miten menkat takaisin?

Apua!

En tiedä, kuuluuko tämä tänne, mutta moni täällä voisi tietää asiasta.

Menkkani loppuivat n. 5 kk sitten, kun laihduin. Lopulta olin 7 kiloa alipainoinen, joka ei ehkä kuulosta pahalta. Olen saanut lisää painoa ja ollut n. kolme viikkoa enää vain pari kiloa alle normaalin painon. Yritän lihottaa kokoajan, mutta koska menkkani alkavat?

Syön nykyään hyvin, n. 3000 kaloria ja kulutan kilpaurheiluni takia n. 2500-2700. Ainoa, mitä kammoan, on rasva. Syön vanhempieni tekemää kotiruokaa, mutta vaikkapa leivän päälle en uskalla laittaa kasvisrasvalevitettä.

Neuvoja tai kokemuksia kaivataan kipeästi!:(

10

3526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parantumassa

      Tuttu juttu! Minäkin pelkäsin rasvaa. Nyt myöhemmin ymmärrän, että siinä ei ole mitään pelättävää, kunhan valitsee rasvanlähteet oikein eli siis sellaisia tuotteita, mitkä sisältävät hyvälaatuisia rasvahappoja.

      Rasvan käyttö säätelee myös kylläisyyden tunnetta. On kuulemma tutkittu juttu, että esim. rasvattomia ja light-tuotteita käyttävillä ihmisillä on suurempi riski ylipainoon.

      Muista, että rasvat ovat yksi tärkeimmistä energianlähteistäsi ja elintärkeitä aivojen toimintaan! Ravitsemusterapeuttini kanssa olen monta kertaa käsitellyt tätä pelkoani ja nyt alan vihdoin päästä siitä taas irti. Voi leivänpäällä ja öljyn käyttö ruuanlaitossa ei tarkoita sitä, että niiden rasva muodostuisi suoraan rasvakudokseksi! Rasvakudos lisääntyy silloin, kun energiaa tulee yli kulutuksen. Alipainoisena sinun ei kannata sitäkään pelätä, älä siis huoli, sinä tarvitsen sitä!

      Kuukautisista vielä: niiden poisjäänti voi aiheutua ja uudelleen käynnistyminen viivästyä esim. liian alhaisesta rasvaprosentista tai runsaasta liikunnan harrastamisesta. Joskus tarvitaan painon ylikorjaantuminen, jotta kuukautistoiminta käynnistyy taas.

      Näillä näkymin sinun kannattaisi vain odotella rauhassa. Tuolla menolla painosi asettuu sinulle itselle parhaimpaan kohtaan :) Älä pelkää! Tsemppiä!

      (Yllä olevat tiedot olen saanut kolmelta eri ravitsemusterapeutilta, joten uskon niiden pätevyyteen)

      • apua!

        Kiitos!! Tsemppasit mua ihan mielettömästi!


      • vanhan mummon luusto
        apua! kirjoitti:

        Kiitos!! Tsemppasit mua ihan mielettömästi!

        Lääkäriltä ja ravitsemusterapeutilta suosittelisin hakeen neuvoja. Menkat yleensä alkaa ku elimistö saanu tarpeeks energiaa. Toi 5kk ei ehkä vielä hälytä,mut liikut paljon,ni oisitko jopa ns.ylikunnossa? Mulle kävi joskus niin,mut menkat oli ollu pois jo vuoden verran. Anoreksiaa ja ortoreksiaa sairastin sillon. 4 vuotta olivat pois,ja aattelin et "hyvä niin". Virhe. Luuntiheysmittauksessa mulla todettiin vakavaa alentumista selässä ja lonkissa,kalkkitabletit närästää ja maitotuotteet oksettaa (bulimiakin on ollut,vakava ja kauan),eli pahempi yhtälö. Menkat alko ku olin vieläkin alipainossa,171/50,mikä varsin ihme. Vahinkoo kuitenkin jo tapahtunu. Lyhenin sentin,jatkuva selkäsärky,luita murtuu vähästäkin. Siks neuvoisinkin sut,ketjun alottaja,lääkärin jutulle. Vaikka mun esimerkki ääremmästä päästä ja omaa tyhmyyttä paljonkin,on ihan selkee yhteys menkkojen poisjäämisellä ja osteoporoosilla. Kysy samalla onko liikuntamuoto varmasti hyvä,ettei väärä,ja luuntiheyden mittaus ei olis sullekaan pahitteeks,täytyy kuitenkin olka mukana missä mennään,terveyttä kun ei saa aina takasin. Tsemppiä!!! :)


      • apua!
        vanhan mummon luusto kirjoitti:

        Lääkäriltä ja ravitsemusterapeutilta suosittelisin hakeen neuvoja. Menkat yleensä alkaa ku elimistö saanu tarpeeks energiaa. Toi 5kk ei ehkä vielä hälytä,mut liikut paljon,ni oisitko jopa ns.ylikunnossa? Mulle kävi joskus niin,mut menkat oli ollu pois jo vuoden verran. Anoreksiaa ja ortoreksiaa sairastin sillon. 4 vuotta olivat pois,ja aattelin et "hyvä niin". Virhe. Luuntiheysmittauksessa mulla todettiin vakavaa alentumista selässä ja lonkissa,kalkkitabletit närästää ja maitotuotteet oksettaa (bulimiakin on ollut,vakava ja kauan),eli pahempi yhtälö. Menkat alko ku olin vieläkin alipainossa,171/50,mikä varsin ihme. Vahinkoo kuitenkin jo tapahtunu. Lyhenin sentin,jatkuva selkäsärky,luita murtuu vähästäkin. Siks neuvoisinkin sut,ketjun alottaja,lääkärin jutulle. Vaikka mun esimerkki ääremmästä päästä ja omaa tyhmyyttä paljonkin,on ihan selkee yhteys menkkojen poisjäämisellä ja osteoporoosilla. Kysy samalla onko liikuntamuoto varmasti hyvä,ettei väärä,ja luuntiheyden mittaus ei olis sullekaan pahitteeks,täytyy kuitenkin olka mukana missä mennään,terveyttä kun ei saa aina takasin. Tsemppiä!!! :)

        Kiitos paljon, pisti miettiin! :) Liikun tosiaan paljon, mutta en usko, että olen ylikunnossa,sillä kerran jo olin sellaisessa.

        Auttaako luustooni se, että juon nykyään maitoa joka päivä 6 lasia ja puuroihin myös?


      • vanhan mummon luut
        apua! kirjoitti:

        Kiitos paljon, pisti miettiin! :) Liikun tosiaan paljon, mutta en usko, että olen ylikunnossa,sillä kerran jo olin sellaisessa.

        Auttaako luustooni se, että juon nykyään maitoa joka päivä 6 lasia ja puuroihin myös?

        Varmasti auttaa. :) Miten sun hemoglobiini? Onko ollu anemiaan viittaavia oireita? Verikokeet olis ehkä paikallaan,et ohan kaikki varmasti kunnossa. Tervejärkinen oot,ja määrätietoinen. Ei sulla varmaan mitään hätää,oottelet hetken ni kyl ne menkat sieltä alkaa. Jos ei,ni sit sinne lääkäriin. Mulla tapana takertua asioihin ja "huolehtia",mut enpä toivo kellekään tuntemattomallekaan vastaavaa mitä itte kokenu. Tsempit! :)


    • lulunen.

      Moikka! Menkat voidaan käynnistää myös keltahormoni-kuurilla. Mulla oli menkat olleet vuoden poissa, kun käynnistettiin ja sen jälkeen pysyivät yllä e-pillereillä. :)

      • biyori

        Entäs jos ne on jääneet pois vaikka on hormonikierukka mistä pitäs sitä erittyä elimistöön?


      • apua!

        Olen miettinyt tuota, mutta olen vadta yläasteella, eikä lääkäri ehdottanut, mutta kiitos vinkistä!:)


    • Ruokakammoinen

      Mul menkat ollu kohta 2 vuotta anoreksian takia pois . Kuinka saan ne enää takaisin kun ne eo millään palaa

      • Hhkm

        Ei auta kun painon normalisointi, kaikista parhain konsti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      233
      14204
    2. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      49
      3429
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      323
      2819
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1651
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      56
      1182
    6. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1130
    7. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1069
    8. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      62
      1055
    9. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      61
      995
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      58
      989
    Aihe