Helppokatsastus on rahastusta.

autoilija1

Teetin jarruremontin lahdessa autokorjaamolla, ajoin sitten katsastukseen renkomäkeen helppokatsastukseen. Ilman päästömittausta 44e. Yllättäen jarrut eivät sitten toimineet?
Korjaamolla pitivät tasaisesti. Toivottivat tervetuloa uudelleen ja 25e.
Jarrut eivät tarvineet korjausta.
Pakokaasutestilapun onnistui vielä hukkaamaan että varmasti tulisin näyttämään autoa uudelleen.
Mielestäni minua huijattiin jarrutestissä.
En koskaan uudelleen aijo mennä kyseiseen helppoon katsastukseen.
Vaikka autoni on joskus hylättykkin K1 katsastuksessa vika oli silloin selvä ja tuomio oikea niin ei jäänyt yhtään suututtamaan, laitatin vian korjaamolla kuntoon ja sillä selvä.
Nyt jäi kyllä harmittamaan....

69

2836

    Vastaukset

    • Tuntuu ,että näillä asemilla on pakonomainen tarve saada auto uusintakatsastukseen.

      • Ei tiedä mitä tuo konttori painottaa.Toiset tarkkoja ruosteelle ja toiset keskittyy sitten niveliin.Sateella hyvä viedä kun muutaman vesilammikon kautta kaahaa niin ei paljon auton alla viihdytä.


      • No jälkitarkastuksen hinta melko kova 25e pikkuhommasta,,


      • Elkää viekö autoa kuopion helppoon katsastukseen. Siellä on sellanen kauhee kusipää herra Malmi_ _ _ _.
        Kirjottelee ummet lammet korjauskehotuslistaan ja jopa hylättyihin, sellaistakin, mitä ei siinä tarviisi olla. Mm. 'Moottori on öljyinen', 'jarruneste likaista'. Hän vieläpä keksi, että renkaissa on pullistumat, vaikka ei oikeesti ihan varmasti ole. Katseltu on renkaita, eikä olla itse huomattu ja olisihan se talvirenkaiden vaihtaja korjaamollakin huomauttanu. Muitakin ihan uskomattomia asioita kirjoitti katsastuspaperiin . Sellaista paljon, mikä ei ole ajoturvallisuuden kannalta oleellista... Tällaisia ILKEITÄ IHMISIÄ on olemassa paljon ja vaikeuttavat kohtuuttomasti ihmisten elämää.


    • jaa, kai se on asemakohtaista. heikinlaaksosta pelkästään hyvää sanottavaa. useamman vuoden käyttänyt siellä ja tähän mennessä vain yksi hylky, sekin täysin aiheesta. katsastuksen hintakin alennuskupongilla vain 39€, ei paha.

    • Mä en koskaan enään mene helppokatsastukseen Lahteen. Saa varmasti uusintanäytön. Tai saahan sen itse käydä koittamassa....

    • Kaikki katsastus on rahastusta. Takaisin valtiolle vaan koko touhu.
      Kaikki muukinhan täällä on ylihintaista mm. ruoka, vakuutusmaksut, vaatteet ja jalkineet.
      Ymmärrättekö esim. sitä kuinka paljon maksatte ylihintaa ruoasta, siinäkin menee viikossa enemmän ylihintaa kuin katsastustarkastukseen kerran vuodessa.

      • Kaikki vaan valtiolle, näinhän KOMMUNISTIT ovat aina toivoneet.


      • K1-ukko kirjoitti:

        Kaikki vaan valtiolle, näinhän KOMMUNISTIT ovat aina toivoneet.

        Etpä tainnut tajuta mitään siitä mitä kirjoitin.
        Osaatkohan oikeasti olla puolueeton?
        Jos vaikka tulisi jonkun oikeasti kommunistimaan ajoneuvo sinulle tarkastukseen.
        Nettietiketissä kehoitetaan välttämään HUUTAMISTA, muuten.


      • tärkeysjärjest kirjoitti:

        Etpä tainnut tajuta mitään siitä mitä kirjoitin.
        Osaatkohan oikeasti olla puolueeton?
        Jos vaikka tulisi jonkun oikeasti kommunistimaan ajoneuvo sinulle tarkastukseen.
        Nettietiketissä kehoitetaan välttämään HUUTAMISTA, muuten.

        Itse käytit isoja kirjaimia sanan "huutamista" kohdalla.

        Vaaditko myös, että vakuutusyhtiöt, ruokakaupat ja kaikki muukin yritystoiminta pitää saada valtiolle koska toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa vai mikä oli pointtisi?

        Neuvostoliitto oli ja meni.


    • Miksi et pysty erittelemään syitä jotka johtivat hylkäämisen?
      Itse olen korjaamon jäljiltä saanut muutaman kerran auton vastaan, jossa ei jarrut toimi kunnolla. Esim. seisontajarru jumittaa tai puoltaminen on aivan posketonta luokkaa esim. ilmauksen epäonnistumisen, liitoksen vuotamisen tms. syyn vuoksi.

      Ei se ole katsastajan vika, jos korjaamo joskus epäonnistuu.

      Kun ei kykene erittelemään hylkäykseen johtaneita syitä, panee se arvelemaan, että nyt oli tarkoitus vain haukkua asemaa syistä jotka ovat epäselviä.

      Pakokaasutestilappuakaan ei ole hukattu vaan se jää trafin tarkastajien katseltavaksi aseman mappeihin.
      Poishan se lappu aina otetaan asiakkaalta.

      • Niin onhan näitä nähty. Eräskin ajopeli kävi neljä kertaa jälkkärissä takajarrujen eron takia. Ensin oli vaihde ttu pelkät palat, sen jälkeen levyt ja sitten vielä jarrusatulat, mut ero pysyi koko ajan samana. Lopulta vika löytyi auton etupäästä ja leima heltisi. Eli vaikka olis vaihdettu kaikki jarruosat uuteen ja eroa vaan on, niin ei auta. Kyllä se vika jostain selviää. Kerran olivat korjaamolla laittaneet toiselle puolelle palat, joissa oli kulumisura ja toiselle puolelle kokonaan sileät, kyllä sitäkin pitkään ihmeteltiin ku on uutta osaa mut ei vaan mene ero alle sallitun.


      • Suikkaotsalla kirjoitti:

        Niin onhan näitä nähty. Eräskin ajopeli kävi neljä kertaa jälkkärissä takajarrujen eron takia. Ensin oli vaihde ttu pelkät palat, sen jälkeen levyt ja sitten vielä jarrusatulat, mut ero pysyi koko ajan samana. Lopulta vika löytyi auton etupäästä ja leima heltisi. Eli vaikka olis vaihdettu kaikki jarruosat uuteen ja eroa vaan on, niin ei auta. Kyllä se vika jostain selviää. Kerran olivat korjaamolla laittaneet toiselle puolelle palat, joissa oli kulumisura ja toiselle puolelle kokonaan sileät, kyllä sitäkin pitkään ihmeteltiin ku on uutta osaa mut ei vaan mene ero alle sallitun.

        Täällä meilläpäin korjaamot antavat yleensä "takuun", jos on tehty katsastustarkastus tai jarruremontti ja auto ei menekkään läpi, niin korjaamo maksaa jälkitarkastuksen ja usein myös käyttää auton jälkitarkastuksessa. Miksiköhän asiakkaat syyttävät katsastajaa, jos korjaamolta tullut auto ei mene läpi, eikö mieluummin kannata mennä sinne korjaamolle vinkumaan, siellähän se virhe on tehty. Sama koskee väärin mitattuja päästölappuja.


    • On ihan mahdollista, että jarrut ovat toimineet korjaamolla heti korjauksen jälkeen, mutta vähän ajan päästä eivät ole toimineet. Mahdollista on sekin, että jarrut eivät ole toimineet korjaamollakaan tai niitä ei ole edes testattu. Voi tietenkin olla niinkin, että on testattu, mutta ei ole osattu testata oikein tai oikein tehtyä testiä ei ole osattu tulkita oikein. Ehkä on testattu käyttöjarru, mutta vikaa on ollut seisontajarrussa tai toisin päin, jne...

    • Miten testasit jarrut korjaamon jälkeen?
      Olihan korjaamolla jarrudynamometri?
      Ei sitä päästö lappua koskaan anneta mukaan, vaan tulokset kirjataan katsastuskorttiin.

      • Niinpä! Jompi kumpi on vastuussa. Korjaamo tai katsastus. Ole yhteydessä kumpaankin. Toinen joutuu hyvittämään maksut tai tekemään uudestaan ja maksamaan kulut. Älä harmittele vaan ole yhteydessä kumpaankin.
        Tiedän että me suomalaiset ollaan joskus liian hiljaisia silloinkin kun pitäisi nostaa meteli. Ole vaan rohkeasti yhteydessä kumpaankin ja kerro tapahtumat. Sitten annat heidän keksiä ratkaisut.


    • minusta palvelu on hyvää ja hinta ok, mites muut?

    • Mitä kaikkea siel katsastuksessa katotaan? Pitäs viedä vanha autoni katsastukseen mutta pelottaa että tuleeko kallis remontti. Ajaessa autossa ei ainakaan tunnu olevan mitään vikaa...mutta esim mittarilukemat ei näy...en tiedä onko siitä sulake palanut vai mistä johtuu., sähkö ikkunat on autossa ja kuskin ikkuna ei aukea, sain sen itse jotenkin rikki. Toimi kyllä kun ostin auton. Katsooko katsastus mies tuollasia?? Anteeksi nyt jos kyselen hölmöjä, mutta olen jo vanhempi nainen (50v) ja aina on ennen mies vienyt autot katsastukseen. Nyt kun mieheni kuoli niin homma on minun kontollani, enkä kyllä tiedä asiasta yhtään mitään :(
      Tuulilasissa on säröjä, mutta ei näkökentässä mitään. Säröt on pelkääjän puolen alareunassa.

      Kertokaa nyt ihmeessä vanhalle leskirouvalle et miten on. Kiitos jo etukäteen :)

      • Vie autosi rohkeasti katsastukseen. Siellä kyllä asiallisesti kerrotaan autosi kunnosta, kun vaan kysyt. Ei mielestäni 50v nainen ole vielä vanha.


      • Olis hyvä että ikkunannostimet toimisivat, mutta katsastuksen arvosteluperusteissa ei ole mainintaa, että ikkunannostimet tulisi toimia. Katsastusmies todennäköisesti avaa ikkunan katsastuksessa, mutta se on vain sitä varten, että jos keskuslukitus menee päälle esim. auton ravisteluvaiheessa niin autoon pääsee vielä sisään. Yleensä itse avaan apukuljettajan ikkunan katsastuksessa jos kuljettajan ikkunannostin ei toimi.Talvella jäätävillä keleillä en avaa ikkunoita ollenkaan.
        T. Katsastusmies


    • Itse olisin valittanut korjaamolle. Varmaan voit kertoa mikä oli jarrujen vikana hylkäyksessä?

    • Helppokatsastus todella rahastaa uusintakatsastuksilla.
      Vein Kiviruukin Helppokatsastukseen auton viime vuonna jossa valojen suuntauksista ja tuulilasissa olevasta (ei näkökenttää haittaavasta) naarmusta toivottivat tervetulleeksi uudelleen. Lasi uusiks.
      Tänä vuonna menin alennuskupongin houkuttelemana uudelleen.
      Teetin huollon ja pakokaasutestauksen etukäteen ja edellisestä katsastuksestakin oli reilusti alle vuosi, autolla ei ajettu liikoja. Valotkin suunnattu.
      Rynkyttivät autoa todella pitkään, niin että lopulta takaiskari antoi 8% alle testirajan. Iskareiden vaihdosta ei ole montaa vuotta eikä auto muutenkaan ole mikään loppuunajettu. Lisäksi jälleen valojen suuntauksista ja puskurin halkeaman teippaamisesta (josta kukaan ei ole sanonut neljään vuoteen mitään eikä pitäisi sanoakaan) tuli korjauskehoitukset ja tervetuloa uudelleen.
      Tuntui jälleen että tarkoituksenhakuisesti haettiin jopa keksittiin lisävikoja uusintakatsastus mielessä. Sumuvalojen suuntaukseen katsastusmies antoi vinkin: teippaa ne piiloon ja ota sulake irti.
      Yksittäisen vian voisi korjauttaa huomautuksella.
      Eikö uusintakatsastusta saa tehdä toisessa liikkeessä.
      Lisäksi tämä kotimaisuuden korostus ja mainostus tuntuu oudolta kun sekä vastaanottovirkailija että katsastaja olivat virolaisia. 3 neljästä paikalla olleesta henkilökunnasta puhui hoono soome.

      • Kannattaisi ensin tutustua katsastuksen arvosteluperusteisiin, ennen kun alkaa suutaan soittamaan. Jos sumuvalo ei ole oikein suunnattu, niin sitten se ei ole. Ei ole tulkinnan varaa. Jos olet kerta saanut ajella teipatulla puskurilla jo neljä vuotta, niin mitä apina valitat? Silloinhan se on ollut sun eduksesi, kun ei selvää vikaa ole tarvinnut korjata. Ja kuka idiootti korjaa autoaan teipillä ja rautalangalla? Auton rikkoontuneen osan korjaaminen tulee tapahtua oikein ja asiallisesti ja alkuperäinen lujuus säilyttäen. Ei teippi vastaa lujuudeltaan alkuperäistä puskuria. Törmäyksessä pyöräilijään tai jalankulkijaan, halkeama voi sattua aika kipeästi. Tosin eihän uusavuttomat valittajat tämmöistä ajattele, kun ei muuta osata kun valittaa.


      • Tarinan opetus on se että älä vie vanhaa paljon ajettua autoa näihin halpahalleihin.
        Tulosta tekevät juuri näillä uusintakutsuilla aika heppoisin perustein.
        Kun tämä käytäntä poistuu että uusintanäyttö on tehtavä samassa paikassa, rahastus vaikeutuu. Jos saan hylätyn katsastuksen en varmaan vie autoani saman ketjun halliin. Ja katsastusinssi ei enää naura.


      • inssi nauraa kirjoitti:

        Tarinan opetus on se että älä vie vanhaa paljon ajettua autoa näihin halpahalleihin.
        Tulosta tekevät juuri näillä uusintakutsuilla aika heppoisin perustein.
        Kun tämä käytäntä poistuu että uusintanäyttö on tehtavä samassa paikassa, rahastus vaikeutuu. Jos saan hylätyn katsastuksen en varmaan vie autoani saman ketjun halliin. Ja katsastusinssi ei enää naura.

        http://www.youtube.com/watch?v=OFvRnk7Lw1k


    • Jep. Auto katsastukseen kolme kuukautta sitten ja suoraan seisontaan. Nyt viat korjaukseen ja helppokatsastukseen katsastettavaksi ja sieltähän keksivät lisää korjattavaa kuluvista osista vaikka auto ei ole ollut käytössä.

      Eli joko edellinen katsastusasema ei katsastanut huolellisesti tai helppokatsastuksessa keksimällä keksivät hylkyperusteita uusintarahat silmissä. Mahtaako olla katsastajilla tulospalkkio hylsyjen määrään perustuen ??

    • 15 % jälkitarkastuksista on hylättyjä, jarrujen osalta paljon useampi.

      Onko se täysin mahdoton ajatus etä jarrut eivät "korjauksesta" huolimatta toimineet?

      Korjaamo veloittaa ja korjaamo toteaa.... hohhoijaa...

      • Mulla vanha autonrotisko jossa on kauko ja sumuvalot samassa umpiossa, jo monta kertaa katsastettu samassa paikassa ja kertaakaan ennen kukaan ei ole edes katsonut ,että palaako ne ollenskaan, paitsi tänä keväänä, jolloin niistä tuli laittomat, kuulemma. Vaan vieläkin nuo ovat keulilla ja saavat ollakin.


      • sasa. kirjoitti:

        Mulla vanha autonrotisko jossa on kauko ja sumuvalot samassa umpiossa, jo monta kertaa katsastettu samassa paikassa ja kertaakaan ennen kukaan ei ole edes katsonut ,että palaako ne ollenskaan, paitsi tänä keväänä, jolloin niistä tuli laittomat, kuulemma. Vaan vieläkin nuo ovat keulilla ja saavat ollakin.

        Älä huoli, nyt kun niistä valoista on viimein merkintä järjestelmässä, niin nyt poliisi uskaltaa niihin puuttua ja toivottavasti lätkäisee isot sakot ja toimittaa kilvet ilman autoa konttorille. Sieltä ne sit saa maksua vastaan noutaa, kun laittomuudet on vihdoin korjattu.


      • sasa. kirjoitti:

        Mulla vanha autonrotisko jossa on kauko ja sumuvalot samassa umpiossa, jo monta kertaa katsastettu samassa paikassa ja kertaakaan ennen kukaan ei ole edes katsonut ,että palaako ne ollenskaan, paitsi tänä keväänä, jolloin niistä tuli laittomat, kuulemma. Vaan vieläkin nuo ovat keulilla ja saavat ollakin.

        Paalaa jo se halvatun pajeronrotisko. KETÄÄN ei kiinnosta.


      • Otahan ohvia kirjoitti:

        Paalaa jo se halvatun pajeronrotisko. KETÄÄN ei kiinnosta.

        Jaa, että oikein kilvet konttuurille, saako edes hiukan nauraa sulle.

        Kuka haluaa voi paalat jonkun pajeronsa, mutta tämä kun sattuu olemaan vanha idänihme, muuten ne on hyvät valot 100 w piste sellaiset ,että hyvin näkyy.


      • sasa. kirjoitti:

        Jaa, että oikein kilvet konttuurille, saako edes hiukan nauraa sulle.

        Kuka haluaa voi paalat jonkun pajeronsa, mutta tämä kun sattuu olemaan vanha idänihme, muuten ne on hyvät valot 100 w piste sellaiset ,että hyvin näkyy.

        Kyllä se hymy siitä hyytyy, kun se kilpikonna iske omalle kohdalle. Jos korjauskehotusta ei ole noudatettu, niin kyllä ne sinivuokot saa ne laput lirti vaikka sorkkaraudalla. Ja se on moiselle eläjälle ihan oikein.


    • Käytettiin autoamme Niittykummun helppokatsastuksessa. Tiskillä odotellin että tyttö lopettaa puhelun ja palvelee, taustalla notkuu 3 "tarkastajaa" ja yksi kysyy olenko katsastukseen tulossa, vastaan kyllä. Samassa tyttö pääsee irti puhelusta ja perii maksut, sanoo tuonne voi mennä kahville odottamaan.
      Katsastus kestää kauan, en siinä tajunnut että voi olla pula asiakkaista kun se lauma tarkastajia rupatteli tyhjän panttina. Hylky tuli, "tarkastaja" oli mitannut jarrulevyt ja oli millin alle ohjearvon, tätä ei ikinä ole tehty kun jarrut ovat olleet kunnossa, eikä jarrulevyssä näy selvää kulumista.
      Eli hylkäysperuste oli etsittävä ja kun aikaa oli, löytyihän se.
      Tästä jäi selkeä rahastuksen maku, en ikinä mene enää helppokatsastukseen, enkä suosittele sitä muillekkaan.

      • Ihan selvä hylkyvika ne kuluneet levyt on. Ihan arvosteluperusteiden mukaan on katsastaja toiminut. Mites sitten kun liian ohut levy halkeaa jarrutuksessa, niin varmasti menisit konttorille itkemään, et miksi ei kuluneista levyistä mainittu mitään..


      • Ihme parkumista taas kirjoitti:

        Ihan selvä hylkyvika ne kuluneet levyt on. Ihan arvosteluperusteiden mukaan on katsastaja toiminut. Mites sitten kun liian ohut levy halkeaa jarrutuksessa, niin varmasti menisit konttorille itkemään, et miksi ei kuluneista levyistä mainittu mitään..

        Niinhän tuo tuntuu tässä maassa menevän.
        Jos auto hylätään alimittaisten jarrulevyjen takia on vika katsastajassa.
        Jos auto olisi hyväksytty ja myyty toiselle henkilölle olis taas tehty petkuhuiputusta katsastajan kanssa.
        Mikään ei koskaan ole hyvin.

        Sinäällään tuo homma pitäisi olla aika lailla selkeä koska jarrulevyjen minimi mitat ovat usein jopa raapustettu jopa siihen jarrulevyyn.


      • Helppokatsastuksessa Minulta on kerran hylätty auto ohuiden jarrulevyjen takia. Niiden minimi paksuus on 19mm. Ne olivat todellisuudessa vasenpuoli minimissään 19,61mm ja oikea 19,76mm. Siis eivät lähelläkään hylkyrajaa, mutta hylkäys kuitenkin tuli. En tiedä miten mittasivat, mutta hyvin arvelluttavan näköinen heidän mittansa oli. Se siitä kyseisen paikan katsastuksesta.


      • Möly Kommari kirjoitti:

        Helppokatsastuksessa Minulta on kerran hylätty auto ohuiden jarrulevyjen takia. Niiden minimi paksuus on 19mm. Ne olivat todellisuudessa vasenpuoli minimissään 19,61mm ja oikea 19,76mm. Siis eivät lähelläkään hylkyrajaa, mutta hylkäys kuitenkin tuli. En tiedä miten mittasivat, mutta hyvin arvelluttavan näköinen heidän mittansa oli. Se siitä kyseisen paikan katsastuksesta.

        Jos kyseessä oli mauseri jossa on levyjen mittaamista varten tehdyt pidennysvarret niin niissä on heittoa´ - 1 mm. Eli kun mauseri näyttää minimiä niin tilanne luetaan asiakkaan hyväksi


    • Muistakaa mennä aina mukaan katsastukseen, ja kamera myös, tapahtuman voi kuvata ja äänittää. Kuluttaja-asiamiestä helpottaa. Katsastusluvat.

    • Yhden kerran kävin HelppoKatsastuksessa, koska ne olivat paikallisista halvimpia. Vaikka aika oli varattu niin katsastaja oli silti myöhässä. Pääsinpä vielä "kiintiöasiakkaaksi" ja hylky napsahti iskareista vaikka enemmän välysongelma oli. Ja lisäksi keksi huomauttaa penkistä, joka ei muka lukkiintunut. Paskat. Mitään vikaa penkissä ei ollut. Tämän totesin minä, huoltamon työntekijä sekä toisen paikan katsastaja, jossa hoidin jälkikatsastuksen.
      En aio erehtyä käymään HelppoKatsastuksessa toista kertaa.

    • Parruremonttia turhaan hylkääville...

    • Peruin oman aikani luettuani kokemuksista. Maksan sen kympin enemmän mielummin. Tulee halvemmaksi jo lyhyessä juoksussa.

    • Nykyisinhän voi jälkitarkastukseen viedä mihin vain. Pakko ei ole viedä sinne asemalle mistä on hylkäyspäätöksen saanut.

    • Oulun helppokatsastus oli käyntikokemuksena kaikkea muuta kuin helppo.1.4 klo 11.30 navigaattorissa osoite pauketie 4.Ei löytynyt siitä osoitteesta k.o paikkaa.Vierailu Vianorin tiloissa ja kerrottiin helppo katsastuksen sijaitsevan delta-auton yhteydessä.Delta-auton aulassa haahuilu ja helppokatsastus toimipisteen etsintä.Palvelutiskin takana ei ketään palvelemassa.Varttitunnin odottelun jälkeen viimein joku mies vaivautui paikalle ja totesi:Drive-in katsastus ei onnistu tänään,maanantaina onnistuu.Totesin itselläni olevan 45€ hintaan oikeuttavan katsastuksen jonka sain tekstiviestinä.Kerroin lähteväni lakeuden katsastukseen Kempeleeseen jossa saan asianmukaista palvelua.Sinne menin ja maksoin 64€ katsastuksesta päästö ja obd mittauksineen.Leima tuli ja en pettynyt siellä.Välttäkää siis hyvät sisaret ja veljet helppo katsastuksen Oulun toimipistettä!

      • Hei siellä Oulussa ei pidä osoitteet paikkaansa. Se Pauketie 4 on Deltan osoite, mutta vaan eri paikassa kun Delta :)
        Helposti itse löysin kun ajoin vaan suoraan pihaan ja siinä oli tiski heti ovesta oikealla. Hyvän palvelunkin sain, kahvit ja auto läpi nopsasti. Vuoden päästä takaisin, samalla katsella Kiioja siellä hallissa


    • OBD-mittaus katsastusasemalla epäonnistui ja jälkitarkastuksen määräsivät. Merkkihuollossa OBD-järjestelmästä ei löytynyt mitään vikaa. Helppokatsastuksen linssiinkuseminen onnistui - onnittelen - emme tapaa enää.

    • Olisinpa lukenut tämä palstan ennen Helppokatsastuksen menoa. Autoni vikavalot eivät olleet antaneet mitään viitettä virhekoodiin, eikä niitä ollut 2 päivää aikaisemmin kun autooni tehtiin B-huolto 900€. Helpon AutoCom löysi auton OBD-järjestelmästä koodin O015? Ja hylky tuli, eli uudestaan näytille. Auto pajalle, kiinni kahteen eri testeriin ei vikakoodia, sitten toiseen AC Delphin ja a´vot 060 ja nollaus. Sitten uudestaan jälkitarkastukseen ja taas kassan kautta missä oltiin käsi ojossa, koska ei oltu muistettu kertoa, että jälkitarkastustapauksessa myös voi käyttää jonkun muun ottamaa/antamaa testitulosta.

      Minulle jäi sellainen kuva, että pitävät jokaista asiakasta katsastuksen ammattilaisena ja jos et tajua kysyä, niin ei sitä sinulle kerrota, koska näin päästään rahastamaan. Ja muutenkin koko katsastus toiminta on alkanut taas haisemaan, juuri kun se vanha "hitlerin" byroo oli ajettu alas.

      • Turhaa ininää koko sepustus. Kyseinen katsastusasema toimi juuri siten kuin EU-direktiivi päästöjen valvonnan osalta edellyttää, eli passitti sinut korjauttamaan vikakoodin aiheuttajaa. Ei sillä ole paskan väliä oletko käynyt huollossa vaikka viisi minuuttia ennen katsastusta, jos on vikakoodeja muistissa niin sitten on.


      • hththth kirjoitti:

        Turhaa ininää koko sepustus. Kyseinen katsastusasema toimi juuri siten kuin EU-direktiivi päästöjen valvonnan osalta edellyttää, eli passitti sinut korjauttamaan vikakoodin aiheuttajaa. Ei sillä ole paskan väliä oletko käynyt huollossa vaikka viisi minuuttia ennen katsastusta, jos on vikakoodeja muistissa niin sitten on.

        Mitään korjattavaa vikaa ei löytynyt ja tämän haamun etsintä maksoi 240€ + siihen käytetty työ ja vapaa-aika. Epäilyttävää tässä oli se, ettei mitään tulostetta katsastuksen vikakoodista minulle toimitettu. 060 koodi ilmestyi ilmeisesti kun auton moottorin liittimiä ym. alettiin irroittelemaan. Olipa EU-direktiivi mikä tahansa, niin outo katsastus ei minussa ainakaan herätä luottamusta. Ehkä koko järjestelmässä on vikaa jos tämän kaltaiset ongelmat ovat mahdollisia. "nimenomaan passitti" :D


      • Kyllä se vikakoodi merkitään ainakin katsastustodistukseen jonka saat sieltä mukaasi.

        Toisin kuin monet kuvittelee niin jälkinäytöt ei ole katsastusasemalle mikään bisnes, vaan kaikki niihin käytetty aika on pois tuottavasta työstä eli varsinaisista katsastuksista joista se raha tulee.

        Toisekseen, ne viat on monesti esim. hieman löysä tai hapettunut liitin jossain kohti moottorin johtosarjaa joka saattaa korjaantua kun liittimiä käytetään auki ja kiinni. Sitä en osaa sanoa mikä tässä tapauksessa oli se oikea vika, ja kannattiko valohoidosta maksaa 240e, se on sitten sinun ja korjaamon välinen asia.


      • Et osaa sanoa mikä tässä tapauksessa oli se oikea vika, mutta kommentoit kuitenkin. Lappuun oli kynällä laitettu P015 mikä ei johtanut mihinkään ja pakkohan auto oli korjaamolle viedä, että saa leiman. Toivottavasti muutkin lukevat tämän --->"Sitä en osaa sanoa mikä tässä tapauksessa oli se oikea vika, ja kannattiko valohoidosta maksaa 240e, se on sitten sinun ja korjaamon välinen asia." Sekä toivon, että koko OBD katsastuksen järkevyys (EU direktiivi) arvioitaisiin uudelleen.


      • Koita pärjätä :)


      • Samoin, ja hylkäämisiin:D


      • Mitään tulostetta ei ole saanut mutta silti tietää minkä merkkinen testeri on ollut asemalla ym. ja sekin että tietää että on autocomin testeri vaikkakin uskoisin kyseessä olevan opuksen tuotemerkillä oleva sama laite.... joku taas trollaa.


      • Ei trollaa! AutoCom oli käsittääksen ja lappun sain mihin oli käsin töherretty vikakoodi, mitä ei sitten löytynyt korjaamolla. Tietysti olen kiinnostunut jos koodia pukkaa, mutta ei tuota konetta tai lootaa viitsi ihan turhaa vetää auki.


    • Akun kenkää myös irti ennen leimaa joka nollasi muistin.Myös koodien luku onnistuu pikkurahalla myös ennen katsastusta minkä teen sitten parempaan autoon.

      • Toi konsti taitaa toimia aika harvaan merkkiin.


      • Nykyautojen vikamuistit on samanlaisia kun vaikka muistitikku eli ei tyhjene virrat katkaisemalla.


    • Onko helppokatsastuksessa värisokeita katsastusmiehiä, vein volvon katsastukseen ja siellä kaveri alkoi väittämään että minullä on äärivalot kirkkaat. Sanoin ei ole kun oranssit, ei antanut periksi vaikka polttimot oli oranssit. Korjauskehoitus, no suihkautin oranssia spray maalia valoihin ja johan oli oranssia.

    • Jarrut jeps. Yhden koslan kohdallaa kerroin lähteväni reissuun ja käyttäväni auton vielä sitä ennen jälkitarkastuksessa. Korjaamo pehmensi jarruja, ei läpi jälkitarkastuksessa ja varasin jo aikaa reissun jälkeen. Kesken reissun jarrut jumissa ja mieletön käry. Toinen korjaamo kesken reissun motonetistä hakemallani osalla korjasi ja testasi jarrut kuntoon. Osan hain koska kyseiselle korjaamolle osa olisi tullut vasta viikon päästä. Hävisin siis paskaan korjaamoon, 150 euroa, vaikka käskin korjata jarrut, katsurin lapun kera.
      Vika oli sylinterissä, mutta toinen korjaamo asiantuntematta pehmensi vain jarruja.
      Toisen koslan kohdalla jarrut avattiin korjattiin, korjaamo käytti katsurilla, ei toimineet ja vaihtoivat takajarrusylinterin tämän auton kohdalla. Auto katsastettiin toimi ja kohta taka jarru jumissa.
      Katsastuksessa siis toimi vielä, kotipihalle ajaessa ei.
      Soitto korjaamoon ja seuraavana päivänä pieni säätö ja jarrut toimivat, kuin unelma.

      Sinua on siis mielestäsi huijattu katsastuksessa, eikä korjaamolla vain ole kiireessä, jotain pientä jätetty säätämättä.

      • Mitä ihmettä on jarrujen pehmentäminen ja miten se tehdään?


    • Helppokatsastuksessa ainakaan Niittykummussa ei kannata todellakaan käydä. Rahastusta. Hyvät kahvit saa mutta ei autoa läpi . Maalaisjärki puuttuu. Menee järki, rahat ja kahvit väärään kurkkuun. Äänestän lompakolla ja menen muualle. Hyvä tjoukki toi helppo katsastus. ;D Nauretteva mesta!
      Ja kuulin "mainostakin" kyseistä paikasta ihan ammattityypiltä, että jonnekin muualle kuin sinne. Minne siis?

      Mutta älkää tosiaan menkö sinne jos ette halua maksaa.

      Suositeltiin muuta ja on mua varoteltu tuosta paikasta. Nyt varoittelijoiden joukkoon liityn minäkin.

      • no kerro ny mitä sulle on käyny siellä


    • HelppoKatsastus todella rahastaa. Parhaillaankin 20.12.2017 on www.offerilla.com-sivustolla katsastustarjous 19€. Edun saa hyödyksi teettämällä 30€ päästömittauksen em.konttorilla. Se siitä alennuksesta...Normaalihinta katsastuspaketille 49€ eli alennusta tasan 0€. Täyttä kusetusta siis...Kuluttajaviraston olisi syytä puuttua harhaanjohtavaan markkinointiin.

    • Sama kokemus Konalan Helppokatsastuksessa. Takajarru kuulemma laahasi. Korjautin "vian" ja menin seuraavana päivänä uusintakatsastukseen. Sama insinööri totesi, että nyt molemmat jarrut laahaavat ja kirjoitti hylsyn. Menin korjauksen tehneelle huoltamolle jossa kimpaannuttiin sen verran, että sieltä lähti korjaaja jututtamaan katsastusinsinööriä. Läpi meni, kun insinööri ei pystynyt osoittamaan vikaa korjaajan läsnäollessa. Onhan tää nyt törkeetä toimintaa!

    • Ei mukava kokemus

    • Helppoa katastusta tosiaan ja puoli ilmaista.
      Nyt on niin että viimevuoden katsastuspäivä on takaraja nyt suoritettavaan katsastukseen. Elikkä pitää mennä 3 kk ennen katsastukseen että saa auton korjattua siksi kun takarajapäivä umpeutuu. Piru irti jos auto kelpaa. Olen maksanut vuodesta ja saanut ajaa vain 9kk . No ensi vuonna onkin takarja taas 3kk aiemmin. Onko tämä oikein vai mitä mieltä ollaan. Seuraavana vuonna taas sama peli niin valtio on nylkenyt 1/2 vuotta ilmaista rahaa enkä saa vastineeksi mitään.
      Oliko Anne Berner tyhmä vai tollo vai pirun ovela. Joka tapauksessa ei toivottu henkilö .
      Sauli Niinistö vielä vahvisti mokoman ehdotuksen.
      En tiedä mitä mieltä muut ovat mutta asetus tulisi muuttaa ehdottomasti niin että tuo päivä lukittu ja pysyisi vakiona eikä siirtyisi mihinkään.

      • Valtio ei kyllä nylje mitään vitun tollo. Muutenkan sun tekstistä ei selviä mikä oli pointti?


      • Miksi normaalin ihmisen normaali auto ei "kelpaisi"? Ehkä ongelma on muualla kuin katsastuksessa jos auton korjaus kestää 3 kk:tta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleisuus onkin kääntynyt päinvastoin laskuun korona kriisissä

      Kokonaiskuolleisuus kääntyikin koronan vuoksi kovaan laskuun USA:ssa USA:n kokonaiskuolleisuuteen koronaviruksella on sen sijaan ollut päinvastainen
      Pandemiat
      149
      12718
    2. Pitääkö yhteiskunnan elättää 5 lapsinen perhe?

      Kouluttamaton pariskunta, jossa mies käy töissä ja tienaa 2000 euroa kuussa, tekee putkeen 5 lasta ja perheen äiti sitten on kotiäitinä 20 vuotta. O
      Köyhyys
      183
      8237
    3. Stockmann konkurssiin ?

      Korona vei asiakkaat. Ensin kuitenkin hakeudutaan yrityssaneeraukseen. Viimeinen sammuttaa valot.
      Maailman menoa
      202
      6063
    4. Kiuruvesi 12 koronatartuntaa!

      Määrä kasvaa. Kuinka tehokkaasti testaavat?
      Kiuruvesi
      37
      876
    5. Järkyttävä koronakylä

      21 jo. Enemmän kuin esim porissa !. Eikö hygieniasta ole kukaan kuullut vai onko lehmänhaju ainoa hygieniahaju. Semmoista kun käsidesiä saa kaupoista.
      Kiuruvesi
      29
      689