Piispat eivät voi enää antaa tämän asian olla. Lestojen on lähdettävä. Hännisen lausunto on vain jäävuoren huippu. Seurakuntaoppi ja koko vl-opetus on niin Raamatun vastaista, että tätä tilannetta ei voi enää kestää.
Miksi vl-papit tarvitsevat omantunnonvapauden homoliittojen siunaamiseen, kun he eivät muutenkaan välitä kirkon menosta mitään. Kunhan omiensa piirissä toteuttavat oikeamielistä oppiaan.
Piispat, on tullut aika toimia!
Nyt on tullut lessujen aika - erota kirkosta
39
635
Vastaukset
- 3553
ei me olla minnekkää lähössä kirkosta :) hauskaa kesää :)
- SRK kiristää kirkkoa
Kirkko katselee vl-lahkoa omassa yhteydessään pelkästään pohjois-suomen kymmenien pikkuseurakuntien vuoksi, koska ne kuolisivat kokonaan jos vl-uskonto erotettaisiin kirkon piiristä.
- että näin
Tilanne on vähitellen mennyt sellaiseksi, että kirkon pitää valita joko lestadiolaiset tai meidät muut. Kyseessä on kokonaan oma kristinuskon haaransa. Eivät helluntailaiset ja jehovantodistajatkaan yritä vallata luterilaista kirkkoa.
Käytännössä jo nyt on yhden, kahden papin seurakuntia, joissa se pappi sattuu olemaan lestadiolainen ja palvelee vain ja ainoastaan paikkakunnan hyvin pientä lestadiolaista vähemmistöä. Kyllähän siellä kirkossa pidetään saarnat mutta lestadiolaiseen tyyliin. Ja seurakunnan työntekijöitä kuten kanttoria painostetaan toimimaan lestadiolaisten haluamalla linjalla työssään.
Suomen evankelis-luterilainen kirkko on ollut olemassa paljon pitempään kuin koko lestadiolainen liike, ja kyseinen liike on muuttanut oppiaan ja muotoaan jo monta kertaa tässä välillä. Miksi tällainen liike saa ihan vain syntyvyydelllään yrittää vallata meidän kirkkomme?- metooodiun
vl-liike tulee kuulumaan aina kirkkoon. Näin on asia.
- Alkakaa laputtaa!
metooodiun kirjoitti:
vl-liike tulee kuulumaan aina kirkkoon. Näin on asia.
Voitte ihan suosiolla harrastamaan lastenne raiskaamista ihan omaan kirkkoonne.
- ei uskova
Eiväthän nämä muutkaan lahkolaisliikkeet kuulu seurakunnan piiriin. Koska seurakuntaoppikin on ihan erilainen; mitä siis tekevät kirkon helmoissa. En jaksa ymmärtää miksi yhtä herätysliikettä, joka on olemassaolonsa aikana jakautunut jo 23 osaan, hyysätään näin kirkon toimesta.
- 8+12
Olisi hauska tietää, miten lestadiolaisia "hyysätään" evl -kirkossa? Minä en ole ainakaan saanut osakseni minkäänlaista "hyysäystä".
Ehkä se "hyysääminen" toteutuu toiseen suuntaan.
Olisi aikamoinen leikkaus evl -kirkolle, jos lestadiolaiset sieltä lähtisivät. Toivottavasti eivät lähde. Toivottavasti sanaa saa julistaa Raamatun mukaisesti Suomen kirkoissa!
Ei siis pois yhtään lestadiolaisseurakuntaa - oli niitä sitten miten monta tahansa. - Tervemenoa!
8+12 kirjoitti:
Olisi hauska tietää, miten lestadiolaisia "hyysätään" evl -kirkossa? Minä en ole ainakaan saanut osakseni minkäänlaista "hyysäystä".
Ehkä se "hyysääminen" toteutuu toiseen suuntaan.
Olisi aikamoinen leikkaus evl -kirkolle, jos lestadiolaiset sieltä lähtisivät. Toivottavasti eivät lähde. Toivottavasti sanaa saa julistaa Raamatun mukaisesti Suomen kirkoissa!
Ei siis pois yhtään lestadiolaisseurakuntaa - oli niitä sitten miten monta tahansa.Miksi ette lähde, kun ette hyväksy kirkon opetuksia ja julistatte piispatkin saa.tanan lapsiksi. Menkää jo.
- ei uskova
Viimeistään seuroissa Hänninen ei ke lpuuttanut Piispaa antamaan synninpäästöä. Eihän teille kelpaa mikään mikä kelpaa ev.luteille. Miksi sitten olette mukana?
- 8+12
Tervemenoa! kirjoitti:
Miksi ette lähde, kun ette hyväksy kirkon opetuksia ja julistatte piispatkin saa.tanan lapsiksi. Menkää jo.
Älähän yleistä!
Ei yksi lintu kesää tee vai miten se menee.
Minä en ainakaan lähde mihinkään kirkosta. Minut on kastettu evl -seurakunnassa ja konfirmoitu myös ja vihitty avioliittoonkin. Luulenpa, että hautauskin on evluttilainen. Niin että se siitä.
- etsivä-xx
Eiköhän se kirkon ongelma ole, että sinne kirkkoon ei jää ketään muita kuin nykykörtit ja yhteysliike.
Aina on peruste miksi jonkun pitää sieltä lähteä. Pitää lähteä viideläisten, pitää lähteä sleyn, pitää lähteä kaikkien lestadiolaisuussuuntien, pitää lähteä rukoilevaisuuden, pitää lähteä lähetysjärjestöjen ja sitten sieltä lähteävät ne, jotka eivät enää kastata lapsiaan eli lapset lähtevät aikuistuttuaan lopullisesti. Lähtevät ne, joiden kirkkollisveroa korotetaan omaisuusmassan kunnossapidon rahoittamiseksi, lähtevät ne jotka kaipaavat Avilan Theresan oppeja, lähtevät ne jotka toteavat, että sellaiset kuin Tuomayhteisö ovat alkaneet kuihtua.
Kun lähteminen sitten koettelisi erityisesti esim. Pohjanmaan seurakuntia, millä rahoituksella ne muut niitä ylläpitäisivät, siis sieltä lähtisivät muutkin herätysliikkeet naispappeus ja sukupuolineutraalin avioliiton skismojen takia.
Sitäpaitsi kirkon jäseniä ovat henkilöt. Lain mukaan luterilaisesta kirkosta ei voi erottaa ketään hänen uskonnollisen vakaumuksensa mukaan. Pappien osalta ei edes niitä, jotka eivät usko luterilaiseen uskontunnustukseen, eroteta, ei sieltä ketään eroteta, jos suostuu naisten kanssa samalle alttarille. Raamattu, sillä ei enää ole evl kirkossa merkitystä mitä Raamatussa lukee, eikä silloin puhuta vanhoillislestadiolaisista vaan ihan muista suuntauksista kirkon sisällä.
Tämän päivän evl kirkon seurakunta ei taida olla sinulle tuttu. Minulle on, käyn siellä joka viikko messussa ja muutoinkin. Tutustumien seurakuntien vaaleilla valittujen luottamusmiesten itsestään kertomaan uskonvakaumukseen on hyvin terveellistä. Eikä suurinta osaa näistä henkilöistä edes näy osallisina siellä kirkon toiminnassa, ehkä se on onneksi.
Evl kirkko lienee tulevaisuudessa vain katto-organisaatio jonka sisällä on parhaimmillaan kaksi eri uskontoa, perinteinen kristinusko sekä "uudistettu" usko jolle sellainenkin näkemys sopii että kaikki pelastuvat. Olen kirkon seurakunnan kasvatti en syntymästäni vanhoillislestadiolainen. Suosittelen siis kirkon nykytilanteeseen tutustumista näille tässäkin ketjussa kirjoitaville. - löytänyt-xx
Kerrankin etsivä-xx:ltä järkevä kommentti!
- mietityttävät todella:-(
Minä kirjoittelin etsivä-xx ja jussin tussin kanssa avaamassani keskusteluketjussa, Jumalan terve tarkoittaa suun tunnust... ja etsivä-xx kirjoitti ihan hyvin. Vaikkakin välillä etsivän teksti oli "korkealentoista" otta hänen ja jussin tekstit toimivat yhdessä hyvin ja ymmärrettävästi. Jussin tussi taisi olla liberaali lestariolainen?
No minä en ole mitään, evl - kirkkon kuulun. Suviseuroja olen myös jonkin verran kuunellut radiosta.
Etsivä puhuit puheiden netistä löytymisestä, miten pitkään nuo on kuunneltavissa. Eihän me poistu pian? Kesäradio kun lähettää muitakin seuroja. - etsivä-xx
mietityttävät todella:-( kirjoitti:
Minä kirjoittelin etsivä-xx ja jussin tussin kanssa avaamassani keskusteluketjussa, Jumalan terve tarkoittaa suun tunnust... ja etsivä-xx kirjoitti ihan hyvin. Vaikkakin välillä etsivän teksti oli "korkealentoista" otta hänen ja jussin tekstit toimivat yhdessä hyvin ja ymmärrettävästi. Jussin tussi taisi olla liberaali lestariolainen?
No minä en ole mitään, evl - kirkkon kuulun. Suviseuroja olen myös jonkin verran kuunellut radiosta.
Etsivä puhuit puheiden netistä löytymisestä, miten pitkään nuo on kuunneltavissa. Eihän me poistu pian? Kesäradio kun lähettää muitakin seuroja.Tässä sinulle linkki suviseuraäänitteisiin.
http://www2.suviseurat.fi/2013/fi/seuraohjelma/
Kunkin päivän kohdalla on ääniteet tai sitten on äänitteet kaikki koottuna.
Ja sitten on vielä äänitteinä suviseurojen oman paikallisen radion ohjelmia.
Yleensä ne siellä säilyvät pidemmän aikaa. - mietityttävät todella:-(
etsivä-xx kirjoitti:
Tässä sinulle linkki suviseuraäänitteisiin.
Yleensä ne siellä säilyvät pidemmän aikaa.Kiitos tästä.
Laajasti kiitos, aivan mahtava henki seurapuhujilla. Saarnat ovat hyvin Raamatullisia. Jeesus sinua ja kaltaisiasi siunatkoon!
Mitäpä tällainen ei uskova ravintolatyöntekijä voi mutta kuin ihailla ja ihmetellä! - mietityttävät todella:-(
etsivä-xx kirjoitti:
Tässä sinulle linkki suviseuraäänitteisiin.
Yleensä ne siellä säilyvät pidemmän aikaa.En ihan heti ymmärtänyt tuolta seuraohjelman alta alta niitä löytää. Luulin et jokin on jokin arkisto. Taidan kysyä SRK:lta, miten pitkään säilyvät ja mistä vastaisuudessa löydän nuo.
- Tervemenoa!!!
Vl:t saavat mennä ja perustaa sen oman kirkkonsa jo!
Kukaan ei jää perään itkemään. - Sillai72
Olen VL. Itse olisin mieluusti lähdössä ev.lut.kirkosta. Opetuksemme on hyvin erilainen. En tiedä mitä kirkosta hyödyn, mutta vuosittain maksan aimosumman kirkollisveroja hyötymättä siitä mitenkään. Mitenhän kirkko pärjäisi taloudellisesti ilman VL:n tuomia kirkollisveroja?? :)
- Menkää. Menkää jo!
Kirkko ei teidän ropojanne kaipaa. Lähtekää vaan siitä uhoamasta ja perustakaa se oma kirkkonne. Viekää samalla mukananne kanttorinne, pappinne ja muut kirkosta palkkaa saavat uskovaisenne. Yrittäkää sitten vaivaisilla pennosillanne työllistää nämä ihmiset.
- etsivä-xx
paapien palkat ja maksetut palkat ovat suunnilleen päittän, seuroilla on omat toimitalot
mutta
tosiasia lienee että diakoniatyö mikä kirkossa on ilmaista eli tarkoitan perheneuvontaa yms on ilmaista. Tosin monella kirkon perheneuvolalla on yhteistyötä myös kunnallisten organisaatioiden kanssa.
Tätä siis kaikki kirkollisverolla peittävät vaikkka käyttää saa muutkin.
Kirkon perheneuvonta
Perheasiain neuvottelukeskuksessa selvitetään parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyviä kysymyksiä.
Sinun kannattaa varata aika perheneuvojalle etukäteen.
Neuvottelukeskuksissa kokoontuu myös erilaisia terapeuttisia ryhmiä. Palvelut ovat maksuttomia ja asiakkaaksi voit hakeutua, vaikka et olisi evankelisluterilaisen kirkon jäsen. Asiakkaita palvellaan usein myös ruotsiksi ja englanniksi. Perheneuvojilla ja vastaanottosihteereillä on ehdoton vaitiolovelvollisuus.
- Hänninen kertoi sen.
Hänninen kertoi sen, mitä monet ovat aavistelleetkin. Vl-yhteisö pitää kirkkoa pilkkanaan ja käyttää pelkästään hyväkseen kirkon palveluita sekä palkkarahoja. Joutaisi lähteä sitä kirkkoaan perustamaan.
- Inhottava realisti
Vanhoillislestadiolaisten eroaminen kirkosta olisi todellisuudessa pulmallista molemmille osapuolille. Ev.lut. kirkko on jo nyt ongelmissa jäsenkadon vuoksi ja muutosta siihen ei ole näköpiirissä.
Myöskään lestadiolaisille itselleen suuremman organisaation ylläpito ei ilmaista olisi. Ongelmia heilläkin kaikesta huolimatta ON varsinkin nuorempien kanssa.- Omaksi kirkoksi!
Joissakin pohjoisen pikkuseurakunnissa olisi jäsenkato jopa lamaannuttava jos vl-uskonto eroaisi omaksi kirkokseen, mutta mualla sitä tuskin huomaisi. Kirkon ei pitäisi missään tapauksessa enää pitää yhteydessään omalakista uskontoa, joka julistaa piispat saa.tanan lapsiksi tuosta vaan.
- Lähtekööt heti
Helluntaiseurakuntakin on oma kirkkonsa, eikä loisi kansankirkkomme yhteydessä. Miksi vl:t eivät jo lähde?
- näin sen näen.
Koko kirkon saisi muuttaa pelkästään palvelulaitokseksi, jossa ihmisten pakolliset asiat hoidetaisiin, kuten hautaaminen ja häärituaalit joka niin haluaisi.
hautasmaat voisi valtiollistaa ettei kuolemalla tehtäisi pisnestä kuten nykyisin on ihan älytön meininki kovin monella alueella. hautapaikka veroihin jokaiselle joskus koittavana ja jonkinlainen perushautaus vähävaraisille ilman miljoonakiviä ja kultaa.
Pelastusksen asiat niille joille Raamattu on ainoa ohjenuora, eli vapaasti rahoitettaviin irti kaikesta valtion ja politiikan kiermuroista.- 8+12
Eiköhän kirkko olekin palvelulaitos!
Sitä paitsi hautajaisista ei tarvitse tehdä kalliita - se on jokaisen oma asia, miten ne järjestää. Hautaustoimistot eivät ole kirkon hallinnassa ja ne kai sitä bisnestä tekevät kalliilla palveluillaan ja arkuillaan yms. muistotilaisuuksillaan.
Ota selvää, niin tiedät!
- että näin
Kyllä jotkut periaatteet pitää olla evankelis-luterilaisella kirkollakin. Lestadiolaisia on kuitenkin vain murto-osa kirkon jäsenistä ja nämä vielä harjoittavat omaa uskontoaan omilla rauhanyhdistyksillään. Ei tarvitse luulla lestadiolaisten täyttävän kirkonpenkkejä silloin, kun seurakunnan ei-lestadiolainen pappi on äänessä. Ei edes jouluna.
Mieluummin minä ainakin kuuluisin kirkkoon, jossa kaikki tunnustaisivat edes tärkeimmissä kohdissa yhteistä uskoa eivätkä lajittelisi oman pienen porukkansa jäseniä uskovaisiksi ja muita helvettiin menijöiksi. Millään muulla herätysliikkeellä ei ole tällaista pyrkimystä. Vapaat suunnat, ortodoksit ja katolilaisetkin hyväksyvät sen, että Kristukseen uskovia löytyy jopa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispoista, vain lestadiolaiset eivät sitä suostu uskomaan.
Minä uskon ja toivon, että seurakuntaelämä virkistyisi ja vilkastuisi monellakin paikkakunnalla, kun nämä kaksinaamaiset lestadiolaispapit saataisiin pois pitämään saarnojaan vain oman liikkeensä parissa. Olen itse kotoisin paikkakunnalta, jossa lestadiolainen kirkkoherra käytännössä tuhosi seurakunnan nuorisotyön, ei antanut kanttorinkaan rippikoulussa soittaa muuta uskonnollista musiikkia kuin virsiä jne.
Pelastuskysymys on kristinuskon ydinkysymys, tärkeämpää asiaa ei ole. Jos sitä ei jaa vaan luottaa ennemmin 1800-luvulla syntyneen liikkeen 1960-luvulla väännettyihin oppeihin, niin sitten ei voi kuulua evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Jää suorastaan tulkintakysymykseksi, onko yleensä kristitty vai luokitellaanko kristinuskosta vaikutteita saaneisiin uskontoihin mormonien ja jehovantodistajien tapaan. - nemet
Onhan niillä ameriikoissa tämä LLC. Voisko sitä jotenkin käyttää Suomen niille?
- 6 + 14
Suomi24 lestadiolaisuuspalsta pitäisi erottaa Suomi24:stä!
- 9+3
Kaipa sitä on yritetty, mutta veeällien rahkeet eivät ole siihen riittäneet. Viimeisenä keinona keskustelun rajoittamiseen jotkut poistattavat aloituksia, mikä ei ainakaan paranna käsitystä vl-toiminnasta.
- Inhottava realisti
9+3 kirjoitti:
Kaipa sitä on yritetty, mutta veeällien rahkeet eivät ole siihen riittäneet. Viimeisenä keinona keskustelun rajoittamiseen jotkut poistattavat aloituksia, mikä ei ainakaan paranna käsitystä vl-toiminnasta.
Loputtomat jankutukset Tuomas Hännisestä joutavat poistuakin. Asiaan liittyviä avauksia on jo riittämiin, joten uusia ei tarvita tusinoittain. Kaikki keskustelut hautautuvat loputtoman roskan alle, jota yksi ihminen tuottaa.
- 6+14
Tämän aloitus ymmärtääkseni oli täällä ensiksi.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:SLlGkmHxcXQJ:keskustelu.suomi24.fi/node/11560394 &cd=1&hl=fi&ct=clnk&client=firefox-beta
Ehkä aloituksen sanavalinta ei ollut onnistunein ja aloittaja oli tunnistettavissa, mutta olisi se voinut palstalla olla. Nyt poiston jälkeen aloittaja tietenkin sitä samaa postaa uudelleen poistettavaksi. Ei mitään järkeä, jota sinä peräänkuulutat.
Minulle tietenkin sama mitä poistattavat nämä helluntailaisten pedofiliasta melskaavat. - VL-nainen
Samaa mieltä kanssasi tuon viimeisen lauseen osalta. Mikäli eivät annat meille vl:lle potkuja, täytyy itse erota kirkosta. Pitävät meistä ilmeisesti kiinni sen vuoksi, että saavat veroja kerättyä. Vai onko huolena, ettei meitä sitten voisi niin tarkoin vahtia (esim. syödäänkö 3 euron kalakeittoa tms). Ei pelkoa, voi laittaa vahtikoirat kotiemme ja rauhanyhdistysten pihoille.
Tosiasiassa olen pohtinut kovasti viime ajat, että miksihän me ollaan/miksi minä olen kirkossa. Vakaumukseni on ihan muualta kuin nykyisen kirkon opissa. Siitä huolimatta kunnioituksella kirkkoa kohtaan, onhan se pyhä instituutio.- Saatanan piispa?
Mitä "pyhää" näet "epäuskoisten" piispojen johtamassa instituutiossa?
- Lahkot syntiä Gal 5
Miksi kukaan uskova kuuluisi luterilaiseen kuvanpalvontalahkoon?
Älkää tehkä (epä)jumalankuvia, älkää kumartako ja palvelko niitä, 2. Moos 20:4. Kohta on erilainen eri käännöksissä. Jumalankuva on epäjumala myös.
Karttakaa epäjumalia, 1. Joh 5. - vl-mies
Kysymys avaajalle. Jos kerran Jumalan valtakunnan oppi on oikeamielistä, niin mitä Raamatun vastaista siinä sitten on?
- Jeesus ei hyväksy!
Lasten raiskaamisen vähätteleminen syntinä ja rikosten salaaminen on Jeesuksen opetuksen vastaista.
- Anonyymi00039UUSI
Jeesus ei hyväksy! kirjoitti:
Lasten raiskaamisen vähätteleminen syntinä ja rikosten salaaminen on Jeesuksen opetuksen vastaista.
Moni hoitotapaus tulisi tutkia rikoksena.
- Anonyymi00038UUSI
aihe ei tule loppumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2723382Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell211863Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.281527- 841411
- 1371058
- 811004
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.65894Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.86786Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61707Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗51686