Myydäkö itse vai maksaa välittäjälle

Punkki1

Kaipaisin kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat myyneet asunto-osakkeensa itse ilman välittäjää. Olemme pohtimassa asuntomme myyntiä ja pyrkineet tinkimään välittäjien palkkioista jonkin verran, mutta silti summat liikkuvat usemmassa tuhannessa eurossa. Lisäksi välittäjillä ei kaiketi viime kädessä ole juuri muuta vastuuta kuin selvittää asunnon ominaisuudet, mahdolliset virheet jne, minkä asukas pystyy itsekin tekemään. Välillä netistä löytyy myös todella huonoja esittelykuvia, eli tuonkin puolen saisi varmasti hoidettua enemmän kuin kunnialla.

18

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgyy

      Itse möin ensimmäisen asunnon välittäjän kautta (ihan ok kokemus), sen jälkeen olen myynyt useamman kämpän itse. Ehdottomasti kannattaa myydä itse, säästää huomattavasti. Eikä asunto-osakkeen myynnissä ole mitään kummallisempia kommervenkkejä, netti täynnä infoa siitä, mitä pitää tehdä tai hankkia.
      Suosittelen.

    • oma mielipide

      Itse en kyllä osta suoraan omistajalta, haen oikotieltä ja etuovesta vain ne, joita myy välittäjä, samoin hiljaisessa myynnissä olevia en hae. Olin nimittäin ostamassa asunto-osaketta suoraan omistajalta tässä alkukesästä ja se kauppa meni kaikin puolin pieleen kun kaksi amatööriä oli asialla. Asunto jäi ostamatta.

      Kun omistaja itse myy, se vaatii ostajan tekemään osan työstä ja moni ostaja ei tätä halua. Menen myös mieluummin asuntonäytölle, jossa asunnon omistaja ei ole itse paikalla.

      Nämä on niin isoja kauppoja, että onko se muutama tonni nyt niin iso raha. Asuntojen hinnoittelu tuntuu olevan tänä päivänä muutenkin aika viliä. Joskus on ihan älyhalpa ja se myydäänkin päivässä, parissa, ei kerkiä edes katsomaan ja joskus taas pyynti on ihan älyttömästi liikaa. Olen seurannut erään kaupungin asuntoja samalta alueelta ja hintahaitari on todella suuri (vaikka otetaan huomioon kunto, rakennusvuosi, sijainti ym. kaikki hintaan vaikuttavat seikat). Joskus kyllä tuntuu, että välittäjällä on joku tuttava, joka haluaa tietynlaisen asunnon ja kun tällainen tulee välittäjälle myyntiin, hinta pannaan todella alas ja myydään suoraan ennen näyttöjä. Muutama asunto on nimittäin mennyt heti, eikä ihme kun puoli-ilmaiseksi on myyty. Onkohan myyjät jotain vanhuksia joilla ei ole tietoa asunnon oikeasta arvosta?

    • Riitta P

      Aina ei puhuta muutamasta tonnista. Omalla kohdalla välittäjien hinnastojen mukaiset palkkiot liikkuvat siellä 15000 euron kantturoissa. Yhtiöstämme ovat asunnot yleensä menneet hyvin kaupaksi, joskus jopa ensimmäisellä näytöllä. Hieman hiertäisi maksaa 15000 euroa siitä huvista, että välittäjä siellä näytössä patsastelee eikä osaa edes vastata asuntoa, taloyhtiötä saati aluetta koskeviin kysymyksiin.

      Mitä olen miettinyt, niin 5000 euroa olisi ehdoton yläraja, mitä suostuisin maksamaan kaupan helppoudesta ja siitä, että välittäjä hoitaa kaikki juoksevat asiat. Mutta en tiedä kehtaanko edes välittäjiltä kysellä tarjouksia, jos listahinnat ovat omaan maksimiin kolminkertaiset.

      Yksi vaihtoehto on lähteä ensin myymään itse. Kyllä ne välittäjät sitten ottavat ahkerasti yhteyttä ja tarjoutuvat auttamaan. Siinä on hyvä tilaisuus pyytää heiltä tarjouksia tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa minkä verran on valmis maksamaan.

      Pankin juristit kyllä auttavat maksua vastaan kauppakirjan teossa, jos se mietityttää. Valmiita pohjia löytyy kyllä ihan netistäkin. Useimmiten kaupat tehdään kuitenkin pankissa, jolloin pankin edustajat viimeistään ostajan puolesta tsekkaavat että kauppakirja on ok.

      Sinä, joka kerroit, ettei kahdelta amatööriltä kaupanteko sujunut - miksi ette menneet pankkiin tai juristin luokse ongelmanne kanssa? Muutamalla satasella olisitte saaneet sorvattua mieleisenne kauppakirjan.

      • oma mielipide

        Riippuu tietysti paljon kaupungista ja kohteesta. Jos omassa kaupungissani olisi myynnissä niin kallis asunto kuin Riitta P:llä, se kannattaisi ehdottomasti antaa välittäjälle koska täällä ei ole paljonkaan ostajia noin kalliille ja uskon että välittäjillä on paremmat mahdollisuudet löytää ostaja. Jos taas on kyse esim. Helsingistä ja kuten Riita P toteaa, asunto menisi varmasti kaupaksi niin sitten ei ole ongelmaa. Tietysti kannattaa säästää se raha.

        Jos kokeillee, että laittaa itse ensin ja sitten myöhemmin välittäjä, on asunto näin ostajan silmissä jo "vanhentunut" jos sama kovin kauan roikkuu myynnissä. Halutut ja hyvät sopivasti hinnoitellut asunnot menee alle kuukaudessa.

        Itse olen etsimässä, ostamassa ja myymässä alle 200 000 € asuntoa. Totta on, että pankista saa apua ja pyysinkin mutta he totesivat etteivät ole lakimiehiä, eivätkä voi ottaa vastuuta kaiken oikeellisuudesta eli että omalla vastuullani kaupassa mennään. Jos taas ostaisin pankista tai muualta lakimiehen palvelut, maksu siirtyy minulle siitä, mikä myyjän pitäisi hoitaa enkä tiedä haluanko maksaa.

        Tein kirjalllisen ostotarjouksen myyjälle, siihen meni n. puoli päivää kun laitoin siihen kaikki maksuehdot, vapautumiset ja mahdolliset korvaukset ellei kauppa/vapautuminen/maksu toteudu sovitussa ajassa. Pankissa tarkistettiin (oma virkailijani) tarjoukseni ja tein siihen muutaman muutoksen hänen kehotuksestaan. Myyjä ilmoittii saaneensa useampia korkeampia tarjouksia mutta ei kertonut missä hinnassa mennään. Tämä taas oli ostajalle hiukan hankalaa kun ei tiennyt paljonko olisi pitänyt tarjousta korottaa, joten en korottanut.

        Eli kun myyjä ei käytä välittäjää, hän tekee osan työstä ja säästää rahaa. Ostaja sen sijaan tekee vain osan myyjän työstä. Veikkaan ettei moni ostaja edes osaisi tehdä kirjallista tarjousta. Itse kuitenkin olen talousalan ammattilainen ja minullakin meni siihen monta tuntia. Ja elämäni aikana olen tehnyt useammat asunto-osake/kiinteistökaupat.

        En ainakaan itse halua enää ostaa suoraan omistajalta ja siksi skippaan ne ohi. Varmaan löytyy niitäkin ostajia jotka haluaa säästää myyjän rahaa.


      • kuka on parempi
        oma mielipide kirjoitti:

        Riippuu tietysti paljon kaupungista ja kohteesta. Jos omassa kaupungissani olisi myynnissä niin kallis asunto kuin Riitta P:llä, se kannattaisi ehdottomasti antaa välittäjälle koska täällä ei ole paljonkaan ostajia noin kalliille ja uskon että välittäjillä on paremmat mahdollisuudet löytää ostaja. Jos taas on kyse esim. Helsingistä ja kuten Riita P toteaa, asunto menisi varmasti kaupaksi niin sitten ei ole ongelmaa. Tietysti kannattaa säästää se raha.

        Jos kokeillee, että laittaa itse ensin ja sitten myöhemmin välittäjä, on asunto näin ostajan silmissä jo "vanhentunut" jos sama kovin kauan roikkuu myynnissä. Halutut ja hyvät sopivasti hinnoitellut asunnot menee alle kuukaudessa.

        Itse olen etsimässä, ostamassa ja myymässä alle 200 000 € asuntoa. Totta on, että pankista saa apua ja pyysinkin mutta he totesivat etteivät ole lakimiehiä, eivätkä voi ottaa vastuuta kaiken oikeellisuudesta eli että omalla vastuullani kaupassa mennään. Jos taas ostaisin pankista tai muualta lakimiehen palvelut, maksu siirtyy minulle siitä, mikä myyjän pitäisi hoitaa enkä tiedä haluanko maksaa.

        Tein kirjalllisen ostotarjouksen myyjälle, siihen meni n. puoli päivää kun laitoin siihen kaikki maksuehdot, vapautumiset ja mahdolliset korvaukset ellei kauppa/vapautuminen/maksu toteudu sovitussa ajassa. Pankissa tarkistettiin (oma virkailijani) tarjoukseni ja tein siihen muutaman muutoksen hänen kehotuksestaan. Myyjä ilmoittii saaneensa useampia korkeampia tarjouksia mutta ei kertonut missä hinnassa mennään. Tämä taas oli ostajalle hiukan hankalaa kun ei tiennyt paljonko olisi pitänyt tarjousta korottaa, joten en korottanut.

        Eli kun myyjä ei käytä välittäjää, hän tekee osan työstä ja säästää rahaa. Ostaja sen sijaan tekee vain osan myyjän työstä. Veikkaan ettei moni ostaja edes osaisi tehdä kirjallista tarjousta. Itse kuitenkin olen talousalan ammattilainen ja minullakin meni siihen monta tuntia. Ja elämäni aikana olen tehnyt useammat asunto-osake/kiinteistökaupat.

        En ainakaan itse halua enää ostaa suoraan omistajalta ja siksi skippaan ne ohi. Varmaan löytyy niitäkin ostajia jotka haluaa säästää myyjän rahaa.

        "En ainakaan itse halua enää ostaa suoraan omistajalta ja siksi skippaan ne ohi. Varmaan löytyy niitäkin ostajia jotka haluaa säästää myyjän rahaa"

        Minä taas haluan ostaa suoraan omistajalta, koska hinnassa on yleensä tinkimisvaraa välityspalkkion verran. Toisaalta ja jos myyjällä on pelisilmää, niin hän on jo valmmiksi ottanut huomioon sen, ettei välittäjä vie mitään välistä.

        Minä haluan myös myydä taloni ja asuntoni itse. Kuka sitä osaa paremmin esitella ja kuka tietää talostani enemmän kuin minä. Jos ja kun ostaja kysyy jotain, niin luonnollisesti kerron rehellisesti ja perusteellisesti miten asia on. Ei ole pienintäkään kiirettä, ostajaehdokas saa tutustua taloon ihan niin kauan ja usein kuin vaan haluaa. Osaan kertoa naapureista, alueesta ja ihan mistä vaan, mikä liittyy taloon, asumiseen ja lähiympäristöön

        Edellisen asunnon osto 2005 oli todella raivostuttavaa puuhaa. Välittäjän kanssa siitä ei tullut yhtään mitään, joten pirautin suoraan omistajalle. Seuraavana päivänä tavattiin ja seuraavalla viikolla tehtiin kaupat. Harmittaa vieläkin täysin turha 8000 € rahan meno. Voi ajatella, että se oli myyjän pussista pois, mutta todellisuudessa sama summa olisi ollut tinkimisvaraa. Tai oltaisiin voitu panna vaikka "riita" puoliksi, kiva summa sekin.

        Kuinka todennäköistä oikeasti on, että välittäjä on parempi asuntosi myyjä kuin sinä itse?
        Ok, myönnän, että on todellisia myynti-ihmisiä ja niitä löytyy myös välittäjistä. Kuitenkin ihan omien kokemusten perusteella näyttää siltä, että pystymettästä ihmisiä palkataan välityshommiin ja töihin pääsee ilmeisesti kuka vaan.


    • myyvien

      Möisin itse. Välittäjä ei asunto-osakemyynnissä osaa/tiedä antaa yhtään sen enempää tietoa kuin myyjä. Myyjänä hankit kaikki paperit ja todistukset vaan isännöitsijältä, teet hyvän a4-esitteen ja kerrot kaikesta perusteellisesti niin homma on siinä.
      Kirjakaupasta saa kauppakirjapohjat ja netti on täynnä erilaisia pohjia esim. käsirahan tms osalta.

      Itse ostaisin asunto-osakkeen kyllä itse myyvältä, omakotitaloa en kuitenkaan.
      säästätte huikeasti tuossa rahaa.
      Olen itse myynyt omia koteja (siis asunto-osakkeita) kolme kappaletta vuosien aikana ja kaikki mennyt erittäin hyvin. Se on oikeasti _todella_ helppoa tehdä itse. Aikaa menee, ja näytöillä on itse sitten oltava, mutta en osakkeen kohdalla maksaisi siitä muille.

      Niin ja varautukaa sitten siihen, että kun ilmoituksenne on netissä, saatte roppakaupalla yhteydenottoja (asiantuntemattomilta) välittäjiltä, jotka kertovat, että heillä olisi JUURI nyt teille ostaja. Asiantuntevat ja hyvät välittäjä(firma)t eivät ota yhteyttä itse myyviin.

      • oma mielipide

        Ei siinä myyjän osuudessa mitään ongelmaa olekaan, helppohan nuo tarvittavat paperit on kokoon saada.

        Mieti asia ostajan kannalta, kummalta hän mieluummin ostaa ja miksi..


    • sun_asunto_mulle_rah

      tällä palstalla asunnonvälittäjät kehuvat itseään ja piilomarkkinoivat omaa firmaansa, kannattaa varoa.

      asunnon myynti itse on helppoa ja säästää paljon rahaa.

      • Välittäjälle aina

        "asunnon myynti itse on helppoa ja säästää paljon rahaa"

        Riippuu ihan siitä, miten määrittelee sanan "helppo". Ensimmäisessä asunnossa, jonka myimme, kävi kaikkiaan 20 eri ryhmää näytöllä, arkisin ja viikonloppuisin, iltaisin ja työaikana. Emme missään tapauksessa olisi voineet työssäkäyvinä järjestää näin paljon näyttöjä.

        En myöskään halua olla itse paikalla, kun joku penkoo huusholliani ja arvostelee asunnon kuntoa ja sisustusta.

        Harva asunnon myyjä osaa itse pyytää asunnosta realistista hintaa, siitä huolimatta, että toteutuneet kauppahinnat ovat nykyään kaikkien nähtävissä. Välittäjällä on ammattilaisena hyvä näppituntuma siitä, millä hinnalla samalta alueelta samankokoiset ja -kuntoiset asunnot ovat menneet kaupaksi. Omistajat ylihinnoittelevat asuntonsa säännöllisesti, ja tuskailevat sitten, kun ei kauppoja tahdo tulla.

        Mitä siihen rahanmenoon tulee, asuntokaupoissa on kyse niin isoista rahoista, että siinä konkurssissa muutama tonni tai vaikka kymppitonnikaan ei tunnu missään.


      • Välittäjälle aina
        Välittäjälle aina kirjoitti:

        "asunnon myynti itse on helppoa ja säästää paljon rahaa"

        Riippuu ihan siitä, miten määrittelee sanan "helppo". Ensimmäisessä asunnossa, jonka myimme, kävi kaikkiaan 20 eri ryhmää näytöllä, arkisin ja viikonloppuisin, iltaisin ja työaikana. Emme missään tapauksessa olisi voineet työssäkäyvinä järjestää näin paljon näyttöjä.

        En myöskään halua olla itse paikalla, kun joku penkoo huusholliani ja arvostelee asunnon kuntoa ja sisustusta.

        Harva asunnon myyjä osaa itse pyytää asunnosta realistista hintaa, siitä huolimatta, että toteutuneet kauppahinnat ovat nykyään kaikkien nähtävissä. Välittäjällä on ammattilaisena hyvä näppituntuma siitä, millä hinnalla samalta alueelta samankokoiset ja -kuntoiset asunnot ovat menneet kaupaksi. Omistajat ylihinnoittelevat asuntonsa säännöllisesti, ja tuskailevat sitten, kun ei kauppoja tahdo tulla.

        Mitä siihen rahanmenoon tulee, asuntokaupoissa on kyse niin isoista rahoista, että siinä konkurssissa muutama tonni tai vaikka kymppitonnikaan ei tunnu missään.

        Lisäys edelliseen: on sekä asiakkaan että välittäjän etu, että asunto menee kaupaksi kohtuullisessa ajassa ja että siitä saa parhaan mahdollisen hinnan. On puppupuhetta, että välittäjät tahallaan vetäisivät hintoja alemmas - heidän palkkionsahan riippuu suoraan myyntihinnasta, joten totta kai hekin haluavat, että asunnosta maksetaan niin paljon kuin siitä vain suinkin voi saada. Enemmän kuitenkin painaa se, että asunto pitää ylipäätään saada kaupaksi, koska myymätön asunto tulee kalliiksi sekä myyjälle että välittäjälle.


      • ei ikinä
        Välittäjälle aina kirjoitti:

        Lisäys edelliseen: on sekä asiakkaan että välittäjän etu, että asunto menee kaupaksi kohtuullisessa ajassa ja että siitä saa parhaan mahdollisen hinnan. On puppupuhetta, että välittäjät tahallaan vetäisivät hintoja alemmas - heidän palkkionsahan riippuu suoraan myyntihinnasta, joten totta kai hekin haluavat, että asunnosta maksetaan niin paljon kuin siitä vain suinkin voi saada. Enemmän kuitenkin painaa se, että asunto pitää ylipäätään saada kaupaksi, koska myymätön asunto tulee kalliiksi sekä myyjälle että välittäjälle.

        Täyttä puppua on sinun juttusi. Välittäjälle ei ole paskankaan väliä, meneekö asuntosi esim. 10.000 € liian halvalla. Pääasia on, että menee mahdollisimman nopeasti ja siksi hintoja pyritään vetämään alas.

        Tuosta kymppitonnista joku 3% välityspalkkion osuus on 300 € ja se on vasta välitysfirmalta pois. Palkkatyönä asuntoasi kauppaava välittäjä menettää tuosta ehkä satasen. Jokainen voi toki miettiä, mikä on oikeampi totuus. Tämä ei vaan ihmeellistä matikkapäätä vaadi.

        Ei kaikille, mutta ainakin minulle jo 10.000 € on iso raha!


      • Välittäjälle aina
        ei ikinä kirjoitti:

        Täyttä puppua on sinun juttusi. Välittäjälle ei ole paskankaan väliä, meneekö asuntosi esim. 10.000 € liian halvalla. Pääasia on, että menee mahdollisimman nopeasti ja siksi hintoja pyritään vetämään alas.

        Tuosta kymppitonnista joku 3% välityspalkkion osuus on 300 € ja se on vasta välitysfirmalta pois. Palkkatyönä asuntoasi kauppaava välittäjä menettää tuosta ehkä satasen. Jokainen voi toki miettiä, mikä on oikeampi totuus. Tämä ei vaan ihmeellistä matikkapäätä vaadi.

        Ei kaikille, mutta ainakin minulle jo 10.000 € on iso raha!

        Kaikkein kalleimmaksi tulee sellainen asunto, joka ei mene kaupaksi. Jos kauppa syntyy sillä, että hintapyynnöstä vähennetään kymppitonni, se kannattaa tehdä. Hinta ei ole "liian halpa", jos asunto ei korkeammalla hinnalla mene kaupaksi. Pääasia sekä myyjälle että välittäjälle on, että kaupat ylipäätään syntyvät.

        Kymppitonni on asuntokaupassa pikkuraha. Edellinen tekemäni asuntokauppa syntyi, kun myyjä suostui pudottamaan alkuperäisestä hintapyynnöstään yli 30.000 euroa.


      • Välittäjälle aina kirjoitti:

        Kaikkein kalleimmaksi tulee sellainen asunto, joka ei mene kaupaksi. Jos kauppa syntyy sillä, että hintapyynnöstä vähennetään kymppitonni, se kannattaa tehdä. Hinta ei ole "liian halpa", jos asunto ei korkeammalla hinnalla mene kaupaksi. Pääasia sekä myyjälle että välittäjälle on, että kaupat ylipäätään syntyvät.

        Kymppitonni on asuntokaupassa pikkuraha. Edellinen tekemäni asuntokauppa syntyi, kun myyjä suostui pudottamaan alkuperäisestä hintapyynnöstään yli 30.000 euroa.

        Omalla kohdalla suurin yksittäinen hintapyynnön tarkistus on 660.000 €, eli pari vuotta useammalla kilpailevalla välitysliikkeellä myynniissä olleen kiinteistön hintapyyntö muutettiin aikaisemmasta 1.650.000 € pyynnistä 990.000 € hintapyyntöön.

        Sitten kannattaa muistaa vanha prosenttisääntö, alle 5 % hintapyynnön muutoksella ei ole merkitystä, tässä markkinatilanteessa kannattaa pikemminkin yksi 10 % hinnanmuutos. Eli 100.000 €:stä -> 90.000 €:hen, 500.000 €:stä -> 450.000 €:hen jne. Sitten kun hintapyynnössä on 7 numeroa, niin tämä sääntö ei päde, eli puhutaan pahimillaan jo miljoonien eurojen tarkistuspaineesta.


      • Välittäjälle aina
        Välittäjälle aina kirjoitti:

        Kaikkein kalleimmaksi tulee sellainen asunto, joka ei mene kaupaksi. Jos kauppa syntyy sillä, että hintapyynnöstä vähennetään kymppitonni, se kannattaa tehdä. Hinta ei ole "liian halpa", jos asunto ei korkeammalla hinnalla mene kaupaksi. Pääasia sekä myyjälle että välittäjälle on, että kaupat ylipäätään syntyvät.

        Kymppitonni on asuntokaupassa pikkuraha. Edellinen tekemäni asuntokauppa syntyi, kun myyjä suostui pudottamaan alkuperäisestä hintapyynnöstään yli 30.000 euroa.

        Vielä hinnoista:

        Välittäjähän ei hintaa päätä, sen päättää yksin myyjä. Joko hän hyväksyy pyyntöä alemman tarjouksen ja saa asunnon myydyksi, tai ei hyväksy ja ottaa sen riskin, että asuntoa myydään kuukausia, jopa vuosia.

        Oikea hinta on se, jonka ostaja on valmis maksamaan, ei yhtään enempää eikä vähempää. Omistajilla on tapana ylihinnoitella asuntonsa, koska kotiin liittyy niin paljon tunnearvoja.

        Meillä välittäjien arviot osuivat kohdalleen molemmilla kerroilla, asunto meni kaupaksi melko tarkkaan sillä hinnalla, jonka välittäjä oli arvioinut siitä saatavan. Myyntiaika oli molemmilla kerroilla pari kuukautta.


    • ghfdgjfghk

      Minä päätin käyttää samaa välittäjää, jolta aikaisemmin asunnon ostin. Hän oli rehellinen ja asiallinen, eikä mitään ongelmia ollut. Koska olen muuttanut pois paikkakunnalta, on helpompi jättää myynti kiinteistötoimistolle, varsinkin sellaiselle, josta on aikaisempi hyvä kokemus. Nykyisen asunnon taas ostin välittäjältä, jota ei millään ollut saada paikalle ja joka suhtautui koko kiinteistöön ylimielisesti. Hän ei uskonut, että sitä roskaa kukaan ostaa, sen näki hänen naamaltaan. Ja kaiken huipuksi hän flirttaili mieheni kanssa koko ajan. Hänestä olen kertonut muutamille tutuille, mutta en todellakaan mitään imartelevaa. Kannattaa aina kohdella asiakkaita hyvin. Vaikka olisi kyse pienen budjetin asiakkaista, heidänkin komissionsa on hyvä saada, samoin heidän suosituksensa. Jotkut ymmärtävät tämän, ja heidän yrityksensä kukoistavat huonoinakin aikoina. Varsinkin huonoina aikoina, jolloin halpiksille on eniten kysyntää.

    • Dndmd d

      Tosiaan, jos asunnossa on kaikki kunnossa ja hyvä sijainti niin en todellakaan näe mitään tarvetta välittäjälle, ainakaan osakekaupassa. Ja sen ostotarjouksen laatimiseen menee ehkä 15 minuuttia vaikka ei olisi koskaan kirjoittanut koko lappua. Kysehän on irtaimen kaupasta kun osaketta myydään. Meneekö myös telkkarin ostotarjoukseen puoli päivää? Lataat valmiin tarjouspohjan jonkun välittäjän sivulta ja siitä otat mallia.

      Meillä tilanne meni näin:
      - kämpän siivous ja kevyt "stailaus" (kannattaa tehdä vaikka onkin välittäjä
      - valokuvaamista puoliammattilaisena tekevä kaveri kävi ottamassa järkkärillä kuvat laajakuvaobjektiivilla, minä valikoin ja muokkasin esitekuvat, maksoin 50e kaverille, muokkaukseen 0,5h (vrt välittäjä ottaa paskalla pokkarilla summa mutikassa kuvia tavallisella objektiivilla josta ei ota mitään tolkkua kokonaisuuksista)
      - oikotielle 90e:llä ilmoitus huolellisesti täyttäen käyttäen vanhaa isännöitsijätodistusta apuna, aikaa meni 1h
      - näyttöä varten siivoaminen itse näyttö 2h
      - toista näyttöö varten siivoaminen näyttö 2h
      - kahden ostotarjouksen hylkääminen, 5min
      - yksityisnäyttö, 0.5h joka johti tarjoukseen
      - vastatarjous ja esisopimuksen allekirjoitus, 0.5h (myös välittäjän kanssa)
      - kauppakirjan laadinta käyttäen vanhaa pohjaa, 1h
      - kaupanteko (menee myös välittäjän kanssa)

      Eli 7h meni omaa aikaa. Kyllä tuossa palkoille pääsee, kun listahinta olisi ollut noin 11000e välittäjästä.

      • omavälitys

        Tuossa alkumetreillä oleva "oma mielipide" taitaa todellisuudessa olla välittäjän mielipide.

        Asunto-osakkeen myynnissä ei todellakaan ole mitään ihmeellistä, kaupanteko onnistuu pankissa satavarmasti ilman hajuakaan välittäjästä.

        Kiinteistökauppa on hieman vaativampi juttu. Kuitenkaan vain siksi, että kyseessä on kiinteistö, välittäjää ei kannata päästää haaskalle. Kaupantekotilanteessa tarvitaan ammattilaista, mutta kustannuksista selviää ykkössatasilla.

        Olen myynyt itse 2 kerrostaloasuntoa ja yhden okt-kiinteistön . Nykyhintoihin jos suhteuttaa, niin olen hankkinut - tai en ole menettänyt - miten vaan, suunnilleen 30.000 €. Tuntipalkaksi muutettuna tekee 1500 - 2000 € / tunti. Ei ihan paha :-)


    • 7+17

      Ainakin pääkaupunkiseudulla on välittäjissä sellaisia muutamia supliikkeja tyyppejä joilla on menneisyydessään ties minälaista epärehellistä toimintaa. Ihmiset ovat menettäneet rahojaan johtuen heidän epärehellisyydestään muillakin osaalueilla kuin kiinteistövälitysessä.
      He pilaavat välittäjien mainetta. Kenelles siitä sanot, et kenellekään, koska et halua mustamaalata toisen mainetta, jos vaika olisi tehnyt parannuksen.

      Tuntuu hullulta maksaa välittäjälle yli 5000€ palkkio, jos itse pystyy ihan samaan ja parempaan, koska tuntee läpikotaisin taloyhtiön ja alueen jolla asuu.

      Mikä siinä on etteivät kaikki luota yksityiseen asunto-osakkeen myyjään. He ovat todennäköisesti niitä rehellisiä, jotka eivät luota yllä mainitusta syystä välittäjiin.

      Välittäjien palkkiot ovat liian korkeita johtuen helpon rahan aiheuttamasta kilpailusta alalla. Osa on tajunnut heistä madaltaa hintojaan ja luoneet itselleen kilpailuetua. Kuka maksaisi max 10 tunnin työstä yli 5000€... hullua.

      Ei kannata äyttää välittäjää, koska asunnon omistaja tietää asunnon puutteet ja hyvät pulet parhaiten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe