En tiedä, kuuluuko tämä tänne, mutta moni täällä voisi tietää asiasta.
Menkkani loppuivat n. 5 kk sitten, kun laihduin. Lopulta olin 7 kiloa alipainoinen, joka ei ehkä kuulosta pahalta. Olen saanut lisää painoa ja ollut n. kolme viikkoa enää vain pari kiloa alle normaalin painon. Yritän lihottaa kokoajan, mutta koska menkkani alkavat?
Syön nykyään hyvin, n. 3000 kaloria ja kulutan kilpaurheiluni takia n. 2500-2700. Ainoa, mitä kammoan, on rasva. Syön vanhempieni tekemää kotiruokaa, mutta vaikkapa leivän päälle en uskalla laittaa kasvisrasvalevitettä.
Neuvoja tai kokemuksia kaivataan kipeästi!:(
miten menkat takaisin?
10
3815
Vastaukset
- parantumassa
Tuttu juttu! Minäkin pelkäsin rasvaa. Nyt myöhemmin ymmärrän, että siinä ei ole mitään pelättävää, kunhan valitsee rasvanlähteet oikein eli siis sellaisia tuotteita, mitkä sisältävät hyvälaatuisia rasvahappoja.
Rasvan käyttö säätelee myös kylläisyyden tunnetta. On kuulemma tutkittu juttu, että esim. rasvattomia ja light-tuotteita käyttävillä ihmisillä on suurempi riski ylipainoon.
Muista, että rasvat ovat yksi tärkeimmistä energianlähteistäsi ja elintärkeitä aivojen toimintaan! Ravitsemusterapeuttini kanssa olen monta kertaa käsitellyt tätä pelkoani ja nyt alan vihdoin päästä siitä taas irti. Voi leivänpäällä ja öljyn käyttö ruuanlaitossa ei tarkoita sitä, että niiden rasva muodostuisi suoraan rasvakudokseksi! Rasvakudos lisääntyy silloin, kun energiaa tulee yli kulutuksen. Alipainoisena sinun ei kannata sitäkään pelätä, älä siis huoli, sinä tarvitsen sitä!
Kuukautisista vielä: niiden poisjäänti voi aiheutua ja uudelleen käynnistyminen viivästyä esim. liian alhaisesta rasvaprosentista tai runsaasta liikunnan harrastamisesta. Joskus tarvitaan painon ylikorjaantuminen, jotta kuukautistoiminta käynnistyy taas.
Näillä näkymin sinun kannattaisi vain odotella rauhassa. Tuolla menolla painosi asettuu sinulle itselle parhaimpaan kohtaan :) Älä pelkää! Tsemppiä!
(Yllä olevat tiedot olen saanut kolmelta eri ravitsemusterapeutilta, joten uskon niiden pätevyyteen)- apua!
Kiitos!! Tsemppasit mua ihan mielettömästi!
- vanhan mummon luusto
apua! kirjoitti:
Kiitos!! Tsemppasit mua ihan mielettömästi!
Lääkäriltä ja ravitsemusterapeutilta suosittelisin hakeen neuvoja. Menkat yleensä alkaa ku elimistö saanu tarpeeks energiaa. Toi 5kk ei ehkä vielä hälytä,mut liikut paljon,ni oisitko jopa ns.ylikunnossa? Mulle kävi joskus niin,mut menkat oli ollu pois jo vuoden verran. Anoreksiaa ja ortoreksiaa sairastin sillon. 4 vuotta olivat pois,ja aattelin et "hyvä niin". Virhe. Luuntiheysmittauksessa mulla todettiin vakavaa alentumista selässä ja lonkissa,kalkkitabletit närästää ja maitotuotteet oksettaa (bulimiakin on ollut,vakava ja kauan),eli pahempi yhtälö. Menkat alko ku olin vieläkin alipainossa,171/50,mikä varsin ihme. Vahinkoo kuitenkin jo tapahtunu. Lyhenin sentin,jatkuva selkäsärky,luita murtuu vähästäkin. Siks neuvoisinkin sut,ketjun alottaja,lääkärin jutulle. Vaikka mun esimerkki ääremmästä päästä ja omaa tyhmyyttä paljonkin,on ihan selkee yhteys menkkojen poisjäämisellä ja osteoporoosilla. Kysy samalla onko liikuntamuoto varmasti hyvä,ettei väärä,ja luuntiheyden mittaus ei olis sullekaan pahitteeks,täytyy kuitenkin olka mukana missä mennään,terveyttä kun ei saa aina takasin. Tsemppiä!!! :)
- apua!
vanhan mummon luusto kirjoitti:
Lääkäriltä ja ravitsemusterapeutilta suosittelisin hakeen neuvoja. Menkat yleensä alkaa ku elimistö saanu tarpeeks energiaa. Toi 5kk ei ehkä vielä hälytä,mut liikut paljon,ni oisitko jopa ns.ylikunnossa? Mulle kävi joskus niin,mut menkat oli ollu pois jo vuoden verran. Anoreksiaa ja ortoreksiaa sairastin sillon. 4 vuotta olivat pois,ja aattelin et "hyvä niin". Virhe. Luuntiheysmittauksessa mulla todettiin vakavaa alentumista selässä ja lonkissa,kalkkitabletit närästää ja maitotuotteet oksettaa (bulimiakin on ollut,vakava ja kauan),eli pahempi yhtälö. Menkat alko ku olin vieläkin alipainossa,171/50,mikä varsin ihme. Vahinkoo kuitenkin jo tapahtunu. Lyhenin sentin,jatkuva selkäsärky,luita murtuu vähästäkin. Siks neuvoisinkin sut,ketjun alottaja,lääkärin jutulle. Vaikka mun esimerkki ääremmästä päästä ja omaa tyhmyyttä paljonkin,on ihan selkee yhteys menkkojen poisjäämisellä ja osteoporoosilla. Kysy samalla onko liikuntamuoto varmasti hyvä,ettei väärä,ja luuntiheyden mittaus ei olis sullekaan pahitteeks,täytyy kuitenkin olka mukana missä mennään,terveyttä kun ei saa aina takasin. Tsemppiä!!! :)
Kiitos paljon, pisti miettiin! :) Liikun tosiaan paljon, mutta en usko, että olen ylikunnossa,sillä kerran jo olin sellaisessa.
Auttaako luustooni se, että juon nykyään maitoa joka päivä 6 lasia ja puuroihin myös? - vanhan mummon luut
apua! kirjoitti:
Kiitos paljon, pisti miettiin! :) Liikun tosiaan paljon, mutta en usko, että olen ylikunnossa,sillä kerran jo olin sellaisessa.
Auttaako luustooni se, että juon nykyään maitoa joka päivä 6 lasia ja puuroihin myös?Varmasti auttaa. :) Miten sun hemoglobiini? Onko ollu anemiaan viittaavia oireita? Verikokeet olis ehkä paikallaan,et ohan kaikki varmasti kunnossa. Tervejärkinen oot,ja määrätietoinen. Ei sulla varmaan mitään hätää,oottelet hetken ni kyl ne menkat sieltä alkaa. Jos ei,ni sit sinne lääkäriin. Mulla tapana takertua asioihin ja "huolehtia",mut enpä toivo kellekään tuntemattomallekaan vastaavaa mitä itte kokenu. Tsempit! :)
- lulunen.
Moikka! Menkat voidaan käynnistää myös keltahormoni-kuurilla. Mulla oli menkat olleet vuoden poissa, kun käynnistettiin ja sen jälkeen pysyivät yllä e-pillereillä. :)
- biyori
Entäs jos ne on jääneet pois vaikka on hormonikierukka mistä pitäs sitä erittyä elimistöön?
- apua!
Olen miettinyt tuota, mutta olen vadta yläasteella, eikä lääkäri ehdottanut, mutta kiitos vinkistä!:)
- Ruokakammoinen
Mul menkat ollu kohta 2 vuotta anoreksian takia pois . Kuinka saan ne enää takaisin kun ne eo millään palaa
- Hhkm
Ei auta kun painon normalisointi, kaikista parhain konsti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768