parvekekasvattajalle ilmaista satoa?

kiitos vinkeistä

En ole koskaan kasvattanut mitään lukuunottamatta kasvia, jonka teini-iässä tapoin kai kuivuuteen. Nyt asunnossani on parveke ja rahatilanne on heikko. Olisi siis mukavaa kasvattaa jotain ainakin ensi kesänä, jotta kaikkea suuhun menevää ei tarvitsisi kaupasta ostaa. Onko kasvien kasvattaminen oikeasti halpaa vai tehdäänkö sitä harrastamisen vuoksi? Kaupasta ostettujen ruokakasvien (chili ainakin tuli mieleen) siemenet olisivat ilmaisia ja esimerkiksi muovisia rypäle- tai kirsikkatomaattirasioita voi kuulemma käyttää taimien kasvattamiseen. Mutta entäpä multa? Tarvitaanko ruukku ts. pitääkö ne taimet siirtää muovirasiasta isompaan astiaan? Miten selviäisin ilmaiseksi tai mahdollisimman halvalla? Riskinä kun on epäonnistuminen, ja haluaisin välttää rahanmenon. Kasvienkin olisi hyvä olla sellaisia, ettei täysin tumpelokaan onnistu mokaamaan.

9

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edullinen harrastus

      Edullisinta vesiviljely.Vain siemenet,vesi (ja lannoite) maksaa.Vihanneskrassilla voi aloittaa.Tai kokeilla ituja,esim.sinimailanen helppoa kasvattaa.Tarvitset vain lasipurkin,palan harsoa,kumilenkin ja vettä,googlettamalla löytyy ohje.Tai auringonkukan ja herneen versot.Hieman multaa,purkki(käy vaikka jauhelihan muovialusta pestynä) ja vettä.Näitä kaikkia voit viljellä jo aikaisin keväällä sisällä,eikä tarvitse lannoittaa,kun syödään niin alkuvaiheessa kasvua.

      Salaattikin helppo,mutta tarvitsee syvemmän astian ja multaakin reilummin.Jos ostat salaattia kaupasta,älä leikkaa aivan juurta myöten,kun juuripaakun istuttaa multaan,alkaa salaatti kasvamaan uutta lehteä.

      Multaa saa halvimmillaan ehkä 2 euroa 10 litraa ja sillä kyllä kasvattaa monet salaatit.Siemeniä saa halpakaupoista 5 pussia parilla eurolla.Jos salaatti maksaa euron ruukku,niin kyllähän se edulliseksi tulee.Ruohosipulikin on helppo purkissa kasvattaa.

      Kaikki törpöt ja purkit käy,maitopurkkikin kestää aika hyvin.Pohjaan vain reiät,ettei vesi seiso.Alle voi laittaa sellaisen jauhelihan alla tulevan muovikaukalon,niin ei vesi tule lattialle ja voi myös varastoon antaa vettä,jos on muutaman päivän poissa.

      Sitten syksyllä multa talteen muovipussiin ja seuraavana kesänä voit laittaa siihen vaikka perunan kasvamaan,mutta tarvitsee sitten hieman lannoitusta.Sekin hoituu vaikkapa lisäämällä ruohosilppua mullan sekaan.

    • poltinkarva

      Ei kaikki törpöt ja purkit käy kasvien kasvattamiseen, vaikka joku törppö täällä niin kirjoittaakin. Istutusastioiden pitää olla valoa läpäisemättömiä. Latvus valoon ja juuret tykkäävät pimeästä.

      • Pönttö&sankko

        Sanomalehteä siivu purkin sisään,niin eipä päivä paista.Lehtilaatikosta saa ihan ilmaiseksi.


      • Pioni

        Tämä törppö on vuosia kasvattanut tomaatteja kymmenen litran lähdevesi kanistereissa. Niissä kaupan kirkkaissa muovipäniköissä. Niitä tulee paljon kun olen allergisoitunut putkiveden käsittelykemikaaleille ja ostamme juomaveden kaupasta. Hyvin tomaatit kasvavat, mutta multatila on niukka lähes puolitoistametrisille runkotomaateille - niitäkin on silti - mutta pienemmät lajikkeet menestyvät täydellisesti.

        Olen esikasvattanut kaikki kasvihuoneessa ja hallojen mentyä siirsin ne talon seinustalle etelän puolelle. Nyt on tulossa huippuhyvä sato. Erikoisesti Moneymaker on kasvattanut aivan valtavat tomaattitertut, joita olen joutunut tukemaan.
        Eli törpöllle käy törppö kuin törppö :) .
        Eikä niihin tullut tautejakaan, vaikka yhdessä perunoiden kanssa esikasvatin.


      • Obladii obladaa
        Pioni kirjoitti:

        Tämä törppö on vuosia kasvattanut tomaatteja kymmenen litran lähdevesi kanistereissa. Niissä kaupan kirkkaissa muovipäniköissä. Niitä tulee paljon kun olen allergisoitunut putkiveden käsittelykemikaaleille ja ostamme juomaveden kaupasta. Hyvin tomaatit kasvavat, mutta multatila on niukka lähes puolitoistametrisille runkotomaateille - niitäkin on silti - mutta pienemmät lajikkeet menestyvät täydellisesti.

        Olen esikasvattanut kaikki kasvihuoneessa ja hallojen mentyä siirsin ne talon seinustalle etelän puolelle. Nyt on tulossa huippuhyvä sato. Erikoisesti Moneymaker on kasvattanut aivan valtavat tomaattitertut, joita olen joutunut tukemaan.
        Eli törpöllle käy törppö kuin törppö :) .
        Eikä niihin tullut tautejakaan, vaikka yhdessä perunoiden kanssa esikasvatin.

        Taas nähtiin, että kannattaa kokeilla enakkoluulottomasti. Hyvä, kun kokemuksia vaihdetaan. Kierrärtys on nykyaikaa,IN,POP ja Rock. Hyvä me!!!


    • kloo009

      Kasvatan avomaankurkkua n. 5 l:n astiassa, 4 tainta. Satoa tulee joka päivä ja kustannukset olivat n. 5 euroa, astiahan jää multineen seuraavaa kasvukautta odottamaan. Samanlaisessa astiassa kasvaa iso määrä pensaspapua ja 3 tomaatintainta tuottaa pikkutomaatteja puoltapienemmässä astiassa. Eli reilulla kympillä pysyn vihanneksissa tämän kesän. Toki jälkikasvatan myös kaupasta ostamiani salaatteja.

    • kunnontyöntekijä

      Millä tavoin katsot ostettujen ruokakasvien siemenet ilmaisiksi? Sähän maksat niistä. Multakin maksaa, ruukut maksaa eli ei oo ilmaista mutta ikäpä harrastus olisi.

      Hautausmaiden roskiksista (joillain seurakunnilla on jopa erikseen astiat ja kyltit "saa ottaa" käytetyille ruukuille) löyät pienehköjä ruukkuja jokka sopis yrttien kasvattamiseen ja isomman ruukun hinnalla ny jo ostaa parikin sankoa mis voi sit vaikka pensastomaattia tai paprikaa kasvattaa. Markettien iha tavallisista paprikoista siemenet talteen, itää iha ilman mitn erityisiä taikatemppuja tod.helposti ja satoakin ehit varmasti saamaan ilman erityistä vaivaa, kunha muistat vaa lannoittaa ja kastella. Ja kun et kastele liikaa nii ei tarvii sankoja rei´ittää liikaveden poistumiseks ja voit sit kasvukauden lopuks pestä sangot ja käyttää niitä johni muuhu tarkotukseen, vaikkapa suuren sadon kuljettamiseen.

      Vanha ketju mutta vastasinpa silti......toivoen että kerrot mite kävi.

    • forget it

      Halvemmaksi tulee ostaa kaupasta. Ei parvekeviljelyllä mitään säästä ja onnistuminen on epävarmaa.
      Harrastuksena se voi olla mielenkiintoista.

    • mä777vä

      Totta kai tulee aina halvemmaksi ostaa vihannekset ja juurekset. Mutta se kasvun ihme ja sen seuraaminen lyö laidalta lähes kaiken. Ja jos haluat olla onnellinen koko elämäsi, ryhdy puutarhuriksi. Tämän todistaa lähes jokainen tätä palstaa seuraava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe