"Emme tiedä paljoakaan muista aisteista. Esimerkiksi eksistentiaalnen aisti, oman olemassaolonsa aistiminen, jäsentää olemistamme olennaisella tavalla ja on keskeinen arkkitehdin työssä," Arkkitehti Juhani Pallasmaa, 76, Suomen Kuvalehdessä s. 40, 20.6.2013.
Minun mielestäni tuo aisti on kysymyksessä myös, kun ihmettelemme omaa tietoisuuttamme ja päättelemme, ettemme ole korkein tietoinen olento maailmankaikkeudessa.
Eksistentiaalinen aisti
5
103
Vastaukset
>>Minun mielestäni tuo aisti on kysymyksessä myös, kun ihmettelemme omaa tietoisuuttamme ja päättelemme, ettemme ole korkein tietoinen olento maailmankaikkeudessa.
- 7+4
Jänis kuulema pistää päänsä pensaaseen, kun pelkää näkemäänsä.
- DavidBohmvainaa
Tutkiva löytää, katsotaanpa. Hmm... Kokeile itse, onko sellainen asia kuin eksistentiaalinen aisti olemassa.
Otetaan kroppa ensin.
Vedä pari kertaa henkeä ja sulje silmät jos on helpompaa. Mistä "tiedät", että olet olemassa? Miltä tuntuu? Tunnetko jalkasi ja kätesi? Joka puolelta vartaloa tulee signaalia aivoihin, jonka tunnet tietynlaisena jännitteenä, eikö totta? Tai nykäyksiä, kuumotusta jne...
Entäs ajattelu, ajattelen siis olen? Hyvä on, kokeillaan. Ajattele seuraavaa lausetta: Vihreä apina syö sinistä jäätelöä auringonlaskussa. Ei ongelmaa eihän? Olet siis olemassa? Mutta lue lause uudelleen ja ajattele tällä kertaa samaan aikaan itseäsi lukemassa sitä. Älä anna ajatuksen nopeuden hämätä, et pysty siihen, kukaan ei pysty. Sinun on pakko ajatella niitä peräkkäin tai vuorotellen.
Aistitko siis oman olemassaolosi vai onko niin, että olemassaolosi on sinun aistimuksesi? Onko sinulla oma tietoisuus, jossa on asioita vai tietoisuus, joka on niitä asioita? Oletko siis itsellesi jotain, jollet ole tietoinen jostain? - 9 + 3
Pallasmaa on varmaan pätevä arkkitehti mutta maailmankatsomuksellisesti hän on hörhö:
http://www.finland.org/public/default.aspx?contentid=229188&nodeid=35833&contentlan=1&culture=fi-FI
”Hänen mukaansa "elämme muka-rationaalisessa ajassa, mutta tarvitsemme epätoivoisesti henkistä vapautumista, jonka hengelliset ja taiteelliset kokemukset voivat tarjota ajatuksille, tunteille ja mielikuvitukselle."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803