Yleinen tapako helluntailaisilla?

kysyjä

Yleinen tapako helluntailaisilla?

Meidän lähellämme asuu helluntailainen perhe. Perheestä sinänsä ei tietenkään ole mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin, mukavia ja asiallisia ihmisiä.
Mutta olen ihmetellyt heidän käytöstään, nimittäin lepopäivän pyhittämistä. Lähes joka sunnuntai puolenpäivän aikoihin perhe alkaa yhdessä askareensa. Siis kaikenlaiset rakentamiseen ja puutarhanhoitoon liittyvät työt, mitä nyt tuollaisessa isossa omakotitalossa, jossa on myös iso tontti, yleensäkin voi tehdä. Joskus tekisi mieli sanoa heille: ”Älkää nyt ainakaan sitä moottorisahaa pyhisin huudattako, sen ääni häiritsee naapureita.” Mutta jotenkin sitä sitten ei vain suoraan sanomalla viitsi puuttua heidän asioihinsa.
Ilmeisestikin lauantait menevät kauppa-asioilla ja sunnuntait sitten on hyvä tehdä puun pilkkomiset, haravoinnit maalaamiset jne.

Nyt kysynkin teiltä: Onko tällainen pyhäpäivisin työn tekeminen helluntailaisuudessa yleinen tapa vai onko tämä esimerkki vain yksittäistapaus. Tuskinpa tämä tapaus kertoo perheen ”maallistumisesta”, koska he säännöllisesti joka viikko kuitenkin käyvät helluntailaisten tilaisuuksissa.

Yleensähän eri herätysliikkeissä olevat kunnioittavat pyhäpäivää ja tekevät vain välttämättömät askareet.

20

3752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atri parkka

aika yleistä.

Nykyinen kiireinen elämänrytmi pakottaa tekemään kotityöt vapaa-aikoina, ja monelle ns pihatyöt ovat harrastusluonteisia vastapainoja atk-työlle.

Uuden testamentin oppiin kuuluu se, että ns laki-liitto, jossa piti noudattaa 10 käskyä on taakse jäänyttä elämää, ja Jumalan lasten vapauden aika on nyt.
      Eli on vapaus tehdä työtä myös sunnuntaisin.

• kysyjä

”Uuden testamentin oppiin kuuluu se, että ns laki-liitto, jossa piti noudattaa 10 käskyä on taakse jäänyttä elämää, ja Jumalan lasten vapauden aika on nyt.”

Ei väitteesi pidä raamatun valossa paikkansa, kyllä lakia pitää noudattaa edelleenkin. Sillä sanoohan itse Jeesus seuraavasti:

Matt.5
        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

• tode
        kysyjä kirjoitti:

”Uuden testamentin oppiin kuuluu se, että ns laki-liitto, jossa piti noudattaa 10 käskyä on taakse jäänyttä elämää, ja Jumalan lasten vapauden aika on nyt.”

Ei väitteesi pidä raamatun valossa paikkansa, kyllä lakia pitää noudattaa edelleenkin. Sillä sanoohan itse Jeesus seuraavasti:

Matt.5
        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

mitä tuo "pyhittäminen" mahtanee sitten pitää sisällään? vain lepoako ja kirkossa istumista ja sanan opiskelua?

minä ymmärrän Jeesuksen tulleen täyttämään lain, niin, että olemme vapaita hänen lunastustyönsä seurauksena.
        meille kristityille on aikojen saatoista jäänyt kuva, että lepopäivän pyhittäminen on "oleilemista ilman työntekoa". harrastaa saa, vaikka olan takaa ja niska vereslihalla, mutta puutarhatöitä ei saa tehdä, koska se ei ole lepopäivän pyhittämistä.

"toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä...
        jos me elämme, elämme Herralle, jos me kuolemme, niin kuolemme Herralle", room.14.

• atri parkka
        kysyjä kirjoitti:

Matt.5

nimenomaan ei pidä noudattaa enää uudessa testamentissa, koska sen aika on ohi.

Lakiliitolla oli oma tehtävänsä. Se osoitti sen, että sitä noudattamalla ihminen ei pelastu.
        Jeesus oli ainoa joka siitä seulasta pääsi läpi ja täytti lain.

Laki ei kuulu enää meille, eikä sitä tarvitse opettaa enää noudattamaan.

• kysyjä
        atri parkka kirjoitti:

Lakiliitolla oli oma tehtävänsä. Se osoitti sen, että sitä noudattamalla ihminen ei pelastu.

Noh, tuo oli sinun mielipiteesi. Raamatun opetus on toinen.

• Uskis
        atri parkka kirjoitti:

Saan siis myös surmata sinut ilman seuraamuksia. Mahdollisen puolisosi, tai asuntosi saan myös omia. Jumalana voin palvella vaikka Kekkosen kuvaa. jne...

Mieti!

Ja muistojakeeksi vaikkapa tämä:

"Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä." - 1. Joh. 2:4 "

• tode
        Uskis kirjoitti:

Saan siis myös surmata sinut ilman seuraamuksia. Mahdollisen puolisosi, tai asuntosi saan myös omia. Jumalana voin palvella vaikka Kekkosen kuvaa. jne...

Mieti!

"Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä." - 1. Joh. 2:4 "

kuinka olet noin ymmärtänyt Jeesuksen sanat "rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi...
        rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi. ei ole mitään suurempaa käskyä, kuin nämä."?

kekkosta tuossa markuksen evankeliumin kohdassa ei mainittu, mutta minä olen ymmärtänyt, että epäjumalan palvelus-kohteena ei saa olla myöskään kekkonen.

• Uskis
        tode kirjoitti:

kuinka olet noin ymmärtänyt Jeesuksen sanat "rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi...
        rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi. ei ole mitään suurempaa käskyä, kuin nämä."?

kekkosta tuossa markuksen evankeliumin kohdassa ei mainittu, mutta minä olen ymmärtänyt, että epäjumalan palvelus-kohteena ei saa olla myöskään kekkonen.

Huomannet kaiketi Jeesuksen esitelleen lain kivitaulut lainauksessasi. Ensimmäinen tauluista koskee juuri Jumalan rakastamista, toinen taulu lähimmäisen rakastamista. Näin Jeesus kiteytti viisaasti ja yksinkertaisesti koko lain sisällön.

Kymmenen käskyä ovat voimassa. Myös sapattikäsky:

"Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." - 2. Moos. 20: 9-11

• atri parkka
        Uskis kirjoitti:

Huomannet kaiketi Jeesuksen esitelleen lain kivitaulut lainauksessasi. Ensimmäinen tauluista koskee juuri Jumalan rakastamista, toinen taulu lähimmäisen rakastamista. Näin Jeesus kiteytti viisaasti ja yksinkertaisesti koko lain sisällön.

Kymmenen käskyä ovat voimassa. Myös sapattikäsky:

"Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." - 2. Moos. 20: 9-11

erehtynyt palstasta.??
        Adventistien palsta on muualla.

• atri parkka
        kysyjä kirjoitti:

Noh, tuo oli sinun mielipiteesi. Raamatun opetus on toinen.

todella.
        Mikähän se sitten on , kun itse olen löytänyt tämän opetuksen juuri samaisesta kirjasta.

• atri parkka
        Uskis kirjoitti:

Mieti!

missään kohden sanonutkaan, että saisit ryhtyä murhaamaan ym.

Kaikki jotka ovat Kristuksessa, rakastavat Häntä, ja sitähän haluaa silloin luonnostaan tehdä rakkaalleen mieliksi. Et tarvitse silloin enää ketään sanomaan sinulle , että tee tämä ja toimi noin, vaan Jumalan henki vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen.

Vai synnyttääkö rakkaus Jeesukseen sinussa halua varastaa, tappaa tuhota?????

• stb
        tode kirjoitti:

mitä tuo "pyhittäminen" mahtanee sitten pitää sisällään? vain lepoako ja kirkossa istumista ja sanan opiskelua?

minä ymmärrän Jeesuksen tulleen täyttämään lain, niin, että olemme vapaita hänen lunastustyönsä seurauksena.
        meille kristityille on aikojen saatoista jäänyt kuva, että lepopäivän pyhittäminen on "oleilemista ilman työntekoa". harrastaa saa, vaikka olan takaa ja niska vereslihalla, mutta puutarhatöitä ei saa tehdä, koska se ei ole lepopäivän pyhittämistä.

"toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä...
        jos me elämme, elämme Herralle, jos me kuolemme, niin kuolemme Herralle", room.14.

lepopaivan pitaminen ei ole eika tulisi olla pakonomaista vaan luonnollista. Minusta on silti Jumalan tahdon mukaista pyhittaa lepopaiva vaikka se annettiinkin VT:ssa. Lepasihan Jumalakin seitsemantena paivana, ja sen mukaan Han halusi etta ihmisetkin tekisivat niin. Minusta silla ei ole mitaan tekemista "lainomaisuuden" kanssa, vaan se, etta ihminen ensinnakin tarvitsee lepoa terveytensa vuoksi, ja se etta se lepopaiva kaytettaisiin Jumalan kanssa olemiseen. Harrastaa saa lepopaivana, minun mielestani, ja jokainen harrastaa sitten niin paljon kuin haluaa, mutta kohtuus siinakin pitaisi olla. Jos menee juoksemaan ulos koko paivaksi, en kutsuisi sita LEPOpaivaksi.

• stb
        tode kirjoitti:

kaksoiskasky ON suurin kasky ja kaikki tulisi perustua sille, mutta minusta se ei tarkoita sita etta muut lait olisivat havinneet tai menettaneet merkityksensa. Esim. edelleen tappaminen on syntia vaikka kasky "ala tapa" annettiin VT:ssa. On tietenkin lakeja VT:ssa jotka annettiin varta vasten juutalaisille ja siihen maailman aikaan olivat heidan hyvaksi, mutta minusta on edelleen lakeja jotka olisivat siunaukseksi ihmisille jos ihmiset niita noudattaisivat. Tietenkin Jeesuksessa kaikki lait ovat taydellisia, mutta sehan ei tarkoita etta voimme menna tappamaan naapurimme, nain karrikoiden sanottuna :)

• sallittua

Esittämääsi kysymykseen voi vastata ihan maalaisjärjellä, ilman uskontoja tai erityisesti helluntailaisuutta. Ei tarvita kuin toisten huomioonottamiskykyä ja hieman empatiaa.

Sunnuntai on Suomessa vielä toistaiseksi niin yleinen vapaa- ja lepopäivä, että moottorisahan päryyttäminen asutuskeskuksessa sunnuntaiaamuna on typerää ja suorastaan kiusantekoa. Ehkä iltapuolella, illansuussa, voi pihapuun kaataminen olla kohtuullista, mutta ei yhtään enempää. Talven polttopuut pitää kyllä pätkiä arkipäivinä, olkoon kyseessä helluntailainen tai ei-helluntailainen. Nih!

• Saa

Kyllä järkeä tulisi käyttää eikä häiritä toisten sunnuntairauhaa joutavalla mekkalalla, kuten esim. moottorisahan käyttö. Miten sitten itse kukin pyhäpäivää pyhittää on jokaisen oma asia, mutta kyllä mielestäni tulee ottaa muyös muut huomioon. Itse olen muuten silloin tällöin käynyt sunnuntaitansseissa ja se piristää ihmeesti arjen töihin jälleen ryhdyttäessä. Yämmärrys hoi! Äly älä jätä!

• Juhani

Kyllä siitä mootorisahasta voi huomauttaa.Ei se usko siihen kaadu eikä naapurisopu.Ehkä he eivät ole edes ajatelleet koko asiaa.

• uskova

Minun mielestäni ei kyllä kuulu sunnuntai töihin moottorisahan käyttäminen ja muukaan sellainen melu mikä häiritsee muita naapureita ja sunnuntaipäivän rauhaa.

• stb

lepopaiva ON lauantai, ei sunnuntai. Ehka he pyhittavat lauantain lepopaivaksi ja sunnuntai on sellainen paiva kuin muutkin?

• jes

Poikalapsi, köyhä pieni, janos, raamatun lukija, juhani, markku, matias, minni, atriparkka, kadun nainen, ritva, maija, nettirabbi ym. Itse Olevainen on näitten takana, sexi, homous, itsensä kanssa puhuminen, panettelu ym. kuuluvat hänen kuvaansa.

• Eino

tehdä hyvää, pahaa ei saa tehdä arkenakaan!

Jos työkoneiden ääni häiritsee naapureita, on se tietenkin pahan tekoa. Niiden käyttöä tulisi harkita, häiritseekö naapureita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      60
      4635
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      95
      4335
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      71
      3778
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3717
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      118
      2752
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2538
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2442
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2419
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2409
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2284
    Aihe