Öljyn väri

Repe

Jos dieselin moottoriöljyn sekaan pääsee jäähdytysnestettä, minkä väriseksi öljyt muuttuvat? Harmaaksi? Oman dieselin moottoriöljyt epäilyttävän 'ohuen' väriset, eivät täysin mustat. Mistähän tällainen ilmiö, pääseekö öljyn sekaan dieseliä ja miten käy öljyn värin? Öljyillä ajettu parisen tuhatta.

Kiitoksia asiallisista vastauksista!

12

9392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vielä

      tiukassa kunnossa, ei öljy välttämättä mene vielä mustaksi tuossa kilometrimäärässä.
      Vesi siellä seassa tekaa öljyn harmaaksi puuroksi. Sen huomaat takuulla, jos niin kävisi.

    • kyllä

      Kyllä mun mielestä dieselin öljyt menee mustaks " samantien" kun lyöt koneen käymään.

      • tiukka

        kone, kestää jonkin aikaa, ennenkuin alkaa mustumaan.
        Veneessäni on dieseli ja koko kesänä ei öljyt mene kovin mustaksi. Tosin ajomääräkään ei ole autoiluun verrattavissa.


      • API

        Öljyn mustuminen johtuu karstasta. Karsta on mustaa, ja värjää öljynkin mustaksi.

        Jos öljy muuttuu heti mustaksi, niin se kertoo siitä, että koneessa oli karstaa muuallakin kuin öljyssä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että koneen sisäpinnoilla on kiinteää karstaa.

        Jos koneen sisäpinnoilla riittävän paksut kerrokset karstaa, niin sieltä voi ruveta irtoilemaan karstan palasia, irtoilevat palaset puolestaan saattavat tukkia joitain pienimpiä kanavia. Tukkeutunut voitelukanava tarkoittaa puolestaan melkein varmaa konerikkoa.

        Jos öljyt mustuvat heti, niin öljynvaihtovälin lyhentämistä kannattaa harkita. Etenkin jos konetta aiotaan käyttää vielä jonkin aikaa... Jos kone on taas jo muutenkin menossa romutettavaksi parin vuoden sisällä, niin eipä sillä niin väliä...

        Samalla kun tarkistaa öljyt mittatikusta, niin kannattaa samalla katsoa onko öljy "ylikarstoittunutta".

        Öljyn ylikarstoittuminen tarkoittaa sitä, että öljy on kyllästynyt karstalla, eikä se pysty pitämään sisällään enää yhtään karstaa... Tämän ylikarstoittumisen näkee helposti siitä, että kun puhdistaa tikun, niin tikku jää mustaksi. Jos karsta on vielä öljyssä, niin tikku muuttuu kirkkaaksi, kun sen pyyhkii kuivaksi, mutta jos öljy on päässyt ylikarstoittumaan, niin tikku jää mustaksi.

        Jos karsta tarttuu tikkuun, niin se tarttuu ihan varmasti myös kaikkeen muuhunkin mihin öljy on vain päässyt koskemaan.

        Ylikarstoittunut öljy pitäisi vaihtaa aina mahdollisimman pian. Huolimatta siitä onko vaihtovälin kilometrit tulleet täyteen vai ei. Ylikarstoittunut öljy ei todellakaan kykene pitämään sisässään yhtään karstaa, vaan kaikki kertyy koneen sisälle.

        Jos öljyjen annetaan ylikarstoittua ennen jokaista vaihtoa, niin karstan määrät koneen sisällä vain kasvavat, ja samalla kasvaa myös konerikon riski.


      • Repe
        API kirjoitti:

        Öljyn mustuminen johtuu karstasta. Karsta on mustaa, ja värjää öljynkin mustaksi.

        Jos öljy muuttuu heti mustaksi, niin se kertoo siitä, että koneessa oli karstaa muuallakin kuin öljyssä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että koneen sisäpinnoilla on kiinteää karstaa.

        Jos koneen sisäpinnoilla riittävän paksut kerrokset karstaa, niin sieltä voi ruveta irtoilemaan karstan palasia, irtoilevat palaset puolestaan saattavat tukkia joitain pienimpiä kanavia. Tukkeutunut voitelukanava tarkoittaa puolestaan melkein varmaa konerikkoa.

        Jos öljyt mustuvat heti, niin öljynvaihtovälin lyhentämistä kannattaa harkita. Etenkin jos konetta aiotaan käyttää vielä jonkin aikaa... Jos kone on taas jo muutenkin menossa romutettavaksi parin vuoden sisällä, niin eipä sillä niin väliä...

        Samalla kun tarkistaa öljyt mittatikusta, niin kannattaa samalla katsoa onko öljy "ylikarstoittunutta".

        Öljyn ylikarstoittuminen tarkoittaa sitä, että öljy on kyllästynyt karstalla, eikä se pysty pitämään sisällään enää yhtään karstaa... Tämän ylikarstoittumisen näkee helposti siitä, että kun puhdistaa tikun, niin tikku jää mustaksi. Jos karsta on vielä öljyssä, niin tikku muuttuu kirkkaaksi, kun sen pyyhkii kuivaksi, mutta jos öljy on päässyt ylikarstoittumaan, niin tikku jää mustaksi.

        Jos karsta tarttuu tikkuun, niin se tarttuu ihan varmasti myös kaikkeen muuhunkin mihin öljy on vain päässyt koskemaan.

        Ylikarstoittunut öljy pitäisi vaihtaa aina mahdollisimman pian. Huolimatta siitä onko vaihtovälin kilometrit tulleet täyteen vai ei. Ylikarstoittunut öljy ei todellakaan kykene pitämään sisässään yhtään karstaa, vaan kaikki kertyy koneen sisälle.

        Jos öljyjen annetaan ylikarstoittua ennen jokaista vaihtoa, niin karstan määrät koneen sisällä vain kasvavat, ja samalla kasvaa myös konerikon riski.

        Kiitokset kattavasta selonteosta, tuossa tuli paljon uutta asiaa. Ilmeisesti moottori on vielä kovastikin hyvässä kunnossa ja kaipaa vain kilometrejä.


      • mustaa
        API kirjoitti:

        Öljyn mustuminen johtuu karstasta. Karsta on mustaa, ja värjää öljynkin mustaksi.

        Jos öljy muuttuu heti mustaksi, niin se kertoo siitä, että koneessa oli karstaa muuallakin kuin öljyssä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että koneen sisäpinnoilla on kiinteää karstaa.

        Jos koneen sisäpinnoilla riittävän paksut kerrokset karstaa, niin sieltä voi ruveta irtoilemaan karstan palasia, irtoilevat palaset puolestaan saattavat tukkia joitain pienimpiä kanavia. Tukkeutunut voitelukanava tarkoittaa puolestaan melkein varmaa konerikkoa.

        Jos öljyt mustuvat heti, niin öljynvaihtovälin lyhentämistä kannattaa harkita. Etenkin jos konetta aiotaan käyttää vielä jonkin aikaa... Jos kone on taas jo muutenkin menossa romutettavaksi parin vuoden sisällä, niin eipä sillä niin väliä...

        Samalla kun tarkistaa öljyt mittatikusta, niin kannattaa samalla katsoa onko öljy "ylikarstoittunutta".

        Öljyn ylikarstoittuminen tarkoittaa sitä, että öljy on kyllästynyt karstalla, eikä se pysty pitämään sisällään enää yhtään karstaa... Tämän ylikarstoittumisen näkee helposti siitä, että kun puhdistaa tikun, niin tikku jää mustaksi. Jos karsta on vielä öljyssä, niin tikku muuttuu kirkkaaksi, kun sen pyyhkii kuivaksi, mutta jos öljy on päässyt ylikarstoittumaan, niin tikku jää mustaksi.

        Jos karsta tarttuu tikkuun, niin se tarttuu ihan varmasti myös kaikkeen muuhunkin mihin öljy on vain päässyt koskemaan.

        Ylikarstoittunut öljy pitäisi vaihtaa aina mahdollisimman pian. Huolimatta siitä onko vaihtovälin kilometrit tulleet täyteen vai ei. Ylikarstoittunut öljy ei todellakaan kykene pitämään sisässään yhtään karstaa, vaan kaikki kertyy koneen sisälle.

        Jos öljyjen annetaan ylikarstoittua ennen jokaista vaihtoa, niin karstan määrät koneen sisällä vain kasvavat, ja samalla kasvaa myös konerikon riski.

        5-cyl tdi: uutena heti mustaa öljyä tuhannen km ajon jäljiltä ja ekan öljynvaihdon jälkeen jo 100 km ajon jälkeen. Sama nyt 350 000 km ajettuna.

        Sama juttu 4-cyl td -koneessa sekä uutena että nyt 500 000 km jälkeen. Jutut "ylikarstoittumisesta" voi jättää omaan teoreettiseen arvoonsa. Molemmat koneet ovat erinomaisessa käyttökunnossa, käynnistyvät pakkasella jne. Öljynvaihtoväli on ollut tehtaan antama 15 000 km ja harvempikin väli olisi aivan hyvin riittänyt.


      • API
        mustaa kirjoitti:

        5-cyl tdi: uutena heti mustaa öljyä tuhannen km ajon jäljiltä ja ekan öljynvaihdon jälkeen jo 100 km ajon jälkeen. Sama nyt 350 000 km ajettuna.

        Sama juttu 4-cyl td -koneessa sekä uutena että nyt 500 000 km jälkeen. Jutut "ylikarstoittumisesta" voi jättää omaan teoreettiseen arvoonsa. Molemmat koneet ovat erinomaisessa käyttökunnossa, käynnistyvät pakkasella jne. Öljynvaihtoväli on ollut tehtaan antama 15 000 km ja harvempikin väli olisi aivan hyvin riittänyt.

        "heti mustaa öljyä tuhannen km ajon jäljiltä"

        Et näemmä ymmärtänyt mitä tarkoitin sanalla "heti"... Tarkoitin heti-mustalla sitä että öljy on mustaa heti kun se on kaadettu koneeseen. Korkeintaan noin 1000 kierroksen jälkeen. Mutta ei läheskään 1000 km jälkeen.

        "Jutut "ylikarstoittumisesta" voi jättää omaan teoreettiseen arvoonsa."

        Ymmärsitkö mitä tarkoitin "ylikarstoittumisella"?

        Ylikarstoittunut öljy ei ole pelkästään väriltään mustaa, vaan ylikarstoittunut öljy ei kykene sen enempää teoreettisesti kuin käytännössäkään pitämään sisällään yhtään enempää karstaa.

        Ylikarstoittuneen öljyn tuntee siitä, ettei sen jättämää jälkeä saa pois pyyhkimällä.

        Voidaankin kysyä, että kuinka usein olet huomannut, ettei mittatikkua saa puhtaaksi pelkällä pyyhkimisellä?

        Mustuudesta ei ole mitään haittaa, mutta jos öljy ei pysty enää sitomaan karstaa, niin sitä alkaa kertymään. Tämä on faktaa. Karstan kertyminen koneen sisälle on osoittaunut kohtalokkaaksi monelle 50-luvun koneelle. Nykyään ilmiö on paljon harvinaisempi jo senkin takia, että öljyt ovat niin paljon parempia. Mutta paremmuudestaan huolimatta uudetkaan öljyt eivät tee karstalle mitään muuta kuin sitovat sen itseensä. Ja jossain vaiheessa se raja tulee vastaan joka tapauksessa. Ja kun se raja tulee vastaan alkaa öljy "ylikarstoittumaan", ja karsta alkaa kertyä koneen osiin.


      • Korjaamo
        API kirjoitti:

        "heti mustaa öljyä tuhannen km ajon jäljiltä"

        Et näemmä ymmärtänyt mitä tarkoitin sanalla "heti"... Tarkoitin heti-mustalla sitä että öljy on mustaa heti kun se on kaadettu koneeseen. Korkeintaan noin 1000 kierroksen jälkeen. Mutta ei läheskään 1000 km jälkeen.

        "Jutut "ylikarstoittumisesta" voi jättää omaan teoreettiseen arvoonsa."

        Ymmärsitkö mitä tarkoitin "ylikarstoittumisella"?

        Ylikarstoittunut öljy ei ole pelkästään väriltään mustaa, vaan ylikarstoittunut öljy ei kykene sen enempää teoreettisesti kuin käytännössäkään pitämään sisällään yhtään enempää karstaa.

        Ylikarstoittuneen öljyn tuntee siitä, ettei sen jättämää jälkeä saa pois pyyhkimällä.

        Voidaankin kysyä, että kuinka usein olet huomannut, ettei mittatikkua saa puhtaaksi pelkällä pyyhkimisellä?

        Mustuudesta ei ole mitään haittaa, mutta jos öljy ei pysty enää sitomaan karstaa, niin sitä alkaa kertymään. Tämä on faktaa. Karstan kertyminen koneen sisälle on osoittaunut kohtalokkaaksi monelle 50-luvun koneelle. Nykyään ilmiö on paljon harvinaisempi jo senkin takia, että öljyt ovat niin paljon parempia. Mutta paremmuudestaan huolimatta uudetkaan öljyt eivät tee karstalle mitään muuta kuin sitovat sen itseensä. Ja jossain vaiheessa se raja tulee vastaan joka tapauksessa. Ja kun se raja tulee vastaan alkaa öljy "ylikarstoittumaan", ja karsta alkaa kertyä koneen osiin.

        Uusimpien lehtitietojen mukaan eräät vaihtoautomyymälät alkavat pestä myyntiin tulevien autojen moottorit sisältäpäin.
        Ovat kai niin karstaisia. Ei yksi karstaton kesää tee...


      • sitroen.
        API kirjoitti:

        Öljyn mustuminen johtuu karstasta. Karsta on mustaa, ja värjää öljynkin mustaksi.

        Jos öljy muuttuu heti mustaksi, niin se kertoo siitä, että koneessa oli karstaa muuallakin kuin öljyssä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että koneen sisäpinnoilla on kiinteää karstaa.

        Jos koneen sisäpinnoilla riittävän paksut kerrokset karstaa, niin sieltä voi ruveta irtoilemaan karstan palasia, irtoilevat palaset puolestaan saattavat tukkia joitain pienimpiä kanavia. Tukkeutunut voitelukanava tarkoittaa puolestaan melkein varmaa konerikkoa.

        Jos öljyt mustuvat heti, niin öljynvaihtovälin lyhentämistä kannattaa harkita. Etenkin jos konetta aiotaan käyttää vielä jonkin aikaa... Jos kone on taas jo muutenkin menossa romutettavaksi parin vuoden sisällä, niin eipä sillä niin väliä...

        Samalla kun tarkistaa öljyt mittatikusta, niin kannattaa samalla katsoa onko öljy "ylikarstoittunutta".

        Öljyn ylikarstoittuminen tarkoittaa sitä, että öljy on kyllästynyt karstalla, eikä se pysty pitämään sisällään enää yhtään karstaa... Tämän ylikarstoittumisen näkee helposti siitä, että kun puhdistaa tikun, niin tikku jää mustaksi. Jos karsta on vielä öljyssä, niin tikku muuttuu kirkkaaksi, kun sen pyyhkii kuivaksi, mutta jos öljy on päässyt ylikarstoittumaan, niin tikku jää mustaksi.

        Jos karsta tarttuu tikkuun, niin se tarttuu ihan varmasti myös kaikkeen muuhunkin mihin öljy on vain päässyt koskemaan.

        Ylikarstoittunut öljy pitäisi vaihtaa aina mahdollisimman pian. Huolimatta siitä onko vaihtovälin kilometrit tulleet täyteen vai ei. Ylikarstoittunut öljy ei todellakaan kykene pitämään sisässään yhtään karstaa, vaan kaikki kertyy koneen sisälle.

        Jos öljyjen annetaan ylikarstoittua ennen jokaista vaihtoa, niin karstan määrät koneen sisällä vain kasvavat, ja samalla kasvaa myös konerikon riski.

        Se musta ei ole karstaa vaan ohipuhalluksen mukana tullutta nokea mikä on normaali ilmiö dieselmoottorilla. Karsta on ihan muuta ja sen saa moottorista pois vain purkamalla sen ja sitten mekaanisesti mahdollisen liuottimen kanssa.


      • Anonyymi
        mustaa kirjoitti:

        5-cyl tdi: uutena heti mustaa öljyä tuhannen km ajon jäljiltä ja ekan öljynvaihdon jälkeen jo 100 km ajon jälkeen. Sama nyt 350 000 km ajettuna.

        Sama juttu 4-cyl td -koneessa sekä uutena että nyt 500 000 km jälkeen. Jutut "ylikarstoittumisesta" voi jättää omaan teoreettiseen arvoonsa. Molemmat koneet ovat erinomaisessa käyttökunnossa, käynnistyvät pakkasella jne. Öljynvaihtoväli on ollut tehtaan antama 15 000 km ja harvempikin väli olisi aivan hyvin riittänyt.

        Öljy on luonnostaan mustaa..karata jutut voi unohtaa .
        Teollisuus lisää aineet öljyyn että väri on kullan ruskea ..myynti kikka


    • järkipäähän

      Melkein naurattaa. Että koneen sisäpinnan karstasta ei ole mitään haittaa kuin vasta sitten, kun öljy on kemaillisin termein täysin kylläinen karstasta. Mitä enemmän karstaa öljyssä on, sitä huonompaa öljyä se on. Ei se ole mikään Täysin kunnossa, täysin paskaa , 0%/100% ON/OFF-tilanne..

      Laittakaa kulhoon vettä ja hiljlleen ropiskelkaa sinne vehnäjauhoa. Vehnän määrä vedessä ei vaikuta suurusteen tai taikinan paksuuteen mitenkään, kuin vasta sitten kun taikina ei kykene enää ottamaan jauhoa vastaan?

    • Musta laadukkaampi

      Vaihdoin juuri 1.8 diesel fiestaani öljyt. Mustat oli valmiiksi.
      Öljy ei olekkaan mitään jokapoikien leikkiöljyä, vaan sisältää grafiittia ja valmistajan mukaan sitä ei tarvitse koskaan vaihtaa. Toki ajattelin tuossa 10 000 km kohdalla taas vaihtaa kuten yleensä.

      Toki tuo värin mukaan öljyn tilan näkeminen on yleinen faktatieto, mutta ei päde käyttämääni dieselöljyyn. Harmahtavuus taitaa päteä kaikkiin, eli silloin kone vuotaa nesteitä sisälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe