAMPEREEN VÄLILLE.

Päivitetty 10.6.2013 17:57, julkaistu 10.6.2013 17:55
Junaliikenne takkuaa Tampereen ja Seinäjoen välillä – jopa 1,5 tunnin viiveitä

Kuva: Joel Maisalmi - Aamulehden arkisto STT

Junavuorot myöhästelevät illan aikana Tampereen ja Seinäjoen välillä. Rataliikennekeskuksen mukaan häiriön syy on turvalaitevika.

Rataosuuden junat viivästyvät arviolta 60–90 minuuttia. Osa Tampereen ja Seinäjoen välisistä junavuoroista saatetaan lisäksi joutua perumaan.

Rataliikennekeskuksella ei ollut vielä kello 17.40 arviota siitä, kauanko turvalaitevian korjaus kestää.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta