Kysymys yhteiskunnalle

Kysyn vaan

Olen n. 40v mies. Kysyn sinulta, yhteiskunta, mihin minua tarvitset?

Olen koulutettu, raitis, savuton ja terve, älykäs, introvertti. Olen tähän asti kantanut oman painoni ja yhteiskunnallekin monen hallituksen loisen palkan verran työtä tehnyt.

Olen nyt työtön, minua ei kuitenkaan kukaan töihin halua, joten olen alkanut pohtia, että miksi ihmessä palvelisin sinua, yhteiskunta?

Voisin alkaa yrittäjäksi, mutta miksi ihmeessä käyttäisin aikani pyramidirahapelisysteemiin, jossa kaikki pelimerkit ovat keinotekoisia ja joltain toiselta huijattava pois? Valta eikä omaisuus minua kiinnosta.

Miksi ihmeessä käyttäisin loput 40 vuotta elämästäni työsuhteessa orjanasi, yhteiskunta, kun työn tekemisestäni hyötyvät vain muut ihmiset - joko ne, jotka rahapeliä pelaavat tai ne samat muut ihmiset, jotka eivät minua ole ikinä kelpuuttaneet mihinkään millä olisi merkitystä minulle ollut?

Koska tuolla pelillä ei ole minulle merkitystä, hyötyisin työstäni itse vain oman leipäni verran. Miksi siis minun oman osani lisäksi pitäisi lisäksi tehdä jotain sinun eteesi, yhteiskunta? Viet tuloistani suuren osan ja pakotat minut tekemään enemmän, mitä itse tarvitsen, eikä se sinulle ikinä tule riittämään, koska pyramidirahapelisysteemi on rakennettu vaatimaan jatkuvasti enemmän.

En ole tähän ikään asti kelvannut pitempiaikaiseksi rakastajaksi enkä puolisoksi, saati isäksi. Ihmissuhteissani olen kokenut vain petoksia ja pettymyksiä, en ole saanut pienokaisia tai elätettäviä, joiden eteen tehdä ylimääräistä työtä biologisin motiivein geenieni jatkumiseksi. Jos tekisin työtä jonkun muun tahon eteen, ei siitä kukaan koskaan tule kiittämään. Työn hedelmät poimivat ne ahneimmat.

Mutta, sinä, yhteiskunta, olet ne kaikki ihmiset, jotka sinua pyörittävät. Olet kunkin yksittäisen ihmisen tekemä päätös siitä, kuinka ihmisiä ympärilläsi kohtelet. Olet kaikki ne pässinpäät hallituksessa, jotka narsistisin motiiveinsa leikkivät byrokratiapeliä ja ovat rahapelille antaneet voiman vaatia meiltä enemmän kuin oman itsemme kantamisen. Olet kaikki ne pässinpäät, jotka hallitukseen ja eduskuntaan nuo pässinpäät valitsivat. Olet ne ahneet ihmiset, jotka etujansa ajoivat, jotta ahneet saisivat lisää. Äänestin itse muita.

Jos olisi olemassa tulinen pätsi, johon kävelemällä tällainen sinun - yhteiskunta - turhaksi määrittämäsi kansalainen voisi lopettaa olemassaolonsa, sinne kävelisin suoraselkäisesti ja taakseni katsomatta.

Onko tosiaan niin, että nämä ovat ainoat tarjoamasi mahdollisuudet? Olla kuhnurina sairaassa systeemissä, jota ohjaa pyramidirahapeli ja puuttellisen ymmärrryksen omaavien ihmisten kollektiivinen tyhmyys? kuihtua ja kuolla pois vihaisena katkerana ja tarpeettomana?

17

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäaikatyötön

      "Voisin alkaa yrittäjäksi, mutta miksi ihmeessä käyttäisin aikani pyramidirahapelisysteemiin, jossa kaikki pelimerkit ovat keinotekoisia ja joltain toiselta huijattava pois? Valta eikä omaisuus minua kiinnosta."

      Palvelualan pienyrittäjä, esimerkiksi parturi tuskin huijaa kauheasti ketään eikä sen puoleen tee työtään pelkkä rahan kiilto silmissä. Suurin osa yrityksistä on pikkufirmoja, jotka eivät välttämättä työllistä kuin omistajansa.

      Verorahoilla maksetaan vesijohdot ja viemärit, terveysasemat, poliisi ja sen sellaiset. Esim. pitkäaikaissairas tarvitsee meitä terveitä kustantamaan elämisensä kulut, ja sitten kun me sairastumme, muut maksavat sen meille.

      Järjestelmää hyväksikäyttäviä ahneita on aina, mutta ovatko he syy luovuttaa?

    • holicstics

      Kandee ruveta alkoholistiksi. Naiset juoksee perässä ja yhteiskunta paapoo. Kela on kaveri. Tollanen raittiusmeininki ja keuhkosyövän välttely, ei siitä kukaan tuu olalle taputtelemaan. Kännissä on kivempaakin.

    • en osaa muuta sanoa

      Sinun ihmisarvosi on siis vain työssä ja aineellisissa arvoissa. Olet aika kyyninen tyyppi.

      • Anonyymi

        totta


      • Anonyymi

        ihmiset ovat vain menoerä kokkarepersu-Suomelle, eivät muuta.


    • kysyn vaan

      "Sinun ihmisarvosi on siis vain työssä ja aineellisissa arvoissa. Olet aika kyyninen tyyppi. "

      Olen realisti. Yhteiskunta määrittää arvoni työn ja aineellisten asioiden ja tuottavuuden kautta. Ehdota toki, jos sulla on vaihtoehtoja?

      Yhteiskunta ei kelpuuta yhtäkään "ihmisarvoa" välineenä mihinkään funktioonsa. En voi esim. lyödä lähimmäisenrakkautta verottajan tiskiin tai tarjota unelmia tai visioita jollekulle työtuntien sijasta.

      Parturikin tekee enemmän mitä hänen tarvitsee. Erilaisten tuotantoketjujen välissä on useimmiten pankki tai investoija poimimassa korkoa, eli vaatimassa ylimääräistä työtä. Parturin saksissa on osa korkoa ja katetta, joka on ylimääräistä työtä. Parturi joutuu työssään kaikenlaisen byrokratian ja säädösten kanssa toimimaan, tekemään asioita, jotka ovat täysin keinotekoisia. Pelkkiä pelisääntöjä. Ne asiat, tai niitä vaativat tahot, eivät leikkaa kenenkään päästä parturin puolesta yhtään hiustupsua, mutta yksikään hiustupsu ei päästä saa irrota ilman sitä byrokratiaa.

      Ja eikös se riitä, että ne tiet, koulut ja terveyskeskukset ja niiden ahneet yksityistyvät reseptiautomaattilääkärit on maksettu vuosittain. Miksi ihmeessä kokoajan ko. sektorit vaativat lisää rahaa? Mihin ne rahat katoavat? Siihen, että jokainen vaatii jatkuvasti pikkasen lisää ja tämä tuotantoketjuissa kertautuu.

      Ehdotan itse ratkaisuksi sitä, että kun yhteiskunta on katsonut kaltaiseni henkilön turhaksi, eikä hän itse keksi miksi jatkaisi olemassaoloa ja ansaintarumbaa, voisi hän poistaa itsensä. Eipähän tarvitse poliitikkojen syyllistää pitkäaikaistyöttömiä tai vanhuksia kun heitä ei enää ole. Vain ne pelkurit, joilla ei ole rohkeutta lopettaa itseään turhina jäisivät muiden maksettavaksi.

      • Pitkäaikatyötön

        "Parturikin tekee enemmän mitä hänen tarvitsee. Erilaisten tuotantoketjujen välissä on useimmiten pankki tai investoija poimimassa korkoa, eli vaatimassa ylimääräistä työtä."

        Totta kai ns. ylimääräistä työtä tarvitaan korkojen maksuun, jos parturi on lainannut toisten rahoja liikkeen perustamiseen tai muuhun yritystoimintaan. Kuka sitä nyt ilmaiseksi lainaisi, kun on vieläpä riskiä rahojen menettämisestä. Ja katetta on syytä saada työstä, jotta seuraavia investointeja ei tarvitse kattaa pelkällä lainarahalla.

        Yhteiskunnassa tiestöä ja kiinteistöjä on korjattava/uusittava jatkuvasti. Nykytahdilla tiestö vain rappeutuu lisää eli korjausvelka kasvaa.

        Sääntöjä tai byrokratiaa on usein turhankin paljon, myönnettäköön. Aika usein se johtuu siitä, että joku puliveivari on huijannut tietämättömiä, joten heidän tai järjestelmän suojelemiseksi tehdään erilaisia vaatimuksia. Mitä enemmän epäillään väärinkäytöksiä, sitä enemmän valvotaan ja säännellään. Sosiaalitoimistostakaan ei saa latin latia, ellei vie nippua selvityksiä, kuitteja ja tiliotteita mukanaan. Tämä valvonta-/ohjauskoneisto tietenkin maksaa hallintokustannuksina; Vuonna 2011 niitä maksettiin sosiaalimenoissa jo 1½ miljardia euroa. http://keskustelu.suomi24.fi/node/11477726#comment-0


      • kysyn vaan
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Parturikin tekee enemmän mitä hänen tarvitsee. Erilaisten tuotantoketjujen välissä on useimmiten pankki tai investoija poimimassa korkoa, eli vaatimassa ylimääräistä työtä."

        Totta kai ns. ylimääräistä työtä tarvitaan korkojen maksuun, jos parturi on lainannut toisten rahoja liikkeen perustamiseen tai muuhun yritystoimintaan. Kuka sitä nyt ilmaiseksi lainaisi, kun on vieläpä riskiä rahojen menettämisestä. Ja katetta on syytä saada työstä, jotta seuraavia investointeja ei tarvitse kattaa pelkällä lainarahalla.

        Yhteiskunnassa tiestöä ja kiinteistöjä on korjattava/uusittava jatkuvasti. Nykytahdilla tiestö vain rappeutuu lisää eli korjausvelka kasvaa.

        Sääntöjä tai byrokratiaa on usein turhankin paljon, myönnettäköön. Aika usein se johtuu siitä, että joku puliveivari on huijannut tietämättömiä, joten heidän tai järjestelmän suojelemiseksi tehdään erilaisia vaatimuksia. Mitä enemmän epäillään väärinkäytöksiä, sitä enemmän valvotaan ja säännellään. Sosiaalitoimistostakaan ei saa latin latia, ellei vie nippua selvityksiä, kuitteja ja tiliotteita mukanaan. Tämä valvonta-/ohjauskoneisto tietenkin maksaa hallintokustannuksina; Vuonna 2011 niitä maksettiin sosiaalimenoissa jo 1½ miljardia euroa. http://keskustelu.suomi24.fi/node/11477726#comment-0

        Pankille tavallinen tiliasiakas on huono asiakas. Tiliasionti on kaikki automatisoitu jo, eikä yhden transaktion toteuttaminen tietokantojen välillä maksa pankille juuri mitään, silti pankki toistuvasti korottaa erilaisia tilinkäsittely ja hoitomaksuja.

        Pankit ovat ajaneet ihmiset verkkoasiakkaiksi ja irtisanoneet kassatyöntekijät ja näin saaneet aikaiseksi lisää työttömiä. Kuitenkaan pankki ei kaipaa tiliasiakkaita, joista se ei saa tuloja.

        Jos kerran tavallinen asiakas on pankille vain kulu, niin näin verkkopalveluiden aikana ei liene mikään ongelma, että pankit lopettas tilipalvelut ja valtio hoitas tilipalvelut.

        Pankit voisivat sit keskittyä siihen rahoituksen ja vakuutusten myyntiin. Pankit joutuisivat silloin sijoittamaan omaa rahaansa, eikä tallettajien rahoja, pankit toimisivat kuin muut investoijat. Pankin kaatuessa rahansa menettäisivät vain pankit ja sijoittajat - eivät tiliasiakkaat.

        Pankit ottavat myös transaktiomaksuja luottokortti- ja korttimaksamisesta yms. erilaisten maksutapahtumien välityksestä. Koska nykyään palkkaa varten on aina oltava tili, ei tuolta kululta voi välttyä. Kulu on käytännössä pakollinen, joten se on veronomainen ylimääräinen maksu ja näin ollen pankit toimivat verottajan ominaisuudessa kaikessa rahaliikenteessä.

        Luottokorttini kuukausittainen tilinhoitomaksu moninkertaistaa keskimääräisen luoton vuosikorkosumman nähden. Veikkaanpa, että sitäkään numeroa ei ole käynyt kuin joku tietokantakysely vilkaisemassa, silti se maksaa monta euroa kuussa. Korot ovat sen päälle vielä erikseen.

        Samankaltaisia rakenteita on monissa muissa tuotantoketjuissa, joissa ydinliiketoiminnan ulkopuoliset toimet nähdään lopulta rasitteina. Toiminnot viilataan pois ja tehdään lisää työttömiä ja tarjotaan huonontuvaa asiakaspalvelua kasvavalla hinnalla. Kun johtajilta kysytään, vastaavat he, että heidän on pakko tehdä näin, ei ole vaihtoehtoja. Vuosiin en ole nähnyt johtajaa, jolla olis ollu munaa/munasarjaa tarjota vaihtoehtoja ja joka olis pystynyt luomaan uutta.

        Koska meininki on tuo, niin samaan tapaan minun kansalaisena, joka kustannan kaiken tämän on tehtävä omien ydintoimintojeni kanssa optimointia. Olen vähentänyt kulutukseni minimiin ja jättäisin monet verotuloilla kustannetut asiat tukematta välittömästi, paitsi että toisin kuin pankit ja yritykset, en saa sitä tehdä.

        Minun vaaditaan luomaan työtä oman itseni kantamiseksi ja ylimääräistä työtä kaikkien näiden muiden tahojen kantamiseksi. Kun sitten se ei onnistu ja jää muiden kannettavaksi on yhtäkkiä valtion ja muiden ihmisten vihollinen numero 1.

        Moniko etsii pitkäaikaistyötöntä osaamista vastaaviin töihin tai moniko deitti-ilmoitus etsii ihannepuolisona työtöntä?

        Mahdollistakaa siis tämän kaiken lopettaminen.


      • Anonyymi

        et ole realisti sillä kaikilla on mahdollisuus onneen


    • vain raha ratkaisee

      - 40v on liian vanha
      - liikaa koulutettu asennevamma ei sopeudu
      - ja yhteiSkunta ei välitä taviksista pätkääkään
      - kaverit jätetään
      - ahneus kukoistaa
      - moni ei kykene reiluun ihmisuhteeseen
      - esim moni alkaa hrata liian nuorena ja elämä on ohi nopeaan
      - On unohdettu opit vanhoilta ajoilta.
      Hra on hra kakissa asioissa
      - kolmanteen polveen siirtyy hraamien, jne....
      - köyhät, rumat , vanhat hyljätään, kokoomusnuori kusee päälle.

      Ketju ja jatkumo.
      Valta ja raha ratkaisee, muu on jätettä.

    • kysyn vaan

      Kukaan ei ole vielä tarjonnut todellisia vaihtoehtoja. Onko niin, että kaikki ovat samaa mieltä kanssani?

      Googlailin hiukkasen aktiiviseen ennakoivaan eutanasiaan soveltuvan tulisen pätsin toimintaperiaatetta. Tollanen 250 asteen keittiön uuni sattus niin pirusti ja hengenmeno veis hetken. 300 asteen pitsauunikaan ei vielä riittäisi tehokkaan lähdön järjestämiseen. 400 asteen jälkeen kropan nesteet haihtuvat jo sekunneissa, mutta materia ei kaikki pala heti. Tehokkaaseen tuhoamiseen vaaditaan n.850 asteen lämpötila, jolloin lähtö olis välitön. Sen kaltaisia uuneja käyttävät mm. krematoriot ja kanalat ja lihantuotantolaitokset raatojen polttoon. Tuollainen lämpötila saadaan helpoiten aikaiseksi kaasulla ja riittävän tilavuuden omaavia uuneja on myös avaimet käteen tyyliin kaupallisesti markkinoilla. Korkeasta lämpötilasta johtuen palaminen on myös puhdasta. Halvemmaksi tämä tulee alueilla, joilla on luonnollista vulkaanista toimintaa ja aktiivisia tulivuoria.

      Keinotekoisen pätsin pystyttäminen vaatisi hiukan alkuinvestointeja polttamiseen kaasua, joten tähän tarvitaan joku hyväntekijä tai ehkäpä hallitus kannattajineen tahi yhteiskunta mielellään osallistuvat kustannuksiin.

      Yhteiskunta menettää pätsiin kävelevässä turhassa ihmisessä potentiaalisen veronmaksajan, mutta se on nollapeliä, sillä eihän kyseinen turha ihminen maksa veroja kun veronmaksaminen vaatii enemmän kuin yhden henkilön panoksen työtä, jota ei ole.

      Olen varma, että hallitus, oikeistopuolueiden edustajat ja suurysyitysten omistusjohto ovat mielellään avaamassa tällaisen pätsin käyttöön edustamiensa arvojen puolesta.

      Kukin voi sitten vuorollaan vaatia tiettyjä ihmisryhmiä kävelemään tuonne pätsiin, ajamalla heidät epätoivoon tai houkuttelemalla erilaisilla eduilla. Uskoville asia on aivan sama, onhan heillä iänkaikkinen elämä ja ihmisten puolueen sanoin "sittenhän ne vasta toisilla bileet alkaa."

      Toistaiseksi tämä kaikki on tieteisfiktiota, mutta tämä on se viesti, minkä te, yhteiskunta, pankkiväki ja valtio välitätte ja kun teiltä vaihtoehtoja kysyy niin olette hiljaa.

      • hoitoa kaipaat

        - sulla on ajattelussa häikkää, siis mee terveyskeskukseen.....
        Olet vaarallinen itsellesi.

        Tosin nykyinen yhteiskunta ei enää välitä ja oikeastaan haluaakin vähentää aktiivisti turhaa väestöä, jotta voi tilalle tuoda halpa-työläisiä, jotta ahne voitto bisnes sujuu paremmin.
        Moraalia, ja järkevää poltiikkaa ei enää ole. On vain riistoa ja hyväksikäyttöä.
        Kiitos kokoomus-kepu-sdp-vihreät.


      • kysyn vaan
        hoitoa kaipaat kirjoitti:

        - sulla on ajattelussa häikkää, siis mee terveyskeskukseen.....
        Olet vaarallinen itsellesi.

        Tosin nykyinen yhteiskunta ei enää välitä ja oikeastaan haluaakin vähentää aktiivisti turhaa väestöä, jotta voi tilalle tuoda halpa-työläisiä, jotta ahne voitto bisnes sujuu paremmin.
        Moraalia, ja järkevää poltiikkaa ei enää ole. On vain riistoa ja hyväksikäyttöä.
        Kiitos kokoomus-kepu-sdp-vihreät.

        Mikäli esittämäni pätsiskenaario shokeeraa sinua, niin yhteiskunta on menneisyydessä käyttänyt tarpeettomien/vihaamiensa ihmisten poistamiseen julmempiakin keinoja. Ks. viime euroopan 1900-luvun tapahtumat, ks. afrikan kansanmurhat jne.

        Kuitenkin olet samaa mieltä, että yhteiskunta haluaa vähentää turhia ihmisiä joista he eivät välitä.

        Tarjoatko siis vaihtoehdoksi hoitoa, jotta elämä turhana ihmisenä tai kenties loppuelämän systeemiorjuus tuntuisi mielekkäältä?

        Muita vaihtoehtoja?


    • Anonyymi

      Kiinan systeemi on PARAS se palkitsee tekijänsä monin tavoin. Yhteisöllisyydellä <3

    • Anonyymi

      Filosofien himmeitä mietelmiä ?

    • Anonyymi

      Hienoa ja yhä ajankohtaista pohdintaa.
      Mietin just uutisia lukiessani miksi perjantaina vauvansa surmannut nainen haki töitä rahoitusalalta? Miksi tässä maassa ei saa enää edes pieniä lapsia hoitaa rauhassa? Mikään ei ole sen arvokkaampaa työtä kuin lasten kasvatus vaikka muuta tämä sairaaksi muuttunut valtio uskottelee. Ei voi enää lasten kanssa olla, on palveltava jotakin ahnasta koneistoa vaikka ei siitä itselle sen kummempaa hyötyä edes olisi!
      Aina vaan enemmän vaaditaan yhä pienemmän sakin hyödyksi. Niin sen hyvinvoinnin annetaan yksille ja samoille pärstille kerääntyä ja vain niitä hellitellään, oikein päättäjien toimista. En ymmärrä miksi enkä ollenkaan hyväksy, hyvinvointi kuuluu kaikille.

      • Anonyymi

        Toiset vaan ei osaa ottaa vastaan sitä hyvinvointia vaan munaavat mahdollisuuden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      152
      2552
    2. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      82
      1889
    3. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      1767
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      96
      1575
    5. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      94
      1451
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      9
      1344
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      66
      1198
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      1064
    9. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      112
      1036
    10. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      45
      1024
    Aihe