Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

tutkielma, miten lapsi oppii äidinkielensä

katsu

Moi.
Teen pienimuotoista tutkielmaa siitä, miten pieni lapsi oppii kielen. Asiatekstiä tuntuu olevan paljon, lähinnä paksujen kirjojen muodossa, mutta lisäisin mielelläni tutkielmaan ihan "tavis äitien" kertomuksia. Klassisia ensimmäisiä sanoja ja lauseita, huomioita siitä, minkä ikäinen tunnistaa oman nimensä.. Eli hellyyttäviä tarinoita kaipailen. Kiitos etukäteen niille jotka viitsivät vastata.
Katsu

6

1108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

      on käyttänyt pyynnöissään lisäystä piis,eli pliis,esim. Äiti,muimaan,piis,eli uimaan haluaisi...oppinut isommilta sisaruksiltaan...10kk:na ekat sanat,äiti,mummo,poppa,kukka...juoksukilpailut selitti isälleen "mie hophophop,kiijeellä,kiijeellä"eli juoksi kovasti...tässä nyt aluksi jotain...

    • Mamma

      Kun vanhempi poikani oli parivuotias, tuottivat jotkut yhdyssanat hänelle vaikeuksia. Esim. työpaikasta tuli työ-pä-paikka ja puukengästä puu-ke-kenkä.

      Kun nuorempi poikani oli parivuotias, hänen mielestään hampurilainen ja ambulanssi kuulostivat samalta sanalta. Hampurilainen oli "hapatussi" ja ambulanssi oli "hapatussi".

    • ***

      Itse olen maalta kotoisin ja minulle tuotti hankaluuksia sanoa navetta, josta tuli aina vanetta, samoin harava oli vaikea ja se olikin aina havara eli kaikki kirjaimet osasin kyllä sanoa, mutta järjestys oli väärä...

      Pikkuveljeni ei osannut pienenä sanoa omaa nimeään, vaikka muuten jo puhuikin ja niimpä hän keksi jostain, että hän on "unga" ja perheellämme ei ole mitään kytköksiä ruotsinkieleen eli mistä lie keksinyt...

    • äikänope

      Tyttäreni ensimmäinen sana 7 kk iässä oli "lamppu". Hän osoitti anopin välkehtivää kristallikruunua ja totesi: "Lamppu".

      Heti perään hän alkoi kokeilla esineiden ja asioiden luokittelujärjestelmäänsä osoittamalla ikkunasta näkyvää, laskevaa aurinkoa: "Lamppu." (= se josta tulee valoa). Ei-ei, sanottiin ja pyöriteltiin päätä.

      Seuraavaksi lapsi kokeili osoittamalla kukka-amppelia: "Lamppu." (=se joka riippuu katosta). Vieläkään ei oltu samaa mieltä.

      Vihdoin saavutettiin yhteisymmärrys, kun lapsi osoitti jalkalamppua: "Lamppu." (= se joka on sisällä ja josta tulee valoa).

      Kun luokitus oli siis näin selvillä, lamppujen tunnistaminen olikin jatkossa aivan helppoa. Seuraavaksi siirryttiin sitten "hauvaan", joka hahmottui kissan ja kanin kautta.

      Itse suomen kielen opettajana olen seurannut mielenkiinnolla lapsen käsitteenmuodostusta ja ennen kaikkea tätä luokitteluasiaa. Joskus aivan hämmästyttävää, kun ajattelee sitä huikeaa tietomäärää jonka lapsi prosessoi vaikka yhden kuukauden aikana. Ei aikuisen aivot enää pysty moisiin suorituksiin.

      • Tuuli

        Poikani (kielet ruotsi suomi) sanoi "bapa", osoitti napaansa kun kesähelteellä oltiin paljon nakuna. Se oli ensimmäinen sana 10kk ikäisenä.

        Noin 14kk hän oli kiinnostunut siitä mitä ei näy juuri nyt. Osoitti taivaalle illalla "ei tätti" (ei tähtiä), tai päivällä "ei pika" (ei lentokoneita, "pika" tulee ruotsin flygplan sanasta). Tämä toistui monta viikkoa.


        Nyt 2v 1kk vanhana hän oppii paljon matkien muita (TV:stä ja tuttuja). Esimerkiksi leikkii muumimammaa: Laittaa käsilaukun käsivarrelle ja kulkee edestakaisin ja sanoo: Tule auttamaan minu(a) puuta(r)hassa. Käsite "minun" (tai äidin/isän/pojan) alkoi kiinnostaa vähän ennen 2v. Voi sanoa "se on mun" vaikka vatsastaan, jos sitä kutitetaan...


    • Mam

      Meillä ensimmäisiä sanoja ovat olleet kenkä, lamppu, tissi ja leipä. Tärkeimmät asiat nimetään ensin. Esikoinen puhui pitkään pelkillä tavuilla: hän sanoi sanasta vain ensimmäisen tai viimeisen tavun (tai oikeastaan vain kaksi ensimmäistä tai viimeistä kirjainta), esim. pallo, banaani ja heppa olivat "pa". Jopa kolmen sanan lauseita tuli tällä tavukielellä. Isi-sana on tullut kaikille lapsille ennen äitiä.

      Nuorimmaisen kielenoppimista olen seurannut oikein innokkaana. Hän oppi ensimmäisen sanansa (tissi) n. vuoden iässä ja sen jälkeen ei sanoja oikein tullutkaan. Pari kuukautta ennen kahden vuoden ikää ei ollut kuin muutama sana, mutta vähän päälle kaksivuotiaana on jo pitkiä, jopa seitsemän sanan lauseita.

      Hauskimpia ovat hänen taivutusmuotonsa: hän sanoo ihan oikein 'ulos', mutta 'ulkona' onkin "ulossa", 'täällä' on "tännessä" < 'tänne'. Myöskään sanojen vartaloista tai astevaihtelusta ei ole hajuakaan, esim. 'kivet' on "kivit", 'kengät' on "kinkat", 'kukassa' on "kukkassa". Oikein odotan, missä vaiheessa nämäkin asiat loksahtavat kohdalleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe