C5 vm.-03, ajettu 26 tkm. Jarrut vinkuu kuin kissaa tapettaessa.
Jarrukengät lasittuneet, vai mikä vaivaa ?
Mitä tälle asialle kannattaisi tehdä ?
C5 jarrut vinkuu
37
21937
Vastaukset
- Jarruttelija
Sama ilmiö vaivaa tietyssä palojen kulumisen vaiheessa tänä päivänä monia automerkkejä. Asbestin käytön lopettaminen palojen materiaalina on pääsyy vinkumiseen. Hyvää korvaavaa ei ole vielä keksitty. Lohdutuksena voin sanoa, että vinkuminen kestää vain tietyn ajana ja sitten kun palat ovat hiemen enemmän kuluneet, se lakkaa. Palojen käyttöikää on tuolloin jäljellä vielä runsaasti.
Voit toki kokeilla sopivassa tilanteessa muutamaa kovaa jarrutusta, mutta ei siitäyleensä lopullista apua asiaan ole.
Itse ajelen Volvolla ja C5:lla ja monemmissa on tuo sama ilmiö uudehkoissa paloissa.- hietvo
Etujarrujen vinkuminen loppuu laittamalla rasvaa jarrupalan ja satulan väliin, siis ei itse lvyyn. R
Rengas irti, väännetään meisselillä 2-3mm rako satulan ja palan väliin (sylinterin mäntä perääntyy sen verran) ja sitten tippakannulla öljyä väliin.
Sama temppu toiselle palalle.
Volvossa toimi sama temppu.
- vinkuvaunu
Vinkuu täälläkin, vaikka on ajettu yli 50 000 km.
Turhaa puhetta tuo asbestitarukin. Asbesti on poistunut jarrupaloista jo yli 10 vuotta sitten.
Samanmerkkiset palat ei vingu Mazdassa.
C5:n rakenteissa siis tyyppivika ?
No itsehän malli mainostaa itseään, kun kansa katsoo: mikä vinkuintiaani siinä menee.
Ihme vehkeitä, jos välillä taytyy tehdä paniikkijarrutuksia, jotta toiminta olisi normaalia.
Samoin kun joku täällä kirjoitti jokin aika sitten, että käsijarrua ei saa käyttää seisontajarruna. ( jääpi näin päälle )
Kaiketi huohotinkin toimisi, jos ei käynnistä moottoria lainkka ?
Parempi olisi kait jättää koko höskä ostamatta, niin paremmin / pidempään toimisi tehtaan ylijäämävarastossa ?- Just joo
Mitäs täällä itket kun et sitikasta (tai mistään muustakaan) mitään ymmärrä, polje vaan sitä riisilaatikkoasi ja nauti sen ainoasta hyvästä ominaisuudesta (= luetettavuus).
Säälittävä ihmisryhmä tämä kaukoidänihmeiden ylistäjät, tuo asenne varmaan tulee jo äidinmaidossa eikä siitä näemmä pääse eroon millään, pakko tulla aukomaan päätänsä vaikka koko asiasta ei ole edes mitään käsitystä.
Sama vinkumisilmiö esiintyy jokaisessa automerkissä, varsinkin kun ajaa paljon kaupungissa jossa tulee kevyesti jarrutettua joka ikisessä kadunkulmassa, palat kiillottuvat ja siihen auttaa parit kovat jarrutukset. - vinkuviinivinku
No enpä kyllä Citikka-kuskina allekirjoita tuota, että käsijarrua ei saisi käyttää. Tottahan toki sitä käytetään AINA, kun pysäköidään auto. Eikös se ole toiselta nimeltään seisontajarru?
Olen siinä käsityksessä, että se jarrujen vinkuminen johtuu palojen materiaalista.
- CitRane
Picassossa oli sama hermoja raastava vinkuminen. Pienen vääntämisen jälkeen laittoivat Veholla kitinälevyt jarruihin ja siitä lähtien ovat jarrut olleet hiljaiset.
Olisikohan C5:ssa sama korjauskonsti mahdollista?- Jees
on jo kitinälevyt sekä etu- että takajarruissa. Asia on vain pyhässä yksinkertaisuudessaan niin että citikian käyttämät jarrupalat C5:ssa on liian kovat jolloin ne alkaa vinkumaan teki sitten mitä tahansa.
- TeeKoo
Jees kirjoitti:
on jo kitinälevyt sekä etu- että takajarruissa. Asia on vain pyhässä yksinkertaisuudessaan niin että citikian käyttämät jarrupalat C5:ssa on liian kovat jolloin ne alkaa vinkumaan teki sitten mitä tahansa.
Vaihtoivat takuuna pehmeämmät palat. Ei vingu enää.
- Repe
Ja sen jälkeen vaimeni paljon muutakin... Laitoin jarruihin kitinän takia lämmönkestävää vaseliinia. Kitänä loppui (kuin) seinään...
- Liini
Laitoin jarruihin n. desin korkealaatuista STP-erikoisöljyä. Ei kitise enää.
Takajousitukseen sulatin bitumia, ei kolise enää,
Huohottimeen laitoin viemäriputkea ja vedin auton alle, kyllä nyt vetää, Ja tiätysti vismalevy maskin eteeen. Tuulilasille roiskin pumppupullolla vettä, kyllä tulee kirkkaaksi.
Kyllä Citroen on hyvä auto ja mukava ajaa.
Eivät tiedä japskirievuilla ajavat muusta kuin luotettavuudesta, eivät päässe nauttimaan tästä "ajamisen suolasta".
- Cfemma
Takajarrujen vinkumista on nyt kestetty yli kahden määräaikaishuollon ajan. Huollossa ovat yrittäneet karhentaa, ja onnistuvatkin saamaan äänen hetkeksi pois - kunnes pinnat lasittuvat taas uudelleen. Vajaat 62 tkm takana ja kyllä kotipihalla tiedetään milloin iskä tulee, vaikkei autoa heti näkisikään... Mitä pidempi ajorupeama takana sitä herkemmin vinkuu. Etujarrut ihan OK.
- c5 2004
Tuo vinkuminen luo vaan mielikuvan isosta autosta, kun jarrut kiljuu samalla lailla kuin kaupunkilikenteen busseissa.
- kivaa
c5 2004 kirjoitti:
Tuo vinkuminen luo vaan mielikuvan isosta autosta, kun jarrut kiljuu samalla lailla kuin kaupunkilikenteen busseissa.
kun 30 000 eurolla saa oman kaupungin bussin.
Meikän C5 jarrujen kitinä ja vinkuna muistuttaa panssarivaunun (tms ) telaketjujen "suhinaa".
On se kiva ajella panssarivaunulla taajamassa.
Kaikki kuulee milloin meikä tulee ja menee, ei tartte verhojenvälistä kytätä.
Kyllä "Andre'" meitä kaikin konstein palvelee. - Riisilaatikolla ajavat
kivaa kirjoitti:
kun 30 000 eurolla saa oman kaupungin bussin.
Meikän C5 jarrujen kitinä ja vinkuna muistuttaa panssarivaunun (tms ) telaketjujen "suhinaa".
On se kiva ajella panssarivaunulla taajamassa.
Kaikki kuulee milloin meikä tulee ja menee, ei tartte verhojenvälistä kytätä.
Kyllä "Andre'" meitä kaikin konstein palvelee.Toista se on kun ohjastaa wokkipannua, siinä sitä tuntee ajavansa autoa , oikein hartiavoimin saa tehdä töitä jos haluaa tiellä pysyä. Kuulosuojaimet on vakiovarusteena eikä käy naapureita kateeksi, heillähän on samanlainen kulkine, tuulipukukin on samanlainen, MADE in TOJOTA.
- nessunenäliina
Takajarrujen vinkuminen johtuu hyvin varmasti siitä että jarrusatulan ja tukivarren väliin kerääntyy jonkin elektrokemiallisen ilmiön voimasta hapettunutta valkoista paskaa. Tämä aiheuttaa sen että satula menee vinoon ja jarrut alkavat laahata. Laahaaminen aiheuttaa mm. palojen nopean lasittumisen josta seuraa vinkumista. Tietenkin myös palojen ja levyjen nopeaa kulumista.
Jos asia on näin niin se on helppo todeta itsekin. Tunkilla perää ylös ja jos jarrut laahaavat takana niin homma on selvä. Renkaan pitäisi pyöriä kevyesti useita kierroksia kun sille antaa kädellä vauhtia.
Vaadi seuraavassa huollossa satuloiden taustojen puhdistus jokaiseen huoltoon kuuluva takajarrujen puhdistus.
Etujarrut on vaikeampi hiljentää, se tuntuu olevan sellainen kuuluisa ominaisuus. Siihen kyllä vaikuttaa paljon ajotyyli. - nessunenäliina
Saattaa myös olla että takajarrusatulat ovat valmistusvikaiset. Yleensä sen hapettuneen paskan kertyminen vie vähän kauemmin, mutta näiden pelien kanssa kaikki on mahdollista.
No kuitenkin: kokeile sitä jarrujen laahamista. - n.n.
nessunenäliina kirjoitti:
Takajarrujen vinkuminen johtuu hyvin varmasti siitä että jarrusatulan ja tukivarren väliin kerääntyy jonkin elektrokemiallisen ilmiön voimasta hapettunutta valkoista paskaa. Tämä aiheuttaa sen että satula menee vinoon ja jarrut alkavat laahata. Laahaaminen aiheuttaa mm. palojen nopean lasittumisen josta seuraa vinkumista. Tietenkin myös palojen ja levyjen nopeaa kulumista.
Jos asia on näin niin se on helppo todeta itsekin. Tunkilla perää ylös ja jos jarrut laahaavat takana niin homma on selvä. Renkaan pitäisi pyöriä kevyesti useita kierroksia kun sille antaa kädellä vauhtia.
Vaadi seuraavassa huollossa satuloiden taustojen puhdistus jokaiseen huoltoon kuuluva takajarrujen puhdistus.
Etujarrut on vaikeampi hiljentää, se tuntuu olevan sellainen kuuluisa ominaisuus. Siihen kyllä vaikuttaa paljon ajotyyli.Edellisessä viestissä oleva kirjoitus ei päde C5:lle, pätee ainostaan autoihin jossa satula alumiininen ja akseli rautapohjainen. C5:ssä alumiininen akselisto sekä satula.
Jos ymmärtää jotain kemiasta asia ei tarvitse enempää selittelyä. - Asentaja
n.n. kirjoitti:
Edellisessä viestissä oleva kirjoitus ei päde C5:lle, pätee ainostaan autoihin jossa satula alumiininen ja akseli rautapohjainen. C5:ssä alumiininen akselisto sekä satula.
Jos ymmärtää jotain kemiasta asia ei tarvitse enempää selittelyä.Nyt ei kyllä pidä yhtään paikkaansa tää sun kemiallinen spekulaatiosi.... C5 takajarrusatulat kyllä on alumiinia mutta tukivarret on kyllä rautaa!!! ja takakelkka taas on sitten alumiinia
- Nessunenäliina
Asentaja kirjoitti:
Nyt ei kyllä pidä yhtään paikkaansa tää sun kemiallinen spekulaatiosi.... C5 takajarrusatulat kyllä on alumiinia mutta tukivarret on kyllä rautaa!!! ja takakelkka taas on sitten alumiinia
Näin on. Olen siis oikeassa.
- Asentaja
Nessunenäliina kirjoitti:
Näin on. Olen siis oikeassa.
C5:ssä myös ajan myötä kyllä tulee satulan ja tukivarren väliin hapettumaa. joten etpä nyt ole ihan oikeassa...
- Nessunenäliina
Asentaja kirjoitti:
C5:ssä myös ajan myötä kyllä tulee satulan ja tukivarren väliin hapettumaa. joten etpä nyt ole ihan oikeassa...
minä sanoin....
- Anonyymi
Asentaja kirjoitti:
C5:ssä myös ajan myötä kyllä tulee satulan ja tukivarren väliin hapettumaa. joten etpä nyt ole ihan oikeassa...
C5:ssä myös ajan myötä kyllä tulee satulan ja tukivarren väliin hapettumaa........ Siihen voin sanoa entisenä Citroen korjaajana että tuo rauta ja alumiini ei aivan pidä paikkaansa. Sitä ilmiötä ei ollut ennen kuin tuli ABS jarrut Citroeneihin . Siis Rauta ,alumiini la pienen pieni virtämäärä sai aikaan sen. Volvoissa 700 ja 900 ABS malleissa ilmeni myös kumma vika, vasen kiinnityspultti jolla hammastanko on kiinnitetty etupalkkiin alkoi tulla pikkuhiljaa paksummaksi ja lopulta halkaisi hammastangon kiinnitys korvakkeen ja syynä oli tämä sama valkea oksiidi pultissa.. Siis rauta ,alumiini ja virta !!
- JIH
Omassa C5:ssani vinkuna hävisi, kun huollossa asennettiin (tai vaihdettiin) värinänpoistolevyt.
By the way - ihmeellisen paljon tällä palastalla jaksetaa jauhaa p****a.- Cfemma
Oliko nimenomaan takapään vinkumisesta kyse?
- n.n.
C5:n jarrujen vinkunta johtuu muutamasta asiasta :
1. Asbestittomat, suhteellisen kovat alkuperäispalat lasittuvat pinnaltaan normaalikäyttössä - > vinkuu
2. Boschin insinöörien neronleimaus, eli he sunnittelivat levyjarrun taakse jossa ei pitäisi jäädä kohorengas levyn ulkoreunalla kilometrien myötä, vaan Boschin alkuperäispalat menevät hivenen levyn reunan yli, kilometrien myötä palan ulkoreunaan muodostuu pykälä joka hipaisee levyn ulkokehää -> vinkuu
Kohta 2. selitti minulle VW-asentaja, joka kertoi että Passatin ja C5:n takajarrut ovat täysin identtiset, kaikki osat sopivat ristiin ja ongelmatkin samoja.- xsara
Kaikki koeajamani Citroënit (C5 ja pari Xsaraa) vinkuivat. Ostamani uusi Xsara vinkui jo matkalla kotiin. Enemmän vinkuu talvella kuin kesällä. Kelpo jarrut sinänsä.
Samoin edellisen ja nykyisen moottoripyöräni Brembo-jarrut ääntävät. Pääasia tietenkin että pysäyttävät hvyin. - Eki
xsara kirjoitti:
Kaikki koeajamani Citroënit (C5 ja pari Xsaraa) vinkuivat. Ostamani uusi Xsara vinkui jo matkalla kotiin. Enemmän vinkuu talvella kuin kesällä. Kelpo jarrut sinänsä.
Samoin edellisen ja nykyisen moottoripyöräni Brembo-jarrut ääntävät. Pääasia tietenkin että pysäyttävät hvyin.Yhdessäkään omistamistani viidestä (5 kpl) Citroenista ei ole ollut vinkuvia jarruja, ei edes kahdessä viimeisessä C5:ssa. Suuresti ihmettelen näitä väitteitä että kaikissa vinkuu.
- Tutkija
Eki kirjoitti:
Yhdessäkään omistamistani viidestä (5 kpl) Citroenista ei ole ollut vinkuvia jarruja, ei edes kahdessä viimeisessä C5:ssa. Suuresti ihmettelen näitä väitteitä että kaikissa vinkuu.
kannattais ensin ostaa ne autot matchboxilta ennenkuin väittää mitään.
- Eki
Tutkija kirjoitti:
kannattais ensin ostaa ne autot matchboxilta ennenkuin väittää mitään.
Puhu vaan omasta puolestasi, minä ostan autoni Vehosta.
- Timo
Eki kirjoitti:
Puhu vaan omasta puolestasi, minä ostan autoni Vehosta.
Tee usein pitkiä höyhenjarrutuksia eli pidät jarrupoljinta alhaalla niin että jarrupalat ottavat hieman kiinni jarrulevyihin, mutta auton nopeus ei vielä hidastu. Näin jarrupalat palavat kovapintaisiksi. Pitkä alamäki soveltuu tähän parhaiten. Voit siinä pitää jarrua päällä ilman auton nopeuden hidastumista. Avaa auton ikkuna. Oikealla jarruteholla yleensä melkein kaikki jarrupalat vinkuvat heti. Pyri pitämään jarruteho sellaisena, että kitinä jatkuu. Tällä menetelmällä saat melko pian jarrut kitisemään muissakin jarrutustilanteissa.
- Eki
Timo kirjoitti:
Tee usein pitkiä höyhenjarrutuksia eli pidät jarrupoljinta alhaalla niin että jarrupalat ottavat hieman kiinni jarrulevyihin, mutta auton nopeus ei vielä hidastu. Näin jarrupalat palavat kovapintaisiksi. Pitkä alamäki soveltuu tähän parhaiten. Voit siinä pitää jarrua päällä ilman auton nopeuden hidastumista. Avaa auton ikkuna. Oikealla jarruteholla yleensä melkein kaikki jarrupalat vinkuvat heti. Pyri pitämään jarruteho sellaisena, että kitinä jatkuu. Tällä menetelmällä saat melko pian jarrut kitisemään muissakin jarrutustilanteissa.
Mitä järkeä tuossa on ?
Silloin kun jarrutetaan niin poljetaan sitä jarrua kunnolla eikä hiplailla sitä kevyesti.
Alkaa se eukkokin vinkumaan jos sitä ei välillä polje kunnolla. - Timo
Eki kirjoitti:
Mitä järkeä tuossa on ?
Silloin kun jarrutetaan niin poljetaan sitä jarrua kunnolla eikä hiplailla sitä kevyesti.
Alkaa se eukkokin vinkumaan jos sitä ei välillä polje kunnolla.Se oli selitys siihen miksi joidenkin autoissa jarrut vinkuvat ja meidän muiden autoissa eivät.
Siis vielä kerran: kevyitä pitkiä höyhenjarrutuksia tekemällä saa palat vinkuviksi. Oikeaoppisesti jarrutetaan vain lyhyissä jaksoissa ja voimakkaammin. - arska
Timo kirjoitti:
Se oli selitys siihen miksi joidenkin autoissa jarrut vinkuvat ja meidän muiden autoissa eivät.
Siis vielä kerran: kevyitä pitkiä höyhenjarrutuksia tekemällä saa palat vinkuviksi. Oikeaoppisesti jarrutetaan vain lyhyissä jaksoissa ja voimakkaammin.Täyttä p****a täällä jauhetaan.
Autoja ollut vaikka kuinka monta ja niistä vain kahdessa on jarrut vinkuneet palojen vaihdon jälkeen eivätkä koskaan lopettaneet vinkunaa.
Ajotyyliäni en ole muuttanut joten selitäppä se sitten! - voitto.hietala
arska kirjoitti:
Täyttä p****a täällä jauhetaan.
Autoja ollut vaikka kuinka monta ja niistä vain kahdessa on jarrut vinkuneet palojen vaihdon jälkeen eivätkä koskaan lopettaneet vinkunaa.
Ajotyyliäni en ole muuttanut joten selitäppä se sitten!Olen korjannut etujarrujen vinkumisen laittamalla rasvaa jarrupalan ja satulan väliin. Siis rengas irti, väännetään meisselillä pieni rako satulan ja palan väliin ja sitten tippakannulla öljyä väliin.
Sama temppu toiselle palalle.
Volvoon pätee sama temppu. - Parmpi näin
voitto.hietala kirjoitti:
Olen korjannut etujarrujen vinkumisen laittamalla rasvaa jarrupalan ja satulan väliin. Siis rengas irti, väännetään meisselillä pieni rako satulan ja palan väliin ja sitten tippakannulla öljyä väliin.
Sama temppu toiselle palalle.
Volvoon pätee sama temppu.En nyt ehkä suosittele mitää juoksevia nesteitä, kuten öljyä. Mieluimmin kupari/alumiinipastaa, mikä ei kuumetessaan ala valua, ja on hyvin kuumuuden kestävää.
- Hande1950
Hanki tarvikepalat. Omat palat vinkuu aina.
- Anonyymi
Vaihda palat uusiin alkuperäisiin niin loppuu kitinä.Maksaa noin 38 e.
Kirkuntalevyt on prässätty kiinni ja ne irtoaa ajan kanssaa. Eikä auta mitkään tehojarrutukset vinkuminen jatkuu jos ei vaihda. Samalla kannattaa katsoa sylinterien tomivuus ja satulan puhdistus. Huomioi jarrupalojen jousen asetus joka pitää jarrupalat paikalla tulee laitettua oikein ja tukee paloja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1897856
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes954135- 682682
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se751712Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3941629- 641518
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201486Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171151Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841078Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791070