Hyppiminen pois metallipurkilla

mahdoton koira

Olen koittanut etsiä jo 4 kuukauden ajan hyviä koulutusmetodeja, millä saisi meidän hurjapäästä hyppimättömän. Koira painaa 25kg, ja se on puoli vuotias. Eli siis todella painava jos hyppää vasten (varsinkin aikuisena). Vieraat ei tykkää yhtään kun tämä kovapäinen tyttö hyppii vasten ja nuolee, eli on siis kiltti, ei halua satuttaa, mutta satuttaa tietämättään. (satuttaa siis kun kynnet painaa vasten ihoa kun koira on niin painava).

Olen seurannut eri koiraohjelmia, mm. paljon negatiivista palautetta saanutta Tanja Karpelaa, joka on kehottanut omistajia ja muitakin vieraita olemaaan kyykkyasennossa, kun koiraa tervehtii. Tämä ei vain meillä toimi. Koira laittaa etutassunsa reisille ja lipaisee koko naaman aivan kuolaiseksi. Muutenkin häslää kokoajan ympärillä.

Olen nyt kokeillut tälläistä keinoa, että ainakun koira hyppää vasten, tiputan metallipurkin (jossa on pikkukiviä(soraa) ja jotain muuta metallista ja rmisevää). Kun purkki osuu maahan, siitä kuuluu kova rämähdys, ja hyppiminen loppuu kuin seinään. Koira kuitenkin kiehnää häntä heiluen jaloissa, mutta neljällä tassulla, Ja heti kun tämä hyppiminen loppuu, niin tietenkin kehun heti.

Vieraitakin koitan kehottaa kehumaan koiraa, kun silä on neljä tassua maassa. Mutta onhan se hiukan noloa tiputtaa tälläinen metallipurkki lattialle ainakun koira hyppii, mutta pakko kai se on, kun ei tuo meidän jästipää opi millään mitään muuta!!!

Pelkään kuitenkin tällä keinolla koirani ja minun suhteeni hajoavan. Että koira ei enään luottaisikaan minuun, kun minä tiputtelen rämiseviä peltipurkkeja koiran viereen kun se hyppii.

22

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuapu

      Kyllä on nykyään elämä vaikeaa ja monimutkaista. Joka kerta kun alkaa hyppimään, kiellä "EI" ja tönäse nopeasti mutta napakasti polvella koiraa siihen kohtaan, joka hyppiessä on polven korkeudella (maha/rintakehä). Siis ei mitään kuritusta tai satuttamista, pieni epämiellyttävä hetki vain koiralle. Kehu kun laskeutuu neljälle tassulle. Toimii tehokkaasti ja nopeasti. Toistoja ei tarvita kuin parina päivänä, kun omistaja ennakoi ja on systemaattinen. That's it. Ei ole oma keksintöni, vaan vuosikymmeniä sitten luettu jostain koirankoulutusoppaasta.

    • Turhaanpa...

      "Pelkään kuitenkin tällä keinolla koirani ja minun suhteeni hajoavan. Että koira ei enään luottaisikaan minuun, kun minä tiputtelen rämiseviä peltipurkkeja koiran viereen kun se hyppii. "

      ...pelkäät. Koira on aina kiintynyt omistajaansa joka voi olla vaikka minkälainen pulsu, kunhan ei pahoinpitele tmv. Ja sitäpaitsi, kun koira on oppinut tavoille, se oppi pysyy jatkossa pelkällä sanomisella. Näin sinulle jää koirasi loppuikä aikaa lähentää suhdettanne. Muista mitä iso kirja sanoo asiasta eli "valmenna poika(tyttö) tiensä päähän nuorena, niin hän ei vanhanakaan poikkea siltä". Tätä periaatetta voi soveltaa hyvin myös lemmikkikoiraan, sillä sehän on ymmärryskyvyltäänkin kuin lapsi.

    • Ffffffffffffffffff

      Lopeta ensalkuun se koran kehuminen turhasta. Ei suakaan äiti oo kehunu että hyvähyvä kun kävelit kahdella jalalla, vaikka varmasti kielsikin nelinkontin rymyämisen.
      Mieti aina mitä toinen koira tekisi siinä tilanteessa. Ei emä pentua kehu, puuttuu vain siihen korjattavaan tekemiseen. Hyvähyvä-hienotyttö-jutut onki temppuja varten, eli istu maahan paikka nouda... Mutta kun koira pyörii ihmisten jaloissa, häntä vipattaa tuhatta ja sataa, ja sitten sitä kehutaan (eikä koira ymmärrä mistä, sillä se käveleekin neljällä tassulla koko elämänsä) koira riehaantuu ja innostuu, jolloin seuraava askel onkin taas hyppy ihmistä vasten.
      Kolinapurkin kanssa kannattaa olla varovainen, eikä sitä kannattaa heitellä ympäriinsä, jos et osaa koiraasi lukea hyvin tarkasti. Jos kuitenkin sitä käytät, muista aina kielto samalla kun pamautat purkkia maahan, ettei se opi kuuntelemaan ourkkia vaan jossain vaiheessa jo kieltoakin ilman purkkia!
      Varmasti aiheuttaa enemmän hallaa kuin hyötyä väärin käytettynä, joten varovasti sen kanssa! Äläkä missään nimessä käyttäydy enää noin epäloogisesti koirasi kanssa, tulet vaan myöhemmin entistä enemmän ihmettelemään...
      Onnea!

      • mahdoton koira

        Miten niin käyttäydyn epäloogisesti? Perusteletko vähän :)


      • Asiaa_
        mahdoton koira kirjoitti:

        Miten niin käyttäydyn epäloogisesti? Perusteletko vähän :)

        Viestin kirjoittaja tarkoitti luultavasti epäloogisella käyttäytymisellä sitä että kehut koiraa kun sillä on neljä tassua maassa. Itsekin olen sitä mieltä ettei koiraa silloin tarvitse kehua, sillä omista kokemuksista oppineena tiedän ettei koira ymmärrä sitä kehuna (eikä se vahvista sen hetkistä käyttäytymistä), vaan se luulee että sitä yritetään innostaa, ja hyppiminen alkaa taas. Kun koira on rauhoittunut, vieraat tai sinä voi silittää koiraa. Sillä se vahvistaa sen hetkista koiran mielentilaa.

        Kolinapurkin kanssa kannattaa olla todella johdonmukainen. Muuten koko kolinapurkkitreenaaminen voi osoittautua turhaksi. Eli muista tiputtaa aina kun hypähtää, niin silloin se oppii että _aina_ kun se hyppii niin kolahtaa, ja muista tosiaan tuo kielto samaan aikaan, niin myöhemmin myös pelkkä kieltosana tehoaa.

        Ja vieraat kannattaa itse laittaa kieltämään koiraa hyppimistä heitä vasten, niin koira oppii kunnioittamaan heitäkin. Vieraille kolinapurkki käteen ja kieltämään. Jos ihmettelevät, niin selitä että koirankoulutus meneillään, ja että siitä olisi suuri apu.

        Toivottavasti tästä oli edes jotain apua ja toivottavasti saat koirasi koulutettua :) !

        Muista että jos jostain syystä purkki ei tehoa/koirasi rupeaa pelkäämään sitä/tmv, niin löytyy paljon muitakin menetelmiä.

        Tässä yksi keskustelu samasta aiheesta, johon on tullut monia hyviä vastauksia:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11516243


      • molossi ei rek
        Asiaa_ kirjoitti:

        Viestin kirjoittaja tarkoitti luultavasti epäloogisella käyttäytymisellä sitä että kehut koiraa kun sillä on neljä tassua maassa. Itsekin olen sitä mieltä ettei koiraa silloin tarvitse kehua, sillä omista kokemuksista oppineena tiedän ettei koira ymmärrä sitä kehuna (eikä se vahvista sen hetkistä käyttäytymistä), vaan se luulee että sitä yritetään innostaa, ja hyppiminen alkaa taas. Kun koira on rauhoittunut, vieraat tai sinä voi silittää koiraa. Sillä se vahvistaa sen hetkista koiran mielentilaa.

        Kolinapurkin kanssa kannattaa olla todella johdonmukainen. Muuten koko kolinapurkkitreenaaminen voi osoittautua turhaksi. Eli muista tiputtaa aina kun hypähtää, niin silloin se oppii että _aina_ kun se hyppii niin kolahtaa, ja muista tosiaan tuo kielto samaan aikaan, niin myöhemmin myös pelkkä kieltosana tehoaa.

        Ja vieraat kannattaa itse laittaa kieltämään koiraa hyppimistä heitä vasten, niin koira oppii kunnioittamaan heitäkin. Vieraille kolinapurkki käteen ja kieltämään. Jos ihmettelevät, niin selitä että koirankoulutus meneillään, ja että siitä olisi suuri apu.

        Toivottavasti tästä oli edes jotain apua ja toivottavasti saat koirasi koulutettua :) !

        Muista että jos jostain syystä purkki ei tehoa/koirasi rupeaa pelkäämään sitä/tmv, niin löytyy paljon muitakin menetelmiä.

        Tässä yksi keskustelu samasta aiheesta, johon on tullut monia hyviä vastauksia:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11516243

        Koira ei ymmärrä kehuna?Miksei se ymmärrä,jos se tietää,mitä sana tarkoittaa?
        ihan sama asia on kehuissa niin normi ns.peruskasvatuksessa,kuin kouluttamisessakin,että kehut/palkka merkkaa toivotun tuloksen.

        Kehuminen myös mitoitetaan sopivalla volyymilla,yksilön,tarpeen,kuin myös tilanteen ym.mukaan.Tämäkin ihan samoin kotikasvatuksessa,kuin koulutuksessa.

        Ihmistä ja koiraa ei kannata suoraan verrata.Ihmisellä ei ole koiran kieltä niin hyvin hallussa ylipäätään,kuin lajitoverilla,joten toimintaa ei voi suoraan verrata.Eihän se koiraemo käytä kolinapurkkiakaan :D

        Jos koiran kehuminen oikesta on epäloogista,niin omat koirani on sitten melko epäloogisesti kasvatettu...Mutta eipähän ole yhdellekkään mitään purkkejakaan tarvittu,vaan se epäloogisuus on hoitanut osaltaan hommansa :D


      • jeees_
        molossi ei rek kirjoitti:

        Koira ei ymmärrä kehuna?Miksei se ymmärrä,jos se tietää,mitä sana tarkoittaa?
        ihan sama asia on kehuissa niin normi ns.peruskasvatuksessa,kuin kouluttamisessakin,että kehut/palkka merkkaa toivotun tuloksen.

        Kehuminen myös mitoitetaan sopivalla volyymilla,yksilön,tarpeen,kuin myös tilanteen ym.mukaan.Tämäkin ihan samoin kotikasvatuksessa,kuin koulutuksessa.

        Ihmistä ja koiraa ei kannata suoraan verrata.Ihmisellä ei ole koiran kieltä niin hyvin hallussa ylipäätään,kuin lajitoverilla,joten toimintaa ei voi suoraan verrata.Eihän se koiraemo käytä kolinapurkkiakaan :D

        Jos koiran kehuminen oikesta on epäloogista,niin omat koirani on sitten melko epäloogisesti kasvatettu...Mutta eipähän ole yhdellekkään mitään purkkejakaan tarvittu,vaan se epäloogisuus on hoitanut osaltaan hommansa :D

        Tämä kehuminen nyt sattuu yleensä vain laukaisemaan epätoivotun käyttäytymisen niin hinassavedon kannalta kuin hyppimisenkin kannalta. Ainakin niissä tapauksissa missä itse olen ollut paikalla. Jotain muuta palkintoa voi käyttää, esim herkku. Kehuahan käytetään myös kun koiraa innostetaan ja kannustetaan, ainakin yleensä äänensävy on sama kuin kehussa.

        Mutta tokihan se voi toimia, omasta mielestä vain hieman sekavaa koiran kannalta :)


      • jeees_ kirjoitti:

        Tämä kehuminen nyt sattuu yleensä vain laukaisemaan epätoivotun käyttäytymisen niin hinassavedon kannalta kuin hyppimisenkin kannalta. Ainakin niissä tapauksissa missä itse olen ollut paikalla. Jotain muuta palkintoa voi käyttää, esim herkku. Kehuahan käytetään myös kun koiraa innostetaan ja kannustetaan, ainakin yleensä äänensävy on sama kuin kehussa.

        Mutta tokihan se voi toimia, omasta mielestä vain hieman sekavaa koiran kannalta :)

        Mä olen kanssa samaa mieltä, että kun koiralta pyydetään passiivista käytöstä, sitä on turha "nostattaa" kehumalla tms.
        Ja sitäkin mieltä, että koira ei silloin välttämättä tajua ollenkaan mistä sitä kehutaan.

        Koiralla on vetämisongelma ja nyt kun se on kävellyt vaikka 50 m oikein ja sitä kehutaan, mitä sen pitäisi tajuta kun se on vain "ollut" ?

        Sitten hyvä hyvä-poika/tyttö ja innostetaan koiraa vain lisää.

        Kun koiraa hillitään ja sitä ajetaan passiiviseen käytökseen, paras palkka ja selkein palkka koirankin kannalta on vain "rauha", eli hiljaisuus kaikin puolin.


      • clarma kirjoitti:

        Mä olen kanssa samaa mieltä, että kun koiralta pyydetään passiivista käytöstä, sitä on turha "nostattaa" kehumalla tms.
        Ja sitäkin mieltä, että koira ei silloin välttämättä tajua ollenkaan mistä sitä kehutaan.

        Koiralla on vetämisongelma ja nyt kun se on kävellyt vaikka 50 m oikein ja sitä kehutaan, mitä sen pitäisi tajuta kun se on vain "ollut" ?

        Sitten hyvä hyvä-poika/tyttö ja innostetaan koiraa vain lisää.

        Kun koiraa hillitään ja sitä ajetaan passiiviseen käytökseen, paras palkka ja selkein palkka koirankin kannalta on vain "rauha", eli hiljaisuus kaikin puolin.

        Varsinkin jos koira vaivoin hillitsee itsensä, eli on pään sisällä vielä "vireessä" mutta hillitsee itseään käskyn alla tms - kehuminen vain laukaisee aiemman käytöksen ja se kehuminen määränpäätä ajatellen on ihan turhaa koiran kannalta, päinvastoin se helpommin vain sekoittaa asioita.


      • jeees_ kirjoitti:

        Tämä kehuminen nyt sattuu yleensä vain laukaisemaan epätoivotun käyttäytymisen niin hinassavedon kannalta kuin hyppimisenkin kannalta. Ainakin niissä tapauksissa missä itse olen ollut paikalla. Jotain muuta palkintoa voi käyttää, esim herkku. Kehuahan käytetään myös kun koiraa innostetaan ja kannustetaan, ainakin yleensä äänensävy on sama kuin kehussa.

        Mutta tokihan se voi toimia, omasta mielestä vain hieman sekavaa koiran kannalta :)

        Tässä tullaan taas siihen,että asioita voidaan tehdä joko oikein tai väärin.Ja jos ei osata tehdä oikein,niin itse asiaa se ei huonoksi kumminkaan tee ;)

        "Kehuahan käytetään..." Kyllä,mutta tuolla jo kirjoitin,että se mitoitetaan.Ja äänensävy kuuluu siihen mitoitukseen siis myös ;)

        Minusta taas ei ole sekavaa,vaan loogista se,että koiralle nimenomaan opetetaan mitä halutaan,motivoidaan ja merkataan toivottu asia.Ihan perusoppimisjuttuja...
        Epäloogisempaa on minusta se,että oikeaa toimintaa ei joko opeteta tai ei myöskään ilmaista koiralle,koska tekee toivotun.


      • clarma kirjoitti:

        Mä olen kanssa samaa mieltä, että kun koiralta pyydetään passiivista käytöstä, sitä on turha "nostattaa" kehumalla tms.
        Ja sitäkin mieltä, että koira ei silloin välttämättä tajua ollenkaan mistä sitä kehutaan.

        Koiralla on vetämisongelma ja nyt kun se on kävellyt vaikka 50 m oikein ja sitä kehutaan, mitä sen pitäisi tajuta kun se on vain "ollut" ?

        Sitten hyvä hyvä-poika/tyttö ja innostetaan koiraa vain lisää.

        Kun koiraa hillitään ja sitä ajetaan passiiviseen käytökseen, paras palkka ja selkein palkka koirankin kannalta on vain "rauha", eli hiljaisuus kaikin puolin.

        Ei sitä nostatekaan,ellei sitä haluta,vaan merkataan toivottu...
        Ja kyllä koira tajuaa,jos se ylipäätään tajuaa,kuten normi koirat,mistä palkka tulee.
        Koira elää oppimistakin ajatellen hetkessä,eli paras palkkaushetki on se,joka parhaiten edesauttaa,eli sekunnilleen se tilanne/tila,mistä palkataan.

        "Koiralla on vetämisongelma..."Siinä palkataan tietenkin sitä,mitä halutaan eli oikeaoppista liikkumista.Tosin jos kyse oikeaoppisesta tilanteesta,niin palkka pitää tulla ekakertaa jo heti,kun aloittaa oikean toiminnan.Oikean toiminnan aikana tuo on vahvistamista,mikä on myöskin ihan ok.

        "sitten hyvä..."Ei,kun se tehdään oikein eli niin,että koira ymmärtää myös sen oikein.

        "Kun koiraa hillitään..."Ei toimi kaikilla.Vaan voi vaatia enemmän.Esim.vähemmän laumaviettisillä.Välttämättä koira ei myös tajua,mitä siltä viimekädessä tarkoitetaan,vaan se voi luulla myös,että jokin toiminta vaan halutaan sillä erää lopettaa.Varsinkin jos se tehdään esim.vaan rankaisun kautta.

        "Varsinkin jos..." Ei,jos tehdään,kuten pitää.
        Otetaan vaikka paikalla oloesimerkkinä.Tai seisomisliike.Kun koira on maassa,ja sitä halutaan vahvistaa,niin sitä vahvistetaan.Makupalaa voi viedä,mutta jos/kun pyritään pois,niin äänellä.Eli kehulla.Jolloin se vahvistaa juuri sitä,mitä koira on tekemässä.
        Samoin esim.seisomaliikkeessä.Kun jättää koira,eikä anna enää esine palkkaa/ruokaa,niin merkkaa pysähdyksen kehulla.
        Ja solloin kun halutaan rauhallista tilaa,niin kehutaan eri äänensävyllä.Siinä suurin pointti.Jos ei siihen kykene,niin sitten esim.eri sanalla.Pääasia,että koira ymmärtää merkityksen.
        Ihan samoin normielämässä.Esim.näytelmissä,lekurissa,missä vain,jos koira käyttäytyy toivotulla tavalla,niin se sille kerrotaan,joka taas motivoi ja opettaakin sitä lisää.
        Tuota olen itse käyttänyt mm.jokusellekkin vilkkaalle koiralle,kun haluan,että jossain tilanteissa ollaan rauhassa.Oikeaa tilaa palkataan,kehuilla/makupalalla.


      • molossi kirjoitti:

        Ei sitä nostatekaan,ellei sitä haluta,vaan merkataan toivottu...
        Ja kyllä koira tajuaa,jos se ylipäätään tajuaa,kuten normi koirat,mistä palkka tulee.
        Koira elää oppimistakin ajatellen hetkessä,eli paras palkkaushetki on se,joka parhaiten edesauttaa,eli sekunnilleen se tilanne/tila,mistä palkataan.

        "Koiralla on vetämisongelma..."Siinä palkataan tietenkin sitä,mitä halutaan eli oikeaoppista liikkumista.Tosin jos kyse oikeaoppisesta tilanteesta,niin palkka pitää tulla ekakertaa jo heti,kun aloittaa oikean toiminnan.Oikean toiminnan aikana tuo on vahvistamista,mikä on myöskin ihan ok.

        "sitten hyvä..."Ei,kun se tehdään oikein eli niin,että koira ymmärtää myös sen oikein.

        "Kun koiraa hillitään..."Ei toimi kaikilla.Vaan voi vaatia enemmän.Esim.vähemmän laumaviettisillä.Välttämättä koira ei myös tajua,mitä siltä viimekädessä tarkoitetaan,vaan se voi luulla myös,että jokin toiminta vaan halutaan sillä erää lopettaa.Varsinkin jos se tehdään esim.vaan rankaisun kautta.

        "Varsinkin jos..." Ei,jos tehdään,kuten pitää.
        Otetaan vaikka paikalla oloesimerkkinä.Tai seisomisliike.Kun koira on maassa,ja sitä halutaan vahvistaa,niin sitä vahvistetaan.Makupalaa voi viedä,mutta jos/kun pyritään pois,niin äänellä.Eli kehulla.Jolloin se vahvistaa juuri sitä,mitä koira on tekemässä.
        Samoin esim.seisomaliikkeessä.Kun jättää koira,eikä anna enää esine palkkaa/ruokaa,niin merkkaa pysähdyksen kehulla.
        Ja solloin kun halutaan rauhallista tilaa,niin kehutaan eri äänensävyllä.Siinä suurin pointti.Jos ei siihen kykene,niin sitten esim.eri sanalla.Pääasia,että koira ymmärtää merkityksen.
        Ihan samoin normielämässä.Esim.näytelmissä,lekurissa,missä vain,jos koira käyttäytyy toivotulla tavalla,niin se sille kerrotaan,joka taas motivoi ja opettaakin sitä lisää.
        Tuota olen itse käyttänyt mm.jokusellekkin vilkkaalle koiralle,kun haluan,että jossain tilanteissa ollaan rauhassa.Oikeaa tilaa palkataan,kehuilla/makupalalla.

        Ei omistaja välttämättä haluakaan nostattaa sitä koiraa, mutta vain vaivoin itsensä hillitsevä koira, joka patoaa käskyn vuoksi mölyt mahaansa vaikka ohitustilanteessa tms., sitä ei mielestäni (siis minun) kannata kehua vaan jättää rauhaan. JOs omistajaa itseään kovin ahdistaa, ettei koiraa nyt kehuta, kannattaa kokeilla ensin ja sitten päättää. Se riippuu siitä mikä on ongelmana, mutta perinteinen katujen kauhu ei siitä kostu kun koiraa nimenomaan vain passivoidaan.

        Mun kokemus taas ongelmakoirista varsinkin on se, että ne on jo niin liekeissä ja kaikki luonnolliset käytösmallit on jo ihmisen turmelemia, joten parhaan avun saa silloin ceasarmaisella ajatusmaailmalla, jolloin koira vain passivoidaan tilanteissa joissa se on kiihtynyt.
        Itse olen sitä mieltä, että jos koiran moodia muutetaan innostuneesta passiiviseksi, sitä ei saa kehua tai jos se tehdään, se tapahtuu hyvinhyvin hienovaraisesti jollain pienellä kosketuksella JOS omistaja on ja voi olla satavarma, että koiran mooditaso on oikeasti laskenut, jotta hän ei kehu sitä vaivoin hillityssä patoumassa joka voi räjähtää (tämän näkee koirista jotka eristetään tai pidetään loitolla ja päästetään esim sitten ihmisten luo väärässä moodissa ja tapahtuu "räjähdys" johon joudutaan ihan turhaan taas puuttumaan tai koko reeni vesittyy).

        Tämä siksi, että tila jota haetaan, on passiivinen väistämäiskäyttäytyminen (jota näkee kun koirat komentaa toisiaan, esim emo pentujaan) ja sen viettipäämäärä on rauha eikä mikään muu ja näin koira oppii nopeasti.


      • clarma kirjoitti:

        Ei omistaja välttämättä haluakaan nostattaa sitä koiraa, mutta vain vaivoin itsensä hillitsevä koira, joka patoaa käskyn vuoksi mölyt mahaansa vaikka ohitustilanteessa tms., sitä ei mielestäni (siis minun) kannata kehua vaan jättää rauhaan. JOs omistajaa itseään kovin ahdistaa, ettei koiraa nyt kehuta, kannattaa kokeilla ensin ja sitten päättää. Se riippuu siitä mikä on ongelmana, mutta perinteinen katujen kauhu ei siitä kostu kun koiraa nimenomaan vain passivoidaan.

        Mun kokemus taas ongelmakoirista varsinkin on se, että ne on jo niin liekeissä ja kaikki luonnolliset käytösmallit on jo ihmisen turmelemia, joten parhaan avun saa silloin ceasarmaisella ajatusmaailmalla, jolloin koira vain passivoidaan tilanteissa joissa se on kiihtynyt.
        Itse olen sitä mieltä, että jos koiran moodia muutetaan innostuneesta passiiviseksi, sitä ei saa kehua tai jos se tehdään, se tapahtuu hyvinhyvin hienovaraisesti jollain pienellä kosketuksella JOS omistaja on ja voi olla satavarma, että koiran mooditaso on oikeasti laskenut, jotta hän ei kehu sitä vaivoin hillityssä patoumassa joka voi räjähtää (tämän näkee koirista jotka eristetään tai pidetään loitolla ja päästetään esim sitten ihmisten luo väärässä moodissa ja tapahtuu "räjähdys" johon joudutaan ihan turhaan taas puuttumaan tai koko reeni vesittyy).

        Tämä siksi, että tila jota haetaan, on passiivinen väistämäiskäyttäytyminen (jota näkee kun koirat komentaa toisiaan, esim emo pentujaan) ja sen viettipäämäärä on rauha eikä mikään muu ja näin koira oppii nopeasti.

        Ekoilla kerroilla nämä "energiapommit" ovat hämmentyneitä (kun rutiinit rikotaan ja ne ei tiedä mitä tehdä ja menevät jopa sijaisille) ja ehkä häntä vähän kyyryssä, mutta muutaman kerran jälkeen ne normalisoituvat.

        Kun johonkin pinttyneeseen tapaan puututaan oikeasti yhtäkkiä, koira saa "shokin", vaikka keinot eivät kovia olisikaan. Siitä ei kannata huolestua ja lähteä kehumaan tms., antaa koiran itse oivaltaa kuten sen luonto sanoo ja näin on kohta häntä ja korvat taas pystyssä mutta korvat pysyy.


      • molossi kirjoitti:

        Tässä tullaan taas siihen,että asioita voidaan tehdä joko oikein tai väärin.Ja jos ei osata tehdä oikein,niin itse asiaa se ei huonoksi kumminkaan tee ;)

        "Kehuahan käytetään..." Kyllä,mutta tuolla jo kirjoitin,että se mitoitetaan.Ja äänensävy kuuluu siihen mitoitukseen siis myös ;)

        Minusta taas ei ole sekavaa,vaan loogista se,että koiralle nimenomaan opetetaan mitä halutaan,motivoidaan ja merkataan toivottu asia.Ihan perusoppimisjuttuja...
        Epäloogisempaa on minusta se,että oikeaa toimintaa ei joko opeteta tai ei myöskään ilmaista koiralle,koska tekee toivotun.

        Tässä on nyt eri ajatus takana meillä.
        Koira nimenomaan oppii innostuneessa moodissa kun sitä passivoidaan, jos se jätetään vain rauhaan. Se on juuri vaihtanut moodia ja käyttäytyy sen mukaan, ja tulee ihminen, joka sotkee luontaisen käytösmallin kehumalla ja lällyttämällä yleensä siksi, että hänen oma moraalinsa sanoo niin, vaikka koiralla ei ole hajuakaan siitä miksi ensin piti tehdä näin ja sitten taas jee jee.

        Kun koiraa kehutaan passivoimisen jälkeen, se on niin hienovaraista toimintaa, että jättäisin sen kokonaan pois, eikä se vaikuta koiraan juurikaan, sillä passiivisen väistämiskäyttäytymisen päämäärä on vain rauha.
        Aktiivinen väistäminen on sitten hillumreihommaa.


      • clarma kirjoitti:

        Ei omistaja välttämättä haluakaan nostattaa sitä koiraa, mutta vain vaivoin itsensä hillitsevä koira, joka patoaa käskyn vuoksi mölyt mahaansa vaikka ohitustilanteessa tms., sitä ei mielestäni (siis minun) kannata kehua vaan jättää rauhaan. JOs omistajaa itseään kovin ahdistaa, ettei koiraa nyt kehuta, kannattaa kokeilla ensin ja sitten päättää. Se riippuu siitä mikä on ongelmana, mutta perinteinen katujen kauhu ei siitä kostu kun koiraa nimenomaan vain passivoidaan.

        Mun kokemus taas ongelmakoirista varsinkin on se, että ne on jo niin liekeissä ja kaikki luonnolliset käytösmallit on jo ihmisen turmelemia, joten parhaan avun saa silloin ceasarmaisella ajatusmaailmalla, jolloin koira vain passivoidaan tilanteissa joissa se on kiihtynyt.
        Itse olen sitä mieltä, että jos koiran moodia muutetaan innostuneesta passiiviseksi, sitä ei saa kehua tai jos se tehdään, se tapahtuu hyvinhyvin hienovaraisesti jollain pienellä kosketuksella JOS omistaja on ja voi olla satavarma, että koiran mooditaso on oikeasti laskenut, jotta hän ei kehu sitä vaivoin hillityssä patoumassa joka voi räjähtää (tämän näkee koirista jotka eristetään tai pidetään loitolla ja päästetään esim sitten ihmisten luo väärässä moodissa ja tapahtuu "räjähdys" johon joudutaan ihan turhaan taas puuttumaan tai koko reeni vesittyy).

        Tämä siksi, että tila jota haetaan, on passiivinen väistämäiskäyttäytyminen (jota näkee kun koirat komentaa toisiaan, esim emo pentujaan) ja sen viettipäämäärä on rauha eikä mikään muu ja näin koira oppii nopeasti.

        Itse asiassa kyllä se katujen kauhukin kostuu.Ihan samoin silläkin oppimisprosessi toimii,kun vähemmän kauhullakin...
        Mutta yhä edelleen,ihan kuin kaikessa muussakin,niin asiat voi tehdä väärin.
        Ja kuten jo kerroin,kehumista on monenlaista.On rauhoittavaa,on nostattavaa ym.
        Mutta jos ei taida,kuin yhtä ja samanlaista,niin ei se itse toimintaa huonoksi tee.
        Ja toki sitten tekee,miten haluaa.

        Tuosta emoja pennut,ensinnäkin,kun me ihmiset ei olla yhtä taitavia.Koirat ei myöskään opeta toisilleen paljonkaan niitä,joita me vaadimme.Joten ihan suoranaista vetoa ei voida vetää.
        Toiseksi,emojakin on hyvin erilaisia.Toiset esim.käyttää vain rauhoittavia signaaleja(taitavat koirat).
        Kolmanneksi,monet emot,heti sen jälkeen,kun on komentaneet pentuja,nuolee sen jälkeen pentuja.Se voi olla hyvinkin pikainen,tai sitten kunnon puunaisua.
        Jos nyt halutaan verrata,niin voisi sanoa,että palkkaa pupelon,kun homma taas hoidossa ;D


      • clarma kirjoitti:

        Tässä on nyt eri ajatus takana meillä.
        Koira nimenomaan oppii innostuneessa moodissa kun sitä passivoidaan, jos se jätetään vain rauhaan. Se on juuri vaihtanut moodia ja käyttäytyy sen mukaan, ja tulee ihminen, joka sotkee luontaisen käytösmallin kehumalla ja lällyttämällä yleensä siksi, että hänen oma moraalinsa sanoo niin, vaikka koiralla ei ole hajuakaan siitä miksi ensin piti tehdä näin ja sitten taas jee jee.

        Kun koiraa kehutaan passivoimisen jälkeen, se on niin hienovaraista toimintaa, että jättäisin sen kokonaan pois, eikä se vaikuta koiraan juurikaan, sillä passiivisen väistämiskäyttäytymisen päämäärä on vain rauha.
        Aktiivinen väistäminen on sitten hillumreihommaa.

        Koira oppii rauhallisessakin mielentilassa...Palkka vahvistaa juuri sitä,mistä ja millä hetkellä se annetaan.
        Itse en myöskään näe koiran kehumista ja/tai palkkaamista samana kuin lällyttäminen.Ainakin minulle se on ihan eri juttu.
        Samoin jos/kun koiraa opetan,niin sekään ei ole sama kuin tai aina,kuin jee jee.Riippuu täysin mitä koiralle opetan.Oli sitten kyse ihan koulutus tai peruskasvatusjuttuja.
        Mutta tässä tullaan taas siihen,millä eväin kukakin haluaa mennä.Ja ehkä vähän siihenkin,mitä kukin taitaa.


    • joobax

      Tehokkainta on mielestäni estää koiran pääsy vierasta morjestamaan. Koira omalle paikalle odottamaan kunnes vieras saa päälivaatteet pois. Sen jälkeen vapautus,KEVYT nopea moikkaus ja vieras koiran ohi sisään. Rauhotetaan se sisääntulotilanne. Kun koira joutuu odottelemaan rauhassa niin se suurin terä tilanteesta ehtii mennä ohi kunnes se lupa tulee kohteliaasti moikata vierasta. Koira voi olla tässä tapauksessa hihnassa, jolla pystyt helposti estämään koiran pääsyn vieraan tykö.

      Ittellä on nakki tai pari siinä aina mukana, jolla pidän itseni kiinnostavampana kuin vieraan. Koirat istuu ja palkkaan niitä aika-ajoin. Vapautan ja lähden itsekin eteenpäin eteisestä loppunakin kanssa ja koirat seuraavat nakkia=minua ja jättävät vieraan rauhaan. Vieraat eivät saa tuossa tilanteessa moikata riehakkaasti vaan kevyt taputus ja eteenpäin. Myöhemmin saa sitten vaikka tanssia ripaskaa koirien kanssa, mutta sisääntulon pitää pysyä rauhallisena.

      • Jos ajatellaan ideaalitilannetta, koiraa ei silloin kyllä kantsi sulkea pois ja kiertää näin ongelmaa, ellei sitten harjoittele näkymätöntä häkkiä tms.
        Koira joka pihtaa energiaa sisällään jossain toisessa huoneessa tai siellä näkymättömässä häkissä, on vapautuksen jälkeen kuin villipeto joka päästetään irti.

        Kaikki koirat kun ei rauhoitu siellä vaan päinvastoin ja jos yleensäkin ylienergisistä ja kierroksilla käyvistä koirista puhutaan, näin se yleensä on.

        Jotta pääsisi tuollaiseen palkkaustilanteeseen nakkien kanssa, se asettaa koiran käytökselle aika tiukat rajat tai muuten sen väärää mielialaa ruokitaan.

        Paras olisi, jos saisi vieraat "tottelemaan", eli olemaan huomioimatta ja nostamaan polven tms eteen kun se hyppii, katsomattakaan koko koiraa. Siinä sitkeinkin versio lopulta tajuaa, ettei mikään auta vaikka panoksia nostasi. Lisäksi koiraa voi ihan kieltääkin.


      • joobax
        clarma kirjoitti:

        Jos ajatellaan ideaalitilannetta, koiraa ei silloin kyllä kantsi sulkea pois ja kiertää näin ongelmaa, ellei sitten harjoittele näkymätöntä häkkiä tms.
        Koira joka pihtaa energiaa sisällään jossain toisessa huoneessa tai siellä näkymättömässä häkissä, on vapautuksen jälkeen kuin villipeto joka päästetään irti.

        Kaikki koirat kun ei rauhoitu siellä vaan päinvastoin ja jos yleensäkin ylienergisistä ja kierroksilla käyvistä koirista puhutaan, näin se yleensä on.

        Jotta pääsisi tuollaiseen palkkaustilanteeseen nakkien kanssa, se asettaa koiran käytökselle aika tiukat rajat tai muuten sen väärää mielialaa ruokitaan.

        Paras olisi, jos saisi vieraat "tottelemaan", eli olemaan huomioimatta ja nostamaan polven tms eteen kun se hyppii, katsomattakaan koko koiraa. Siinä sitkeinkin versio lopulta tajuaa, ettei mikään auta vaikka panoksia nostasi. Lisäksi koiraa voi ihan kieltääkin.

        Öööh, enpä huomannut, että jutun voi ymmärtää noinkin :) Koirat siis sinne tilanteen keskelle eteiseen, mutta vieraita ei saa lähestyä ilman lupaa ja luvan saatuaankin rauhallisesti ja vierailta vain kevyt morotus, jos koirat käyttäytyy nätisti. Välitön korjaus, jos meinaa hyppiä tms. Ei siis eristämistä toiseen huoneeseen :D

        Jos saan koiran innostumisen siirtymään vieraasta nakkiin, on lupa olla innoissaan...siitä että saa tehdä mulle istumista ;D Yleensä koirat ei juurikaan välitä vieraasta, kun oon niitä tällä tavalla harhauttanut.


      • joobax kirjoitti:

        Öööh, enpä huomannut, että jutun voi ymmärtää noinkin :) Koirat siis sinne tilanteen keskelle eteiseen, mutta vieraita ei saa lähestyä ilman lupaa ja luvan saatuaankin rauhallisesti ja vierailta vain kevyt morotus, jos koirat käyttäytyy nätisti. Välitön korjaus, jos meinaa hyppiä tms. Ei siis eristämistä toiseen huoneeseen :D

        Jos saan koiran innostumisen siirtymään vieraasta nakkiin, on lupa olla innoissaan...siitä että saa tehdä mulle istumista ;D Yleensä koirat ei juurikaan välitä vieraasta, kun oon niitä tällä tavalla harhauttanut.

        Aaa, okey, nää on näitä kirjoittamisen tuomia käsityksiä ;)

        Mun mielestä koiran houkutteleminen nakilla vaikka sen tekisi mieli tehdä virheitä, ei ole koiran kouluttamista ja toimii vain "matalampitehoisilla" koirilla jos niilläkään.
        Se on vain harhauttamista, eikä koira silloin tiedä ollenkaan mikä on se käytös mitä siltä Ei haluta, se vain seuraa namia jos kiinnostaa ja tietää että sitä saattaa saada.

        Mun mielestä tässäkin aloittajan ongelmassa tehdään asiasta aivan liian vaikeata, kun koiraa voi reippaasti ihan kieltääkin, ilman että siitä tulee pelokas ja näin kertoa sille selkeästi myös se, mitä sen ei toivota tekevän, jotta se voi sen edes kohtuullisessa ajassa /(kerrassa parissa) tajuta.

        Sitten taas voi muuttaa menoa.

        Mutta huomaan, että suurin osa keinoista pyrkii siihen ettei koiraa kielletä tarvittaessa enkä käsitä ollenkaan, miten sellainen liittyy koiran luonnolliseen käytökseen tai sen oikein tai oikeudenmukaisesti kohtelemiseen.
        Tämä ei ollut henk koht, tuli vain tästä aiheesta mieleeni.

        Esim kun koira hyppää, nostaa polven eteen ennakoivasti tai miten ikinä ja kieltää sitä reilusti. Ajaa pois vaikka koko eteisestä. Ei se siitä rikki mene.


    • hauveli1

      Liputan totaalisen huomioimattomuuden puolesta. Vasta sitten saa huomioida kun koira on rauhottunut täysin (ei läähätä, ei kohella vaan rentoutuu täysin). Muutenkin arjessa koiraa ei pidä huomioida silloin kun se on kiihtynyt vaan silloin kun se on rentoutunut.

      Meillä ei myöskään toiminut kyykkyyn meno, vaan silloin sain 50kg koiraa syliin/niskaan ja kuolat naamaan.

      Kieltäminen on huomioimista, samoin kuin katsominen ja koskeminenkin. Pelotteluun liittyvät metodit on mun mielestä vähän kyseenalaisia, enkä itse ainakaan niitä halua käyttää.

      Nykyisin meillä koira tulee touhottamaan kimppuun kun tulen kotiin, mutta pysyy kaikki tassut maassa. Ja olen vähän huomioinut kun kerran osaa sen verran hillitä itseään. Parasta tietenkin olisi ettei kotiin tullessa huomioisi mitenkään, mutta kun se hauva on niin ihana ja on ollut niin ikävä...

      Vieraisen tullessa huolehdin ettei koira intoudu liikaa ja kehun kun istuu yms.

      • kultainenkeskitie2

        En liputtaisi sen puolesta että a) koira käyttäytyy totaalisen huonosti ja b) koiran käytökseen suhtaudutaan totaalisen huomioimattomasti. Vieraiden tullessa tämä ei ainakaan toimi, suurin osa vieraista kuitenkin tietoisesti tai vahingossa jotenkin "palkitsee" koiran hyppimisestä ja riehumisesta. Ja epämiellyttävää vieraille tulla ison, näin vapaasti kasvaneen koiran luo kylään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1795
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1405
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1232
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1227
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1048
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1007
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      933
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      849
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      818
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      191
      783
    Aihe