E10 vouhottajat ?

bentsiini

Mihin ovat kadonneet E10 vouhottajat, hiljaista on nykyään ?

14

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @@@@

      niiltä on varmaan autot räjähtäneet, kun ovat e10:a tankanneet!

      • Ketjumies

        varmaan vain luottamus aineeseen on kasvanut, kun sitä tankanneiden autot eivät olekaan hajonneet ja ne, jotka eivät e10:een luota ovat siirtyneet kaikessa hiljaisuudessa 98-oktaaniseen.


    • TMmanipulaatio

      Ja Tekniikan Maailman VÄÄRISTELTY tulos tuossa

      http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testasi-95-e10-kasvattaa-kulutusta-niukasti

      Lainaus

      " Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin. Koska mittauksissa käytetty ahdettu moottori pystyy hyödyntämään korkeamman oktaaniluvun paremmin, polttoaineiden kulutusero on suurempi kuin vapaastihengittävässä moottorissa."

      Miksi TM vääristää tulosta muuttamalla sytytysennakot 95e10 suosivaksi? Ei kukaan säätele omassa autossa yhtään mitään, niillä ajetaan tankille, tankataan ja ajetaan pois. Minua ei kiinnosta aiemmat kiistat tästä aiheesta, mutta miksi TM toimi omassa testissään koetulosta MANIPULOIVASTI? Ero on todellisuudessa huomattavasti suurempi kuin 3%.

      Tosi asioita:

      -95e10 käynnistää moottorin huonommin kuin 98e5 ainakin japanilaisessa 2011vm 2,0-autossa~talviaikaan sillä on merkitystä

      -tehoa löytyty vähemmin~onko merkitystä jokainen saa itse päättää? Turbo 1,4T-koneella

      -moottori joutuu työskentelemään kovemmin 95e10, jotta saadaan sama teho

      • Ketjumies

        ei nykyaikaisessa autossa ennakoita tarvitse säätää kumpaakaan oktaanilukua suosivaksi, auto tekee säädöt itse nakutuksen tunnistimen avulla. Ja, tuossahan sytytyksen säätämisellä nimenomaan pyrittiin saamaan kulutuseroa suuremmaksi. Isommalla ennakolla sylinteripaine kasvaa, jolloin hyötysuhde paranee tiettyyn rajaan asti. Matalaoktaanisella kipinää saatetaan joutua myöhäistämään, jottei koko seos posahtaisi kerralla, eli ettei kone alkaisi nakuttaa.


      • RUAHAHAHAAAAA

        "-moottori joutuu työskentelemään kovemmin 95e10, jotta saadaan sama teho "


    • etanolisyövyttää

      Tarkoitatko E10 vuohotajilla niitä jotka sinisilmäisesti uskovat että valtio ajattelee autoilijoiden parasta kun uudet päästö- ja uusiutuvan energian määräykset tulevat käyttöön? Varmaankaan valtio ei hyväksy että E10 olisi minkäänlaista haittaa moottoreille kun tiukat EU-määräykset bioenergian käyttöosuudesta puskevat päälle...

      • etanolisyövyttää

        E10 on lisäksi hyvä tapa uudistaa Suomen ennätysvanhaa autokantaa (kuten tiesuolakin) kun suuttimet ovat syöpyneet ja tankki ruostunut jo 15 vuoden iässä ja tulee kannattavammaksi ostaa uudempi auto. En ole koskaan väittänyt että E10 tulisi mitään nopeita haittoja, haitat näkyvät vasta vuosien käytön jälkeen.


      • E100
        etanolisyövyttää kirjoitti:

        E10 on lisäksi hyvä tapa uudistaa Suomen ennätysvanhaa autokantaa (kuten tiesuolakin) kun suuttimet ovat syöpyneet ja tankki ruostunut jo 15 vuoden iässä ja tulee kannattavammaksi ostaa uudempi auto. En ole koskaan väittänyt että E10 tulisi mitään nopeita haittoja, haitat näkyvät vasta vuosien käytön jälkeen.

        Kyllä se sitten syövyttää E5 myös kun etanooliahan siinäkin on max 5%.


      • DGC
        etanolisyövyttää kirjoitti:

        E10 on lisäksi hyvä tapa uudistaa Suomen ennätysvanhaa autokantaa (kuten tiesuolakin) kun suuttimet ovat syöpyneet ja tankki ruostunut jo 15 vuoden iässä ja tulee kannattavammaksi ostaa uudempi auto. En ole koskaan väittänyt että E10 tulisi mitään nopeita haittoja, haitat näkyvät vasta vuosien käytön jälkeen.

        Odotan innolla että 15 vuotta on kulunut niin saadaan selville että syöpyikö. Saattaa nimittäin käydä myös niin ettei syöpynytkään.

        Minulla on kohta 12v vanha auto jossa voi valmistajan mukaan käyttää E10:ä. Suuttimien valmistajan mukaan (Weber) niissä voi käyttää vaikka metanolia. Tankissa on yleensä etanolia 85%, joskus vähän vähemmän jos E85-pumppua ei löytynyt matkan varrelta. Moottorinohjausta on huijattu hiukan. 29tkm tällä tyylillä takana. Ja niin paljon parempi vääntö että ennemmin vaihdan koko auton kuin nykyisen takaisin bensakäyttöön.

        Koska etanolilla leikkiminen on minulle harrastus, voin avoimesti myöntää että ongelmiakin on ollut. Kylmä moottori on yhtä mukava kuin 80-luvun kaasarikone huonolla automaattiryypyllä. 70tkm ajetut tulpat sytyttivät vielä bensan ihan hyvin mutta etanolilla alkoi tökkiä. Hankalampi ongelma olivat talven aikana pikeentyneet suuttimet. Vaikea sanoa oliko etanolilla osuutta asiaan vai johtuiko se vain jonkin verran öljyä syövän moottorin huohotuksesta, mutta eihän sitä etanolin vaikutusta, tai etanolin ja öljyn yhteisvaikutusta voi täysin poiskaan sulkea. Onneksi korjaus ei ollut vaikeaa kun vika lopulta löytyi. Epäilen kuitenkin että E10 on liian mieto juoma näiden vaikutusten aikaansaamiseen edes pitkällä tähtäimellä.

        Tuskin kovin monessa 15v vanhassa autossa on enää sellaista tankkia jonka saisi ruostumaan, muovia uhkaa enemmän UV-säteily jota auton alla on aika vähän.


      • Ketjumies
        DGC kirjoitti:

        Odotan innolla että 15 vuotta on kulunut niin saadaan selville että syöpyikö. Saattaa nimittäin käydä myös niin ettei syöpynytkään.

        Minulla on kohta 12v vanha auto jossa voi valmistajan mukaan käyttää E10:ä. Suuttimien valmistajan mukaan (Weber) niissä voi käyttää vaikka metanolia. Tankissa on yleensä etanolia 85%, joskus vähän vähemmän jos E85-pumppua ei löytynyt matkan varrelta. Moottorinohjausta on huijattu hiukan. 29tkm tällä tyylillä takana. Ja niin paljon parempi vääntö että ennemmin vaihdan koko auton kuin nykyisen takaisin bensakäyttöön.

        Koska etanolilla leikkiminen on minulle harrastus, voin avoimesti myöntää että ongelmiakin on ollut. Kylmä moottori on yhtä mukava kuin 80-luvun kaasarikone huonolla automaattiryypyllä. 70tkm ajetut tulpat sytyttivät vielä bensan ihan hyvin mutta etanolilla alkoi tökkiä. Hankalampi ongelma olivat talven aikana pikeentyneet suuttimet. Vaikea sanoa oliko etanolilla osuutta asiaan vai johtuiko se vain jonkin verran öljyä syövän moottorin huohotuksesta, mutta eihän sitä etanolin vaikutusta, tai etanolin ja öljyn yhteisvaikutusta voi täysin poiskaan sulkea. Onneksi korjaus ei ollut vaikeaa kun vika lopulta löytyi. Epäilen kuitenkin että E10 on liian mieto juoma näiden vaikutusten aikaansaamiseen edes pitkällä tähtäimellä.

        Tuskin kovin monessa 15v vanhassa autossa on enää sellaista tankkia jonka saisi ruostumaan, muovia uhkaa enemmän UV-säteily jota auton alla on aika vähän.

        pakko myöntää, etten nyt ole ihan varma, mutta eikö etanolilla pitäisi olla nimenomaan pesevä vaikutus? Jostakin muistelen lukeneeni, että etanolikäyttöön konvertoiduista autoista kannattaa vaihtaa öljyt tankillisen, tai parin jälkeen, koska etanoli saa koneeseen bensalla ajon aikana kertyneet möhnät liikkeelle. Jos näin on, niin ei suutinten pikeentymisen pitäisi etanolista johtua, ellei se sitten ole liuotellut tankista, tai muualta polttoainejärjestelmästä sinne aikojen saatossa mahdollisesti kertyneitä epäpuhtauksia.


      • DGC
        Ketjumies kirjoitti:

        pakko myöntää, etten nyt ole ihan varma, mutta eikö etanolilla pitäisi olla nimenomaan pesevä vaikutus? Jostakin muistelen lukeneeni, että etanolikäyttöön konvertoiduista autoista kannattaa vaihtaa öljyt tankillisen, tai parin jälkeen, koska etanoli saa koneeseen bensalla ajon aikana kertyneet möhnät liikkeelle. Jos näin on, niin ei suutinten pikeentymisen pitäisi etanolista johtua, ellei se sitten ole liuotellut tankista, tai muualta polttoainejärjestelmästä sinne aikojen saatossa mahdollisesti kertyneitä epäpuhtauksia.

        Muuten hyvä teoria mutta tämä ongelma ilmeni vasta n. 15tkm etanolikäytön jälkeen. Itsekin olen sitä mieltä että etanolin pitäisi olla pesevää mutta suuttimissa ollut piki oli eri mieltä. Tokeni kyllä kivasti carburettor cleanerilla. Silloin en kyllä yrittänytkään korjata ongelmaa vaihtamalla välillä bensaan. Saa nähdä tapahtuuko ensi talvena sama juttu.


    • TM testi ym.

      TM:n testi näytti teoreettisen kulutuseron isoimmillaan, koska siinä moottori säädettiin nimenomaan 98:n oktaanilukua suosivaksi. Isoimmat kulutuserot tulivat isoilla kuormilla ja pyörimisnopeuksilla sekä sellaisilla turbon paineilla, joita normaalissa ajossa ei tule eteen kuin korkeintaan pieninä hetkinä kiihdytyksissä. Isoa kuormaa ja pyörimisnopeutta yhdessä kun ei tulisi jatkuvammin kuin ajettaessa lähes huippunopeutta tai vedettäessä perävaunua pitkiä ylämäkiä Saksan moottoriteillä. Eikä monikaan tavallisen auton moottori ole sellainen turbokone kuin TM:n testissä käytetty.

      VTT:n testi useilla eri autoilla edusti paljon paremmin käytäntöä. VTT:n testissä joillakin autoilla 95E10 jopa pienensi kulutusta. Yhteenvetona mittausepätarkkuudet huomioon ottaen usean auton keskiarvona kulutusvaikutus oli plus miinus nolla. Isompia eroja tulee eroista ajotavasssa, säässä, tien laadussa, kuormassa ym. kuin E10 ja E5 välillä, tai luonnollisesta vaihtelusta saman bensiinilaadun eri valmistuserien välillä (tiheys, lämpöarvo). Ja bensoissa oktaaniluvun vaikutuksesta 95 ja 98 välillä riippumatta siitä onko E5 vai E10 jos moottori osaa säätää itsensä oktaaniluvun mukaan hyvin.

      Mitä tulee materiaali, moottoriöljy ym. kysymyksiin, niin E85 on totaalisesti eri asia kuin E10 eikä E85-kokemuksia tai varoituksia pidä vetää E10:iin. Käytännössä kaikki vuosimallia 2000 uudemmat autot on jo tehty 95E10:llä käyviksi.

    • prollerie

      Eihän kukaan jaksa loputtomiin vouhkata.

      Ei se mitään autoja hajoita, mutta muuten 95:n käytön järki voi olla vähissä, kun ottaa huomioon hinnan, kulutuksen, tehot, ekologisuuden..

      VTT:n testikin kertoi, että kulutuseroa tuli sen verran, että €/100km on aivan sama kummalla ajaa, mutta 98:lla saa enemmän tehoa ja sen on ekologisempi vaihtoehto ja tietysti myös tankkauksen tarve marginaalisesti vähenee eli vaivannäköä sen ehkä yhden tankkauksen verran vuodessa vähemmän.

    • Weio

      Kuinka monessa automallissa nykyisin on peltinen tankki? Muovi ei ruostu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe