E10 vouhottajat ?

bentsiini

Mihin ovat kadonneet E10 vouhottajat, hiljaista on nykyään ?

14

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @@@@

      niiltä on varmaan autot räjähtäneet, kun ovat e10:a tankanneet!

      • Ketjumies

        varmaan vain luottamus aineeseen on kasvanut, kun sitä tankanneiden autot eivät olekaan hajonneet ja ne, jotka eivät e10:een luota ovat siirtyneet kaikessa hiljaisuudessa 98-oktaaniseen.


    • TMmanipulaatio

      Ja Tekniikan Maailman VÄÄRISTELTY tulos tuossa

      http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testasi-95-e10-kasvattaa-kulutusta-niukasti

      Lainaus

      " Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin. Koska mittauksissa käytetty ahdettu moottori pystyy hyödyntämään korkeamman oktaaniluvun paremmin, polttoaineiden kulutusero on suurempi kuin vapaastihengittävässä moottorissa."

      Miksi TM vääristää tulosta muuttamalla sytytysennakot 95e10 suosivaksi? Ei kukaan säätele omassa autossa yhtään mitään, niillä ajetaan tankille, tankataan ja ajetaan pois. Minua ei kiinnosta aiemmat kiistat tästä aiheesta, mutta miksi TM toimi omassa testissään koetulosta MANIPULOIVASTI? Ero on todellisuudessa huomattavasti suurempi kuin 3%.

      Tosi asioita:

      -95e10 käynnistää moottorin huonommin kuin 98e5 ainakin japanilaisessa 2011vm 2,0-autossa~talviaikaan sillä on merkitystä

      -tehoa löytyty vähemmin~onko merkitystä jokainen saa itse päättää? Turbo 1,4T-koneella

      -moottori joutuu työskentelemään kovemmin 95e10, jotta saadaan sama teho

      • Ketjumies

        ei nykyaikaisessa autossa ennakoita tarvitse säätää kumpaakaan oktaanilukua suosivaksi, auto tekee säädöt itse nakutuksen tunnistimen avulla. Ja, tuossahan sytytyksen säätämisellä nimenomaan pyrittiin saamaan kulutuseroa suuremmaksi. Isommalla ennakolla sylinteripaine kasvaa, jolloin hyötysuhde paranee tiettyyn rajaan asti. Matalaoktaanisella kipinää saatetaan joutua myöhäistämään, jottei koko seos posahtaisi kerralla, eli ettei kone alkaisi nakuttaa.


      • RUAHAHAHAAAAA

        "-moottori joutuu työskentelemään kovemmin 95e10, jotta saadaan sama teho "


    • etanolisyövyttää

      Tarkoitatko E10 vuohotajilla niitä jotka sinisilmäisesti uskovat että valtio ajattelee autoilijoiden parasta kun uudet päästö- ja uusiutuvan energian määräykset tulevat käyttöön? Varmaankaan valtio ei hyväksy että E10 olisi minkäänlaista haittaa moottoreille kun tiukat EU-määräykset bioenergian käyttöosuudesta puskevat päälle...

      • etanolisyövyttää

        E10 on lisäksi hyvä tapa uudistaa Suomen ennätysvanhaa autokantaa (kuten tiesuolakin) kun suuttimet ovat syöpyneet ja tankki ruostunut jo 15 vuoden iässä ja tulee kannattavammaksi ostaa uudempi auto. En ole koskaan väittänyt että E10 tulisi mitään nopeita haittoja, haitat näkyvät vasta vuosien käytön jälkeen.


      • E100
        etanolisyövyttää kirjoitti:

        E10 on lisäksi hyvä tapa uudistaa Suomen ennätysvanhaa autokantaa (kuten tiesuolakin) kun suuttimet ovat syöpyneet ja tankki ruostunut jo 15 vuoden iässä ja tulee kannattavammaksi ostaa uudempi auto. En ole koskaan väittänyt että E10 tulisi mitään nopeita haittoja, haitat näkyvät vasta vuosien käytön jälkeen.

        Kyllä se sitten syövyttää E5 myös kun etanooliahan siinäkin on max 5%.


      • DGC
        etanolisyövyttää kirjoitti:

        E10 on lisäksi hyvä tapa uudistaa Suomen ennätysvanhaa autokantaa (kuten tiesuolakin) kun suuttimet ovat syöpyneet ja tankki ruostunut jo 15 vuoden iässä ja tulee kannattavammaksi ostaa uudempi auto. En ole koskaan väittänyt että E10 tulisi mitään nopeita haittoja, haitat näkyvät vasta vuosien käytön jälkeen.

        Odotan innolla että 15 vuotta on kulunut niin saadaan selville että syöpyikö. Saattaa nimittäin käydä myös niin ettei syöpynytkään.

        Minulla on kohta 12v vanha auto jossa voi valmistajan mukaan käyttää E10:ä. Suuttimien valmistajan mukaan (Weber) niissä voi käyttää vaikka metanolia. Tankissa on yleensä etanolia 85%, joskus vähän vähemmän jos E85-pumppua ei löytynyt matkan varrelta. Moottorinohjausta on huijattu hiukan. 29tkm tällä tyylillä takana. Ja niin paljon parempi vääntö että ennemmin vaihdan koko auton kuin nykyisen takaisin bensakäyttöön.

        Koska etanolilla leikkiminen on minulle harrastus, voin avoimesti myöntää että ongelmiakin on ollut. Kylmä moottori on yhtä mukava kuin 80-luvun kaasarikone huonolla automaattiryypyllä. 70tkm ajetut tulpat sytyttivät vielä bensan ihan hyvin mutta etanolilla alkoi tökkiä. Hankalampi ongelma olivat talven aikana pikeentyneet suuttimet. Vaikea sanoa oliko etanolilla osuutta asiaan vai johtuiko se vain jonkin verran öljyä syövän moottorin huohotuksesta, mutta eihän sitä etanolin vaikutusta, tai etanolin ja öljyn yhteisvaikutusta voi täysin poiskaan sulkea. Onneksi korjaus ei ollut vaikeaa kun vika lopulta löytyi. Epäilen kuitenkin että E10 on liian mieto juoma näiden vaikutusten aikaansaamiseen edes pitkällä tähtäimellä.

        Tuskin kovin monessa 15v vanhassa autossa on enää sellaista tankkia jonka saisi ruostumaan, muovia uhkaa enemmän UV-säteily jota auton alla on aika vähän.


      • Ketjumies
        DGC kirjoitti:

        Odotan innolla että 15 vuotta on kulunut niin saadaan selville että syöpyikö. Saattaa nimittäin käydä myös niin ettei syöpynytkään.

        Minulla on kohta 12v vanha auto jossa voi valmistajan mukaan käyttää E10:ä. Suuttimien valmistajan mukaan (Weber) niissä voi käyttää vaikka metanolia. Tankissa on yleensä etanolia 85%, joskus vähän vähemmän jos E85-pumppua ei löytynyt matkan varrelta. Moottorinohjausta on huijattu hiukan. 29tkm tällä tyylillä takana. Ja niin paljon parempi vääntö että ennemmin vaihdan koko auton kuin nykyisen takaisin bensakäyttöön.

        Koska etanolilla leikkiminen on minulle harrastus, voin avoimesti myöntää että ongelmiakin on ollut. Kylmä moottori on yhtä mukava kuin 80-luvun kaasarikone huonolla automaattiryypyllä. 70tkm ajetut tulpat sytyttivät vielä bensan ihan hyvin mutta etanolilla alkoi tökkiä. Hankalampi ongelma olivat talven aikana pikeentyneet suuttimet. Vaikea sanoa oliko etanolilla osuutta asiaan vai johtuiko se vain jonkin verran öljyä syövän moottorin huohotuksesta, mutta eihän sitä etanolin vaikutusta, tai etanolin ja öljyn yhteisvaikutusta voi täysin poiskaan sulkea. Onneksi korjaus ei ollut vaikeaa kun vika lopulta löytyi. Epäilen kuitenkin että E10 on liian mieto juoma näiden vaikutusten aikaansaamiseen edes pitkällä tähtäimellä.

        Tuskin kovin monessa 15v vanhassa autossa on enää sellaista tankkia jonka saisi ruostumaan, muovia uhkaa enemmän UV-säteily jota auton alla on aika vähän.

        pakko myöntää, etten nyt ole ihan varma, mutta eikö etanolilla pitäisi olla nimenomaan pesevä vaikutus? Jostakin muistelen lukeneeni, että etanolikäyttöön konvertoiduista autoista kannattaa vaihtaa öljyt tankillisen, tai parin jälkeen, koska etanoli saa koneeseen bensalla ajon aikana kertyneet möhnät liikkeelle. Jos näin on, niin ei suutinten pikeentymisen pitäisi etanolista johtua, ellei se sitten ole liuotellut tankista, tai muualta polttoainejärjestelmästä sinne aikojen saatossa mahdollisesti kertyneitä epäpuhtauksia.


      • DGC
        Ketjumies kirjoitti:

        pakko myöntää, etten nyt ole ihan varma, mutta eikö etanolilla pitäisi olla nimenomaan pesevä vaikutus? Jostakin muistelen lukeneeni, että etanolikäyttöön konvertoiduista autoista kannattaa vaihtaa öljyt tankillisen, tai parin jälkeen, koska etanoli saa koneeseen bensalla ajon aikana kertyneet möhnät liikkeelle. Jos näin on, niin ei suutinten pikeentymisen pitäisi etanolista johtua, ellei se sitten ole liuotellut tankista, tai muualta polttoainejärjestelmästä sinne aikojen saatossa mahdollisesti kertyneitä epäpuhtauksia.

        Muuten hyvä teoria mutta tämä ongelma ilmeni vasta n. 15tkm etanolikäytön jälkeen. Itsekin olen sitä mieltä että etanolin pitäisi olla pesevää mutta suuttimissa ollut piki oli eri mieltä. Tokeni kyllä kivasti carburettor cleanerilla. Silloin en kyllä yrittänytkään korjata ongelmaa vaihtamalla välillä bensaan. Saa nähdä tapahtuuko ensi talvena sama juttu.


    • TM testi ym.

      TM:n testi näytti teoreettisen kulutuseron isoimmillaan, koska siinä moottori säädettiin nimenomaan 98:n oktaanilukua suosivaksi. Isoimmat kulutuserot tulivat isoilla kuormilla ja pyörimisnopeuksilla sekä sellaisilla turbon paineilla, joita normaalissa ajossa ei tule eteen kuin korkeintaan pieninä hetkinä kiihdytyksissä. Isoa kuormaa ja pyörimisnopeutta yhdessä kun ei tulisi jatkuvammin kuin ajettaessa lähes huippunopeutta tai vedettäessä perävaunua pitkiä ylämäkiä Saksan moottoriteillä. Eikä monikaan tavallisen auton moottori ole sellainen turbokone kuin TM:n testissä käytetty.

      VTT:n testi useilla eri autoilla edusti paljon paremmin käytäntöä. VTT:n testissä joillakin autoilla 95E10 jopa pienensi kulutusta. Yhteenvetona mittausepätarkkuudet huomioon ottaen usean auton keskiarvona kulutusvaikutus oli plus miinus nolla. Isompia eroja tulee eroista ajotavasssa, säässä, tien laadussa, kuormassa ym. kuin E10 ja E5 välillä, tai luonnollisesta vaihtelusta saman bensiinilaadun eri valmistuserien välillä (tiheys, lämpöarvo). Ja bensoissa oktaaniluvun vaikutuksesta 95 ja 98 välillä riippumatta siitä onko E5 vai E10 jos moottori osaa säätää itsensä oktaaniluvun mukaan hyvin.

      Mitä tulee materiaali, moottoriöljy ym. kysymyksiin, niin E85 on totaalisesti eri asia kuin E10 eikä E85-kokemuksia tai varoituksia pidä vetää E10:iin. Käytännössä kaikki vuosimallia 2000 uudemmat autot on jo tehty 95E10:llä käyviksi.

    • prollerie

      Eihän kukaan jaksa loputtomiin vouhkata.

      Ei se mitään autoja hajoita, mutta muuten 95:n käytön järki voi olla vähissä, kun ottaa huomioon hinnan, kulutuksen, tehot, ekologisuuden..

      VTT:n testikin kertoi, että kulutuseroa tuli sen verran, että €/100km on aivan sama kummalla ajaa, mutta 98:lla saa enemmän tehoa ja sen on ekologisempi vaihtoehto ja tietysti myös tankkauksen tarve marginaalisesti vähenee eli vaivannäköä sen ehkä yhden tankkauksen verran vuodessa vähemmän.

    • Weio

      Kuinka monessa automallissa nykyisin on peltinen tankki? Muovi ei ruostu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe