Sain sitten tänään pennunostajakanditaateilta syytteen. Minua syytetään "henkilökohtaisten asioiden utelusta".
Koko soppa alkoi, kun tämä perhe oli halukas ostamaan minulta koiranpennun. Minulla on tiukka linja. Pentua en myy, mikäli pennunostajaperhe ei esitä kaikkien perheenjäsenten kohdalta allergiatodistusta, siis niinpäin että ei ole koirille allerginen.
Tämä perhe halusi ostaa minulta pennun. Kävivät katsomassa ja silloin sanoin heille että haluan nähdä nämä todistukset, sen saa kun menee terveyskeskukseen allergiatestin.
Pennunostajat palasivat 3 viikon kuluttua pentua hakemaan, rahat kirjaimellisesti kirjekuoressa. Todistuksia heillä ei ollut. Sanoin etten myy pentua heille.
Tästä se sitten alkoi. Minä olen rikollinen koska en suostunut pentua myymään. Minun olisi pitänyt myydä koska mikään laki ei vaadi että hweidän tulisi koiranostotilanteessa näyttää mitään todistuksia. Tätä vastaan minä voin sanoa että laki ei vaadi minua myymään pentua heille.
Olenko liian tiukapipoinen tämän asian suhteen? En halua että yksikään kasvattini joutuu kotia vaihtamaan allergian takia.
Nyt innolla odotan että miten syytteen käy. Omasta mielesänihän minä olen syytön, lakimieheni on myös sitä mieltä että olen syytön.
Laki ei kiellä pyytämästä nähtäville todistuksia, laki ei määrää minua myymään pentua sellaiselle, jonka en katso olevan sopiva pennunomistajaksi.
Olenko huono kasvattaja?
51
3383
Vastaukset
- Nikke
Minusta olet hyvin vastuuntuntoinen kasvattaja. Kaltaisiasi saisi olla enemmänkin. Pidä vain tiukka linja. Se on pentujen parhaaksi.
- eberhard
ihmeellistä porukkaa. jos mitään ei oltu jo paperille kirjoitettu niin sittenhän he eivät voi sinulta pentua vaatia.
kerro toki ihmeessä että miten kävi jahka saat tietää.
ja et ainakaan tuon perusteella ole huono kasvattaja ( ei oikein voi sanoa kun en ole tavannut sinua, mutta tuo nyt on hyvän kasvattajan merkki...)- Taidat olla
Ei voi vaatia allergia todistuksia ostajilta. Onneksi en ole mäyris ihminen.
Taidat olla hieman kykenemätön normaaaliin kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Lopeta kasvatustoiminta.
- Allerginen
Mielestäni toimit kyllä ihan vastuuntuntoisesti enkä usko että tuollaiset syytteet mihinkään johtaa.
Itse olen allerginen kissoille, siitepölylle ja joillekin ruoille. Silti omistan kaksi koiraa joille en ole allerginen. Ikinä en ole allergiatesteissä käynyt ja mistäs sen tietää vaikka olisikin joku piilevä allergia koirille, en kyllä usko. Itseä ainakin harmittaisi toisaalta jos testin perusteella joku ei koiraa minulle myisi. Ja voihan allergia puhjeta myöhemminkin, tai astma.
Mutta kuitenkin on ihan hyvä että on kasvattajia jotka ottavat nämäkin asiat huomioon.
Niin mulla ollut koiria toistakymmentä vuotta. - Issukka
Itse myös varsin tiukkana kasvattajana sanon ihan rehellisesti, että et ole huono kasvattaja - päinvastoin!! Tuskin kukaan syyttäjä tulee nostamaan tuollaisesta syytettä, en uskoisi ainakaan. Sitäpaitsi kasvattajalla on täydet oikeudet valita ne ihmiset/perheet, joille pennun myy. Onko sulla varausmaksukäytäntöä?
- Riva
allergiatestin,luottotiedot ja rikosrekisterin jos haluat.Mikään laki ei määrää sinua myymään pentua vastoin sun omaa tahtoa,asia on sitten eri jos olet ehtinyt tehdä varauskauppakirjan ja ottanut varausmaksun ilman lisäehtoja.
- Rat
Jos minulta olisi vaadittu allergia todistusta niin olisin varmasti juossut sen hakemaan kun sen niin helposti saa. Tuo on todella vastuullista käytöstä, ottakaa oppia kaikki kasvattajat ja pentujen teettäjät! Konsti saattaa jopa vähentää hylättyjen koirien määrää!
- henni
Rat kirjoitti:
Jos minulta olisi vaadittu allergia todistusta niin olisin varmasti juossut sen hakemaan kun sen niin helposti saa. Tuo on todella vastuullista käytöstä, ottakaa oppia kaikki kasvattajat ja pentujen teettäjät! Konsti saattaa jopa vähentää hylättyjen koirien määrää!
terveyskeskus ei anna lähetettä allergiatestiin tämänkaltaisen asian perusteella.ja yksityisellä se maksaa noin 100-200 euroa per ihminen, en yhtään ihmettele jos ostajat ei hanki sitä koiran ostoa varten.
- näin meillä
henni kirjoitti:
terveyskeskus ei anna lähetettä allergiatestiin tämänkaltaisen asian perusteella.ja yksityisellä se maksaa noin 100-200 euroa per ihminen, en yhtään ihmettele jos ostajat ei hanki sitä koiran ostoa varten.
Sain kyllä helposti lähetteen allergiatestiin kun väin kävin kaupungin terveyskeskuksessa ja sanoin haluavani testata jos olen allerginen koirille, sillä suunnitelmissa hankkia koira. Ei paljon muuta kysytty ja seuraavana päivänä käynti labrassa ja parin viikon kuluttua soitto tuloksista. Sittenpä vielä sain puhelinajan lääkärille, mikäli minulla olisi kysmyksiä esim. kasveista jolle todettiin allergiaa. Eläimille kuitenkaan en ollut allerginen! Ja arvatkaapa... Tämä lysti ei maksanut mitään minulle! Ei edes minkäänlaista vastaanottomaksua peritty!? Seuraavalla lääkärikäynnillä (toisista syistä) juteltiin vielä testin tuloksista ja koiran hankkimisesta.
- Nappis
Sinun kasvattamiasi pentuja ei ole ilmeisesti tarkoitettu lapsiperheillekään? Eikä varmaan kovin moni opiskelijakaan mielellään laittaisi säästöjään allergiatestiin. Minusta kuullostaisi aika hurjalta jos vaikka kolmilapsinen perhe joutuisi pennun hinnan lisäksi maksamaan 500 euroa allergiatodituksista... Se on paljon rahaa lapsiperheelle. Ja jopa 500 eurolla voisi saada pennun joltain muulta kasvattajalta.
Minulla on 4 sisarusta ja jos kotona asuessa olisi koiran saadakseen porukat joutuneet maksamaan seitsemän hengen allergiatoditukset niin meille tuskin olisi koskaan otettu koiraa. 700 euroa on jo todella paljon seitsemän hengen taloudelle.
Olet varmasti mielestäsi vastuullinen kasvattaja mutta tosiaan valikoit aika hyvin varakkaammat ostajat pennuillesi. - kkmäyris
Asuinpaikkakunnallani kyllä saa allergiatestin ihan terveyskeskuksen perusmaksun hinnalla, mikä on 12 euroa/henkilö.
Kyllä minulta on opiskelijat, perheelliset ym normaalituloiset pennun ostaneet. Mikäli hyvä koti löytyy niin olen myös valmis tulemaan hinta-asiassa vastaan. Mikäli esim. opiskelija haluaa minulta pennun ja hänellä on allergiatodistus kunnossa jne niin olen myynyt pentuja alle 500 eurolla. Ihan rekisteröityjä yksilöitä ja näyttelykelpoisia. Tappiolle olen jäänyt mutta mukavampaa kiitosta kasvatustyöstäni en voi saada kuin se että nuori innokas pennunhankkija saa itselleen ystävän josta pitää esimerkillisesti huolta. Hienoa on myöskin se että nämä vähävaraiset opiskelijat käyvät kasvattieni kanssa näyttelyissä ja menestyvät hienosti. Tosin minä tulen myös näissä näyttelyasioissa senverran vastaan että lähipaikkakunnilla asuvat pääsevät kyydissäni vaikka toiselle puolen suomea.
Harva penjnunostaja on ovella kääntynyt tämän allergiajutun takia. Useamman olen käännyttänyt koska he eivät ole sellaisia koiranomistajia mitä minä haluan kasvateilleni. Paljon jo kertoo se kun kahvikupposen ääressä jutellaan ja koiriani rapsutellaan.- Nappis
Muualla voi maksaa testit tosiaan enemmän. No, kai se on sinun asiasi miten tarkoin tulevat omistajat tutkit. Ja onhan se hyvä, että annat alemmalla hinnalla opiskelijoillekin mahdollisuuden hankkia pennun. Voisihan sitä allergiatestiä käyttää vähän niin kuin takuurahan sijasta. Pyydätkö testiä ihmisiltä, joilla on ennestään koira/koiria?
- Sakemanni
kirjoituksesi perusteella olisin pitänyt sinua ainakin lievästi tiukkapipona.
Tämän toisen perusteella taas hyvänä kasvattajana. Kaikillehan se lopulta on paras kun oikea koira kohtaa oikean ostajan. Siinä on hyvä olla vähän tiukkanakin ostajia valkatessa. - kkmäyris
Nappis kirjoitti:
Muualla voi maksaa testit tosiaan enemmän. No, kai se on sinun asiasi miten tarkoin tulevat omistajat tutkit. Ja onhan se hyvä, että annat alemmalla hinnalla opiskelijoillekin mahdollisuuden hankkia pennun. Voisihan sitä allergiatestiä käyttää vähän niin kuin takuurahan sijasta. Pyydätkö testiä ihmisiltä, joilla on ennestään koira/koiria?
Jos perheellä on ollut minun kasvattamani koira, ilman ongelmia niin ei tarvitse joka koiran kohdalla uutta todistusta. Jos taas on joku, jolla ei ole ollut kasvattiani ja joku muu koira niin haluan nähdä allergiatodistuksen. Tämä siksi että moni voisi ihan hyvin sanoa että koiramme kuoli viikko sitten, nyt haluamme uuden.
Kasvattieni omistajat ovat olleet tyytyväisiä.
Eli minulta kun pennun ostaa niin jo ennen mitään varausmaksuja ja pennunostoa on näytettävä allergiatodistus. Mikäli se puoli on ok ja mieleinen pentu löytyy niin ostaja maksaa varausmaksun, vaihtelee sen suuruus. Hiukan ironista sanoa mutta kyllä se menee pärstän perusteella sekin suuruus. Mikäli ostaja on nuori opiskelija niin varausmaksu on vaan 50-100 euroa, mikäli taas perheellinen, vakavarainen niin summa on 150 euroa. Jokainen koirakauppa on yksilöllinen, samasta pentueesta pentu saattaa maksaa toiselle ihmiselle 800 euroa, roiselle 500 euroa ja pennut samantasoisia. Jotenkin minuun on napannut nämä nuoret ihmiset. Haluan antaa heille mahdollisuuden omistaa rekisteröidyn, huippuvanhemmista olevan koiran jottei tarvitse alkaa etsimään samanrotuista paperitonta tms.
Tarkkaan katson kenelle myyn. Iällä ei ole merkitystä, sillä on ttä mitrn käyttäytyy minun koirieni keskellä, mitä suustaan ulos päästää.
Se tunne on aivan upea kun näyttelyssä tapaa parhaimmillaan 30 kasvattiani ja niiden omistajaa ja kaikilla menee hyvin. - kkmäyris
kkmäyris kirjoitti:
Jos perheellä on ollut minun kasvattamani koira, ilman ongelmia niin ei tarvitse joka koiran kohdalla uutta todistusta. Jos taas on joku, jolla ei ole ollut kasvattiani ja joku muu koira niin haluan nähdä allergiatodistuksen. Tämä siksi että moni voisi ihan hyvin sanoa että koiramme kuoli viikko sitten, nyt haluamme uuden.
Eli minulta kun pennun ostaa niin jo ennen mitään varausmaksuja ja pennunostoa on näytettävä allergiatodistus. Mikäli se puoli on ok ja mieleinen pentu löytyy niin ostaja maksaa varausmaksun, vaihtelee sen suuruus. Hiukan ironista sanoa mutta kyllä se menee pärstän perusteella sekin suuruus. Mikäli ostaja on nuori opiskelija niin varausmaksu on vaan 50-100 euroa, mikäli taas perheellinen, vakavarainen niin summa on 150 euroa. Jokainen koirakauppa on yksilöllinen, samasta pentueesta pentu saattaa maksaa toiselle ihmiselle 800 euroa, roiselle 500 euroa ja pennut samantasoisia. Jotenkin minuun on napannut nämä nuoret ihmiset. Haluan antaa heille mahdollisuuden omistaa rekisteröidyn, huippuvanhemmista olevan koiran jottei tarvitse alkaa etsimään samanrotuista paperitonta tms.
Tarkkaan katson kenelle myyn. Iällä ei ole merkitystä, sillä on ttä mitrn käyttäytyy minun koirieni keskellä, mitä suustaan ulos päästää.
Se tunne on aivan upea kun näyttelyssä tapaa parhaimmillaan 30 kasvattiani ja niiden omistajaa ja kaikilla menee hyvin.Unohtui kirjoittaa, opiskelijoille myyn pennun mielelläni myös osamaksulla (kyllä muillekkin jos on tarve). Erään tytön kanssa tehtiin kirjallinen sopimus ja hän maksoi koiransa täysin ajallaan, sopimuksen mukaan. Hintaan 470 euroa, kuukausierä oli 47 euroa ja kymmenen kuukautta maksoi. Ei tullut tytölle konkurssi ja on rahat riittäneet rlättämään koiran hyvällä ruoalla, rokotuttamaan ja vielä selän kuvauttamaan sekä näyttelyissä käyttämään. Sellaisista pennunostajista pidän :)
- henni
jos jossain tässä maassa vielä terveydenhuolto palvelut pelaavat näin mallikkaasti, täällä helsingissähän ei saa nykyään tk:sta enää mitään todistuksia esim.ajokortti ym. ja nimenomaan allergia testit ovat kivenalla.täällä allergiatestiin pääsee vain jos epäillään allergiaa, jos sittenkää. eli, hesalaiset ei varmaankaan ole potenttiaalisia pentuostajiasi.
- Issukka
kkmäyris kirjoitti:
Se tunne on aivan upea kun näyttelyssä tapaa parhaimmillaan 30 kasvattiani ja niiden omistajaa ja kaikilla menee hyvin.miksi pentujen hinnat noin vaihtelee, koska mielestäni se ei ole oikeudenmukaista muita ostajia kohtaan. Ei myöskään varausmaksun suuruus!
Meillä kaikki pennut AINA saman hintaisia, kuin myöskin varausmaksun suuruus on kaikille aina yksi ja sama. Mitään ongelmia ei ilmennyt ole.
Ja vielä pisti silmääni väitteesi niistä 30 kasvatistasi samassa näyttelyssä. Siihen sanoisin, että se ei pidä paikkaansa laisinkaan, ei ainakaan niiden tosi monien kymmenien näyttelyluetteloiden mukaan, joita käytössäni on. Yhdelläkään kasvattajalla ei samassa näyttelyssä ole ollut noin montaa kasvattia. Miksi nyt näin laskit pinnasi?? - Riva
kkmäyris kirjoitti:
Unohtui kirjoittaa, opiskelijoille myyn pennun mielelläni myös osamaksulla (kyllä muillekkin jos on tarve). Erään tytön kanssa tehtiin kirjallinen sopimus ja hän maksoi koiransa täysin ajallaan, sopimuksen mukaan. Hintaan 470 euroa, kuukausierä oli 47 euroa ja kymmenen kuukautta maksoi. Ei tullut tytölle konkurssi ja on rahat riittäneet rlättämään koiran hyvällä ruoalla, rokotuttamaan ja vielä selän kuvauttamaan sekä näyttelyissä käyttämään. Sellaisista pennunostajista pidän :)
to sun systeemi,mut kun alan itse etsiä pk mäyristä,niin jos kasvattaja vaatii jotain testiä,niin en suostu.
Miksi sä vaadit testin koiralliselta ihmiseltä,ihmettelen.
Ja todellinen allergia on varmaan pienin syy luopua koirasta. - kkmäyris
Issukka kirjoitti:
miksi pentujen hinnat noin vaihtelee, koska mielestäni se ei ole oikeudenmukaista muita ostajia kohtaan. Ei myöskään varausmaksun suuruus!
Meillä kaikki pennut AINA saman hintaisia, kuin myöskin varausmaksun suuruus on kaikille aina yksi ja sama. Mitään ongelmia ei ilmennyt ole.
Ja vielä pisti silmääni väitteesi niistä 30 kasvatistasi samassa näyttelyssä. Siihen sanoisin, että se ei pidä paikkaansa laisinkaan, ei ainakaan niiden tosi monien kymmenien näyttelyluetteloiden mukaan, joita käytössäni on. Yhdelläkään kasvattajalla ei samassa näyttelyssä ole ollut noin montaa kasvattia. Miksi nyt näin laskit pinnasi??Rodun erikoisnäyttelyssä ollaan oltu niin suurissa määrin esillä että 31 kasvattiani osallistui samaan näyttelyyn.
Laki ei kiellä minua pyytämästä allergiatodistusta pennunostajilta ja laki ei vaadi minua myymään pentua sellaiselle, jonka en katso olevan sopiva siihen.
Pentujen hinta tosiaan vaihtelee. Minulla on yksi hinta minkä pennuista pyydän. Hinnasta joustan ostajan ja hänen tavoittieden mukaan. Edullisemmin saa mikäli on innokas käyttämään näyttelyissä ja olemaan muutenkin aktiivisesti mukana rodun piireissä. Myöskin parin kohdalla olen tehnyt niin että olen myynyt urospennun halvemmalla ja käyttänyt sitä rodunjalostukseen.
Mielestäni olisi kohtuutonta pyytää jokaiselta sama vakiosumma pennusta. Pentuja on eritasoisia, pennunostajilla erilaisia tavoitteita. Miksi myisin huippusukuisen pennun kotikoiraksi perheeseen, missä ei harrasteta näyttelyitä tai luolia, halvemmalla?
Jokainen tekee ratkaisunsa, allergiset saavat koiransa jostakin muualta kun minulta.
Mainittakoon vielä että olen kasvattanut 63 koiraa joista vaan yksi on vaihtanut kotia - perheeseen syntyi lapsi joka todella oli allerginen. Kodinvaihto tapahtui kauttani, minun ehdoillani. - Issukka
kkmäyris kirjoitti:
Rodun erikoisnäyttelyssä ollaan oltu niin suurissa määrin esillä että 31 kasvattiani osallistui samaan näyttelyyn.
Laki ei kiellä minua pyytämästä allergiatodistusta pennunostajilta ja laki ei vaadi minua myymään pentua sellaiselle, jonka en katso olevan sopiva siihen.
Pentujen hinta tosiaan vaihtelee. Minulla on yksi hinta minkä pennuista pyydän. Hinnasta joustan ostajan ja hänen tavoittieden mukaan. Edullisemmin saa mikäli on innokas käyttämään näyttelyissä ja olemaan muutenkin aktiivisesti mukana rodun piireissä. Myöskin parin kohdalla olen tehnyt niin että olen myynyt urospennun halvemmalla ja käyttänyt sitä rodunjalostukseen.
Mielestäni olisi kohtuutonta pyytää jokaiselta sama vakiosumma pennusta. Pentuja on eritasoisia, pennunostajilla erilaisia tavoitteita. Miksi myisin huippusukuisen pennun kotikoiraksi perheeseen, missä ei harrasteta näyttelyitä tai luolia, halvemmalla?
Jokainen tekee ratkaisunsa, allergiset saavat koiransa jostakin muualta kun minulta.
Mainittakoon vielä että olen kasvattanut 63 koiraa joista vaan yksi on vaihtanut kotia - perheeseen syntyi lapsi joka todella oli allerginen. Kodinvaihto tapahtui kauttani, minun ehdoillani.edelleen ihmettelen tuota hinta- ym. eroja! Mielestäni kaikkia pitäisi kohdella tasavertaisesti, eikä edelleenkään MISSÄÄN ole ollut mainitsemaasi määrää ainakaan yhdestä rodusta saman kasvattajan kasvatteja samassa näyttelyssä! Näyttelyluettelot kertovat karua totuutta siitä väitteestä!
Mainittakoon myös, että olen kasvattanut yli 100 pentua, joista yksikään ei ole vaihtanut omistajaa, enkä ole kyllä milloinkaan vaatinut mitään lääkärintodistusta! Harmillista, että loin ihan vääränlaisen kuvan sinusta kasvattajana! - Issukka
Issukka kirjoitti:
edelleen ihmettelen tuota hinta- ym. eroja! Mielestäni kaikkia pitäisi kohdella tasavertaisesti, eikä edelleenkään MISSÄÄN ole ollut mainitsemaasi määrää ainakaan yhdestä rodusta saman kasvattajan kasvatteja samassa näyttelyssä! Näyttelyluettelot kertovat karua totuutta siitä väitteestä!
Mainittakoon myös, että olen kasvattanut yli 100 pentua, joista yksikään ei ole vaihtanut omistajaa, enkä ole kyllä milloinkaan vaatinut mitään lääkärintodistusta! Harmillista, että loin ihan vääränlaisen kuvan sinusta kasvattajana!kysymyksen, johon et ole vastannut, että onko sinulla se varausmaksukäytäntö???
- Selittää
kkmäyris kirjoitti:
Rodun erikoisnäyttelyssä ollaan oltu niin suurissa määrin esillä että 31 kasvattiani osallistui samaan näyttelyyn.
Mainittakoon vielä että olen kasvattanut 63 koiraa joista vaan yksi on vaihtanut kotia - perheeseen syntyi lapsi joka todella oli allerginen. Kodinvaihto tapahtui kauttani, minun ehdoillani.että miten 63 koirasta n. puolet on muka ollu samassa näyttelyssä????? mahdotonta
- Bjoern
kkmäyris kirjoitti:
Mainittakoon vielä että olen kasvattanut 63 koiraa joista vaan yksi on vaihtanut kotia - perheeseen syntyi lapsi joka todella oli allerginen. Kodinvaihto tapahtui kauttani, minun ehdoillani.Periaatteessa ihan jees, on kai se koiran uudelle omistajallekin hyvä tieto. Ainakin jos sellaisen testin voi vaivattomasti tehdä. Mutta...
"Kodinvaihto tapahtui kauttani, minun ehdoillani."
...vaikuttaa kuitenkin siltä, että sinusta ei pääse eroon edes rahat ja todistukset näyttämällä, vaan puutut koiran elämään vielä myöhemminkin. Pidätkö sinulta lähtenyttä koiraa omaisuutenasi vielä maksamisen jälkeen? Itse on ostaisi sinunlaiseltasi kasvattajalta koiraa.
"tällä hetkellä ei käytössä ole kuin yksi narttu mikä saattaisi olla sopiva jalostukseen"
Tämä kiinnostaa aina - mikä on ykköskriteeri jalostuskäyttöön? Sinun koiriesi kohdalla ilmeisesti näyttelytulokset? Siinä olisi toinen syy, jonka vuoksi en ottaisi edes yhteyttä. - Anonyymi
kkmäyris kirjoitti:
Unohtui kirjoittaa, opiskelijoille myyn pennun mielelläni myös osamaksulla (kyllä muillekkin jos on tarve). Erään tytön kanssa tehtiin kirjallinen sopimus ja hän maksoi koiransa täysin ajallaan, sopimuksen mukaan. Hintaan 470 euroa, kuukausierä oli 47 euroa ja kymmenen kuukautta maksoi. Ei tullut tytölle konkurssi ja on rahat riittäneet rlättämään koiran hyvällä ruoalla, rokotuttamaan ja vielä selän kuvauttamaan sekä näyttelyissä käyttämään. Sellaisista pennunostajista pidän :)
Minä en arvosta kasvattajaa joka myy pentuja polku hintaan, enkä sitä että myydään sellaisille joilla ei ole varaa
- ihmettelevä
viisasta vaatia ostajalta terveystodistusta, aika ennenkuulumatonta, itse en ainakaan esittäisi henkilökohtaisia terveystietojani ventovieraalle. entäs jos ostaja kysyy sinun tietojasi, onko kotisi terveysviranomaisen tarkastama ym. ihmettelen tosiaan , enkä siitä laillisuudestakaan tiedä , potilaan tietosuoja jne.
- Issukka
ihmettelemään rupesin, kun kaikki väittämät eivät todellakaan pidä paikkaansa! Harmittavaa, kun ensivaikutelma oli jotain ihan muuta!
- TÄTÄ
uskoko! kirjoittaa puutaaheinää
- eppu
miten varmistat että todistus on henkilön oma, tsekkaatko henkkaritkin???
- Miina
tarkastamisessa ei mielestäni ole mitään outoa. Niistä selviää nuoren ostajan kohdalla se, että tämän on täysi-ikäinen ja niistä selviää myös se, että kauppakirjaan tulee todellakin oikeat tiedot.
Ellei ostajalla ole mitään hämärää mielessään, niin tuskin pahastuu siitä, että todistaa henkilöllisyytensä.
Itse olen pyytänyt jokaiselta pennun ostajalta henk.todistuksen nähtäväksi ja kaikki ovat ymmärtäneet vallan loistavasti asian. En tosin kasvata koiria, mutta... - petsi
Miina kirjoitti:
tarkastamisessa ei mielestäni ole mitään outoa. Niistä selviää nuoren ostajan kohdalla se, että tämän on täysi-ikäinen ja niistä selviää myös se, että kauppakirjaan tulee todellakin oikeat tiedot.
Ellei ostajalla ole mitään hämärää mielessään, niin tuskin pahastuu siitä, että todistaa henkilöllisyytensä.
Itse olen pyytänyt jokaiselta pennun ostajalta henk.todistuksen nähtäväksi ja kaikki ovat ymmärtäneet vallan loistavasti asian. En tosin kasvata koiria, mutta...et siis ole kasvattaja, mutta myyt pentuja, en oikein ymmärtänyt, no ei ole väliäkään.mutta miksi kauppakirjaan pitää ostajan todistaa henkilöllisyys,hänhän se maksumies on,eri asia tietty jos on väh.maks. ostaja. pyytääkö ostajat sinua näyttämään paprut, sehän se aiheellista ennenmin olisi, huijarikauppiaita on liikkeellä.
- Miina
petsi kirjoitti:
et siis ole kasvattaja, mutta myyt pentuja, en oikein ymmärtänyt, no ei ole väliäkään.mutta miksi kauppakirjaan pitää ostajan todistaa henkilöllisyys,hänhän se maksumies on,eri asia tietty jos on väh.maks. ostaja. pyytääkö ostajat sinua näyttämään paprut, sehän se aiheellista ennenmin olisi, huijarikauppiaita on liikkeellä.
En ole KOIRIEN kasvattaja. Laji on täysin toinen.
Ja sen vuoksi, että kauppaehdoissa on selkeä merkintä siitä, että ostajan tulee olla täysi-ikäinen alaikäisille en pentuja myy. Ja nuorelta ihmiseltä ei oikein muuten varmuudella voi saada tietää ikää kuin henk.todistuksen näyttämällä.
Ja tottakai, mikäli ostaja haluaa henk.todistukseni nähdä sen näytän, ei siinä ole mitään ongelmaa :)
- nimetön
juuri tälläisten "poliisi" kasvattajien takia monet ostavat paperittoman
- Jaa jaa
Mikä oikeus sinulla on udella muiden ihmisten terveystietoja? Mitä jos pennunostajat utelisivat sinulta sairauskertomuksiasi? Oletko kenties ollut hoidettavana koiranpuremien vuoksi? Voisivathan he vedota siihen, että haluavat tietää ovatko pentujen vanhemmat luonnevikaisia ihmisenpurijoita...
- kannanotto
ihmettelen ostajaa, miksi hän "tuhlaa ruutia" tähän kasvattajaan, kyllä mäyriksiä löytyy muiltakin.
- Heidi
ettei Helsingin terveyskeskuksista tahdo aikaa löytyä allergiatesteihin, varsinkaan tälläisissä tapauksissa. Ja jos löytyy, niin mennään lääkärin lähetteellä ja lääkärille saat ajan mahdollisesti kuukausien päähän, koska kyse ei ole akuuttitapauksesta. Ja niinkuin joku jo sanoi yksityisellä tehtävistä allergiatesteistä saa pulittaa satoja euroja. Mielestäni allergiatestit ei edes takaa mitään, nimenomaan niinhän se käy että jos ostat ensimmäisen koirasi ja käyt testissä, joka on puhdas, niin vuoden päästä voit olla jo niin herkistynyt koiran hilseelle ym. että olet jo allerginen.. Itselläni on ollut kohta 20v. kissoja ja 2v. sitten todettiin kissa-allergia. Aikaisempi allergiatesti joskus yli 10v. silloin näytti että ei kissa-allergiaa. Kukaanhan ei sitä toivo mutta mielestäni äkillisesti puhjennut, todellinen allergia on hyvä syy luopua koirasta ja etsiä sille uusi hyvä koti. Omallakaan terveydellä ei ole leikkimistä. Voithan silti laatia kauppasopimukseen ehdon, että jos koirasta joudutaan luopumaan, se palautuisi sinulle. Voi tulla sinulle vastaan tilanteita että testit on tehty ja silti allergia puhkeaa myöhemmin..
- Opit
näistä vastauksista?
- kkmäyris
En mitään, jatkan samalla periaatteella kun tähänkin mennessä. Hyvin on kuitenkin pentuni maailmalle päässeet. Eli kasvatusta jatkan ja pentujen luovutuksessa käytän samaa periaatetta kun tähänkin asti. Kun en tuota pentuja yletöntä määrää niin eipä niitä käsiin jää, pikemminkin kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Max. 2 pentuetta vuodessa, tällä hetkellä ei käytössä ole kuin yksi narttu mikä saattaisi olla sopiva jalostukseen. aika näyttää.
- Issukka
kkmäyris kirjoitti:
En mitään, jatkan samalla periaatteella kun tähänkin mennessä. Hyvin on kuitenkin pentuni maailmalle päässeet. Eli kasvatusta jatkan ja pentujen luovutuksessa käytän samaa periaatetta kun tähänkin asti. Kun en tuota pentuja yletöntä määrää niin eipä niitä käsiin jää, pikemminkin kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Max. 2 pentuetta vuodessa, tällä hetkellä ei käytössä ole kuin yksi narttu mikä saattaisi olla sopiva jalostukseen. aika näyttää.
mutta...! Eipä sitten asialle voi mitään, jos jatkossakin niuhotat tuohon tyyliin! Omahan toki on asiasi, tosin vähän voisit löysätä sentään!
- pakko minunkin
siis minun mielestäni jokainen kasvattaja saa vaatia mitä papereita ja testejä tahansa. Pennut ovat kasvattajan perheenjäseniä niin kauan kuin uusi koti löytyy. Kenenkäänhän ei tarvitse testeihin suostua vaan voi katsella muilta kasvattajilta. Se joka testeihin suostuu ilmeiseti todella haluaa pennun. Jokainen ostaja voi itse päättää.
Itse en kyseisiä papereita vaatisi, mutta jokainen tyylillään ja hyvä niin.
Itse juuri kurssin käyneenä ja kasvatustyön aloittamista harkitsevana...
Eli mielestäni et ole huono kasvattaja. Kaikkien kasvattajien motiiveja ja työtapoja arvostellaan aivan varmasti jossain vaiheessa.
Tsemppiä vain todella suurelle työllesi! Tavan tallaaja ei aina ymmärrä mitä kaikkea kasvattaja työ on. - lainattua
voi kun asia olisi näin yksinkertainen.
Ihminen, joka koskaan ei ole ollut tekemisissä koirien kanssa ei voi olla niille allerginen.
Allergia puhkeaa vasta sitten, kun on koiran hilsettä talossa.
Eli jos jatkat vastuuntuntoisena kasvattajana työtäsi, on sinun lainattava koiraa pariksi viikoksi ostaja ehdokkaalle jotta voisi saada luotettavamman testituloksen.
Tai sitten kerää koiran hislettä, jotta ehdokas voi sitten kotonaan hieroa sitä ihollensa luotettavampaa testitulosta varten.
Ja kuitenkin, kyllä se vaan on niin, että vaikka käyt kymmenessä testissä, voipi se allergia silti myöhemmin puhjeta.- jepuba
on LOISTAVAA! Itse ainakin tuen sinua!
- Jessess
Et tee mitään väärin. Hyvä vain että kysyt allergiatestiä, kun onhan noita ilmoituksia putkahdellut, joissa 5 kk vanha koira etsii uutta kotia allregian takia.
Silti vähän kummaksun periaatetta. Itse etsin uuden kodin sisaren koiralle, koska hänen perhetilanteensa oli kriisissä ja koira kärsi siitä niin paljon, että päätettiin hankkia uusi koti.
Uudella omistajalla ei ollut allergioita ja koiria löytyi entuudestaan. SILTIKIN saimme puolen vuoden päästä ilmoituksen heiltä, etteivät halua pitää koiraa, koska uusi poikaystävä oli allerginen juuri sisaren spanielin hilseille ja karvalle. Eli Tilanne elää koko ajan. Et voi olla varma, jos kyse on isommasta perheestä, milloin ilmestyy uusi ihminen perheeseen poikaystävänä tai vauvana. Nykyään siskon spanielilla on vakituinen paikka, jossa käymme silloin tällöin vierailemassa ja olemme tyytyväisiä siitä, ettei uusi omistaja heitä koiraa pellolle allergisien ystäviensä takia. Hän käy mielummin heidän luona kylässä, kuin antaisi koiran pois, jotta ystävät voisivat kyläillä hänen luona.
Myös allergiatestin kalleus on aika paha asia, varsinkin opiskelijoita ei oikein innosta lähtä maksamaan 200-350 enemmän koirasta, vaan etsivät uuden kasvattajan.
MUTTA jos he tosiaan olivat kuulleet toiveesi ja tajusivat sinun vaativan sitä, eivätkä siltikään hankkineet sitä, teit aivan oikein! Ja ihmettelen myös käteistä.. Aikovatko he vain ottaa pennun ja lähtä livokkaan niin, ettet voi tarkistaa, millaiseen perheeseen se oikeastaan menee, siis myöhempää tarkistusta varten? Törkeää.. Itselläni ei ole enää yhteyksiä shelttini kasvattajaan, mutta alkuaikoina, hän tarkisti minulle annetun pennun luonnetta ja kuntoa (ettei ole laiminlyöty sitä millään lailla), antoi neuvoja kun kysyin ja muuta sellaista, olihan tämä tämänhetkinen koira minun ensimmäiseni (se on tällä hetkellä 8-vuotta ja erittäin energinen pakkaus harmaahapsuista huolimatta) mitä pidin oikein järkevänä. Ainahan sitä kuulee ihmisistä, jotka heittävät koiran seinaan suutuspäissään... Ja ihmisiä, jotka eivät huolehdi pitää koiraa silmillä ja tapattavat koiransa huolimattomuuttaan..- ...
"kun onhan noita ilmoituksia putkahdellut, joissa 5 kk vanha koira etsii uutta kotia allergian takia."
Itse uskon, että iso osa näistä ei ole allergiaa nähnytkään. Perheessä on vain huomattu, että pentu ei olekaan vain pieni ja söpö vaan osaa olla myös raivostuttava ja uppiniskainen.
- Allergia on myös joskus hyvä tekosyy!
Kuule, nämä " allergiat " tulevat joskus kuin tilauksena, siis että ennen ei ole tiedetty allergiasta mutta kun on otettu pentu, eikä sen kanssa jakseta paria kuukautta enempää puhkeaa sopivasti allergia...
että ihan oikein teit.
Joku lääkäri joskus sanoi, että lasten allergioista on tehty ihan liian suuri numero. Maatiloilla kasvaneet ja eläinten kanssa tekemissä olleet lapset ovat hyvin harvoin " allergisia".
Nykypäivän steriili ympäristö sen aiheuttaa.
Mutta ihanaa, kun osasit pitää pennun puolia.
Minulla 3 v kk mäykky tyttö.
Meillä ollut koira " aina" eli 25 vuotta, lapsia kolme, ei mitään allergiaan viittaavaa ikinä ja nyt lastenlapset myös " koirallisia" - sama juttu = ei allergioita. - sakemaanikko
Olet HYVÄ kasvattaja!
- Sands
Minulla allergiatesti näyttää kakkosta koiralle, eli allergia löytyy. Silti meillä on ollut kohta 10 vuotta saksanpaimenkoira, eikä mitään oireita ole tullut. Lapsuudestani saakka olen aina asunut taloudessa, jossa on ollut vähintään yksi koira, belggareita, sakuja ja muita isoja koiria, eli koiria sieltä allergisoivimmasta päästä.
Jos tällainen käytäntö yleistyisi, en saisi enää miltään hyvältä kasvattajalta hyvää harrastuskoiraa.
- Kaikkea sitä ...
Mitvit.. tuskin sinä olet ainoa rodun pentuja kasvattava. Miksi on väkisin tahdottu ostaa juuri sinulta, jos mielipiteet ja kemiat eivät pelaa yhteen ?
Tämähän on jo kohta kuin se Ruotsin juttu ... kai olet siitä kuullut.
Sinun ei ole pakko myydä kenellekään pentua, syyksi käy ihan (ikävä kyllä) vaikka muulla paikkakunnalla asuminen tai aivan mikä tahansa. Ei sinulla ole mitään velvoitetta myydä kenellekään, ellet ole tehnyt alustavia koirakauppoja / ottanut varausmaksua vastaan.
Ja kyllä niitä sellaisiakin kauppoja jätetään sitten kesken.
Ei heidän ole tosiaan pakko yksityisasioitaan sinulle kertoa, eikä käydä allergiatesteissä: se on tosi.
Ja yhtä tosi, ettei sinun tai muiden ole pakko kenellekään toisille myydä pentuja. Sinä saat kysellä mitä tahtoo ja tehdä päätöksesi siitä kenelle myyt, sen perusteella, miltä sinusta tuntuu.
Se on kahden kauppa. Ne kaksi kun käyvät yhteismielellä, kauppa silloin. Jos ei, ei kauppaa. - että kasvattaja
on se joka valitsee ostajat. Mutta mielesätmi olet hieman liian tiukkapipoinen. Sillä suurin osa kotia vaihtavista koirista ovat ns. ongelmakoiria, joita myydään "ajanpuutteen" tai "allergian" vuoksi. Eli allergiatodistuksen vaatimisesta huolimatta et voi olla varma etteikö koira joutuisi vaihtamaan kotia jostain muusta syystä! Etkä voi puhtailla allergiatodistuksilla estää myöhempää sairastumista, vai mitä?
Mitä jos allergiatodistusten sijaan keskittyisit tentaamaan ostajilta muita asioita, esim. että mitä he aikovat tehdä jos sairastuvat koira-allergiaan? ja muita koiran pitoon liittyviä asioita? - pekisa
Olipas täällä paljon mielipiteitä :)
Omistan kaksi koiraa ja olen sekä koira-allergikko että astmaatikko. Myös puolisoni on koira-allergikko ja hänellä on myös PAHA astma. Kun puolisoni allergiat ja astma vastikään todettiin, sanoi lääkäri ettei koiria tarvitse laittaa pois eikä hän edes sitä suosittele, sillä OMAAN KOIRAAN TOTTUU. Pääasiana lääkäri piti sairauksien kannalta, että koirat eivät pääsisi makuuhuoneeseen ja pidetään lääkitys kunnossa. Meillä on siis opetettu koirat kokonaan pois makkarista! Aamuisin on helppo herätä ja hengittää, eikä kummallakaan ole mitään oireita. Nuorempi koira (jonka kasvattaja [kasvattanut menestyksekkäästi vuodesta1988] on myös koira-allergikko, kertoi minulle vapaaehtoisesti kuten myös minä hänelle olemassa olevista allergioista) on nyt siis 8kk vanha, eikä sekään enää aiheuta minkäänlaisia oireita, koska SIIHEN ON TOTTUNUT. Ja jos vakavasta allergiasta on kyse, niin se tod.näk. on tiedossa jo ennestään, eikä silloin toivottavasti edes aleta harkitsemaan koiran hankintaa.. Ja jos pahasti allerginen ostajaehdokas tulisi esim minun luokse ostamaan pentua, muuttuisi koirat tavattuaan punaiseksi, vinkuvaksi ja itseään raapivaksi ostajaksi, saattaisin itsekkin vakavasti harkita myymistä :/
Tärkeämpää kuin se, että onko ostaja allerginen (varsinkin jos tällä on ollut/on ennestään koiria), on se että mitä uusi koiranomistaja aikoo nappulansa kanssa alkaa tekemään! Esimerkiksi itse (suunnitelmissa kun on nuoremmalla mahdollisesti pennut joskus teettää) pitäisin tätä huomattavasti tärkeämpänä seikkana. Rotuna täällä on (käyttölinjainen) gordoninsetteri, jota en sohvankoristeeksi myisi, enkä kyllä välttämättä mäykkyäkään, ainakaan ne eivät pelkiksi kotikoiriksi sopisi joita itse olen tavannut, molemmilla siis kyseessä aktiivisia koiria.. :) Jotakin olisi koiran kanssa harrastettava. Ei välttämättä mitään rodunomaista, kunhan on AKTIIVINEN ja INNOKAS. Suurin osa kodinvaihtajista joita itse olen tavannut (ja yhden aikoinaan omistanut) on laitettu pellolle sen takia että koiralle on annettu liian vähän virikkeitä joka on näkynyt mm. koiran oma-alotteisena asunnon uudelleensisustamisena :) Itse harrastan vanhemman koiran kanssa mm TOKOa ja MEJÄä, sekä kokeillut vaikka mitä muuta, nuoremmalla on perustottelevaisuus menossa, tavoitteena jonakin päivänä KAME kokeet :) Eipä lopu koirilla virikkeet ja kotona ollessa voi ottaa ihan iisisti ;) Pakkohan ei ole harrastaa "virallisia" lajejakaan, KUNHAN KOIRALLA ON VIRIKKEITÄ JA SE OTETAAN MUKAAN PERHEEN ELÄMÄÄN PERHEENJÄSENENÄ :)
Ilpista syksyä kaikille :) - pekisa
Ai niin, unohtui.. :) Päätöshän on aina sinun kenelle myyt koiran, ja mielummin liian tarkka kuin löysä, mutta ehkä todistuksen vaatiminen on vähän liikaa, tai no, minä voisin ainakin jo kättelyssä kertoa sen suoraankin, olen allerginen, mutta ei ole tähänkään mennessä estänyt elämästä koiran kanssa :) Mikään laki ei todellakaan velvoita myymään koiraa kenelle tahansa sitä haluavalle, vähän samaan tapaan kuin se että ravintolakin saa valita asiakkaansa, kaikkia ei ole pakko päästää sisään ja kenkien värin perusteella voi ovelta käännyttää. Mutta nyt on kuitenkin kyseessä elävä olento joka tulee olemaan uuden omistajan ilona (ja suruna :) parhaimmillaan seuraavat 15 vuotta.
- nuhanenäinen
Minullakin astma ja allergiaa, mutta koira ollut talossa 30 vuotta. Kun taloon tulee uusi koira, olen nuhanenä noin 2 viikkoa ja sitten oireet hellittää. Harrastan myös aktiivisesti koirieni kanssa.
Harmi jos tuollaisesta tulee yleinen käytäntö.
Eihän työnantajallekaan omia sairauksia tarvitse kertoa, ainoastaan näyttää lääkärin todistus, onko sopiva työhön terveyden puolesta. Minusta kaikilla ihmisillä on henkilösuoja, joku intimiteettisuoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?323790- 983404
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim1043338- 773138
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m703060Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.862795- 352580
- 692483
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se452412- 902156