Meidän perheessä alkaa olla auton hankinta pakollinen. Melkeinpä vaan sen takia, ettei isovanhempien aina tarvitse hakea meitä mummolaan. Varsinkin nyt, kun lapsia tulee lisää. Asumme maalaiskaupungissa, jossa kaupat ovat lähellä ja juna sekä bussi kulkee suurimpiin kaupunkeihin. Autoa emme tarvitse oikeastaan paljoa. Se on lähinnä pakollinen sukuloinnin takia, kun kaikki asuvat sellaisissa paikoissa, ettei sinne pääse julkisilla.
Ajattelimme, että vaikka rahaa ei välttämättä säästy hirveästi, niin säästyy ainakin vaiva auton parkkeeraamisesta sekä parkkimaksuista, kun käyttäisimme julkisia kulkuvälineitä kotimaanmatkailussamme.
Toinen mietityksen aihe on vanhan 90-luvun auton löpön kulutus suhteessa uuden 2000-luvun auton löpön kulutukseen. Onko tällaisella tarpeella kannattavampi hommata syöpömpi auto, jota pystyy itse korjaamaan vai ostaa uudempi, löpöä säästävämpi auto, jonka sitten joutuu viemään jokaisen pikkuvian takia korjaamolle 100€:n lähtöhintaan??
Toisaalta näin naisena minua ei ole koskaan kauheasti innostanut autoissa automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja muut jutut, jolloin auto ajaa minua enkä minä autoa. Haluan itse olla se, joka vaihtaa vaihteita ja pitää nopeuden kunnossa, toisin sanoen olla skarppina liikenteessä kuin vain istua kaffella ja "vahingossa" unohtaa muu liikenne.
Uusi vai vanha auto??
17
2509
Vastaukset
- msnddnd
Jos sulla on vakionopeudensäädin, silloinkin päätät ihan itse ajonopeutesi, vakkari vaan pitää sen halutunlaisena. Pidemmällä reissulla se tekee ajamisesta vaivattovampaa. Kun siihen on kerran tottunut, siitä ei halua enää luopua. Oma emäntänikin höpisi joskus että haluaa itse ajaa eikä käyttää vakkaria. Yhdellä Lapin reissulla "pakotin" ajamaan vakkarilla, sen jälkeen se onkin ollut aina päällä maantiellä ja moottoritiellä.
- Verokarhu rules
Aina kannattaa ostaa hyvä uusi auto. Sitä paitsi se saa naapurit kateudesta vihreiksi, mitä ei sovi unohtaa. Tosi on.
- uutuuden villitys
Aina kannattaa laittaa pari, kolme vuotta vanha auto samalla rahalla mitä olisi uuteen laittanut.
Esim 40 000e niin uutena saa kätevän kauppakassin mutta kolme vuotta vanhan laittaa samalla rahalla niin alkaa saamaan jonkinlaista luksusta. - lisäystäää
uutuuden villitys kirjoitti:
Aina kannattaa laittaa pari, kolme vuotta vanha auto samalla rahalla mitä olisi uuteen laittanut.
Esim 40 000e niin uutena saa kätevän kauppakassin mutta kolme vuotta vanhan laittaa samalla rahalla niin alkaa saamaan jonkinlaista luksusta.Ja sarkastelijoille; lainausmerkeissä "luksusta".
- dddd3
Jos nyt ajattelee, että ostaa 5l satasella kuluttavan uuden auton hintaan 20000 euroa tai että ostaa 7l satasella kuluttavan vanhemman auton hintaan 5000 euroa. Jos vanhemman auton mahdolliset korjaamokustannukset on noin 2000 euroa. Eli siis hintaero on 13000 euroa. Siinä saa aika monta kilometriä ajaa ennen kuin vanhan auton kustannukset ovat suuremmat kuin uuden.
Jos ostat ns. hyvän vanhan auton, niin saat jopa paremmat varusteet kuin halpaan uuteen - faktaa4
Kysymyksesi on mielenkiintoinen,jopa maan hallitus ihan ylintä johtoa myöden tarkoitan pääministeriä on sanonut että kannattaisi ostaa uusi auto mutta samalla hän kaikessa viisaudessaan on nostanut alv=arvonlisä veroa jotta nme uude ja vähäpäästöiset autot olisivat mahdollisiman kalliita samaa tarkoitusperää ajaa takaa myös vasemmistolainen ministeri hän se haluaa lisätä kaikintavoin autoiluun ja yleensä liikenteseen liittyvää verotusta.Eikö se olisikin paras että demokraattisesti kokomaahan saataisiin toimiva rautatie ja sekä linja-auto liikenne verkosto? mutta jälleen kerran on kyse säästöistä:) siispä verotetaan autoililijoita ja höpistään uuden auton ostamisesta muttei kuitenkaan rakenneta julkistä liikennettä kokomaan kattavaksi vaan vähennetään sitä entistäkin toimivaa vr on siitä hyvänä esimerkkinä säästämällä ja viemällä suomalaisten veronmaksajien rahat europpan maihin tämä pieni Suomi kuihtuu ja kuolee se on tosi.
- ...........
Älä osta vanhaa autoa! Siinä ei ole mitään muuta, kun riesaa vain aina jotain korjaamista! Saabi tai volvo on hemmetin hyvä vaihtoehto, jos ostaa vanhan auton. Kannattaa ostaa uusi auto, esim toyota tai kia ja tehdä huoltosopimus samalla.
- takuu korvaa
Ei kannata tehdä kallista huoltosopimusta.
- uuttaeikannataostaa!
Ja mitä silloin säästät? Et ainakaan sitä rahaa! Kyllä käytetyssä se huoltohistoria jamiten autoa muuten on kohdeltu ovat ne tärkeimmät. Sellaisen kun saat vielä kohtuuhinnalla, niin säästät varmaan tuhansia euroja ajamalla sen loppuun.
- .,.,.,
Itselläni 2005 vuoden peruaudi ja siihen voi itse tehdä monia remontteja.
Tuon ikäisessä autossa kulutuslukemaa ei ole valehdeltu ja oikeastaan jatkuvasti pääsee alle luvattujen kulutusten. Uudemmat vie lähes yhtä paljon mutta papereissa kulutus on kolmasosa vähemmän.
Kun alkaa olemaan yli 10 vuotta vanha auto niin siihen saa vaihtaa pakoputkea, iskareita, jarrurempaa, mahdollinen jakohihna... Jos ajaa kerran viikossa ja vähintään kerran kuukaudessa saa korjata vanhaa autoa niin tulisi tunne että se on pelkkää korjaamista.
Jos valitsee manuaalivaihteisen niin on yksi huoltokohde vähemmän. Automaattiin kun tarvitsee vaihtaa/vaihdattaa öljyt säännöllisesti. (okei manuaalivaihteisen öljyt on hyvä vaihtaa esim 200 000km välein) - junttimössöä
tämä ketju on oikea esimerkki juntti-ketjusta!
kuka nykyään edes kehtaa kirjallisesti ilmoittaa kuinka naapuria kismittää sun uusi auto?
eikö sun naapuri olekaan sun kaveri? itsekäs pölkkypää autohan ostetaan itselle omiin tarpeisiin!
aloittaja kunmmastelee automaattia jollakin menneisyyden kummituksella samoin kuin vakkari on mysteeri, haluan itse ajaa?
ensinnäkin automaatti tekee auton kuin auton helpoksi käsitellä, esim ulkomailla tai pääkaupukiseudulla ajellessa voi keskittyä liikennemerkintöihin ja maisemiin! samoin auton ulottuvuudet tulevat paremmin tutuiksi. ajamisen helppous tuo turvallisuutta. samalla voi oikeasti nauttia ajamisesta!
vakkari yleensä on automaatin kanssa sopivat tosi hyvin yhteen.
moni muukin asia elämän edetessä on vaikea ymmärtää ihmisillä joilla on nämä automaatti-vakkari vastaisuudet!
nuorena kossina mua nauratti nämä automaatin vastustajat jossain siellä, kun aina sanoivat että ei voi automaattia työtää käyntiin?miksi auto pitää työntää kun on sähköstartit? eli osta uusi akku!
sitäpaitsi isomman auton myyminen eteenpäin tyssää ilman näitä laitteita!
eikä elämää helpota se että voi itse korjata? nykyauto ilmoittaa itse vikansa joten ei tarvitse arpoa missä vika kuten ennen!
autoilusta ei tiedä yhtikäs mitään tällaiset turhan purnaajat!
nämä minä itte väki väsyttää kaikessa itsensä ja muut, kun eivät hyväksy nykyaikaa?
ne PAPAN neuvot ajaa ihmisen taantumukseen ennenkuin edes tajuavatkaan, eli hölmöyteen!
sellaista autoa jota he uutena ostaisivat ei huoli sitten kukaan kun on käytettty!
eipä niitä huoli edes nämä pöhkölän väki kunhan on varaa ostaa uusi? sillä kyllä noitä erikoistilauksesta saa ihka uudenkin kunhan osaa sellaista vaatia, mutta harvassa ovat ne joille ei vakkari uuteen käy tai sähköikkunat tai kattoluukku tai ilmastointi,automaatista nyt puhumattakaan!!!
siten nämä höpötykset pitää luokitella menneisyyden ääniksi joka ei sitten enään kuulu kun itse ollaan oikeasti ostamassa uutta, ja nykyään käytettyäkin.
aloittajalle sanoisin että lyö ne vanhakantaiset isäntien höpötyket sinne tuvan romukaappiin ja laittaa vahvalukon päälle heitä avain männikköön.
kannattaa siirtyä jo nykyaikaan ja miettiä sitä oikeaa helppoa ja turvallista ajoa!
siis ala ajattelemaan niinkuin on tässä ja nyt! - joku halpa
http://www.nettiauto.com/renault/megane/5727959
Joku tommonen ja varaa pari tonnia sen korjauksiin, uuden auton vuosihuollot tulevat jokatapauksessa kalliimmaksi kun tommosen korjaukset. 90-luvulla autoilun perustaso oli Lada. Ei se egoa pönkittänyt, mutta kustannukset olivat halvat. Bensaa kului kyllä enemmän kuin muissa ajokeissa, mutta hankinta, oikeastaan siis osto- ja myyntihinnan erotus, oli halpa. Hyvin huollettuna Lada oli kestävä ja luotettava, ja jos sen nyt kuitenkin sai rikki, niin jokainen kyläseppä osasi sen korjata. Kurjan vehkeen maineessa se oli, mutta muutama ihminen tai kuski ja maltillinen tavaramäärä kulki sillä paikasta toiseen ja enempää siltä ei vaadittukaan. Pitkällä matkalla jalat hautuivat ja korvissa soi! :D
MIkä siis on nykyään vastaava ajokki? Ehkä jokin japsi, jolla on hintaa muutama tonni. Ne ovat luotettavia, kunhan niitä on huollettu. Useimmiten ne ovat käytössä erittäin mukavia mainittuun Ladillaciin verrattuna, joten siitä on turha pitää isoa mökää. Minusta hyvä lähtökohta on siis jokin suhteellisen tavallinen merkki ja malli, ja tarjolla olevista yksilöistä pitää sitten valita se, josta uskoo saavansa eniten vastinetta rahalleen.
Polttoaineenkulutus on yksi osa autoilun kuluista. Auton hinta on siis sen osto- ja myyntihinnan erotus, jota talousnero voi vielä kertoa tai jakaa haluamallaan indeksillä. Lisäksi tulevat vakuutukset. Jos bonuksia ei ole, kustannus on monta sataa vuodessa. Auto tarvitsee säilytyspaikan, ja parkkiruutu voi maksaa pikkukaupungissakin. Tässä siis kustannuksia, jotka on maksettava, vaikkei autolla ajettaisi metriäkään. Käyttömaksun meinasin unohtaa...
Huollot on tehtävä vanhaankin autoon ja korjaukset on myös huomioitava. Ne eivät ole mitään yllätyksiä, vaan asia, johon pitää varautua. Säännöllinen huolto ehkäisee nimenomaan yllättäviä vikoja, joiden korjaus on taatusti kalliimpaa kuin kuluvien osien säännöllinen vaihto.
Koska autoilun kuluista ehkä puolet on polttoainekuluja, on selvä, että pienen polttoaineensäästön takia ei kannata ostaa huomattavasti kalliimpaa autoa. Tilanne muuttuu oikeastaan vain jos ympäristösyistä haluaa modernin ajokin. Hyvä peruste sekin.
Jos auton käyttö on aivan peruskäyttöä, niin onko mitään järkeä pistää rahojaan teknisiin kikottimiin? Myyjä kyllä mielellään pumppaa auton ostohintaa ylös kertomalla automaattisista laitteista. Ja jos kerran sellaisia yleisesti vaaditaan, mutta kaupankäynnin kohteessa ei vakionopeussäädintä, automaattivaihteistoa tai ilmastointia ole, niin silloin autosta ei pidä maksaa samaa summaa kuin varustellusta yksilöstä. Auton hintahan todellakin oli osto- ja myyntihinnan erotus, ja mikä pakko on sitoa omaa varallisuuttaan autoon, jos rahalle on muutakin käyttöä? Jokainen tekninen laite hajoaa joskus, joten jos ilman pärjää, niin hyvä on.
Sitten sitä realismia: autoilu maksaa helposti 200 - 300 euroa kuukaudessa. Kuinka kaukana se mummola on ja kuinka usein käytte siellä? Itse vuokrasin hiljattain työmatkalle henkilöauton ja itäsuomalaisen pikkukaupungin vuokraamon taksa oli 48 euroa vuorokausi polttoaineet. Sillä sain alleni puhtaan, huolletun, polttoainetaloudellisen ja modernin ajokin. Selvittäkää tämäkin asia, ennen kuin ostatte talouteenne yhtäkään omaa kinneriä!- maksaaaa
uudenmat autot korjataan merkki huollossa monisti kun sähkö sälää pisaa joka lähtöön.
- Oyutta
Ehdottomasti uusi. Jos ei oo yhtään rahaa, niin osareilla pakko ostaa ja silloin ei vanhalla viitti ajella. Ihan samat osarit kuiteski (300-400 eskoa/kk), olipa auto uusi tai vanha. Siksi otan aina uuden pakasta vedetyn =)
- 750 ekee ja 5 vuotta
300 eskolla saa katsatetun auton jolla ajaa mutkasta tietä näkymättömiin jos hajoo romu-ukko maksaa vielä muutaman kympin se niistä osamaksu autoista
- kaarlokuuskuus
RIIPPUU TÄYSIN OMISTA TARPEISTA, HALUISTA JA KYVYISTÄ. RAHALLE ON AINA VASTAPAINO. SIJOITA 20.000 AUTOON VIIDEKSI VUODEKSI, MENETÄ PÄÄOMANA MIN. 5000. SIJOITA 20.000 VIIDEKSI VUODEKSI JA ANSAITSE 5% TUOTOLLA UUDELLEENSIJOITETTUNA 5000. MIINUS VEROT KUN MYYT.
HEI, ELÄMÄ ON VALINTOJA :).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34787091 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12561Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692338- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161532Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91381- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421217