Oma poni/hevonen?

Zarie

Tiiän et tuiki tuntemattomien on vähän hankala tälläsistä asoista mielipidettään kertoa, muttahaluaisin silti mieleipiteenne, koska osa tutuistani sanoo että en olis valmis hevoseen, ja osa taas sanoo että olisin.
Olen 12v 160cm pitkä (kasvan vielä n.10cm) ja painan noin 45kg. Olen ratsastanut n. 6 vuotta, koko sen ajan säännöllisesti, 3 ekaa vuotta kerran viikossa, ja nyt 3 vuotta kaksi kertaa viikossa, koulussa olen He B-A tasoinen, Re 70-80cm ja yksittäisenä esteenä jotain 90cm, osaan varustaa, loimittaa, lastata kuljetusautoon, ruokkia, tunnistaa yleisimpiä sairauksia ja sellaista yksinkertaista ensiapua ja kaikkea tälläistä normi tallipuuhaa... hevonen tulisi, jos tulisi luultavasti meille kotiin, en hoitaisi hevosta yksin, koska äitini on myös kiinnostunut hevosista, joten hän voiso auttaa, ja jos itse en ehdi hän voisi myös silloin tällöin ratsastaa hevosen, koska hän ei ole kun 8cm pidempi kuin minä ja 15kg oainavampi kuin minä, varaa meillä olisi. Mitä luulette, pärjäisinkö? Entä pärjäisikö hevonen/poni jos sillä olisi seurana lehmiä? Ja jos hepan hankkisin, minkä kokoinen ja rotuinen olisi sopiva, sillointällöin myös kisaisin?

6

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine

      Jos äidillä ei oo kokemusta omasta hevosesta, viekää hevonen ehdottomasti täysihoitotallille ainakin alkuun. Oman hevosen kanssa tulee aina uusia asioita ja tällöin on tärkeää että on muita auttamassa.

      Jos hevosen viet kotiin, tarvitsette vähintään kaksi hevosta ja tallin näille. Ensi vuoden alusta tulee uudet määräykset, mm. karsinan kokoon ja tallin korkeuteen, joten välttämättä mikään navetta tai autotalli ei täytä vaatimuksia. Usein ne on liian matalia.
      Lisäksi tarvitaan hevosille tarha ja jokin kenttä missä ratsastaa. Maastossakin voi toki mennä, mutta harvassa paikassa on niin hyvät maastot että maastossa voisi täyspainoisesti hevosen liikuttaa.
      Kentän rakentaminen on kallis projekti.


      Hevosta ostaessa ratsastustaito ei ole oleellinen vaan tärkeämpää on se hevosen hoito.
      Ja hoidossa tarkoitan että nimen omaan TIETÄÄ miksi hvosella käytetään mitäkin varustetta tai syötetään tiettyä ruokaa.

      Kuka tahansa osaa ruokkia hevosen ohjeen mukaan ja täysin aloittelijakin saa pienellä opastuksella varusteet hepan päälle. Ne ei siis ole mitään mainitsemisen arvoisia taitoja.
      Tärkeämpää on, että tiedät miksi hevoselle syötetään mitäkin ruokaa, osaat miettiä onko ruokinta sopiva suhteessa liikuntaan, tiedät millainen on sopiva satula, osaat sovittaa suitset jne...


      Sekään ei ole niin oleellista tunnistatko jotain yksittäisiä sairauksia. Paljon tärkeämpää on tunnistaa onko hevonen yleisesti ottaen terve vai sairas. Sairaudet voi oireilla niin monella tavalla, että ne harvoin on täsmälleen sellaisia kuin heppakirjassa kuvaillaan.
      Siksi tärkeämpää on vaan tunnistaa että hevonen ei ole kunnossa ja osata arvioida koska pitäisi kutsua eläinlääkäri.



      Jos taitosi tosiaan on nuo mitä kuvailit, viekää hevonen ehdottomasti sinne täysihoitotalliin.

    • mörrinkäinen

      Noilla taidoilla ei todellakaan tarvi olla mikään täyshoitotalli, mutta joku talli olisi kyllä hyvä juuri siksi, että ensimmäisen oman kanssa tulee aina ongelmia ja silloin on hyvä olla apua saatavilla.

      Hevonen pärjää mainiosti yksinkin, siis ilman muita hevosia. Täällä foorumilla on useampikin kertonut omakohtaisia kokemuksia siitä miten yksin asuva hevonen on viety hoitotallille (missä on muitakin hevosia) esim ulkomaanmatkan takia, ja se on karannut sieltä kotiin missä on yksin. Voi olla että siihenkin on joku laki tulossa, mutta yleisellä tasolla se on niitä lakeja joita ei mitenkään pysty valvomaan täysipainoisesti. Tarkoitus ei tällä ole yllyttää lakia rikkomaan, mutta totesinpahan kylmän tosiasian.

      Olen eri mieltä myös sairauksien tunnistamisessa.Toki on tärkeintä huomata jos hevosessa on jokin vialla, mutta ainakin itse pidän kyllä tärkeänä sitäkin, että osaa tunnistaa mistä on kysymys. Ensinnäkin esim ähkyn voi yleensä parantaa kotikonsteilla jos sen tunnistaa ajoissa. Ja jos sitten tilanne ajautuu siiihen pisteeseen että lääkäriä tarvitaan, on hyvä osata kertoa jo soittaessa mitä on tekeillä. Toki hevoset oirehtivat hieman eri tavoilla kuten ihmisetkin, mutta ei niissä NIIN suuria eroja ole.

      Kaiken kaikkiaan minusta aloittaja olisi valmis omaan hevoseen, mutta kuten sanottu, jollekin yleiselle tallille missä apua saa heti kun sitä tarvitsee. Itse en suosittelisi täyshoitotallia muutenkaan, koska siellä talli tekee puolet hevosen hoidosta jolloin hevosen omistaja itse ei opi "mitään". Jos haluaa oppia hoitamaan täysipainoisesti itse, joku muu kuin täyshoitotalli olisi parempi. Mutta makuasia, tämä nyt vain on minun mielipiteeni.

      • Zarie

        Kiitos mielipiteistä:) äiti on siis ratsastanut/hevostellut koko ikänsä, vaikka omaa hevosta ei löydy


      • Zarie
        Zarie kirjoitti:

        Kiitos mielipiteistä:) äiti on siis ratsastanut/hevostellut koko ikänsä, vaikka omaa hevosta ei löydy

        Ja katherine, kun sanoit tuossa lopussa "Jos taitosi tosiaan on nuo mitä kuvailit, viekää hevonen ehdottomasti sinne täysihoitotalliin." Se kohta jäi vähän aukolliseksi, jos osaisit millään selventää nii olisi kiva


    • katherine

      Tarkoitin sitä, että jo enimmäisenä aloitit puhumaan ratsastuskokemuksesta.

      Ratsastuskokemus on se vähiten tärkein asia. Hevosen voi liikuttaa monella tavalla ja oman hevosen kanssa ratsastuksessa kehittyy tosi nopeasti. Jotenkin kun ratsastuksesta puhutaan ekana, tulee sellainen kuva että pidät ratsastusta tärkeimpänä asiana, vaikka se ei todellakaan sitä ole.

      Se, että listaa "osaan varustaa, ruokkia, loimittaa..." antaa myös minusta aika kokemattoman kuvan. Yhtään kokeneempi tietää, että tosiaan kuka tahansa osaa vaikka loimen laittaa hevoselle selkään tai kipata ruuat ruokakuppiin vaikka ei olisi mitään hevoskokemusta (jopa minun isä osaa sen, vaikka ei ole eläessään hevosista erityisemmin ollut kiinnostunut...).

      Kuten sanoin, tärkeämpää on se, että osaat miettiä mitä varusteita hevonen tarvitsee, osaat katsoa oikean koon, pystyt arvioimaan mitä loimia tarvitaan, osaat suunnitella ruokintaa jne...


      En siis tietenkään tiedä, minkä tasoinen oikeasti olet, mutta tuon tekstin perusteella sain melko kokemattoman kuvan sinusta.

      Tietysti koska äitisi on myös hevosihmisiä, kyllä te varmasti kaksistaan pärjäätte :)


      Ja siis kyllä jotkut hevoset pärjäävät yksinkin. Mutta tämmöiset hevoset on varsin harvassa, varsinkin jos etsii jotain kokeneempaa ratsuhevosta (eikä jotain tallin perällä asunutta puskapollea). Jos ostaa aikuisen hevosen, joka on ikänsä elänyt isossa talllissa, on todella suuri riski että hevonen ei pärjääkän yksin. Tällöin ollaankin äkkiä pulassa, kun pihassa seisoo stressin takia vatsahaavan saanut hermostunut polle eikä tallipaikkaa muualta saa ihan heti. Puhumattakaan siitä että ollaan jo isolla rahalla rakennettu oma talli pihalle.


      Ensimmäista hevosta en ottaisi omaan pihaan jo senkään takia, että jos sitten huomaakin, ettei hevosta jaksa, on mennyt rahaa aika paljon hukkaan kun on se oma talli, kenttä yms. rakennettu pihaan.

      Kun hevonen on täysihoitotallilla, saa turvallisesti harjoiteltua hevosen omistusta. Jos kaikki sujuu hyvin, voi hyvillä mielin tuoda hevosen kotiinkin.

    • mörrinkäinen

      Tuossa on perää, mutta toisaalta taas... Se, että listaa asioita mitä osaa, kertoo lukijoille tarkemmin kirjoittajan osaamista jutuista kuin esim yksinkertainen "osaan perushoidon", mikä voi tarkoittaa suunnilleen mitä tahansa pelkästä harjaamisesta siihen että oikeasti osaa sen mitä tarvitseekin. Perushoidon käsite on niin venyvä, että ainakin minusta on hyvä jos sitä tarkentaa, siitäkin huolimatta, että kokeneet hevosihmiset pitävät tiettyjä asioita itsestäänselvyytenä. Näillä sivustoilla on useinkin mainittu, että joku osaa perushoidon, ja sitten vastaajat kyselevät pitkä tovin, osaako aloittaja myös sitä ja tätä ja vielä tuotakin.

      Mutta vastatakseni aloittajan kysymykseen jonka sekä minä että Katherine olemme näköjään onnistuneet sivuuttamaan, niin n. 150cm heppa olisi sopivan kokoinen. Ponia ei kannata ottaa, jäisi pieneksi. Rotua en osaa sanoa, kun hyviä hevosia on oikeastaan kaikissa roduissa. Mutta kun kerran tavoitteena olisi ainakin osittainen kilpahevonen, niin kannattaa etsiskellä ratsurotuista hevosta. Niiden rakenne sopii ratsun tehtäviin paremmin kuin ravirotuisten. Kannattaa yksinkertaisesti selailla myynti-ilmoituksia ja etsiskellä sellaista hevosta minkä kuvaus kuulostaa sopivalta omiin tarkoituksiinne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe