Onko muita, joilla kokemuksia yksinäisyydestä ns. sisäisesti? Mulla on avomies ja kaksi melko läheistä ystävää, ja sisaruksiakin on, mutta SILTI koen itseni yksinäiseksi. Minusta tällainen sisäinen yksinäisyys on tavallaan vielä pahempaa, koska tässä ei muut ihmiset voi auttaa. Muiden, läheistenkään, ihmisten läsnäolo ei poista tällaista yksinäisyyttä.
Huomennakin on kesälomapäivä, ja menen syömään ystäväni kanssa, mutta kukaan ei tiedä, että sisimmässäni koen silti yksinäisyyttä....
Entä tällainen yksinäisyys?
15
587
Vastaukset
- MINÄ
olen narsisti ja kirjoitan itseltäni itselleni, ja vain itselleni. Tietysti tiedän että kaikki muutkin kirjoittavat itselleni.
- 08.jpg
Tietenkin tunnet itsesi yksinäiseksi, sinulta puuttuu se ääni pääsi sisällä, joka kuiskii mieleesi. Sinulla on hulluuden puute.
Älä huoli, kyllä me eristetyt, hyljätyt, yksinäiset, kadotetut ja unohdetut nyt laumana juoksemme lohduttamaan sinua, onhan sinulla paljon vaikeampaa, sinullahan on vain avomies ja läheisiä ystäviä. Meillä, joilla ei ole mitään, on vain aikaa sinulle, sinua olemme täällä koko tämän ajan odottanneet.
Tuollaista soopaa voi kirjoittaa vain nainen. - kolmas vastaus
Tutunoloinen tilanne. Kun kaikkien kanssa on yhdessä vain roolinsa vuoksi (pappa betalar, toimenkuva, yms.), ei tiedä kenelle voisi oikeasti olla tärkeä. Viimeksi eilen sain huomata että nimeni onkin Visa Kortti.
Isänpäiväkortti on kiva saada, mutta jos sitä ei saa on lapsi huonosti kasvatettu. Omaa isääni en ole nähnyt kahdeksaan vuoteen (ei viitsi tulla käymään jne.), eli edes veriside ei tarkoita välttämättä mitään.
Ihastuin jokunen vuosi sitten toistamiseen yhteen naiseen jolta sain positiivista huomiota puhelimessa, ja se antoi energiatasoon potkun johon ei kannullinen kahvia pysty. - hgfhd
Mitä tarkoitat tuolla sisäisellä yksinäisyydelläsi? "ei muut ihmiset voi auttaa", hmm...en nyt oikein pääse perille yksinäisyydestäsi, ellei sitten kyse ole siitä(mitä veikkaisin), että ne sinun "läheisesi" eivät oikeasti ole niin läheisiä, kuten kerroitkin ettei kukaan tiedä noista tuntemuksistasi.
Ymmärrän kyllä, että ihmisten seurassakin voi tuntea itsensä yksinäiseksi, myös parisuhteessa. Mieluummin yksin, kun huonossa parisuhteessa minusta. En nyt tarkoita, että sinun parisuhteesi olisi huono ja sinun pitäisi erota, mutta näkisin, että sinun pitäisi tehdä asialle jotain. Kertoa varsinkin miehellesi noista tuntemuksistasi ja muutenkin koittaa syventää teidän suhdettanne, jos se ei sitä ole. En yhtään yllättynyt parista yllä olevasta viestistä. Tämä palsta on kurjuudella kilpailua; mitä pitempi aika siitä, kun on viimeksi edes puhunut toiselle ihmiselle, sitä suurempi kingi tällä palstalla.
Puhutaan sosiaalisesta yksinäisyydestä ja emotionaalisesta yksinäisyydestä ja molemmat ovat ihan yhtä todellisia. Emotionaalisen yksinäisyyden käsitettä on käytetty aika kirjavasti, itse käytän sitä samassa merkityksessä kuin esimerkiksi tässä artikkelissa http://www.utuonline.fi/sisalto/asiantuntija/niina-junttila.html
(Kannattaa huomata samassa artikkelissa kohta: "Netti saattaa vähentää sosiaalista yksinäisyyttä lisäämällä kokemusta yhteisöön kuulumisesta. Samalla se lisää kuitenkin emotionaalista yksinäisyyttä. Tämä johtuu siitä, että lapsella on tunne siitä, ettei kukaan oikeasti tunne häntä ja hän ei vastaavasti tunne ketään." Tuo ilmaisee hyvin sen mitä itse ajattelen netin käyttämisestä ystävien löytämiseen - mutta se nyt ei oikeastaan kuulunut tähän.)
Jos koet itsesi yksinäiseksi niin tämä on sinun palstasi, älä anna pelästyttää itseäsi pois vaikka lunta tulisi tupaan.- ap.
Joo, 'emotionaalinen yksinäisyys' kuvaa hyvin tätä mun tilanetta. Täytyy lukea tuo artikkeli jonka linkkasit.
Olen tietenkin kiitollinen niistä ihmissuhteista joita minulla on, mutta jotenkin mihinkään kuulumattomuus, kokemus siitä, jäytää sisimmässä... Juuri sellainen kokemus siitä, että olen ihan erilainen kuin muut tuntemani ihmiset eikä sen vuoksi kukaan heistä voi minua ymmärtää. Jo lapsena, kun asuin vanhempien ja sisarusten kanssa kotona, tunsin tätä yksinäisyyttä, siis perheeni keskellä!
Minusta tuntuu että tämä on sen sortin asia, että se on vain opittava hyväksymään. Ihan joka pävä en tätä emotionaalista yksinäisyyttä koe. Viime aikoina sitä vain on ollut ehkä useammin. - kuudes vastaus
ap. kirjoitti:
Joo, 'emotionaalinen yksinäisyys' kuvaa hyvin tätä mun tilanetta. Täytyy lukea tuo artikkeli jonka linkkasit.
Olen tietenkin kiitollinen niistä ihmissuhteista joita minulla on, mutta jotenkin mihinkään kuulumattomuus, kokemus siitä, jäytää sisimmässä... Juuri sellainen kokemus siitä, että olen ihan erilainen kuin muut tuntemani ihmiset eikä sen vuoksi kukaan heistä voi minua ymmärtää. Jo lapsena, kun asuin vanhempien ja sisarusten kanssa kotona, tunsin tätä yksinäisyyttä, siis perheeni keskellä!
Minusta tuntuu että tämä on sen sortin asia, että se on vain opittava hyväksymään. Ihan joka pävä en tätä emotionaalista yksinäisyyttä koe. Viime aikoina sitä vain on ollut ehkä useammin."olen ihan erilainen kuin muut tuntemani ihmiset"
Millä tavoin tuo ilmenee sinun kohdallasi?
- xxxxxxiiiiii
Kiva huomata etten ole ainoa joka tuntee samoin. Itselläni täysin sama tilanne. On myös avomies, kaksi siskoa ja yksi ystävä sekä jotain tuttuja esim. miehen kavereitten tyttöystäviä ym.
Mutta kukaan heistä ei ole täysin samalla aaltopituudella kanssani. Olen oppinut esittämään eri ihmisten kanssa erilaisia rooleja. Oikeasti ei kukaan tunne mua kunnolla. Edes avomieheni.Hyvin kirjoitettu. Se kuuluisa aaltopituus ja sen puuttuminen. Kyllä ne vaan vaikuttavat yksinäisyyden tunteeseen.
Tarkoittaisin itse "samalla aaltopituudella" sellaista vapautunutta yhteistä aikaa, jossa voi olla oma itsensä, jossa molemmat arvostaa ja kuuntelee toisiaan. Samantyyppinen huumorintaju myös kuvastaisi sitä.
Onko mitään parempaa kuin nauraa toisten kanssa vatsat kipeinä, tuntea olevansa juuri oikeassa paikassa, oikeiden ihmisten kanssa : )
- nippelitietoa
"Oikeasti ei kukaan tunne mua kunnolla. Edes avomieheni."
OP-Pohjolan taloustaitotutkimuksen mukaan vajaa 70 prosenttia suomalaisista tietää puolisonsa tulot. - ilmeisest1
Et pysty puhumaan kaikista asioista kellekään ja , tai et voi luottaa 100% keneenkään?
Ite olen oppinut, että loppuviimetteeks täällä on ihan yksin. Keneenkään ei voi luottaa ihan täysin. Olen saanut selkäänpuukotusta läheiseltä taholta ja monet kaverisuhteet on menneet poikki. MUTTA yksin olen löytänyt sielunrauhan. En välitä maallisesta elämästä juurikaan, lihan himot ei ole elämässä tärkeintä siten, että tarttis jonkun toisen vartalon hinkkaamiseen.
Sitä löytää iloa niin erilaisista asioista nykyään mitä ennen. Toisille ihmisille näkyy olevan ongelma, jos alkaa valottamaan omaa sielunelämää joka on kaukana kulutusihanteesta ja teeskentelystä......... parempi olla hiljaa. - hymypoika
Tiedän tarkalleen miltä sinusta tuntuu.. itseasiassa kuvasit olotilani paremmin kun mitä itse osasin omassa topicissani: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11507844
Kavereita löytyy, ystäviä löytyy, onnellisessa parisuhteessa, harrastuksia ja elämä rullaa näin pinnallisesti katsottuna... on menoa ja rientoa, mutta silti jossain sisimmässä on se musta aukko joka imee kaiken positiivisen energian... Nautin seurassa olosta, mutta kaipaan myös toisaalta yksinäisyyttäkin, mutta sitten taas en osaa olla yksin ja haluankin seuraa :) kuulostaa varmaan aika typerältä mutta näin se on.. - yksinäinen.
Et ole yksinäinen koska sulla on mies. Monilla ei ole miestä/naista eikä yhtään kaveria. Et voi sanoa itseäsi yksinäiseksi. Ja sulla on kaveri jonka kanssa menet syömään joten älä tule tänne selittää mitään yksinäisyydestä koska et tiedä mitä todellinen yksinäisyys on.
- Pöllömuhku
Voi vattukakku että mua ottaa pattiin tämmönen jeesustelu! Yksinäisyyttä on monenlaista kuinka monta kertaa se pitää sanoa! Pakkoko on tulla kommentoimaan tämmöseen ketjuun jos niin ottaa pattiin että joillakin on muutama ihminen näennäisesti ympärillä. Ikäänkuin sinunkaltaisillasi "super yksinäisillä" olisi jonkinlainen suurempi oikeus pohtia sitä omaa yksinäisyyttä ja muut eivät saisi miettiä mistä oma yksinäisyyden tunne johtuu vai?? Etkö tajua että kyse on ihan eri ihmisestä jonka elämä ei ole mitenkään kytköksissä sinuun? Pidä mölyt mahassasi ja ymmärrä että maailmassa on 7miljrd ihmistä joista moni muukin kuin vain sinä kokevat yksinäisyyttä. Aloittajahan ei missään vaiheessa todennutkaan että hän olisi tämän palstan yksinäisin ihminen vaan kertoi vain oman kokemuksensa yksinäisyydestä. Anteeksi agressiivinen sävy, mutta voi että tekisi mieli v'älillä läpsäyttää näitä klonkkuja jotka niin fanaattisesti vahtivat tätä yksinäisyys titteliään ja joilla on selvä lista siitä missä kohdissa täytyy olla ruksi ennen kuin voi todella sanoa olevansa yksinäinen.
- marlyeen
Jos kokee itsensä yksinäiseksi, eikö silloin ole aika yksin? Omat ajatukset, oma maailma, johon kukaan muu ei pääse, vaikka kuinka haluaisi, ja vaikka kuinka niihin jonkun itse haluaisi sisälle päästää?
Olen minäkin tälläinen wannabe-yksinäinen. Läheisiä on, mutta he tuntevat minusta vain sen yhden roolin, heidän itsensä määrittämän. Olen ollut vieras ihminen jo niin kauan, etten enää tunne edes itse itseäni. En kuulu mihinkään, sillä en oikeastaan ole mitään, pelkkä kulissi.
Ymmärrän toki, ettei minua kohtaan voi kukaan tällä palstalla tuntea myötätuntoa, minullahan on kaikki asiat hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232