1. LUONNOLLINEN = ihminen syntitilassaan ilman Jumalaa
Raamatussa "luonnollisen ihmisen" vastakohtana on "hengellinen ihminen". On luonnollista että ihminen, joka ei tunne Jumalaa - ihminen, jossa ei ole Pyhää Henkeä - elää oman ymmärryksensä ja lihallisten taipumustensa varassa. Tällaiselle ihmiselle Jumalan tahdon noudattaminen olisi luonnotonta ja jäisi joka tapauksessa ulkokohtaiseksi, koska hänen sydämensä ei ole sopusoinnussa Jumalan kanssa.
Tässä merkityksessä luonnollisen lähtökohtana on ihminen (luontaisessa, Jumalasta vieraantuneessa syntitilassaan) ja hänen taipumuksensa.
2. LUONNOLLINEN = ihminen Jumalan yhteydessä
Toisesta suunnasta tarkasteltaessa sanan lähtökohdaksi otetaan Jumala. Hän on alunperin luonut kaiken kauniisti. Mikä noudattaa hänen luomistekojaan ja järjestystään on luonnollista ja muu on luonnotonta. Näin asiat ovat Jumalan näkökulmasta.
Kristitylle - siis ihmiselle joka on kokenut uskoontulon, saanut syntinsä anteeksi ja päässyt sovintoon Jumalan kanssa - asiat jotka ennen olivat luonnollisia (omien syntisten mieltymysten mukainen elämäntapa) tulevat luonnottomiksi, ja asiat, jotka ennen olivat luonnottomia (Jumalan mielen mukainen elämä) tulevat luonnollisiksi. Pyhä Henki tekee tätä uudistavaa työtä jonka seurauksena hän pääsee sopusointuun paitsi Jumalan myös itsensä kanssa. Hän löytää Jumalan luoman järjestyksen.
3. MIELEN UUDISTUMINEN - sielullisen ja hengellisen erottaminen
Vasta tämän myötä ihmiselle on mahdollista uskon kautta tarkastella asioita todellisuudesta - Jumalan todellisuudesta - käsin. Ei sellaisina miltä ne vaikuttavat "luonnollisen" eli Jumalasta vieraantuneen ihmisen silmin, vaan niin kuin hengellinen (Pyhän Hengen muuttavasta ja parantavasta työstä osallinen) ne näkee.
Syntiinlankeemuksen seurauksena koko luomakunta on vioittunut. Yhä syvempi Jumalasta vieraantuminen tuottaa ajattelumalleja jotka jo lähtökohdiltaan ovat mahdottomia. Esimerkiksi miehen ja miehen tai naisen ja naisen välinen parisuhde ei ole luonnollinen vaikka yritetään sellaisena esittää.
Rikkinäisessä maailmassa tarvitsemme Jumalan parantavaa, eheyttävää työtä nähdäksemme asiat oikein - ja voidaksemme rakastaa ja kunnioittaa niitäkin, jotka näkevät toisin.
Kristityn luonnollinen ja luonnoton
23
110
Vastaukset
- k.kiusaantunut
"Esimerkiksi miehen ja miehen ja naisen ja naisen välinen parisuhde ei ole luonnollinen vaikka yritetään sellaisena selittää."
Kyllä on luonnollinen heille. Luonnossakin esiintyy homoseksuaalisuutta eläinten kesken
"Rikkinäisessä maailmassa tarvitsemme Jumalan parantavaa, eheyttävää työtä nähdäksemme asiat oikein - ja voidaksemme rakastaa ja kunnioittaa niitäkin, jotka näkevät toisin."
Yritä.- lopeta jo
Murtsi se on päkätissä tuon asian kanssa. Toisten jalkovälit kiinnostaa fundamentalisteja luonnottoman paljon. Sairasta!
- teapot
lopeta jo kirjoitti:
Murtsi se on päkätissä tuon asian kanssa. Toisten jalkovälit kiinnostaa fundamentalisteja luonnottoman paljon. Sairasta!
Kiinnostus toisten jalkoväliin ja kiinnostus Jumalan tahdon toteutumiseen ja esilläpitämiseen ovat kaksi eri asiaa. Kärjistäen, kun rikollista vaaditaan tilille raiskaamisesta ja pedofiliasta, niin sinä menet selittämään että oikeuslaitos on sairaalloisen kiinnostunut toisten jalkovälistä? Voit olla asioista eri mieltä kuin ns. fundamentalistit mutta vihjaileva ja leimaava puskista huutelu ei ole mitään keskustelua. Se ilmaisee vain omaa kiinnostustasi ihmisten tuomitsemiseen, leimaamiseen ja vihaamiseen? Tähän yhteyteen on myöskin turha vetää että samaistan itseni oikeuslaitokseen ja sen tuomiovaltaan tai että homous on luonnollista mutta raiskaus ja pedofilia luonnotonta. Homosuhteet ovat Raamatun mukaan synti ja jos uskova perustellusti ajattelee näin, se ei tarkoita, että hän taistelisi omia tukahdutettuja homotaipumuksiaan vastaan, kärsisi homofobiasta (sairaalloinen homokammo) tai olisi luonnottoman paljon kiinnostunut toisten jalkovälistä. Tunneperäisissäkin kysymyksissä pitäisi kyetä edes jonkinlaiseen asioiden erottelukykyyn ja objektiivisuuteen.
- Siinäpä se!
teapot kirjoitti:
Kiinnostus toisten jalkoväliin ja kiinnostus Jumalan tahdon toteutumiseen ja esilläpitämiseen ovat kaksi eri asiaa. Kärjistäen, kun rikollista vaaditaan tilille raiskaamisesta ja pedofiliasta, niin sinä menet selittämään että oikeuslaitos on sairaalloisen kiinnostunut toisten jalkovälistä? Voit olla asioista eri mieltä kuin ns. fundamentalistit mutta vihjaileva ja leimaava puskista huutelu ei ole mitään keskustelua. Se ilmaisee vain omaa kiinnostustasi ihmisten tuomitsemiseen, leimaamiseen ja vihaamiseen? Tähän yhteyteen on myöskin turha vetää että samaistan itseni oikeuslaitokseen ja sen tuomiovaltaan tai että homous on luonnollista mutta raiskaus ja pedofilia luonnotonta. Homosuhteet ovat Raamatun mukaan synti ja jos uskova perustellusti ajattelee näin, se ei tarkoita, että hän taistelisi omia tukahdutettuja homotaipumuksiaan vastaan, kärsisi homofobiasta (sairaalloinen homokammo) tai olisi luonnottoman paljon kiinnostunut toisten jalkovälistä. Tunneperäisissäkin kysymyksissä pitäisi kyetä edes jonkinlaiseen asioiden erottelukykyyn ja objektiivisuuteen.
Mutta kun ihmiset elää nykyisin sen perusteella, mikä itselle tuntuu hyvältä - viis muista ja Jumalastakaan. Tällä palstalla harva uskova sanoo syntiä synniksi ja varsinkin mitä tulee homouteen. Onneksi on sentään joku, joka tuo asiat, niinkuin ne ovat.
Kiitos Teapot hyvistä ja totuudenmukaisista kirjoituksistasi tällä palstalla!
- lopeta jo
Oletko sinä teapot nyt oikeuslaitos. Onko sinulla oikeus tuomita. Miksi sotket homokeskusteluun pedofilian ja raiskaukset. Olet sairas tyyppi!
Olisi mahtavaa jos katoaisit palstalta kokonaan lietsomasta vihaa ja keksimällä valheita.- teapot
Sinähän tässä lietsot vihaa, tuomitset ja keksit valheita. Luepa omat kommenttisi ajatuksen kanssa. Miksi sotken homokeskusteluun pedofilian ja raiskaukset? Se oli johdonmukainen joskin kärjistetty johtopäätös vihamielisestä viestistäsi. Jos homoudesta keskusteleminen mielestäsi on fundamentalistien luonnotonta kiinnostusta toisten jalkoväleihin niin samalla logiikalla kaikki jotakin seksuaalisuuden ilmentymää ja toteutusta koskeva kriittinen keskustelu on luonnotonta kiinnostusta toisten jalkoväleihin, esim. pedofilian paheksuminen on sitä. Oikeuslaitos on ehdottoman fundamentaali eli perusteellinen, perustavanlaatuisesti kirjoitetuista säännöistä ja periaatteista lähtevä. Logiikkaasi noudattaen se on luonnottomuuden huipentuma. Kuten sanoin: tunneperäisissäkin kysymyksissä pitäisi kyetä edes jonkinlaiseen asioiden erottelukykyyn ja objektiivisuuteen. Logiikkasi joka samaistaa kaiken seksuaalisuutta koskevan kritiikin ja keskustelun (on sitten kyse homoudesta, pedofiliasta tai mistä tahansa seksuaalisuuden ilmentymisestä) luonnottomaksi kiinnostukseksi, on järjetön.
- lopeta jo
teapot kirjoitti:
Sinähän tässä lietsot vihaa, tuomitset ja keksit valheita. Luepa omat kommenttisi ajatuksen kanssa. Miksi sotken homokeskusteluun pedofilian ja raiskaukset? Se oli johdonmukainen joskin kärjistetty johtopäätös vihamielisestä viestistäsi. Jos homoudesta keskusteleminen mielestäsi on fundamentalistien luonnotonta kiinnostusta toisten jalkoväleihin niin samalla logiikalla kaikki jotakin seksuaalisuuden ilmentymää ja toteutusta koskeva kriittinen keskustelu on luonnotonta kiinnostusta toisten jalkoväleihin, esim. pedofilian paheksuminen on sitä. Oikeuslaitos on ehdottoman fundamentaali eli perusteellinen, perustavanlaatuisesti kirjoitetuista säännöistä ja periaatteista lähtevä. Logiikkaasi noudattaen se on luonnottomuuden huipentuma. Kuten sanoin: tunneperäisissäkin kysymyksissä pitäisi kyetä edes jonkinlaiseen asioiden erottelukykyyn ja objektiivisuuteen. Logiikkasi joka samaistaa kaiken seksuaalisuutta koskevan kritiikin ja keskustelun (on sitten kyse homoudesta, pedofiliasta tai mistä tahansa seksuaalisuuden ilmentymisestä) luonnottomaksi kiinnostukseksi, on järjetön.
Seli seli seli....
- teapot
Itse nostit kirjoituksestani esiin homokysymyksen joka on vain yksi osa aloituksen kokonaisuudesta ja johon viittasin vain yhdellä lauseella. Aihekokonaisuus on huomattavasti laajempi ja syvällisempi.
Uusi testamentti toteaa totuudesta vieraantuneessa luontaisessa syntitilassa olevasta ihmisestä että hän on "luonnollinen ihminen" vastakohtana hengellinen, mieleltään uudistunut Jumalaan turvaava ihminen:
"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti."
Jos ainoa ajatus mikä sinulle aihekokonaisuudesta nousee on homouteen liittyvä, perustellusti voidaan kysyä, kuka tässä on kiinnostunut ja mistä. - ~~tähkäpää~~
lopeta jo kirjoitti:
Seli seli seli....
Miksi et keskustele ketjun aiheesta ja tuo siitä esille asiallisesti eriäviä mielipiteitäsi, vaan lähdet leimaamaan kirjoittajaa, tarttuen häneen henkilönä.
- body2
Jumala on luonut meidät luonnollisiksi ihmisiksi, mutta uskonto tekee ihmisestä luonnottoman uskonnon kloonin.
- teapot
Lapsuudesta saakka elämme maailmassa monenlaisten vaikutteiden alaisuudessa jotka muokkaavat meitä. Jumala ei todellakaan ole luonut ihmistä sellaiseksi mikä hänestä näiden vaikutteiden alaisuudessa on tullut.
Maailmalliset vaikutteet juuri tekevät ihmisestä perusasioissa kloonin: omaan viisauteensa ja kykyihinsä turvaavan, valheellista autonomiaa palvovan. Vasta Jumalan yhteydessä - kun valheellisen autonomian illuusio särkyy - ihmisestä tulee luonnollinen: se mikä hän Jumalan valossa on. Se on vapauttavaa.
Ainoastaan Jeesuksen kautta pääsemme Jumalan Hengen parantavaan ja puhdistuvaan vaikutukseen. Jumalan Henki tekee työtä sisältäkäsin. On todellakin ero siinä turvaammeko uskontoon vai Jeesukseen.
"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä."
Kun ajatusmaailma ei enää ole synnillisyyden ja egoismin sitoma vaan Jumalan Hengen avartama, ihminen voi "uskon kautta" ymmärtää maailmaa jossa elää. Tässä prosessissa alamme nähdä asioita niin kuin ne todellisesti ovat. Moni sellainen asia ja periaate joka ennen oli luonnollinen, tulee luonnottomaksi, ja päinvastoin.
- body2
Uskonto on myös eräs määrättyyn suuntaan vievä "raide" ja ellei pysty itse analysoimaan mitä uskoo, miten toimii, niin on uskonnon orja.
Usko ei saa olla kollektiivista uskoa, sillä silloin uskot miten opetetaan uskomaan.- teapot
Minä en pystyisi itse analysoimaan ilman Jeesuksen apua. Olen mielelläni Jeesuksen "orja". Uskon että silloin vain ihminen voi kokea todellista sisäistä vapautta, armon ja sitä kautta elämän luonnollisuutta.
- body2
teapot kirjoitti:
Minä en pystyisi itse analysoimaan ilman Jeesuksen apua. Olen mielelläni Jeesuksen "orja". Uskon että silloin vain ihminen voi kokea todellista sisäistä vapautta, armon ja sitä kautta elämän luonnollisuutta.
teapot
Minun puolestani saatte uskoa ja toimia niinkuin haluatte,sillä se ei minulle kuulu, mutta joka suostuu ja alistuu nykykristillisyyden masokistiseen aitaukseen, ei voi olla vapaa.
Porukka määrää miten ja mitä pitää uskoa. - teapot
body2 kirjoitti:
teapot
Minun puolestani saatte uskoa ja toimia niinkuin haluatte,sillä se ei minulle kuulu, mutta joka suostuu ja alistuu nykykristillisyyden masokistiseen aitaukseen, ei voi olla vapaa.
Porukka määrää miten ja mitä pitää uskoa.Tuo on sinun näkemys ja tulkinta.
- k.kiusaantunut
teapot kirjoitti:
Tuo on sinun näkemys ja tulkinta.
Body 2 kirjoitti jälleen kerran asiaa.
- body2
teapot kirjoitti:
Tuo on sinun näkemys ja tulkinta.
Otetaan pieni ajatuskoe,
Tuossa kasvaa koivu ja sitä koivua käy 1000 ihmistä katsomassa, ihailemassa,arvioimassa ja nyt kysyn,: onko noilla kaikilla 1000 ihmisellä koivusta sama mielipide, sama arvio.?
Jos he ovat yksilöitä, niin ei varmastikaan ole.
Sitten esiin astuu "pomo" joka määrittelee tuon koivun ja kaikkien on uskottava hänen määrityksiään, muutoin on , niin on,hukassa.
Herättäiskö tämä pieni...... jotain ajattelemista.
- ~~tähkäpää~~
>>>>>
Kristitylle - siis ihmiselle joka on kokenut uskoontulon, saanut syntinsä anteeksi ja päässyt sovintoon Jumalan kanssa - asiat jotka ennen olivat luonnollisia (omien syntisten mieltymysten mukainen elämäntapa) tulevat luonnottomiksi, ja asiat, jotka ennen olivat luonnottomia (Jumalan mielen mukainen elämä) tulevat luonnollisiksi. Pyhä Henki tekee tätä uudistavaa työtä jonka seurauksena hän pääsee sopusointuun paitsi Jumalan myös itsensä kanssa. Hän löytää Jumalan luoman järjestyksen.- teapot
Onhan näitä. Eräänkin tunnetun rikollisen kohdalla läheiset esitteli "tässä on minun veljeni" mutta kun henkilö tuli uskoon ja tunnetuksi uskovaisena samat läheiset meni toiselle puolen katua, kun veli käveli kaupungilla vastaan, etteivät olisi joutuneet hänen mukana leimatuiksi. Kun itse tulin uskoon 1989 eräs läheinen henkilö sanoi "hyvä juttu tuo sinulle on" ja oli iloinen puolestani - minä kun kuuluin niihin "epäonnistuneisiin ja heikkoihin" jotka tarvitsee Jeesusta että elämä tulisi ulkonaisesti(kin) kuntoon.
Myöhemmin hän sitten itse tuli synnintuntoon, elämän näennäisestä onnistuneisuudesta huolimatta koki sisäistä tyhjyyttä ja Jumalan löytämisen tarvetta. Siinä herätyksen tilassa ollessaan kävi niin että hänen äiti kuoli ja tuli hautajaiset. Hieno tilanne Jumalan johtaa herätyksen tilassa oleva sisälle Jumalan valtakuntaan evankeliumin saarnan kautta? Kyllä vain, jos olisi ollut uskovainen ja Jumalalta tulevassa viisaudessa toimiva pastori.
Nyt pastori saarnasi "kun vainaja oli kasteessa pelastuksen lahjan saanut saatte tekin kirkon kastettuina jäseninä odottaa iloista jälleennäkemistä taivaassa". Siihen loppui herätyksen tila kun henkilö sai helpottuneena kokea ettei tässä hätää mitään, kirkkohan on jo ratkaissut pelastusasian puolestani. Kyseinen henkilö on myöhemmin jälleen kokenut Jumalan kutsua ja tiedän että hän ajattelee näitä asioita.
Kunpa Jumala saisi hänetkin ymmärtämään ettei kaikki kristinuskon nimellä kulkeva ole Jumalan valtakunnan luonnollisuutta vaan on luonnotonta eli inhimillisen uskonnollisuuden synnyttämää "kristillisyyttä" joka ei tuo vapautta. - ~~tähkäpää~~
teapot kirjoitti:
Onhan näitä. Eräänkin tunnetun rikollisen kohdalla läheiset esitteli "tässä on minun veljeni" mutta kun henkilö tuli uskoon ja tunnetuksi uskovaisena samat läheiset meni toiselle puolen katua, kun veli käveli kaupungilla vastaan, etteivät olisi joutuneet hänen mukana leimatuiksi. Kun itse tulin uskoon 1989 eräs läheinen henkilö sanoi "hyvä juttu tuo sinulle on" ja oli iloinen puolestani - minä kun kuuluin niihin "epäonnistuneisiin ja heikkoihin" jotka tarvitsee Jeesusta että elämä tulisi ulkonaisesti(kin) kuntoon.
Myöhemmin hän sitten itse tuli synnintuntoon, elämän näennäisestä onnistuneisuudesta huolimatta koki sisäistä tyhjyyttä ja Jumalan löytämisen tarvetta. Siinä herätyksen tilassa ollessaan kävi niin että hänen äiti kuoli ja tuli hautajaiset. Hieno tilanne Jumalan johtaa herätyksen tilassa oleva sisälle Jumalan valtakuntaan evankeliumin saarnan kautta? Kyllä vain, jos olisi ollut uskovainen ja Jumalalta tulevassa viisaudessa toimiva pastori.
Nyt pastori saarnasi "kun vainaja oli kasteessa pelastuksen lahjan saanut saatte tekin kirkon kastettuina jäseninä odottaa iloista jälleennäkemistä taivaassa". Siihen loppui herätyksen tila kun henkilö sai helpottuneena kokea ettei tässä hätää mitään, kirkkohan on jo ratkaissut pelastusasian puolestani. Kyseinen henkilö on myöhemmin jälleen kokenut Jumalan kutsua ja tiedän että hän ajattelee näitä asioita.
Kunpa Jumala saisi hänetkin ymmärtämään ettei kaikki kristinuskon nimellä kulkeva ole Jumalan valtakunnan luonnollisuutta vaan on luonnotonta eli inhimillisen uskonnollisuuden synnyttämää "kristillisyyttä" joka ei tuo vapautta.>>>>
Nyt pastori saarnasi "kun vainaja oli kasteessa pelastuksen lahjan saanut saatte tekin kirkon kastettuina jäseninä odottaa iloista jälleennäkemistä taivaassa". Siihen loppui herätyksen tila kun henkilö sai helpottuneena kokea ettei tässä hätää mitään, kirkkohan on jo ratkaissut pelastusasian puolestani. Kyseinen henkilö on myöhemmin jälleen kokenut Jumalan kutsua ja tiedän että hän ajattelee näitä asioita. - teapot
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
>>>>
Nyt pastori saarnasi "kun vainaja oli kasteessa pelastuksen lahjan saanut saatte tekin kirkon kastettuina jäseninä odottaa iloista jälleennäkemistä taivaassa". Siihen loppui herätyksen tila kun henkilö sai helpottuneena kokea ettei tässä hätää mitään, kirkkohan on jo ratkaissut pelastusasian puolestani. Kyseinen henkilö on myöhemmin jälleen kokenut Jumalan kutsua ja tiedän että hän ajattelee näitä asioita.Olin kahden vaiheilla laitanko viestiini tuon asian koska en haluaisi minäkään että ketjun aihe muuttuu kastekeskusteluksi. No liitttyyhän se kuitenkin aiheeseen osoituksena ettei kaikki kristillisen toiminnan nimellä kulkeva ole Jumalan valtakunnan luonnollisuutta. Sama vaara on meilläkin toisenlaisen perinteen ja tapakulttuurin piireissä olevilla että huomaamatta sisin kiinnittyy johonkin tapaan ja oppikorostukseen enemmän kuin Jeesukseen, sitten aletaan sillä lyömään ja tuomitsemaan toisia uskovia. Toisaalta pitää myös olla realisti ja puuttua ilmeisiin harhoihin kuten tuo lapsikasteen pelastusoppi eikä kritiikki sinällään ole lyömistä. Jos kristityn sisin on Jeesukseen kiintynyt ja "armopöydän" murtama, uskon että vaikeistakin kysymyksistä voidaan keskustella kiihkoilematta - ja tuomitsematta toista helvettiin koska on "helluntailainen ja edustaa riivaajien uudestikastetta" tai "luterilainen ja edustaa sakramenttimagiaa". On luterilaisessa kirkossa onneksi niitäkin, jotka, vaikka pitäytyvätkin lapsikasteeseen, eivät korosta sitä niin kuin tuo hautajaistilaisuuden pastori, vaan tunnustavat henkilökohtaisen uskon merkityksen. Tasapuolisuuden vuoksi tulkoon mainituksi että olen ollut myös sellaisissa hautajaisissa missä luterilainen pastori on korostanut että vainaja meni taivaaseen jos hänen asiansa Jeesuksen kanssa oli kunnossa niin kuin toivomme ja meillä on mahdollisuus päästä samaan paikkaan, kun laitamme mekin asiamme Jeesuksen kanssa kuntoon ja uskomme Häneen.
Saivatko "Teapot" ja "Tähkäpää" taas hyvän mielen ja puhtaan omantunnon, kun pääsitte nälvimään toista kristillistä kirkkoa, luterilaista kirkkoa?
Eipä juuri eroa näy muihin kristittyihin verrattuna helluntaissakaan. Luterilaisen kirkon kristillisten toimitusten nälviminen on yksi helluntailaisuuden helmasynneistä.- Asiaa kirjoittavat
Teapot ja Tähkäpää harhaopista, jonka mukaan ihminen perisi taivaan valtakunnan, kun hänen päänsä vauvana valellaan vedellä. Raamattu ei opeta mitään tuollaista.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2361541Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh2961538Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281519Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2361086- 73963
- 57906
- 47706
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60705Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25659- 118625