Minulla on Honda 50 bf 5m veneessä, eikä tämä moottori jaksa nostaa venettä liukuun 4 hengellä.
Kierrokset eivät nouse yli 2500 rpm.
2 hengellä ja yksin tätä ongelmaa ei ole ja moottori ottaa kylläkin kierroksia tarvittaessa.
Silloinkin moottori ei reagoi kaasuun eikä kone yritä nousta liukuun kuin pitkän miettimisen jälkeen.
Kone ja vene ovat aivan uusia, ajettu vain 10h.
Honda 50 bf
25
15360
Vastaukset
- pks
Moottorissa on selvästi jotain vikaa tai potkuri on aivan vääränlainen. Kysy ihmeessä liikkeestä josta sen ostit!
- honda
kun lukee tuota,tuntuu kuin kirjoittaja ei olisikaan tosissaan tai ilmaisutaito on kummallinen.Kone ei nouse liukuun???Olkoon miten tahansa,niin yht.äkkiseltään tuntuis,että:1kpl sytytystulppa on kaput.Uutena niitä saattaa mennä liiankin nopeesti.On toki monia muitakin vaihtoehtoja esim.ilmaruuvi pa-säiliö,mutta taitaisi säiliö olla jo melko rutussa.Jyrkkä potkurin kulma,liian raskas vene tai Hondan kaasuttajassa esiintyvät pikkuviat.Mutta enemmin pitäis tietää,ennen kuin pystyy vikaa määrittelemään.
- Pettynyt
Ei, ei tosiaankaan ole vitsi.
Liukuminen tarkoittaa kansanomaisesti sanottuna "plaanaamista".
Ilmaventtili pa-tankista on auki.
Kaasuvivut liikkuvat ok.
Tulpat ok.
Kaikki sylinterit lämpeävät.
Miksi liike myisi moottorin, joka on kiinnitetty veneeseen liian "jyrkällä" potkurilla.
Vene painaa tyhjänä moottorin kanssa n.590kg. - hondamarine
Pettynyt kirjoitti:
Ei, ei tosiaankaan ole vitsi.
Liukuminen tarkoittaa kansanomaisesti sanottuna "plaanaamista".
Ilmaventtili pa-tankista on auki.
Kaasuvivut liikkuvat ok.
Tulpat ok.
Kaikki sylinterit lämpeävät.
Miksi liike myisi moottorin, joka on kiinnitetty veneeseen liian "jyrkällä" potkurilla.
Vene painaa tyhjänä moottorin kanssa n.590kg.Kerroppa mikä potkuri on alla ja veneen merkki ja malli niin katsotaan onko yhdistelmässäsi jotain häikkää.Paljonko kone kiertää kun ajelet yksin?.Pitäisi jaksaa kiertää lähes maksimi kierrokset.Toivottavasti ei vaan olisi alitehoinen kone kun kilojakin näyttä tulevan aika paljon.Omasta mielestäni pitäisi aina olla varalla ne 10 heppaa kuin lian vähän just sen plaanaamisen takia porukalla ja ekonoomista matkavauhtia ajatellen.
- honda
hondamarine kirjoitti:
Kerroppa mikä potkuri on alla ja veneen merkki ja malli niin katsotaan onko yhdistelmässäsi jotain häikkää.Paljonko kone kiertää kun ajelet yksin?.Pitäisi jaksaa kiertää lähes maksimi kierrokset.Toivottavasti ei vaan olisi alitehoinen kone kun kilojakin näyttä tulevan aika paljon.Omasta mielestäni pitäisi aina olla varalla ne 10 heppaa kuin lian vähän just sen plaanaamisen takia porukalla ja ekonoomista matkavauhtia ajatellen.
jos olet jotakuinkin Hesalainen,niin AK-marin esim.on valtuutettu huoltamaan.Veneen malli minuakin nyt alkoi epäilyttää.500kg vielä menettelee,mutta Hondan 808 kuutio cm moottori ei ole niin tehokas kuin Jammu tai vieläkin vahvempi Mercury,näissä on siis suuremmat moottorit.Olen ajanut Hondalla neljä vuotta,mutta kevyemmällä veneellä,eikä mitään vikoja.
- tuntematon
honda kirjoitti:
jos olet jotakuinkin Hesalainen,niin AK-marin esim.on valtuutettu huoltamaan.Veneen malli minuakin nyt alkoi epäilyttää.500kg vielä menettelee,mutta Hondan 808 kuutio cm moottori ei ole niin tehokas kuin Jammu tai vieläkin vahvempi Mercury,näissä on siis suuremmat moottorit.Olen ajanut Hondalla neljä vuotta,mutta kevyemmällä veneellä,eikä mitään vikoja.
Kyllä jossakin on vikaa.
Ei veneen paino voi noin paljon vaikuttaa. Buster L painaa noin 350kg ja kulkee 30 solmua yksin ajaen ja kolmistaan (eli sama kuorma kuin kysyjällä) varmaan vielä 28 eikä kone hyydy 2500 kierrokseen. - JiiJii
Pettynyt kirjoitti:
Ei, ei tosiaankaan ole vitsi.
Liukuminen tarkoittaa kansanomaisesti sanottuna "plaanaamista".
Ilmaventtili pa-tankista on auki.
Kaasuvivut liikkuvat ok.
Tulpat ok.
Kaikki sylinterit lämpeävät.
Miksi liike myisi moottorin, joka on kiinnitetty veneeseen liian "jyrkällä" potkurilla.
Vene painaa tyhjänä moottorin kanssa n.590kg.Jos tosissaan olet että 2500 kierrosta!? Epäilen että edes täysin väärälläkään potkurilla voisi jäädä noin alhaisia kierroksille täyskaasulla kiihdyttäessä.
- hydratech
Pettynyt kirjoitti:
Ei, ei tosiaankaan ole vitsi.
Liukuminen tarkoittaa kansanomaisesti sanottuna "plaanaamista".
Ilmaventtili pa-tankista on auki.
Kaasuvivut liikkuvat ok.
Tulpat ok.
Kaikki sylinterit lämpeävät.
Miksi liike myisi moottorin, joka on kiinnitetty veneeseen liian "jyrkällä" potkurilla.
Vene painaa tyhjänä moottorin kanssa n.590kg.Painoa tuntuu olevan viisikymppiselle hiukan liikaa. Yksin pääset liukuun, mutta et enää kahdella hengellä, joten potkuria loivemmaksi vaan.
- pehtoori
Onkohan vaan niin, että teho ei riitä? Potkuria "loiventamalla" tilanne muuttunee paremmaksi, mutta aika paljon on viiskymppisen harteilla painoa. Harmi vaan kun ei käy ilmi veneen malli ja potkurin koko.
Vertauksena kerrottakoon, että itselläni on yamarin600 big riden perässä 90 heppainen Honda. Vene painaa 450kg, moottori 160kg ja potkurina oli aiemmin 21- tuumainen rosterihuiska. Kahdella hengellä nousi liukuun hyvin ja vielä kolmellakin. Huippuja lokin mukaan 38Kn. Neljän hengen kuormalla liukuun nousu oli jo todella tuskallista. Kun koneeseen sitten vaihdettiin kaksi tuumaa loivempi rosterihuiska, liukuun nousu parani todella dramaattisesti. Huippunopeuskin pysyi miltei samana. Huippukierrokset nousivat noin 500 kierrosta joten nyt kone ottaa täydet jengat.
Toisin sanoen:-Nelitahtikoneen huono puoli on kehnonlainen alaväätö kaksitahtiseen verrattuna. Juuri silloin kun voimaa tarvittaisiin, eli liukuunnousussa, ei sitä tahdo löytyä. Kun vene nousee viimein pintaan, voimaa riittää jopa ylikierroksille asti. Tämä asia ei ole vielä tänäkään päivänä läheskään kaikilla venekauppiailla hanskassa. Nelitahtinen täytyy "potkuroida" erilailla kuin kakstahtinen.
Lisäksi tästä ominaisuudesta johtuen nelarin koko tulisi aina olla hieman yläkanttiin, mutta silloin monesti paino asettaa rajoituksia.
Toki tuon kokoinen vene saadaan liikkumaan viiskymppisellä, mutta trimmin kanssa saa pelata, ja kuten sanottua, se potkuri on kaiken A ja O!- Ile
Mutta meikäläisen tiedon mukaan nelitahtinen pitäis vääntää alakierroksilla paremmin.
- pehtoori
Ile kirjoitti:
Mutta meikäläisen tiedon mukaan nelitahtinen pitäis vääntää alakierroksilla paremmin.
-Mutta kun ei ole. Venemyyjät kehuvat että nelitahtinen tosissaan vääntää alhaalta paremmin,mutta kokemus on osoittanut toista.
Ajatellaanpa esim: Johsonin 2t 90 heppasta v4:sta.
Koneen tilavuus on 1,7litraa ja joka pytty sytyttää kerran kierroksella. Hondan ysikymppinen on 1,6 litrainen ja kierroksella sytyttää vain puolet pytyistä. Kyllä kaksitahtinen jupuaa raskaamman paatin helpommin pintaan. - Kaveri
pehtoori kirjoitti:
-Mutta kun ei ole. Venemyyjät kehuvat että nelitahtinen tosissaan vääntää alhaalta paremmin,mutta kokemus on osoittanut toista.
Ajatellaanpa esim: Johsonin 2t 90 heppasta v4:sta.
Koneen tilavuus on 1,7litraa ja joka pytty sytyttää kerran kierroksella. Hondan ysikymppinen on 1,6 litrainen ja kierroksella sytyttää vain puolet pytyistä. Kyllä kaksitahtinen jupuaa raskaamman paatin helpommin pintaan.Kaverilla on BUSTER L ja hän kyllästyi 2t koneeseensa,evinrude 50 -92. Venemyyjä kehui Hondan 4t 40hv riittävän aivan hyvin kyseiseen veneeseen. myyyjä kehui 3syl koneen antavan todella ripeän kiihtyvyyden ja pienen kulutuksen,aika suoraan haukkui evarin. Kuitenkin kaveri sai aika hyvin vaihdossa evarista ja asensimme uuden TEHOKKAAN 40hv Hondan veneeseen kiinni. lähdimme koeajolle ja totutus ajon ajettuamme,oli aika vääntää kaasua kunnolla. Molemmat istuttiin perässä. PETTYMYS oli SUURI!! Vene kynsi IHAN LIIAN KAUAN. Kun liukuun päästiin,vauhtia löytyi. Kaveri on ajanut toista kesää koneella ja myöntää että vanhassa oli vara parempi. Evari nosti veneen ripemmin liukuun ja kulki ihan saman minkä HONDAKIN. No kulutus pieneni ja eipä enään savuta kone.
- Jaska
Ile kirjoitti:
Mutta meikäläisen tiedon mukaan nelitahtinen pitäis vääntää alakierroksilla paremmin.
Mihin teitosi perustuu?
- Ile
Kaveri kirjoitti:
Kaverilla on BUSTER L ja hän kyllästyi 2t koneeseensa,evinrude 50 -92. Venemyyjä kehui Hondan 4t 40hv riittävän aivan hyvin kyseiseen veneeseen. myyyjä kehui 3syl koneen antavan todella ripeän kiihtyvyyden ja pienen kulutuksen,aika suoraan haukkui evarin. Kuitenkin kaveri sai aika hyvin vaihdossa evarista ja asensimme uuden TEHOKKAAN 40hv Hondan veneeseen kiinni. lähdimme koeajolle ja totutus ajon ajettuamme,oli aika vääntää kaasua kunnolla. Molemmat istuttiin perässä. PETTYMYS oli SUURI!! Vene kynsi IHAN LIIAN KAUAN. Kun liukuun päästiin,vauhtia löytyi. Kaveri on ajanut toista kesää koneella ja myöntää että vanhassa oli vara parempi. Evari nosti veneen ripemmin liukuun ja kulki ihan saman minkä HONDAKIN. No kulutus pieneni ja eipä enään savuta kone.
Jos kesti kauan nousta pintaan, mutta kulki kuitenkin samat, niin potkuri on jyrkempi Hondassa kuin siinä Evarissa. Tuo on täysin normaalia. Varmuudella vene 50:llä kulkeekin paremmin, onhan siinä tehoa enemmän, jos potkuri on oikea. Buster L:ään 40 heppanen on kyllä alarajoilla. Ja pintaanlähtö on hidasta, jos kaikki istuu veneen perässä.
Loivempaa rusettia kiinni! - Ile
Jaska kirjoitti:
Mihin teitosi perustuu?
Eli 2-t koneessa imuilmakanava on optimoitu johonkin tiettyyn kierrosalueeseen. Se tosin riippuu moottorin luonteesta. Muualla kuin optimialueella seos on pielessä. Moottoripyörissä eron havaitsee selvästi. 2t koneissa (siis mp) teho löytyy vasta todella korkeilla kierroksilla. 4t koneissa tehoa löyty yleensä jo alakierroksilta lähtien. Imuilma (paloilma ts. hapen määrä) 4t koneessa on myös puhtaampaa, puhtaan ilman ei tarvitse työntää pakokaasuja pihalle/sekoittua pakokaasuihin. Myös imuilman saantiaika on 4t koneessa suurempi.
2t koneestahan saa teoriassa 2 kertaa enemmän tehoa samalla tilavuudella, yksi syy siihen on kyllä suurempi sytytysten lukumäärä.
Aika pitkä stoori selitellä. Kaikki riippuu tosin myös muutenkin moottorin rakenteesta, laadusta jne.
Kyllä itekkin luotan vielä 2t vehkeisiin. Yksinkertaista tekniikkaa 80 vuoden ajan. Uudet 2t koneet pääsevät aina vain pienempiin kulutus- ja päästölukemiin. Taitaa tollainen ilmajäähdytteinen 2t kone olla aika ylivoimainen, kun katselee moottorikelkkoja. Lappiin voi mennä kokeilemaan 2 viikkoa yli -30 asteen pakkasessa seissyttä kelkkaa. Sen saa käymäänkin. Esim.autoa voi kokeilla 2 päivän jälkeen, ja kuulla sen tutun "naks" äänen tai moottoria "hivelevää" sahausta.
Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä, joku fiksumpi vois valaista vielä paremmin. - pehtoori
Ile kirjoitti:
Eli 2-t koneessa imuilmakanava on optimoitu johonkin tiettyyn kierrosalueeseen. Se tosin riippuu moottorin luonteesta. Muualla kuin optimialueella seos on pielessä. Moottoripyörissä eron havaitsee selvästi. 2t koneissa (siis mp) teho löytyy vasta todella korkeilla kierroksilla. 4t koneissa tehoa löyty yleensä jo alakierroksilta lähtien. Imuilma (paloilma ts. hapen määrä) 4t koneessa on myös puhtaampaa, puhtaan ilman ei tarvitse työntää pakokaasuja pihalle/sekoittua pakokaasuihin. Myös imuilman saantiaika on 4t koneessa suurempi.
2t koneestahan saa teoriassa 2 kertaa enemmän tehoa samalla tilavuudella, yksi syy siihen on kyllä suurempi sytytysten lukumäärä.
Aika pitkä stoori selitellä. Kaikki riippuu tosin myös muutenkin moottorin rakenteesta, laadusta jne.
Kyllä itekkin luotan vielä 2t vehkeisiin. Yksinkertaista tekniikkaa 80 vuoden ajan. Uudet 2t koneet pääsevät aina vain pienempiin kulutus- ja päästölukemiin. Taitaa tollainen ilmajäähdytteinen 2t kone olla aika ylivoimainen, kun katselee moottorikelkkoja. Lappiin voi mennä kokeilemaan 2 viikkoa yli -30 asteen pakkasessa seissyttä kelkkaa. Sen saa käymäänkin. Esim.autoa voi kokeilla 2 päivän jälkeen, ja kuulla sen tutun "naks" äänen tai moottoria "hivelevää" sahausta.
Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä, joku fiksumpi vois valaista vielä paremmin.Olet jäljillä ystäväiseni! 2t-koneessa on imukanavat viritetty jollekin kierrosluvulle koneesta riippuen, muilla alueilla koneen hengitys ei toimi optimaalisesti. Kuitenkin tärkeämpänä asiana näkisin pakopuolen vaikutukset.(Vrt 70-lukuisten tt-pyörien paisuntakammiot)
Pakopuolen mitoittaminen jollekin alueelle saa moottorin huuhtelun toimimaan tehostetusti jollain kapeahkolla kierrosalueella. Tästä tavallisesti kärsivät muut ominaisuudet.
Kuitenkin 2t-perämoottoreiden litratehot ovat verraten vaatimattomia (vrt. moottorikelkkojen koneet).Tästä johtuen vakiokoneissa ei pakopuoleen ole satsattu siinä määrin kuten esim. moottorikelkoissa. Siten kakstahtiseenkin on siunaantunut alavääntöä.
Nelareissakin pätee imupuolella samansuuntaiset lait, kuin kakstahtisissa: -Mitä lyhempi ja avarampi imusarja, sitä korkeammille kierroksille sattuu paras teho/vääntö ja sama toimii myös toisinpäin. Toki ominaisuuksiin vaikuttaa moni muukin asia, esim: moottorin iskusuhde, nokka-akseli/t, venttiilipinta-ala, nokan ajoitus jnejne. Näinollen moottorista tulee aina jonkinlainen kompromissi, mitä tulee sen huipputeho/alavääntöominaisuuksiin. Toki on kehitetty kaikenlaisia kikkoja väätökäyrän "laajentamiseksi" , kuten esim.muuttuvapituuksiset imusarjat ja säätyvät venttiilien ajoitukset/nostot(Honda BF225).
Tästähän saisi vaikka miten pitkän, mutta siinä pääpiirteissään! - Ile
pehtoori kirjoitti:
Olet jäljillä ystäväiseni! 2t-koneessa on imukanavat viritetty jollekin kierrosluvulle koneesta riippuen, muilla alueilla koneen hengitys ei toimi optimaalisesti. Kuitenkin tärkeämpänä asiana näkisin pakopuolen vaikutukset.(Vrt 70-lukuisten tt-pyörien paisuntakammiot)
Pakopuolen mitoittaminen jollekin alueelle saa moottorin huuhtelun toimimaan tehostetusti jollain kapeahkolla kierrosalueella. Tästä tavallisesti kärsivät muut ominaisuudet.
Kuitenkin 2t-perämoottoreiden litratehot ovat verraten vaatimattomia (vrt. moottorikelkkojen koneet).Tästä johtuen vakiokoneissa ei pakopuoleen ole satsattu siinä määrin kuten esim. moottorikelkoissa. Siten kakstahtiseenkin on siunaantunut alavääntöä.
Nelareissakin pätee imupuolella samansuuntaiset lait, kuin kakstahtisissa: -Mitä lyhempi ja avarampi imusarja, sitä korkeammille kierroksille sattuu paras teho/vääntö ja sama toimii myös toisinpäin. Toki ominaisuuksiin vaikuttaa moni muukin asia, esim: moottorin iskusuhde, nokka-akseli/t, venttiilipinta-ala, nokan ajoitus jnejne. Näinollen moottorista tulee aina jonkinlainen kompromissi, mitä tulee sen huipputeho/alavääntöominaisuuksiin. Toki on kehitetty kaikenlaisia kikkoja väätökäyrän "laajentamiseksi" , kuten esim.muuttuvapituuksiset imusarjat ja säätyvät venttiilien ajoitukset/nostot(Honda BF225).
Tästähän saisi vaikka miten pitkän, mutta siinä pääpiirteissään!En tiedä miten perämoottorissa toimii toi Hondan V-Tec. "Typerässä" ja Preludessa kuulemma heräilee vasta todella korkeilla kierroksilla. Kyllä tuo muuttuva venttiilien ajoitus piristää konetta kummasti, pakko myöntää.
Mercuryn vaihtoehto kuullostaa harvinaisen mukavalta......remmiahdin......mmmm-mmmm. Kun vielä sais pakopuolelle sellaisen normaalin "mutkan", kuten Volvo Pentan isoissa dieseleissä, remmi alakierroksilla ja "normaali" yläkierroksilla, voila! Ja hintaa; ei puhuta siitä:) - JiiJii
Ile kirjoitti:
Eli 2-t koneessa imuilmakanava on optimoitu johonkin tiettyyn kierrosalueeseen. Se tosin riippuu moottorin luonteesta. Muualla kuin optimialueella seos on pielessä. Moottoripyörissä eron havaitsee selvästi. 2t koneissa (siis mp) teho löytyy vasta todella korkeilla kierroksilla. 4t koneissa tehoa löyty yleensä jo alakierroksilta lähtien. Imuilma (paloilma ts. hapen määrä) 4t koneessa on myös puhtaampaa, puhtaan ilman ei tarvitse työntää pakokaasuja pihalle/sekoittua pakokaasuihin. Myös imuilman saantiaika on 4t koneessa suurempi.
2t koneestahan saa teoriassa 2 kertaa enemmän tehoa samalla tilavuudella, yksi syy siihen on kyllä suurempi sytytysten lukumäärä.
Aika pitkä stoori selitellä. Kaikki riippuu tosin myös muutenkin moottorin rakenteesta, laadusta jne.
Kyllä itekkin luotan vielä 2t vehkeisiin. Yksinkertaista tekniikkaa 80 vuoden ajan. Uudet 2t koneet pääsevät aina vain pienempiin kulutus- ja päästölukemiin. Taitaa tollainen ilmajäähdytteinen 2t kone olla aika ylivoimainen, kun katselee moottorikelkkoja. Lappiin voi mennä kokeilemaan 2 viikkoa yli -30 asteen pakkasessa seissyttä kelkkaa. Sen saa käymäänkin. Esim.autoa voi kokeilla 2 päivän jälkeen, ja kuulla sen tutun "naks" äänen tai moottoria "hivelevää" sahausta.
Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä, joku fiksumpi vois valaista vielä paremmin.ainakin osittain. Ratkaisevaa on tuo iskutilavuus, jos vertaat vaikka 125cc krossipyörää 400cc nelitahtiseen niin tottakai nelari vääntää paljon paremmin. Venemoottoreissa sen sijaan iskutilavuudet ovat aika lähellä toisiaan, joten 2-t koneen viritysaste on alhainen.
Tuo 2-t koneen huono vääntö on mielestäni legendaa joka perustuu nimenomaan rajulla viritysasteella oleviin koneisiin.
- Atalantta
Honda bf50 terhi twin c 5h kuormalla antaa 5600 -5800 rpm ja nousee vaivatta plaaniin käy myyjällä onhan uudessa koneessa takuu !!!
- 28m
Meinaat että 13 vuoden jälkeen asia on edelleen ajankohtainen?
- Yammu-setä
28m kirjoitti:
Meinaat että 13 vuoden jälkeen asia on edelleen ajankohtainen?
Eikä taida 2004 ostetulla koneella olla enää takuutakaan...
- Riippuu.veneestä
40 hv 2-tahti -86v yamarin 560 ht nousee kevyesti pintaan, 40 hv 4-tahti olis kyllä kiva uistellessa.
- tasapohjavene
yamarin 560 ht nousee kevyesti pintaan 50 4t hondalla 4 hengen kuormalla kokemusta on.
- seeiplaanaa
Mulla on gummivene.
- Itseoppinut.koneasentaja
Joku vika siinä täytyy olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281592Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911330Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949