kysymyksiä!

shettisfani01

1. Voiko 2-v shettiksellä ratsastaa?
2. Voiko autotalliin pistää shettiksen?
3. Voiko shettis hypätä itsetehtyjä esteitä?
4. Saanko hyvän ponin alle tonnilla?
5. Kannattaako minun ostaa shettis, kun olen 12v, n. 140cm ja painan n. 30kg?
Nopeita vastauksia, kiitos!!!

9

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shettisfani01

      Nii ja plus sitte:
      6. Paljonko kengitys shettikseltä suunnilleen maksaa kerralta?
      7. Paljonko shettiksen ruuat maksavat kuussa?

    • mörrinkäinen

      1. Ei ratsastusta alle 4-vuotiaalla shettiksellä!
      2. Autotallista voi toki tehdä tallin, mutta autoa siellä ei sitten pidetä. Tallissa on joko auto tai hevonen, mutta ei molempia.
      3. Mikä tahansa hevonen voi hypätä itse tehtyjä esteitä. Ei sitä mikään estä, kunhan esteet ovat turvallisia käyttää.
      4. Saattaa saada tai sitten ei. Olen nähnyt hyvä sukuisia shetuvarsoja (vuoden vanhoja) myytävän tonnilla, joten jos alle sen löytää aikuisen, hyvän ponin, sitä voi pitää lottovoittona. Luulisin... En ole asiantuntija.
      5. Jos haluat rastastaa, niin ei taatusti kannata. Shettis jää muutaman vuoden sisällä pieneksi. Jos taas olet kiinnostunut ajohommista, näyttelyistä tai esim poniagilitystä, niin sitten on eri asia. Mutta kuten sanottu, jos haluat ratsastaa, niin sitten ei todellakaan kannata.

      6 ja 7, en osaa sanoa. Vähemmän kuin hevosilla, otaksun, koska useimmat eivät pidä kenkiä shetuilla mikä pienentää sepän laskua. Ruokakulut taas riippuvat siitä, mitä kaikkea kuuluu tallimaksuun ja mitä ylimääräistä ponille haluaa syöttää. Shetu tulee kuitenkin vähällä toimeen, joten jos ajatellaan suolakiveä ja kivennäisiä, niin niistä tuskin tulee montaa kymppiä kuukautta kohti.

    • shettis fani01

      Kiitos paljon!! Minun ei siis kannata shettistä ostaa, sillä ratsastusta vain ajattelin.....jonkun vähän isomman pollen siis hankin::)!

    • mörrinkäinen

      Jos haluat ponin jolla voit ratsastaa vielä aikuisenakin, etsi väh. 140cm ponia. Se voi tuntua isolta nyt, kun sen säkä on oman päälakesi korkeudella, mutta olet siinä iässä että kasvat vielä nopeasti joten se tunne ei kestä kauaa. On parempi ostaa hiukan iso ratsu joka on sopiva sitten myöhemminkin, kuin sellainen joka on ostohetkellä sopiva mutta jää vähän ajan kuluttua liian pieneksi.

      Muistathan myös, että hevonen vaatii vanhemmiltasi yhtä paljon sitoutumista kuin sinultakin? Hehän sen kulut joutuvat maksamaan. Kotitallissa hevosen pitäminen ei paljoakaan maksa, mutta jos sen joutuu viemään toiselle tallille, siihen uppoaa useita tuhansia euroja vuodessa. Suosittelen myös ratsastustunteja vaikka et kisoihin tähtäisikään. Valmennukset tekevät hyvää harrasteratsukoillekin.

    • shettisfani 01

      Joo olenkin harrastanut ratsastusta aivan pienestä pitäen ja valmennuksessa käyn ainakin kolmatta vuotta nyt. Kotiin sen oman ponin haluaisin ja tiedän että vanhempienkin pitää osallistua siihen ponin hoitamiseen. Tämä on vasta suunnittelua, että emme sitä ponia aivan vielä ole hankkimassa. Kiitos vastauksistasi :)!

    • mörrinkäinen

      Eipä kestä! Onnea!

    • asd6

      1. Voiko 2-v shettiksellä ratsastaa?
      2. Voiko autotalliin pistää shettiksen?
      3. Voiko shettis hypätä itsetehtyjä esteitä?
      4. Saanko hyvän ponin alle tonnilla?
      5. Kannattaako minun ostaa shettis, kun olen 12v, n. 140cm ja painan n. 30kg?
      6. Paljonko kengitys shettikseltä suunnilleen maksaa kerralta?
      7. Paljonko shettiksen ruuat maksavat kuussa?

      VASTAUKSET:

      1.ei voi.
      2.riippuu autotallista - siellä saa olla joko hevonen tai auto - ei molempia.
      3.voi hypätä, jos hevonen/poni on totutettu esteisiin :)
      4.riippuu paljon ja monesta asiasta - voit saada, mutta helppoa se ei ole :)
      5.ei - se jää sulle pieneksi tosi pian.
      6.riippuu kengittäjästä.
      7.en osaa sanoa.

    • Järki hoi

      Ehkä ei oo aika shettikselle jos tollasia kyselet.... ja hevosella pitää olla oma talli, jossa on kaikki puitteet kohallaan. Miten aattelit sijoittaa autotalliin ponin? Karsina? Varusteiden, ruokien, ym. säilytys?

    • ponskun omistaja

      Shetun kengitys maksaa suunnileen45e kerta

      Ruuat kuussa noin 50e heinät,kaurat,kivennäiset

      omistan oman shettiksen eli hinnat suurinpiirtein tota luokkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      302
      3508
    2. 204
      2971
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      235
      2015
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1435
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1324
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe