Mistä niistä voisi kysyä? Meillä ei rahat riitä aina nouseviin elintarvikkeisiin.
Ei tarvi ostaa kun leipää 3 e maito 1 e margariinia 2.20 ja makkaraa 2.02 niin on jo 8 e 22 cent perseellään.. eli markoissa 50 markkaa!!!!
Markkaaikana 50 markalla sai pussillisen ruokaa nyt ei muuta kun leipää ja maitoa.
Leipäjonosta saisi nuo tarvikkeet ilmaiseksi joten raha riittäisi vaikka vanhentuneisiin elintarvikkeisiin. Cocacolaa on saatava, se vie näläntunteen, niin ei tarvis joka päivä syödä.
Nyt on rahaa tilillä 9 e enää ja lisää tulee elokuun 10 pvä. Sillä on elettävä.
Onneksi entiset kansanedustajat saa 5000 eläkkeen joka kuussa vaikka on 40 vuotiaita... olen hyvin katkera.
En myy tietokonetta, se on ainut kaveri mulla.
Onko missään leipäjonoja
19
217
Vastaukset
- Täällä myös
toinen köyhä ja nälkäinen. Ajatteleppa vielä, että kaiken tämän lisäksi että herroilla ja rouvilla on miljoona omaisuudet niin silti heidän ongelma nro 1 tuntuu olevan se, että köyhät saavat toimeentulotukea ym. korvausta. Eli heidän "oikeudentajunsa" sanoo, että kun ihminen on köyhä niin hän on täysin arvoton eikä hänelle kuulu maksaa mitään ja hänen pitää antaa kuolla nälkään, näin asian olen hyvin pitkälti ymmärtänyt. Ketään ei tunnu häiritsevän esim. juuri kansanedustajien ölypalkat ja eläkkeet joita he itselleen mielivaltaisesti nostavat. Ja voitko kuvitella millainen eläke on jollain johtajilla joilla on jo entisestään rahaa niin paljon, että se riittäisi heille loppuelämäkseen aivan ruhtinaallisen hyvin. Ja kaiken tämän jälkeen tullaan lässyttämään kuinka suomi on hyvinvointivaltio! Turpa kiinni sanon minä! Tajuisivat edes olla hiljaa, otan sen suoranaisena veeittuiluna kun tullaan kertomaan kuinka hyvä tässä maassa on asua. Tässä kaikista parhaimpia ovat usein esim. pirulliset työvoimatoimiston tädit joilla on tarkoitus vain keljuilla työttömille asiakkailleen, sekoomuslaisia kun ovat niin he eivät pidä työtöntä missään arvossa vaan syyttävät vain tätä hänen työttömyydestään ja kurjuudestaan vaikka ei olisi sitä itse aiheuttanutkaan. Usein ei ole tarkoituskaan löytyy ihmiselle hänen koulutustaan vastaavaa vakituista kunnollista työpaikkaa vaan halutaan vain piruilla laittamalla kaikenmaailman työkokeiluihin jotka ovat vain suunnattu kokoomusyrittäjille että he saavat ilmaista työvoimaa. Mietihän sitä. 9€/päivä töitä... Kuinka moni työkkärin läskipylly tekisi itse yhtään mitään tuolla summalla, tuskin yksikään!
- Seve44
Kalliossa Hurstilta saa leipää, vanukasta, makkaraa, keksejä ja muuta pikkupurtavaa. Miinuksena pitkähköt jonot. Itse otan mukaan sellaisen pienen kesätuolin jolla istun jonossa
- tyhmyyttäkö?
Vähän kaukana on Hurstin leipäjono, matkaa reilut 500 km. Ei pysty hyödyntämään vaikka olis kuinka nälkä. Sitä en tajua miksi ketjun aloittaja ei osta esim pottuja, niitähän saa alle eurolla kilo, vähän margariinia lisukkeeksi jos voihin ei ole vara ja kyllä lähtee nälkä muutamana päivänä. Ruoka ei ole aina kallista, kunhan vain osaa ostaa oikeita tuotteita eikä vain sitä mikä on "halpaa"
- euro huijaa paljon
Joo, ei ole mahiksia lhtä Hurstille ruuan hakuun, päviä menee matkustamisessa, ja eväät kerkii syödä jo matkalla.
Ilmeisesti muualla ei ole köyhiä kun helsingissä, tai muista ei välitetä, kun hesalaisista.
Sais se hursti levittäytyä tänne muuallekkin päin suomea, nälkä se on täälläkin. Koko suomi on nälissään mutta hesalaiset vaan saa syödä.
Minä ostan ruuat aina lidlistä, en kosakaan muualta ellei ole pakko, aina ulkolaista ostan en koskaan suomalaista. Siinä jo säästää vähän, mutta silti on ruoka kallista.
Ennen sai 100 markalla viikon ruuat, nyt se on 100 e eli 600 markkaa. - Kuka syö pelkkää
perunaa, vaikka se olisi kuinka halpaa? Mitä jos on sille allerginen, ei pidä siitä tai muusta syystä ei halua syödä perunaa? Olen muuten huomannut, että köyhältä on evätty terveellisesti syöminen. Jos haluat esim. vähähiilihydraattista ja lisäaineetonta KUNNOLLISTA OIKEATA ruokaa niin tulee se todella kalliiksi, tässäkin asiassa etuoikeus vain rikkailla. Ei köyhällä ole nimittäin varaa ostaa lihaa suoraan teurastamolta jne. Miksi tätä asiaa ei kukaan huomioi. Ehkä siksi, että rikkaat päättäjät luulevat kaikkien köyhien olevan alkoholisteja yms, että rahat menevät vain viinaan ja tupakkaan. mm. Itselläni ei mene centtiäkään kumpaakaan!
- Helppo elämä
Siis et voi olla tosissasi, että köyhäkö muka ei voi syödä hyvin!!!! Terveellistä ruokaahan on vaikka kuinka, juuri peruna on aika monipuolinen, mutta ihan tavallista järvikalaa saa jokainen pyydystettyä vaikka onkimalla ja ostamalla kalastajilta ei maksa edes halvan lenkkimakkaran vertaa. Joiltakin saa jopa ilmaiseksi ns. "roskakalaa", kun vain menee hakemaan hoitokalastuksen yhteydessä.
Kaali ja porkkanat on halpaa, syksyllä sadonkorjuun jälkeen kaikista halvimmillaan. Hapankaalia terveellisempää ruokaa ei olekaan ja on käytännössä niin halpaa, että jokaisen rahat riittää varmasti siihen.
Mitä tulee lihaan, sitä saa ostaa suoraan karjankasvattajilta mm. itse olen ostanut syksyisin pari kokonaista lampaanruhoa karkeasti paloiteltuna (ruho puolitettu selkärangan kohdalta) 2€/kg, joista terävällä "mora-puukolla" käsittelen lihat keittiön pöydällä pakastimeen. Lampaasta jää aika paljon hukkaan, osasta voi toki tehdä maukasta keittoa, mutta realistisesti jäljelle jäävälle huipputavaralle jää todelliseksi hinnaksi n. 3€/kg, ei paljon, kun ajattelee, että liha on todella laadukasta.
Lampaanlihan pakastamme, osasta tehdään itse jauhelihaa, kun sattuu kaupasta sopivasti tarjouslihaa -50% (1/3 lammasta, 1/3 nautaa, 1/3 possua).
Keväällä kalastan kokoontaitettavilla katiskoilla, ihan rannalta pitkällä kepillä vaan katiskat lätäkköön ja ahventa, haukea, särkeä tulee yllin kyllin, pakkasesta syödään niitä pitkin vuotta, osasta tehdään kalapullia, osa paistetaan pannullla taikka uunipellillä. Lahnat savustetaan heti pyyntituoreena.
Ruisleipää saa sopivasti suoraan leipomon myymälästä, 2€ saa suuren muovikassillisen, pakastamme osan.
Omenia kasvaa meillä puutarhassa, mutta niitäkin saa syksyllä ilmaiseksi vaikka kuinka ja silti niitä pilaantuu taikka muhii komposteissa aivan turhaan. Me tehdään omenasta hilloa, mehua ja käytetään mm. perunasalaattiin lisukkeena. Omenamehua käytetään talvella ruuanlaittoon mm. hapankaalipataan nesteeksi.
Marjoja kerätään luonnosta jonkun verran omiksi tarpeiksi, lähinnä mustikkaa ja puolukkaa. Terveellisiä marjoja kumpikin.
Kyllä köyhälle syötävää löytyy! - hoikka terve köyhä
Jos tilillä on rahaa 9 e niinku aloittajalla, niin kannattaa syödä perunaa. Kun meillä on rahat vähissä, me tehdään uuniperunoita. Pesee perunat, leikkaa pituussuunnassa neljään osaan veneiksi, kuivaa, pyöräyttää öljyssä ja sitten suola-mausteseoksessa ja uunipellille paistumaan. On hyvää!
Ei terveellisen ruuan tarvitse olla vähähiilihydraattista. Semmoset karppaukset on tehty elintasolihaville, jotka syö liikaa eikä liiku. Kun syö sopivan määrän ja liikkuu niin voi syödä mitä vaan.
- nuukuus kunniaan
Kaikeksi onneksi aika harvat ovat allergisia perunalle. Varsinkin keitettyä perunaa voivat syödä melkein kaikki. Jos perunasta ei pidä tai sitä ei halua syödä, niin pakko ei tietenkään ole, mutta yleensä nälkä on paras mauste. Peruna on lisäksi niin monipuolinen ruoka-aine, että siitä voi loihtia herkkuja moneen eri makuun. Tällä hetkellä uudet perunat ovat todellista herkkuruokaa, ja hinnaltaan ne ovat tänä vuonna edullisia. Kastikkeeksi riittää kananmuna-, sipuli- tai sienikastike, yksinkertaisimmillaan voisula tai ruohosipulilla höystetty kermaviili. Kaupoissa on vielä vanhojakin perunoita, jos haluaa tehdä esim. kalakeiton.
Lihaa ei tarvitse syödä joka aterialla. Edullisia lihoja ovat broileri, sianliha ja jauheliha, maksa ja muut sisäelimet. Kaloista silakka, pakasteseiti ja tarjouslohi, sekä tietenkin itse kalastetut, aivan ilmaiset kalat.
Aloittajalle vielä: leipä kannattaa leipoa itse. Sillä saa aikaan suurta säästöä.
Cocacolaa ei ole syytä nälkäänsä juoda. Mieluummin syö vaikka veteen keitettyä kaurapuuroa, johon voi tarjottaessa lisätä tarpeen ja mielitekojen mukaan voisilmän, maitoa tai vähän sokeria, unohtamatta missään nimessä ihania metsämansikoita ja mustikoita, joita metsät ovat nyt kukkuroillaan. Lakatkin ovat jo Etelä-Suomessa kypsiä. - Otappas itse...
selvää perunan alkuperästä! Se ei TODELLAKAAN ole mikään monipuolinen ruoka-aine. Ranskalaiset muinoin kutsuivat sitä sianmukalaksi koska se on todella laaduton ja huono ruoka-aine. Se on pelkkää tärkkelystä täynnä ja se on täten myös erittäin lihottavaa. Mitä ravintoa siinä on, ei mitään.
Joo ja voihan sitä tässä alkaa luettelemaan kuten teitkin, kaalit, porkkanat ja kaikki muutkin vihannekset mutta mitä siitä, ne on edelleen kalliita, joten en tajua mihin pyrit?
Ongelma onkin juuri siinä, että kaikkien perusruoka-aineiden hinnat ovat nousseet tasaiseen tahtiin, ja kun ostat niitä päivittäin jne. niin lopputuloksen huomaat lompakossasi, siis et jos olet rikas mutta tässä olikin puhe köyhistä.
Ja on siinä myös periaatteellinen puoli toki joka on itselleni vähemmän tärkeämpi, mutta silti, että miten on mahdollista että joku maidon hintakin on 5 kertaa kalliimpaa kuin joitakin vuosia sitten! Kuka siitä päättää ja miten näin voi olla!
Kyllä , kyllä minä kalastan kyllä älä sinä siitä huoli, mutta ei siitäkään ollut kysymys. Kaikki ei muuten tykkään kalastakaan, että sikälikin huono argumentti, ei voi sanoa, että mene onkimaan jos sanon että hinnat ovat törkeän kovat nykyään. Kuka syö pelkkää kalaakaan päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen, sinäkö?
Marjoja syön myös, koska tiedän niiden mm. ehkäisevät syöpäsolujen syntymistä, niissä on luonnon antidoksedantteja jotka ovat erittäin terveellisiä. Mutta oletko muuten huomannut kuinka kaupoissa on 99% täyttä sontaa mitä siellä myydään. Ostapa talvella marjoja, et saa kotimaisia ja ulkomaalaiset pitää keittää ja keittäessä niistä menee taas usein se terveellisin vaikutus. Mutta pakastaa toki voi, niin teen itsekin, et kertonut minulle mitään uutta siis tällä kommentillasi.- nuukuus kunniaan
Olisikohan yksi syy köyhyyteen ja lihavuuteen perunakammo, josta nimimerkki "Otappas itse" näyttää kärsivän ja jota hän myös yrittää lietsoa? Suosittelen jokaista ottamaan itse selvää perunan ravintoarvoista ja muistamaan myös, että perunaa syödään yleensä aterian osana eikä sellaisenaan. Tosin tähän aikaan vuodesta uudet perunat maistuvat sellaisinaankin, samoin kuin monet muutkin tuoreet vihannekset ja kasvikset.
Käypä kaupassa ja torilla katsomassa vihannesten hintoja, niin saatat hämmästyä. Esim. kaalit ovat jo nyt halpoja, juuri eilen ostin ensiluokkaista kotimaista kukkakaalia hintaan euro/kilo, ja juurekset halpenevat syksyä kohti.
Ulkomaiset pakastemarjat ovat melko kalliita, ja niistä on löydetty esim. norovirusta. Siksi kannattaakin sulkea kone nyt ja lähteä metsään marjastamaan.
Ruoka maksaa mitä maksaa, ja netissä valittaminen ei siihen auta. Sen sijaan ahkeruus ja valistus auttaa löytämään edullisia ja terveellsiiä ruoka-aineita.
- Kyllä ruokaa löytyy
Täällähän sitä ruokaa jaetaan:
http://www.leipaajasirkushuveja.com/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=21
http://dyykkari.blogspot.fi/
http://leipajono.blogspot.fi/p/ruoka-apua.html
Eiköhän näillä osoitteilla lähde nälkä! - Nimimerkki...
nuukuus kunniaan on ilmeisesti joku 18v finninaama joka yrittää nyt sedälle kertoa kuinka peruna on hyvää ja kaalikin halpaa, ikäänkuin en sitä tietäisi 32v miehenä. Onnea ja menestystä sinulle. Muuten, en ole lihava, mutta luulen sulla olevan jokin sipsipussi ja cokispullo siinä koneen vieressä parasta aikaakin, jesh! ;-)
- nuukuus kunniaan
Kiitos, "setä", pelastit päiväni!
- ...................
Leipäjonossa saattaa vanhoja elintarvikkeita pakastimessa. Joskus joutunut käymään. Joo eurohan on uusi markka! Toivottavasti ei nouse hinnat kamalasti =(
- köyhien ystävä
Helsingissä kuulemma on Pelastusarmeijan leipäjono 5 päivänä viikossa ja joskus muitakin jonoja. Koskaan en ole sellaista jonoa nähnyt sillä minulla ei ole varaa matkustaa sinne missä niitä on.
- Peruna on perusruoka
Perunassa on proteiinia noin 10% ja hyvää kasvisrasvaa noin 2%. Kuitua on 2-3 %. Loput 85 % on hiilihydraattia. Peruna on siis ihan hyvä elintarvike, mutta pelkkä peruna ei voi olla pitemmän päälle ainoa ruoka. Väliaikaisesti ei ole mitään haittaa, jos joskus syö pelkän peruna-aterian, esimerkiksi noita ketjussa mainittuja uuniperunoita. Pitkällä aikavälillä kannattaa syödä lisäksi muutakin, erityisesti täysjyvätuoteita. Perunan proteiiniketjut täydentyvät hyvin täysjyväviljan proteiineilla. Käytännössä: ihminen saa tarvitsemansa proteiinit kun syö perunaa ja täysjyväviljaa.
Perunan tärkkelykseen on sitoutunut monia kivennäisaineita ja vitamiineja. Eniten on C-vitamiinia, 13 mg. Sen jälkeen kun peruna tuli eurooppalaiseen ruokaalioon, keripukki hävisi käytännössä kokonaan. Myös ennen yleiset nälkäkuolemat katosivat sen jälkeen kun alettiin viljellä perunaa. Peruna ei ole niin herkkä hallan aiheuttamalle kadolle kuin vilja, vaan perunasta tulee sato vähän huonompanakin kesänä.
Ranskalaiset eivät perunaa arvosta, eivät ole koskaan arvostaneet. Suurin syy siihen lienee korvien välisellä arvotasolla. Perunaa ranskalaiset joutuivat syömään sota-aikana, joka heidän mielestään johtui Saksasta, ja kun perunakin tuli Saksasta, sitä inhottiin, Perunaa pidetään junttien maalaisten ja kansan ruokana, joka ei kuulu hienoon ranskalaiseen hovikulttuuriin. - Tämä kommentti.
"Loput 85 % on hiilihydraattia"
Kertookin itseasiassa kaiken oleellisen siitä mitä sinä luulet tai siis luulet tietäväsi terveellisesti ruoasta. Tuo on aivan älytön määrä hiilihydraattia ja hiilihydraatit, nimenomaan ns. huonot hiilihydraatiti ovat nyky tutkimusten valossa juuri ne mistä ihminen lihoaa. Kaltaisesi palikka on varmasti edelleen sitä mieltä, että esim. luonnon voi on se lihottava tekijä, vaikka voissa ei ole itseasiassa mitään lihottavaa, pelkkää hyvälaatuista luonnollista rasvaa ja 0% hiilihydraattia. Mutta keskustele tässä nyt sitten jonkun finninaaman kanssa joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken vaikka ei todellisuudessa tunnu tietävän mistään mitään. Vietähän nyt vain sitä kesälomaasi ja mene vaikka välillä rannalle, pois sieltä isin läppäriltä. Kohta sulla nimittäin alkaa jo koulu taas jne, menetkö jo lukioon vai kenties vasta ylä-asteelle? :-)- Hiilarit kunniaan
Arvailusi meni metsään, mutta sinun kommentiisi ja kiihtymyksesi kertovat kyllä sinusta paljon. Pidetään nyt kuitenkin tunteet pois tästä keskustelusta.
Perunassa on 85% hiilihydraattia. Määränä, eli grammoina se tarkoittaa keskimäärin noin 60 g yhdessä keskikokoisessa perunassa. Ei se ole älytön määrä kuten väitit. Ihminen tarvitse hiilareita 5 g päivässä painokiloa kohti.
En kai ole sanonut, etteikö voita voi käyttää. Tottakai ihminen rasvaakin tarvitsee. lopulta elimistö kuitenkin pilkkoo hiilihydraattiketjut, proteiinit ja rasvat ja muodostaa niistä glukoosia. Osan glukoosista elimistö käyttää heti ja osan varastoi myöhempää käyttöä varten glykogeeniksi. Aivot voivat käyttää ravinnokseen pelkästään glukoosia.
Ylimääräinen energiansaanti aiheuttaa varastoitumista rasvaksi. Lihomista aiheuttaa rasvan, hiilihydraattien, proteiinien tai alkoholin sisältämä liikaenergian saanti. On aivan naurettavaa yrittää välttää lihomista sillä, että vaihtaa hiilihydraatteja proteiineihin, jotka varastoituvat hitusen huonommin. On myös huvittavaa kuinka jotkut polttavat ylimääräisestä syömisestä saamaansa energiaa kuntossalila ja lenkillä. Ruoka on länsimaissa kerta kaikkiaan liian halpaa, koska monet äkkirikastuneet elintasoääliöt syövät sitä enemmän kuin pitäisi. Oikeasti köyhällä ei ole varaa syödä liikaa. Oikea ja ympäristöystävällinen tapa olisi yksinkertaisesti syödä vähemmän. Se on kuitenkin hyvin epäkaupallista ja alimainostettua. On paljon muodikaampaa karpata ja lihottaa kauppiaan kassaa ostamalla voita ja kalliita proteiinipitoisia ruokia.
Suurin osa niistä maapallon kansoista, jotka syövät paljon lihaa, ovat lihavia. Suurin osa niistä maapallon kansoista, jotka syövät paljon hiilihydraatteja, ovat hoikkia. Tärkeintä on kulutuksen ja energian saannin tasapaino. - lihavegaani
Jos sinä olet lihava niin se johtuu siitä että sinä syöt liikaa ja liikut liian vähän. Jos et saa itseäsi muuten kuriin niin karppaa sitten mutta ei se tarkoita sitä että se sopisi kaikille. Minä syön monipuolisesti enkä ole ylipainoinen ja se johtuu siitä etten syö niin paljon että lihoaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka882503- 671455
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww821363EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje111192- 81913
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19900Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe33773- 54773
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta102771- 30706