onko kenelläkään kokemusta ja/tai ajatusta auton vetoakselin käytöstä sisämoottorin ja vetolaitteen (potkuriakselin) välillä. auton vetoakselihan toimisi kuin murros (tupla ristinivel) ja mahdollistaisi kulman.
noita vetoniveliähän on autopurkaamon hyllyt täynnä ja hinnatkin alkavat varmaan 50 euroa ja ylöspäin?
vetoakseli veneen moottoriin
12
10358
Vastaukset
- Juha58
olen tavannutkin monenkin laittaneen niitä vakionopeusnivelakseleita moottorin ja potkuriakselin väliin ja sitten tietty erillinen painelaakeri.
Kierrosluvut ja vääntömomentinkestävyydet tietysti täytyy arvioida ettei tulisi heti kestävyysongelmia.
"ristinivelakseli" taas ei käy oikein koska siinä saattaa tulla lisää tärinoitä riippuen mm. asennuksesta.
Niitä vakionopeusnivelakseleita myydään muuten "irtotavaranakin" ettei tarvi ostaa koko pakettia, jos itse haluaa rakentaa. - arskaw
sellanen,niitähän käytetään tietääkseni kaikissa perävetolaitteissa,painelaakerihan sinun on pakko (olettaisin)asentaa sinne väliin ellei kytkimessäsi sellaista ole.itse ajoin monta vuotta veneellä jossa oli ns.kardaaniakseli jostakin pakettiautosta.akselia oli lyhennettyn.0,5 metriseksi,koneena 100 hv ford.mahdollistaa tosiaan koneen ja varsinaisen potkuriakselin eritasoon asentamista.Tiedän myös työlautan jossa kaksi perkins konetta ja samanlainen järjestely,ovat siinäkin toimineet jo toistakymmentä vuotta ilman vikoja.
- MS 900/90
osaavan itserakentajan 12 vuotta sitten tekemä vene, jossa moottorina Toyota Hiacen 2,4-litrainen kone, nimellisteho 74 hv. Olen veneen neljäs omistaja; minulla vene on ollut reilut 3 vuotta.
Tekijä on aikoinaan tökännyt merivaihteen ja painelaakerin väliin Bemarin 500-sarjan h-auton vetoakselista minimiinsä lyhennetyn nivelasetelman. Ei poikkea ulkonäöltään juuri lainkaan veneakselistokomponentteina myytävistä vakionopeusnivelistä (Scatra tms.) ja on nimenomaan aito vakionopeusnivel eikä kardaaniakseleissa käytettävän ristinivelen tyyppinen.
En tiedä, montako kilometriä tuolla vetarilla on ollut takanaan ennen veneeseen asentamista. Viime kesänä sen sisäkalut menivät (veneen n. 1400 ajotunnin jälkeen) niin väljiksi, että nivelasetelma piti kaivaa pois kesken kauden ja viedä pajalle. Varsinaiset kuluvat osat nivelen kuoriosan sisällä ovat vaihdettavat. Ne tilattiin jostain (Saksasta?) ja vaihdettiin. Työ osat taisi maksaa reilut 500 €. Olin sitä ennen ehtinyt käydä autohajottamolla toteamassa pari tarjolla ollutta BMW-vetoakselia jo niin väljiksi, ettei niitä kannattanut hyväksyä aihioiksi. Uusi vastaava Scatra olisi joka tapauksessa maksanut suunnilleen tuplat akselistopajalle maksamaani summaan nähden.
Tämä kesä on mennyt tuon nivelasetelman osalta ilman ongelmia. - Stefan
Minulla oli fiskari johon olin laittanut Datsun Finn koneen laatikkoineen ja lyhentänyt kardaaniakselia puoleen metriin ja laittanut auton etupyörälaakeria painelaakeriksi. Minä ajoin sillä 11 vuotta ja uusi omistaja ajaa ehkä viellä sillä.
- suuntaaja
Tarkennan tilannettani: Minulla on vesisuihkuvetolaite joka luonnollisesti kiinteä (voi kai verrata akselivetoiseen) ja koneena volvon sisäkone (bensa). Koneen vauhtipyörään on pultattu akselin pätkä. Tämän pätkän ja vetolaitteen laipan väliin olisi tarkoitus löytää ratkaisu. kytkitä/välityksiä EI ole.
Mitä tarkoittaa vakionopeus ja painelaakeri termit???
Eli jos purku autosta otetaan vetoakseli (se jossa on kummassakin päässä nivel) niin käykö tämä suoraan sovitettuna tarkoitukseeni?
Ja toisaalta jos lyhennänä kardaaliakselin kuten yllä kirjoitettu, tällöinhän myös on kaksi niveltä?
Kertokaapa kokemattomalle... - MS 900/90
suuntaaja kirjoitti:
Tarkennan tilannettani: Minulla on vesisuihkuvetolaite joka luonnollisesti kiinteä (voi kai verrata akselivetoiseen) ja koneena volvon sisäkone (bensa). Koneen vauhtipyörään on pultattu akselin pätkä. Tämän pätkän ja vetolaitteen laipan väliin olisi tarkoitus löytää ratkaisu. kytkitä/välityksiä EI ole.
Mitä tarkoittaa vakionopeus ja painelaakeri termit???
Eli jos purku autosta otetaan vetoakseli (se jossa on kummassakin päässä nivel) niin käykö tämä suoraan sovitettuna tarkoitukseeni?
Ja toisaalta jos lyhennänä kardaaliakselin kuten yllä kirjoitettu, tällöinhän myös on kaksi niveltä?
Kertokaapa kokemattomalle...Kun kardaaniakselissa käytettävän ristinivelen ensiöpuoli pyörii vakionopeudella ja nivel on nollasta poikkeavassa kulmassa, ei toisiopuoli pyörikään aivan vakionopeudella vaan pyörimisliikkeeseen tulee nivelen nuljahtelusta johtuvaa värinää (sitä enemmän, mitä isompi kulmavirhe nivelellä kompensoidaan).
Vakionopeusnivelen rakenne perustuu kuuliin, jotka pääsevät liikkumaan jyrsityissä urissa siten että nivelen toisiopuoli pyörii aina tarkalleen samalla nopeudella kuin ensiöpuolikin.
Rakenteesta voit löytää kuvia netistä Google-hakusanalla "CV joint", "constant velocity joint" tms. Vaikkapa näin: http://images.google.fi/images?q=CV joint&ie=UTF-8&hl=fi
Painelaakeri on veneen akselistossa se laakeri, joka ottaa vastaan potkurin työntövoiman ja siirtää sen veneen runkoon. Ilman painelaakeria tuo työntövoima kohdistuisi suoraan vaihteeseen ja rasittaisi sen laakereita (joita ei ole suunniteltu ottamaan vastaan suuria akselinsuuntaisia voimia). Vaihteen kautta tuo potkurin työntövoima välittyisi myös moottoriin ja sen kiinnityspisteinä toimiviin kumityynyihin ja rasittaisi näitä kumityynyjä vääränsuuntaisella kuormituksella. - suuntaaja
MS 900/90 kirjoitti:
Kun kardaaniakselissa käytettävän ristinivelen ensiöpuoli pyörii vakionopeudella ja nivel on nollasta poikkeavassa kulmassa, ei toisiopuoli pyörikään aivan vakionopeudella vaan pyörimisliikkeeseen tulee nivelen nuljahtelusta johtuvaa värinää (sitä enemmän, mitä isompi kulmavirhe nivelellä kompensoidaan).
Vakionopeusnivelen rakenne perustuu kuuliin, jotka pääsevät liikkumaan jyrsityissä urissa siten että nivelen toisiopuoli pyörii aina tarkalleen samalla nopeudella kuin ensiöpuolikin.
Rakenteesta voit löytää kuvia netistä Google-hakusanalla "CV joint", "constant velocity joint" tms. Vaikkapa näin: http://images.google.fi/images?q=CV joint&ie=UTF-8&hl=fi
Painelaakeri on veneen akselistossa se laakeri, joka ottaa vastaan potkurin työntövoiman ja siirtää sen veneen runkoon. Ilman painelaakeria tuo työntövoima kohdistuisi suoraan vaihteeseen ja rasittaisi sen laakereita (joita ei ole suunniteltu ottamaan vastaan suuria akselinsuuntaisia voimia). Vaihteen kautta tuo potkurin työntövoima välittyisi myös moottoriin ja sen kiinnityspisteinä toimiviin kumityynyihin ja rasittaisi näitä kumityynyjä vääränsuuntaisella kuormituksella.kiitos selvennyksistä. luulisin että itse vesisuihkuvetolaitteen akseliston laakeroinnissa on tuo työntövoimakysymys huomioitu.
täytyypä lähteäkin mittaamaan laippojeni koot ja sitten marssia autopurkaamolle vetoaksesliden kimppuun etsimään sopivaa. - Toivo
MS 900/90 kirjoitti:
Kun kardaaniakselissa käytettävän ristinivelen ensiöpuoli pyörii vakionopeudella ja nivel on nollasta poikkeavassa kulmassa, ei toisiopuoli pyörikään aivan vakionopeudella vaan pyörimisliikkeeseen tulee nivelen nuljahtelusta johtuvaa värinää (sitä enemmän, mitä isompi kulmavirhe nivelellä kompensoidaan).
Vakionopeusnivelen rakenne perustuu kuuliin, jotka pääsevät liikkumaan jyrsityissä urissa siten että nivelen toisiopuoli pyörii aina tarkalleen samalla nopeudella kuin ensiöpuolikin.
Rakenteesta voit löytää kuvia netistä Google-hakusanalla "CV joint", "constant velocity joint" tms. Vaikkapa näin: http://images.google.fi/images?q=CV joint&ie=UTF-8&hl=fi
Painelaakeri on veneen akselistossa se laakeri, joka ottaa vastaan potkurin työntövoiman ja siirtää sen veneen runkoon. Ilman painelaakeria tuo työntövoima kohdistuisi suoraan vaihteeseen ja rasittaisi sen laakereita (joita ei ole suunniteltu ottamaan vastaan suuria akselinsuuntaisia voimia). Vaihteen kautta tuo potkurin työntövoima välittyisi myös moottoriin ja sen kiinnityspisteinä toimiviin kumityynyihin ja rasittaisi näitä kumityynyjä vääränsuuntaisella kuormituksella.Merikytkimessä on yleensä painelaakeri, jos ei käytetä niveltä ei tarvita erillistä painelaakeriakaan.Kumityynyjen pitää silloin luonnollisesti kestää moottorin työntövoima. Nivel ei kestä työntövoimaa ja sen takia tarvitaan erillinen painelaakeri. Tällöin voi käyttää myös pehmeäpiä kumityynyjä.
- MS 900/90
Toivo kirjoitti:
Merikytkimessä on yleensä painelaakeri, jos ei käytetä niveltä ei tarvita erillistä painelaakeriakaan.Kumityynyjen pitää silloin luonnollisesti kestää moottorin työntövoima. Nivel ei kestä työntövoimaa ja sen takia tarvitaan erillinen painelaakeri. Tällöin voi käyttää myös pehmeäpiä kumityynyjä.
Kahdessa tähänastisessa veneessäni on ollut molemmissa sekä nivelyksikkö että painelaakeri. Hairahduin järkeilyissäni arvelemaan, että merivaihdekin vaatii akselin tuentaa erillisen painelaakerin avulla.
Nytpähän olen tuon verran viisaampi minäkin. - arskaw
suuntaaja kirjoitti:
Tarkennan tilannettani: Minulla on vesisuihkuvetolaite joka luonnollisesti kiinteä (voi kai verrata akselivetoiseen) ja koneena volvon sisäkone (bensa). Koneen vauhtipyörään on pultattu akselin pätkä. Tämän pätkän ja vetolaitteen laipan väliin olisi tarkoitus löytää ratkaisu. kytkitä/välityksiä EI ole.
Mitä tarkoittaa vakionopeus ja painelaakeri termit???
Eli jos purku autosta otetaan vetoakseli (se jossa on kummassakin päässä nivel) niin käykö tämä suoraan sovitettuna tarkoitukseeni?
Ja toisaalta jos lyhennänä kardaaliakselin kuten yllä kirjoitettu, tällöinhän myös on kaksi niveltä?
Kertokaapa kokemattomalle...hitusenkin osaat itse värkätä ja selvität vetoakselin alkuperän saat varaosaliikkeestä uudet nivelosat,vaihdat nivelet ja uudenveroinen vetopaketti odottaa ajoa.vesisuihkuun et tosiaan tarvitse painelaakeria ja laipatkin saat sorvattua jossain sorvaamossa joten rohkeasti hommiin.
- jet boat
arskaw kirjoitti:
hitusenkin osaat itse värkätä ja selvität vetoakselin alkuperän saat varaosaliikkeestä uudet nivelosat,vaihdat nivelet ja uudenveroinen vetopaketti odottaa ajoa.vesisuihkuun et tosiaan tarvitse painelaakeria ja laipatkin saat sorvattua jossain sorvaamossa joten rohkeasti hommiin.
eli voiko kyseisen paketin liittää pelkällä auton vatoakselilla?itsellä on moottorikelkan kone ja piaggio jetti nopeakulkuisessa veneessä?mietin vaan että saako vetoakselia pultattua niin tarkkaan kohdilleen että tärinää ei esiinny?
MS 900/90 kirjoitti:
Kahdessa tähänastisessa veneessäni on ollut molemmissa sekä nivelyksikkö että painelaakeri. Hairahduin järkeilyissäni arvelemaan, että merivaihdekin vaatii akselin tuentaa erillisen painelaakerin avulla.
Nytpähän olen tuon verran viisaampi minäkin.Painelaakeri potkurinakselilla on aina tarpeen käytettäessä nivelyksikköä, perusuipa se ristikkoon tai kuulaniveleen. Muutenhan alseli työntyisi potkurin voimasta milloin eteen milloin taakse ja yksikkö heittäisi mutkia. Lisäksi akseli täytyy keskittää vannasputkeen (sillä painelaakerilla), nivelyksikkö ei sitä tee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056