Eli minua kiinostaisi tietää etanolin ja 95:n ero?
Kun noilla etanoli autoilla voi ajaa myös 95:lla.
Mitä tapahtuu jos laitan etanolia normaaliin autoon, joka on tarkoitettu käytettäväksi 95:lla?
Olisi huomattava säästö polttoaine kuluissa, jos voisi ajaa etanolilla.
Osaako joku kertoa eron
6
1753
Vastaukset
- Kasper
aineilla ei ole mitään samaa, TÄYSIN eri litkuja, kumpikin palaa, mutta siinä ainoa yhteinen ominaisuus.
- Ilkka80
Palaako ne molemmat samalla lailla vai hajoaako tavallisen auton moottori, jos tankkaan etanolia?
- tunk
Ilkka80 kirjoitti:
Palaako ne molemmat samalla lailla vai hajoaako tavallisen auton moottori, jos tankkaan etanolia?
Ainakin etanolin käyttö ajoneuvoissa on verottajan mielestä polttoaineverojen kiertämistä, polttoaineessa sitä saa käyttää max. 5% tilavuudesta tms ilman ylimääräisiä veroja. Kiinnijäädessä mätkyt varmaankin samat kuin polttoöljyllä ajeltaessa.
Vähintäänkin pientä säätöä taitaa kone vaatia jos etanolilla meinaa ajella, syttymis- ja puristussuhteet ja lämpöarvot ovat etanolilla aivan erilaiset muihin nesteisiin verrattuna.
Katalysaattori ja uudemmissa ajoneuvoissa ruiskut ym. saattavat poksahtaa kauniisti.
Eipä toimi allekirjoittaneen (bensa)retkikeitinkään etanolilla. - tunk
tunk kirjoitti:
Ainakin etanolin käyttö ajoneuvoissa on verottajan mielestä polttoaineverojen kiertämistä, polttoaineessa sitä saa käyttää max. 5% tilavuudesta tms ilman ylimääräisiä veroja. Kiinnijäädessä mätkyt varmaankin samat kuin polttoöljyllä ajeltaessa.
Vähintäänkin pientä säätöä taitaa kone vaatia jos etanolilla meinaa ajella, syttymis- ja puristussuhteet ja lämpöarvot ovat etanolilla aivan erilaiset muihin nesteisiin verrattuna.
Katalysaattori ja uudemmissa ajoneuvoissa ruiskut ym. saattavat poksahtaa kauniisti.
Eipä toimi allekirjoittaneen (bensa)retkikeitinkään etanolilla.Korjasi monta asiavirhettä ja harhaluuloa ..
http://www.motiva.fi/fi/yjay/kuljetusala/polttoainevaihtoehdot/alkoholit.html
- Keemikko
Etanoli eli "tavallinen alkoholi", C2H5OH, on toiseksi yksinkertainen alkoholi, maailman yleisin nautintoaine ja sitä voidaan valmistaa bioteknisesti käymisprosessilla mistä tahansa käymiskelpoisista hiilihydraateista tai eteenistä katalyyttisesti vettä liittämällä. Etanoli palaa sinertävällä liekillä hyvin puhtaasti vedeksi ja hiilidioksidiksi. Etanolilla on hyvä happitase, sillä sen molekyyli sisältää jo valmiiksi happea.
95-oktaaninen bensiini puolestaan on 4-12 hiiliatomia sisältävien hiilivetyjen seos, jossa on mukana myös muita aineita nakutukseneston ja palamista parantavia aineita. Bensiini on tähän asti hintansa vuoksi ollut numero 1 polttoainevaihtoehto ottomoottoreissa.
Etanoli soveltuu kuitenkin erinomaisesti moottoripolttoaineeksi - 96-prosenttisen etanolin (atseotrooppiseoksen) oktaaniluku on noin 108. Tavallista polttomoottoria voi siksi melko huoletta käyttää etanolilla, ja isoimmat ongelmat liittyvät polttoainejärjestelmään: etanoli haurastuttaa joitakin muovi- ja kumilaatuja. Useimmissa tällä hetkellä markkinoilla olevissa bensiiniautoissa on etanolivalmius. Toinen ongelma on se, että etanolin leimahduspiste on alhaisempi kuin bensiinillä. Siksi talvella etanoliautoilla on usein käynnistysvaikeuksia. Tämän vuoksi USA:ssa etanoliautoilijat (siellä kotipolttoisen käyttö autonpolttoaineena on pelkkä ilmoituskysymys ATF:lle) käyttävät kaksipolttoainejärjestelmää talvisin: auto käynnistetään bensiinillä, ja koneen lämmettyä vaihdetaan etanoliin.
Etanolin lämpöarvo on hieman huonompi kuin bensiinin, joten polttoainekulutus per 100 km nousee noin 15%. Vastapainona pakokaasut ovat puhtaampia ja päästöt vähäisempiä kuin bensiinillä.
Ruotsissa on laajalti käytössä E85-polttoaine. Tässä seoksessa on 85% etanolia ja 15% bensiiniä, ja sitä voi käyttää suoraan polttoaineena.
Mitä tapahtuu, jos laitat etanolia normaaliin autoon, joka on tarkoitettu käytettäväksi 95:lla? Varmuudella kone käy isommilla kierroksilla ja kuumempana kuin bensiinillä, mutta todennäköisesti myös puhtaammin ja tasaisemmin. Talvisaikaan voit, ilman lohkolämmitintä, odottaa käynnistysvaikeuksia. Ja verottaja ei oikein tykkää - sen mielestä autojen on pakko käyttää bensiiniä, jotta siitä voitaisiin kantaa veroa ja jotta autot saastuttaisivat, jotta saasteesta voitaisiin omalta osaltaan kantaa veroa. Melkoinen catch-22 -tilanne siis. - Eenug
Ei ehkä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa903376Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3412969Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911596Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2421384Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621302Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 791017
- 741010
- 117980
- 72934