Päivitetty 10.6.2013 17:57, julkaistu 10.6.2013 17:55
Junaliikenne takkuaa Tampereen ja Seinäjoen välillä – jopa 1,5 tunnin viiveitä
Kuva: Joel Maisalmi - Aamulehden arkisto STT
Junavuorot myöhästelevät illan aikana Tampereen ja Seinäjoen välillä. Rataliikennekeskuksen mukaan häiriön syy on turvalaitevika.
Rataosuuden junat viivästyvät arviolta 60–90 minuuttia. Osa Tampereen ja Seinäjoen välisistä junavuoroista saatetaan lisäksi joutua perumaan.
Rataliikennekeskuksella ei ollut vielä kello 17.40 arviota siitä, kauanko turvalaitevian korjaus kestää.
KAKSOISRAIDE SEINÄJOEN JA TAMPEREEN VÄLILLE.
45
361
Vastaukset
- pussilla aikataulussa
kääritään pois tuo jo olemassaolevaki ja myydään rauta romuksi ja raranpohja metsänpohjaksi pohjasorat ajetaan tiepohjiksi ja eikun pussilla tampereelle
- munat ja ..ittu
Hyvä juttu.
- rata_Petsamoon
Kaksoisrata Petsamoon saakka ja radio Aunuksen Aallot soi huh hah hei
- Anonyymi
rata_Petsamoon kirjoitti:
Kaksoisrata Petsamoon saakka ja radio Aunuksen Aallot soi huh hah hei
Nyt lättähatulla Jaakkimaaan ja Säkkijärvelle ja säkkijärven polkka soi
- Manse Östermyyrä
Kaksoisraide tulee vääjäämättä Seinäjoen ja Tempereen välille, eikä siihen mene kauankaan. Televisiosuutisissa (Yle) näytettiin, missä suomalaiset asuvat. 70 % suomalaisista asuu kaupungeissa (kasvukeskuksissa), ja kartalta saattoi nähdä, että Seinäjoki on yksi kasvukeskus ja lähin suuri kasvukeskus on Tampere. On ymmärrettävää, että kahdella kasvukeskuksella on paljon yhteisiä intressejä, ja silloin niiden välinen liikenneyhteys korostuu. Lentokonetta ei noin lyhyeen matkaan tarvita, kun ympäristöystävällinen rautatie vie keskustasta keskustaan ihmisiä ja tavaraa.
- tekoja tarvitaan
YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN----mutta epävarma.
- maassa vai ilmassa?
Kaksoisraide vai säännölliset lennot ???
Valintoja.- Hyviä...Hankkeita
Nyt pohjoisen rata valmis.
Kaksoisraide Tampereelle seuraava iso hanke.
Ja Valtatie 3 Tampereelle läpi pimeän ja kapean Parkanon kautta.
Sitten Valtatie 18 turismiin Tuuriin ja Ähtäriin. - Jyväskylä...Uhoaa
Keski-Suomen liiton maakuntahallitus kiirehtii Tampere–Jyväskylä-rataosan kokonaan kaksiraiteiseksi rakentamista.
Radan kriittisimmän osuuden Orivesi–Jämsä toisen raiteen suunnittelu on kannanoton mukaan käynnistettävä heti.
Myös radan kiireellisimmät parantamistyöt, eli pienehköt junien kulkua nopeuttavat ja turvaavat sekä ratakapasiteettia kasvattavat toimenpiteet, tulee aloittaa välittömästi. Näihin pitää maakuntahallituksen mukaan sisällyttää myös Tampereen raide- ja vaihdejärjestelyt, jotta osa Jyväskylän ja Helsingin välisestä henkilöjunaliikenteestä voidaan ohjata pysähtymättä kaupungin ohitse.
Äänekosken sellutehdas tuli siis väärään paikkaan,
sen paikka olisi logistisesti rannikolla. - TampereentieTärkein
Valtatie 3 nousee myös tärkeäksi elintarviketeollisuuden tieksi.
Elinkeinoelämän selvityksessä laskettiin eri teiden taloudellista arvoa niiden kautta kuljetettujen eurojen kautta. Selvityksen mukaan tavallisesti päättäjät ovat elinkeinoelämän tarpeita selvittäessään tarkastelleet rekkojen määrää ja lastin painoa eri tieosuuksilla. Sen lisäksi pitäisi tarkastella eri osuuksilla kulkevaa arvoa.
– Jatkossakin tarvitaan lisää ohituskaistoja, sujuvia liittymiä, yhtenäisiä nopeustasoja sekä hyvää pääsyä terminaaleihin ja satamiin, sanoo EK:n johtava asiantuntija Tiina Haapasalo. - Parkano..Ahistaa
Junat aina myöhässä kun Parkanonrata tukossa.
Rekat pulassa kun ei ole kuskeja pimeälle Parkanon mettätielle. - PohjanmaanKehitys
Päärata on rakennettava vähintään kaksiraiteiseksi Ouluun saakka, professori Jorma Mäntynen vaatii. "Väestö keskittyy, mutta elinkeinoelämä käyttää koko maata."
Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.
–Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.
Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.
Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä. - Anonyymi
Parkano..Ahistaa kirjoitti:
Junat aina myöhässä kun Parkanonrata tukossa.
Rekat pulassa kun ei ole kuskeja pimeälle Parkanon mettätielle.Entisten läänien (lue =nyk . elykeskusten) rajamailla olevat tiet näyttää aina jäävän mopen osille siitä pitäisi eduskuntalaitoksen pitää huolta ettei jää tukoskohtia se haittaa kaikkia muitakin
- HyvätHersat
Kaksoisraidetta kannattaisi alkaa jo tekemään. Oulun ennuste on se, että kasvu jatkuu enää lyhyen aikaa. Pohjoissuomi on muuttotappio-aluetta. Sieltä muutetaan yhä enemmän pääkaupunkiseudulle, jopa Oulusta muutetaan sankoin joukoin pk-seudulle. Kaksoisraiteen avulla Oulu säilyttäisi kasvupotentiaalin tulevaisuudessakin. Mikäli sitä ei pian tehdä, niin se voi olla myöhäistä siinä vaiheessa, kun Oulun väkiluvun kehitys kääntyy 2030-luvulla laskusuuntaiseksi. Oulussa on jo nykyään paljon työttömyyttä ja huonoja näkymiä. Kaksoisraide voisi piristää työnäkymiä, mutta se pitäisi tapahtua pian.
Oulussa on talvella synkkää ja kylmää, puitteet täytyy olla kunnossa, että väki pysyy siellä karuissa olosuhteissa. Mikäli Oulu annetaan kuihtua, niin elinkeinoelämä ei sinne enää palaa, vaan jää Tampereen eteläpuoliseen Suomeen. Tämä muuttaa äkkiä koko maan elinkeinotasapainoa niin, että käytännössä koko Suomen elinkeinoelämä on hyvin äkkiä Tampere-Helsinki välisellä alueella. Oulun ja pohjoissuomen kuihtuminen heijastuisi väistämättä myös Seinäjoen näkymiin. Ei oltaisi enää Helsingin ja Oulun puolivälissä, hyvällä paikalla, vaan enemmänkin jossain pohjoissuomessa, kaukana kaikesta. Oulun kuihtuminen kuihduttaa koko Tampereen pohjoispuolisen Suomen. Sitä ei saa antaa tapahtua.- JunatSimahtavatRadalle
Taas viime yönä Lappiin menevä autopikajuna makuuvaunuineen sammui ennen Seinäjokea.
Ongelma on aina iso kun ei ole kaksoisraidetta, että muut junat pääsevät ohittamaan.
Jatkuvasti isoja rataongelmia pääradalla, joista ei puhuta j ulkisuudessa. - VäyläValtimo....Vetämään
Kannanoton mukaan seuraavaan hallitusohjelmaan on kirjattava pääradan pullonkaulojen poistaminen. Se tarkoittaa käytännössä muun muassa ratojen lukumäärän kasvattamista.
Helsingin ja Tampereen välistä rataosuutta on kehitettävä niin, että matka veisi vain yhden tunnin. Vilkkaasti liikennöidylle Tampereen ja Seinäjoen välille on rakennettava kaksoisraide.
Parkanon rata on tukkoinen.........Junat seisovat usein.
Siksi junat aina myöhässä. - kaikille-parasta
Kyllä tamperetta pitääs vähän siirtää ja suaristaa rataa, jotta seinäjokiset saisivat suorasti purottaa hesaan siis joutusasti, saisivat sitten sieltäpäinkin käydä joutusasti seinäjoella ostoksilla asemanseutuun ja palata sitt äkäseen kotiosa-
- OhitusrataLempäälään
Suunnitelman mukaan tulisi uusi rataosuus Tampereen länsipuolelle
Pirkkalan lentokentän kohdasta suoraa Lempäälään. - piirut-kohilleen
Seinäjoesta kehitellään suomen napa, kylää vantaan kenttääkin pitää piirunverran keskemälle linijaa siirtää käännellen kun seinäjoelta katsotaan, eikun renkosen harjulta, ei tartte sitten koneella turhaan mutkitella laskussa nousussa.
Kuumat ajat on edessä, ei muutakuin hommat pakettiin ja tehtäviksi. - Hgffgg
piirut-kohilleen kirjoitti:
Seinäjoesta kehitellään suomen napa, kylää vantaan kenttääkin pitää piirunverran keskemälle linijaa siirtää käännellen kun seinäjoelta katsotaan, eikun renkosen harjulta, ei tartte sitten koneella turhaan mutkitella laskussa nousussa.
Kuumat ajat on edessä, ei muutakuin hommat pakettiin ja tehtäviksi.Naurettavaa oli aikanaan lentoliikenne seinäjoen kentältä. Silloin kun toimi oli muutama lento päivässä. Eikä silloinkaan mitään julkista liikennettä kentälle ja pois siis lentojen tulo ja lähtöaikoihin liitettynä.
EI kaikilla ole omaa autoa. Silloin oli käytettävä kallista taksia. (juna sjoelta keskustasta keskustaan ja nopea ja edullinen) mitä lisäarvoa toi lento joka oli kallis ja siirtymiset paikasta toiseen - luulotToistaKäytäntö
Hgffgg kirjoitti:
Naurettavaa oli aikanaan lentoliikenne seinäjoen kentältä. Silloin kun toimi oli muutama lento päivässä. Eikä silloinkaan mitään julkista liikennettä kentälle ja pois siis lentojen tulo ja lähtöaikoihin liitettynä.
EI kaikilla ole omaa autoa. Silloin oli käytettävä kallista taksia. (juna sjoelta keskustasta keskustaan ja nopea ja edullinen) mitä lisäarvoa toi lento joka oli kallis ja siirtymiset paikasta toiseenProvonahan se tuassa onkin, seinästen luuloille, jotta nän nämä luuloo jne...
- Anonyymi
Hgffgg kirjoitti:
Naurettavaa oli aikanaan lentoliikenne seinäjoen kentältä. Silloin kun toimi oli muutama lento päivässä. Eikä silloinkaan mitään julkista liikennettä kentälle ja pois siis lentojen tulo ja lähtöaikoihin liitettynä.
EI kaikilla ole omaa autoa. Silloin oli käytettävä kallista taksia. (juna sjoelta keskustasta keskustaan ja nopea ja edullinen) mitä lisäarvoa toi lento joka oli kallis ja siirtymiset paikasta toiseenSe oli wasawingsin aikaan vähän väkinäistä muutenkin eikä tietysti kaikki kunnanisät olleet vakuuttuneita kyseisen laitoksen tarpeellisuudesta silloinkaan
- lähtökuoppiinVain
Nyyt koko suomi kaapaten valtaan :
https://keskustelu.suomi24.fi/t/13435762/maakunta-johtaa-seinajoella - huutaaJAharaa
Se on aika hyvin huluutta.
-kun katselee paikkatieto ikkunasta tampere ja helsinki seutuja
-miten ovat voimissaan ja sinänsä pienissä paloissa seutukuntineen
Mutta tämä risteama haraa kokoajan ympäristöäsä kaikin voimin ja heikentää näin aluettamme ? - travelplan
ainut mihin vois tulla on tampere-helsinki ja turku-helsinki muualle vain korjauksia tavara junia varten
- Anonyymi
Aina Mansen junat myöhässä Stadiin, kun Pohjanmaanrata on usein rikki.
Kaksoisraide heti Seinäjoelta Manseen.- Anonyymi
tietä tuskin hirveesti repataan kun ouluun etelästä menee nelostie. jota pitkin tulee pohjoiskalotista kalat ja kemin ja oulun tuotteen. satamat kemi,oulu ja vaasa ruopattiin kesällä kristiina,raahe ja rauma jo ennemmin joten ulkomaan kuljetukset hoituvat vesiteitse. kuten myös uusi biomassa,ydinvoimala ja akkutehdas.seinäjoki jää auttamatta hieman rannikon ja nelostien väliin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tietä tuskin hirveesti repataan kun ouluun etelästä menee nelostie. jota pitkin tulee pohjoiskalotista kalat ja kemin ja oulun tuotteen. satamat kemi,oulu ja vaasa ruopattiin kesällä kristiina,raahe ja rauma jo ennemmin joten ulkomaan kuljetukset hoituvat vesiteitse. kuten myös uusi biomassa,ydinvoimala ja akkutehdas.seinäjoki jää auttamatta hieman rannikon ja nelostien väliin
juuri näin,makkarat ja kanat kulkee kyllä joka aamu tarpeen mukaan kylmäkuljetuksena kolmostietä
- Anonyymi
Ei mitään kaksoisraidetta. Turha matkustelu etelään pitää lopettaa. Tavaraa voi kuljettaa etelään. Etelästä ei tuu mitää hyvää.
- Anonyymi
Juna hyytyi Jalasjärvellä parikymmentä minuuttia Seinäjoelta lähdön jälkeen noin kello 16:45 keskiviikkoiltana.
Kyseessä on Oulusta Helsinkiin matkalla ollut Intercity 26.
VR:n viestinnästä kerrotaan, että junassa on tullut tuntemattomasta syystä hätäjarrutus, joka on aiheuttanut vian junaan. Junalla ei voi enää jatkaa matkaa.
Matkustajat siirretään vaunu kerrallaan takana tulevaan seuraavaan junaan Intercity 54, joka pysähtyy poikkeuksellisesti myös Parkanossa.
Tilanne aiheuttaa reilun tunnin myöhästymisen aikataulusta. - Anonyymi
Ikuisuus kysymys ja pullonkaula. Sjoella Ouluun parannettu jo ajat sitten mitä hyödyttää kun sjoki Tampere väli on huono ja toinen raide puuttuu se on myös työllisyyskysymys
- Anonyymi
ei matkustaja liikenne junalla tarvitse tuplaraidetta kun kepun vauhti valtionvarainministeri lyö nyt läpi sen verottomat kotimaan lennot. työ ja koululaiset kyllä lentää mielummin? luultavasti tulee pien yhtiötä enemmän nyt aloitti jo virolainen hki-kokkola välin bisnes lennot päivittäin. oulu,vaasa,jyskä,kuopio,kemi,tre,tku,hki-- paljon helpompi lentää pikkusen kalliimmalla ja tuoda tax free kotiin
- Anonyymi
Kaksoisraide, ei ikinä.
- Anonyymi
Ei tarvita! Tulevaisuudessa liikenne pysähtyy jo Tampereelle. Panokset Tampere-Helsinki välille!
- Anonyymi
Ei lisää raitehia
- Anonyymi
Usein matkustanut Sjoki Tampere.
Nopeiten 55 minuuttia ja tunti on yleensä se vakio matkustusaika.Tampere Helsinki onkin sitten hidas väli- Anonyymi
Riittävän nopea yhteys jo nyt, ei siihen enää verovaroja laittaa pidä.
- Anonyymi
Ketkä Uunot vastustavat kehitystä ???
Ehkä taas suppeat lapualaiset ?
Rata on täynnä, sanoo suunnittelujohtaja Saartenoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riittävän nopea yhteys jo nyt, ei siihen enää verovaroja laittaa pidä.
Niin, olisiko se nyt turhaa investoida Suomen raide infraan? Suomalaiset veronmaksajat on kuitenkin tukenut Afganistania 20 vuodessa 850 miljoonalla, mitähän kaikkea tuolla olisi saatu tahän maahan :(
- Anonyymi
Itseasiassa Tampere-Seinäjoki väli on koko Helsinki-Oulu radan nopein väli. Monta kertaa tullut matkustettua ja todettua itsekin. Tampereelta etelään on tukkoista. Eli laitttakaa nyt ensin tuo eteläsuomi kuntoon.
- Anonyymi
kehärata on ainut mitä suunitellaan pääkaupunkiseudun ympäri.
- Anonyymi
Verorahat voi jatkossakin lahjoittaa vaikka ulkomaille, kuten talibaniaan...!
- Anonyymi
Seinäjoelle tulee kehärata. Kiertää ilmeisesti Roveksessa lenkin, olisko samalla joku työmatkajuna sinne alueelle. Ja voisi sama juna koukata Lapuan, Isokyrö ja Ilmajoen kautta, ja viedä työläiset Rovekseen. Osassa vaunuista broilereita, osassa ihmisiä, tässähän on hei ideaa. Ja vielä Ideaparkin kierros erikseen, ja sinne joku trukkikuski hakemaan junasta broilereita ja eineksiä, sillä välin ilmajokiset työmatkalaiset voisi pitää tupakkitauon ja käväistä ostoksilla ne jotka ei tupakoi. Miksei tälläästä oo keksitty aikaasemmin?
- Anonyymi
Täällä siis ollaan mieltä seinäjoki saa mädäntyä paikalleen mitään uutta ei tarvita. Onko pohjalainen noin tyhmä että jyrsii omia varpaitaan!!
- Anonyymi
Uutta tarvitaan, mutta ei kaksoosraidetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636143
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap253906Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2532274Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261890MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261343- 951286
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041067Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541020Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.77976Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..37915