Tukevatko perus- ja aineopinnot sisäänpääsyä?

Kova hinku psykaan

Haluaisin kysyä mielipidettänne siitä, kannattaako minun (psykologian valintakoetta ajatellen) käydä psykologian perus- ja aineopinnot avoimessa yliopistossa, vai keskittyä vain ja ainoastaan valintakoekirjallisuuteen ja (keväällä) artikkeleihin? Olen hakemassa Helsingin yliopistoon.

Jos joku on teistä käynyt nuo kurssit, kuinka paljon ne ovat ylipäätään auttaneet valintakokeessa?

Lisäksi, ehtiikö perus- ja aineopinnot käydä yhden lukuvuoden aikana?

4

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpper

      En itse opiskele psykologiaa vaan hallintotieteitä, mutta samat neuvot pätevät alalla kuin alalla.
      Perus- ja aineopintoja kannattaa suorittaa avoimessa yo:ssa jos se vain sinulle on mahdollista, koska yleensä näillä kursseilla käydään läpi kaikkea oppiaineeseen liittyviä perusasioita ja teorioita, jonka päälle aletaan syventävässä vaiheessa keräämään tietoa. Joten suosittelen erittäin lämpimästi. Yleensä myös pääsykokeissa kysytty kirjallisuus käsittelee jotakin perus/aineopintojen aiheista joten kurssien suorittamisesta on
      A) hyötyä pääsykokeisiin lukemisen kannalta (pääset hyvin vuodessa jyvälle akateemisista teksteistä ja saat paljon käytännöllistä tietoa pelkästään siitä mitä ja miten kannattaa lukea että opinnoissa menestyy)
      B) saat kaikki suoritetut opinnot hyväksiluettua myöhemmin tutkinnossasi kun pääset sisään, joten olet saanut etumatkaa kanssaopiskelijoihisi!

      Kursseja kannattaa ottaa painotetusti syyslukukaudeksi, koska keväällä sinun kannattaa säästää voimia pääsykoekirjallisuuteen. 60 opintopistettä on opiskelijoilla tavoitepistemäärä vuodessa, mutta se on sinusta kiinni kuinka paljon pystyt suorittamaan. Kuuntelemalla itseäsi ja kovalla motivaatiolla mikä tahansa on mahdollista, mutta muista että keväällä kaikki vasta ratkaistaan!
      Kovasti tsemppiä sinulle opintoihisi! :)

      • Kova hinku psykaan

        Kiitos paljon vastauksesta! :) Ajattelin ottaa syksylle ainakin perusopinnot avoimessa (25 op) ja kevään keskittyä valintakokeeseen. Jos ovet eivät jostain syystä aukene myöskään ensi keväänä, voin jatkaa avoimessa aineopinnoilla (35 op).


      • ...
        Kova hinku psykaan kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta! :) Ajattelin ottaa syksylle ainakin perusopinnot avoimessa (25 op) ja kevään keskittyä valintakokeeseen. Jos ovet eivät jostain syystä aukene myöskään ensi keväänä, voin jatkaa avoimessa aineopinnoilla (35 op).

        Ota huomioon, että Avoimen tentit jatkuvat keväälle saakka, useimmiten syksylle.. Kevätkaudella Avoimessa opiskeleminen on suoraan pois sun valintakokeeseen lukemisesta, ellet sitten järjestä aikaa molemmille..


    • psykologi vastaa...

      Itse painottaisin pääsykokeisiin valmentautumista etenkin kevätlukukaudella. Jos mahdollista, psykologiaan valmentautumisessa kannattaa tehdä tilastotieteen avoimen yliopiston peruskurssi, mahdollisesti, jos aikaa on, myös jatkokurssi.

      Käsittääkseni nykyään psykologian pääsykokeissa painottuu jopa entistäkin enemmän tilastomatematiikka sekä loogisen päättelyn ja -ongelmanratkaisun taidot. Kannattaa tutustua aiempien vuosien pääsykokeisiin. Ainakin yli 10 vuotta sitten, kun itse hain psykaan, niitä sai tilattua yliopistolta maksua vastaan. Omassa pääsykokeessani (vuosituhannen vaihteessa) oli noin 1/3 tilastomatematiikkaa, 1/3 kognitiiviseen psykologiaan liittyviä esseekysymyksiä (muistaakseni 2 kpl) ja 1/3 oli loogisen päättelyn tehtäviä. Ainakin tuolloin aiemmista psykologian perus/aineopinnoista ei mielestäni olisi ollut hirveän paljon hyötyä... Mutta ei avoimessa yliopistossa opiskelusta ainakaan haittaa ole, ja tosiaan voit myöhemmin hyväksilukea ne opintoihisi.

      Itse en käynyt valmennuskurssia, mutta omatoiminen ahkera tilastotieteen opiskelu ja laskujen laskeminen aukaisi ovet Helsingin yliopiston psykan laitokselle. Silti, jos rahaa on (minulle ei ollut), voisin kuvitella, että hyvästä valmennuskurssista on myös hyötyä psykologian haun kannalta.

      Ei muuta kuin opiskelun iloa sinulle, toivottavasti pääset keväällä opiskelemaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe