Elikkä ostin venepaketin, johon kuuluu 2010 vuoden, 30 tuntia ajettu ruisku yamaha ja se kiertää suvi 5050 duon kanssa vain 5000 vaikka pitäisi kiertää vissiin lähemmäs 6000, varsinkin nyt kun otin imupuolelta prikan pois. Ei kuljekkaan yhellä hengellä kuin hikisesti 25 solmua.
Konehan on käytännössä seissyt kolme vuotta, kun ajotunteja ajattelee. Mutta mikähän siinä mahtaisi olla.
Olen kovin amatööri näitten koneitten kanssa, joten rautalangasta saa vääntää ohjeita jos viitsii.
Kiitos.
Yamaha 50 FETL 4-t ei kierrä kuin 5000
21
5243
Vastaukset
- oma kokemus
Näyttäsi toimivan aika odotetusti ainakin valmistajan sivuihin verrattuna
http://www.termalin.fi/5050duo2.htm
Jos siihen vaihtaa potkurin niin huippunopeutta voi saada hieman lisää, mutta vastakupissa on hitaampi plaaniin nousu, varsinkin jos siinä on kuormaa enemmän.
Nämä nelari koneet on aika laiskoja (ja bensa pihejä)
Jos siinä olisi esim Yamaha Vmax 2 tahti kone tai HPDI kone niin se vastaisi noin 20 heppaa lisää- jammu
Mutta kun 4 solmua ja 1000 kierrosta jää luvatusta, ni se on mielestäni liikaa.
- Ei natsaa
Jotain on outoa kun molemmat on alakantissa. Potkuria ei voi syyttää, ellei ole viallinen tai painelevy puuttuu.
Kerro lisää kuristusprikan poistosta.- jammu
Prikan poisto ei juuri vaikuttanut kierroksiin eikä nopeuteen, ehkä 100 kiekkaa lisää.
- Suvi 5050sr duo
Mulla ottaa sama paketti 5400-5500 rpm huiput vaikka 4-5 henkilöä kyydissä vakiopotkurilla, eikä poistettu kuristinta. Gps on näyttänyt parhaimmillaan 4 hlön kuormalla 28-29kn. koneella ajettu karvan alle 100h. Tuntuu että notkistunut kokoajan pikkasen sisäänajo-ohjelman jälkeen.
Vaihdoin myös ekan vuoden jälkeen Yamaluben mineraalikurat semi-synteettisiin. - Ei natsaa
Onkohan kaasuläpät täysin auki kaasukahvan ollessa täysin edessä?
Koneen puolella on merkit kaasu- ja vaihdevipujen neutral-asennosta. - Ei natsaa
Ei ihan natsaa koska sullahan onkin ruiskukone. Ne kohdistusmerkit kuitenkin varmaan on.
- masentaja1
Veneen pohjassa pa..aa joka jarruttaa, myös joku hitaan veneen ei niin liukas myrkkyväri lisää kitkaa hyvin vahattuun lasikuitupintaan verrattuna. Antamillasi tiedoilla potkuri liian jyrkkä sillä ei jaksa kiertää tarpeeksi sillä kevyellä kuormalla saisi kiertää sen 6000
- jammu
Vesille laskin veneen puhtoisena ja ei kulkenu silloinkaan. Potkurista sanoisin että vakiopotkuri kyseessä. Täytyykin käydä tarkistamassa noi kaasuvipujen asennot, kun kerkiää.
- Ei natsaa
Sielä taitaa olla vielä säädettävä tanko, joka kääntää ilmaläppää, jonka ilmamäärää seurataan anturilla, joka ohjaa ruiskua.
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006 and Later 4-stroke/F50TLR/CONTROL/parts.html
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006 and Later 4-stroke/F50TLR/INTAKE 1/parts.html - kzkkzkzk
Kai olet trimmanut koneen oikein eli kovaa mentäessä mahdollisimman ylös.
- jammu
En ihan ymmärtänyt tätä ilmaläppä hommaa, joten jos viitsit hieman tarkentaa mitä ajat takaa näin tyhmemmälle. ;)
Ja trimmaamalla ylös on haettu optimaalista asentoa.- Ei natsaa
Ruiskukoneessa on kaasuvivulla säädettävä ilmaläppä (ennen sitä poistamaasi kuristusprikkaa). Ymmärtääkseni ilmaläpän pitää olla täysin auki kaasuvivun ollessa täysin edessä. Ilmaläpän takana oleva anturi kertoo ohjelmalle ilmamäärän tai ilmaläpän asennon ja ohjelma laskee paljonko ja milloin pitäisi bensaa ruiskauttaa.
- suvi 5050 duo
Varmista vielä että pohjatulppa pitää veneen perästä ja ettei siellä välipohjassa ole vettä. mulla tosiaan notkistu ajan kanssa silleen että 20h ensimmäisen sisäänajotunnin aikana ku kokeili hetkellisesti huippukierroksia, ei yamppu oikee halunnutkaan ottaa kevyellä kuormalla paljonkaan yli 5000rpm, mutta siitä se on sitten pikkuhiljaa notkistunut ja nyt noin 100h ajettuna kiertää vakiorusetilla sen 5400-5500 kuormattunakin, kun trimmi on sen yamahan trimmimittarin mukaan pikkasen yli 3.
Enempää ei mulla siedä nostaa ainakaan vähänkään kovemmassa kelissä, koska silloin haukkaa jo ilmaa ja jos en iha väärin muista, tais rajottaja päästää lähelle 7000rpm. - jammu
Ehkä se sitten ajan kanssa siitä lähtisi kiertämään.. ehkä, epäilyttää kyllä. Mites toi jos välipohjassa on vettä niin se tuo hieman lisää painoa, mutta vaikuttaako se mukamas tähän ongelmaan, jos kerran 4-5 päällä pitäisi kulkea ja kiertää edelleen hyvin? Vaatisi vain veneen nostoa vesiltä vissiin tuon tarkistus...
- suvi 5050 duo
Toi kuristuksenkin poisto on jännä juttu..toisilla persdynö ja kiekkamittarit antaa reilusti tehoa ja toisilla eroa ei ehkä huomaa muuten kun kulutuksen nousulla..
Tuli mieleen jos olet poistanut kuristuksen, boksilla kestää jonkin aikaa sopeutua uuteen ilmamäärään.
98e oon ite ajellut myyjän suositusten mukaan, mutta en usko että sillä olis loppupeleissä kulkupuolessa eroa.
Kato ny vielä bensansuodatin sieltä moottorikopan alta että puhdas.
Potkurissa saattais lukea se nousu, ni ehkä sekin olisi hyvä tarkistaa että varmasti vakio.
Kai siihen on öljyjä vaiheltu koneeseen ja vaihteistoon kun kone jo 3v vanha - jammu
Ymmärsin myyjän puheista, että yamaha huollossa käynyt, liekkö siellä vaihettu öljyjä. 98 tankissa on ollut. Täytyy huomenna tarkistaa toi potkuri, bensasuodatin, kaasuhommelit sun muut ja katotaan selviikö mitään. Kiitos paljon viitseliäisyydestänne ja neuvoja otetaan edelleen ilomielin vastaan!
- ScandiNaval
Kannattaa laittaa se 50hv malliin kuuluva imuilman kuristin takaisin, niin ei käy kone turhaan liian laihalla seoksella. Kuristimen poistaminen ei tee koneesta 60-heppaista, vaan sytytysboxin vaihto ja kuristimen poisto. Boxi ei ole oppivaa sorttia, joten se ei ajan myötä muutu 60hv koneeksi.
- jorma66666
F50 koneessa pitäisi olla nousultaan 12" potkuri, jotkut laittaa ahneuksissaan 13", ei jaksa kiertää tarpeeksi
- apupaketti
Jos penkissä kiertää lähelle ja yli 6000 ja menossa ei,niin vika ei ole koneessa,
vaan apulaitteissa(myös potkurissa) ja veneessä. - jammu
Nonii eli potkuri oli 13". Tässä lienee syy ongelmaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760