Elilaiset lapselle häpeää aiheuttavat sairaudet

2+1=3

Hei!

F98.1 Ei elimellinen tuhriminen

Olen 39v mies nyt joka on lapsena kärsinyt kyseisestä sairaudesta. Jatkui hyvin pahana lähes yläasteelle asti ja lievemmässä muodossa vielä lähelle täysikäisyyttä.
Ja pahalla siis tarkoitan että koulussa tunnilla monesti istuttiin paskat housussa. Päivästä toiseen, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen.

En tiedä miten harvinainen tai yleinen tämä sairaus on, mutta omalla kohdallani kaikki nykyiset ongelmat masennus jne todennäköisesti juontaa juurensa tuohon.

Vai miltä kuulostaa elää noin 30v häpeässä asian kanssa ja jatkuvasti pelätä että uudet ihmiset joihin tutustut saavat tietää että olet ollu housuihin paskoja.
Omassa mielessä kun on vaan tunne että ei sellaista kukaan muu tee.
Hyvin nuorena koko asiaa ei edes osannut hävetä, mutta sitten kun vuosia tuli lisää niin alkoi ymmärtää että ei ole normaalia. Ja mukaan tuli häpeä.

Itselleni selvisi että kyseessä on sairaus vasta kun nää pari mimmiä päätti huvikseen kokeilla että miltä tuntuu bussimatka kun samalla paskoo housuihin.
Itse tekoa en mitenkään arvosta mutta jonkun lehen artikkelissa oli VIITE diagnoosiin.

Jos minulle olisi aikoinaan kerrottu että en minä ole mitenkään erilainen että minulla vain on/on ollut sairaus joka kyseisen asian aiheuttaa, niin minun viimeiset 30v olisi voinu olla erilaisia.

Eli vanhemmat. Pitäkää huoli että lapsenne SAA tietää ja YMMÄRTÄÄ että hänessä ei ole vikaa, että hänen ei tarvitse hävetä mitään jos on tai on ollut joku kiusallinen ja häpeää aiheuttava sairaus. Ja muistakaa aina välillä ottaa asia esille myöhemminkin. Jos 9v:lle on asiasta kerrottu joskus, niin voi olla että ei hän enää 16v muista.
Minä en tiedä onko minulle aikoinaan asiasta kerrottu, jos on niin en sitä ainakaan muista. Sairaalassa sun muualla kyllä asian takia juostiin paljonkin. Enkä toki voi edes tietää että onko kyseistä diagnoosia ollut vielä 70-80 luvun vaihteessa olemassa.

0

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
        Sinkut
        360
        3768
      2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
        Maailman menoa
        246
        3066
      3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
        Maailman menoa
        67
        2513
      4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
        Maailman menoa
        179
        1559
      5. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
        Helsinki
        3
        1547
      6. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
        MTV3
        24
        1514
      7. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
        Kotimaiset julkkisjuorut
        64
        1470
      8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
        Kotimaiset julkkisjuorut
        14
        1065
      9. 61
        1022
      10. 94
        978
      Aihe