Kuinka kuivaksi kotiviini?

Ei enää ämätööri

Kun tehdään omista marjoista kotiviiniä. Gold Wine käymispakkauksesta.
Muutamalle tuttavalle maistuu erittäin kuiva viini, ominaispainomittarin mukaan -6 ( oli kokeilua, pullotin pariin pulloon sellaisenaan ja loput makeutin -2 asti). Tuttava kertoi että se erittäin kuiva etikoitui helposti jos jätti loput seuraavaksi päiväksi. Yleensä makeutan kotiviinin ominaispainomittarin mukaan, -2 - 5 välille.
Mistä löytyy kultainen keskitie, ettei kesken /juomatta viini pullossa ei etikoituisi?

Parhaillaan raparperiviini on selkiytymisvaiheessa, om.painon mukaan -14, erittäin kuivaa! Voitko suositella sopivaa om.painoa sille?

Kerrothan omista kokemuksistasi, kiitos! Mielelläni luen niitä. :)
Kilju yms. ei kiinnosta.

1

590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lifemocker

ei mulla itellä ole yksikään vielä etikoitunut. 2 - 6 aina makeuttanut. nuorempana tein makeampaa nykyisin kuivempaa. eli oman maun mukaanhan se pitää tehdä. tosin en reilua vuotta pitempään ole viinejäni säilönytkään

mä kuitenkin pesen pullot aika huolella, et viini niissä säilyy ( säilytys viileässä ja pimeässä) ja sitten toinen on, että pyrin välttämään kauhean kuivaksi käyttämistä. eli lopetan käymisen heti kun ominaispaino on nollan alapuolella, koska joskus olin havaitsevinani lievää ylikäymisen makua viinissä, joka oli käytetty johonkin -10

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe