Pienten ja isojen koirien aitaukset koirapuistoissa

Mary B.

Ihan yksinkertainen toivomus koirapuistoilijoille, että ohjeita noudattaen isot ja pienet koirat pidettäisiin omissa aitauksissaan. Perusteettahan tätä sääntöä ei ole keksitty.

12

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiukan eri mielttä

      Se on sitten epämukavaa, kun joutuu tulemaan ison ja pienen koiran kanssa samaan aikaan koirapuistoon, mutta onkin tuollainen sääntö (jos vaikka omistaa esim. pomeranianin ja belgianpaimenkoiran: kuten eräs kaverini, jonka koirat kumminkin tykkäävät leikkiä keskenään). Minusta sääntönä pitäisi vain olla se, että koirapuisto on tarpeeksi sosiaalisesti käyttäytyviä (oikein koulutettuja!) koiria varten. Koulutus on mennyt pieleen, jos iso koira ei ymmärrä varoa pientä leikkiessään. Omistajan oma vika, jos koira on yli-innokas koirapuistokoiraksi. Jokainen koira on opetettavissa/totutettavissa pienempiensä koirien seuraan, mutta kaikki ihmiset eivät sitä koirilleen tee, joka on lopulta omistajan oma häpeä.

      • ketjun alottanut

        Toi on toki dilemmatilanne,samaten kun keskikokoset koirat. Lauma koiria,vaikka kuinka hyvin koulutettuja,ei paljon kato jalkoihinsa. Ikävää,jos pienelle koiralle tapahtuu jotain... Kiva mennä muitten mukana,mut ei voi ymmärtää omaa kokoansa. Tilanteita oon nähnyt,onneks en mitään pahempia. Ja liian moni jättää pienen koiran kouluttamatta,niille niin sallitumpaa räkyttää ja egoilla. Tarkotus ei oo mikään ennätyspitkä ketju jossa taas revitään peliverkkareita,kilpahuudetaan ja vaikka mitä,eikä syyttää jokasta pikkukoiran omistajaa,mut tilanteita voi tulla,jos säännöistä ei piitata. Täällä kaupungissa "x" pikkukoirien omistajat valtaavat usein molemmat puolet,ja iso koira omassa aitauksessaan on häädettävä mulkoilemalla,jopa mainitsemalla että kun toi meiän Fifi ei oikeen tykkää. Ylimielistä,ja koiran vika ei löysä kasvatus ole. Itekin tiedän rottweiler&pinseri- kamuja,muuten käyttäytyvät koirapuistossa just niinku pitää,mut pienet valkoset saa rotikan suojeluvaiston heräämään,ja sillon neuvoteltava josko sen Fifin vois viedä pienten puolelle,harvoin kuulemma keskustelun taso pysyy asiallisena. Se mulla tässä pointtina.


      • hiukan eri mieltä
        ketjun alottanut kirjoitti:

        Toi on toki dilemmatilanne,samaten kun keskikokoset koirat. Lauma koiria,vaikka kuinka hyvin koulutettuja,ei paljon kato jalkoihinsa. Ikävää,jos pienelle koiralle tapahtuu jotain... Kiva mennä muitten mukana,mut ei voi ymmärtää omaa kokoansa. Tilanteita oon nähnyt,onneks en mitään pahempia. Ja liian moni jättää pienen koiran kouluttamatta,niille niin sallitumpaa räkyttää ja egoilla. Tarkotus ei oo mikään ennätyspitkä ketju jossa taas revitään peliverkkareita,kilpahuudetaan ja vaikka mitä,eikä syyttää jokasta pikkukoiran omistajaa,mut tilanteita voi tulla,jos säännöistä ei piitata. Täällä kaupungissa "x" pikkukoirien omistajat valtaavat usein molemmat puolet,ja iso koira omassa aitauksessaan on häädettävä mulkoilemalla,jopa mainitsemalla että kun toi meiän Fifi ei oikeen tykkää. Ylimielistä,ja koiran vika ei löysä kasvatus ole. Itekin tiedän rottweiler&pinseri- kamuja,muuten käyttäytyvät koirapuistossa just niinku pitää,mut pienet valkoset saa rotikan suojeluvaiston heräämään,ja sillon neuvoteltava josko sen Fifin vois viedä pienten puolelle,harvoin kuulemma keskustelun taso pysyy asiallisena. Se mulla tässä pointtina.

        Ei koirat puistossa olostaan nauti, jos joutuu eri aitauksiin. Kumminkin niiden omistaja pääsee olemaan vain toisen aitauksessa samalla, ellei niillä koirilla ole useampi ulkoiluttaja samaan aikaan. Ja sekin on epäreilua, että esimerkiksi pienellä saattaa olla leikkikavereita omalla aitauspuolellaan, mutta iso jää yksinään ja haluaisi muiden seuraan. Eli tarkoitan juuri sellaisia tapauksia, jossa jollakin ihmisellä on omistuksessa iso ja pieni koira, jolloin hän joutuu viemään koiransa eri aitauksiin.

        Mutta minusta koira ei kuulu puistoon, jos sitä ei ole tarpeeksi hyvin koulutettu. Oikein sosiaalistettu koira tietää kokoeronsa toiseen, eli sellainen jonka ollaan pennusta asti annettu tutustua eri kokoisiin koiriin. On väärin, että huonojen koiranomistajien takia järkevät omistajat joutuvat kärsimään.


      • Kun se sosiaalisuus ei kaikea ratkaise...

        Kaikki isot ei osaa varoa pienempiään,varsinkaan jos kierroksilla käydään.Sosiaalisuudella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.Vaan on jo lähtökohtaisesti rotuja/yksilöitä,jotka osaavat ja haluavat pienempiä varoa.Mutta kaikki ei ole.Osalle vaikuttaa myös se,onko pienestä tottunut olemaan pikkuisten kanssa,varomaan niitä itsestään tai tarvittaessa "toppuuteltu".

        Nuoret koirat on usein myös tahtomattaan vähän toheloita.Ja siinä kohtiin voi sattua vahinkoja ihan tahtomattaankin.

        "Jokainen koira..." jos noin helppoa olisi,niin tuskin olisi mitään ongelmia ylipäätään muiden kanssa...
        Sanoisin,että osa varoo luonnostaan,osan voi opettaa,ja osa omistajista osaa asian eteen tehdä.
        MUTTA,aina on vahingon mahdollisuus suuri,kun käydään kierroksilla ja riehutaan,ja kun on hyvin erikokoisista kyse.Ja mitä "linnunluisemmasta" pikkuisesta on kyse,niin sen isompi vahingonmahdollisuus.Ja noita vahinkoista sitten tulee turhaa harmia,ja maksujakin,kun lekurilla voidaan joutua käymään...
        Myöskin kannattaa muistaa,jos tulee oikea matsi,niin pieni on aina heikommalla.Koskaan ei tiedä kaikista koirista,ja silloin tällöin on käynyt köpelösti.Eli riski on,kun on vieraat koirat,aina olemassa.

        Minulla on ollut vuosikaudet hyvin erikokoisia.Ja vaikka omat ovat varonneet pieniä,niin luonnostaan,kuin tottumisesta,niin ei tulisi mieleenkään antaa omien tirrien mennä sompailemaan vieraitten isojen kanssa,joita en tunne.Kun ei tunnu tuntevan kaikki koiranomistajatkaan,millaisia koiransa ovat aina...
        Se kun ei tarkoita,että jos omat osaa varoa,niin kaikki muutkin koirat olisivat samanlaisia.Ihan kuin ylipäätäänkin...

        Aloittajan kanssa olen samaa mieltä.Jos kerran on kummallekkin omansa,niin miksi ei voi sääntöjä noudattaa.
        Jos on erikoiset koirat,niin sitten vaan käy yhden kanssa kerrallaan.Vuorotellen vaikka.


      • tämmöisiä
        molossi kirjoitti:

        Kun se sosiaalisuus ei kaikea ratkaise...

        Kaikki isot ei osaa varoa pienempiään,varsinkaan jos kierroksilla käydään.Sosiaalisuudella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.Vaan on jo lähtökohtaisesti rotuja/yksilöitä,jotka osaavat ja haluavat pienempiä varoa.Mutta kaikki ei ole.Osalle vaikuttaa myös se,onko pienestä tottunut olemaan pikkuisten kanssa,varomaan niitä itsestään tai tarvittaessa "toppuuteltu".

        Nuoret koirat on usein myös tahtomattaan vähän toheloita.Ja siinä kohtiin voi sattua vahinkoja ihan tahtomattaankin.

        "Jokainen koira..." jos noin helppoa olisi,niin tuskin olisi mitään ongelmia ylipäätään muiden kanssa...
        Sanoisin,että osa varoo luonnostaan,osan voi opettaa,ja osa omistajista osaa asian eteen tehdä.
        MUTTA,aina on vahingon mahdollisuus suuri,kun käydään kierroksilla ja riehutaan,ja kun on hyvin erikokoisista kyse.Ja mitä "linnunluisemmasta" pikkuisesta on kyse,niin sen isompi vahingonmahdollisuus.Ja noita vahinkoista sitten tulee turhaa harmia,ja maksujakin,kun lekurilla voidaan joutua käymään...
        Myöskin kannattaa muistaa,jos tulee oikea matsi,niin pieni on aina heikommalla.Koskaan ei tiedä kaikista koirista,ja silloin tällöin on käynyt köpelösti.Eli riski on,kun on vieraat koirat,aina olemassa.

        Minulla on ollut vuosikaudet hyvin erikokoisia.Ja vaikka omat ovat varonneet pieniä,niin luonnostaan,kuin tottumisesta,niin ei tulisi mieleenkään antaa omien tirrien mennä sompailemaan vieraitten isojen kanssa,joita en tunne.Kun ei tunnu tuntevan kaikki koiranomistajatkaan,millaisia koiransa ovat aina...
        Se kun ei tarkoita,että jos omat osaa varoa,niin kaikki muutkin koirat olisivat samanlaisia.Ihan kuin ylipäätäänkin...

        Aloittajan kanssa olen samaa mieltä.Jos kerran on kummallekkin omansa,niin miksi ei voi sääntöjä noudattaa.
        Jos on erikoiset koirat,niin sitten vaan käy yhden kanssa kerrallaan.Vuorotellen vaikka.

        Juuri noin, olen joskus kokeillut kahdeksan kiloisen kanssa isojen puolelle, ja jalkoihin jää helposti. Nyt sitten on traumoja isoja ja kömpelöitä koiria kohtaan ja ei se kuulkaa hyvältä tunnu, kun iso koira saa jonkun kohtauksen ja käy päälle. Pahinta on, että kerran mentiin koiramme kanssa puistoon, pienten puolelle oltiin menossa, sakemannin omistaja (oli pienten puolella) tuli kyseleen, että kumpi meillä on ja vastasin että uros, sanoi että odottakaa vähän, heidän koira ei siedä uroksia, olin tietenkin että wtf, sakemanni veti isot p*skat ja lähtivät pois, eivät keränneet sitä isoa läjääkään. Viedään siis uroksien päälle käyvä koira pienten puolelle, ja pienten koirien kanssa sitten odotellaan, että lähtevät ja jättävät p*skat sinne, ei ollut edes ensimmäinen kerta kun kiloisia p*skoja pienten puolella on.


    • muuttiliini

      Koulutuksesta kiinni. Minulla on alaskanmalamuutti, eikä se aiheuta minkään laista vaaraa pienemmilleen koirille, vaikka kuinka vauhdikkaasti leikkisi. On tottunut pieniin koiriin ja osaa tarkoituksella varoa satuttamasta niitä. Huonosti koulutetut koirat puistoista pois, saapahan niiden omistajat miettiä sopiiko heille koira enää jatkossa.

      • ei se kiltteyskään

        No minun koirani on ollut isojen kanssa samassa aitauksessa, lähin puisto on sekapuisto. Mutta tarkoitus on varmaan, että pienet voivat painia keskenään ja isot sitten keskenään, omani ei leiki isojen kanssa, tarpeeksi on niitä juossut yli ja se käy kipeää, kun paino eroa on 30-40 kiloa. Juuri siksi käydään paljon pienten puolella puistoissa, vaikka autolla pitää lähteä, että koirani ei joudu vaaraan, kun kömpelö isompi ei pysähdykkään. Osa isoista osaa hypätä yli siinä vaiheessa kun pienempi pysähtyy, mutta osa ei.

        Jos on iso ja pieni samassa taloudessa, menkää isojen puolelle, pienten puolella on niitäkin jotka eivät ole tottuneet isoihin tai pelkäävät, kun iso on käynyt päälle.


    • Ulos rakit

      Aivan, koirapuistot on tarkoitettu vain diplomikouluttajien tokovalioille, joiden leikki sujuu tarkalleen omistajien ohjeiden mukaisesti.

      Minusta sivistymätöntä, että joku antaa koiransa siellä vapautua.
      Juoksevat kuin Kauhavan raveissa, vaikka pitäisi ymmärtää varoa pienempiään.
      Ja monet isot hurtat provosoituvat niin herkästi, aina ollaan näyttämässä hampaita meidän Tipsulle, vaikka se ei pahaa tarkoita haukkuessaan. Se vaan innostuu isoista koirista.

      Kerran yksi iso sekarotuinen, kuolaava rakki juoksi Tipsun yli niin, että se pyöri kurassa. Rakin törkeä omistaja kieltäytyi korvaamasta turkinpuhdistuskuluja! Ja terapiaa Tipsulleni, se järkyttyi pahemman kerran tällaisesta väkivallasta.

      • pahat rakit

        Nikki Ulos rakit,juurikin noin! Diplomikouluttaja en oo,enkä psykologi,koska sitäkin tutkintoo koirapuistoilu vaatisi,ni koska mun koirat on KOIRIA eikä robotteja,ei taidetakaan enää mennä koirapuistoon... Vai köytänkö nämä elämästään ja muitten isojen kanssa leikkimisestä nauttivat kamalat öykkärit puuhun kiinni,että Fifit ja Tipsukat saavat rauhassa mellastaa isojen puolella? Eri mieltä saa olla ihan mistä hyvänsä,mut järkee saa käyttää,kyllä vahinkoja sattuu.Pikkutirri kimittämässä jaloissa ja kaulanahassa roikkumassa provoo kilteimmänkin koiran. Ja mun koirien leikki on rajua,keskenään,toisten kanssa osaavat käyttäytyä. Sitä menoo olen nähnyt monenkin pienen koiran pelkäävän,mut ei,ei viitti omistaja vaihtaa aitausta... Siedätyshoitooko,vai koiransa kiusaamista?


    • peinijaiso_

      Meidän puistossa isoille ja pienille omat puolet, pienten puolella pysyy pienet ja jos nyt syystä tai toisesta esim tulee omistaja jolla sekä pieni että iso koira, ni sit isojen puolelle yleensä kummatki, mutta se pieni tulee aina OMISTAJAN vastuulla isojen puolelle. Koska pahimmassa tapauksessa pieni koira voi jopa kuolla isojen koirien alle... Itse omistan 11 ja 25 kiloset koirat, kummatki tulee aina isojen puolelle ja minä tuon myöskin tuon 11 kilosen omalla vastuulla, toki voin sanoa jos siellä joku isompi riehakas koira hilluu, mutta kyllä se minun vastuulla on, en voi marmattaa.

    • ajattelija :)

      Mä olen monesti miettinyt tota juttua että kun on isoja koiria, pieniä koiria ja keskikokosia koiria...ja vielä siinä välissäkin jotain. Niin mistä sitä tietää kumpaan puistoon sen oman koiran voi viedä jos se ei ole selkeesti iso tai pieni. Niin, olen pähkäillyt että jos sillä vaikka tarkoitetaankin alunperin aikuiset koirat ja pentukoirat. Mielestäni se olisi paljon järkevämpää niin, ja sen ymmärtäisikin ettei pentuja viedä aikuisten koirien kanssa samaan puistoon ja että pennut voi leikkiä keskenään ja saada sosiaalisia kontakteja.

      • koirapuiston vakari

        Ajattelija :) Pentuja aika vähän näkee koirapuistoissa,mikä harmi,ku siellä sitä sosiaalisuutta ja laumakäyttäytymistä oppii. Tosin pentua usein suojelee,riskit kuitenkin että kasvuiässä nitkahtaa esim.kyynärpää. Omani vein sinne n.4kk iässä,enkä päästäny rajumpiin leikkeihin mukaan. Pienikin morjestuskäynti pennulle hyväks. Koon mukaan ne aitaukset,ei iän. Pentujen oma aitaus hyvä idea kyllä,mut luulenpa et tuskin kaupungit jaksavat asiaa kannattaa... Asun aika isossa kaupungissa,ja koirapuistoja täällä on tasan yks,vaikka lääniä olis useempaakin koirapuistoa varten. Lapioista,tuhkakupeista ja roskiksesta huolehtivat kuitenkin koirapuistoilijat,ei kaupunki. Pitäis kai olla tyytyväinen edes siihen,mut hölmöltä tuntuu autoilla koirapuistoon muutamat kilometrit,kun lähempänäkin vois koirapuisto olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1745
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1365
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1167
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      193
      961
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      84
      941
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      903
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      798
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      138
      722
    Aihe