Interstitielli kystiitti, endo, MS-tauti?

Tytteli21v.

Heippa,

Mä sairastuin pari vuotta sitten virtsatieinfektioon, kärsin kivuista kaksi viikkoa ennen kuin bakteeri (Koli) näkyi viljelyssä. Mä luulen että tuo VTI vaurioitti rakkoani niin että mulle kehittyi interstitielli kystiitti. Mulla siis oireena jatkuva pissahädän tunne, ei niinkään kivut. On kausia jolloin en meinaa edes huomata asiaa jos en pysähdy ajattelemaan ja joskus käyn vessassa tunnin välein ja rakko kipuilee kun se täyttyy, pissaaminen ei satu tms.. Stressi, menkat ja tärinä (esim. portaissa kävely) pahentavat oireita, ainoa asia mikä helpottaa on alkoholi.. Olen syönyt kolme kuukautta Cystriniä rakkoa rauhoittamaan ja se toimii hyvin - MUTTA vain toispuoleisesti, eli toinen puoli rakosta tuntuu terveeltä ja toisella puolella jatkuva pissahädän tunne...

Mä mietin että olisiko interstitielli kystiitti vai endometrioosi vai kenties jotain neurologista (MS-tauti). Rakko on ultrattu ja nyt olen jonossa naistenklinikalle jossa mietitään mitä seuraavaksi - varmaan tähystykseen.

Mä en jaksa enää tämän rakon kanssa, kokoajan kusettaa mutta mitään ei tule ulos.. Ei kiinnosta tehdä enää mitään.

3

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö 24v.

      Moi, mulla on vähän samankaltaisia oireita, tosin olen aina ollut kova vessassa ramppaaja (kuitenkin ihan normaaleissa rajoissa). Varsinaisesti tämä pissaralli alkoi kohdallani muutamisen vuotta sitten kun aloitin säännöllisen seksielämän - virtsatietulehduksia oli pari ja lähes aina seksin jälkeen epämääräisiä oireita. Sain estolääkityksen mikä helpotti hieman, ainakaan tulehduksia ei enää tullut. Tämän jälkeen kipua alkoi ilmaantua muulloinkin kuin tulehdusten aikaan ja välillä kipuiluajat ovat pahempia. Usein mun rakko alkaa kouristella vaikka rakko olisi melko tyhjäkin, joten mulla saattaa myös hieman lirahtaa pöksyyn, vaikka lantionpohjalihakset ovatkin hyvässä kunnossa. Jäätävän kipeät ja suuret kouristelut (tulee oikein kylmä hiki otsalle) vaan pusertavat rakkoa tyhjenemään. Oleminen on myös tuskaa, jos rakko kouristelee, kipu yltää selkään (/selkä menee aivan notkolle) ym. asti. Mitenkäs sulla jos vaan koitat pidätellä? Sattuu ja tuntuu kova paine?

      Mulla on ollut Cystrin käytössä pahimpien oireiden aikaan, mutta silloin en kokenut siitä apua. Olen saanut lääkäriltä sen verran ilkeää suhtautumista, etten ole uskaltanut lääkärillä käydä enää, mutta nyt voisin tsempata syksyn tullen.

      Välillä tosiaan on parempia jaksoja, välillä taas kurjempia. Eikä aina voi oikein ennakoidakaan tulevaa päivää, joskus taas jo aamusta asti on vankka tunne siitä että rakon kanssa tulee olemaan hankalaa.. Tärinä täälläkin on pahasta, esim. juokseminen on piinaavaa aika ajoin. Nyt harkitsen vahvasti hiilihappojuomista ja kahvista luopumista. Ihan kuin ne laukaisisivat usein rakkoärsytyksen??

      Tää on tosi kiusallinen ja kurja vaiva :/ Tsemppiä kovasti jaksamiseen!

    • Tytteli21v.

      Mä pystyn pidättelemään helposti 10kin tuntia - eli ei tee tiukkaa ellei sitten ole oireet pahana eli k*sihädän tunne sellainen rakko tuntuu olevan räjähdyspisteessä vaikka wc-käynnistä on 5 min - silloin pystyn pidättelemään ehkä 2 tuntia. Rakko on ollut noin pahana vain pari kertaa (viime lokakuu oli paha ja nyt toukokuu oli myös tosi paha) mutta muuten pärjään kyllä ihan hyvin ja wc-käynnit ovat ihan normaaliluokkaa. Mun vaiva tuntuu olevan ennemminkin hermoja kuin fyysisesti kuluttava - se jatkuva kutina ja kihelmöinti rakossa on todella inhottava ja kun se ei mene pois millään. Tuntuu ettei jaksa tehdä enää mitään kun keskittymiskyky on nollassa tän rakon kanssa! Virtsankarkailua mulla ei ole ollut ikinä. Mä en ole huomannut syömisten tai juomisten parantavan tai pahentavan ongelmaa niin en ole mitään karsinut ruokavaliosta pois enkä kahvia ole ikinä muutenkaan juonut.

      Olen varannut ajan yksityiselle urologille joka toivottavasti osaa auttaa - en yksinkertaisesti jaksa jonottaa terveyskeskukseen ja ihan senkin takia että mulla on keväällä tulossa puolen vuoden ulkomailla oleskelu niin siellä on vaikea saada apua. Opiskelen matkailualaa joten työharjoittelut ja opiskelijavaihdot kuuluvat opinto-ohjelmaan..

      Jos kiinnostaa jutella lisää tai kaipaat minunlaillani vertaistukea niin laita sähköpostia tulemaan [email protected] :) Tsemppiä meille molemmille ja jos sua ei oteta tosissaan niin mene ihmeessä sinäkin yksityiselle, onhan se hintava käynti (n. 100e/kerta) mutta jospa se diagnoosi ja hoitokin löytyisivät!

    • TYTTELI6

      hei.kannattaa voimistella,vöimistella ja voimistella.tehdä joka ainut päivä vatsalihaksia supistavia liikkeitä,iso jumppapallo on erittäin hyvä.esim.100 vatsalihasten nostoa,jo auttaa n.viikossakin saa jo jotain aikaan,ikä ei ole este.terveisin 60 v.tytteli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe