Hyvää Juhannusta!

Minne suuntaatte juhannuksena tai viihdyttekö mieluummin kotona?

Moni helluntailainen kai lähtee Keuruulle.
http://www.isokirja.fi/suurtapahtumat/juhannuskonferenssi

Ja osa myös Mertiörannan juhlille.
http://www.helluntaikansa.fi/kurssikeskus_ohjelma.htm

Minä en ole helluntailainen ja suuntaisin normaalisti juhannuksena rantasaunalle, mutta tällä kertaa olen koko juhannusviikonlopun töissä.
Aina joku osa kansasta joutuu pitämään liikkeessä rattaita, joiden seisahtaminen olisi kriittistä.

Lohduttelen sillä että ei se saunani Äkvän varressa kovin hääpönen ole.
Rakentamaan mennessä jo unohin vatupassini maalikyliin.
Se on muistuttaa hyvin pitkälti tuon töllin linjoja:)
http://www.shelterness.com/pictures/more-cool-garden-sheds13.jpg

57

2264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3-3-3*

Tuonne Mertiörantaan varmaan minäkin olisin toisissa olosuhteissa saattanut lähteä tutustumaan.

Mutta niin perusteellisen ilkeästi te olette helluntaiseurakuntien ulkopuoliset kristityt uskovat mollanneet ja meille kadotustuomioita jaelleet, etten edes historiallisista syistä laittautuisi, edes uskaltautuisi, teikäläisten kanssa samaan telttaan. Syöksyisitte vain laumana halleluujaa huutaen suoraan päälle, haukkuisitte minut ja uskoni.

Te olette suorastaan pelottavia, teissä on jokin paha henkivalta, joka kurkistaa silmistänne kuin mato mädästä omenasta.

• "...edes uskaltautuisi, teikäläisten kanssa samaan telttaan."

Ei ole suotavaakaan toisten telttaan ängetä.
        Isoon kirjaan voi ottaa oman teltan mukaan, kun maksaa telttapaikasta 20 euroa.

• minä uskon
        Pe.ku kirjoitti:

"...edes uskaltautuisi, teikäläisten kanssa samaan telttaan."

Ei ole suotavaakaan toisten telttaan ängetä.
        Isoon kirjaan voi ottaa oman teltan mukaan, kun maksaa telttapaikasta 20 euroa.

Hyvää Juhannusta sulle myös ! Tönösihän oli oikein taiteellinen ja upea.

Keuruun konfaa kuuntelen netistä. Netti on ollut päällä kokopäivän, niin siinä sitten kotitöiden lomassa ehtii vilkaista. Musiikkitarjonta on ollut kyllä surkeaa,mutta onneksi youtube tarjoaa parempaa.
        Ihmeen paljon on ollut, nyt illalla tyhjää löpinää, ois kiva , kun vois itse valita mitä telttaa, kanavaa haluaa katsoa /kuunella. Jussi Kuosmasen ja J.Palmin puheosuudet oli hyviä.
        Eli kotikulmilla, ilmeisesti jussia vietän, vaikka eihän sitä tiedä, kuka tulee vastaan..

• hellari....

Jos vähänkään on tuollainen niin kaunis mökki se on. Sisarellani on suorastaan luksussellainen talviasuttava korvessa järven rannalla. En ole niin hänen laillaan mökkifani.
      Aikoinaan mieheni kanssa, meillä oli pieni hirsisauna erämaalammen rannalla. Ajomatkaa noin 30 km kotoa. Oli mukava saunoa, nukkua eteishuoneessa tai ylhäällä. Paikka on ajoilta, jolloin ihmisillä oli luonnonniittypalstoja erämaissa. Kyllä siellä yhden yön yli viihtyi paistellen makkaraa, keitellen kahvia ja lettujakin paisteltiin. Ympärillä hyvät hillasuot ja kalavesiä.
      En ole suunnitellut vielä juhannuksen viettoa. Ei meikäläisellä mitään erikoisia perinteitä siihen liity. Töissäkin on aikoinaan tullut oltua.

• Olen kuullut paljon juttuja entisaikain lunnoniittypalstoista ja tuo kulttuuri alkoi hiipumaan ehkä joskus 1940-luvulla.
        Sinne vaelleltiin viikoksikin, mukana kotikaljaa, voita, suolaa, kahvia ym.

Viime kesänä huomasin mulle entuudestaan tietämättömän ladon pohjarakennelmat paikassa, josta nykyisinkin lähimpään asutukseen on noin 8 km ja voin hyvinkin päätellä ketkä sen olivat tehneet.

• ~~tähkäpää~~

Hyvää Juhannusta Sinullekin Pe.Ku!

Ja mökkisihän on kerrassaan ainutlaatuinen, jos rakennuspiirrustukset ovat noudatelleet mallia. :)

Se alkaa sitten taas jo päivä pian lyhetyä ja ei aikaakaan, kun lunta on maassa, joten nautitaan kesän "juhlasta" juhannuksesta.

Ellet pääse minnekkään hengellisille juhlille, radion ja netin kautta voit kuunnella ohjelmaa, esim. Keuruulta.

http://www.isokirja.fi/suurtapahtumat/juhannuskonferenssi/suorat_lahetykset

• Mohikaani_27 ei kirj

* Hyvää Juhannusta, "taistelu toveri" Pe.kullekin . Oli vähän farisealaista soimata aivan upeeta mökkiä. Itse olen Keuruulla vaunu vahuksen asukkaana, vm -91, pelaa kyllä ihan kohtuudella. Täällä on telttoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin, tähän menessä 30 , isompaa ja pienempää telttaa. On ihan teltta kylän ominaisuudet, ja kun alue on n. 60 hehtaaria, ja suurin osa nurmikenttää, ja siellä täällä luonnon varaisia puistoja, Keuruun Pohjoislahden rannalla rantasaunoineen, sekä mökki saunat on puilla lämmitettäviä, saa tilata ja itse lämmittää, 10 euroa h. Valmiiksi lämmitettynä 20 euroa h. Varsinainen hirsisauna uimarannan yhteydessä kuuluu kausipaikkaan.

• ~~tähkäpää~~
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

* Hyvää Juhannusta, "taistelu toveri" Pe.kullekin . Oli vähän farisealaista soimata aivan upeeta mökkiä. Itse olen Keuruulla vaunu vahuksen asukkaana, vm -91, pelaa kyllä ihan kohtuudella. Täällä on telttoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin, tähän menessä 30 , isompaa ja pienempää telttaa. On ihan teltta kylän ominaisuudet, ja kun alue on n. 60 hehtaaria, ja suurin osa nurmikenttää, ja siellä täällä luonnon varaisia puistoja, Keuruun Pohjoislahden rannalla rantasaunoineen, sekä mökki saunat on puilla lämmitettäviä, saa tilata ja itse lämmittää, 10 euroa h. Valmiiksi lämmitettynä 20 euroa h. Varsinainen hirsisauna uimarannan yhteydessä kuuluu kausipaikkaan.

Voi miten ihana olisikaan olla siellä jo mukana.

Puhelimitse olen ollut yhteyksissä sinne joka päivä ja hengessä toki olen väkevästi mukana. :)

Siunausta kaikille sinne Isoon Kirjaan, niin tutuille kuin tuntemattomillekin!

• so bad

PLEACE ! "Se alkaa sitten taas jo päivä pian lyhetyä ja ei aikaakaan, kun lunta on maassa "
        onko pakko muistuttaa, kun kesä ei vielä ole edes alkanutkaan.

• ~~tähkäpää~~
        so bad kirjoitti:

PLEACE ! "Se alkaa sitten taas jo päivä pian lyhetyä ja ei aikaakaan, kun lunta on maassa "
        onko pakko muistuttaa, kun kesä ei vielä ole edes alkanutkaan.

Joo, oli ihan pakko. :)

Katos kun pelkäsin, että "jotkut" vain odottelevat sitä kesän alkamista ja sitten yhen äkin huomaavat, että sieltähän tuleekin jo ränthää taivahalta. 8D

Nythän on ollut jo piiiiiiitkään ihania kesäpäiviä, on saatu rusketukset ja kelluttu lämpimässä vedessä niin, että evätkin alkavat jo nostaa päätään, ts. onhan tuota jo ollut, mutta en toki pahoillani ole, vaikka sitä vielä piisaisi. :)

Mutta pyyvän antheeksi ajattelemattomuuttani, että tuollaista sitten essiin pukkasin........ja toivon sytämmestäni, että se alkaapi siunkin kohallasi,
        ennen kuin pääsee loppumaan!!!!

• ed.
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Joo, oli ihan pakko. :)

Katos kun pelkäsin, että "jotkut" vain odottelevat sitä kesän alkamista ja sitten yhen äkin huomaavat, että sieltähän tuleekin jo ränthää taivahalta. 8D

Nythän on ollut jo piiiiiiitkään ihania kesäpäiviä, on saatu rusketukset ja kelluttu lämpimässä vedessä niin, että evätkin alkavat jo nostaa päätään, ts. onhan tuota jo ollut, mutta en toki pahoillani ole, vaikka sitä vielä piisaisi. :)

Mutta pyyvän antheeksi ajattelemattomuuttani, että tuollaista sitten essiin pukkasin........ja toivon sytämmestäni, että se alkaapi siunkin kohallasi,
        ennen kuin pääsee loppumaan!!!!

" Nythän on ollut jo piiiiiiitkään ihania kesäpäiviä.. "
        Missäpäin maailmaa asustat ?
        Meillä taas täällä länsirintamalla oli muutama päivä silloin oliko se kesäkuus vai touko, muista heitä, kun siitä on jo aikaa.Sen jälkeen on ollut aika viileänpuoleista.
        Ja minusta kesä alkaa vasta sitten kun varjossa on 27C, silloin tarkenee pistää shortsit jalkaan ja baanalle.

" Mutta pyyvän antheeksi ajattelemattomuuttani, että tuollaista sitten essiin pukkasin....." (antheeksi, kuulostaa Torniojokilaakson murtheelta ? Olekkona sieltä,lapissahan oli lämmintäkin )

No hyvä,..:) Tämä suomalainen, miten sen sanoisi.. eihän meillä mitään, eihän meillä ole kesääkään ja jos onkin niin se loppuu kohta !! Menttaliteetti joutais haudata lopullisesti.
        Ja jos tulee vieras, niin enhän minä mitään ole tehnyt (paitsi, että siivosin , leivoin, laitoin ruokaa hikipäässä.. ) mutta EIHÄN TÄMÄ NYT MITÄÄN. Joo tuli mieleen lapsuus.. Minä en ole tuollainen, ei nyt mitään tyyppi.

Mutta nautitaan tästä hetkestä, tänään oli ihanan lämmintä se jatkukoon hamaan lokakuulle.
        Nyt on KESÄ,nautitaan lätyistä, jätskistä ja ehdottomasti lättyjen kenssa mansikkahilloa ja tuoreita mansikoita, mulle ainakin, sinusta en tiedä ! Mansikoita olen kyllä jo syönyt njam.

• ~~tp~~
        ed. kirjoitti:

" Nythän on ollut jo piiiiiiitkään ihania kesäpäiviä.. "
        Missäpäin maailmaa asustat ?
        Meillä taas täällä länsirintamalla oli muutama päivä silloin oliko se kesäkuus vai touko, muista heitä, kun siitä on jo aikaa.Sen jälkeen on ollut aika viileänpuoleista.
        Ja minusta kesä alkaa vasta sitten kun varjossa on 27C, silloin tarkenee pistää shortsit jalkaan ja baanalle.

" Mutta pyyvän antheeksi ajattelemattomuuttani, että tuollaista sitten essiin pukkasin....." (antheeksi, kuulostaa Torniojokilaakson murtheelta ? Olekkona sieltä,lapissahan oli lämmintäkin )

No hyvä,..:) Tämä suomalainen, miten sen sanoisi.. eihän meillä mitään, eihän meillä ole kesääkään ja jos onkin niin se loppuu kohta !! Menttaliteetti joutais haudata lopullisesti.
        Ja jos tulee vieras, niin enhän minä mitään ole tehnyt (paitsi, että siivosin , leivoin, laitoin ruokaa hikipäässä.. ) mutta EIHÄN TÄMÄ NYT MITÄÄN. Joo tuli mieleen lapsuus.. Minä en ole tuollainen, ei nyt mitään tyyppi.

Mutta nautitaan tästä hetkestä, tänään oli ihanan lämmintä se jatkukoon hamaan lokakuulle.
        Nyt on KESÄ,nautitaan lätyistä, jätskistä ja ehdottomasti lättyjen kenssa mansikkahilloa ja tuoreita mansikoita, mulle ainakin, sinusta en tiedä ! Mansikoita olen kyllä jo syönyt njam.

8D

Olen aika keskelthä, toki riippuen siitä, misthä päin kahtoopi.

Hesalaisetkinhan ovat aina ihan keskiössä ja kaikki kehä III sisäpuolella olevat.

Niin no ja puhumattakaan laphalaisista, hyöhän ne vasta keskellä ovatkiinii!

Toki mansikat ja letut kuuluvat asiahan kesällä.

Nyt saadaankin mansikoita vähän aiemmin, kuin muina kesinä, mutta toivotaan, että kesä jatkuuuuuuuuuuuu ja jatkuuuuuuuuuuuuu, ainakin
        sydämissämme, ellei ulkoisesti.

Se syksy kun sielä sytämmessä ei tunnu kivalta. :)

• olit väärässä
        ~~tp~~ kirjoitti:

8D

Olen aika keskelthä, toki riippuen siitä, misthä päin kahtoopi.

Hesalaisetkinhan ovat aina ihan keskiössä ja kaikki kehä III sisäpuolella olevat.

Niin no ja puhumattakaan laphalaisista, hyöhän ne vasta keskellä ovatkiinii!

Toki mansikat ja letut kuuluvat asiahan kesällä.

Nyt saadaankin mansikoita vähän aiemmin, kuin muina kesinä, mutta toivotaan, että kesä jatkuuuuuuuuuuuu ja jatkuuuuuuuuuuuuu, ainakin
        sydämissämme, ellei ulkoisesti.

Se syksy kun sielä sytämmessä ei tunnu kivalta. :)

Vastaa tähän. Miksi sinä katsot näkeväsi ihmisistä tällä palstalla asioita joita muut eivät näe?

Täällä on eräs joka on sinun uhrisi. Kanna teoistasi vastuu ja selitä. Jos aikuinen olet.

Sinun näkemisesi meni pieleen, ja nyt on Greenin usko kriisissä.

Sinä et tee muuta kun tuotat USKONTOSI UHREJA.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11516171

• lännenhunttari

vaikkei takalaiset juhannusta tunnekkaan,,niin suomalaiset kokootuu pikku farmille juhannuspiknikkiin..tapaamaan toisia ja turisemaan kaffen,,voileipien-salattien siivittamana..
      se on jo traditio tassa kylassa..tosin suurin osa suomalaisista taalla on jo 70 ohittaneita,,etta siihen saa varautua,etta samat jutut tulee ,kun viimevuonna --ja edellisena wah-wahh

ja ihan ilman viinaakin.. ............ kuten vanha intiaani sanoi,,huomattuaan tulleensa vanhaksi--aika on kaynyt ohitse,,

jussia......vaan kaikille saadyille tasaisesti l-h

• KTS (Ei kirj.)

Missäs se joulua vihaava massikkalössi luuraa kun ei oo näkyny haukkumassa juhannusjuhlia missään ketjus...

Eikös sitä pitäis vikistä myös mittumaaria ja Keuruun pileitäkin vastaan sitte...:D

• KTS (Ei kirj.)

Ilmeisesti juhannuksesta ei saa niin komeita henkselinpaukutuksia irti kuin joulusta...

• Lindele*

Itse teen sen verran juhannustaikoja, että kerään luonnonkukista puskan, mahd. monta eri lajia kukkia ja lehtiä. Ei siinä mitään taikaa oikeastaan ole, sellainen vain kuuluu juhannukseen. Kristillinen juhannus on Johannes Kastajan muistojuhla.

• KTS (Ei kirj.)
        Lindele* kirjoitti:

Itse teen sen verran juhannustaikoja, että kerään luonnonkukista puskan, mahd. monta eri lajia kukkia ja lehtiä. Ei siinä mitään taikaa oikeastaan ole, sellainen vain kuuluu juhannukseen. Kristillinen juhannus on Johannes Kastajan muistojuhla.

Laittaa voikukkaseppeleen Leidi Linduxiliinin päähän Juhannuxen kunniax.

• "...kai lähtee Keuruulle."

Meiltä jäi nyt tämä juhannus väliin. Joudun itsekin olemaan tiiviisti töissä.

Mutta ensivuonna sitten tehdään niin kuten viimevuonnakin.

Hyvää Juhannusta!

• "töllin linjoja:)"

Aivan ihana mökki. Huomaa heti, että olet sen itse rakentanut. Pieni ykstyiskohta: olisit älynnyt laittaa savuhormin ulospäin, nyt näyttäisi siltä että savuhormin olet vetänyt sisäänpäin.

Milloin saan kutsun tulla kylään, minulla on kovin laaja varasto työkaluja mm. leivinsuti jo valmiiksi pakattuna.

• Kyllä huomaa ettei juppi-likka tiedä savusaunan perusominaisuutta.
        Ei niissä ole hormia, vaan lämmitysvaiheessa pidetään hieman ovea rakosalla tai räppänä auki.

Seuraavana juhannuksena sitten lähetään Keuruulle ja kyläänkin olen sinut kutsunut, eikä tarvi muuta kuin laitat postimerkin takamukseen ja menoksi.

• "Ei niissä ole hormia,"

Savusaunan hormia kutsuttiin ennen vanhaan räppänäksi. Se, että nuorenpolvenedustajat, jota sinäkin edustat käytät liian leväperäisesti hormista nimeä räppänä.

Minä tiedän hyvinkin paljon savusaunoista. Sinne mennessä on puhtaampi kuin poistullessa vaikka hormi vetäisikin.

• Pe.ku kirjoitti:

Minäkö nuorenpolvenedustaja?
        Muinoin meithin Äkhvän savusaunasa kylvethiin, kuolthiin, synnythiin, lemmithiin ja juothiin näkysää olutta.

Jos aikaa liikenee, niin suvella värkkään riukuvessan tilalle kaksipaikkaisen ulkohyyskän tuon mallin mukaan:

http://i85.photobucket.com/albums/k49/fasttaxman/DoubleDeckerOuthouse.jpg~original

"tuon mallin mukaan:"

Ihan älyttömän hyvä malli. Vie vähän tilaa, tuota mallia voisi kehitellä mm. Keuruulle.

• tode*

hyvää Juhannusta!

Minulla on suunnitteilla rantasauna tuonne navetan taakse. Piirustukset ovat jo valmiina ja seuraava askel onkin Potaskavaaran kunnan rakennustarkastajan toimisto, jonne suuntaan pyhien jälkeen rakennuslupaa kinuamaan.

• Navetan taakse rantasauna, hmnn?
        Onko siellä rantakin?

• tode*
        Pe.ku kirjoitti:

Navetan taakse rantasauna, hmnn?
        Onko siellä rantakin?

tokihan täällä on kaikki, rantakin.

Tästä katsottuna sauna tulee navetan takapuolelle

• tode* kirjoitti:

tokihan täällä on kaikki, rantakin.

Tästä katsottuna sauna tulee navetan takapuolelle

Ennen perinteisissä pientilojen navetoissa oli sontakasa navetan takana, mutta nykyisin kaikki yritetään saada näkymättömästi luontoon ja hyvää lantaa se onkin, mutta liika on myös vesistöille haitaksi.

Ennen oli myös yleistä että sauna oli navetan yhteydessä ja olihan se jotenkin romanttisempaa saunoa, kun he seinän takana keskustelivat omilla äänillään.

• Pe.ku kirjoitti:

Ennen perinteisissä pientilojen navetoissa oli sontakasa navetan takana, mutta nykyisin kaikki yritetään saada näkymättömästi luontoon ja hyvää lantaa se onkin, mutta liika on myös vesistöille haitaksi.

Ennen oli myös yleistä että sauna oli navetan yhteydessä ja olihan se jotenkin romanttisempaa saunoa, kun he seinän takana keskustelivat omilla äänillään.

Pe.kulle juhannustietovisa (saat miettiä yön yli) et kuitenkaan arvoitusta hetkessä ratkaise:) Hyvää yötöntä yötä. Minä käyn nyt nukkumaan ja katson aamulla työmaalla mitä olet saanut vastaukseksi.

Miksi Potaskavaaran seurakunnassa on vain yksi jäsen?

• pakis__ kirjoitti:

Pe.kulle juhannustietovisa (saat miettiä yön yli) et kuitenkaan arvoitusta hetkessä ratkaise:) Hyvää yötöntä yötä. Minä käyn nyt nukkumaan ja katson aamulla työmaalla mitä olet saanut vastaukseksi.

Miksi Potaskavaaran seurakunnassa on vain yksi jäsen?

"Miksi Potaskavaaran seurakunnassa on vain yksi jäsen? "

Jotta voi vapaasti huitoa osumatta kehenkään.

• Pe.ku kirjoitti:

"Miksi Potaskavaaran seurakunnassa on vain yksi jäsen? "

Jotta voi vapaasti huitoa osumatta kehenkään.

"Miksi Potaskavaaran ..."

Väärin 0 pistettä.

Oikea vastaus on. Potaskavaaran nykyinen jäsen toimi aikoinaan seurakunnassa keittäjänä.

• pakis__ kirjoitti:

Väärin 0 pistettä.

Oikea vastaus on. Potaskavaaran nykyinen jäsen toimi aikoinaan seurakunnassa keittäjänä.

No niinpä tietenkin, ja poisnukkuneiden määrä lisääntyi varsinkin keväisin korvasieniaikaan.

• Pe.ku kirjoitti:

No niinpä tietenkin, ja poisnukkuneiden määrä lisääntyi varsinkin keväisin korvasieniaikaan.

" korvasieniaikaan"

Ajattelin, että tämä olisi ollut suhtkoht helppo, mutta saatoinhan arvata sen että vaikea se kuitenkin oli, ainakin monen nautitun juhannussahdin jälkeen :)

• to..
        pakis__ kirjoitti:

Väärin 0 pistettä.

Karmea kohtalo seurakuntalaisilla, mutta pääasia tietysti että keittäjä itse voi hyvin.

• pakis__ kirjoitti:

" korvasieniaikaan"

Ajattelin, että tämä olisi ollut suhtkoht helppo, mutta saatoinhan arvata sen että vaikea se kuitenkin oli, ainakin monen nautitun juhannussahdin jälkeen :)

Ei ole sahtia lotrattu, vaan on tehty ympäripyöreitä työpäiviä ja työnlomassa levähdetty palstan ääreen kirjoittamaan asiapitoisia viestejä päivän polttavista asioista, kestoaiheitakaan unohtamatta.

• jaikal.se

Ei munkaan saunassa ole kaikki ihan vatupassissa vaikka mulla oli kaksi vatupassia käytössä rakennuksen aikana. Tein melkein kaiken yksin. Tule käymään niin saat nähdä! Mutta sauna on vähän kärsinyt tämän kevään aikana. Savupiippu putosi lumen mukana maahan enkä ole vielä saanut pantua uutta piippua tilalle. On se aikamoinen työ ja kustannus kun kaksi metrin pituista piipunosaa on lumi painanut lättänäksi. Sitäpaitsi olemme peruskorjanneet kämpän yläkerran kevättäalven aikana. Kaikki on pantu uusiksi ja kustannuksen sen mukaiset,

• KTS (Ei kirj.)

"Savupiippu putosi lumen mukana maahan"

Mulla savupiiput pysyy paikoillaan koska siukkailen ain välil palestiinalaisia.

• ~~tähkäpää~~
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

"Savupiippu putosi lumen mukana maahan"

Mulla savupiiput pysyy paikoillaan koska siukkailen ain välil palestiinalaisia.

:)

Jaikalin laastit ovat tainneet olla samanlaista sorttia, kuin oli aikoinaan Raatikaisen Annikilla, kun lastenkoteja Bangladesh:iin rakensi. :)

Tästä kirjoittaa Asta Tillander, Annikista kertovassa kirjassaan:
        - Luotu taivasta varten -

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Jaikalin laastit ovat tainneet olla samanlaista sorttia, kuin oli aikoinaan Raatikaisen Annikilla, kun lastenkoteja Bangladesh:iin rakensi. :)

"Raatikaisen Annikilla"

Oliko tämä se Annikki Raatikainen, joka yksin matkusti autolla Suomesta Bagladeshiin?

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

-Luotu taivasta varten-

kyseenalaista toimintaa, kasvattilapsi kertoo:

"Vähitellen Saara tajusi, että hänen hyväntekijänsä oli päättänyt valmentaa hänestä työnsä jatkajan Bangladeshiin. Siihen kuului nuhteeton elämä naimattomana,
        taloustöiden osaaminen ja sairaanhoitajan ammatti."

http://www.eeva.fi/artikkeli/entinen-katulapsi-saara-jarvinen-kasvoi-kahden-aidin-valissa

Millä oikeudella Annikki Raatikainen vaatii kasvattityttäreltään naimattomuutta?

• pakis__ kirjoitti:

-Luotu taivasta varten-

kyseenalaista toimintaa, kasvattilapsi kertoo:

"Vähitellen Saara tajusi, että hänen hyväntekijänsä oli päättänyt valmentaa hänestä työnsä jatkajan Bangladeshiin. Siihen kuului nuhteeton elämä naimattomana,
        taloustöiden osaaminen ja sairaanhoitajan ammatti."

http://www.eeva.fi/artikkeli/entinen-katulapsi-saara-jarvinen-kasvoi-kahden-aidin-valissa

Millä oikeudella Annikki Raatikainen vaatii kasvattityttäreltään naimattomuutta?

Minäkin luin tuon aiemmin ja ajattelin kysyä samaa.

Annikki kai kuvittelee, että pitää olla naimaton auttaakseen toisia, kuten Äiti Teresa.
        Ja pitkälle vielä valmis menemään kun sen takia välitkin katkeaa.

• Pe.ku kirjoitti:

Minäkin luin tuon aiemmin ja ajattelin kysyä samaa.

Annikki kai kuvittelee, että pitää olla naimaton auttaakseen toisia, kuten Äiti Teresa.
        Ja pitkälle vielä valmis menemään kun sen takia välitkin katkeaa.

"Annikki kai kuvittelee..."

Outoa sekin on, kun pitää antaa suomalaiset etunimet. Ja tietysti ne nimetkin pitää etsiä Raamatusta ja kääntää suomenkielelle sopivaksi äänneasuksi.

Jostain kumman syystä Afrikassa asuu monta Toivo- ja Onni-nimistä miestä.

• hellari...

Annikkihan se oli, mutta oli hänellä toinen uskonsisar mukana. Rohkea juttu lähteä naisihmisinä muslimimaihin ajamalla autolla perille saakka.
      Hyvää juhannusta kaikille

• "Annikkihan se oli, "

Kiitos tiedosta. Aikoinaan siitä kohistiin paljonkin. Muistaakseni ajoivat Turkin ja Afkanistan läpi.

• ~~tähkäpää~~
        pakis__ kirjoitti:

"Annikkihan se oli, "

Kiitos tiedosta. Aikoinaan siitä kohistiin paljonkin. Muistaakseni ajoivat Turkin ja Afkanistan läpi.

Annikkihan tuo, mutta arvostan häntä siitä, että hän kykeni myöntämään myöhemmällä iällään tekemiään virheitä, joita hän ei tehnyt tietoisesti, vaan hänen oma menneisyytensä oli muovannut hänestä sen, mikä hän oli, kuten on muivannut meistäkin kaikista.

Ja Saara kertoi muuten hyvääkin Annikin tekemästä työstä tuossa Eevan artikkelissa, jonka lukemista voin suositella.

""Saara Järvisen ottoäiti Annikki Raatikainen kuoli Suomessa 80-vuotiaana kymmenisen vuotta sitten. Viimeisinä vuosinaan rohkeasta tahtonaisesta paljastui herkkä ja haavoittunut sisin.

Kasvattaja ja kasvatettava ehtivät löytää tasa-arvoisen, hyväksyvän suhteen. Naiset keskustelivat paljon myös yhteisestä uskostaan Jumalaan, jonka armollinen puoli oli alkanut syvemmin avautua Annikille vasta vanhemmalla iällä. Hän oli itsekin aikanaan joutunut kokemaan orpolapsen kohtalon, ja se oli muovannut hänen kuvaansa maailmasta.

”Koin rakkautta ja jopa sääliä ottoäitiäni kohtaan. Mitä enemmän opin ymmärtämään häntä, sitä helpompi minun oli antaa anteeksi kasvatuksessani tapahtuneet virheet”, Saara Järvinen sanoo.

”Turvaton varhaislapsuuteni Bholan kaduilla, saamani tiukka kasvatus ja identiteetin etsintä kahden äidin välissä ovat antaneet valmiuksia erilaisuuden ymmärtämiseen. Minulle on tapahtunut asioita, joiden takia voisin olla katkera, mutta olen pyrkinyt tietoisesti kääntämään ne voimavarakseni. Terapia tuki anteeksiannon ja armollisuuden valitsemista elämänasenteeksi”, Saara Järvinen kertoo.""

Mietinkin, kumpi on parempi; Olla tekemättä mitään, ettei vain tee virheitä ja kuluttaa aikansa tekevien arvosteluun?

Vai tarttua työhän ja tunnustaa, että; Tekevälle sattuu ja joka ei mitään tee, sille ei mitään satukaan?

Kaiken kaikkiaan, Saara ilmaisi kuitenkin olevansa ETUOIKEUTETTU kaiken jälkeen:

"”Olen yhä enemmän oppinut näkemään itseni etuoikeutettuna. En koe siitä velvollisuuden tunnetta, mutta ymmärrän, että elämänkokemukseni on mitä sopivin työkalu, kun työskentelen Suomen tai muiden maiden lasten hyväksi. Sairaanhoitajan ja sosionomin koulutukset ovat toinen puoli ammattitaitoani.”"

Siunausta Saaran ja Tomin elämään!

• eivät lue
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Annikkihan tuo, mutta arvostan häntä siitä, että hän kykeni myöntämään myöhemmällä iällään tekemiään virheitä, joita hän ei tehnyt tietoisesti, vaan hänen oma menneisyytensä oli muovannut hänestä sen, mikä hän oli, kuten on muivannut meistäkin kaikista.

Ja Saara kertoi muuten hyvääkin Annikin tekemästä työstä tuossa Eevan artikkelissa, jonka lukemista voin suositella.

""Saara Järvisen ottoäiti Annikki Raatikainen kuoli Suomessa 80-vuotiaana kymmenisen vuotta sitten. Viimeisinä vuosinaan rohkeasta tahtonaisesta paljastui herkkä ja haavoittunut sisin.

Kasvattaja ja kasvatettava ehtivät löytää tasa-arvoisen, hyväksyvän suhteen. Naiset keskustelivat paljon myös yhteisestä uskostaan Jumalaan, jonka armollinen puoli oli alkanut syvemmin avautua Annikille vasta vanhemmalla iällä. Hän oli itsekin aikanaan joutunut kokemaan orpolapsen kohtalon, ja se oli muovannut hänen kuvaansa maailmasta.

”Koin rakkautta ja jopa sääliä ottoäitiäni kohtaan. Mitä enemmän opin ymmärtämään häntä, sitä helpompi minun oli antaa anteeksi kasvatuksessani tapahtuneet virheet”, Saara Järvinen sanoo.

”Turvaton varhaislapsuuteni Bholan kaduilla, saamani tiukka kasvatus ja identiteetin etsintä kahden äidin välissä ovat antaneet valmiuksia erilaisuuden ymmärtämiseen. Minulle on tapahtunut asioita, joiden takia voisin olla katkera, mutta olen pyrkinyt tietoisesti kääntämään ne voimavarakseni. Terapia tuki anteeksiannon ja armollisuuden valitsemista elämänasenteeksi”, Saara Järvinen kertoo.""

Mietinkin, kumpi on parempi; Olla tekemättä mitään, ettei vain tee virheitä ja kuluttaa aikansa tekevien arvosteluun?

Vai tarttua työhän ja tunnustaa, että; Tekevälle sattuu ja joka ei mitään tee, sille ei mitään satukaan?

Kaiken kaikkiaan, Saara ilmaisi kuitenkin olevansa ETUOIKEUTETTU kaiken jälkeen:

"”Olen yhä enemmän oppinut näkemään itseni etuoikeutettuna. En koe siitä velvollisuuden tunnetta, mutta ymmärrän, että elämänkokemukseni on mitä sopivin työkalu, kun työskentelen Suomen tai muiden maiden lasten hyväksi. Sairaanhoitajan ja sosionomin koulutukset ovat toinen puoli ammattitaitoani.”"

Siunausta Saaran ja Tomin elämään!

Niin, mitä mieltä sinä olet siitä "virheestä"jonka hän teki? Ohitat sen noin vain.

Kuitenkin se kertoo Annikin ylpeästä ja vastenmielisestä luonteesta.

Siitähän se kertoo. Että hän oli jollain tapaa luonnehäiriöinen.

• ~~tähkäpää~~
        eivät lue kirjoitti:

Niin, mitä mieltä sinä olet siitä "virheestä"jonka hän teki? Ohitat sen noin vain.

Kuitenkin se kertoo Annikin ylpeästä ja vastenmielisestä luonteesta.

Siitähän se kertoo. Että hän oli jollain tapaa luonnehäiriöinen.

Suosittelen Sinua lukemaan tuon Asta Tillanredin kirjan: Luotu taivasta varten.

Siinä tuodaan rehellisesti esille se, mikä hän oli ihmisenä, sillä itse en voi puhua hänen kohdallaan muusta, kuin siitä, mikä oma henkilökohtainen kokemukseni oli / on hänestä.

Se oli / on hyvin rakastava, turvallisuuden tunnetta antava, sillä koen, että juuri hänen vahvuutensa loi ympärilleen sitä turvallisuuden tunnetta ja kaikessa myöskin lastensa puolta pitävä, heidän puolestaan taisteleva, kuin konsanaan äiti leijona, :) mutta kuka haluaa nähdä ja puhua hyvää helluntailaisesta hyväntekijästä?

Myöskin sen muistan, miten suomalaisessa lastenkodissaan lapset kilpailivat siitä, kuka sai istua hänen sylissään.

Olen nimittäin itsekin saanut viettää paljon aikaa eräässä lastenkodeistaan ja minulla ei ole mitään pahaa sanottavana hänestä henkilökohtaisesti, päinvastoin!

Siellä opin myöskin monikultuurisuuteen, sillä lähipiirissäni kotioloissa ei
        ollut romaneja, mutta Annikin lastenkodissa he olivat ja elivät siinä, kuin kantaväestönkin lapset ja tulin näkemään, että erilaisen ihonvärin sisällä on aivan sama ihminen, joka tarvitsee ja kaipaa rakkautta ja huolenpitoa.

En siitä huolimatta halua sulkea silmiäni niiltä virheiltäkään, mitä hän teki, mutta niistä minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, joten silloin puhuisin "toisen sulla" ja samalla haluan kysyä, kuka äiti ja isä on täydellinen?

Sillä eivät meidän psykiatriset sairaalamme ja terapiamme suinkaan ole täyttyneitä Raatikaisen Annikin kasvateista, vaan pääsääntöisesti meidän muiden suomalaisten äitien ja isien kasvateista.

• atte ateistipalstalt
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Suosittelen Sinua lukemaan tuon Asta Tillanredin kirjan: Luotu taivasta varten.

Siinä tuodaan rehellisesti esille se, mikä hän oli ihmisenä, sillä itse en voi puhua hänen kohdallaan muusta, kuin siitä, mikä oma henkilökohtainen kokemukseni oli / on hänestä.

Se oli / on hyvin rakastava, turvallisuuden tunnetta antava, sillä koen, että juuri hänen vahvuutensa loi ympärilleen sitä turvallisuuden tunnetta ja kaikessa myöskin lastensa puolta pitävä, heidän puolestaan taisteleva, kuin konsanaan äiti leijona, :) mutta kuka haluaa nähdä ja puhua hyvää helluntailaisesta hyväntekijästä?

Myöskin sen muistan, miten suomalaisessa lastenkodissaan lapset kilpailivat siitä, kuka sai istua hänen sylissään.

Olen nimittäin itsekin saanut viettää paljon aikaa eräässä lastenkodeistaan ja minulla ei ole mitään pahaa sanottavana hänestä henkilökohtaisesti, päinvastoin!

Siellä opin myöskin monikultuurisuuteen, sillä lähipiirissäni kotioloissa ei
        ollut romaneja, mutta Annikin lastenkodissa he olivat ja elivät siinä, kuin kantaväestönkin lapset ja tulin näkemään, että erilaisen ihonvärin sisällä on aivan sama ihminen, joka tarvitsee ja kaipaa rakkautta ja huolenpitoa.

En siitä huolimatta halua sulkea silmiäni niiltä virheiltäkään, mitä hän teki, mutta niistä minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, joten silloin puhuisin "toisen sulla" ja samalla haluan kysyä, kuka äiti ja isä on täydellinen?

Sillä eivät meidän psykiatriset sairaalamme ja terapiamme suinkaan ole täyttyneitä Raatikaisen Annikin kasvateista, vaan pääsääntöisesti meidän muiden suomalaisten äitien ja isien kasvateista.

"mutta kuka haluaa nähdä ja puhua hyvää helluntailaisesta hyväntekijästä?"

Hän kehoittanut naimattomuuteen. Ei hänellä ainakaan nuorten suhteen ole mitään ymmärtämystä.

Se että sinulle tuli hänen kirjastaan turvallinen olo ei ole mikään yllätys. Olen huomannut että tälläkin palstalta haet vain"turvallisia"viestejä, jotka eivät aseta omauskoasi kyseenalaiseksi.

Sinä väistät hankalia aiheita, etkä tule selvittämään asioita kun sinun tulisi niitä selvittää.

Tuotat uskonnon uhreja.

"Sillä eivät meidän psykiatriset sairaalamme ja terapiamme suinkaan ole täyttynyt Raatikaisen Annikin kasvateista, vaan pääsääntöisesti meidän muiden suomalaisten äitien ja isien kasvateista."

En tiedä miten olet kasvatuksessa onnistunut.

Sinä näet vain asioita Jumalalta mm.tästä palstasta jotka ovat toisten mielestä vain sinun itsesi mielipiteitä.

Olipa hyvää kahvia...keitä sinäkin kahvit.

• ~~tp~~
        atte ateistipalstalt kirjoitti:

"mutta kuka haluaa nähdä ja puhua hyvää helluntailaisesta hyväntekijästä?"

Hän kehoittanut naimattomuuteen. Ei hänellä ainakaan nuorten suhteen ole mitään ymmärtämystä.

Se että sinulle tuli hänen kirjastaan turvallinen olo ei ole mikään yllätys. Olen huomannut että tälläkin palstalta haet vain"turvallisia"viestejä, jotka eivät aseta omauskoasi kyseenalaiseksi.

Sinä väistät hankalia aiheita, etkä tule selvittämään asioita kun sinun tulisi niitä selvittää.

Tuotat uskonnon uhreja.

"Sillä eivät meidän psykiatriset sairaalamme ja terapiamme suinkaan ole täyttynyt Raatikaisen Annikin kasvateista, vaan pääsääntöisesti meidän muiden suomalaisten äitien ja isien kasvateista."

En tiedä miten olet kasvatuksessa onnistunut.

Sinä näet vain asioita Jumalalta mm.tästä palstasta jotka ovat toisten mielestä vain sinun itsesi mielipiteitä.

Olipa hyvää kahvia...keitä sinäkin kahvit.

>> Se että sinulle tuli hänen kirjastaan turvallinen olo ei ole mikään yllätys.

• ateisti atelle
        ~~tp~~ kirjoitti:

Näin kirjoittaa tähkäpää

"itse en voi puhua hänen kohdallaan muusta, kuin siitä, mikä oma henkilökohtainen kokemukseni oli / on hänestä.

Olen nimittäin itsekin saanut viettää paljon aikaa eräässä lastenkodeistaan ja minulla ei ole mitään pahaa sanottavana hänestä henkilökohtaisesti, päinvastoin!" "

• ateisti atelle
        ateisti atelle kirjoitti:

Näin kirjoittaa tähkäpää

"itse en voi puhua hänen kohdallaan muusta, kuin siitä, mikä oma henkilökohtainen kokemukseni oli / on hänestä.

Olen nimittäin itsekin saanut viettää paljon aikaa eräässä lastenkodeistaan ja minulla ei ole mitään pahaa sanottavana hänestä henkilökohtaisesti, päinvastoin!" "

Huomio! "Henkilökohtainen kokemukseni"

• suuttunut2
        ~~tp~~ kirjoitti:

Tuo oli sivuseikka koko viestissä.

• atte asteismipalstal
        ateisti atelle kirjoitti:

Huomio! "Henkilökohtainen kokemukseni"

Ateisti atelle, ole tarkkana. Tähkäpää kirjoittaa käyneensä lastenkodissa, mutta ei kohdanneensa Annikkia.

Hänen kokemuksensa Annikista on vain se mitä hän on kirjasta lukenut.

Hän on henkilö joka väistää hankalia aiheita, joten hän taisi poistua palstalta. Hyvä näin, eipähän tee lisää uskonnon uhreja.

• Hyvää juhannusta kaikille hyville, pahoille ja siltä väliltä oleville! Vietän juhannuksen kaupungissa. En kaipaa mitään markkinatunnelmaa. Hyvä vaan että monet ovat lähteneet maalle ja maailmalle niin kaupunki on mukavan rauhallinen näin juhannusaikaan. :)

• KTS (Ei kirj.)

Ihmetellä tosiaan täytyy missä on nyt se jouluna heräävä vippaslössi kun on Juhannus. Kuitenkin iaman puolivuotisketjun toinen pää kyseessä.

Missä on jargoni Rooman keisareista, katolisesta Kirkosta ja kamalasta 300-luvusta.

ja missä valitukset ryyppäjäisistä ja tappeluista jotka toki kuuluvat suomalaisten kuvioon joka saakelin päivä muutenkin...:o

• Juhannuskevennys!

Laihian helluntaiseurakunnan vanha pastori teki kuolemaa.

Omaiset ja seurakuntalaiset riitelivät hautajaiskuluista.
      Ruumisauton tilaamisesta oli kohtalainen yhteisymmärrys.
      Seurakuntalaisten mielestä hautajaisreissulle olisi varattava kaksi taksia.
      Omaisten mielestä yksi taksi riittäisi.

Kuolemaa tekevä pastori katseli hetken riitelyä ja vastasi "Tulee liikaa hintaa, kävellän kaikki"

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      55
      5978
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1806
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1692
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1650
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1457
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1450
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe