luonnonkaloja akvaariossa

akvaarioharrastaja

Onkohan muilla kokemusta tästä? Pidän akvaarioharrasteesta, ja luonnonkalat tuntuvat aika mukavan haastavilta. Niinpä napsin mökiltä Mäntyharjusta pikkuahvenia ja särkiä pilkkikoukulla, Keravanjoesta salakoita, kivisimppuja ja töröjä akvaariohaavilla.
Ne tuntuvat viihtyvän oikein hyvin, kasvavat ja ovat eloisampia kuin monet tylsät, koreat ja sukurutsatut akvaariokaupan kultakalat tai tetranrääpäleet.
Ei tarvitse jäähdytintä veteen tms erikoissysteemeitä. Vain hapetin ja suodatin, hiekkaa, kiviä kasveja ym normaalivarustus.
Kuinka monella kokemusta luonnonkaloista, olisi kiva tietää?

3

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaasatar

      Vaasan kauppahallin kalaosastolla (ennen, ei oo enää) oli akvaario, jossa oli luonnonkaloja. Yhdessä oli aika suuri haukikin. Hyvin ne viihtyivät, ainakin olivat siellä pitkään asiakkaidenkin nähtävissä.

    • kala

      Joo minulla ollut suomalaisia kaloja. AHvenia, salakoita,särkiä,lahnoja,pasureita, kivisimppuja ja hietatokkoja. Särki ja nuo muut lahnakalat olivat minulla vain poikasajan kun seurasin niin kasvua sitten päästin taas menemään. 2 ahventa ollut huoneenlämpöisessä akvaariossa, poikasesta asti. Ja hyvin ovat pärjänneet. vaikka talvellakin ovat olleet huoneenlämmössä ei se ole niitä haitannut, pulskasti ovat voineet. Näitä ahvenia minulla oli joskus pari vuotta sitten. Ahventen lempiruoka oli katkurapu, sitä ne syövät minkä kerkesivät.Kivisimput eivät minulla koskaan pärjenneet kuolivat viikon sisällä kun tulivat akvaarioon, tosin ne haettiin kaukkiikin ja oli pitkä kuljetus.

      Eniten pidin noista hietatokoista, niitä ajon hankkia lisääkin ensi keväänä ehkä ja myös kolmipiikkejä.

      Et kai muuten pidä noita salakoita ja ahvenia samassa? ei saa pitää, sillä ahvenet voivat syödä ja raadella niitä eikä se ole kivaa salakkarukille. Minkä kokoinen akvaario sinulla on? itse ajon erikoistua juuri noihin pienimpiin suomen kaloihin nyt.

      "koreat ja sukurutsatut akvaariokaupan kultakalat"

      Eivät kaikki kultakalat ole mitään sukurutsattuja, huntupyrstöjä tai muuten epämuodostuneita. Etkö ole koskaan nähnyt niitä jotka muistuttavat lähes luonnonmuotoa, joita kasvatetaan lammikoissa. Ne ovat kauniita. Itsellä 5 kultakalaa. Yhdellä iso pyrstö muttei ole huntu, muistuttaa lahnan pyrstöä. Minulla ollut ihan keltainen kultakala, se oli kaunis kuin koru ja oli vielä luonnonmukainen. Joten älä nyt noin pilkkaa kultakaloja!

    • Ahven-1

      Pyydystin itsekin haavilla neljä pientä kalanpoikasta, ne muistuttavat ahvenia, joten taitavat olla niitä. Ne asuvat aluksi muovisessa säilytyslaatikossa, jossa on tietenkin suodatin. Poikaset ovat vasta parin sentin mittaisia, joten ne voivat asua vielä pienemmässä laatikossa (30l), mutta jos poikaset ovat vielä jouluna elossa niin ostan niille kunnollisen akvaarion. Jos ne kasvavat liian isoiksi niin päästän ne vapaaksi, ettei niiden tarvitse kitua liian pienessa altaassa.

      Aion ruokkia niitä kalanruokahiutaleilla ja pakastetuilla toukilla, onkohan tämä hyvä? Ja kun ostan talvella kunnollisen akvaarion, minkä kokoinen kävisi? Ahvenien pitäisi sopia asumaan siinä vuoden tai pari, mutta se ei saa olla kovin iso ja kallis. Jos ne tarvitsevat liian ison akvaarion / kun ne kasvavat liian suuriksi niin päästän ne mielummin vapaaksi ja hankin vaikka neontetroja. Noin 45-70-litrainen vielä käy, mutta isompaa en voi hankkia. Poikaset ovat vielä ihan pieniä, mutta kuinkahan nopeasti ne kasvavat ja kuinka isoiksi?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe